Oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 22. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, 5 sierpnia 2002 r.

Pan
Long
in Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Januarego Bienia na 22 posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 24 lipca 2002 r., przesłanym przez Wicemarszałka Senatu, Panią Jolantę Danielak, pismem Nr JD/043/283/02/V z dnia 29 lipca 2002 r., pragnę uprzejmie przekazać następujące informacje.

Poruszony przez Pana Senatora problem, przywrócenia placówek oświatowo-wychowawczych do systemu oświaty, stanowi obecnie przedmiot wspólnych analiz resortu edukacji narodowej i sportu oraz resortu pracy i polityki społecznej, a także temat profesjonalnej dyskusji zainteresowanych podmiotów.

Rezultatem powyższych działań jest wspólne stanowisko Ministra Edukacji Narodowej i Sportu oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej, w sprawie funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Zgodnie z tym stanowiskiem wskazane jest przekazanie do resortu edukacji placówek resocjalizacyjnych, w tym:

W systemie pomocy społecznej powinny pozostać placówki wsparcia dziennego, rodzinne i socjalizacyjne, a także placówki interwencyjne - pogotowia opiekuńcze - jako placówki udzielające szybkiej pomocy w sytuacjach kryzysowych, zajmujące się głównie diagnozą przyczyn sytuacji kryzysowych oraz określeniem odpowiednich metod pracy z wychowankiem, przed jak najszybszym podjęciem decyzji o zapewnieniu stałych warunków wychowania i opieki, najwłaściwszych z punktu widzenia dobra dziecka.

Placówki te stanowią integralny element budowanego obecnie systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, często są włączane w strukturę powstających, wielofunkcyjnych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Pobyt w placówce interwencyjnej nie powinien się przedłużać poza okres niezbędny do wyjaśnienia sytuacji dziecka oraz zorganizowania dla niego odpowiednich warunków opieki, wychowania i nauki. Wyrównywanie szans rozwojowych dziecka powinno się odbywać w warunkach ustabilizowanych, tj. w rodzinie zastępczej, w placówce rodzinnej lub socjalizacyjnej.

Porządkowanie placówek o ponadlokalnym charakterze działania samorządom województwa wymaga - z punktu widzenia legislacyjnego - upoważnienia właściwych Ministrów do wydania rozporządzeń w tej sprawie. Decyzję taką powinno poprzedzić przeprowadzenie wcześniejszej dyskusji z samorządami, o funkcjonowaniu poszczególnych placówek. Z dotychczasowych informacji wynika, że może zaistnieć sytuacja, w której samorząd powiatowy widzi potrzebę prowadzenia placówki o charakterze ponadlokalnym, przy czym opinię taką podziela placówka.

Zgodnie ze wspólnym stanowiskiem resortu edukacji narodowej i sportu oraz resortu pracy i polityki społecznej, pracownicy pedagogiczni placówek opiekuńczo-wychowawczych, zatrudnieni obecnie na podstawie ustawy Karta Nauczyciela, zachowują wszystkie dotychczasowe uprawnienia, związane ze statusem nauczyciela. Rozważane jest wprowadzenie zasad zatrudniania, zgodnych z przepisami o zatrudnianiu i wynagradzaniu pracowników samorządowych, w odniesieniu do nowo przyjmowanych wychowawców, pedagogów i psychologów, placówek pozostających w resorcie pracy i polityki społecznej.

Uprzejmie informuję Pana Senatora, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu przygotowywane są projekty zmian legislacyjnych, mające na celu wdrożenie przedstawionych rozwiązań.

Z wyrazami szacunku

w/z MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Włodzimierz Paszyński


Oświadczenie