Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):
Warszawa, dnia 14.05.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałe
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Tadeusza Bartosa - Senatora RP z dnia 16 kwietnia 2004 roku przesłane pismem Marszałka Senatu znak BPS/DSK-043-191-04 z dnia 21 kwietnia 2004 roku przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Odnosząc się do sposobu rozliczania umów z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie finansowania świadczeń do wysokości limitów w poszczególnych zakresach informuję, że zawarte umowy przewidują, iż oddział Funduszu sfinansuje świadczenia ponad kwotę zobowiązania ustaloną dla danego zakresu świadczeń (np. oddziału - w przypadku lecznictwa szpitalnego lub poradni - w przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej) objętego umową, do wysokości kwoty zobowiązania w pozostałych zakresach,
przy czym kwota zmniejszenia w poszczególnych zakresach nie może być większa niż 20% kwoty zobowiązania dla danego zakresu świadczeń objętego umową. Wobec powyższego NFZ dopuszcza możliwość dysponowania przez jednostkę ochrony zdrowia w ramach komórek organizacyjnych (np. oddziałów szpitalnych, poradni specjalistycznych) środkami finansowymi, wynikającymi z umów zawartych na realizację świadczeń zdrowotnych w poszczególnych zakresach do określonej wysokości.Z informacji Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ wynika, iż podane w tabeli przez Pana Senatora wartości dotyczące wykonania kontraktów i zapłaty za świadczenia w poszczególnych rodzajach umów za okres styczeń - luty 2004 roku, w niektórych pozycjach odbiegają od stanu faktycznego. W załączeniu
przedstawiam za Świętokrzyskim OW NFZ prawidłowe zestawienie kwot zawartych kontraktów i ich realizacji przez Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach.Według Świętokrzyskiego OW NFZ rozliczenie oraz zapłata dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach w poszczególnych rodzajach świadczeń następowała zgodnie z obowiązującymi w umowach zasadami, według których rozliczenie za świadczenia zdrowotne dokonuje się narastając do wykorzystania całej wartości kontraktu (w danym rodzaju świadczenia), odpowiednio
dokonując przesunięć, co miesiąc. Łączna kwota należności za bieżący i ubiegłe okresy sprawozdawcze nie była wyższa od iloczynu okresów sprawozdawczych, za które dokonano płatności i wartości 1/12 kwoty należnej za dany zakres świadczeń. W przypadku Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach Świętokrzyski OW NFZ rozliczył 2 miesiące z umowy podpisanej na 3 miesiące, zatem należność za styczeń i luty stanowiła 2/3 kontraktu. Z załącznika, w którym przedstawiono zestawienie wartości kontraktów i ich realizacji wynika, że w niektórych przypadkach wartość zapłaty była niższa od kwoty kontraktu pomimo jego przekroczenia. Jest to spowodowane różnym poziomem wykonania świadczeń w poszczególnych rodzajach, np. w oddziałach szpitalnych lub poradniach, przy przekroczeniu jednych oraz niewykonaniu innych. Z informacji Świętokrzyskiego OW NFZ wynika, iż w ostatnim okresie rozpoczęto negocjacje w celu przedłużenia umów oraz łącznego rozliczenia I kwartału br. do pełnej wysokości poszczególnych kontraktów. Wojewódzki Szpital Zespolony przedłożył za I kwartał 2004 roku wymagane przez NFZ dokumenty rozliczeniowe.Z uwagi na to, że wartość zawartych kontraktów nie może przekroczyć kwoty planu finansowego, Świętokrzyski Oddział Funduszu przewiduje, iż ewentualne renegocjacje umów zwiększające poziom finansowania, mogą nastąpić w trakcie roku, w przypadku podwyższenia planowanej kwoty kosztów świadczeń zdrowotnych.
Odnosząc się do kwestii podziału poszczególnych oddziałów szpitalnych na typy z uwagi na kryteria jakościowe, tj.: bazę diagnostyczną, kwalifikacje kadry medycznej, dostępność do świadczeń i inne, informuję, iż w dniu 30 kwietnia 2004 roku Wojewódzki Szpital Zespolony przekazał do Świętokrzyskiego OW NFZ informację na temat zakwalifikowania oddziałów szpitalnych do o
kreślonego typu wraz z informacją, iż istniejące braki zobowiązuje się wyeliminować do końca października 2004 roku. Ostateczne zakwalifikowanie oddziałów będzie określone w aneksie do umowy obowiązującym na drugie półrocze 2004 roku. Równocześnie w myśl zapisów szczegółowych warunków konkursu ofert na lecznictwo szpitalne, w przypadku braku zabezpieczenia świadczeń na terenie województwa świętokrzyskiego przez dany typ jednostki organizacyjnej w danym zakresie kontraktowania świadczeń z rodzaju lecznictwa szpitalnego, Fundusz może warunkowo dopuścić do realizacji świadczeń jednostki spełniające kryteria dla niższego typu do wykonywania świadczeń przeznaczonych dla typu wyższego z określeniem czasu uzupełniania braków nie dłuższego niż 6 miesięcy.Jednocześnie informuję Pana Senatora, iż w związku z trudnościami w spełnieniu przez oddziały szpitalne kryteriów jakościowych zawartych w materiałach dotyczących lecznictwa szpitalnego, stanowiących podstawę do określenia typu oddziału oraz licznymi sygnałami dotyc
zącymi powyższego problemu - w Centrali Funduszu trwają prace nad doskonaleniem zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych. Ponadto z informacji Prezesa NFZ wynika, że podjęto również działania zmierzające do weryfikacji wartości punktowej świadczeń oraz kryteriów jakościowych, stanowiących o zakwalifikowaniu oddziału do danego typu jednostki organizacyjnej. Wobec powyższego obawa wyrażona przez Pana Senatora, że wprowadzenie typologii oddziałów uniemożliwi wykonywanie droższych, lepiej opłacanych procedur oraz spowoduje likwidację niektórych oddziałów i pogłębienie zadłużenia szpitali nie znajduje odzwierciedlenia w przytoczonych powyżej wyjaśnieniach.Odnosząc się do wartości kontraktu na rok 2004 w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w przypadku Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach trzeba powiedzieć, iż jest istotnie niższy w odniesieniu do lat poprzednich, ale strukturę w poszczególnych rodzajach świadczeń ustalił WSZ w Kielcach. Zgodnie z zapisami protokołu rokowań w trakcie podpisyw
ania umów na 2004 rok strony uzgodniły, że finansowanie wszystkich rodzajów świadczeń wyniesie w I kwartale br. 18 mln zł, a szczegółowy podział tej kwoty przedstawi świadczeniodawca. Podział ten nastąpił zgodnie z pismem Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach z dnia 6 stycznia 2004 roku. Należy jednak podkreślić, iż pomimo zmniejszenia poziomu finansowania ambulatoryjnej opieki specjalistycznej za I kwartał 2004 roku w odniesieniu do lat poprzednich (2002-2003) o kwoty 2,2 - 2,5 mln zł, faktyczne wykonanie porad za I kwartał 2004 roku było wyższe od wartości kontraktu zgodnie z danymi przedstawionymi przez Świętokrzyski OW FNZ jedynie o kwotę 19 tys. zł.W nawiązaniu do uwag Pana Senatora dotyczących sprawozdawczości wyjaśniam, iż ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia określa zakres danych gromadzonych przez Fundusz oraz zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania Funduszowi, wojewodom i sejmikom województw, w tym także rodzajów wykorzystywanych nośników informacji oraz wzorów dokumentów. W chwili obecnej w resorcie zdrowia
trwają prace nad wymienionym rozporządzeniem i do czasu ich zakończenia obowiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 października 2001 roku w sprawie zakresu niezbędnych danych gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych danych oraz ich udostępniania kasom chorych, Prezesowi Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia i wojewodom, w tym także rodzajów wykorzystywanych nośników informacji oraz wzorów dokumentów.Mając na uwadze powyższe, pozostaję w nadziei, iż przedstawione przeze mnie wyjaśnienia w pełni wyczerpują problemy poruszone w oświadczeniu Pana Senatora.
Z wyrazami szacunku
Wojciech Rudnicki