Oświadczenie


Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Bargieła, złożone na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88):

Warszawa, dnia 01.07.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 8 czerwca 2005 r. znak: BPS/DSK-043-265 przekazuję informację w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Janusza Bargieła na 82. posiedzeniu Senatu w dniu 3 czerwca 2005 r.

Sprawy rekultywacji gruntów uregulowane są w ustawie z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266). W myśl art. 4 pkt 18 wymienionej ustawy, przez rekultywację rozumie się nadanie lub przywrócenie gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych przez właściwe ukształtowanie rzeźby terenu, poprawienie właściwości fizycznych i chemicznych, uregulowanie stosunków wodnych, odtworzenie gleb, umocnienie skarp oraz odbudowanie lub zbudowanie niezbędnych dróg.

Na podstawie art. 22 ustawy starosta wydaje decyzje określające m.in. kierunek i termin wykonania rekultywacji oraz uznanie rekultywacji za zakończoną.

Jakkolwiek ustawa nie wymienia wodnego kierunku rekultywacji, to art. 4 pkt 19 stanowi, że przez zagospodarowanie gruntów rozumie się rolnicze, leśne lub inne użytkowanie gruntów, z czego wynika, że istnieją prawne możliwości ustalenia rekultywacji gruntów w kierunku wodnym na wyrobisku po odkrywkowej kopalni piasku, jeśli nie ma możliwości wykonania rekultywacji w kierunku rolnym lub leśnym.

Niezbędne jest, w tym przypadku, przeznaczenie gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowy zbiornika wodnego, trwałe wyłączenie gruntów leśnych z produkcji oraz uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego.

Gospodarowanie gruntami własności Skarbu Państwa zarządzanymi przez Lasy Państwowe regulują przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (jedn. tekst Dz.U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435). Przepisy wymienionej ustawy uniemożliwiają nieodpłatne przekazanie gruntów Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych na rzecz gminy. Gmina może uzyskać grunty Lasów Państwowych na rzecz gminy. Gmina może uzyskać grunty Lasów Państwowych w drodze zakupu lub zamiany za grunty stanowiące własność gminy.

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o lasach Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, na wniosek ministra, wojewody, gminy lub związku komunalnego może przekazać w użytkowanie wskazanej przez wnioskodawcę jednostce organizacyjnej lasy, grunty oraz inne nieruchomości, bez zmiany ich dotychczasowego przeznaczenia, jeżeli za tym przemawiają względy wymienione w art. 40, w tym również wypoczynek ludności. Przekazania w użytkowanie wskazanej jednostce organizacyjnej dokonuje Dyrektor Generalny LP w drodze umowy, w której określa się termin i warunki użytkowania oraz jednostkę sprawującą nadzór nad gospodarką leśną. Prawo użytkowania jest prawem niezbywalnym.

W przypadku ustania potrzeb, dla których lasy, grunty orz inne nieruchomości zostały oddane w użytkowanie, a także w przypadku wykorzystywania ich niezgodnie z celami, dla których zostały oddane w użytkowanie, lub prowadzenia gospodarki leśnej w sposób niezgodny z planem urządzenia lasu Dyrektor Generalny LP, na wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, pozbawia jednostkę prawa użytkowania.

Na podstawie art. 13 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, przy wyłączaniu gruntów z produkcji w celu budowy zbiorników wodnych, należność i opłaty roczne określa się proporcjonalnie do udziału osób w eksploatacji tych zbiorników.

Jeżeli w eksploatacji tych zbiorników przewiduje się udział osób wykorzystujących wodę na cele produkcji rolniczej, leśnej, wytwarzania energii elektrycznej w elektrowniach wodnych o mocy zainstalowanej nie większej niż 10 MW lub ochrony przeciwpowodziowej, zawiesza się na lat 10 uiszczenie proporcjonalnej części sumy należności i opłat rocznych. Proporcjonalną część sumy należności i opłat rocznych ustala się stosownie do udziału tych osób, określonego w dokumentacji technicznej eksploatacji zbiornika, z tym, że ustalony w tej dokumentacji przepływ nienaruszalny zalicza się do eksploatacji zbiornika dla potrzeb rolnictwa. Zawieszoną część sumy należności i opłat rocznych umarza się po upływie 10 lat. Wymienione przepisy nie dają możliwości zawieszenia i umorzenia należności i opłat rocznych w części odnoszącej się do wykorzystania zbiorników wodnych na cele rekreacyjne.

Z wyrazami szacunku

T. Podgajniak


Oświadczenie