51. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Powracamy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały sprawozdanie w tej sprawie.

Pan senator Józef Dziemdziela już zmierza na trybunę, żeby je przedstawić.

Do spisu treści

Senator Józef Dziemdziela:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Chcę złożyć sprawozdanie połączonych komisji - Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisje te na swym posiedzeniu rozpatrzyły ustawę o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Chcę powiedzieć, tak samo jak w sprawozdaniu podczas debaty, że przyjęta przez Sejm ustawa jest jedną z ustaw lepiej przygotowanych przez rząd. Mimo usilnej pracy dwóch senackich komisji, jak też państwa senatorów, zostały zgłoszone tylko trzy poprawki.

Połączone komisje rekomendują przyjęcie dwóch poprawek. Są to poprawki uściślające zapisy. Trzecia poprawka, którą zgłosili panowie senatorowie Jurgiel i Biela, dotyczy nieodpłatnego przekazywania producentom i rolnikom wypisów z ewidencji rolnych. Ta poprawka nie uzyskała poparcia z uwagi na to, że agencja co prawda pozyskuje te informacje - pozyskuje je, oczywiście, nieodpłatnie - ale nie ona powinna je udostępniać. Takie bowiem wypisy powinien udostępniać albo starosta, albo wydział geodezji, który je posiada, który jest ich właścicielem.

Jeżeli natomiast chodzi o odpłatność, to ona jest niewielka, wynosiła bowiem 6 zł, a teraz w przypadku tych wniosków będzie to 1,80 zł, czyli 1 zł 80 gr od wypisu. W związku z tym nie są to duże koszty, tym bardziej, że wnioskodawcy będą otrzymywać środki finansowe.

Dlatego komisja rekomenduje przyjęcie poprawki pierwszej i drugiej oraz odrzucenie poprawki trzeciej. Dziękuję za uwagę.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Czy pan senator Krzysztof Jurgiel chce zabrać głos?

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Krzysztof Jurgiel:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Zachodzi nieporozumienie, bo tutaj wypis i wyrys z ewidencji gruntów nie jest potrzebny. Są dane do wniosku, które można spisać z komputera, żeby rolnicy  za to nie płacili. Wypis i wyrys jest potrzebny do aktu notarialnego, a nie do wniosku o wielkość powierzchni, o numer działki, żeby otrzymać pieniądze. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Senator Adam Biela?

(Senator Adam Biela: Dziękuję.)

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Poprawka pierwsza uściśla przepis określający zakres korzystania z krajowego systemu ewidencji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 47)

Poprawka druga modyfikuje upoważnienie ustawowe w zakresie wskazania ministra właściwego do wydania rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

83 głosy za. Czyli wszystkie za.  (Głosowanie nr 48)

Proszę pana senatora Jurgiela, żeby zechciał wyłączyć mikrofon.

Dziękuję bardzo.

Poprawka trzecia nakłada na Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa obowiązek nieodpłatnego udostępniania producentom rolnym danych niezbędnych do złożenia wniosku o przyznanie płatności oraz wniosku o wpis do ewidencji producentów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

22 senatorów głosowało za, 59 -  przeciw, 5 wstrzymało się od głosu.  (Głosowanie nr 49)

Poprawka nie uzyskała wymaganej większości.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad całością projektu uchwały ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem uchwały?

Kto jest temu przeciwny?

A kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

82 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.  (Głosowanie nr 50)

Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji i wniosków o przyznanie płatności.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, które odniosły się do wniosków przedstawionych w toku debaty i przygotowały wspólne sprawozdanie.

Zapraszam ponownie na mównicę pana senatora Józefa Dziemdzielę i proszę o przedstawienie wniosków.

Do spisu treści

Senator Józef Dziemdziela:

Panie Marszałku, pragnę złożyć sprawozdanie z posiedzenia połączonych komisji...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Proszę składać.)

...Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisje podczas obrad 10 grudnia na dziesięć poprawek złożonych zarówno przez komisję, jak i przez państwa senatorów raczyły poprzeć i rekomendują Senatowi przyjęcie następujących poprawek: pierwszej, drugiej, siódmej, ósmej i dziesiątej. Poprawki te nie budziły żadnej kontrowersji.

Połączone komisje nie poparły poprawki czwartej, zgłoszonej przez pana senatora Litwińca. Chodziło o to, że prezes agencji może zlecić kontrolę złożonych wniosków. Była poprawka, żeby to było dodatkowo. Tu nie chodzi o to, żeby to były inne kontrole, tylko o to, żeby prezes i agencje wykonywały te kontrole za pośrednictwem własnych struktur lub też zlecały takie kontrole. W związku z tym zapis ten nie został włączony jako nielogiczny.

Również dwie inne poprawki, piąta i szósta, pana senatora Dzidy i Izdebskiego nie znalazły poparcia. Chodziło o możliwość wyrażania zastrzeżeń wobec złożonego protokołu.

Najwięcej kontrowersji budziła poprawka dziewiąta, o której chcę powiedzieć parę słów. Chodzi w niej o przyśpieszenie wypłat rolnikom i wypłacenie do dnia 31 lipca pierwszej tury, czyli 50% należności. Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej można przyśpieszyć wypłatę, ale musi zajść w danym roku konkretna sytuacja. Jeżeli chodziłoby na przykład o zapowiadający się nieurodzaj w 2004 r., to rząd może wystąpić z takim wnioskiem i taką płatność można uruchomić. Dzisiaj, jeszcze przed początkiem 2004 r., o takiej sytuacji nie wiemy, w związku z tym poprawka ta nie została przyjęta. Dziękuję bardzo.

(Rozmowy na sali)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan senator kiedyś był strażakiem, więc doskonale się orientuje - kiedyś pędził do pożaru, a tutaj trzeba wszystko powiedzieć detalicznie.

(Wesołość na sali)

Pan senator Bogusław Litwiniec.

