Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):
Warszawa, 16.01.2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
W odpowiedzi na pytania zawarte w oświadczeniu złożonym przez Pana Adama Bielę podczas 5 posiedzenia Senatu RP w dniu 13 grudnia 2001 r., uprzejmie informuję:
Ministerstwo Skarbu Państwa monitoruje wykonywanie przez inwestorów pozacenowych zobowiązań wynikających z podpisanych umów prywatyzacyjnych.
Monitorowanie wykonania przez inwestorów zobowiązań pozacenowych odbywa się przez:
- prowadzenie zbiorczej ewidencji stanu realizacji pozacenowych zobowiązań inwestorów, wynikających z umów sprzedaży akcji, koordynowanie działań delegatur Ministra w tym zakresie oraz nadzorowanie realizacji pozacenowych zobowiązań inwestorów w stosunku do spółek.
W przypadku naruszenia bądź nie wykonania zobowiązań wynikających z umów prywatyzacyjnych, Skarb Państwa podejmuje działania
w celu ich wyegzekwowania.W przypadku sprzedaży akcji cukrowni przez Spółki Cukrowe Grupa Kalisko-Konińska, Grupa Poznańska, Grupa Toruńska), do umów sprzedaży wprowadzono dodatkowe klauzule przyznające Skarbowi Państwa prawo do kontroli i egzekwowania kar umownych w przypadku naruszenia lub nie wykonania zobowiązań inwestycyjnych oraz pozostałych zobowiązań zawartych w umowie.
Pozostałe zobowiązania dotyczą w szczególności:
Ponadto zobowiązania wynikające z pakietów plantatorskich i socjalnych, uznano za integralną część umowy oraz przyznano określonym w nich podmiotom prawo do dochodzenia wykonania gwarancji i zobowiązań z nich wynikających.
Należy również podkreślić, że Skarb Państwa poprzez dysponowanie akcją uprzywilejowaną serii A, zachowuje prawo kontroli w odniesieniu do strategicznych decyzji podejmowanych przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Cukrowni, m.in. w zakresie zmian w statutach (obniżenie i podwyższenie kapitałów zakładowych), likwidacji spółek, połączenia i przekształcenia spółek.
W odniesieniu do nałożonego w art. 20 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o regulacji rynku cukru na Ministra Skarbu Państwa, obowiązku przeprowadzenia niezwłocznego połączenia Spółek Cukrowych oraz cukrowni w których Skarb Państwa i Spółki Cukrowe posiadają łącznie 100% akcji, należy stwierdzić, iż Minister Skarbu Państwa podjął działania w celu wykonania przepisu art. 20 ustawy.
W dniu 24 sierpnia 2001 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie 39 spółek przemysłu cukrowniczego, spełniających przesłanki określone w ustawie podjęły uchwały zobowiązujące zarządy spółek przemysłu cukrowniczego do podjęcia bez zwłoki wszelkich działań przewidzianych w przepisach prawa, a szczególnie Kodeksu Spółek Handlowych celem dokonania połączenia t
ych spółek w Krajową Spółkę Cukrową.W obecnej sytuacji - w związku z postanowieniami sądów wobec Śląskiej Spółki Cukrowej oraz cukrowni grupy gdańskiej (Nowy Staw S.A., Malbork S.A. i Pruszcz S.A.) i grupy szczecińskiej (Gryfice S.A. i Kluczewo S.A.), o zabezpieczenie powództwa inwestorów poprzez zakaz jakiegokolwiek rozporządzania akcjami przez ich dotychczasowych właścicieli - nie jest możliwe rozpoczęcie procesu utworzenia Krajowej Spółki Cukrowej z udziałem wymienionych spółek. Istnieje bowiem realne z
agrożenie, że włączenie do planu połączenia tych spółek, zgodnie z art. 20 pkt 1 Ustawy, może spowodować odmowę rejestracji przez sąd Krajowej Spółki Cukrowej.W celu umożliwienia skutecznej kontynuacji procesu tworzenia Krajowej Spółki Cukrowej, w Ministerstwie Skarbu Państwa uruchomiono prace nad przygotowaniem projektu nowelizacji ustawy o regulacji rynku cukru. W dniu 14 grudnia 2001 r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa z przedstawicielami poszczególnych resortów, które zgłosiły propozycje zmian do p
rojektu noweli. Skorygowana wersja noweli przedmiotowej ustawy zostanie wniesiona pod obrady Komitetu Rady Ministrów z wnioskiem o skierowanie projektu do parlamentu jako przedłożenia rządowego.MINISTER SKARBU PAŃSTWA
z up. SEKRETARZ STANU
Marek Dyduch