Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2005-04-25

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Janusza Bielawskiego złożone podczas 78 posiedzenia Senatu RP w dniu 17 marca 2005 r., nawiązujące do wcześniejszego oświadczenia złożonego na 75. posiedzeniu Senatu w dniu 22 grudnia 2004 r., dotyczące kontraktowania świadczeń w rodzaju lecznictwo szpitalne, przesłane pismem Marszałka Senatu z dnia 24 marca 2005 r. znak: BPS/DSK-043-125/05, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

Ministerstwo Zdrowia zwróciło się do Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia z prośbą o szczegółowe informacje dotyczące kwestii poruszanych w oświadczeniach Pana Senatora. Z uzyskanych informacji wynika, że wartości kontraktów w zakresie lecznictwa szpitalnego na 2005 r. dla poszczególnych świadczeniodawców z uwzględnieniem struktury produktów kontraktowanych wyliczane były w oparciu o następujące kryteria:

1. Kryteria ekonomiczne obejmujące:

• Analizę zapotrzebowania na świadczenia medyczne z zakresu lecznictwa stacjonarnego na poszczególne specjalności np. chirurgię ogólną.

• Analizę dostępnych środków finansowych przewidzianych w Planie Finansowym Narodowego Funduszu na lecznictwo zamknięte na 2005 r.

• Prognozę realizacji świadczeń w 2005 r. przez poszczególnych świadczeniodawców wyliczaną na podstawie wykonania świadczeń medycznych w poprzednim roku.

• Ubiegłoroczną wartość kontraktów poszczególnych świadczeniodawców.

• Prognozę realizacji świadczeń w 2005 r. sporządzoną przez świadczeniodawców, podaną w dostarczonych przez nich formularzach ofertowych - w przypadku kontraktowania nowych świadczeń (produktów).

2. Kryteria oceny ofert zawarte w zarządzeniu 26/2004 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 października 2004 r. w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Maksymalna łączna liczba punktów możliwych do przyznania ofercie w danym zakresie świadczeń wynosi 100. Kryteria oceny ofert obejmują:

• Ocenę jakości, za którą przyznawane jest maksymalnie 30 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczególności: kwalifikacje osób udzielających świadczeń, możliwość zapewnienia prawidłowego postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń niekorzystnych (np. dostęp do intensywnej terapii), potwierdzenie jakości udzielanych świadczeń uzyskanym i ważnym w okresie obowiązywania przyszłej umowy certyfikatem jakości.

• Ocenę kompleksowości świadczeń, za którą przyznawane jest maksymalnie 20 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczególności: zakres merytoryczny oferowanych świadczeń oraz zapewnienie świadczeniobiorcy pełnego dostępu do świadczeń diagnostycznych i terapeutycznych wymaganych ze względu na rodzaj realizowanych świadczeń.

• Ocenę dostępności do świadczeń, za którą przyznawane jest maksymalnie 20 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczelności: sposób organizacji udzielania świadczeń, w tym harmonogram udzielania świadczeń, udostępnione świadczeniobiorcom sposoby rejestracji, dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz sposób kwalifikacji świadczeniobiorców do udzielania świadczeń.

• Ocenę oferty w zakresie kryterium ceny, za którą przyznawane jest maksymalnie 20 punktów. Ocena ta uwzględnia relację ceny oferowanej do ceny ustalonej dl danego świadczenia dla potrzeb postępowania przez dyrektora Oddziału Funduszu.

• Ocenę stopnia ciągłości, za którą przyznawane jest maksymalnie 10 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczególności zapewnienie świadczeniobiorcy kontynuacji procesu leczenia.

Z podanych powyżej kryteriów wynikają różnice w liczbie zakontraktowanych świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach dolnośląskich jak również ich wartości. Należy zaznaczyć, że komunikaty na rok 2005 zawarte przez świadczeniodawców wymienionych w świadczeniach Pana Senatora były wyższe od kontraktów zawartych na rok 2004 średnio o 11% procent, z wyjątkiem "Euromedicare Instytut Medycyny S.A. Szpital Specjalistyczny z Przychodnią", którego kontrakt był niższy o 1,03 procent w porównaniu do roku 2004, w związku z faktem, iż "Euromedicare Instytut Medycyny S.A. Szpital Specjalistyczny z Przychodnią" nie wykonał w całości kontraktu w 2004 r.

Ponadto pragnę nadmienić, że zgodnie z art. 132 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. (Dz.U. Nr 210, poz. 2135) o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, wysokość łącznych zobowiązań Funduszu wynikających z zawartych ze świadczeniodawcami umów nie może przekroczyć wysokości wydatków przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż przepisy cytowanej ustawy zabezpieczają interes podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia poprzez art. 134, zgodnie z którym fundusz jest obowiązany zapewnić równe traktowanie wszystkich świdczeniodawców ubiegających się o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Jednocześnie art. 152, 153 i 154 cytowanej ustawy, przyznają tym podmiotom uprawnienie skorzystania ze środków odwoławczych przysługujących im zgodnie z ww. przepisami prawa.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia


Oświadczenie