Do spisu treści

Senator Bogusław Litwiniec:

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

A ja, mówiąc jednocześnie najszybciej i najdelikatniej do tych państwa senatorów - no i oczywiście senatorek - których niepokoi wątły stan krytycznej samokontroli urzędów w państwie polskim, proszę, niech z uwagą przeczytają moją poprawkę. Polega na dodaniu, jak słyszeliśmy, jednego tylko, ale zasadniczego dla kontroli słowa "dodatkowo". Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Henryk Dzido?

(Senator Henryk Dzido: Dziękuję.)

Pan senator Sławomir Izdebski?

(Senator Sławomir Izdebski: Tak, Panie Marszałku.)

Proszę.

Do spisu treści

Senator Sławomir Izdebski:

Chciałbym prosić szanowną lewicę o poparcie naszych poprawek, dlatego że te poprawki są słuszne i w pełni uzasadnione. Uważam, że kontroler, który wchodzi na posiadłość rolnika, dokonuje kontroli... Nie powinno być tak, że rolnik ma tylko i wyłącznie prawo podpisać protokół lub go nie podpisać, a nie może wnieść do niego zastrzeżeń. Na tym to polega, że rolnik powinien mieć prawo wniesienia zastrzeżeń. Powiedzmy, że kontroler przychodzi na kontrolę pijany. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Ja chcę tylko zauważyć, że pulpity są tak skonstruowane, że głosuje się na ogół prawicą, a nie lewicą.

(Senator Sławomir Izdebski: Po mojej prawej stronie.)

Pan senator Krzysztof Jurgiel.

Do spisu treści

Senator Krzysztof Jurgiel:

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, poprawkę dziewiątą zgłosiłem w trosce o polskiego rolnika, ponieważ wiem, że rząd raczej nie wypłaci wcześniej tych pieniędzy, chociaż ma takie możliwości zgodnie z prawem unijnym, i uważam, że parlament powinien zobowiązać rząd do wypłacenia tej zaliczki do lipca, skoro inne instrumenty, które mają służyć rolnictwu, a więc kredyty obrotowe itd., nie będą funkcjonowały w pierwszym półroczu. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Pan senator Adam Biela.

Do spisu treści

Senator Adam Biela:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Chciałbym zaapelować zwłaszcza do senatorów z tych obszarów, gdzie są rolnicy, gdzie jest dotkliwe bezrobocie.

Myślę, że ponieważ Unia Europejska dopuszcza możliwość dopłat w 2004 r., to przecież argumentacja, że 31 lipca nie będzie się znało jeszcze do końca rezultatów żniw, no jest trochę przesadzona. Dlatego też prosiłbym o uwzględnienie tego w swoim głosowaniu. Dziękuję bardzo. Na ogół 31 lipca już to wiadomo, zasadniczo jest już po żniwach. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Jeszcze raz może zabrać głos pan senator Sławomir Izdebski.

(Senator Sławomir Izdebski: Dziękuję.)

Pan senator Janusz Bargieł również może zabrać głos jako...

(Senator Janusz Bargieł: Dziękuję.)

...że był sprawozdawcą Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Zatem przystępujemy do głosowania.

Głosujemy nad poprawkami: pierwszą i drugą, które dostosowują przepisy ustawy do prawa Unii Europejskiej w zakresie definicji gospodarstwa rolnego oraz minimalnej powierzchni gruntów rolnych, których posiadanie jest warunkiem uzyskania płatności.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

79 głosów za, 7 - przeciw. (Głosowanie nr 51)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka trzecia modyfikuje upoważnienie ustawowe w zakresie wskazania ministra uprawnionego do wydawania rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu? (Głosowanie nr 52)

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

18 głosów za, 64 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu.

Poprawka czwarta ma na celu przesądzenie, iż w razie przeprowadzenia kontroli w zakresie spełniania przez producentów rolnych warunków do przyznania płatności przez jednostkę organizacyjną na zlecenie prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odpowiedzialnym za wyniki kontroli jest nadal prezes agencji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

22 głosy za, 60 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 53)

Poprawka została odrzucona.

Poprawki: piąta i szósta zmierzają do tego, aby podmiot kontrolowany w zakresie spełniania przez niego warunków do uzyskania płatności na podstawie ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych albo do uzyskania pomocy finansowej na podstawie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych miał prawo zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

I kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

23 głosy za, 59 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 54)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siódma ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 84 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 55)

Poprawka ósma dokonuje korekty w zakresie odesłania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Widzimy, że oddano 83 głosy za, a więc poparcie było jednogłośne. (Głosowanie nr 56)

Poprawka dziewiąta dodaje przepis przejściowy, na podstawie którego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie zobowiązana do wypłaty części płatności przysługującej producentowi rolnemu w terminie do dnia 31 lipca 2004 r.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

21 głosów za, 61 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 57)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziesiąta przyspiesza wejście w życie przepisu, który stanowi delegację do wydania rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

A kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

84 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 58)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Głosujemy nad całością ustawy wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej ustawy?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wynik.

79 głosów za, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 59)

To upoważnia mnie do stwierdzenia, że oto Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych.

Oddaję głos senatorowi sekretarzowi.

Senator Sekretarz
Andrzej Jaeschke:

Dziękuję bardzo.

Korzystając z frekwencji, przedstawię trzy komunikaty.

Jest prośba do państwa senatorów, którzy nie podpisali list obecności, o uczynienie tego niezwłocznie, chodzi także o listy obecności za dzień wczorajszy. Listy obecności są dostępne w pokoju nr 253A.

Druga informacja: pięćdziesiąte drugie posiedzenie Senatu odbędzie się w dniach 17, 18 i 19 grudnia 2003 r. Początek posiedzenia o godzinie 9.00. Projekt porządku obrad został dostarczony państwu na pulpity.

I kolejny komunikat. Ksiądz kardynał Józef Glemp zaprasza parlamentarzystów na spotkanie opłatkowe w dniu 17 grudnia o godzinie 18.30 w kurii metropolitarnej. Autokar będzie oczekiwał na senatorów na ulicy Wiejskiej o godzinie 17.30. Wyjazd punktualnie o godzinie 17.50. Powtarzam: 17 grudnia o godzinie 18.30, wyjazd 17.50. Dziękuję.

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Powracamy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która odniosła się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała w tej sprawie sprawozdanie.

Pan senator Janusz Lorenz przedstawi nam wyniki pracy komisji.

Do spisu treści

Senator Janusz Lorenz:

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, mam przyjemność poinformować państwa, że ustawa o zakładach leczniczych dla zwierząt generalnie budziła dosyć dużo emocji, ale trzydziestoma siedmioma poprawkami spowodowaliśmy, że ta ustawa jest do przyjęcia. W trakcie dyskusji przyjęty został jeden wniosek mniejszości, a dwa pozostałe wnioski mniejszości po prostu jednym głosem przegrały. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Mogą jeszcze zabrać głos senatorowie: Władysław Mańkut...

Do spisu treści

Senator Władysław Mańkut:

W swojej poprawce chciałem tylko podkreślić rolę i funkcję lekarzy weterynarii w środowisku producentów i hodowców zwierząt.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pani senator Anna Kurska.

(Senator Anna Kurska: Dziękuję.)

Pan senator Mieczysław Janowski.

(Senator Mieczysław Janowski: Dziękuję bardzo.)

Pani senator Janina Sagatowska.

(Senator Janina Sagatowska: Dziękuję.)

Pan senator Franciszek Bachleda-Księdzularz.

(Senator Franciszek Bachleda-Księdzularz: Dziękuję ślicznie.)

Pan senator Zbigniew Romaszewski.

(Senator Zbigniew Romaszewski: Dziękuję.)

Pan senator Jan Szafraniec.

(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)

Pan senator Adam Biela.

(Senator Adam Biela: Dziękuję.)

Pan senator Krzysztof Borkowski.

(Senator Krzysztof Borkowski: Dziękuję.)

Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Głosujemy łącznie nad poprawkami: pierwszą, drugą, szóstą, siódmą i trzynastą, które zmierzają do wyeliminowania wątpliwości odnoszących się do charakteru usług laboratoryjnych i wyraźnego wskazania, że usługi te są rodzajem usług weterynaryjnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

81 głosów za, 1 - przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 60)

Poprawki: pierwsza, druga, szósta, siódma i trzynasta zostały przyjęte.

Poprawka trzecia ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 84 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 61)

Poprawka czwarta wyklucza głosowanie nad piątą, a zmierza do tego, aby wykonywane przez technika weterynarii czynności polegające na udzielaniu zwierzętom pierwszej pomocy w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3, a także wykonywane przez niego badania kliniczne w zakresie niezbędnym do udzielania pierwszej pomocy podlegały w trakcie wykonywania nadzorowi lekarza weterynarii.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: Za i przeciw.)

(Wesołość na sali)

Dobrze, proszę o wyświetlenie wyników.

13 głosów za, 67 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 62)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka piąta zmierza do tego, aby wykonywane przez technika weterynarii badania kliniczne w zakresie niezbędnym do udzielenia zwierzętom pierwszej pomocy podlegały w trakcie wykonywania nadzorowi lekarza weterynarii.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

79 głosów za, 3 - przeciw. (Głosowanie nr 63)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka ósma ogranicza katalog podmiotów uprawnionych do tworzenia zakładów leczniczych dla zwierząt jedynie do lekarza weterynarii, w ramach prowadzonej przez niego działalności zawodowej, spółki osobowej utworzonej przez lekarzy weterynarii oraz szkoły wyższej prowadzącej studia magisterskie na kierunku weterynaria.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

23 głosy za, 60 - przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 64)

Poprawka została odrzucona.

Poprawki: dziewiąta i dwudziesta czwarta zmierzają do tego, aby przepisy ustawy statuujące warunki, które musi spełniać kierownik zakładu leczniczego dla zwierząt, zawarte były w jednym artykule. Ponadto nowe brzmienie przepisu nadane poprawką dwudziestą czwartą nie obejmuje wyrazów, które wskazywałyby na to, że w art. 13 sformułowane są wyjątki od generalnej zasady, w myśl której kierownikiem zakładu leczniczego dla zwierząt może być jedynie lekarz weterynarii posiadający prawo do wykonywania zawodu na terytorium Polski.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Chyba prawica głosuje jednak lewicą - widzę, bo przy tych samych osobach to się powtarza.

Dziękuję bardzo.

83 głosy za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 65)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziesiąta ma na celu usunięcie ograniczenia, zgodnie z którym...

(Głos z sali: Poprawka dziesiąta wyklucza poprawkę jedenastą.)

Tak, wyklucza. Jeśli przyjmiemy dziesiątą, to wykluczymy jedenastą.

Poprawka dziesiąta ma na celu usunięcie ograniczenia, zgodnie z którym zakład leczniczy dla zwierząt, utworzony i prowadzony przez podmiot zajmujący się produkcją zwierząt, może świadczyć usługi weterynaryjne wyłącznie dla zwierząt hodowanych przez ten podmiot, a także ograniczenia, w myśl którego zakład taki nie może wystawiać dla celów związanych z obrotem zwierzętami certyfikatów o stanie zdrowia zwierząt hodowanych przez ten podmiot.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Rozmowy na sali)

Wyświetlamy wyniki.

Czy senator Lorenz czuje się wystarczająco dobrze?

(Wesołość na sali)

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

22 głosy za, 55 - przeciw, 7 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 66)

To oznacza odrzucenie poprawki.

Poprawka jedenasta ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

82 głosy za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 67)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwunasta zmierza do tego, aby powiatowy lekarz weterynarii sprawował nadzór nad zakładami leczniczymi dla zwierząt w zakresie obrotu produktami leczniczymi, paszami leczniczymi i wyrobami medycznymi stosowanymi wyłącznie u zwierząt i ich stosowaniem.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

20 głosów za, 61 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 68)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czternasta. W myśl tej poprawki minister właściwy do spraw rolnictwa wydając rozporządzenia formułujące szczegółowe wymagania odnoszące się do poszczególnych rodzajów zakładów leczniczych dla zwierząt powinien mieć na względzie także bezpieczeństwo epizootyczne i epidemiologiczne.

(Głos z sali: Jakie?)

