Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Cieślaka, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 29.07.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sen
atu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z wystąpieniem Pana Marszałka z dnia 17 lipca 2003 r., znak: BPS/DSK-043-301/03 oraz załączonym do tego wystąpienia oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Cieślaka na 43 posiedzeniu Senatu w dniu 10 lipca 2003 roku, dotyczącym rozstrzygnięcia postępowania konkursowego mającego na celu wybór realizatorów programu polityki zdrowotnej pn.: "Leczenie nowotworów złośliwych - moduł inwestycje", wyjaśniam co następuje:

Konkurs na realizację programu polityki zdrowotnej pn.: "Leczenie nowotworów złośliwych - moduł inwestycje" został ogłoszony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia w dniu 1 kwietnia br. Termin składania ofert upłynął z dniem 30 kwietnia 2003 r. Na realizację wymienionego programu zaplanowane były środki finansowe w wysokości 57.000.000 zł.

Procedura konkursowa realizowana była zgodnie z postanowieniami zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zasad prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Zdrowia z dnia 31 grudnia 2002 r. W zarządzeniu tym określone są zasady ogłaszania konkursów dotyczących realizacji programów polityki zdrowotnej, ogłaszania ich rozstrzygnięć oraz trybu powoływania i prac komisji konkursowych. Zgodnie z postanowieniami wymienionego zarządzenia, oferenci mogą być obecni na posiedzeniu komisji konkursowej w części związanej z otwarciem złożonych ofert oraz odczytaniem ich istotnych elementów - w szczególności informacji o liczbie i cenie zadań realizowanych w ramach programu.

Pierwsze posiedzenie komisji konkursowej mającej na celu wybór realizatorów programu polityki zdrowotnej pn.: "Leczenie nowotworów złośliwych - moduł inwestycje" odbyło się w dniu 9 maja br. w siedzibie Ministerstwa Zdrowia. Komisja konkursowa, powołana zgodnie z postanowieniami wcześniej wymienionego zarządzenia, obradowała w pełnym składzie. Podczas otwarcia ofert obecny był przedstawiciel krakowskiego ośrodka radioterapii, który jako jedyny wyrażał wówczas chęć uczestniczenia w jawnej części posiedzenia komisji.

Stwierdzono, że na konkurs wpłynęły 32 oferty. Łączna wartość aparatury wymienionej w ofertach wyniosła 440.956.544 zł. Na kolejnych posiedzeniach komisja konkursowa dokonywała oceny złożonych ofert: pod względem formalnym oraz względem merytorycznym. Łącznie w trakcie procedury konkursowej odbyło się 5 posiedzeń komisji konkursowej. W posiedzeniu dotyczącym merytorycznej oceny ofert (w dniu 14 maja br.) uczestniczył przedstawiciel Konsultanta Krajowego w dziedzinie radioterapii, którego opinia była podstawą dokonanych rozstrzygnięć.

Informuję Pana Marszałka, że ze względów formalnych komisja konkursowa odrzuciła 5 ofert. Oferta złożona przez Dolnośląskie Centrum Onkologii nie została odrzucona ze względów formalnych i poddana została ocenie merytorycznej, tak jak pozostałych 27 ofert uznanych za ważne.

Dokonując wyboru realizatorów programu pn.: "Leczenie nowotworów złośliwych - moduł inwestycje" w 2003 roku komisja konkursowa kierowała się niżej wymienionymi kryteriami:

- spełnienie przez oferenta wymogów formalnych,

- stan aktualnego wyposażenia (czas i stopień eksploatacji) oraz liczba mieszkańców przypadająca na jeden aparat megawoltowy,

- przygotowanie infrastruktury technicznej do zamontowania aparatu w 2003 roku (media techniczne),

- udokumentowana możliwość funkcjonowania aparatury do radioterapii w systemie dwuzmianowym,

- stopień zużycia posiadanego wyposażenia z wyszczególnieniem ograniczeń w zakresie technik i procedur, których wykonanie one uniemożliwiają.

Ze względu na ograniczone możliwości zaspokojenia potrzeb ośrodków radioterapii na aparaturę służącą do radioterapii oraz wynikającą z postanowień ustawy budżetowej konieczność wydatkowania środków do końca roku budżetowego, istotnym elementem oceny była możliwość zainstalowania wnioskowanej aparatury do 30 listopada br. Wynika to z faktu dokonywania płatności przez Ministerstwo Zdrowia na podstawie kopii faktur, przesłanych przez realizatorów programu. Faktura wystawiana jest przez dostawcę po uprzednim zrealizowaniu dostawy i odbiorze aparatury, która podlega zamontowaniu i odbiorowi technicznemu. Tak więc podjęto decyzję o zakwalifikowaniu do realizacji programu w 2003 roku tych ośrodków radioterapii, które dysponują infrastrukturą gotową do zainstalowania wysokoenergetycznego przyspieszacza liniowego. Warto zaznaczyć, że mimo takiej decyzji nie udało się w bieżącym roku "zagospodarować" wszystkich przygotowanych do zamontowania aparatury bunkrów.

Uprzejmie informuję, że Dolnośląskie Centrum Onkologii dostarczyło informacji o przygotowaniu infrastruktury technicznej do zamontowania aparatury w 2003 r. - załącznik nr 3 do oferty. Informacja ta dotyczy przygotowania stacji transformatorowej, sieci gazowej, sieci telefonicznej oraz mediów takich jak: woda, ścieki i instalacja wentylacyjno-klimatyzacyjna. W załączniku nr 4 do oferty przedstawiono informację o kosztach adaptacji pomieszczenia "bunkra" po Neptunie 10p z przystosowaniem pod akcelerator liniowy oraz kosztach adaptacji innych pomieszczeń. W ofercie jest zawarta również informacja o poparciu przez organ założycielski starań Dolnośląskiego Centrum Onkologii "o zdobycie środków na modernizację i doposażenie istniejącego zakładu radioterapii" - środki te miałyby, między innymi, pochodzić od sponsorów. W opinii komisji, informacja ta nie była jednoznaczna z dysponowaniem środkami na niezbędną adaptację pomieszczeń, umożliwiającą zainstalowanie w bieżącym roku wysokoenergetycznego przyspieszacza liniowego - tym bardziej, że nie przedstawiono harmonogramu realizacji przedsięwzięcia.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia chciałbym zwrócić uwagę, że ze względu na ograniczony dostęp do radioterapii chorych z nowotworami złośliwymi w całej Polsce, Ministerstwo Zdrowia podjęło realizację programu polityki zdrowotnej, mającego na celu doposażenie funkcjonujących ośrodków oraz utworzenie nowych ośrodków. Bieżący rok jest drugim rokiem realizacji programu. Ze względu na ograniczone nakłady na ten cel, problem nie może zostać rozwiązany w krótkim okresie. Tym niemniej podejmuję starania pozwalające na istotną poprawę sytuacji w tym zakresie. Dzięki uzyskaniu zgody Ministra Finansów na dokonanie przesunięć środków przeznaczonych na realizację programów polityki zdrowotnej, w dniu 10 lipca br. Ministerstwo Zdrowia ogłosiło ponowny konkurs na realizację wymienionego programu. Fakt ten otwiera możliwość ponownego ubiegania się Dolnośląskiego Centrum Onkologii o zakwalifikowanie do grona realizatorów programu. Należy przy tym mieć na względzie ograniczoną wysokość środków przeznaczonych na realizację programu.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie