Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 9. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):

Warszawa, dnia 2002.03.29

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do przesłanego przy piśmie z dnia 15.02.2002 r. znak: LP/043/59/02/V tekstu oświadczenia Senatora Tadeusza Bartosa, uprzejmie informuję.

1. Przesłany tekst świadczenia Senatora Tadeusza Bartosa dotyczy prowadzonych przez urzędy kontroli skarbowej czynności kontrolnych u producentów oraz dystrybutorów (m.in. w firmie Agroma) sprężyn, łańcuchów, śrub i elementów złącznych, mających zastosowanie w maszynach i ciągnikach rolniczych.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że służby Ministerstwa Finansów podjęły w bardzo ograniczonym zakresie działania kontrolne w związku z przesłanym przez Marszałka Sejmu Pana Macieja Płażyńskiego oświadczeniem poselskim. W tekście oświadczenia wygłoszonego na 97 posiedzeniu plenarnym Sejmu w dniu 10.01.2001 r. Pan Poseł Stanisław Iwanicki przedstawił problem przedsiębiorców z regionu radomskiego, którzy ww. wyroby nie traktują jako części zamiennych, lecz prawidłowo klasyfikują do grupy wyrobów gdzie ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 22%. Część producentów klasyfikuje te wyroby, w tym tzw. normalia, do grupy SWW 1039 "Zespoły i części ciągników uniwersalnych (rolniczych)", do których ma zastosowanie stawka VAT w wysokości 0%. Stwarza to nieuczciwe warunki konkurencji. W związku z powyższą interwencją poselską, w której zwrócono uwagę na nierównomierne traktowanie producentów i sprzedawców wyrobów metalowych, tj. śrub i elementów złącznych mających zastosowanie w ciągnikach rolniczych, Ministerstwo Finansów zleciło przeprowadzenie profilaktycznej akcji kontrolnej.

Przeprowadzona kontrola częściowo potwierdziła istniejące nieprawidłowości w klasyfikowaniu tych wyrobów oraz stosowaniu zaniżonej stawki VAT. Przeprowadzone ustalenia kontrolne, jak na razie, miały jedynie symboliczny charakter i przyniosły ustalenia jedynie na kwotę w wysokości ok. 12.000 zł za 2000 r.

2. W przekazanym przez Pana Marszałka oświadczeniu Senatora Tadeusza Bartosa, zwraca się natomiast uwagę, na brak zasadności prowadzonych działań kontrolnych oraz brak podstaw do stosowania przez organy przeprowadzające kontrole wykładni dotyczącej klasyfikowania tych wyrobów do grupy SWW 062 "Łańcuchy i sprężyny" i SWW 0653 "Śruby i elementy złączne", podlegające opodatkowaniu wg stawki VAT w wysokości 22%.

Poproszony o opinię w tej sprawie Główny Urząd Statystyczny przedstawił stanowisko, z którego wynika, że sprężyny występujące samodzielnie w obrocie, bez względu na przeznaczenie, mieszczą się w grupowaniu SWW 0652-6 "Sprężyny". Klasyfikacje te są oparte i zgodne z międzynarodowymi standardami klasyfikacji (w załączeniu opinia GUS).

3. Nie można zgodzić się z tezą zawartą w ww. oświadczeniu, że system podatku od towarów i usług został skonstruowany przy założeniu, że wszystkie wyroby mające zastosowanie w sektorze rolniczym podlegają opodatkowaniu wg stawki 0%. Wręcz odwrotnie - zakres stosowania stawki w wysokości 0% został ściśle określony w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.), a w szczególności w §§ 61-67 oraz w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia.

Jednocześnie informuję, że z dniem 26 marca br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27 poz. 268) regulujące zakres stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% (§§ 59-65 i załącznik nr 2 do tego rozporządzenia)

Ponadto, zgodnie z art. 4 pkt 1 i 2 oraz art. 54 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U.. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), zakres zastosowania stawki 0% również dla sprzętu rolniczego i omawianych części zamiennych, został określony z wykorzystaniem obowiązujących klasyfikacji statycznych.

4. Zgodnie z załącznikiem H do Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC z późn. zm.), jedynie dla środków do produkcji rolnej niezbędnych tzw. dobrami kapitałowymi, może być zastosowana obniżona stawka podatku VAT. Nie dotyczy to zatem m.in. części składowych maszyn wykorzystywanych w produkcji rolnej. Należy przy tym podkreślić, że w przypadku dostosowania polskiego systemu podatkowego do wymogów obowiązujących w Unii Europejskiej, znikną podstawy nieporozumień dotyczących klasyfikowania tych wyrobów, gdyż w omawianym zakresie powinna mieć wówczas zastosowanie standardowa stawka podatku VAT.

Reasumując uprzejmie informuję, że prowadzone kontrole miały bardzo ograniczony zasięg. Potwierdziły się zarzuty, że niektórzy producenci niewłaściwie klasyfikowali produkowane przez siebie wyroby, w tym również w zakresie sprzętu śrubowego, objętego Polską Normą (tzw. normalia przeznaczone do maszyn i środków transportu ogólnego zastosowania - również nierolniczego).

Ponadto jestem zdania, że istotą poruszonej problematyki jest wymuszenie właściwego klasyfikowania przede wszystkim przez producentów i importerów ww. wyrobów. Informując o powyższym Ministerstwo Finansów zwróci uwagę poprzez swoje organy, na prawidłową klasyfikację tych wyrobów przez producentów i importerów.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Irena Ożóg


Oświadczenie