Epizootyczne.

(Głos z sali: Co to znaczy?)

(Głos z sali: To samo, co znaczy...)

Nie głosujemy, proszę państwa, nad słowniczkiem, tylko nad poszczególnymi poprawkami.

Proszę bardzo.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Senator powinien przychodzić na głosowania przygotowany i powinien wiedzieć, co to znaczy. Jeżeli nie wie, to znaczy, że nie jest przygotowany i się sam wyklucza.

(Wesołość na sali)

Proszę o wyświetlenie wyników.

82 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 69)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piętnasta jest poprawką redakcyjną.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 70)

Poprawka szesnasta zmierza do tego, aby lecznica weterynaryjna musiała być wyposażona także w magazyn środków dezynfekujących i sprzętu dezynfekującego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Jednogłośne poparcie: 84 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 71)

Poprawka siedemnasta ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

83 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 72)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka osiemnasta zmierza do tego, aby klinika weterynaryjna musiała być wyposażona także w magazyn środków dezynfekujących i sprzętu dezynfekującego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Rozmowy na sali)

Mnie ten gwar nie przeszkadza, ale państwu, jak widzę, przeszkadza.

Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.

82 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 73)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziewiętnasta ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 74)

Poprawka dwudziesta uściśla, w jaki rodzaj sprzętu i urządzeń musi być wyposażone weterynaryjne laboratorium diagnostyczne. Poprawka ta wskazuje, że zmieniany przepis dotyczy sprzętu i urządzeń używanych do badań diagnostycznych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 84 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 75)

Poprawka dwudziesta pierwsza zmierza do tego, aby minister właściwy do spraw rolnictwa określał w drodze rozporządzenia także techniczne standardy jakościowe usług laboratoryjnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

83 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 76)

Poprawka dwudziesta druga usuwa zbędne odesłanie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

84 głosy za, czyli wszyscy senatorowie popierają tę poprawkę. (Głosowanie nr 77)

Poprawka dwudziesta trzecia zmierza do tego, aby Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna, określając wysokość odpłatności za szkolenia, brała pod uwagę nie tylko rodzaj szkolenia, ale także obiektywnie weryfikowalne kryterium, jakim są koszty szkolenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

84 głosy za, czyli wszyscy poparli tę poprawkę. (Głosowanie nr 78)

Będziemy teraz głosowali nad poprawkami dwudziestą piątą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą, dwudziestą dziewiątą i trzydziestą, które ujednolicają terminologię ustawy w odniesieniu do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Jak widzimy, decyzja jest jednogłośna - 84 głosujących senatorów było za. (Głosowanie nr 79)

Poprawka dwudziesta ósma ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

82 głosy za, 1 senator, i to niezwykły senator, nie głosował. (Głosowanie nr 80)

Dziękuję bardzo.

Następna poprawka, nad którą będziemy głosować, to poprawka trzydziesta pierwsza. Ma ona na celu...

(Głos z sali: Zmiana marszałka.)

Najpierw skończę, dopiero wtedy będzie zmiana. (Wesołość na sali)

Poprawka trzydziesta pierwsza ma na celu uporządkowanie treści przepisu formułującego wymagania odnoszące się do treści wniosku o wpis do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 84 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 81)

(Rozmowy na sali)

Po prostu nie zmienia się konia w trakcie przeprawy.

(Głos z sali: Wio, koniku!) (Wesołość na sali)

Zwłaszcza że głosujemy nad ustawą o zwierzętach. (Wesołość na sali)

Poprawka trzydziesta druga ma na celu wyeliminowanie wątpliwości dotyczących charakteru wniosku o skreślenie z ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt. Poprawka wskazuje w sposób jednoznaczny, że wniosek o skreślenie, składany przez uprawnioną osobę, jest tylko jednym z przypadków, w których możliwe jest skreślenie zakładu leczniczego dla zwierząt z ewidencji. Ponadto poprawka ta zmierza do tego, aby podmiotem uprawnionym do występowania z wnioskiem o skreślenie z ewidencji był ten sam podmiot, który występuje z wnioskiem o wpis do ewidencji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

85 głosów za, łącznie z głosem pana senatora Mariana Żenkiewicza, który zdążył rzutem na taśmę.(Głosowanie nr 82)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta trzecia zmierza do tego, aby w sprawach wskazanych w art. 22 przepisy kodeksu postępowania administracyjnego stosowane były wprost, a nie odpowiednio.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

83 głosy za, 1 senator nie głosował, na stanowisku setnym. (Głosowanie nr 83)

(Głos z sali: Tak po numerze?)

(Senator Zbigniew Kruszewski: Może by po nazwisku? To nie obóz koncentracyjny.)

(Rozmowy na sali)

Poprawka trzydziesta czwarta precyzuje, że do dokumentacji świadczonych usług weterynaryjnych znajdą zastosowanie przepisy o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

83 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 84)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta piąta zmierza do tego, aby dokumentacja świadczonych usług weterynaryjnych po upływie trzyletniego okresu przechowywania była niszczona. Niszczenie dokumentacji powinno następować w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z jej treścią przez osoby nieuprawnione.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 84 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 85)

Poprawka trzydziesta szósta ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 83 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 86)

Poprawka trzydziesta siódma zmienia termin wejścia w życie ustawy. W myśl tej poprawki ustawa wejdzie w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia, a nie z dniem 1 stycznia 2004 r.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 84 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 87)

Do spisu treści

Teraz przystępujemy do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

83 głosy za. (Głosowanie nr 88)

Upoważnia mnie to do stwierdzenia, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt.

Dziękuję państwu, ster przejmuje pan senator Kazimierz Kutz. (Oklaski) (Wesołość na sali)

(Senator Marian Żenkiewicz: Panie Marszałku, proszę odnotować, że senator na stanowisku setnym też klaskał.)

(Wesołość na sali)

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Kazimierz Kutz)

Do spisu treści

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Powracamy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ochronie roślin.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

(Rozmowy na sali)

Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52 ust. 6 Regulaminu Senatu, mogą zabrać głos jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę o ciszę na sali.

Proszę sprawozdawcę Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatora Andrzeja Anulewicza o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Do spisu treści

Senator Andrzej Anulewicz:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na swoim posiedzeniu w dniu 10 grudnia rozpatrzyły wnioski zgłoszone podczas debaty w dniu 10 grudnia 2003 r. nad ustawą o ochronie roślin.

Komisje przedstawiają następujące stanowisko: Wysoki Senat raczy przyjąć poprawki drugą, czwartą, piątą, szóstą, siódmą, ósmą, dziewiątą, dziesiątą, jedenastą, dwunastą, dwudziestą siódmą, trzydziestą piątą, trzydziestą szóstą, trzydziestą siódmą i trzydziestą ósmą. Dziękuję uprzejmie.

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Dziękuję.

Czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostały senator sprawozdawca chcą jeszcze zabrać głos?

Pan senator Zbyszko Piwoński.

Do spisu treści

Senator Zbyszko Piwoński:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

W zestawieniu, począwszy od poprawki pierwszej, zawarty jest cały pakiet poprawek zgłoszonych przeze mnie wspólnie z panem senatorem Zychowiczem. Ich intencją było przesunięcie zadań z zakresu ochrony roślin i nasiennictwa spod kurateli wojewody pod kuratelę marszałka. Opinia komisji jest nieprzychylna dla tych wniosków, spodziewam się jednak, że za jakiś czas wrócimy do tego, myślę że wtedy, kiedy będziemy rozpatrywali pakiet ustaw związanych z programem premiera Hausnera. W związku z tym, że te poprawki mają nieco inny charakter i wyprzedzają jak gdyby debatę nad kompleksowym podporządkowaniem poszczególnych instytucji rolniczych wojewodzie i marszałkowi, to choć wraz z senatorem Zychowiczem podtrzymujemy te poprawki, nie mam moralnego prawa zachęcać państwa do głosowania za ich przyjęciem.

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Dziękuję.

Senator Zychowicz?

(Senator Zbigniew Zychowicz: Dziękuję uprzejmie.)

Senator Janowski?

(Senator Mieczysław Janowski: Dziękuję bardzo.)

Sprawozdawcą Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji był również senator Bogusław Litwiniec.

(Głos z sali: Na mównicę!) (Wesołość na sali)

(Senator Bogusław Litwiniec: Dziękuję bardzo.)

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o ochronie roślin.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje oraz senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami. Uwaga: nad poprawkami pierwszą, trzynastą, piętnastą, siedemnastą, osiemnastą, dziewiętnastą, dwudziestą pierwszą, dwudziestą drugą dwudziestą piątą, dwudziestą szóstą, dwudziestą ósmą, trzydziestą, trzydziestą pierwszą i trzydziestą trzecią należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawkami: czternastą, dwudziestą, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą i trzydziestą drugą.

(Głos z sali: Nad trzydziestą czwartą też.)

I nad trzydziestą czwartą.

Poprawki: pierwsza, trzynasta, piętnasta, siedemnasta, osiemnasta, dziewiętnasta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta druga, dwudziesta piąta, dwudziesta szósta, dwudziesta ósma, trzydziesta, trzydziesta pierwsza i trzydziesta trzecia znoszą zespolenie Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na szczeblu wojewódzkim i mają na celu podporządkowanie wojewódzkich inspektorów ochrony roślin i nasiennictwa marszałkom województw.

Proszę o naciśnięcie...

Dziękuję, Pani Sekretarz. Jak to dobrze mieć sekretarkę, nawet tutaj. (Wesołość na sali)

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za przyjęciem poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę podać wyniki głosowania.

Stwierdzam, że na 81 obecnych senatorów 26 jest za, 47 - przeciw (Wicemarszałek przeczytał omyłkowo: 40 - przeciw.), 7 wstrzymało się od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 89)

Stwierdzam, że poprawki nie zostały przyjęte.

Uwaga: przyjęcie poprawki drugiej wyklucza głosowanie nad poprawką trzecią. Poprawka druga uzupełnia upoważnienie do wydania rozporządzenia o określone wytyczne. Jest to poprawka poparta przez połączone komisje.

Proszę, głosujemy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę podać wyniki głosowania.

Na 82 obecnych senatorów 80 jest za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 90)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką czwartą. Ma ona charakter legislacyjny i jest poparta przez połączone komisje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki.

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie przez 83 obecnych senatorów. (Głosowanie nr 91)

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką piątą. Wynika ona z ostatnich zmian dyrektyw unijnych i reguluje zakres granicznej kontroli fitosanitarnej w odniesieniu do sytuacji, gdy część tej kontroli została wykonana na terytorium innego państwa członkowskiego albo gdy przesyłka lub partia roślin jest przeznaczona dla odbiorcy w innym państwie członkowskim. Poprawkę poparły połączone komisje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymuje od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie przez 83 senatorów. (Głosowanie nr 92)

Przystępujemy do głosowania nad poprawką szóstą. Tworzy ona odrębne upoważnienie dla ministra właściwego do spraw rolnictwa do wydania rozporządzenia określającego terminy, sposób i tryb przeprowadzania urzędowej kontroli produktów, roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, które ma poprzedzać ustanowienie strefy ochronnej.

Głosujemy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

80 senatorów jest za, 1 się wstrzymał od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 93)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka siódma wynika z treści odpowiednich dyrektyw unijnych i  dotyczy właściwego określania okresów ochronnych dotyczących dokumentacji substancji aktywnych. Jest to poprawka poparta przez połączone komisje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymuje od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 82 obecnych senatorów 80 głosowało za, 1 senator wstrzymał się od głosu, a 1 senator nie był łaskawy głosować. (Głosowanie nr 94)

Poprawka została przyjęta.

Uwaga: nad poprawkami ósmą i trzydziestą szóstą należy głosować łącznie. Są to poprawki poparte przez połączone komisje. Są one konsekwencją treści dyrektyw unijnych i powodują, że wykorzystanie danych zawartych w dokumentacji środka ochrony roślin dopuszczonego do obrotu przed podjęciem decyzji przez Komisję Europejską o dopuszczeniu jego substancji aktywnej do stosowania w środkach ochrony roślin będzie się odbywało na podstawie dotychczasowych przepisów.

