25. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


Do spisu treści

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu dwudziestego drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w Rzeczypospolitej Polskiej zlokalizowanych w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg krajowych, w Republice Federalnej Niemiec w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg federalnych, podpisanej dnia 21 listopada 2000 r. we Frankfurcie nad Odrą.

Przypominam, że rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na trzydziestym posiedzeniu 26 września 2002 r., a do Senatu skierowana 27 września bieżącego roku. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam ponadto, że tekst ustawy zawarty jest w druku nr 229A, a sprawozdania komisji w drukach nr 229A i 229B.

Proszę sprawozdawcę Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senatora Jerzego Suchańskiego o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Jest nam ogromnie przykro, bo nie ma na sali senatora sprawozdawcy.

(Senator Dorota Simonides: Ale jest drugi sprawozdawca.)

(Głos z sali: Tak, jest druga osoba.)

W związku z tym przystąpimy może w pierwszej kolejności do wysłuchania sprawozdania Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Bardzo proszę panią senator Dorotę Simonides o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Do spisu treści

Senator Dorota Simonides:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Wysoka Izbo, z upoważnienia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Izbie ustawę o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w Rzeczypospolitej Polskiej zlokalizowanych w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg krajowych, w Republice Federalnej Niemiec w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg federalnych, podpisanej dnia 21 listopada 2000 r. we Frankfurcie nad Odrą.

Komisja przyjęła ten projekt dnia 1 października tego roku bez poprawek. Pragnę nadmienić, że nie jest to projekt dotyczący harmonizacji z prawem Unii Europejskiej. To jest umowa, będąca konsekwencją traktatu polsko-niemieckiego o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.

Polska z Niemcami ma 450 km granicy. Mamy raptem tylko dwadzieścia przejść. Umowa o budowaniu nowych mostów i ich utrzymywaniu jest ze wszech miar potrzebna ze względu na zwiększenie przepustowości na granicy i nie budzi żadnych zastrzeżeń legislacyjnych. Mówi wyraźnie, że jest to obowiązek województw i landów przygranicznych. A zatem województwa i landy będą zobowiązane do budowania i utrzymywania mostów na naszych granicach. Do ustawy dołączono załączniki A i B, które już szczegółowo mówią, jak mają wyglądać te inwestycje, jak robotnicy mają przechodzić przez granicę, w oparciu o jakie zapisy.

Podczas obrad naszej komisji, jak powiedziałam, nie było żadnych wątpliwości co do tej ustawy i wzywam, żeby poprzeć ją i przyjąć bez poprawek. Dziękuję.

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Dziękuję serdecznie.

Niestety, z uwagi na konieczność wysłuchania opinii Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury jesteśmy zmuszeni czekać na sprawozdanie tej komisji.

(Senator Dorota Simonides: Pani Marszałek, czy można w tej sprawie?)

Bardzo proszę.

Senator Dorota Simonides:

Odbyliśmy wspólne posiedzenie. Tej komisji przewodniczył pan senator Suchański. W związku z tym stanowisko... Ja także mam sprawozdanie komisji i mogłabym je przedstawić, bo jest identyczne.

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Pani Senator, czy pani jest członkinią Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury?

(Senator Dorota Simonides: Niestety nie, ale posiedzenie było wspólne - podkreślam jeszcze raz. Przewodniczył mu senator Suchański, wiceprzewodniczący tej komisji...)

Bardzo mi przykro, Pani Senator. Gdyby reprezentowała pani Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury, oczywiście moglibyśmy na to przystać. Ale w takim wypadku ogłaszam pięciominutową przerwę.

(Przerwa w obradach od godziny 15 minut 11 do godziny 15 minut 15)

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Wznawiamy obrady.

Panie i Panowie Senatorowie, proszę o zajmowanie miejsc.

Proszę sprawozdawcę Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, pana senatora Jerzego Suchańskiego, o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Do spisu treści

Senator Jerzy Suchański:

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

Chciałbym... Może inaczej. Przyjąłem serdeczne podziękowania za przerwę, którą państwo mieli przed chwilą.

A teraz chciałbym przejść do przedstawienia opinii Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w Rzeczypospolitej Polskiej zlokalizowanych w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg krajowych, w Republice Federalnej Niemiec w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg federalnych, podpisanej dnia 21 listopada 2000 r. we Frankfurcie nad Odrą. Komisja na swoim posiedzeniu jednogłośnie, bez jakichkolwiek uwag poparła ustawę z dnia 26 września 2002 r. Do ustawy, poza umową między rządem polskim a niemieckim, zostały dołączone dwa załączniki. W jednym załączniku, załączniku A, był wykaz obiektów, które strona polska jest zobowiązana wykonać własnymi siłami, na własny koszt. Były to trzy obiekty mostowo-drogowe. Podobną liczbę obiektów drogowo-mostowych ma do wykonania strona niemiecka. W załączniku B jest mowa o utrzymaniu dodatkowo, oprócz tych obiektów budowanych, jednego obiektu mostowo-drogowego po stronie polskiej i jednego obiektu mostowo-drogowego po stronie niemieckiej.

Była pełna zgodność członków komisji co do poparcia ratyfikacji umowy pomiędzy rządami Polski i Republiki Federalnej Niemiec. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Zgodnie z art. 44 ust. 6 Regulaminu Senatu pragnę zapytać, czy ktoś z państwa senatorów chce zgłosić z miejsca trwające nie dłużej niż minutę zapytania do senatorów sprawozdawców. Nie ma takich pytań.

Przypominam, że rozpatrywana ustawa była rządowym projektem ustawy. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni minister infrastruktury oraz minister spraw zagranicznych.

Zgodnie z art. 50 Regulaminu Senatu pragnę zapytać obecnych na posiedzeniu przedstawicieli rządu, czy chcą zabrać głos i przedstawić stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych ponownie reprezentuje podsekretarz stanu, pan Andrzej Byrt, a Ministerstwo Infrastruktury - podsekretarz stanu Mieczysław Muszyński, którego serdecznie witam.

Czy panowie chcą zabrać głos?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Byrt: Nie. Stanowiska obu komisji Senatu są zbieżne z przedłożeniem rządowym. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie skierować zapytania do obecnych na sali ministrów? Nie ma takich pytań.

Ze względu na brak zgłoszeń do dyskusji pytam, czy ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos w dyskusji. Nie ma zgłoszeń.

Do spisu treści

Informuję, że głosowanie w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w Rzeczypospolitej Polskiej zlokalizowanych w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg krajowych, w Republice Federalnej Niemiec w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg federalnych, podpisanej dnia 21 listopada 2000 r. we Frankfurcie nad Odrą, zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.

Serdecznie dziękuję panom ministrom za udział w posiedzeniu.

Do spisu treści

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu dwudziestego trzeciego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w 20. rocznicę tragicznych wydarzeń w Lubinie.

Przypominam, że projekt ten został wniesiony przez senator Annę Kurską i zawarty jest w druku nr 205. Marszałek Senatu 1 sierpnia 2002 r., zgodnie z art. 79 ust. 1 oraz art. 84 ust. 5 Regulaminu Senatu, skierował projekt uchwały do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Pierwsze czytanie projektu uchwały zostało przeprowadzone na posiedzeniu komisji 11 września 2002 r. Komisja po rozpatrzeniu projektu uchwały przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie to zawarte jest w druku nr 205S.

Przypominam też, że zgodnie z art. 81 ust. 1 Regulaminu Senatu drugie czytanie projektu uchwały obejmuje przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie uchwały, przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.

Proszę sprawozdawcę Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, panią senator Annę Kurską, o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji o projekcie uchwały.

Bardzo proszę, Pani Senator.

Do spisu treści

Senator Anna Kurska:

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

Mam honor przedstawić państwu projekt uchwały wydany w dwudziestą rocznicę tragicznych wydarzeń w Lubinie. Brzmi ona w następujący sposób:

"Mija dwadzieścia lat od tragicznych wydarzeń z dnia 31 sierpnia 1982 r. w Lubinie. Wówczas to w rocznicę Porozumień Sierpniowych 1980 r. ludzie wyszli na ulicę, aby upomnieć się o prawa do wolności słowa i swobody zrzeszania się w związki zawodowe, które to prawa zostały im odjęte.

W odpowiedzi na to oddziały ZOMO otworzyły ogień, w wyniku czego doszło do śmierci niewinnych ludzi.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej chyli dziś głowy przed ofiarami tych tragicznych wydarzeń, wskazując jednocześnie przyszłym pokoleniom, że strzelanie do ludzi wyrażających pokojowo swoje poglądy stanowi zbrodnię, która nigdy więcej nie powinna plamić honoru naszego kraju.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej «Monitor Polski»".

Nie chcę zabierać państwu wiele czasu, ale wydarzenie to, wydaje mi się, zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ były to pierwsze strzały, które padły w stanie wojennym. Lubin, początkowo mała miejscowość, znajduje się w centrum Legnicko-Głogowskiego Zagłębia Miedziowego. Dzięki odkryciu bogatych złóż miedzi w końcu lat pięćdziesiątych liczba ludności, która wynosiła pierwotnie pięć tysięcy czterysta, wzrosła aż do siedemdziesięciu tysięcy. A zatem przybyło tam wielu młodych ludzi, widząc tam dla siebie jakąś przyszłość. To zdarzenie dlatego było tak brzemienne w skutki, że rzeczywiście manifestacja była pokojowa. Można tylko ubolewać nad tym, że padły strzały, że ktoś nierozważny wydał tego rodzaju rozkaz. Zginęli trzej młodzi ludzie: Andrzej Trajkowski, lat 31, ojciec czworga dzieci, Mieczysław Poźniak, lat 25, kawaler, i Michał Adamowicz, lat 28, żonaty, dwoje dzieci. Są to dane otrzymane z Biura Edukacji Publicznej IPN we Wrocławiu.

Jeżeli są jakieś pytania czy wnioski, to bardzo proszę.

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Pani Senator, bardzo dziękuję, że mnie pani wyręcza, jeśli chodzi o obowiązek zapytania o pytania kierowane do senatorów sprawozdawców.

(Senator Anna Kurska: Bardzo przepraszam, Pani Marszałek, ale jestem nowicjuszem, jak pani wie, i nie znam jeszcze tak dobrze całej procedury.)

Istotnie, zgodnie z art. 81 ust. 2 Regulaminu Senatu, chciałabym spytać, czy ktoś z państwa senatorów chce zgłosić trwające nie dłużej niż minutę zapytanie do sprawozdawcy komisji w związku z przedstawionym przez niego sprawozdaniem.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Pawełek:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Mam krótkie pytanie. Rzeczywiście, zasadne jest to, co pani senator tutaj wygłosiła. Tylko dlaczego mówimy o tym w październiku? Przecież rocznica wydarzeń minęła w sierpniu. Znowu się ośmieszymy. Przecież minęły już dwa miesiące. Dlaczego tak późno?

(Senator Anna Kurska: Czy mogę odpowiedzieć?)

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Bardzo proszę, po to są pytania, żeby była możliwość odpowiedzi. Bardzo proszę.

Do spisu treści

Senator Anna Kurska:

Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Senatorze!

25 lipca zostałam specjalnie, dzień dłużej, w Warszawie, żeby zachować termin czternastodniowy i żeby wszyscy senatorowie, zgodnie z art. 80 ust. 1 regulaminu, otrzymali projekt do skrytek. Złożyłam to na ręce marszałka Jarzembowskiego, zastępującego wówczas pana marszałka Pastusiaka. Marszałek Jarzembowski przetrzymał projekt sześć dni. Zanim trafił on do skrytek, już nie było czternastu dni, przeznaczonych właśnie na to, żeby wszyscy zdążyli się zapoznać z treścią. Dlatego nie mogło to być rozpatrzone na pierwszym wrześniowym posiedzeniu.

Podczas rozpatrywania następnego punktu porządku obrad będę referować zmiany dotyczące regulaminu. I obszernie to omówię, bo złożę wniosek o zmianę odpowiednich przepisów tak, żeby nie było tego typu sytuacji, że rocznica mija i jest, jak to się kolokwialnie mówi, po ptakach. Dziękuję.

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Pani Senator, bardzo proszę o pozostanie, bo być może są dalsze pytania do pani. Nie wiemy, czy takowe są. Pytam więc, czy są pytania do pani senator sprawozdawcy. Nie ma.

Dziękuję serdecznie, Pani Senator.

Do spisu treści

Otwieram dyskusję.

Ze względu na to, że nikt nie wpisał się na listę mówców, pytam państwa senatorów, czy ktoś z państwa zechce zabrać głos w dyskusji. Nie ma zgłoszeń.

Do spisu treści

Przypominam, że zgodnie z art. 81 ust. 3 Regulaminu Senatu drugie czytanie kończy się skierowaniem projektu do komisji w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków. Ale takowych wniosków nie ma.

Otrzymałam informację, że powinnam zamknąć dyskusję, co niniejszym czynię. W związku z tym, że otworzyłam dyskusję, muszę ją zamknąć.

Ponieważ w trakcie dyskusji nikt nie złożył wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisję w sprawozdaniu, zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu przystępujemy teraz do trzeciego czytania projektu uchwały.

Przystępujemy do trzeciego czytania projektu uchwały.

Przepraszam państwa senatorów za tę przedłużającą się ciszę.

Powtórzę tylko informację, że w trakcie dyskusji nie został złożony wniosek przeciwny do wniosku przedstawionego przez komisję w sprawozdaniu. A więc zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu, Senat mógłby przystąpić do trzeciego czytania projektu uchwały. To trzecie czytanie objęłoby jedynie głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. Ze względu na wcześniejszą zapowiedź, że wszystkie głosowania będą przeprowadzone w dniu jutrzejszym, głosowanie nad tym projektem uchwały zostanie przeprowadzone w dniu jutrzejszym.

Ogłaszam przerwę do 20.00.

Jeżeli są komunikaty, to bardzo proszę panią senator sekretarz o ich odczytanie.

Senator Sekretarz
Krystyna Doktorowicz:

Komunikaty.

Zapowiedziane spotkanie senackiego zespołu strażaków odbędzie się dzisiaj o 19.00 w sali nr 179. Informuje nas o tym pan senator Grzegorz Lipowski.

Posiedzenie połączonych Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu odbędzie się bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy w sali nr 217.

Posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie rozpatrzenia wniosków do ustawy o jednorazowym opodatkowaniu nieujawnionych dochodów oraz o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa i ustawy - Kodeks karny skarbowy odbędzie się w sali nr 176 zaraz po ogłoszeniu przerwy w obradach.

Wicemarszałek Jolanta Danielak:

Czy są jeszcze komunikaty?

(Senator Sekretarz Krystyna Doktorowicz: Więcej nie dostałam.)

Przerwa do godziny 20.00.

(Przerwa w obradach od godziny 15 minut 30 do godziny 20 minut 00)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Jest godzina 20.00, wznawiam więc punktualnie obrady.

Powracamy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

W przerwie w obradach odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, które odniosły się do wszystkich zgłoszonych w toku debaty wniosków.

Jak zawsze w takich przypadkach, głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę zatem sprawozdawczynię połączonych komisji, panią senator Ewę Serocką, o przedstawienie sprawozdania Komisji Bezpieczeństwa Publicznego i Obrony Narodowej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Bardzo proszę, Pani Senator.

Do spisu treści

Senator Ewa Serocka:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

W dniu wczorajszym, czyli 2 października, odbyło się posiedzenie połączonych komisji, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, na którym rozpatrzono ustawę sejmową i przedstawiono zestawienie wniosków do ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

Grupa senatorów złożyła wniosek o odrzucenie ustawy - wniosek ten nie przeszedł - i drugi wspólny wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Został on poparty przez obie komisje i przyjęty większością głosów.

Wniosek mniejszości połączonych komisji nie został przyjęty przez obie komisje. Dziękuję państwu za uwagę.

(Przewodnictwo obrad obejmuje marszałek Longin Pastusiak)

Marszałek Longin Pastusiak:

Dziękuję pani senator.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę mniejszości połączonych komisji, panią senator Teresę Liszcz, i przedstawienie wniosku mniejszości.

Do spisu treści

Senator Teresa Liszcz:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

W imieniu grupy senatorów, która zgłosiła wniosek mniejszości, pragnę poprzeć ten wniosek i zaapelować o odrzucenie tej ustawy.

Ustawa w części wyłączającej spod działania ustawy lustracyjnej osoby, które wykonywały zadania na rzecz wywiadu, kontrwywiadu, jest złą ustawą, absolutnie niesłuszną. Ona zaprzecza historycznej prawdzie, że działania tych służb były w gruncie rzeczy identyczne z działaniem Służby Bezpieczeństwa. To nie kto inny, jak asy wywiadu i kontrwywiadu rozpracowywały środowisko "Kultury", Radia Wolna Europa, a wiele kipiszów w stanie wojennym i wcześniej u działaczy opozycji i "Solidarności" wykonywali właśnie agenci tych służb.

Jeżeli chodzi o drugi przepis, który wyłącza spod działania ustawy tak zwane działanie pozorne, jest absolutnie zbędny. Wczorajszy wyrok Sądu Najwyższego w sprawie Mariana Jurczyka wykazał dowodnie, że na gruncie ustawy, w takim brzmieniu, w jakim jest, można wydać wyrok sprawiedliwy i nie uznać za współpracę działalności, mimo podpisania...

(Poruszenie na sali)

Chwała Sądowi Najwyższemu za ten wyrok, za prawidłową interpretację, która wykazała dowodnie, że na gruncie tej ustawy można dobrze orzekać. Osobiście pragnę wyrazić wielką radość z tego orzeczenia i złożyć gratulacje panu Marianowi Jurczykowi, którego miałam przyjemność poznać osobiście...

(Rozmowy na sali)

(Marszałek Longin Pastusiak: Proszę o zachowanie spokoju.)

...gdy był internowany w Strzebielinku. Gdy go tam odwiedzałam, a był ciężko chory w szpitalu, pod drzwiami ciężko chorego stał strażnik. Dziękuję.

(Głos z sali: Pani Senator, a kto przeprosi Jurczyka?)

Marszałek Longin Pastusiak:

Przepraszam bardzo, ale nie udzieliłem nikomu głosu.

(Senator Jerzy Adamski: Panie Marszałku, w kwestii formalnej!)

A w jakiej, Panie Senatorze?

(Senator Jerzy Adamski: Sprostowanie.)

Sprostowanie? Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Pani senator wykroczyła poza regulamin. Nie przedstawiła i nadinterpretowała swoje wystąpienie jako wystąpienie sprawozdawcy mniejszości. Proszę to umieścić w protokole. To było oświadczenie osobiste pani senator.

Marszałek Longin Pastusiak:

Dziękuję.

Chciałbym przypomnieć, że wnioski w czasie dyskusji zgłosili państwo senatorowie: pan senator Franciszek Bachleda-Księdzularz, pan senator Andrzej Chronowski, pan senator Mieczysław Janowski, pani senator Anna Kurska, pani senator Olga Krzyżanowska, pani senator Teresa Liszcz, pani senator Janina Sagatowska, pani senator Dorota Simonides, pani senator Grażyna Staniszewska i pan senator Andrzej Wielowieyski. Ponadto sprawozdawcą Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego był pan senator Janusz Konieczny.

Chciałbym zapytać, czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostały senator sprawozdawca chcą jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty przedstawiono następujące wnioski... (Rozmowy na sali)

Bardzo proszę panów senatorów...

Czy pan senator prosi o głos? Bo chyba coś słyszę. Dziękuję.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty przedstawiono następujące wnioski: senatorowie wnioskodawcy przedstawili wniosek o odrzucenie ustawy, a Komisja Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawiły wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Informuję również, że zgodnie z regulaminem naszej Izby w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, a następnie, w przypadku odrzucenia tego wniosku, nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem senatora Franciszka Bachledy-Księdzularza, senatora Andrzeja Chronowskiego, senatora Mieczysława Janowskiego, senator Anny Kurskiej, senator Olgi Krzyżanowskiej, senator Teresy Liszcz, senator Janiny Sagatowskiej, senator Doroty Simonides, senator Grażyny Staniszewskiej oraz senatora Andrzeja Wielowieyskiego o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, również proszę o naciśnięcie "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku...

(Rozmowy na sali)

Przepraszam, ale albo ja przeszkadzam państwu, albo państwo mi przeszkadzacie. Jedno z dwojga. Słyszę bowiem jakieś głosy, ale nie bardzo wiem, o co chodzi. Proszę nie przerywać głosowania, dobrze? Zachowujmy powagę tej Izby.

Kto wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów, 18 głosowało za, 64 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 3).

Stwierdzam, że wniosek został odrzucony.

Do spisu treści

Wobec odrzucenia wniosku o odrzucenie ustawy przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach Bezpieczeństwa Państwa lub współpracy  z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów 64 głosowało za, 18 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 4)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie mogą zabrać głos jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Bardzo proszę sprawozdawcę Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, panią senator Czesławę Christową, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych wniosków.

Bardzo proszę, Pani Senator.

Do spisu treści

Senator Czesława Christowa:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Mam zaszczyt w imieniu połączonych komisji: Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawić Wysokiej Izbie sprawozdanie z posiedzenia, którego tematem były wnioski zgłoszone do ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

Połączone komisje na posiedzeniu w dniu 1 października bieżącego roku rozpatrzyły siedemnaście poprawek zgłoszonych do ustawy. Piętnaście poprawek uzyskało pełne poparcie wszystkich członków połączonych komisji. Poprawka szesnasta przyjęta została większością głosów, poprawka siedemnasta nie uzyskała poparcia większości członków połączonych komisji.

Z upoważnienia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rekomenduję Wysokiej Izbie przyjęcie ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej wraz z szesnastoma poprawkami przyjętymi przez połączone komisje. Są to poprawki od pierwszej do szesnastej, zawarte w druku nr 234Z. Dziękuję bardzo.

Marszałek Longin Pastusiak:

Dziękuję, Pani Senator.

Chciałbym zapytać, czy pozostały senator sprawozdawca pragnąłby jeszcze zabrać głos? Nie chce.

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje przedstawiły wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy. Za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami w kolejności przepisów ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Poprawka pierwsza, poparta przez połączone komisje, zmierza do skreślenia bezprzedmiotowego w świetle ustawy - Prawo działalności gospodarczej sformułowania, iż działalność gospodarcza armatorów polega na zarobkowym przewozie rzeczy.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki, proszę o naciśnięcie przycisku "za".

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów 83 głosowało za, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 5)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka druga zmierza do zastąpienia nieistniejącego na gruncie polskiego systemu prawa pojęcia statków technicznych pojęciem statków służących do wykonywania robót technicznych. Poprawka została poparta przez połączone komisje.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie odpowiedniego przycisku.

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów wszyscy głosowali za przyjęciem poprawki. (Głosowanie nr 6)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Poprawka trzecia, również poparta przez połączone komisje, zmierza do skreślenia przepisu, w myśl którego minister właściwy do spraw transportu może w drodze rozporządzenia wyłączyć w całości lub w części, z uwzględnieniem okresu wyłączenia, stosowanie przepisów ustawy w stosunku do barek o nośności mniejszej niż 450 t oraz pchaczy i holowników o mocy napędowej powyżej 150 KW, ale nieprzekraczającej 300 KW, kierując się względami ekonomicznymi.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 83 obecnych senatorów 80 głosowało za, 2 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 7)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka czwarta, również poparta przez połączone komisje, zmierza do skreślenia bezprzedmiotowego przepisu stanowiącego, że podaż zdolności przewozowej floty towarowej podlega regulacji na zasadach ustalonych w ustawie.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Prosimy o wyniki.

Na 82 senatorów wszyscy głosowali za, nikt nie wstrzymał się od głosu i nikt nie był przeciw. (Głosowanie nr 8)

Stwierdzam, że poprawka czwarta została przyjęta.

Poprawka piąta, również poparta przez połączone komisje, zmierza do skreślenia z katalogu przychodów Funduszu Żeglugi Śródlądowej przychodów określonych mianem wpływów z innych środków publicznych.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za poparciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.

Na 83 senatorów wszyscy głosowali za przyjęciem poprawki, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 9)

Poprawka szósta, poparta przez połączone komisje, zmierza do ustanowienia regulacji, zgodnie z którą na wniosek ministra właściwego do spraw transportu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazuje corocznie, w terminie trzydziestu dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, nie zaś od dnia jej uchwalenia, dotację dla Funduszu Żeglugi Śródlądowej na wspieranie ekologicznych form transportu oraz ochronę środowiska w żegludze śródlądowej.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 83 senatorów 82 głosowało za przyjęciem poprawki, 1 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 10)

Stwierdzam, że poprawka szósta została przyjęta.

Nad poprawkami siódmą i piętnastą należy głosować łącznie. Obie są poparte przez połączone komisje i obie zmierzają do modyfikacji niepoprawnej pod względem legislacyjnym regulacji przewidującej zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych zbycia akcji i udziałów przez Bank Gospodarstwa Krajowego przekazanych mu nieodpłatnie przez ministra właściwego do spraw skarbu państwa.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za przyjęciem poprawek siódmej i piętnastej?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.

Na 82 senatorów wszyscy głosowali za, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 11)

Stwierdzam, że poprawki siódma i piętnasta zostały przyjęte.

Również poprawka ósma jest poparta przez połączone komisje. Zmierza ona do skreślenia ust. 4 w art. 11 ustawy, który stanowi, że projekt planu finansowego Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego podlega uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, zważywszy na regulację art. 11 ust. 3 pkt. 1, który przewiduje opracowanie tego planu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw transportu.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 12)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka dziewiąta, także poparta przez połączone komisje, zmierza do ustanowienia kosztowej formy wynagrodzenia Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu kosztów obsługi Funduszu Żeglugi Śródlądowej, nie zaś wynagrodzenia prowizyjnego, jak przewiduje ustawa.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 13)

Poprawka dziewiąta została przyjęta.

Poprawka dziesiąta zmierza do modyfikacji upoważnienia dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania rozporządzenia dotyczącego wysokości rocznych stawek składek wnoszonych przez armatorów do Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz dokonywania ich wpłat. Poprawka ta została również poparta przez połączone komisje.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Prosimy o wyniki.

Na 84 obecnych senatorów 82 głosowało za, nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 14)

(Marszałek przeczytał omyłkowo: na 84 obecnych senatorów 82 głosowało za, nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.)

Stwierdzam, że poprawka dziesiąta została przyjęta.

Poprawka jedenasta, także poparta przez połączone komisje, zmierza do sformułowania wymaganych przez konstytucję wytycznych w upoważnieniu dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania stosownego rozporządzenia.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 84 obecnych senatorów za przyjęciem poprawki głosowało 84, nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 15)

Stwierdzam, że poprawka jedenasta została przyjęta.

Poprawka dwunasta, poparta przez połączone komisje, zmierza do sformułowania wymaganych przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej wytycznych w upoważnieniu dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania stosownego rozporządzenia.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o poinformowanie nas o wynikach.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 16)

Poprawka trzynasta zmierza do sformułowania wymaganych przez konstytucję wytycznych w upoważnieniu dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania stosownego rozporządzenia. Poprawka ta została poparta przez połączone komisje.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 17)

Poprawka czternasta, również poparta przez połączone komisje, zmierza do modyfikacji niezgodnej z konstytucją formy współuczestniczenia Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej w wydawaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki czternastej?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. Głosowanie nr 18)

Nad poprawką piętnastą głosowaliśmy łącznie z poprawką siódmą.

Przystępujemy teraz do głosowania nad poprawką szesnastą, popartą przez połączone komisje. Zmierza ona do skreślenia przepisu przewidującego utworzenie środka specjalnego w ramach gospodarki finansowej urzędów żeglugi śródlądowej z przeznaczeniem na finansowanie funkcjonowania i wynagrodzeń członków komisji przeprowadzających egzaminy potwierdzające kwalifikacje zapewniające bezpieczeństwo żeglugi.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki szesnastej?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów 77 głosowało za, 5 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 19)

(Marszałek przeczytał omyłkowo: na 83 obecnych obecnych senatorów 77 głosowało za, 5 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.)

Stwierdzam, że poprawka szesnasta została przyjęta.

Poprawka siedemnasta zmierza do tego, aby z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej wszystkie unormowania ustawy pozostawały w pełnej zgodności z prawem Unii Europejskiej. Jest to poprawka Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki siedemnastej, proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na obecnych 83 senatorów 8 głosowało za, 65 - przeciw, 10 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 20)

Stwierdzam, że poprawka siedemnasta nie została przyjęta.

Do spisu treści

Wysoka Izbo, przystępujemy zatem do głosowania nad projektem uchwały w sprawie ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za podjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów 83 głosowało za, nikt nie głosował przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 21)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

Do spisu treści

Wysoka Izbo, powracamy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnosiły o wprowadzenie poprawek do ustawy. I za chwilę przystąpimy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami, w kolejności według przepisów ustawy.

Przystępujemy zatem do głosowania nad przedstawionymi przez komisję poprawkami.

Poprawka pierwsza zmierza do...

(Senator Gerard Czaja: Panie Marszałku, proponuję łączne przegłosowanie całej tej ustawy.)

Słucham?

Do spisu treści

Senator Gerard Czaja:

Proponuję łączne przegłosowanie wszystkich poprawek do tej ustawy.

Marszałek Longin Pastusiak:

Łącznie przegłosowanie wszystkich poprawek?

(Senator Gerard Czaja: Zostały one poparte przez obie komisje.)

Tak. Poprawki zostały poparte przez obie komisje.

Chciałbym tylko na wszelki wypadek zapytać, czy jest sprzeciw wobec tego wniosku. Nie ma.

Muszę powiedzieć, że ten wniosek usprawni nasze głosowanie, zwłaszcza że mamy dokładnie dwadzieścia jeden poprawek.

Jeżeli nie ma sprzeciwu, wobec wniosku pana senatora...

Nie widzę sprzeciwu. Wobec tego proszę bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do łącznego głosowania nad poprawkami od pierwszej do dwudziestej pierwszej.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawek, od pierwszej do dwudziestej pierwszej włącznie, do ustawy: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, proszę o naciśnięcie przycisku"za" i podniesienie ręki.

Przedtem oczywiście został naciśnięty przycisk obecności.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o wyniki na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów  79 głosowało za, nikt nie był przeciw,  5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 22)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o przewozie drogowym...

(Senator Genowefa Ferenc: Przepraszam, przyjął poprawki, poprawki, nie uchwałę.)

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: Chodzi o poprawki.)

A, przepraszam, przepraszam bardzo. Rzeczywiście myśmy głosowali nad poprawkami.

Do spisu treści

A teraz przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w całości wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za podjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za".

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o wyniki na tablicę.

Na 84 obecnych senatorów 81 głosowało za, nikt nie był przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 23)

Stwierdzam wobec wyników głosowania, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych.

Do spisu treści

Wysoka Izbo, powracamy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Debata nad tą ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy. Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Projekt ten zostanie poddany pod głosowanie.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Do spisu treści

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 84 obecnych senatorów 80 głosowało za, nikt nie był przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 24)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Do spisu treści

Państwo Senatorowie, powracamy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego oraz o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, które to komisje ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Dyskusja nad tą ustawą została zamknięta i obecnie mogą zabrać głos jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę sprawozdawcę Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi pana senatora Władysława Mańkuta o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu obu komisji wniosków.

Do spisu treści

Senator Władysław Mańkut:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie! Wysoka Izbo!

W imieniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej pragnę przedłożyć sprawozdanie z wspólnego posiedzenia dotyczącego przyjęcia projektu uchwały w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego oraz o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim.

Pragnę poinformować, iż połączone komisje rozpatrywały czternaście wniosków. W czasie obrad komisji wszystkie wnioski zostały w głosowaniu przyjęte, z wyjątkiem dwóch wcześniej wycofanych. Wycofane zostały wnioski jedenasty i dwunasty. One zostały wycofane, więc nie będą poddawane pod głosowanie. Komisje przegłosowały i rekomendują Wysokiemu Senatowi jednomyślnie dziewięć poprawek, to jest poprawkę drugą, czwartą, piątą, szóstą, siódmą, dziewiątą, dziesiątą, trzynastą i czternastą.

W imieniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej wnoszę o przyjęcie wymienionych przeze mnie poprawek. Dziękuję.

Marszałek Longin Pastusiak:

Dziękuję, Panu Senatorowi.

Chciałbym tylko poinformować Wysoką Izbę, że wniosek w trakcie dyskusji zgłosił pan senator Jerzy Markowski. Ponadto sprawozdawcą Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi był senator Krzysztof Borkowski. I chciałbym zapytać panów senatorów, pana senatora wnioskodawcę, a także pana senatora sprawozdawcę, czy chcą zabrać głos. Nie.

Wobec tego przystępujemy do głosowania.

(Senator Gerard Czaja: Panie Marszałku, czy można wniosek formalny?)

Słucham? Formalny? Pan senator Czaja, tak?

Bardzo proszę.

Do spisu treści

Senator Gerard Czaja:

Ja proponuję ponownie głosowanie łączne nad tymi poprawkami: drugą, piątą, szóstą, siódmą, dziewiątą, dziesiątą, trzynastą i czternastą.

Do spisu treści

Senator Janusz Bargieł:

Przepraszam bardzo, jeżeli można.

Możemy głosować łącznie nad poprawkami: czwartą, piątą, szóstą, dziewiątą, dziesiątą i trzynastą.

Marszałek Longin Pastusiak:

Tak, z tym że ja chciałbym przypomnieć, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wycofała dwa swoje wnioski: jedenasty i dwunasty.

I chciałbym dla porządku zapytać, czy ktoś z państwa senatorów zechce podtrzymać te wnioski.

(Senator Jan Szafraniec: Tak.)

(Senator Krzysztof Borkowski: Tak.)

Tak? Panowie senatorowie podtrzymują te wnioski? Dobrze.

Wobec tego poddamy je pod głosowanie.

Jest propozycja pana senatora Czai, aby nad poprawkami: czwartą, piątą, szóstą, dziewiątą, dziesiątą i trzynastą głosować łącznie.

(Senator Genowefa Ferenc: Nie można, bo się wykluczają.)

Są głosy sprzeciwu wobec tej propozycji?

(Głosy z sali: Pan marszałek. Pan marszałek Rzemykowski.)

Proszę, pan senator Rzemykowski.

Do spisu treści

Senator Tadeusz Rzemykowski:

Tak. Ja już byłem zgorszony poprzednim wnioskiem, ale bałem się narazić Wysokiej Izbie. Ja uważam, że zasadą jest głosować nad każdą poprawką osobno. I prosiłbym bardzo, żeby nie nadużywać formuły łącznego głosowania. Obowiązkiem naszym, zgodnie ze ślubowaniem, jest pracować, a nie po łebkach zatwierdzać ustawy.

Marszałek Longin Pastusiak:

Nie należy, Panie Senatorze, posądzać senatora wnioskodawcy o złe intencje, ale wobec głosu sprzeciwu będziemy głosować nad każdą poprawką.

Do spisu treści

Proszę państwa, przystępujemy wobec tego do głosowania nad zgłoszonymi poprawkami.

Poprawka pierwsza, autorstwa senatora Markowskiego wprowadza w miejsce alternatywności kumulatywność warunków, jakie muszą być spełnione, aby przedsiębiorca mógł być zwolniony z obowiązku wystawiania dokumentu sprzedaży. Poprawka ta ogranicza również do 50 kg masę organizmów wodnych pochodzenia morskiego, które będą mogły być zakupione przez uprawnionego przedsiębiorcę bez obowiązku wystawienia dokumentu sprzedaży. Ponadto poprawka ujednolica terminologię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 84 obecnych senatorów 15 głosowało za, 64 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 25).

Stwierdzam, że poprawka pierwsza nie została przyjęta.

Poprawka druga, poparta przez połączone komisje, ogranicza do 50 kg masę organizmów wodnych pochodzenia morskiego, które będą mogły być zakupione przez uprawnionego przedsiębiorcę bez obowiązku wystawiania dokumentu sprzedaży. Ponadto poprawka ujednolica terminologię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki drugiej?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów 77 głosowało za, 1 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 26)

Stwierdzam, że poprawka druga została przyjęta.

Poprawka trzecia ujednolica terminologię...

(Rozmowy na sali)

Oczywiście, słusznie, przyjęcie poprawki drugiej wyklucza głosowanie nad poprawką trzecią.

Poprawka czwarta, poparta przez połączone komisje, doprecyzowuje, że art. 11 ust. 2 pkt 2 odnosi się do rodzajów działalności, a nie do zakresów działalności.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki czwartej?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 84 obecnych senatorów 83 głosowało za, nikt nie głosował przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 27)

(Marszałek przeczytał omyłkowo: na 84 obecnych senatorów 83 głosowało za, nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.)

Stwierdzam, że poprawka czwarta została przyjęta.

Poprawka piąta, poparta przez połączone komisje, ujednolica terminologię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Prosimy o wyniki.

Na 84 obecnych senatorów 80 głosowało za, 3 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 28)

Stwierdzam, że poprawka piąta została przyjęta.

Poprawka szósta również ujednolica terminologię ustawy i także została poparta przez połączone komisje.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Proszę o poinformowanie nas o wynikach.

Na 83 obecnych senatorów 81 głosowało za, żaden nie głosował przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 29)

Stwierdzam, że poprawka szósta została przyjęta.

Poprawka siódma, także poparta przez połączone komisje, wprowadza fakultatywność, jeśli chodzi o wydanie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa rozporządzenia określającego obszary, metody połowów oraz gatunki organizmów wodnych pochodzących z wód morskich, o których mowa w art. 14 ust. 1, oraz uzupełnia przepis o brakujące wytyczne. Poprawka ta ujednolica również terminologię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Prosimy o informację na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów 81 głosowało za, 3 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 30)

Stwierdzam, że poprawka siódma została przyjęta.

W związku z tym nie głosujemy nad poprawką ósmą.

Poprawki dziewiątą i dziesiątą należy przegłosować łącznie. Obie te poprawki zostały poparte przez połączone komisje i obie ujednolicają zapis legislacyjny przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Prosimy o wyniki.

Na 84 obecnych senatorów 83 głosowało za, nikt nie głosował przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 31)

Stwierdzam, że poprawki dziewiąta i dziesiąta zostały przyjęte.

Poprawki jedenasta i dwunasta są wycofane, ale rozumiem, że obaj panowie senatorowie je podtrzymują.

(Głosy z sali: Tak, tak.)

Wobec tego będziemy nad nimi głosować.

Poprawki jedenasta i dwunasta mają na celu upoważnienie ministra właściwego do spraw rolnictwa do ustalenia, w drodze rozporządzenia, ceny, poniżej której nie będzie można importować określonych produktów rybołówstwa i produktów rybactwa, a także ustanowienie sankcji pieniężnej dla podmiotu, który będzie importował produkty rybołówstwa i produkty rybactwa poniżej ceny ustalonej, w drodze rozporządzenia, przez ministra.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa, pań i panów senatorów, jest za przyjęciem obu tych poprawek, proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Prosimy o poinformowanie nas o wynikach.

Na 84 obecnych senatorów 21 głosowało za, 54 - przeciw, 9 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 32)

Stwierdzam, że poprawki jedenasta i dwunasta nie zostały przyjęte.

Poprawka trzynasta, także poparta przez połączone komisje, doprecyzowuje, że okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego wymierzają karę pieniężną w drodze decyzji administracyjnej.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa, pań i panów senatorów, jest za przyjęciem poprawki trzynastej, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie odpowiedniego przycisku.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Prosimy o wyniki.

Na 84 obecnych senatorów 82 głosowało za, nikt nie głosował przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 33)

Stwierdzam, że poprawka trzynasta została przyjęta.

Poprawka czternasta, poparta przez połączone komisje, ujednolica przepisy ustawy, dotyczące wydanych przez okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego decyzji administracyjnych o wymierzeniu kary pieniężnej, odnosząc je do przepisów ustawy o rybołówstwie morskim.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki czternastej?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów 82 głosowało za, nikt nie głosował przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 34)

Stwierdzam, że poprawka czternasta została przyjęta.

Do spisu treści

W tej sytuacji, Wysoka Izbo, przystępujemy do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego oraz o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim w całości, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów 80 głosowało za, 2 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 35)

Wobec tych wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego oraz o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim.

Do spisu treści

Wysoka Izbo, powracamy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą.

Debata nad tą ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Panie i Panowie Senatorowie, pragnę poinformować, że dzisiaj marszałek Sejmu przekazał marszałkowi Senatu pismo, w którym poinformował o błędzie, jaki pojawił się w tytule ustawy przekazanej naszej Izbie. Prawidłowy tytuł tej ustawy brzmi następująco: ustawa o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw.

Przypominam, że Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Projekt ten po uwzględnieniu zmiany tytułu ustawy zostanie poddany pod głosowanie.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały w sprawie ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw.

Pan senator Romaszewski?

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Zbigniew Romaszewski:

Panie Marszałku, nie jestem pewien, czy w tej sytuacji nie trzeba wnieść poprawki dotyczącej zmiany tytułu ustawy, żeby ją formalnie przyjąć, bo jest to postulat Sejmu...

Marszałek Longin Pastusiak:

Panie Senatorze, wiem, że była bardzo ożywiona dyskusja na ten temat w komisjach.

Czy ktoś z obecnych państwa senatorów chciałby zrelacjonować konkluzję?

(Senator Dorota Simonides: Ja bym chciała.)

Pani senator Simonides, która była obecna podczas tej dyskusji.

Bardzo proszę.

Do spisu treści

Senator Dorota Simonides:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Podniosłam ten problem, ponieważ zapytałam, ustawę o jakim tytule uchwalono w Sejmie. Powiedziano mi, że brzmiał on tak, jak przed chwilą mówił pan marszałek: o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz innych ustaw. Nam podano skróconą wersję i w komisji cały czas zastanawialiśmy się, czy ma to naprawić poprawka komisji, czy ma to być przyjęte jako pomyłka powstała na drodze z Sejmu do Senatu. Na ten temat była dyskusja, którą zawiesiliśmy i jestem wdzięczna, że pan marszałek wyjaśnia tę sprawę. Dziękuję.

Marszałek Longin Pastusiak:

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?

Trzeba powiedzieć, że to rzadki przypadek, żeby na przestrzeni - nie wiem - stumetrowego korytarza prowadzącego z jednej kancelarii do drugiej zdarzyła się taka pomyłka.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Bernard Drzęźla:

Sprawa ma charakter czysto techniczny. Po prostu nastąpiła pomyłka. W Sejmie była rozpatrywana ustawa o tytule w wersji rozszerzonej, który pan marszałek przytoczył, a na posiedzeniu komisji rozpatrywaliśmy ustawę o nieco węższym tytule, której zakres merytoryczny był jednak dokładnie takim sam, jak w przedłożeniu rządowym.

Marszałek Longin Pastusiak:

Rozumiem, że jest to jeszcze jeden dowód pożytku z istnienia Senatu.

Pan senator Janowski, bardzo proszę.

Senator Mieczysław Janowski:

Panie Marszałku, mam przed oczyma projekt porządku obrad Senatu, który pan marszałek był uprzejmy przesłać nam 24 września. Jest tutaj rozszerzony tytuł, zaproponowany przez pana marszałka, czyli to potwierdza zdanie pana marszałka. Dziękuję.

Marszałek Longin Pastusiak:

Tak.

Pan senator Chronowski.

Do spisu treści

Senator Andrzej Chronowski:

Panie Marszałku, Wysoki Senacie, w tej Izbie było już praktykowane takie rozwiązanie, że w takich przypadkach marszałek Sejmu po prostu przy pomocy odpowiedniego pisma prostował oczywisty błąd. Już ze dwa razy w historii tego Senatu zdarzyły się takie przypadki.

(Marszałek Longin Pastusiak: Jaka była wówczas decyzja Senatu?)

Decyzja była taka, że przyjmowaliśmy bez poprawek. Po prostu ten błąd był poprawiany przez ogłoszenie tego pisma, tak jak to zrobił pan marszałek.

Marszałek Longin Pastusiak:

Możemy więc uznać, Wysoka Izbo, że jest to po prostu błąd techniczny, do którego przyznał się Sejm, jednak - chciałbym to podkreślić - dopiero po stwierdzeniu go przez nas. (Rozmowy na sali)

Dziękuję bardzo w imieniu Izby Niższej za wyrozumiałość państwa senatorów, ale - jak wiadomo - errare humanum est, mylić się jest rzeczą ludzką.

Jeszcze raz przypominam, że Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Projekt ten, oczywiście po uwzględnieniu zmiany tytułu ustawy, poddam za chwilę pod głosowanie.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały w sprawie ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Do spisu treści

Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania na tablicy.

Na 85 obecnych senatorów 83 głosowało za, 1 - przeciw, 1 - wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 36)

W tej sytuacji stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą, o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie innych ustaw.

