Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):
Warszawa, dnia 25 listopada 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku
W nawiązaniu do oświadczenia Pana Januarego Bienia Senatora RP, przekazanego przy piśmie DPS/DSK-043-300/03, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.
Wobec trudnej sytuacji finansowej i zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, przy jednoczesnym braku możliwości prawnych i finansowych na dokonanie bezpośredniego oddłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej poprzez przekazanie środków finansowych na ten cel z budżetu państwa, należy dążyć do restrukturyzacji zadłużenia poprzez zmianę charakteru zobowiązań wymagalnych na długoterminowe, płatne okresowo, co umożliwi rozłożenie obecnego długu w czasie i zmniejszy jego aktualną uciążliwość (wielkość spłat i ich koszty).
Restrukturyzacja zadłużenia winna być powiązana z oddziałami naprawczymi gwarantującymi możliwość bilansowania strumieni przychodów i kosztów bieżącej działalności, co z kolei poprawi płynność finansową samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Wówczas jednostki będą w stanie sprostać bieżącym płatnościom nie generując wzrostu zobowiązań wymagalnych, od których muszą płacić odsetki za zwłokę.
Programy restrukturyzacji zadłużenia mogą stanowić szansę przywrócenia normalnego funkcjonowania dla części jednostek służby zdrowia - tych, które przeprowadziły wewnętrzne procesy restrukturyzacyjne a ich głównym problemem jest wysoki stan zobowiązań z poprzednich okresów.
Warunkiem niezbędnym przeprowadzenia efektywnej restrukturyzacji jest zwiększenie rzeczywistej kontroli organów założycielskich oraz zwiększenie wymagań wobec kadry kierowniczej w publicznych zakładach opieki zdrowotnej.
Przede wszystkim jednak pragnę poinformować o opracowanych w Ministerstwie Zdrowia
nowych regulacjach prawnych i zmianach systemowych, których celem jest spowodowanie poprawy sytuacji finansowej zakładów opieki zdrowotnej oraz uniemożliwienie dalszego nadmiernego ich zadłużania się. Projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw w dniu 18 listopada br. został przyjęty przez Radę Ministrów.Opracowane przepisy prawne umożliwią restrukturyzację zadłużenia publicznych zakładów opieki zdrowotnej, między innymi poprzez restrukturyzację zobowiązań publicznoprawnych, cywilnoprawnych i roszczeń pracowniczych, a także udzielanie tym jednostkom
pomocy publicznej.Niezbędnym elementem proponowanych zmian jest przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej, rozumianych jako zakład opieki zdrowotnej będący spółką kapitałową (z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną), w której odpowiednio minister lub centralny organ administracji rządowej, wojewoda, jednostka samorządu terytorialnego albo państwowa u
czelnia medyczna posiada powyżej 75% udziałów lub akcji.Większościowy udział tych podmiotów zagwarantuje, iż wprowadzenie nowej formy organizacyjno-prawnej funkcjonowania jednostek służby zdrowia nie spowoduje zmiany podstawowego celu ich działania, jakim jest udzielanie świadczeń zdrowotnych.
Z uwagi na charakter prowadzonej działalności spółka użyteczności publicznej powinna kierować się, obok rachunku ekonomicznego, także względami publicznymi, mając na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego społeczeństwa.
Jestem przekonany, że proponowane rozwiązania spowodują pozytywne przemiany w ochronie zdrowia oraz przyczynią się do poprawy sytuacji poszczególnych zakładów opieki zdrowotnej.
W nawiązaniu do propozycji przejęcia przez Skarb Państwa zobowiązań z tytułu ustawy "203" informuję, że brak jest podstaw prawnych przeprowadzenia takiej operacji. Zgodnie z art. 40 ust. 1 Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) Skarb Państwa nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych państwowych
osób prawnych.Odnośnie wprowadzenia zerowej stawki podatku VAT na usługi zdrowotne w miejsce obowiązującego zwolnienia informuję, że ze względu na transformację przepisów, jest to niemożliwe, ponieważ w krajach Unii Europejskiej obowiązuje zwolnienie z podatku VAT na przedmiotowe usługi. Wprowadzenie zerowej stawki podatku VAT na świadczenia zdrowotne byłoby niezgodne z regulacjami obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej - "Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów
państw członkowskich". Nie ma również możliwości uzyskania przepisów przejściowych wprowadzających stawkę 0% podatku VAT na usługi w zakresie ochrony zdrowia zamiast obecnie obowiązującej zasady zwalniającej wymienione usługi od przedmiotowego podatku. W związku z planowaną nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, Ministerstwo Zdrowia wprowadziło do projektu ustawy obniżoną stawkę podatku VAT na produkty lecznicze i wyroby medyczne w wysokości 7%. Obniżona stawka podatku VAT jest bowiem korzystna ekonomicznie dla placówek służby zdrowia, jak i pacjentów. Uzasadnieniem powyższego jest dążenie do harmonizacji polskiego ustawodawstwa z przepisami unijnymi. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na Aneks H(156) Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej (77/388/EEC), w którym istnieje zapis, że produkty lecznicze i wyroby medyczne mogą podlegać obniżonym stawkom podatku VAT.Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Wiktor Masłowski