Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Anulewicza, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72, przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy:

Warszawa, 15 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Odpowiadając na przekazane, przy piśmie z dnia 22 października 2004 r. znak: BPS/DSK-043-415-04, oświadczenie senatora Andrzeja Anulewicza, złożone na 69. posiedzeniu Senatu RP w dniu 14.10.2004 r., w sprawie wielkości opłat za zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu uprzejmie informuję, co następuje:

Jak wskazuje praktyka, ustalony w art. 9(2) ust. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1372 ze zmianami) poziom opłaty za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu w wysokości 45 000,- zł za 500 tys. l. 100% alkoholu jest racjonalny.

Wysokość tej opłaty i jednorazowy tryb jej uiszczania doprowadziłby - zgodnie z intencją ustawodawcy - do polaryzacji rynku hurtowego tych napojów (z ponad 1700 przedsiębiorców w momencie wprowadzenia reglamentacji do ok. 300 obecnie, przy zachowaniu podobnej ilości hurtowni), poprzez eliminowanie firm "przypadkowych", słabych ekonomicznie, nie mogących sprostać warunkom stawianym w obrocie hurtowym tymi napojami.

Wyrażam pogląd, że stosowane obecnie kryteria otrzymania zezwolenia na obrót hurtowy omawianymi napojami, w tym zwłaszcza wysokość opłat, zapewniają stabilizację rynku napojów alkoholowych wysokoprocentowych oraz utrzymanie na rynku optymalnej ilości przedsiębiorców prowadzących działalność w tym zakresie, przy jednoczesnym zachowaniu warunków konkurencji.

Przedstawiając powyższe stanowisko pozwalam sobie zauważyć, że od dnia wejścia w życie obowiązujących aktualnie przepisów dotyczących opłat za zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, do Ministerstwa Gospodarki i Pracy nie wpłynęły uwagi przedsiębiorców, jak też innych zainteresowanych tą problematyką jednostek, odnośnie ich wysokości, sposobu naliczania i pobierania. Jest to zapewne efekt wypracowanego, w wyniku szerokich konsultacji, konsensusu dotyczącego tych kwestii.

Przytoczony przez senatora Andrzeja Anulewicza przykład Spółdzielni "Rolnik" w Węgrowie, która posiadając zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu wykorzystuje zaledwie w ok. 9% podstawowy limit sprzedaży hurtowej, określony w zezwoleniu wskazuje, że spółdzielnia ta zakupiony alkohol przeznacza na zaopatrzenie własnej sieci detalicznej. Nie jest więc to obrót hurtowy w rozumieniu definicji określonej ustawą o wychowaniu w trzeźwości i w związku z tym na taki obrót wymagane jest jedynie zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, do którego powinien być wpisany punkt składowania tych napojów (magazyn dystrybucyjny).

Przepis art. 18 ust. 5 pkt 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości daje przedsiębiorcom, działającym również na rynku wiejskim, możliwość zaopatrzenia własnej sieci detalicznej za pośrednictwem magazynów składowych, bez potrzeby posiadania zezwolenia na obrót hurtowy.

Z poważaniem

Jerzy Hausner


Oświadczenie