Bardzo proszę pana marszałka Jarzembowskiego o poprowadzenie dalszej części głosowań.

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Ryszard Jarzembowski)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Powracamy do rozpatrzenia punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.

Przypominam, że debata nad ustawą została przeprowadzona i zakończona, więc obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Proponuję zajrzeć do druków nr 214A i 214B. Projekt ten za chwilę poddam pod głosowanie.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wynik.

Do spisu treści

83 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 37)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o uchyleniu ustawy o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa - Książka - Ruch".

Podobnie jak poprzednio, możemy od razu przystąpić do głosowania.

Przypominam, że Komisja Kultury i Środków Przekazu...

Przepraszam bardzo, jeszcze pan senator.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Pawełek:

Panie Marszałku, była zgłoszona jedna poprawka.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Przypominam, że Komisja Kultury i Środków Przekazu przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o wprowadzenie poprawki do ustawy, co widzimy w druku nr 227A, tak jak słusznie antycypuje pan senator Kazimierz Pawełek.

To się nazywa refleks wyprzedzający. To jest dobre u bramkarzy, którzy bronią karnych, prawda, Grzegorzu?

Poprawka zmierza do tego, aby zgodnie z przepisami o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ustawa weszła w życie po upływie czternastu dni, a nie z dniem ogłoszenia.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za".

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Do spisu treści

Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.

Na 84 obecnych senatorów 77 głosowało za, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 38)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o uchyleniu ustawy o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa - Książka - Ruch".

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Bardzo proszę panią senator Aleksandrę Koszadę o przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Do spisu treści

Senator Aleksandra Koszada:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

W imieniu połączonych Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie z prac nad wnioskami zgłoszonymi do ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Komisje na posiedzeniu w dniu 3 października 2002 r. rozpatrzyły dwadzieścia dziewięć wniosków.

Połączone komisje jednogłośnie rekomendują Wysokiej Izbie poprawki dwudziestą trzecią i dwudziestą czwartą, zawarte w druku nr 233Z.

Chciałabym również poinformować państwa senatorów, że na podstawie art. 52 ust. 4 Regulaminu Senatu pani senator Teresa Liszcz dokonała zmiany treści swojego wniosku o zmianę brzmienia art. 5 ustawy - jest to poprawka szósta w naszym zestawieniu. Ponadto na podstawie art. 52 ust. 7 Regulaminu Senatu swoje poprawki wycofali: pani senator Teresa Liszcz - poprawka czwarta w zestawieniu - i pan senator Robert Smoktunowicz - poprawki dziewiąta, dziesiąta, jedenasta, dwunasta, siedemnasta, dwudziesta czwarta, dwudziesta piąta, dwudziesta szósta, dwudziesta siódma i dwudziesta dziewiąta w zestawieniu wniosków.

Ponadto zostały zgłoszone dwie poprawki mniejszości. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Właśnie teraz można przedstawić poprawki mniejszości. Pani senator Teresa Liszcz może przedstawić taką poprawkę.

Bardzo proszę.

Do spisu treści

Senator Teresa Liszcz:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

W poprawce mniejszości, czyli w poprawce szóstej, chodzi o konstrukcję zapisu dotyczącego specyficznej winy podmiotu zbiorowego, która występuje w ustawie sejmowej w trzech postaciach: winy w wyborze osoby działającej w imieniu podmiotu zbiorowego, winy w nadzorze nad działaniem tej osoby - tych dwóch przypadków nie kwestionuję w swojej poprawce - oraz tak zwanej winy organizacyjnej. Według ustawy uchwalonej przez Sejm polega ona na tym, że organizacja podmiotu zbiorowego nie zapewnia uniknięcia popełnienia czynu zabronionego, mimo że można było tego uniknąć przy zachowaniu staranności przez osobę działającą w imieniu podmiotu zbiorowego.

Otóż ja proponuję taką zmianę, żeby wina organizacyjna występowała wówczas, gdy organizacja podmiotu zbiorowego sprzyja popełnieniu czynu zabronionego. Wydaje mi się bowiem, że wymaganie, żeby podmiot był tak zorganizowany, aby całkowicie wyłączono możliwość popełnienia czynu zabronionego, jest po prostu nierealne, zbyt daleko idące. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Może teraz pan senator Andrzej Wielowieyski przedstawi następną poprawkę mniejszości.

Do spisu treści

Senator Andrzej Wielowieyski:

Panie Marszałku, na posiedzeniu mniejszość komisji poparła poprawkę złożoną przez pana senatora Romaszewskiego, dotyczącą art. 22. W artykule tym przyjmuje się, że przy tego rodzaju odpowiedzialności podmiotów zbiorowych nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania karnego o oskarżycielu prywatnym, powodzie cywilnym, przedstawicielu społecznym itd.

Otóż proponujemy, ażeby w art. 22 w zdaniu mówiącym o wyłączeniu z przepisów kpk tych kilku przedstawicieli wykreślić słowa "przedstawiciel społeczny". Chodzi o to, żeby w sprawach o odpowiedzialność podmiotów zbiorowych mogli występować przedstawiciele społeczni. Podam może taki najbardziej elementarny przykład dużego przedsiębiorstwa, które zatruwa środowisko. Dobrze by było, gdyby obok prokuratora wystąpił jakiś przedstawiciel czy to miejscowych organizacji, czy po prostu ruchu ekologicznego. W szczególnie istotnych i trudnych sprawach przeciwko dużym firmom dobrze by było, gdyby organizacja reprezentująca konsumentów też mogła wystąpić w tej sprawie zgodnie z przepisami kpk. I również w wielu innych sprawach sytuacja może być podobna.

Bardzo proszę Wysoki Senat o poparcie naszego wniosku.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Głos mogą zabrać jeszcze wnioskodawcy.

Pan senator Robert Smoktunowicz?

(Senator Robert Smoktunowicz: Dziękuję.)

Pani senator Teresa Liszcz?

(Senator Teresa Liszcz: Dziękuję.)

I pan senator Zbigniew Romaszewski.

Do spisu treści

Senator Zbigniew Romaszewski:

Chciałbym jeszcze wymienić wśród organizacji, o których mówił pan senator Wielowieyski, związki zawodowe, potrzebne na przykład w sprawach pracowniczych, sprawach związkowych.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Przypominam, że pani senator Teresa Liszcz wycofała swoją poprawkę - jest to poprawka czwarta, zawarta w druku nr 233Z.

Czy ktoś z państwa chce ją podtrzymać? Nie.

Pan senator Robert Smoktunowicz także wycofał swoje poprawki: dziewiątą, dziesiątą, jedenastą, dwunastą, siedemnastą, dwudziestą czwartą, dwudziestą piątą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą i dwudziestą dziewiątą, również zawarte w druku nr 233Z.

Czy ktoś z państwa chce podtrzymać którąś z tych poprawek? Nie. Dziękuję bardzo.

Przystępujemy zatem do głosowania w sprawie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.

Przypominam, że w czasie dyskusji komisje oraz senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Będziemy teraz przeprowadzali kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Poprawka pierwsza, senatora Smoktunowicza, niepoparta przez komisje, ogranicza definicję podmiotów zbiorowych w zakresie ust. 1 do osób prawnych, z wyłączeniem skarbu państwa.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo. Proszę o wyniki.

3 senatorów głosowało za, 74 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 39)

Poprawka nie uzyskała wymaganej większości głosów.

