Oświadczenie


Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):

Warszawa, dnia 15 lipca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 10 lipca 2002 r., znak LP/043/254/02/V w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Janusza Bielawskiego uprzejmie informuję o stanowisku Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w sprawie.

Kasy chorych, zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o puz", są instytucją samorządową, reprezentującą ubezpieczonych. Kasa chorych zakupuje określoną ilość i rodzaj świadczeń poprzez zawieranie ze świadczeniodawcami umów. Nie jest zatem podmiotem mającym za zadanie utrzymanie i finansowanie placówek służby zdrowia.

Należy zaznaczyć, iż kasa chorych dysponuje określonymi środkami finansowymi, musi - zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o puz - przestrzegać przy zawieraniu umów zasady zrównoważenia wydatków z przychodami kasy chorych oraz zasady, że suma kwot zobowiązań kasy chorych wobec świadczeniodawców ze wszystkich zawartych umów musi się mieścić w planie finansowym kasy chorych. Biorąc to pod uwagę, należy stwierdzić, że chęć realizacji przez świadczeniodawcę wszystkich świadczeń dla osób zgłaszających się do niego nie stanowi wystarczającej przesłanki do sfinansowania przez kasę chorych wszystkich wykonywanych świadczeń.

Trudna sytuacja szpitali oraz analiza ilości łóżek na terenie Dolnego Śląska wskazuje na konieczność rozpatrzenia przez organy założycielskie kwestii odpowiedniej restrukturyzacji tych placówek i dostosowania ich do sytuacji rynkowej. Z analiz przeprowadzonych przez Dolnośląską RKCh wynika, iż mimo ogłoszenia przez samorządy lokalne restrukturyzacji, liczba lekarzy województwa dolnośląskiego w przeliczeniu na 10.000 mieszkańców jest wciąż jedną z wyższych w Polsce. Restrukturyzacja bazy szpitalnej w województwie dolnośląskim ograniczyła się do zmniejszenia liczby łóżek opieki krótkoterminowej z 16.122 do 15.030 (dane za styczeń 2002 r.). Liczba zakontraktowanych w 2002 r. łóżek szpitalnych przewyższa o 50% standardy określone wskaźnikiem kierunkowym dla ubezpieczonych w Dolnośląskiej RKCh. Kasa jako instytucja ubezpieczenia zdrowotnego, nie może finansować niedostosowanej do obecnej sytuacji demograficznej, ekonomicznej i epidemiologicznej struktury łóżek na terenie Dolnego Śląska.

Odnośnie przyczyn przeprowadzenia przez Dolnośląską RKCh kontroli świadczeniodawców uprzejmie informuję, iż z wyjaśnień kasy wynika, że w 2001 r. na podstawie analizy dokumentacji rozliczeniowej szpitali kasa stwierdziła wiele nieprawidłowości w realizacji umów. Efektem tego było przeprowadzenie przez kasę korekty regionalnej, czyli ponownej weryfikacji dokumentacji rozliczeniowej za 2001 r. Obejmowała ona następujące zagadnienia:

1. przypadki wykazywania jako ubezpieczonych w Dolnośląskiej RKCh ubezpieczonych w innych kasach, szczególnie BKChSM,

2. przypadki wykazywania do rozliczeń osób zmarłych przed pierwszym dniem zgłoszonej do rozliczenia hospitalizacji,

3. przypadki wykazywania do rozliczenia przez jednego lub kilku świadczeniodawców - kilku nakładających się częściowo hospitalizacji tego samego pacjenta,

4. przypadki wykazywania do rozliczenia hospitalizacji realizowanych na łóżkach szpitalnych bądź miejscach w oddziałach dziennych przekraczających liczby ustalone umową dla poszczególnych oddziałów szpitalnych.

Odnośnie opóźnień w odpowiedziach udzielanych przez kasę uprzejmie informuję, iż z informacji przesłanej przez Dolnośląską RKCh wynika, że kasa umożliwiła świadczeniodawcom złożenie wyjaśnień dotyczących zakwestionowanych świadczeń i zobowiązała się do ich przeanalizowania. Kasa wielokrotnie, na wniosek świadczeniodawców, przedłużała termin składania odwołania. Analiza złożonych przez świadczeniodawców dokumentów okazała się bardzo czasochłonna. Korekta nie miała charakteru kontroli bieżącej i została przeprowadzona zgodnie z uprawnieniami kontrolnymi kasy, wynikającymi z umowy zawartej pomiędzy kasą i świadczeniodawcą. Wszelkie spory wynikające z zapisów tej umowy, dotyczące również terminów rozpatrzenia odwołań świadczeniodawców, mogą zostać rozstrzygnięte jedynie przed sądem. Świadczeniodawca, zawierając umowę z kasą chorych, wyraża zgodę na wszelkie postanowienia umowy, w tym również ustalenia dotyczące sposobu udzielania i finansowania świadczeń zdrowotnych i jest taką umową związany. Jednocześnie uprzejmie przypominam, że z uwagi na fakt, że umowy zawierane w drodze konkursu ofert są umowami o charakterze cywilnoprawnym, Urząd Nadzoru nie ma możliwości prowadzenia postępowania administracyjnego w indywidualnych sprawach dotyczących ich zawierania.

Odnośnie zapytania, co Urząd Nadzoru ma zamiar zrobić z perspektywą bankructwa szpitali na Dolnym Śląsku uprzejmie informuję, iż zakres kompetencji Urzędu został określony ustawą o puz i zgodnie z art. 151 ust. 4 powołanej ustawy, zdaniem Urzędu Nadzoru jest ochrona interesów osób ubezpieczonych. Problemy organizacyjne i finansowe placówki powinny być rozwiązywane przez zarządzającego w porozumieniu z organem założycielskim, którego zdaniem jest również dbanie o kondycję finansową szpitala.

Z poważaniem

PREZES

Michał Żemojda


Oświadczenie