Proszę, głosujemy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie przez 81 senatorów. (Głosowanie nr 95)

Dziękuję.

Poprawka dziewiąta jest to poprawka poparta przez połączone komisje. Znosi ona obowiązek zamieszczania na opakowaniu wprowadzanego do obrotu materiału siewnego zawierającego środek ochrony roślin klasyfikacji tego środka pod względem stwarzania zagrożeń dla pszczół. Proszę, będziemy głosować.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 80 obecnych senatorów 71 było za, 8 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 96)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka dziesiąta jest poprawką senatora Janowskiego, popartą przez połączone komisje. Wprowadza ona obowiązek posiadania pomieszczeń - a nie, jak stanowi ustawa, jednego pomieszczenia - przez przedsiębiorcę ubiegającego się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie konfekcjonowania lub obrotu oraz przechowywania opakowań po środkach ochrony roślin.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymuje od głosu?

Dziękuję.

Na 80 obecnych senatorów 79 głosowało za, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 97)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Uwaga: nad poprawkami jedenastą i dwunastą będziemy głosować łącznie. Są to poprawki poparte przez połączone komisje. Rozszerzają one wykaz dokumentów, które należy przedstawić w celu uzyskania zezwolenia na konfekcjonowanie lub obrót oraz przechowywanie opakowań po środkach ochrony roślin, o opinię Inspekcji Handlowej potwierdzającą spełnienie przez te pomieszczenia wymagań pozwalających na przechowywanie w nich opakowań po środkach ochrony roślin sklasyfikowanych jako bardzo toksyczne i toksyczne w rozumieniu przepisów o substancjach i preparatach chemicznych.

Głosujemy.

Kto jest za tymi poprawkami?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Stwierdzam, że za poprawkami jest 81 senatorów, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 98)

Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte olbrzymią większością głosów.

Nad poprawką trzynastą głosowaliśmy łącznie z innymi poprawkami, teraz będziemy więc głosować nad poprawkami: czternastą, dwudziestą, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą drugą i trzydziestą czwartą. Znoszą one zespolenie Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na szczeblu wojewódzkim, podporządkowują wojewódzkich inspektorów ochrony roślin i nasiennictwa Głównemu Inspektorowi Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 83 obecnych senatorów 5 głosowało za, 77 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 99)

Stwierdzam, że poprawki nie zostały przyjęte.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką szesnastą, senatora Janowskiego. Nakłada ona na Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa obowiązek zabezpieczania środków finansowych na szkolenia dla pracowników Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowań.

Na 80 obecnych senatorów 24 głosowało za, 52 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 100)

Stwierdzam, że poprawki nie zostały przyjęte.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką dwudziestą trzecią, również senatora Janowskiego. Określa ona skład komisji powoływanej przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w celu przeprowadzania egzaminów, których zdanie umożliwia pełnienie funkcji państwowego inspektora. W skład komisji ma wchodzić po jednym przedstawicielu działających w Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa reprezentatywnych organizacji związkowych.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę podać wyniki głosowania.

Na 83 obecnych senatorów 20 głosowało za, 59 - przeciw (Wicemarszałek przeczytał omyłkowo: 50 - przeciw.), 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 101)

Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką dwudziestą czwartą, również senatora Janowskiego. Skutkuje ona tym, że upoważnienie wydane państwowemu inspektorowi w celu wykonywania zadań Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa będzie mogło być cofnięte po rozpatrzeniu wniosku w tej sprawie przez komisję powołaną przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Zarządzenie w sprawie warunków i trybu pracy tej komisji określi główny inspektor po zasięgnięciu działających w inspekcji reprezentatywnych organizacji związkowych.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za tą poprawką?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 80 obecnych senatorów, 20 głosowało za, 54 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 102)

Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką dwudziestą siódmą, połączonych komisji. Upoważnia ona ministra właściwego do spraw rolnictwa do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowej organizacji Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Głosujemy.

Kto jest za tą poprawką?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki.

Na 80 obecnych senatorów 77 (Wicemarszałek przeczytał omyłkowo: 70 głosowało za), głosowało za, 3 - przeciw. (Głosowanie nr 103)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką trzydziestą piątą, popartą przez połączone komisje. Przenosi ona na szczebel rozporządzenia określenie terminów spełnienia ustawowych obowiązków przez podmiot posiadający zezwolenie na dopuszczenie do obrotu środka ochrony roślin zawierającego substancję aktywną. Terminy określone w ustawie uchwalonej przez Sejm, zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej i odpowiednimi dyrektywami, nie mogą obowiązywać Rzeczypospolitej Polskiej.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za tą poprawką?

Kto jest przeciw?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

81 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 104)

Poprawka została przyjęta jednogłośnie. Dziękuję.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką trzydziestą siódmą, która koryguje błędne odesłanie.

Kto jest za tą poprawką?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 80 obecnych senatorów 79 głosowało za, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 105)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką trzydziestą ósmą, połączonych komisji. Przesuwa ona na dzień 1 marca 2004 r. termin wejścia w życie przepisów, które zgodnie z ustawą uchwaloną przez Sejm mają wejść w życie dnia 1 stycznia 2004 r.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 80 obecnych senatorów 79 głosowało za, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 106)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o ochronie roślin w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto się wstrzymał?

Kto jest przeciw?

Proszę o podanie wyników głosowania.

Na 82 obecnych senatorów 76 głosowało za, 6 wstrzymało się od głosu. (Wicemarszałek przeczytał omyłkowo: 70 głosowało za) (Głosowanie nr 107)

Wobec wyniku głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o ochronie roślin.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie innych ustaw.

Bardzo proszę panów senatorów o skupienie się na głosowaniach.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam ponadto, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52, ust. 6 Regulaminu Senatu, głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę sprawozdawcę Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatora Janusza Bargieła o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Do spisu treści

Senator Janusz Bargieł:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Mam zaszczyt w imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawić sprawozdanie z posiedzenia komisji, które odbyło10 grudnia 2003 r.  Rozpatrywano na nim wnioski zgłoszone w trakcie debaty nad ustawą o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie innych ustaw.

Proszę Wysoki Senat o przyjęcie tej ustawy z trzema poprawkami. Mają one na celu uściślenie zawartych w przepisie definicji, likwidują usterki redakcyjne i doprecyzowują przepisy. Serdecznie dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Dziękuję.

Czy senator sprawozdawca chciałby jeszcze zabrać głos?

(Senator Tadeusz Bartos: Nie, dziękuję.)

No to panu dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie innych ustaw.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje przedstawiły wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami, według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Poprawka pierwsza ma na celu uściślenie zawartej w przepisie definicji.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 78 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 108)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Przechodzimy do poprawki drugiej, która doprecyzowuje przepis dotyczący wydania decyzji o zakazie wprowadzenia artykułu rolno-spożywczego do obrotu.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za poprawką?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 77 głosowało za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 109)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Uwaga, przyjęcie poprawki trzeciej wyklucza głosowanie nad poprawką czwartą. Poprawka trzecia jest poparta przez połączone komisje. Doprecyzowuje ona przepis, likwidując wątpliwości w zakresie pobierania opłat za czynności związane z dokonywaniem oceny jakości handlowej, w tym również za wydawanie świadectw.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 81 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 110)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Będziemy głosować, proszę przycisnąć to, co trzeba.

Kto jest za podjęciem uchwały?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 80 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 111)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam ponadto, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52 ust. 6 Regulaminu Senatu, głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, panią senator Genowefę Ferenc o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Do spisu treści

Senator Genowefa Ferenc:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Z upoważnienia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie z posiedzenia komisji.

Komisje na posiedzeniu w dniu dzisiejszym, po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w toku debaty nad zmianą ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz zmianie innych ustaw, rekomendują Wysokiej Izbie poprawki: trzecią, czwartą, szóstą, dziewiątą, dziesiątą, jedenastą, dwunastą, trzynastą, czternastą, piętnastą, szesnastą, siedemnastą i osiemnastą, przedstawione w druku nr 545Z. Dziękuję.

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Dziękuję, Pani Senator.

Czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostały senator sprawozdawca chcą jeszcze zabrać głos?

Senator Jurgiel?

(Senator Krzysztof Jurgiel: Dziękuję.)

Senator Izdebski?

(Senator Sławomir Izdebski: Dziękuję.)

Pan senator Janowski?

(Senator Mieczysław Janowski: Dziękuję.)

Pani senator Ferenc?

(Senator Genowefa Ferenc: Dziękuję.)

Ponadto sprawozdawcą Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych był senator Tadeusz Wnuk. Czy chce pan zabrać głos?

(Senator Tadeusz Wnuk: Nie, dziękuję.)

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje oraz senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami, według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Poprawka pierwsza, senatora Jurgiela, zmierza do tego, aby równorzędnym celem działalności Narodowego Banku Polskiego obok utrzymania stabilnego poziomu cen było prowadzenie polityki monetarnej służącej wzrostowi gospodarczemu.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów, 13 głosowało za, 61 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 112)

Poprawka nie została przyjęta.

Uwaga, nad poprawkami: drugą, piątą i ósmą, należy głosować łącznie. Są to poprawki senatora Izdebskiego, mające na celu ograniczenie niezależności Narodowego Banku Polskiego poprzez między innymi umożliwienie odwołania prezesa NBP lub członków Rady Polityki Pieniężnej w wyniku odmowy zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego NBP lub rocznego sprawozdania rady z wykonania założeń polityki pieniężnej.

(Senator Sławomir Izdebski: Słusznie.)

Tak się panu zdaje.

(Senator Robert Smoktunowicz: Balcerowicz musi odejść!)

(Senator Lesław Podkański: Ale po zakończeniu kadencji.)

Głosujemy, uwaga.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 11 głosowało za, 59 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu, 3 nie głosowało. (Głosowanie nr 113)

Poprawki nie zostały przyjęte.

Poprawka trzecia ma na celu zniesienie wymogu zasięgania przez Radę Polityki Pieniężnej opinii Rady Ministrów przy ustalaniu założeń polityki pieniężnej. Jest to poprawka połączonych komisji.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 76 obecnych senatorów 66 głosowało za, 8 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 114)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czwarta, połączonych komisji, ma na celu umożliwienie pełnienia funkcji członka Rady Polityki Pieniężnej przez dwie kadencje.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 18 głosowało za, 60 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 115)

Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.

Przystępujemy do poprawki szóstej, senatora Janowskiego, poparta przez połączone komisje. Ma ona na celu utrzymanie dotychczasowej zasady możliwości uczestnictwa przedstawiciela Rady Ministrów w posiedzeniach Rady Polityki Pieniężnej.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: Jeszcze raz.)

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę podać wyniki głosowania.

Na sali obrad było 78 senatorów, 21 głosowało za, 53 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 116)

Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką siódmą. Jest to poprawka senatora Janowskiego. Zwiększa ona z trzech do czterech liczbę członków Rady Polityki Pieniężnej uprawnionych do zwołania posiedzenia rady.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 78 obecnych senatorów 13 głosowało za, 57 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu, 2 nie głosowało. (Wicemarszałek przeczytał omyłkowo: 50 - przeciw) (Głosowanie nr 117)

Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką dziewiątą. Jest to poprawka senatora Janowskiego, poparta przez połączone komisje. Przyznaje ona prezesowi NBP prawo do uczestniczenia w posiedzeniach Senatu i Rady Ministrów; dotychczasowa ustawa uprawnia prezesa NBP do uczestniczenia w posiedzeniach Sejmu.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 80 obecnych senatorów 20 głosowało za, 54 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Wicemarszałek przeczytał omyłkowo: 50 - przeciw.) (Głosowanie nr 118)

Poprawka została odrzucona przez Senat.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką dziesiątą. Jest to poprawka senatora Janowskiego, poparta przez połączone komisje. Skreśla ona jako zbędne określenie "wszelkie", odnoszące się do wyjaśnień, jakie mają obowiązek składać parlamentowi przedstawiciele organów NBP.

Głosujemy.

Proszę, kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Wszystkich 79 obecnych senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 119)

A więc poprawka została przyjęta jednogłośnie. Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką jedenastą. Jest to poprawka połączonych komisji. Zmierza ona do umożliwienia różnicowania stopy rezerwy obowiązkowej również ze względu na rodzaj dokonywanych operacji finansowych stanowiących źródło pozyskania środków pieniężnych.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto się jej sprzeciwia?

Kto wstrzymuje się od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 73 głosowało za, 1 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 120)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Uwaga: nad poprawkami dwunastą, trzynastą i siedemnastą należy głosować łącznie, co też zaraz uczynimy. Są to poprawki połączonych komisji. Mają one na celu przekazanie w trzech kolejnych latach części środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej banków na wyodrębniony rachunek w Narodowym Banku Polskim z przeznaczeniem na cele związane z prefinansowaniem i współfinansowaniem zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy pomocowych Unii Europejskiej.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymuje od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 70 głosowało za, 8 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 121)

Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.

Poprawka czternasta, do głosowania nad którą przystępujemy, ma na celu uproszczenie przepisu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę podać wyniki głosowania.

Na 80 obecnych senatorów 78 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 122)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką piętnastą. Jest to poprawka połączonych komisji. Dodaje ona przepis przejściowy...

(Głos z sali: Moim zdaniem rozwiązanie drugie jest kontuzjowane...)

...zgodnie z którym roczne sprawozdanie NBP za rok 2003 będzie, zgodnie z dotychczasową zasadą, badane przez komisję powołaną przez Radę Ministrów.

Przystępujemy do głosowania.

(Rozmowy na sali)

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

(Głos z sali: No, tak to wygląda.)

Na 80 obecnych senatorów 71 głosowało za...

(Głos z sali: Trudno mi powiedzieć.)

...1 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu, 2 nie głosowało. (Wicemarszałek przeczytał omyłkowo: 71 głosowało za, 1 przeciw, 6 wstrzymało się od głosu.) (Głosowanie nr 123)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką szesnastą. Jest to poprawka połączonych komisji. Odracza ona do dnia akcesji Polski do Unii Europejskiej wejście w życie przepisu uprawniającego Radę Polityki... (rozmowy na sali) ...Pieniężnej do ustalania wysokości oprocentowania rezerwy obowiązkowej, gdyż taki jest termin wejścia w życie zmiany umożliwiającej oprocentowanie tej rezerwy.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto się sprzeciwia?

Kto się wstrzymuje od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 75 głosowało za, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 124)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką osiemnastą. Jest to poprawka połączonych komisji. Ma ona na celu zapobieżenie sytuacji, w której przepis nakazujący dokonanie czynności w dniu 31 grudnia 2003 r. wszedłby w życie po tym dniu.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto się sprzeciwił?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 78 obecnych senatorów 77 głosowało za, a tylko 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 125)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Teraz przystępujemy do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem uchwały?

Kto jest przeciwko?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o podanie wyników głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 66 głosowało za, 9 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 126)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

(Rozmowy na sali)

Bardzo proszę o ciszę.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52 ust. 6 regulaminu, głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę sprawozdawcę Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senatora Mirosława Lubińskiego o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Proszę.

Do spisu treści

Senator Mirosław Lubiński:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia na posiedzeniu w dniu dzisiejszym rozpatrzyły wnioski zgłoszone do omawianej ustawy.

Komisje przedstawiają Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko. Po pierwsze, potwierdzają rekomendację poprawek trzeciej i czwartej. Po drugie, rekomendują przyjęcie poprawki pierwszej. Powoduje ona równe traktowanie wszystkich bez wyjątku producentów wyrobów medycznych bez względu na rodzaj i miejsce wydania dokumentu, na którego podstawie dokonano wpisu tych wyrobów do rejestru wyrobów medycznych. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Kazimierz Kutz:

Dziękuję.

Czy senator sprawozdawca Henryk Dzido lub senator Mirosław Lubiński, jako senator wnioskodawca, chcą jeszcze zabrać głos?

(Głos z sali: To nie była moja inicjatywa.)

Senator Lubiński?

(Senator Mirosław Lubiński: Dziękuję.)

Senator Dzido?

(Senator Henryk Dzido: Dziękuję.)

(Głos z sali: ...rozmawiał i powiedział: chcesz, to pojedziesz, a ja mówię: niekoniecznie muszę.)

Ktoś z państwa ma włączony mikrofon. Ja bardzo proszę, żeby go wyłączyć.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje oraz senator wnioskodawca przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami, według kolejności przepisów ustawy.

(Rozmowy na sali)

Panowie, je vous prie...

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Uwaga: przyjęcie poprawki pierwszej wyklucza głosowanie nad poprawką drugą. Poprawka pierwsza jest to poprawka senatora Lubińskiego, poparta przez połączone komisje. Zmierza ona do rozszerzenia katalogu dokumentów, dotyczących wyrobów medycznych, zachowujących ważność do 31 grudnia 2005 r. o świadectwa rejestracyjne, świadectwa dopuszczenia do stosowania i pozytywną opinię o wyrobie medycznym. Poprawka przewiduje szerszy katalog tych dokumentów niż poprawka druga.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 77 obecnych senatorów 73 głosowało za, 3 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 127)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Wobec tego przechodzimy do poprawek trzeciej i czwartej, nad którymi należy głosować łącznie. Są to poprawki połączonych komisji. Dotyczą one obowiązku zgłaszania wyrobów medycznych do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych. Zmierzają one do wyeliminowania luki prawnej, która powstanie między dniem 2 października bieżącego roku a dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 78 obecnych senatorów 76 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 128)

Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.

Do spisu treści

W związku z tym przystępujemy do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem uchwały?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę podać wyniki głosowania.

Na 79 obecnych senatorów 78 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 129)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

 


51. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu