Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2.07. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Janusza Bargieła, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu w dniu 14 maja 2003 roku i skierowanym do Ministra Zdrowia, a przesłanym przy piśmie z dnia 21 maja 2003 r., znak: BPS/DSK-043-224/03, w sprawie finansowania opieki zdrowotnej osobom będącym mieszkańcami Małopolski i ubezpieczonym w Śląskiej Regionalnej Kasie Chorych, a nieobjętym w kontrakcie z Małopolską Regionalną Kasą Chorych, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

• Z informacji uzyskanych ze Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż Śląska Regionalna Kasa Chorych nie przedłużyła kontraktu z ZOZ w Olkuszu na 2003 rok wykorzystując możliwości regulowania kosztów świadczeń zdrowotnych dla osób w niej ubezpieczonych i będących podopiecznymi Zespołu Opieki Zdrowotnej w Olkuszu w I kwartale 2003 r. poprzez rozliczenia z Małopolską RKCh. Podane przez Śląską RKCh uzasadnienie tej decyzji przytoczone jest w kolejnych tiret.

Natomiast Śląska RKCh ogłosiła mający miejsce w miesiącach luty/marzec 2003 roku konkurs ofert dotyczący udzielania świadczeń głównie z zakresu lecznictwa stacjonarnego (szpitalnego), w którym uczestniczyć mogli świadczeniodawcy z terenu całego kraju. Przedstawiciele Zespołu Opieki Zdrowotnej w Olkuszu nie zaakceptowali propozycji umowy przedstawionej przez Śląską KRCh, uwzględniającej możliwości kontraktowania tej Kasy i umowa taka nie została zawarta.

• Wejście w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NFZ, spowodowało, iż Fundusz stał się podmiotem wszelkich praw i obowiązków kas chorych (art. 202 ust. 1 ustawy o NFZ), a ubezpieczeni na podstawie ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.) stają się ubezpieczonymi na postawie ustawy o NFZ (art. 196). W nowej sytuacji ubezpieczeni w Narodowym Funduszu Zdrowia są uprawnieni do uzyskania świadczeń zdrowotnych na terenie całego kraju.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 14 maja 2003 r. w sprawie przyporządkowania do oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego przed dniem wejścia w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 93, poz. 864), dane dotyczące osób ubezpieczonych do dnia wejścia w życie ustawy są przekazywane przez zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego do oddziału wojewódzkiego, w jaki przekształcona została regionalna kasa chorych, której członkiem był ubezpieczony.

Jednocześnie Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia podjął decyzję o przeprowadzeniu procesu agregacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym zakładając, iż każdy świadczeniodawca będzie prowadził tylko jedną umowę w danym zakresie świadczeń z właściwym terytorialnie oddziałem wojewódzkim Funduszu.

Oznacza to, iż ubezpieczeni korzystający ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez ZOZ w Olkuszu, niezależnie od tego, w jakiej kasie chorych byli ubezpieczeni przed 1 kwietnia 2003 r., mają finansowane świadczenia zdrowotne z tytułu (zagregowanej) umowy ZOZ w Olkuszu z Małopolskim Oddziałem Wojewódzkim Funduszu, dalej zwanym Małopolskim OW.

Wspomniana decyzja Zarządu Funduszu oznacza też, iż nawet gdyby ZOZ w Olkuszu podpisał stosowne umowy ze Śląską RKCh, umowy te podlegałyby agregacji do jednej umowy z Małopolskim OW.

Oznacza to, iż ZOZ w Olkuszu, a także ZOZ w Oświęcimiu i Chrzanowie otrzymają zapłatę za leczenie pacjentów zamieszkałych w Małopolsce, a przed 1 kwietnia będących ubezpieczonymi Śląskiej RKCh w ramach zagregowanej umowy dotyczącej udzielania świadczeń osobom ubezpieczonym, zawartej z Małopolskim OW.

• Z informacji uzyskanych z Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Funduszu wynika, iż o trudnej sytuacji ZOZ w Olkuszu, wynikającej z nie podpisania umów ze Śląską RKCh, Oddział powiadamiał Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia pismami z 19 i 20 maja br. Przeprowadzony w Małopolskim OW szacunek dodatkowych środków dla ZOZ w Olkuszu winien wynieść około 1,4 mln zł, natomiast zaproponowana do umowy w wyniku agregacji kwota zwiększenia wynosi około 1,1 mln zł (75% kwoty wyszacowanej).

Małopolski OW zdeklarował, iż dołoży wszelkich starań, by zaistniała sytuacja nie prowadziła do zagrożenia dobra pacjentów oraz funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia, jednak jest to zależne przede wszystkim od decyzji Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Należy podkreślić, iż trudno jest jako punkt odniesienia dla porównania wysokości umów na świadczenia zdrowotne ze świadczeniodawcami w roku 2003 przyjąć wysokość tych umów w roku 2002. Problem ten był już podnoszony w związku z kontraktowaniem umów na 2003 r. przez kasy chorych. Związane to jest z wyjątkową sytuacją, jaka miała miejsce w 2002 roku - sytuacja finansowa kas chorych w tym roku była wyjątkowa, gdyż kasy uzyskały w 2001 r. - jednorazowo - dodatkowe przychody w wysokości około 1,7 mld zł wynikające ze zmiany w tym właśnie roku zasad ewidencjonowania wpływów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz ze skumulowanego wyniku finansowego za lata poprzednie. Mimo nie zrealizowania planu przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2002 r. - na sumę około 1,1 mld zł - w sumie Kasy miały nadzwyczajny dodatkowy przychód, który umożliwił im zwiększenie finansowania kosztów świadczeń zdrowotnych dla ubezpieczonych w stosunku do roku 2001. Taka sprzyjająca sytuacja nie powtórzy się już w 2003 roku. W roku tym instytucje ubezpieczenia zdrowotnego przejęły też dodatkowo finansowanie dwóch procedur wysokospecjalistycznych, finansowanie ratownictwa medycznego oraz zostały zobowiązane do spłaty pożyczki z budżetu państwa zaciągniętej jeszcze przez kasy chorych.

Podkreślić też trzeba, iż art. 72 ust. 3 ustawy o NFZ stanowi, iż suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu. Przepis ten pokazuje ograniczenia finansowe nakładane na Narodowy Fundusz Zdrowia przy zawieraniu umów na świadczenia zdrowotne dla osób ubezpieczonych.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Zdrowia

PODSEKRETARZ STANU

Maciej Tokarczyk


Oświadczenie