Oświadczenie


Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):

Warszawa, 30 lipca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do pisma z dnia 30 czerwca 2004 r. sygn. BPS/DSK-043-3001-04 przekazującego oświadczenie złożone w dniu 24 czerwca 2004 r. podczas 64 posiedzenia Senatu przez Senatora RP Pana Adama Bielę dotyczące lokalizacji Wytwórni Mas Bitumicznych na terenie Kopalni Surowców Skalnych "Klęczany" Sp. z o.o. w gminie Chełmiec, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Z wyjaśnień przekazanych przez Wojewodę Małopolskiego wynika, iż dokonane wstępne ustalenia nie potwierdzają zawartego w oświadczeniu Pana Senatora A. Bieli poglądu o rażącym naruszeniu przez Wójta Gminy Chełmiec regulacji zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Rozstrzygnięcia wymaga jeszcze sprawa naruszenia ustaleń planu miejscowego terenu Kopalni Surowców Skalnych w Klęczanach wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz. 96 z późn. zm.).

Należy zaznaczyć, iż Wytwórnia Mas Bitumicznych funkcjonująca na terenie zwałowiska zewnętrznego Kopalni Surowców Skalnych w Klęczanach, nie jest - w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj.: Dz.U. z 2003 r., Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) - obiektem budowlanym ani budowlą. Urządzenia takie nie podlegają przepisom Prawa budowlanego. Nie jest zatem konieczne uzyskanie pozwolenia na budowę w trybie art. 28 ustawy Prawo budowlane oraz dokonanie zgłoszenia w trybie art. 30 tej ustawy.

Należy podkreślić, iż zgodnie z Prawem budowlanym, sama wielkość przedmiotowego urządzenia nie uprawnia do traktowania go jako obiektu "kubaturowego".

Ponadto uprzejmie informuję, iż Rada Gminy Chełmiec - realizując wymogi art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze, Uchwałą Nr XXIX/227/2000 z dnia 16 listopada 2000 r. ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego Nr 3 z 2001 r. zatwierdziła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego "Kopalnia Surowców Skalnych Klęczany" w granicach określonych w Koncesji Nr 180/94 z dnia 27 sierpnia 1994 r. wydanej przez Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustalono, że działka ewidencyjna nr 1/14 w Klęczanach, na której zlokalizowano i zmontowano "urządzenie typu kontenerowego na kołach, posiadające możliwość przemieszczania po drogach publicznych za ciągnikiem siodłowym, posadowione na drewnianych fosztach", położona jest - zgodnie z § 7 przywołanego planu zagospodarowania przestrzennego - na obszarach oznaczonych cyfrą II, znajdujących się w terenie górniczym (symbol II.4, powierzchnia 18,7 ha).

Wojewoda Małopolski pismem z dnia 7 lipca 2004 r. wystąpił do Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie z prośbą o wyjaśnienie, czy w świetle ustaleń § 5 Uchwały Rady Gminy Chełmiec z 16 listopada 2000 r. lokalizacja Wytwórni Mas Bitumicznych na terenie objętym planem miejscowym i koncesją, wymagała zgody Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie i czy (w przypadku istnienia takiego wymogu) ją uzyskała. Stanowisko Urzędu ma pomóc w ustaleniu czy doszło do naruszenia regulacji zawartych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Jednocześnie informuję, iż Wojewoda Małopolski wskazał, że trudno uznać za uzasadniony pogląd o wprowadzeniu w błąd Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu oraz Urząd Gminy w Chełmcu, w wyniku przekazania pisma z dnia 17 listopada 2003 r. Nr WI.AL.7350(54)2000, o niezaliczeniu specjalistycznych naczep samochodowych do obiektów budowlanych, w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane.

W sprawie będącej przedmiotem oświadczenia Pana Senatora A. Bieli, na wniosek Starosty Powiatu Nowosądeckiego przeprowadzono stosowne kontrole, które nie stwierdziły oddziaływania zakładu na środowisko w stopniu większym, niż przewidują to przepisy prawa o pozwolenie na wprowadzenie gazów i pyłów do powietrza.

Zgodnie ze stanowiskiem Zastępcy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wyrażonym w piśmie z dnia 12 lipca 2004 r. znak: PI-0704/12/04, zarzut łamania przez Wójta Gminy Chełmiec przepisów prawa przy udzielaniu zamówień publicznych, ujawniony w protokole kontroli oraz w piśmie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, znak WK-0914-1/02, znalazł potwierdzenie w działalności kontrolnej Izby oraz w orzecznictwie Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie przeprowadziła na przełomie I i II kwartału 2002 r. w Gminie Chełmiec kontrolę problemową przestrzegania przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tj.: Dz.U. z 2002 r., Nr 72, poz. 664) ze szczególnym uwzględnieniem lat 2000 - 2002. Z przeprowadzonej kontroli sporządzony został protokół kontroli, który w dniu 10 maja 2002 r. podpisali Wójt i Skarbnik Gminy. Następnie sporządzone zostało wystąpienie pokontrolne (znak WK-0914-1/02).

Wójt Gminy Chełmiec, pismem z dnia 19 lipca 2002 r. znak: WFK-301/VII/40/02, wniósł zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego, które Kolegium RIO - uchwałą Nr KI-00571/306/02, z dnia 13 sierpnia 2002 r. - oddaliło w całości.

Prezes RIO w Krakowie, pismem z dnia 5 grudnia 2002 r. znak WK-00591-13/02 zawiadomił Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o ujawnionym w toku przeprowadzonej kontroli problemowej naruszeniu, między innymi przez Wójta Gminy Chełmiec, dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 138 ust. 1 pkt 7 i 12 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tj.: Dz.U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) Zawiadomienie to odbiegało w swej treści od wystąpienia pokontrolnego, gdyż w zaleceniach pokontrolnych wymieniono wszystkie stwierdzone naruszenia prawa bez wzglądu na to, czy noszą znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych. natomiast w zawiadomieniu wymieniono tylko te naruszenia prawa, które takie znamiona noszą.

W dniu 5 lutego 2003 r. Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych skierował do Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych wniosek o ukaranie, zarzucając Wójtowi Gminy Chełmiec i jego Zastępcy naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 138 ust. 1 pkt 7 i 12 ustawy o finansach publicznych. Zarzuty dotyczyły naruszeń czterech przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, dokonanych w trakcie postępowania w sprawie zamówienia publicznego na rozbudowę kanalizacji sanitarnej w Chełmcu.

Komisja Orzekająca po raz pierwszy wydała orzeczenie w przedmiotowej sprawie w dniu 10 marca 2003 r. (sygn. FP-511/18/2003). Następnie na skutek odwołania wniesionego przez Wójta Gminy Chełmiec, Główna Komisja Orzekająca przekazała sprawę do ponownego rozpoznania. Komisja Orzekająca I instancji, uwzględniając wskazówki Głównej Komisji Orzekającej, wydała w dniu 17 czerwca 2004 r. orzeczenie sygn. FP-511/18/2003 w sprawie zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 138 ust. 1 pkt 12 ustawy o finansach publicznych. W orzeczeniu uznano za udowodnione naruszenie prawa polegające na określeniu wysokości wadium poniżej ustalonej granicy.

Ponadto Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie poinformował, że w 2002 r. Wójt Gminy Chełmiec stawał przed Komisją Orzekającą w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 138 ust. 1 pkt 12, wskutek zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych wniesionego przez Urząd Kontroli Skarbowej w Krakowie. Zastępca Prezesa RIO w Krakowie zaznaczył także, że zgodnie z planem kontroli, w bieżącym roku przeprowadzona zostanie kontrola kompleksowa gospodarki finansowej Gminy Chełmiec.

Należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie szczegółowymi informacjami dysponować mogą również - obok organów, do których Pan Senator już wystąpił - Minister Infrastruktury i Główny Inspektorat Pracy.

Z poważaniem

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Jerzy MAZUREK

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie