Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):

Warszawa, dnia 14.05.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałe
k Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Tadeusza Bartosa - Senatora RP z dnia 16 kwietnia 2004 roku przesłane pismem Marszałka Senatu znak BPS/DSK-043-191-04 z dnia 21 kwietnia 2004 roku przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Odnosząc się do sposobu rozliczania umów z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie finansowania świadczeń do wysokości limitów w poszczególnych zakresach informuję, że zawarte umowy przewidują, iż oddział Funduszu sfinansuje świadczenia ponad kwotę zobowiązania ustaloną dla danego zakresu świadczeń (np. oddziału - w przypadku lecznictwa szpitalnego lub poradni - w przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej) objętego umową, do wysokości kwoty zobowiązania w pozostałych zakresach, przy czym kwota zmniejszenia w poszczególnych zakresach nie może być większa niż 20% kwoty zobowiązania dla danego zakresu świadczeń objętego umową. Wobec powyższego NFZ dopuszcza możliwość dysponowania przez jednostkę ochrony zdrowia w ramach komórek organizacyjnych (np. oddziałów szpitalnych, poradni specjalistycznych) środkami finansowymi, wynikającymi z umów zawartych na realizację świadczeń zdrowotnych w poszczególnych zakresach do określonej wysokości.

Z informacji Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ wynika, iż podane w tabeli przez Pana Senatora wartości dotyczące wykonania kontraktów i zapłaty za świadczenia w poszczególnych rodzajach umów za okres styczeń - luty 2004 roku, w niektórych pozycjach odbiegają od stanu faktycznego. W załączeniu przedstawiam za Świętokrzyskim OW NFZ prawidłowe zestawienie kwot zawartych kontraktów i ich realizacji przez Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach.

Według Świętokrzyskiego OW NFZ rozliczenie oraz zapłata dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach w poszczególnych rodzajach świadczeń następowała zgodnie z obowiązującymi w umowach zasadami, według których rozliczenie za świadczenia zdrowotne dokonuje się narastając do wykorzystania całej wartości kontraktu (w danym rodzaju świadczenia), odpowiednio dokonując przesunięć, co miesiąc. Łączna kwota należności za bieżący i ubiegłe okresy sprawozdawcze nie była wyższa od iloczynu okresów sprawozdawczych, za które dokonano płatności i wartości 1/12 kwoty należnej za dany zakres świadczeń. W przypadku Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach Świętokrzyski OW NFZ rozliczył 2 miesiące z umowy podpisanej na 3 miesiące, zatem należność za styczeń i luty stanowiła 2/3 kontraktu. Z załącznika, w którym przedstawiono zestawienie wartości kontraktów i ich realizacji wynika, że w niektórych przypadkach wartość zapłaty była niższa od kwoty kontraktu pomimo jego przekroczenia. Jest to spowodowane różnym poziomem wykonania świadczeń w poszczególnych rodzajach, np. w oddziałach szpitalnych lub poradniach, przy przekroczeniu jednych oraz niewykonaniu innych. Z informacji Świętokrzyskiego OW NFZ wynika, iż w ostatnim okresie rozpoczęto negocjacje w celu przedłużenia umów oraz łącznego rozliczenia I kwartału br. do pełnej wysokości poszczególnych kontraktów. Wojewódzki Szpital Zespolony przedłożył za I kwartał 2004 roku wymagane przez NFZ dokumenty rozliczeniowe.

Z uwagi na to, że wartość zawartych kontraktów nie może przekroczyć kwoty planu finansowego, Świętokrzyski Oddział Funduszu przewiduje, iż ewentualne renegocjacje umów zwiększające poziom finansowania, mogą nastąpić w trakcie roku, w przypadku podwyższenia planowanej kwoty kosztów świadczeń zdrowotnych.

