Oświadczenie


Minister Infrastruktury przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Władysława Bułki, złożonym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):

Warszawa, 1.07.2004 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z otrzymanym w dniu 9 czerwca 2004 r. oświadczeniem Pana Senatora Władysława Bułki dotyczącym sytuacji w aeroklubach RP, złożonym podczas 63. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 czerwca 2004 r., uprzejmie przekazuję swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Podstawy formalne działania aeroklubu jako stowarzyszenia określa ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 79 poz. 855 ze zm.). Zgodnie z przepisami ww. ustawy, stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, samodzielnie określają swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne, a także uchwalają akty wewnętrzne dotyczące ich działalności.

Do ich głównych celów statutowych należy m. in. propagowanie i rozwijanie lotnictwa polskiego, a zwłaszcza szkoleń i sportów lotniczych, wspieranie inicjatyw, szkolenia i działalności lotniczej dzieci i młodzieży, rozpowszechnianie wiedzy i umiejętności lotniczych w społeczeństwie.

Swoje cele statutowe aerokluby realizują m. in. przez organizowanie kursów teoretycznych i praktycznych w zakresie różnych specjalności lotniczych, pilotażowych i technicznych, organizowanie szkoleń lotniczych, prowadzenie działalności gospodarczej służącej pozyskiwaniu środków na realizację statutowych zadań, w szczególności świadczenie usług lotniczych.

Aerokluby dysponują swoimi funduszami, na które składają się w szczególności dochody z organizowanych imprez, szkolenia lotniczego i wydawnictw, dochody osiągane z działalności gospodarczej, dotacje, dochody z ofiarności społecznej, dochody z majątku własnego, składki członkowskie.

W przypadku podjęcia przez aerokluby działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego udziela koncesji - zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia Rady Nr 2407/92/EWG z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie licencjonowania przewoźników lotniczych. Jednym z warunków uzyskania w/w koncesji jest posiadanie ważnego certyfikatu przewoźnika lotniczego wydawanego również przez Prezesa ULC. W przypadku podejmowania przez aerokluby działalności gospodarczej w zakresie usług lotniczych wykonywanych przy użyciu statków powietrznych innych niż przewóz nie wymaga się uzyskania koncesji - usługi te podlegają jedynie certyfikacji, przeprowadzanej również przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Aerokluby współpracują z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w postępowaniu związanym z certyfikacją, bądź też w przypadku starań o uzyskanie koncesji. Niestety, w obecnym stanie prawnym, w kwestiach finansowych nie mogą one liczyć na pomoc ULC. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. Nr 130 poz. 1112 ze zm.), jedynym finansowym narzędziem, którym w chwili obecnej może dysponować Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego jest środek specjalny. Przepis art. 26 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż środki specjalne Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeznacza się na dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej, która dotyczy funkcjonowania lotnisk użytku publicznego.

Mając na uwadze powyższe aerokluby mogą prowadzić swoją statutową działalność w oparciu o swoje fundusze wymienione przykładowo powyżej. Zadaniem aeroklubu jako stowarzyszenia jest m.in. propagowanie i rozwój działalności szkoleniowej w zakresie lotnictwa sportowego. Narzędziem, które pozwala aeroklubom pozyskiwać środki na ten cel są odpłatnie prowadzone kursy, szkolenia, działalność gospodarcza, w tym w zakresie usług lotniczych. Mogą także liczyć na dotacje i darowizny, ale władze aeroklubów powinny same starać się o ich pozyskiwanie.

Zgodnie z posiadanymi informacjami Aeroklub Polski otrzymał dotacje na zadania zlecone z Ministerstwa Obrony Narodowej, Polskiej Konfederacji Sportu oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, natomiast działalność statutowa Aeroklubu nie była dotowana.

W chwili obecnej wiele organizacji, stowarzyszeń boryka się z trudnościami finansowymi, więc trudno jest wypracować rozwiązania systemowe, które zadowoliłyby wszystkie środowiska lotnicze. Obecne uregulowania prawne nie pozwalają na dofinansowanie działalności aeroklubów ze środków, którymi dysponuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. Do ULC aerokluby mogą natomiast zgłaszać się w kwestiach merytorycznych, związanych uzyskaniem przez nie certyfikatów i koncesji. Zawsze mogą one liczyć na pomoc merytoryczną, przekazywanie informacji w sprawie obowiązujących przepisów oraz ich interpretacji i stosowania.

Z poważaniem

Krzysztof Opawski


Oświadczenie