Oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Bielawskiego, złożone na 8. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):

Warszawa, 6 marca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senat
u
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Senatora Janusza Bielawskiego, z dnia 08.02.2002 r. dotyczącym działań Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, związanych w szczególności ze sprzedażą Stadniny Koni Jaroszówka, a także dzierżawy gruntów rolnych we wsiach Jaroszówka, Goliszów i Niedźwiedzice, uprzejmie informuję, że w sprawie tej zostało przeprowadzone przez Biuro Prezesa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa postępowanie wyjaśniające, w toku którego ustalono co następuje.

Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa utworzyła w 1993 r. jednoosobową Spółkę z o.o. Stadnina Koni Jaroszówka. W 1999 r. podjęta została decyzja o sprzedaży 100% udziałów w tej Spółce, w drodze publicznego zaproszenia do rokowań. Na ogłoszenie, publikowane m.in. w prasie centralnej, wpłynęła tylko jedna oferta. W wyniku przeprowadzonych rokowań, w dniu 14 stycznia 2000 roku udziały w spółce zostały sprzedane. Zgodnie z zawartą umową, kupujący wpłacił 40% ceny nabycia, pozostała należność została rozłożona na raty.

Ponadto nabywca zobowiązał się m.in. do:

- zakupu sprzętu rolniczego na określoną kwotę,

- kontynuowania hodowli koni pełnej krwi angielskiej,

- realizacji pakietu socjalnego, w tym utrzymania zatrudnienia przez okres 2 lat od podpisania umowy sprzedaży udziałów, bądź w razie konieczności zwolnienia pracowników z przyczyn leżących po stronie Spółki - wypłacenia im odpraw oraz waloryzowania wynagrodzenia.

Z posiadanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa informacji wynika, że nie występują zaległości w regulowaniu należności z tytułu zakupu udziałów spółki.

W wyniku przeprowadzonej przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa w dniu 16 stycznia 2002 r. kontroli, ustalono, że:

- program inwestycyjny, którego zakończenie przewidywane jest do końca 2004 r., został już zrealizowany w ok. 36%,

- na dzień 31 grudnia 2001 roku Spółka zwiększyła stado podstawowe klaczy w stosunku do stanu na dzień zawarcia umowy,

- zobowiązania wynikające z pakietu socjalnego, dotyczące indeksacji wynagrodzeń oraz odpraw dla zwalnianych pracowników są realizowane.

Dodatkowo pragnę również wyjaśnić, że wspomniane w wystąpieniu Pana Senatora stado bydła nie przedstawiało dużej wartości hodowlanej, nie było więc ono przedmiotem negocjacji pozacenowych warunków sprzedaży udziałów Spółki. W związku z tym Zarząd Spółki miał pełną swobodę w podejmowaniu decyzji w zakresie utrzymania lub sprzedaży tego stada.

Zgodnie z przekazanymi informacjami potwierdzającymi fakt, że Stadnina Koni Jaroszówka Sp. z o.o. wywiązuje się z obowiązków wynikających z zawartej umowy dzierżawy, nie ma więc obecnie podstaw do jej rozwiązania.

Jednocześnie informuję, że Spółka dzierżawi nieruchomość rolną o powierzchni 928,3663 ha. Zgodnie z § 3 ust. 3 zawartej umowy, w trakcie jej trwania mogą zostać wyłączone grunty rolne i leśne o łącznej powierzchni nie większej niż 180 ha, położone: w obrębie Goliszów działka nr 871/1, obrębie Jaroszówka działka nr 291, obrębie Bukówna działki nr 1041, 1040, 1043, 1042, 1045, 1044, 1048, 1046, 1047, 1050, 1049 oraz w obrębie Biała działki nr 569, 572, 571, 573, 574, 575. Lokalizacja gruntów przewidzianych do wyłączenia została uzgodniona z Urzędem Gminy Chojnów.

Nawiązując do tej części wystąpienia Pana Senatora dotyczącego trudności Pana Andrzeja Lipy z powiększeniem swojego gospodarstwa, pragnę wyjaśnić, że istotnie w dniu 22.12.2000 r. Pan Andrzej Lipa zwrócił się do Agencji o możliwość nabycia działek położonych we wsi Niedźwiedzice, oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki o numerach: 1121, 1109, 1107, 1103, 1110, 1099 i 1119 o łącznej pow. 125,53 ha, a będących w dzierżawie Spółki. Z uwagi na to, że wymienione działki nie są ujęte w umowie dzierżawy jako grunty przeznaczone do wyłączenia z przedmiotu dzierżawy, zainteresowany został poinformowany, iż nie mogą być one przedmiotem odrębnej sprzedaży.

Jednocześnie zostały wskazane grunty, o których mowa w wymienionym § 3 umowy dzierżawy.

Pragnę również poinformować, że Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, jako państwowa osoba prawna, działa na podstawie przepisów ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa z dnia 19 października 1991 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. nr 57, poz. 603 z późn. z.).

Jednym z zadań nałożonych na Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa przez ustawodawcę, zapisanych w art. 6 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa jest: restrukturyzacja oraz prywatyzacja mienia Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolnicze, obrót nieruchomościami i innymi składnikami majątku Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolne, tworzenie gospodarstw rolnych oraz powiększanie już istniejących gospodarstw rodzinnych.

Zgodnie z art. 24 cyt. ustawy Agencja gospodaruje Zasobem w drodze m.in. sprzedaży mienia lub jego części, oddania mienia na czas oznaczony do odpłatnego korzystania osobom prawnym lub fizycznym.

Sprzedaż i dzierżawę mienia będącego w dyspozycji Agencji regulują przepisy zawarte w Rozdziale 6 i 8 cyt. ustawy. Podstawowym trybem sprzedaży i dzierżawy jest przetarg. Mimo wielokrotnej nowelizacji cyt. ustawy, kierunek rozpoczętych w 1992 r. przekształceń i związane z tym zadania nałożone na Agencję pozostawały niezmienne. Świadczy to o poparciu udzielanym przez ustawodawcę dotychczasowym przekształceniom.

Pragnę również zauważyć, że dokonana w 1999 r., nowelizacja cyt. ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wprowadziła instytucję przetargów ograniczonych. Umożliwia to Agencji organizowanie przetargów dla tych rolników indywidualnych, którzy zamierzają utworzyć nowe gospodarstwo lub powiększyć już istniejące do powierzchni 100 ha przeliczeniowych. Ponieważ Pan Andrzej Lipa występował do Agencji z wnioskiem o nabycie gruntów o łącznej powierzchni 125,53 ha w celu powiększenia swojego gospodarstwa, a więc z chwilą zrealizowania wniosku miałby łączną powierzchnię gospodarstwa przekraczającą normę wynikającą z ww. ustawy (100 ha przeliczeniowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym - art. 29 ust. 3b p.1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa). Wobec powyższego wniosek ten nie mógł być zrealizowany na preferencyjnych warunkach, które umożliwia cyt. ustawa.

Z poważaniem

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. PODSEKRETARZ STANU

Piotr Czyżewski


Oświadczenie