Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, 2005-04-25
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Janusza Bielawskiego złożone podczas 78 posiedzenia Senatu RP w dniu 17 marca 2005 r., nawiązujące do wcześniejszego oświadczenia złożonego na 75. posiedzeniu Senatu w dniu 22 grudnia 2004 r., dotyczące kontraktowania świadczeń w rodzaju lecznictwo szpitalne, przesłane pismem Marszałka Senatu z dnia 24 marca 2005 r. znak: BPS/DSK-043-125/05, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:
Ministerstwo Zdrowia zwróciło się do Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia z prośbą o szczegółowe informacje dotyczące kwestii poruszanych w oświadczeniach Pana Senatora. Z uzyskanych informacji wynika, że wartości kontraktów w zakresie lecznictwa szpitalnego na 2005 r. dla poszczególnych świadczeniodawców z uwzględnieniem struktury produktów kontraktowanych wyliczane były w oparciu o następujące kryteria:
1. Kryteria ekonomiczne obejmujące:
Analizę zapotrzebowania na świadczenia medyczne z zakresu lecznictwa stacjonarnego na poszczególne specjalności np. chirurgię ogólną.
Analizę dostępnych środków finansowych przewidzianych w Planie Finansowym Narodowego Funduszu na lecznictwo zamknięte na 2005 r.
Prognozę realizacji świadczeń w 2005 r. przez poszczególnych świadczeniodawców wyliczaną na podstawie wykonania świadczeń medycznych w poprzednim roku.
Ubiegłoroczną wartość kontraktów poszczególnych świadczeniodawców.
Prognozę realizacji świadczeń w 2005 r. sporządzoną przez świadczeniodawców, podaną w dostarczonych przez nich formularzach ofertowych - w przypadku kontraktowania nowych świadczeń (produktów).
2. Kryteria oceny ofert zawarte w zarządzeniu 26/2004 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 października 2004 r. w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Maksymalna łączna liczba punktów możliwych do przyznania ofercie w danym zakresie świadczeń wynosi 100. Kryteria oceny ofert obejmują:
Ocenę jakości, za którą przyznawane jest maksymalnie 30 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczególności: kwalifikacje osób udzielających świadczeń, możliwość zapewnienia prawidłowego postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń niekorzystnych (np. dostęp do intensywnej terapii), potwierdzenie jakości udzielanych świadczeń uzyskanym i ważnym w okresie obowiązywania przyszłej umowy certyfikatem jakości.
Ocenę kompleksowości świadczeń, za którą przyznawane jest maksymalnie 20 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczególności: zakres merytoryczny oferowanych świadczeń oraz zapewnienie świadczeniobiorcy pełnego dostępu do świadczeń diagnostycznych i terapeutycznych wymaganych ze względu na rodzaj realizowanych świadczeń.
Ocenę dostępności do świadczeń, za którą przyznawane jest maksymalnie 20 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczelności: sposób organizacji udzielania świadczeń, w tym harmonogram udzielania świadczeń, udostępnione świadczeniobiorcom sposoby rejestracji, dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz sposób kwalifikacji świadczeniobiorców do udzielania świadczeń.
Ocenę oferty w zakresie kryterium ceny, za którą przyznawane jest maksymalnie 20 punktów. Ocena ta uwzględnia relację ceny oferowanej do ceny ustalonej dl danego świadczenia dla potrzeb postępowania przez dyrektora Oddziału Funduszu.
Ocenę stopnia ciągłości, za którą przyznawane jest maksymalnie 10 punktów. Ocena ta uwzględnia w szczególności zapewnienie świadczeniobiorcy kontynuacji procesu leczenia.
Z podanych powyżej kryteriów wynikają różnice w liczbie zakontraktowanych świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach dolnośląskich jak również ich wartości. Należy zaznaczyć, że komunikaty na rok 2005 zawarte przez świadczeniodawców wymienionych w świadczeniach Pana Senatora były wyższe od kontraktów zawartych na rok 2004 średnio o 11% procent, z wyjątkiem "Euromedicare Instytut Medycyny S.A. Szpital Specjalistyczny z Przychodnią", którego kontrakt był niższy o 1,03 procent w porównaniu do roku 2004, w związku z faktem, iż "Euromedicare Instytut Medycyny S.A. Szpital Specjalistyczny z Przychodnią" nie wykonał w całości kontraktu w 2004 r.
Ponadto pragnę nadmienić, że zgodnie z art. 132 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. (Dz.U. Nr 210, poz. 2135) o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, wysokość łącznych zobowiązań Funduszu wynikających z zawartych ze świadczeniodawcami umów nie może przekroczyć wysokości wydatków przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż przepisy cytowanej ustawy zabezpieczają interes podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia poprzez art. 134, zgodnie z którym fundusz jest obowiązany zapewnić równe traktowanie wszystkich świdczeniodawców ubiegających się o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Jednocześnie art. 152, 153 i 154 cytowanej ustawy, przyznają tym podmiotom uprawnienie skorzystania ze środków odwoławczych przysługujących im zgodnie z ww. przepisami prawa.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Paweł Sztwiertnia