Nad poprawkami drugą i piątą, senatora Roberta Smoktunowicza, będziemy głosowali łącznie. Jeżeli uzyskają one poparcie, to wykluczy to głosowanie nad poprawką szóstą. W zakresie art. 3 poprawka zmierza do wykreślenia jednej z przesłanek odpowiedzialności podmiotu zbiorowego, jaką jest zachowanie osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą, które przyniosło lub mogło przynieść podmiotowi korzyść. Poprawka do art. 5 modyfikuje przesłankę o odpowiedzialności podmiotu zbiorowego, odnosząc się do pojęcia winy umyślnej lub nieumyślnej zamiast przyjętego w ustawie kryterium należytej staranności lub nadzoru. Przypominam, że są to poprawki niepoparte przez komisje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyników głosowania.

7 senatorów głosowało za, 71 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 40)

Poprawki nie uzyskały wymaganej większości głosów.

Poprawka trzecia jest również poprawką senatora Smoktunowicza. Jeżeli uzyska ona poparcie, wykluczy to głosowanie nad poprawką czwartą...

(Senator Grażyna Staniszewska: Czwarta została wycofana.)

Poprawka czwarta została wycofana, w takim razie nie będziemy nad nią głosowali.

Głosujemy nad poprawką trzecią, do art. 4. Ma ona na celu wyeliminowanie możliwości wszczęcia postępowania przeciwko podmiotowi zbiorowemu w razie wydania w postępowaniu przeciwko osobie fizycznej prawomocnego orzeczenia warunkowo umarzającego postępowanie albo umarzającego postępowanie z powodu okoliczności wyłączających ściganie sprawcy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

6 senatorów głosowało za, 72 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 41)

Poprawka nie uzyskała większości głosów.

Poprawka czwarta, senator Teresy Liszcz, została wycofana.

Nad poprawką piątą głosowaliśmy łącznie z poprawką drugą.

Poprawka szósta, pani senator Teresy Liszcz, poparta przez mniejszość połączonych komisji, dotyczy art. 5 i modyfikuje jedną z przesłanek odpowiedzialności podmiotu zbiorowego dotyczącą organizacji działalności podmiotu zbiorowego niezapewniającej uniknięcia popełnienia czynu zabronionego przez osobę fizyczną. Modyfikacja polega na wprowadzeniu jako kryterium odpowiedzialności takiej organizacji podmiotu, która sprzyja popełnieniu czynu zbiorowego.

Kto z państwa jest za poparciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo. Proszę o wyniki.

18 senatorów głosowało za, 63 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 42)

Oznacza to, że poprawka szósta nie uzyskała poparcia.

Nad poprawkami siódmą, trzynastą, czternastą, piętnastą i szesnastą należy głosować łącznie. Są to poprawki senatora Roberta Smoktunowicza, niepoparte przez komisję.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

6 senatorów poparło poprawki, 74 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 43)

Poprawki nie zostały przyjęte.

(Senator Robert Smoktunowicz: Czy mogę powiedzieć jedno zdanie, Panie Marszałku?)

Proszę.

Do spisu treści

Senator Robert Smoktunowicz:

Rozumiem, że jestem w znacznej mniejszości, ale zwykle wyjaśnia się, na czym polega poprawka, a pan tego nie zrobił. Ale to tylko taki komentarz - nie proszę o reasumpcję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Tak, ma pan rację, przepraszam.

Zrobimy reasumpcję, bo nie może być tak, że pan senator Robert Smoktunowicz czy jakikolwiek senator będzie poszkodowany. A zatem przeprowadzimy reasumpcję tego głosowania.

Dodam, że poprawki siódma, trzynasta, czternasta, piętnasta i szesnasta, dotyczące art. 7, 17, 18, 19 i 20, zmieniają sposób obliczania kary pieniężnej z określonego procentowo od przychodu lub wydatków podmiotu na określony kwotowo, a także określają wysokość tych kar za konkretne czyny.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Przypominam, że poprawki senatora Smoktunowicza nie zostały poparte przez komisje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

6 senatorów głosowało za, 71 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 44)

Poprawki nie uzyskały poparcia.

Poprawka ósma, senatora Roberta Smoktunowicza, do art. 9, usuwa z katalogu kar, które sąd może orzec wobec podmiotu zbiorowego, zakaz promocji lub reklamy prowadzonej działalności, wytwarzanych lub sprzedawanych wyrobów, świadczonych usług lub udzielanych świadczeń oraz zakaz prowadzenia określonej działalności podstawowej lub ubocznej. Konsekwencją przyjęcia poprawki ósmej jest konieczność odpowiedniej modyfikacji art. 13 i 21 ustawy.

Przypominam, że poprawka senatora Smoktunowicza nie została poparta przez komisje.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

6 senatorów poparło poprawkę, 72 było przeciw, 5 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował, na stanowisku czterdziestym piątym. (Głosowanie nr 45)

Poprawka nie uzyskała poparcia wymaganej większości, zatem nie będzie konieczności odpowiedniej modyfikacji art. 13 i 21.

Nikt nie podtrzymał poprawek dziewiątej ani dziesiątej, ani jedenastej, ani dwunastej. Trzynasta i czternasta zostały już przegłosowane, piętnasta i szesnasta też, siedemnasta została wycofana.

Poprawka osiemnasta, senatora Zbigniewa Romaszewskiego, niepoparta przez komisje, do art. 22, ma na celu umożliwienie zastosowania w postępowaniu przeciwko podmiotowi zbiorowemu przepisów kodeksu postępowania karnego o oskarżycielu prywatnym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

10 senatorów poparło poprawkę, 67 było przeciw, 6 wstrzymało się od głosowania. (Głosowanie nr 46)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Poprawka dziewiętnasta, senatora Zbigniewa Romaszewskiego, dotycząca art. 22, poparta przez mniejszość połączonych komisji, ma na celu umożliwienie zastosowania w postępowaniu przeciwko podmiotowi zbiorowemu przepisów kodeksu postępowania karnego o przedstawicielu społecznym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

18 senatorów poparło poprawkę, 60 było przeciw, 6 wstrzymało się od głosowania. (Głosowanie nr 47)

Oznacza to, że poprawka nie została przyjęta.

Poprawka dwudziesta, senatora Roberta Smoktunowicza, niepoparta przez komisje, dotycząca art. 23, zmierza do wprowadzenia prawa do działania na prawach strony przez podmiot zbiorowy w postępowaniu karnym prowadzonym wobec osoby fizycznej, która popełniła czyn przynoszący lub mogący przynieść korzyść podmiotowi.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

11 senatorów głosowało za, 71 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 48)

Poprawka nie uzyskała wymaganego poparcia.

Nad poprawkami dwudziestą pierwszą i dwudziestą drugą, senatora Smoktunowicza, niepopartymi przez komisje, głosujemy łącznie. Mają one na celu wprowadzenie właściwości sądu okręgowego w pierwszej instancji w sprawach o odpowiedzialność podmiotu zbiorowego w miejsce sądu rejonowego.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

10 senatorów poparło poprawki, 68 było przeciw, 6 wstrzymało się od głosowania. (Głosowanie nr 49)

Poprawki nie zostały przyjęte.

Nad poprawką dwudziestą trzecią głosujemy wobec odrzucenia poprawek poprzednich. Jest to poprawka obu komisji, poparta przez komisje. Dotyczy art. 25 i usuwa błędne odesłanie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 84 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 50)

Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Kolejne trzy poprawki zostały wycofane, podobnie jak poprawka dwudziesta siódma.

Poprawka dwudziesta ósma, obu komisji, poparta przez komisje, dotyczy art. 46 pkt 13 i likwiduje błąd techniczno-legislacyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 83 senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 51)

Do spisu treści

Poprawka dwudziesta dziewiąta została wycofana, pozostaje nam zatem zagłosować nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej ustawy?

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.

77 senatorów głosowało za, 4 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 52)

Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.

 


25. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu