Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 2002-06-04

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 29 kwietnia 2002 r. znak: LP/043/144/02/V, przy którym przekazano oświadczenie złożone przez Pana Senatora Adama Bielę w sprawie pomocy budżetu państwa dla zakładów pracy chronionej, uprzejmie informuję co następuje:

1. Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm. prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej ma prawo w zakresie działalności tego zakładu do otrzymania częściowego lub całkowitego zwrotu wpłaconej kwoty podatku od towarów i usług według zasad określonych w tym przepisie.

Kwotę zwrotu, o której mowa wyżej, stanowi iloczyn liczby osób niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładzie pracy chronionej lub zakładzie aktywności zawodowej w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz najniższego wynagrodzenia pracowników ogłoszonego przez ministra właściwego do spraw pracy w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie Kodeksu pracy. Do wyliczeń przyjmuje się najniższe wynagrodzenie obowiązujące w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc obliczeniowy, z tym że w przypadku zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczanych do:

1) lekkiego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się jednokrotność najniższego wynagrodzenia,

2) umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się dwukrotność najniższego wynagrodzenia,

3) znacznego stopnia niepełnosprawności - do wyliczeń przyjmuje się trzykrotność najniższego wynagrodzenia,

Prawo do otrzymania zwrotu wpłaconego podatku w myśl obecnie obowiązujących przepisów nie przysługuje podatnikom:

1) podatku akcyzowego, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, sprzedających wyroby wymienione w załączniku nr 6 w poz. 2a, 8, 9 i 11,

2) u których w dniu złożenia wniosku o dokonanie zwrotu kwoty wypłaconego podatku, występują zaległości w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.

Kwota zwrotu jest wpłacana przez urząd skarbowy na rachunek bankowy prowadzącego zakład pracy chronionej, po sprawdzeniu czy kwota podatku wynikająca ze złożonej deklaracji dla podatku od towarów i usług została wpłacona za dany miesiąc. Zwrot z urzędu skarbowego dokonywany jest w terminie nie dłuższym niż 25 dni od dnia dokonania wpłaty podatku przez podatnika.

Kwota wypłaconych zwrotów na podstawie art. 14a ww. ustawy dla prowadzących zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności zawodowej za 2001 r. wynosiła ok. 1.261.868.000 zł.

2. Dodatkowo zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej jest zwolniony z podatków (zwolnienie to nie dotyczy podatku od gier, podatku akcyzowego, cła i podatków dochodowych).

W związku z ustawowym zwolnieniem, o którym mowa wyżej, gminy nie otrzymują dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz podatku od środków transportowych. Ubytek dochodów jest rekompensowany gminom w formie części rekompensującej subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej dochody utracone bezpośrednio z tytułu ustawowych ulg i zwolnień oraz obniżenia opłaty eksploatacyjnej (art. 24 pkt 2 litera a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002, Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

Problem ten obrazuje zestawienie rocznych skutków finansowych ulg i zwolnień na dzień 31 grudnia 2001 r. wynikających z art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, przygotowane na podstawie wniosków gmin.

Ubytek dochodu - ogółem,

z tego:

184.724.901 zł

- podatek od nieruchomości

174.249.950 zł

- podatek rolny

770.972 zł

- podatek leśny

2.634 zł

- podatek od środków transportowych

9.701.345 zł

Sposób obliczania i przekazywania kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień, wchodzącej w skład części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień (Dz.U. Nr 13, poz. 118 z późn. zm.).

3. Ponadto informuję, że zgodnie z postanowieniami art. 25 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) budżet państwa finansuje:

- część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenie emerytalne od pracodawcy w zakładach pracy zatrudniających mniej niż 25 osób, w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych, zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

- część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracodawcy w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywizacji zawodowej w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych.

