Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na świadczenie senatora Tadeusza Bartosa, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):
Warszawa, dnia 2.09.2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W odpowiedzi na pismo znak: BPS/DSK-043-341/03 z dnia 13 sierpnia 2003 r. dotyczące oświadczenia złożonego przez senatora Tadeusza Bartosa w sprawie jakości paliwa sprzedawanego przez stacje benzynowe, uprzejmie informuję co następuje.
Wymagania jakościowe dotyczące paliw ciekłych, będących w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Minister Gospodarki określił w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań jakościowych dla niektórych paliw ciekłych (Dz. U. Nr 229, poz. 1918). Obowiązuje ono od dnia 1 stycznia 2003 r. i wprowadza postanowienia dyrektywy 98/70/WE w zakresie jakości benzyn silnikowych i olejów napędowych, obowiązkowe do stosowan
ia ze względu na wymogi ochrony środowiska. Reguluje ono następujące parametry; w przypadku benzyn: badawczą i motorową liczbę oktanową, prężność par, skład frakcyjny, zawartość węglowodorów, benzenu, tlenu, związków organicznych w tym: np. metanolu i etanolu oraz eterów, zawartość siarki i ołowiu; w przypadku olejów napędowych: liczbę cetanową, gęstość, skład frakcyjny, zawartość węglowodorów aromatycznych i zawartość siarki.Ustawa z dnia 10 stycznia 2003 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych (Dz. U. Nr 17, poz. 154), wchodząca w życie z dniem 1 stycznia 2004 r., ma na celu przeciwdziałanie wprowadzaniu do obrotu na stacjach paliwowych paliw nie spełniających określonych wymagań jakościowych, monitorowanie jakości paliw sprzeda
wanych na terytorium RP oraz ustala system kar za wprowadzanie do obrotu paliw ciekłych nie spełniających wymagań jakościowych, określonych w rozporządzeniu. Ma ona również za zadanie pełnienie funkcji prewencyjnej. Zadania Zarządzającego Systemem pełni Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, realizujący swe zadania przy pomocy Inspekcji Handlowej. Finansowanie systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych przewidziane jest z budżetu państwa.Pierwotny projekt ustawy przewidywał, że wejdzie ona w życie dnia 1 stycznia 2003 r. Jednakże z powodu braku środków budżetowych na finansowanie ustawy z 2003 roku, termin ten przesunięto na dzień 1 stycznia 2004 r. - zgodnie z ustaleniami Zespołu Przygotowawczego Komitetu Integracji Europejskiej
i posiedzenia Rady Ministrów w dniu 23 września 2002 r.Przygotowany obecnie projekt nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 26 sierpnia 2003 r., wprowadza szereg zmian w już uchwalonej ustawie, polegających głównie na rozszerzeniu zakresu kontroli na wszystkich przedsiębiorców prowadzących obrót paliwami ciekłymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaostrzeniu kar za obrót paliwami niewłaściwej jakości, wprowadzeniu zmian w Pr
awie Energetycznym polegającym na obowiązku uzyskiwania koncesji przez wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami ciekłymi, niezależnie od wartości dokonywanego obrotu oraz zmianach porządkowych i organizacyjnych. Projekt ustawy zawiera również upoważnienia do wydania rozporządzeń wykonawczych w zakresie: określenia wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, metod badań jakości paliw ciekłych, sposobu pobierania próbek paliw ciekłych, sposobu wyznaczania stacji paliwowych do kontroli oraz wzorów raportów przedstawianych corocznie Radzie Ministrów i Komisji Europejskiej.Ustawa wraz z kompletem rozporządzeń będzie stanowić spójny system, zapewniający prawidłowe funkcjonowanie systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych oraz w znacznym stopniu przyczyni się do wyeliminowania niekorzystnych zjawisk na rynku paliw ciekłych.
Z poważaniem
Jerzy Hausner