Odnosząc się do kwestii podziału poszczególnych oddziałów szpitalnych na typy z uwagi na kryteria jakościowe, tj.: bazę diagnostyczną, kwalifikacje kadry medycznej, dostępność do świadczeń i inne, informuję, iż w dniu 30 kwietnia 2004 roku Wojewódzki Szpital Zespolony przekazał do Świętokrzyskiego OW NFZ informację na temat zakwalifikowania oddziałów szpitalnych do określonego typu wraz z informacją, iż istniejące braki zobowiązuje się wyeliminować do końca października 2004 roku. Ostateczne zakwalifikowanie oddziałów będzie określone w aneksie do umowy obowiązującym na drugie półrocze 2004 roku. Równocześnie w myśl zapisów szczegółowych warunków konkursu ofert na lecznictwo szpitalne, w przypadku braku zabezpieczenia świadczeń na terenie województwa świętokrzyskiego przez dany typ jednostki organizacyjnej w danym zakresie kontraktowania świadczeń z rodzaju lecznictwa szpitalnego, Fundusz może warunkowo dopuścić do realizacji świadczeń jednostki spełniające kryteria dla niższego typu do wykonywania świadczeń przeznaczonych dla typu wyższego z określeniem czasu uzupełniania braków nie dłuższego niż 6 miesięcy.

Jednocześnie informuję Pana Senatora, iż w związku z trudnościami w spełnieniu przez oddziały szpitalne kryteriów jakościowych zawartych w materiałach dotyczących lecznictwa szpitalnego, stanowiących podstawę do określenia typu oddziału oraz licznymi sygnałami dotyczącymi powyższego problemu - w Centrali Funduszu trwają prace nad doskonaleniem zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych. Ponadto z informacji Prezesa NFZ wynika, że podjęto również działania zmierzające do weryfikacji wartości punktowej świadczeń oraz kryteriów jakościowych, stanowiących o zakwalifikowaniu oddziału do danego typu jednostki organizacyjnej. Wobec powyższego obawa wyrażona przez Pana Senatora, że wprowadzenie typologii oddziałów uniemożliwi wykonywanie droższych, lepiej opłacanych procedur oraz spowoduje likwidację niektórych oddziałów i pogłębienie zadłużenia szpitali nie znajduje odzwierciedlenia w przytoczonych powyżej wyjaśnieniach.

Odnosząc się do wartości kontraktu na rok 2004 w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w przypadku Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach trzeba powiedzieć, iż jest istotnie niższy w odniesieniu do lat poprzednich, ale strukturę w poszczególnych rodzajach świadczeń ustalił WSZ w Kielcach. Zgodnie z zapisami protokołu rokowań w trakcie podpisywania umów na 2004 rok strony uzgodniły, że finansowanie wszystkich rodzajów świadczeń wyniesie w I kwartale br. 18 mln zł, a szczegółowy podział tej kwoty przedstawi świadczeniodawca. Podział ten nastąpił zgodnie z pismem Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach z dnia 6 stycznia 2004 roku. Należy jednak podkreślić, iż pomimo zmniejszenia poziomu finansowania ambulatoryjnej opieki specjalistycznej za I kwartał 2004 roku w odniesieniu do lat poprzednich (2002-2003) o kwoty 2,2 - 2,5 mln zł, faktyczne wykonanie porad za I kwartał 2004 roku było wyższe od wartości kontraktu zgodnie z danymi przedstawionymi przez Świętokrzyski OW FNZ jedynie o kwotę 19 tys. zł.

W nawiązaniu do uwag Pana Senatora dotyczących sprawozdawczości wyjaśniam, iż ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia określa zakres danych gromadzonych przez Fundusz oraz zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania Funduszowi, wojewodom i sejmikom województw, w tym także rodzajów wykorzystywanych nośników informacji oraz wzorów dokumentów. W chwili obecnej w resorcie zdrowia trwają prace nad wymienionym rozporządzeniem i do czasu ich zakończenia obowiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 października 2001 roku w sprawie zakresu niezbędnych danych gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych danych oraz ich udostępniania kasom chorych, Prezesowi Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia i wojewodom, w tym także rodzajów wykorzystywanych nośników informacji oraz wzorów dokumentów.

Mając na uwadze powyższe, pozostaję w nadziei, iż przedstawione przeze mnie wyjaśnienia w pełni wyczerpują problemy poruszone w oświadczeniu Pana Senatora.

Z wyrazami szacunku

Wojciech Rudnicki


Oświadczenie