Z informacji uzyskanej z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 2000 planowano dotację z budżetu państwa na finansowanie składek emerytalnych i rentowych za osoby niepełnosprawne w kwocie 345.038 tys. zł, z tego:

- składki na ubezpieczenia emerytalne za osoby niepełnosprawne zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zatrudnione w zakładach pracy zatrudniających mniej iż 25 osób - 16.856 tys. zł,

- składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby niepełnosprawne zatrudnione w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywizacji zawodowej - 328.182 tys. zł.

Wykonana w 2000 r. łączna kwota dotacji z budżetu państwa na finansowanie składek emerytalnych i rentowych za osoby niepełnosprawne zatrudnione w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywizacji zawodowej oraz zakładach zatrudniających mniej niż 25 osób wyniosła 377.979 tys. zł.

W planie na rok 2001 łączne wydatki budżetu państwa na wyżej wymienione zadanie zostały ustalone w wysokości 437.000 tys. zł, a wykonanie wyniosło 402.578 tys. zł. Natomiast plan na 2002 r. został ustalony w wysokości 422.084 tys. zł.

ZUS nie posiada danych, w jakiej wysokości zostały sfinansowane z budżetu państwa składki za osoby niepełnosprawne zatrudnione w zakładach pracy chronionej, a w jakiej w zakładach zatrudniających mniej niż 25 osób w 2002 r. i w 2001 r. Nie posiada również takiego rozbicia w planie na rok 2001 i na rok 2002.

4. Natomiast w zakresie podatku dochodowego w roku 2002 osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące zakłady pracy chronionej nie korzystają ze zwolnienia w tym podatku.

Wynika to z przepisu art. 31 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zmianami).

Zwolnienia z tytułu podatku dochodowego zostały uchylone z dniem 1 stycznia 2000 r. co znalazło wyraz w przepisach ustaw:

1) z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami),

2) z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami).

W roku 2002 r. obowiązuje jedynie szczególna regulacja dotycząca przekazywania zaliczek na podatek dochodowy pobranych od pracowników zatrudnionych m.in. w zakładach pracy chronionej.

Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) płatnicy będący zakładami pracy chronionej lub zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułu stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników:

1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej są zobowiązane przekazywać:

a) w 10% na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

b) w 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

2) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego progu podatkowego zaliczki przekazywane są w całości do urzędu skarbowego (a więc stanowią dochód budżetu państwa).

Ministerstwo Finansów nie dysponuje jednak danymi dotyczącymi wysokości zaliczek przekazanych na powyższe fundusze. Dane takie można ewentualnie uzyskać na podstawie sprawozdań PFRN lub z urzędów skarbowych.

Jednocześnie podzielam pogląd Pana Senatora, że obecnie funkcjonujące formy pomocy dla zakładów pracy chronionej, które mają na celu wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, nie zawsze są kierowane do tych osób, ale także (w różnym stopniu) do przedsiębiorców, którzy te osoby zatrudniają, tzn. nie zawsze jest ona bezpośrednio związana z zatrudnieniem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.

Powyższe oznacza, że obecne formy udzielania pomocy przedmiotowym zakładom mogą stanowić źródło zakłócenia konkurencji.

W związku z powyższym oraz koniecznością dostosowania obowiązujących w Polsce przepisów (zarówno w zakresie systemu podatkowego, jak również warunków stosowania pomocy publicznej) do dyrektyw Unii Europejskiej, niezbędna będzie w przyszłości zmiana zasad udzielania pomocy zakładom pracy chronionej.

Ponadto uprzejmie informuję, że Minister Finansów już w 1998 r. proponował zmianę systemu ulg podatkowych dla zakładów pracy chronionej na system dotacyjny, jednakże projekt ten nie zyskał aprobaty zarówno organizacji społecznych osób niepełnosprawnych, jak i pracodawców zatrudniających te osoby.

Aktualnie przygotowany został przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej projekt rządowy "Założeń do ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych", w którym m.in. proponuje się zastąpienie obecnego systemu rozliczeń w podatku od towarów i usług przez zakłady pracy chronionej (wpłaty, a następnie zwroty VAT z urzędu skarbowego) systemem dotacyjnym.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg


Oświadczenie