19. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu
(Wznowienie posiedzenia o godzinie 11 minut 00)
(Posiedzeniu przewodniczy wicemarszałek Ryszard Jarzembowski)
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dzień dobry państwu. Jest godzina 11.00. Wznawiam obrady.
Widzę, że senator Suchański chce zabrać głos.
Proszę bardzo. W jakiej sprawie, Panie Senatorze?
Senator Jerzy Suchański:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Zgodnie z art. 48 ust. 2 Regulaminu Senatu chciałbym zgłosić wniosek formalny o zmianę porządku obrad i wprowadzić, za zgodą Wysokiej Izby, punkt dotyczący dopiero co przyjętej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach Skarbu Państwa dla przewoźników lotniczych. Chciałbym przeprosić Wysoką Izbę, że czynię to dopiero teraz i w takiej formie. Sprawa jest niezwykle ważna, gdyż z dniem 30 czerwca kończą się gwarancje udzielane przez skarb państwa i polscy przewoźnicy straciliby bardzo wiele, gdybyśmy tej ustawy, w trybie pilnym, nie wprowadzili. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie stwierdzam.
Zatem Senat postanowił rozszerzyć porządek obrad o punkt szesnasty. Proponuję, żebyśmy właśnie od tego punktu rozpoczęli nasze obrady.
Przystępujemy zatem do rozpatrzenia punktu szesnastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach Skarbu Państwa dla przewoźników lotniczych.
Przypominam, że rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm dzisiaj na dwudziestym czwartym posiedzeniu i dzisiaj, oczywiście, została przekazana do Senatu. Marszałek Senatu w dniu 21 czerwca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam ponadto, że tekst ustawy znajduje się w druku nr 145, a sprawozdanie komisji w druku nr 145A.
Proszę sprawozdawcę Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senatora Jerzego Suchańskiego o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.
Senator Jerzy Suchański:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Dziękuję bardzo za wprowadzenie do porządku dzisiejszych obrad tej niezwykle pilnej ustawy i jeszcze raz przepraszam, że odbyło się to w takiej formie.
W dniu dzisiejszym Sejm przyjął tę ustawę i również w dniu dzisiejszym Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury na swoim posiedzeniu jednogłośnie postanowiła zarekomendować Wysokiej Izbie uchwalenie bez poprawek swego stanowiska w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach Skarbu Państwa dla przewoźników lotniczych.
Udzielenie tych gwarancji jest koniecznym warunkiem do utrzymania przez polskich przewoźników lotniczych ciągłości operacji lotniczych na trasach międzynarodowych. Nieprzedłużenie tych gwarancji grozi skutkami finansowymi, wynikającymi z konieczności ponoszenia bardzo wysokich kosztów dodatkowego ubezpieczenia, co w rezultacie może doprowadzić do zaprzestania działalności przewozowej przez niektórych polskich przewoźników lotniczych. Według informacji, otrzymanych głównie od Polskich Linii Lotniczych LOT SA, rynek ubezpieczeń komercyjnych nie oferuje jeszcze ubezpieczeń ryzyk lotniczych na poziomie, który byłby do zaakceptowania przez przewoźników lotniczych. W ich powszechnej opinii wysokość podlimitu wypłat za szkody wobec osób trzecich związane z eksploatacją statków powietrznych, powstałe w wyniku wojny lub aktów terroru, wynosząca 50 milionów dolarów, jest zdecydowanie nieadekwatna w stosunku do wielkości potencjalnych roszczeń tych osób.
Sytuacja ta spowodowała, że rządy wielu państw poparły przewoźników, udzielając im gwarancji do czasu wypracowania stałego rozwiązania. Rządy państw Unii Europejskiej dwukrotnie te gwarancje przedłużały. Postępowanie takie jest rezultatem decyzji władz USA, które zapewniają swoim przewoźnikom stosowne gwarancje, a reakcja Unii Europejskiej jest tego następstwem i ma na celu zapewnienie europejskim przewoźnikom lotniczym zbliżonych warunków konkurencyjności. Jednocześnie międzynarodowe organizacje lotnictwa cywilnego prowadzą intensywne prace nad stworzeniem jednolitego systemu ubezpieczeń, który - co jest niezwykle ważne - uwzględniałby interesy przewoźników lotniczych, stanowiska rządów, a także możliwości sektora ubezpieczeniowego. Właśnie ze względu na przedłużający się proces wypracowywania tego systemu wystosowany został do rządów państw członkowskich list rekomendujący maksymalne przedłużenie gwarancji skarbu państwa dla przewoźników lotniczych. Stowarzyszenie przewoźników lotniczych zaproponowało utworzenie funduszu ubezpieczeniowego, w ramach którego byłaby gwarantowana ochrona do wysokości 1 miliarda 500 milionów dolarów ponad dotychczasowy limit 50 milionów dolarów. Prace nad koncepcją tego międzynarodowego funduszu nie zostały jeszcze zakończone.
Z tego też powodu została skierowana prośba do Wysokiej Izby o to, aby poparła ona przesunięcie terminu udzielenia gwarancji z dnia 30 czerwca tego roku do końca roku 2002. Sądzimy, że w tym czasie powinny zostać zakończone spójne prace pozwalające na wypracowanie jednolitego systemu zabezpieczającego i ubezpieczającego również polskich przewoźników. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo. Może pan zostanie jeszcze chwilę na mównicy, Panie Senatorze.
Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytanie trwające nie dłużej niż jedną minutę?
Pan senator Romaszewski, bardzo proszę.
Senator Zbigniew Romaszewski:
Panie Senatorze, tak dla jasności chciałem wyjaśnić sprawy, że tak powiem, własnościowe. Rozumiem, że LOT jest przedsiębiorstwem państwowym. Co się stanie z naszymi gwarancjami w momencie jego prywatyzacji, gdy wejdzie tam obcy kapitał i kiedy stanie się on kapitałem większościowym? Jak ten problem jest rozwiązany? Bo może się okazać, że Lufthansa czy inna linia przejmuje 51, 55, 60% udziałów, a my ciągle dajemy gwarancje. Jak ta sprawa wygląda?
Senator Jerzy Suchański:
Panie Senatorze, ta kwestia nie była przedmiotem obrad komisji. Komisja uważała, że system zabezpieczający, na który chciałem zwrócić uwagę, da wszystkim przewoźnikom jednolite gwarancje wszystkich rządów - mają one wynosić, tak jak powiedziałem, 1 miliard 500 milionów dolarów - i zabezpieczy wszystkie interesy.
(Senator Zbigniew Romaszewski: Wszystkich rządów, które mają linie lotnicze, czy również tych, które ich nie mają?)
Oczywiście chodzi o wszystkie rządy, które mają swoich przewoźników, w tym również i nasz rząd. Pamiętam dyskusję, która odbyła się w końcu ubiegłego roku, wtedy, kiedy musieliśmy szybko podjąć decyzję związaną z tymi zabezpieczeniami, wiemy zresztą z jakich powodów. System, o którym w tej chwili mówię, pozwala na to, żeby można było ten system stworzyć. I tylko tyle mogę dzisiaj odpowiedzieć. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie stwierdzam.
Dziękuję bardzo panu senatorowi.
Przypominam, że rozpatrywana ustawa była pilnym projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister infrastruktury.
Serdecznie witam przedstawiciela pana ministra sekretarza stanu pana ministra Andrzeja Piłata.
Czy pan minister chciałby zabrać głos? Tak.
Proszę bardzo.
Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Piłat:
Bardzo dziękuję.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Wyrażam radość, że mogę, że tak powiem, ponownie spotkać się z Wysoką Izbą, tak jak w dniu wczorajszym.
Sprawa jest krótka. Przede wszystkim odpowiem na zadane pytanie: ta gwarancja dotyczy tylko tego półrocza roku 2002, obowiązuje do końca tego roku, a więc sytuacja, którą przedstawił pan senator, w zasadzie teoretycznie, ale także i praktycznie nie będzie miała miejsca. Myśmy nawet wręcz powiedzieli to sobie w rządzie, jako że nie tylko Sejm i Senat zostały poproszone o rozpatrzenie tego projektu w trybie superpilnym, ale także rząd został zmuszony okolicznościami do podjęcia decyzji w takim trybie. Wcześniej były bowiem obietnice, iż IATA, międzynarodowa organizacja lotnicza, wypracuje metody wzajemnego ubezpieczania się od następstw aktów terroru. Przypominam, że mówimy tu tylko o tego typu zabezpieczeniu, a nie w ogóle, ze względu na jakiekolwiek inne okoliczności. Generalna zasada jest taka, że linie lotnicze powinny same się ubezpieczać i dawać sobie radę bez względu na to, jaki jest ich stan kapitałowy. Gdy mówimy o przewoźnikach polskich to mamy na myśli tych, którzy są zarejestrowani w Polsce i płacą w Polsce podatki. Jeśli chodzi o LOT, to 25,1%, jest jeszcze własnością Swissairu, zaś pozostała część jest własnością Skarbu Państwa. W innych liniach lotniczych też jest różnie, w każdym razie występuje przewaga kapitału polskiego. W związku z tym my przy tych zabezpieczeniach nie rozróżniamy formy własności i mówimy o przewoźnikach polskich. A więc dotyczy to wszystkich przewoźników polskich, co jeszcze raz mówię, o ile będzie to związane z aktem terroru, a nie będzie spowodowane przyczynami innymi niż terroryzm, na przykład jakimś wypadkiem, bo wtedy działają też inne ubezpieczenia, takie, z których linie lotnicze normalnie korzystają.
My powiedzieliśmy w rządzie, że będzie to już ostatnia gwarancja. Pytaliśmy, czy ona wystarczy do końca roku. Linie lotnicze obiecały nam, że wystarczy, że jest już przygotowany projekt powstania międzynarodowej instytucji wzajemnego ubezpieczania się od aktów terroru, w której wezmą udział rządy, a także przewoźnicy. Powstanie instytucja ubezpieczeń wzajemnych non profit, czyli nie nastawiona na zysk. Wygląda więc na to - a takie pytanie zadawaliśmy trzykrotnie - że okres do końca tego roku ma wystarczyć. W związku z tym zwracam się do Wysokiej Izby, aby mimo tak ekstra tempa, za co bardzo przepraszam, Wysoka Izba zechciała ten projekt przyjąć. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo, Panie Ministrze, może zaczeka pan jeszcze sekundę.
Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytanie panu ministrowi?
Pan senator Janowski, proszę bardzo.
Senator Mieczysław Janowski:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Panie Ministrze - oby nie było takich okoliczności, mówię to bardzo poważnie - czy nasz rząd ma środki finansowe, które byłyby potrzebne, gdyby realizacja tej ustawy musiała mieć miejsce?
Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Piłat:
No, to jest zabezpieczenie Skarbu Państwa, a więc z tego punktu widzenia rząd oczywiście dysponuje wystarczającymi środkami, które musiałby wydać w przypadku tego typu aktu terroru.
Ja takie pytanie otrzymałem także wczoraj w Sejmie, ile rząd płaci itd., więc odpowiem podobnie. Jeżeli akt terroru się nie zdarzy, to oczywiście nie będzie to rządu nic kosztowało. Ale gdyby coś się zdarzyło - odpukać, jestem przesądny - to oczywiście konsekwencje i pełną odpowiedzialność ponosi Skarb Państwa.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy są jeszcze chętni do zadawania pytań? Nie ma. Dziękuję bardzo.
Otwieram dyskusję.
Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie.
Zgodnie z formalnymi procedurami stwierdzam, że lista mówców została wyczerpana, chociaż w ogóle jej nie było. A więc zamykam dyskusję.
Ponieważ podczas dyskusji nie zostały przedstawione nowe wnioski o charakterze legislacyjnym, możemy przystąpić obecnie do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach Skarbu Państwa dla przewoźników lotniczych.
Przypominam, że Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku senackim nr 145A o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Projekt ten zostanie poddany pod głosowanie.
Przystępujemy do głosowania.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.
Na 74 obecnych senatorów 73 głosowało za, 1 osoba wstrzymała się od głosu. (Głosowanie nr 19)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach Skarbu Państwa dla przewoźników lotniczych.
Powracamy do rozpatrzenia punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam też, że dyskusja nad ustawą została już zamknięta i obecnie głos może zabrać tylko sprawozdawca i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych
panią senator Genowefę Ferenc o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków. Pani senator Genowefa Ferenc wystartuje jako rezerwowa sprawozdawczyni, ponieważ wystąpienie panu senatorowi Markowskiemu uniemożliwiła jego niedyspozycja fizyczna. (Wesołość na sali)
Bardzo proszę, Pani Senator.
Senator Genowefa Ferenc:
Dziękuję bardzo.
(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Może jakieś rezerwy mamy dzisiaj w Polsce lepsze, niż to, co występuje w pierwszym składzie.)
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Z upoważnienia obu komisji, Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, pragnę przedstawić sprawozdanie z posiedzenia tych komisji. Posiedzenie to odbyło się w dniu wczorajszym. Komisje rekomendują poprawki zawarte w sprawozdaniu przedstawionym Wysokiej Izbie w druku nr 126Z.
Poprawki zgłoszone przez jedną i drugą komisję zostały poparte przez obie komisje, stąd wnoszę o przyjęcie poprawek rekomendowanych przez połączone komisje. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy sprawozdawcy wniosków chcieliby zabrać głos?
Pan senator Bogusław Mąsior?
(Senator Bogusław Mąsior: Nie, dziękuję.)
Dziękuję.
Pan senator Janusz Bargieł?
(Senator Janusz Bargieł: Nie, dziękuję.)
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje przedstawiły wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu, za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.
Nad poprawkami pierwszą i trzecią będziemy głosowali łącznie, są to poprawki Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, poparte przez komisje.
Poprawka pierwsza zmienia zasady powoływania i odwoływania członków Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów. Proponuje się w niej rozwiązanie, zgodnie z którym członkowie rady będą wybierani w wyborach bezpośrednich przez rzeczników konsumentów działających na obszarze danej delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spośród ich grona. Szczegółowe zasady wyboru i odwołania członków rady zostaną określone w regulaminie ustalonym przez prezesa urzędu.
Poprawka trzecia jest konsekwencją poprawki pierwszej i w związku ze zmianą zasady wyboru członków rady skreśla przepis przejściowy.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.
65 senatorów głosowało za, 10 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 20)
Stwierdzam, że Senat te poprawki przyjął.
Poprawka druga komisji, poparta przez komisje, eliminuje z ustawy niewłaściwe odesłanie.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.
Na 75 obecnych senatorów, 72 za głosowało, 1 osoba była przeciwna, 2 wstrzymały się od głosu. (Głosowanie nr 21)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka czwarta przyspiesza termin wejścia w życie ustawy. Jest to poprawka Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, poparta przez połączone komisje.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyników głosowania.
Na 76 obecnych senatorów 75 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 22)
Poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania za przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem uchwały?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję bardzo.
Na 77 obecnych senatorów 73 głosowało za, 2 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 23)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Powracamy do rozpatrzenia punktu dziesiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam ponadto, że dyskusja została zamknięta i obecnie głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, panią senator Genowefę Ferenc, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu komisji wniosków.
Senator Genowefa Ferenc:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Z upoważnienia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie z posiedzenia komisji dotyczącego ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Wczoraj komisja na swym posiedzeniu rozpatrzyła wnioski zgłoszone do ustawy podczas debaty plenarnej. Dokonano analizy dwudziestu pięciu poprawek i głosowano nad nimi. Zostały one przedstawione Wysokiej Izbie w druku nr 127Z.
Komisja rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie następujących poprawek zawartych w punkcie oznaczonym w sprawozdaniu rzymską dwójką: pierwszej, trzeciej, piątej, ósmej, dziewiątej, trzynastej, szesnastej, dwudziestej trzeciej, dwudziestej czwartej i dwudziestej piątej.
Jestem zobowiązana poinformować Wysoką Izbę, że poprawki: pierwsza, trzecia, trzynasta, szesnasta, dwudziesta trzecia, dwudziesta czwarta i dwudziesta piąta, zostały przyjęte jednogłośnie, a poprawki: piąta, ósma i dziewiąta, zostały przyjęte, przy 1 wstrzymującym się.
Poprawka dziewiętnasta okazała się najbardziej kontrowersyjna, podobnie jak podczas debaty nad ustawą. Wynik głosowania był remisowy, czyli 4:4, przy czym 1 senator wstrzymał się od głosu. Pragnę przypomnieć, że ów kontrowersyjny zapis określa jako czyn nieuczciwej konkurencji wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych. Należy zwrócić uwagę na to, iż ten zapis budzi wiele zastrzeżeń, bo w obecnie obowiązujących przepisach nie istnieje definicja sklepów dyskontowych i nie wiadomo, w jakich przedziałach czasu należałoby liczyć te 20%. Zapis ten godzi w dostawców sklepów wielkopowierzchniowych, gdyż niektórzy z nich produkują tylko dla sieci. Większość produktów firmowanych własną marką sieci pochodzi od polskich średnich i małych przedsiębiorstw. Wskazuje się również na to, że zapis ten nie jest zgodny z prawem wspólnotowym. Tworzone prawo powinno być czytelne i nie nasuwać tak wielu wątpliwości już na etapie jego tworzenia. Pozostawienie tego zapisu spowoduje zapewne wiele wątpliwości i niejasności.
Podobny wynik, 4:4, był przy okazji głosowania nad poprawką dwudziestą pierwszą i wtedy został zgłoszony wniosek mniejszości.
Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został odrzucony jednogłośnie.
Pozostałe poprawki, których nie rekomendujemy Wysokiej Izbie, zostały odrzucone jednogłośnie lub znaczną przewagą głosów. W głosowaniu nad całością ustawy wszyscy senatorowie byli jednomyślni. Dziękuję za uwagę.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy pan senator Mąsior chce powiedzieć o wniosku mniejszości?
Bardzo proszę.
Senator Bogusław Mąsior:
Jeżeli można, to z miejsca...
Panie Marszałku! Wysoki Senacie!
Chciałbym powiedzieć tylko tyle, że muszę, zgodnie z moim sumieniem i wiedzą, poinformować Wysoki Senat, że na teren Polski wkraczają dwie kolejne sieci: Lidt i Aldi, które interesuje tylko i wyłącznie sprzedaż produktów własnej marki. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
W czasie dyskusji wniosek zgłosił także pan senator Zbigniew Romaszewski.
Proszę bardzo.
Senator Zbigniew Romaszewski:
Chciałbym powiedzieć jedno: import do Polski to rzecz niedopuszczalna. Po prostu któraś z poprawek, albo senatora Mąsiora, albo moja, albo senatora Borkowskiego, powinna zostać przyjęta lub powinno zostać tak, jak jest.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Pan senator Krzysztof Borkowski.
Proszę bardzo.
Senator Krzysztof Borkowski:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na poprawki czwartą i dziesiątą, a także poprawkę dotyczącą art. 17d, która zamienia te 20% na 15%. Te poprawki mają szczególne znaczenie. I tak poprawka czwarta, tak jak już mówiłem podczas debaty, nie pozwala marketom czy handlowcom wielkich sieci przenosić kosztów promocji, marketingu, konkursu, a także budowy tychże marketów czy ich otwarcia na dostawców, a to jest robione nagminnie. Jednocześnie pozwala ona na rozwijanie się polskich firm i stwarza jednakowe warunki, chociaż w Polsce nie ma jednakowych warunków dla naszych firm i firm zachodnich, ponieważ polskie firmy płacą podatki, a tamci - jak pan minister finansów powiedział w debacie, żadna zachodnia firma handlowa, poza Makro Cash and Carry - nie płacą żadnych podatków. O tym słyszeliśmy z tej trybuny senackiej. Tak więc widać, że poprawka czwarta jest bardzo ważna.
Poprawką równie ważną jest poprawka dziesiąta, ponieważ wiele produktów, szczególnie rolno-spożywczych, ma krótki termin przydatności do spożycia i w zasadzie już w momencie dostawy można potraktować je jako towary, w przypadku których upływa termin przydatności do spożycia. Siedem dni to jest taka granica. Wcześniej niż przed upływem siedmiu dni nie można tych towarów przeceniać ani też stosować cen dumpingowych czy też lobbingowych. W związku z tym bardzo prosiłbym państwa senatorów o przyjęcie tej poprawki.
Wchodzą na rynek, o czym przed chwileczką mówił pan senator Mąsior, kolejne sieci, a w zasadzie dyskonty. Gdybyśmy w art. 17d zmniejszyli z 20% do 15% ilość towarów, które mogą występować pod daną marką, to byłaby to także kapitalna poprawka, ponieważ 15% to i tak jest dużo towaru. Praktycznie gdyby wszystkie polskie firmy złączyły siły, to nie byłyby w stanie produkować tych 15% towarów. Jeszcze raz podkreślam, że jeśli jedziemy drogą katowicką na Katowice czy na Kraków, to widzimy tylko rozwijające się firmy logistyczne, które pakują towary zachodnie w polskie opakowania i sprzedają pod daną marką. Ta zmiana zapobiegnie takim praktykom. Oczywiście za jakiś czas możemy się temu przyjrzeć, czy to się zmieni. Da to szansę polskim przedsiębiorcom i bezrobotnym. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Pani senator Anna Kurska?
(Senator Anna Kurska: Dziękuję.)
Dziękuję.
Pani senator Janina Sagatowska?
(Senator Janina Sagatowska: Dziękuję.)
Pani senator Zdzisława Janowska?
Senator Zdzisława Janowska:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Chciałabym zwrócić państwa uwagę na poprawkę, którą zgłosiłam w imieniu Polskiej Izby Paliw Płynnych oraz Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Prośba o wprowadzenie tej poprawki była skierowana na ręce, że tak powiem, wszystkich świętych w tym kraju. Oczywiście mówię o marszałku Senatu, o przewodniczącym komisji, o kierownictwie naszej komisji itd.
(Rozmowy na sali)
Przepraszam, jeśli można, prosiłabym o spokój, bo sprawa jest bardzo poważna.
Pragnęłabym jeszcze raz wyjaśnić, o co chodzi. Mam w ręku dowody, symulacje. Wczoraj w czasie dyskusji wyraźnie o tym mówiłam. Być może część z państwa tego nie słyszała, dlatego też pozwoliłam sobie jeszcze raz zabrać głos. Otóż jeśli ta poprawka nie zostanie uwzględniona, to da to możliwość działania właśnie nieuczciwej konkurencji w postaci stacji benzynowych, które rosną jak grzyby po deszczu przy hipermarketach, najczęściej francuskich. Cena benzyny na stacjach przy tych hipermarketach nie uwzględnia marży lub też marża jest taka, że nie pokrywa kosztów sprzedaży benzyny. Więcej tych stacji to siłą rzeczy większe odejście klientów od naszych stacji, ale również od uczciwych koncernów, bo, jak mówię, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego skupia uczciwe koncerny: Shell, Statoil, Britsh Petrol, Esso, które również nie mogą sobie poradzić z nieuczciwą konkurencją. W tym wypadku, choć wiadomo, że one konkurują z naszymi, polskimi stacjami, jest to wspólny wysiłek.
Mam przed sobą wykresy dowodzące ogromnej różnicy między ceną benzyny, którą można kupić przy hipermarketach i do której hipermarkety dopłacają, ponieważ chcą zyskać klientów, a ceną benzyny sprzedawanej na innych stacjach. Hipermarketom zależy na pozyskaniu klientów i dlatego wolą dopłacać do benzyny, sprzedając ją po cenie, w której nie uwzględniono żadnych kosztów. Stąd ta poprawka wydawała mi się niezwykle ważna. Jest to poprawka ósma. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Pani senator Genowefa Ferenc?
(Senator Genowefa Ferenc: Dziękuję.)
(Senator Robert Smoktunowicz: Czy można zadać pytanie w sprawie formalnej?)
Nie, niestety nie można. Regulamin jest tak skonstruowany, że nie daje możliwości decydowania.
Pani senator Genowefa Ferenc, proszę.
(Senator Genowefa Ferenc: Dziękuję.)
Pani senator Jolanta Popiołek?
(Senator Jolanta Popiołek: Dziękuję.)
Pan senator Bogusław Mąsior?
Senator Bogusław Mąsior:
Panie Marszałku! Wysoki Senacie!
W czasie pierwszego posiedzenia komisji Biuro Legislacyjne miało uwagę do poprawki do art. 17d. Chodziło o skreślenie wyrazu "dyskontowych", który jest trudny do zdefiniowania. I dlatego proponuję poprawkę, która jest również poprawką mniejszości. Oczywiście nie wypada mi zrobić nic innego jak prosić o jej poparcie.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Rozumiem, że kropkę pan już postawił, Panie Senatorze, tak? Dziękuję bardzo.
Przypominam, że pani senator Genowefa Ferenc wycofała swoje poprawki jedenastą i siedemnastą, zawarte w druku nr 127Z.
Czy ktoś z państwa chce podtrzymać wycofane poprawki? Nie stwierdzam. Dziękuję.
Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: senator Zbigniew Romaszewski wnosił o przyjęcie ustawy bez poprawek - jest to wniosek oznaczony rzymską jedynką w druku nr 127Z - a Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych oraz senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy, są one zawarte we wniosku oznaczonym w tym druku rzymską dwójką.
Zgodnie z regulaminem w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Przystępujemy zatem do głosowania nad wnioskiem senatora Zbigniewa Romaszewskiego o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji bez poprawek.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej ustawy bez poprawek?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 77 obecnych senatorów 5 głosowało za, 69 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 24)
Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał wymaganej większości.
Wobec tego będziemy głosowali nad poprawkami.
Przechodzimy zatem do głosowania nad przedstawionymi przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych oraz senatorów wnioskodawców poprawkami, zawartymi we wniosku oznaczonym w druku nr 127Z rzymską dwójką.
Poprawka pierwsza skreśla zbędne odesłanie.
Kto z państwa jest za jej przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
75 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 25)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka druga wprowadza wyjątki od zakazu sprzedaży towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia. Jest to poprawka senatora Borkowskiego, niepoparta przez komisję.
Kto z państwa jest za jej przyjęciem?
Kto jest temu przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuje. Proszę o podanie wyników.
Na 77 obecnych senatorów 13 głosowało za, 53 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 26)
Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.
Poprawka trzecia, poparta przez komisję, uznaje za czyn nieuczciwej konkurencji utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie za przyjęcie towaru do sprzedaży dodatkowych opłat.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
76 senatorów głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 27)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka czwarta, senatora Borkowskiego, niepoparta przez komisję, uznaje za czyn nieuczciwej konkurencji przenoszenie na producentów i dostawców niektórych kosztów działalności przedsiębiorców.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
33 senatorów głosowało za, 36 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 28)
Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.
Poprawki piątą i dziewiątą przegłosujemy łącznie. Są to poprawki pań senator Kurskiej i Sagatowskiej, poparte przez komisję. Rozszerzają one katalog działań uznanych przez ustawę za czyn nieuczciwej konkurencji polegający na utrudnianiu dostępu do rynku. Poprawka piąta uznaje za taki czyn wymuszanie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających innym podmiotom tego rodzaju działania, między innymi poprzez emisję bonów towarowych, które mogą być zrealizowane tylko u jednego przedsiębiorcy. Poprawka dziewiąta uznaje zaś za utrudnianie dostępu do rynku emitowanie lub realizację znaków legitymacyjnych, czyli na przykład bonów towarowych, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej lub wymienialnych na towary lub usługi po cenie przewyższającej tę wartość.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 77 obecnych senatorów 1 głosował przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 29)
Poprawki piąta i dziewiąta zostały przyjęte.
Poprawka szósta, senatora Borkowskiego, niepoparta przez komisję, uznaje za czyny nieuczciwej konkurencji stosowanie marży handlowej poniżej 10%.
Kto z państwa jest za poparciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
13 senatorów głosowało za, 53 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 30)
Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.
Będziemy głosowali nad poprawką siódmą. Jest to poprawka komisji. Jeżeli ją przyjmiemy, nie będziemy głosowali nad poprawką ósmą i dziesiątą. Poprawka siódma skreśla przepisy uznające za utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku sprzedaży towarów w dużych obiektach handlowych po cenie nieuwzględniającej marży handlowej.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
8 senatorów głosowało za, 68 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 31)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Wobec tego głosujemy nad poprawką ósmą, senator Zdzisławy Janowskiej, popartą przez komisję. Poprawka zmierza do tego, aby za czyn nieuczciwej konkurencji było uznawane utrudnianie wszystkim przedsiębiorcom, nie tylko małym, dostępu do rynku poprzez sprzedaż towarów lub usług we wszystkich obiektach handlowych, nie tylko o powierzchni powyżej 400 m2, po cenie nie tylko nieuwzględniającej marży, ale także w sytuacji, gdy stosowana marża nie pokrywa kosztów działalności handlowej. Przypominam, że ta poprawka jest poparta przez komisję.
Kto z państwa jest za tą poprawką?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 77 obecnych senatorów 64 głosowało za, 11 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 32)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka dziesiąta, senatora Krzysztofa Borkowskiego, niepoparta przez komisję, zmierza do tego, by dopuszczalne promocje towarów z powodu upływu daty minimalnej ich trwałości mogły się odbywać nie wcześniej niż na siedem dni przed tą datą.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.
29 senatorów głosowało za, 42 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 33)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka jedenasta jest wycofana.
Poprawka dwunasta, senator Zdzisławy Janowskiej, niepoparta przez komisję, zmierza do tego, by dozwolona była sprzedaż premiowana towarami lub usługami o niewielkiej wartości, o ile ta wartość nie przekracza wartości zakupionych towarów lub usług, lub próbkami towarów.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
13 senatorów głosowało za, 53 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 34)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka trzynasta, senatorów Ferenc, Popiołek i Romaszewskiego, wykluczy, jeżeli będzie przyjęta, głosowanie nad poprawkami czternastą i piętnastą. Poprawka ta zmierza do tego, by dozwolona była sprzedaż premiowana nagrodami w konkursach, których wynik nie zależy od przypadku.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
74 senatorów głosowało za, 3 - przeciw. (Głosowanie nr 35)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka szesnasta, komisji, poparta przez komisję, powoduje, że dopiero formułowanie ofert w sposób stwarzający pewność, a nie tylko nadzieję, wygranej stanowi przesłankę czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych.
Kto jest za?
Kto się wstrzymał?
Kto jest przeciwny?
Dziękuję. Proszę o wynik.
71 senatorów głosowało za, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 36)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka osiemnasta, komisji, zmierza do tego, by do uznania za czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych wystarczyło w szczególności sformułowanie oferty w dokumencie wystawionym imiennie na konsumenta bez względu na to, czy oferta ma cechy pisma o charakterze oficjalnym.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
12 senatorów głosowało za, 57 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 37)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka dziewiętnasta, której przyjęcie wykluczy głosowanie nad poprawkami: dwudziestą, dwudziestą pierwszą i dwudziestą drugą, jest poprawką komisji. Skreśla ona przepis uznający za czyn nieuczciwej konkurencji wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami właścicieli sieci lub podmiotów zależnych.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest jej przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 76 obecnych senatorów 30 głosowało za, 39 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 38)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
(Poruszenie na sali)
Nie została przyjęta, oczywiście. Przepraszam, to przejęzyczenie. Nie została przyjęta.
W takim razie głosujemy nad poprawką dwudziestą. Jest to poprawka senatora Zbigniewa Romaszewskiego, niepoparta przez komisję. Zmierza ona do rozszerzenia podmiotowego zakresu przepisu poprzez skreślenie określenia sieci sklepów, których działania mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji opisany w art. 17d, precyzując zarazem, iż próg wartości obrotów dotyczy skali roku.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
20 senatorów głosowało za, 47 - przeciw, 10 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 39)
Znaczy to, że poprawka nie uzyskała poparcia.
Poprawka dwudziesta pierwsza, senatora Mąsiora, poparta przez mniejszość komisji, rozszerza podmiotowy zakres przepisu przez usunięcie określenia sieci sklepów, których działania mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji opisany w art. 17d.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
52 senatorów głosowało za, 17 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 40)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta druga zmniejsza próg wartości obrotów, którego przekroczenie w warunkach określonych w art. 17d stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Jest to poprawka senatora Borkowskiego, niepoparta przez komisję.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
24 senatorów głosowało za, 41 - przeciw, 12 wstrzymało się od głosu.(Głosowanie nr 41)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka dwudziesta trzecia, komisji, poparta przez komisję, zmienia strukturę przepisu w celu umożliwienia skreślenia jego właściwej części z dniem 1 stycznia 2003 r. kolejną, uchwaloną równolegle nowelizacją ustawy.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest jej przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
76 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 42)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta czwarta, komisji, poparta przez komisję, usuwa błąd gramatyczny.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
77 senatorów jednogłośnie przyjęło tę poprawkę. (Głosowanie nr 43)
Zatem została ona przyjęta.
Poprawka dwudziesta piąta, komisji, poparta przez komisję, zastępuje niezdefiniowane pojęcie sprzedaży premiowanej odesłaniem do właściwego przepisu. Jest to poprawka komisji, poparta przez komisję.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
76 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 44)
Poprawka została poparta.
Przystępujemy do głosowania za przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za jej przyjęciem?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 77 obecnych senatorów 71 głosowało za, 1 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 45)
Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Powracamy do rozpatrzenia punktu jedenastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja została zamknięta i obecnie głos mogą zabrać tylko sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę komisji, pana senatora Adama Jamroza, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.
Senator Adam Jamróz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
W dniu 20 czerwca odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisje rozpatrzyły wnioski i rekomendują Wysokiemu Senatowi przyjęcie poprawek: pierwszej, drugiej, trzeciej lit. a, czwartej, piątej, siódmej i ósmej.
Chcę podkreślić, że dyskusja była stosunkowo krótka, że była duża zgodność obu komisji. O ile pamiętam, wszystkie wnioski zostały przyjęte jednomyślnie.
Pozwolę sobie jeszcze na kilka uwag. Propozycja przyjęcia poprawki siódmej wiąże się z tym, że zgodnie z zasadami państwa prawa należy ograniczyć sferę swobodnego uznania organu, który podejmuje decyzje.
Nie budziła wątpliwości poprawka dotycząca art. 25, który był już wcześniej na forum Wysokiej Izby omówiony.
Przyjęto także, prawdopodobnie ku zaskoczeniu wnioskodawców, poprawkę trzecią lit. a - w tej sytuacji lit. b nie musi być przegłosowana - dotyczącą art. 25, polegającą na tym, że po wyrazach "radcy prawnego" dodaje się wyrazy "w nawiązaniu do wymagań stawianych adwokatom i radcom prawnym wykonującym zawód na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".
Na koniec chcę też zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Otóż poprawki siódma i ósma nawiązują do założenia, że wyrazy "stosuje się" należy zastąpić wyrazami "wchodzi w życie". Jest to zgodne z językiem prawniczym i odpowiada stosowanemu wyraźnemu rozróżnieniu pojęć "stosowanie prawa" i "obowiązywanie prawa". Wobec tego, tak jak poprzednio, pozwolę sobie rekomendować przyjęcie tych poprawek. Dziękuję serdecznie, dziękuję za uwagę.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy senatorowie, którzy zgłosili wnioski, chcą zabrać głos?
Pan senator Adam Biela?
(Senator Adam Biela: Dziękuję.)
Pan senator Henryk Dzido?
(Senator Henryk Dzido: Dziękuję.)
Pan senator Jan Szafraniec?
(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)
Dziękuję.
Sprawozdawcami komisji byli ponadto: senator Ewa Serocka...
(Senator Ewa Serocka: Nie, dziękuję.)
...i senator Teresa Liszcz.
(Senator Teresa Liszcz: Dziękuję.)
Dziękuję bardzo.
Wobec tego przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.
Poprawka pierwsza, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, poparta przez połączone komisje, zmierza do określenia - jest to poprawka dotycząca art. 7 - czy może nastąpić odmowa wpisu na listę prawników zagranicznych, oraz wprowadza wymóg zawiadamiania o tej odmowie wpisu właściwego organu w państwie macierzystym prawnika zagranicznego.
Proszę bardzo, kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest jej przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
74 senatorów jednogłośnie przyjęło tę poprawkę. (Głosowanie nr 46)
Poprawka druga, również Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, poparta przez połączone komisje, uczyni bezprzedmiotowym głosowanie nad poprawką trzecią lit. b. Poprawka druga, odnosząca się do art. 25, dotyczy testu umiejętności i zmierza do przywrócenia brzmienia tego przepisu z projektu rządowego poprzez: usunięcie z treści przepisu przesłanki wskazującej, że test umiejętności ma na celu ocenę znajomości języka polskiego, skreślenie przesłanki określającej, że test jest przeprowadzany w oparciu o kryteria obowiązujące polskich adwokatów i radców prawnych, dodanie wymogu uwzględnienia w ocenie kandydata faktu posiadania przez niego kwalifikacji zawodowych wymaganych w państwie członkowskim Unii do wykonywania zawodu prawnika. Jest to poprawka komisji, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, poparta przez komisje.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
69 senatorów głosowało za, 3 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 47)
Poprawka ta została przyjęta.
Poprawka czwarta...
(Senator Ewa Serocka: Trzecia jest wykluczona?)
Moment, u mnie nie ma tego. Nie widzę tutaj tego. Chwileczkę...
(Głos z sali: Panie Marszałku, tylko lit. b.)
(Senator Teresa Liszcz: Głosowanie nad lit. b jest bezprzedmiotowe.)
Nad poprawką trzecią lit. b nie głosujemy, tak?
(Głos z sali: Tak.)
Dobrze. Sprawa jest wyjaśniona.
Głosujemy teraz nad poprawką trzecią lit. a.
(Głos z sali: Tak jest.)
Dobrze.
Kto z państwa jest za jej przyjęciem?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 76 obecnych senatorów 66 głosowało za, 7 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 48)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka czwarta, odnosząca się do art. 30 ust. 2, dotyczy testu umiejętności i zmierza do tego, aby przepis uczynić bardziej precyzyjnym. Jest to poprawka Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, poparta przez połączone komisje.
Kto z państwa jest za jej przyjęciem?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
73 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 49)
Stwierdzam, że poprawka czwarta została przyjęta.
Nad poprawkami piątą i ósmą będziemy głosować łącznie. Są to poprawki Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, poparte przez połączone komisje. Mają one charakter technicznolegislacyjny i odnoszą się do art. 48 i 51.
Kto z państwa jest za ich przyjęciem?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
76 obecnych senatorów przyjęło te poprawki jednogłośnie. (Głosowanie nr 50)
Poprawka szósta, senatorów Bieli, Dzidy i Szafrańca, niepoparta przez komisje, polegająca na dodaniu art. 48a, określa, od kiedy należy liczyć trzyletni okres wykonywania stałej praktyki przez prawnika z Unii, uprawniający do zwolnienia z wymogu zdania testu umiejętności.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
12 senatorów głosowało za, 60 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 51)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka siódma, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, poparta przez połączone komisje, dotycząca art. 50, ma na celu użycie poprawnego określenia organu samorządu radców prawnych.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest jej przeciwny?
Kto wstrzymał się do głosu?
Dziękuję bardzo. Proszę o wyniki.
77 obecnych senatorów przyjęło ją jednogłośnie. (Głosowanie nr 52)
Poprawkę ósma mamy już przegłosowaną.
Przystępujemy zatem do głosowania nad uchwałą w sprawie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej uchwały?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.
72 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 53)
Stwierdzam zatem, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Powracamy do rozpatrzenia punktu czternastego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.
Ponieważ w trakcie dyskusji nikt nie złożył wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisję w sprawozdaniu, zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu przystąpimy teraz do trzeciego czytania projektu uchwały.
Przystępujemy do trzeciego czytania projektu uchwały w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.
Informuję, że w tej sytuacji trzecie czytanie obejmuje jedynie głosowanie.
Przystępujemy do głosowania w sprawie projektu uchwały w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.
Przypominam, że połączone komisje, po rozpatrzeniu przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały, wprowadziły do niego poprawki i wnoszą o przyjęcie przez Senat jednolitego tekstu uchwały w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.
Projekt komisje przedstawiły w druku nr 114S.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez połączone komisje projektem uchwały w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej uchwały?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
75 obecnych senatorów jednogłośnie opowiedziało się za podjęciem uchwały w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej. (Głosowanie nr 54) (Oklaski)
Powracamy do rozpatrzenia punktu piętnastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę pana senatora Tadeusza Wnuka, aby w imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawił uzgodnione na posiedzeniu wnioski.
Senator Tadeusz Wnuk:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Z upoważnienia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawiam sprawozdanie dotyczące poprawek wniesionych do przedmiotowej ustawy.
Uprzejmie informuję, że komisja poparła cztery poprawki, już zresztą poprzednio rozpatrywane, ujęte w druku senackim nr 138Z. Są to poprawki: pierwsza, druga, czwarta i piąta.
Komisja nie znalazła uzasadnienia dla poprawek wniesionych w toku obrad przez senatorów Janusza Lorenza i Mariana Kozłowskiego oraz panie senator Alicję Stradomską i Wiesławę Sadowską z kilku istotnych powodów. Po pierwsze, z powodu formalnego, ponieważ minister finansów uzgodnił udział rzeczoznawców w wycenach wartości bankowo-hipotecznych z prezesem federacji stowarzyszeń rzeczoznawców. Po drugie, z powodów merytorycznych, ponieważ nowela obecnej ustawy nie wyklucza udziału rzeczoznawców w sporządzaniu tych wycen, nadal go dopuszcza, ale nie obligatoryjnie, lecz fakultatywnie, z udziałem kredytobiorcy, a nie bez jego udziału, co oczywiście nie wymaga już komentarza.
Panie Marszałku, po tej krótkiej informacji w imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rekomenduję podjęcie przedmiotowej ustawy z poprawkami popartymi przez komisję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy senatorowie wnioskodawcy chcieliby zabrać głos? Przeczytam w kolejności alfabetycznej.
Marian Kozłowski?
(Senator Marian Kozłowski: Dziękuję.)
Janusz Lorenz?
(Senator Janusz Lorenz: Dziękuję bardzo.)
Wiesława Sadowska?
(Senator Wiesława Sadowska: Dziękuję bardzo.)
Alicja Stradomska?
(Senator Alicja Stradomska: Dziękuję.)
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy zatem do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.
Poprawka pierwsza usuwa z dodawanego do ustawy nowelizowanej przepisu zbędny wyraz odnoszący się do papierów wartościowych. Jest to poprawka komisji, poparta przez komisję.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 69 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 55)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga - jest to poprawka komisji, poparta przez komisję - usuwa z nowelizowanego przepisu zbędne i wprowadzające w błąd zdanie, z którego mogłoby wynikać, iż jedynie w przypadku kredytów poręczanych lub gwarantowanych przez skarb państwa podstawę emisji publicznych listów zastawnych stanowią wierzytelności banku hipotecznego w części objętej tym poręczeniem lub gwarancją.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 71 obecnych senatorów 69 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 56)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Nad poprawkami trzecią i szóstą, państwa senatorów: Kozłowskiego, Lorenza, Sadowskiej i Stradomskiej, niepopartymi przez komisję, będziemy głosować łącznie. Poprawki te zmierzają do tego, aby uprawnionymi do wykonywania ekspertyzy bankowo-hipotecznej wartości nieruchomości byli oprócz banku hipotecznego tylko rzeczoznawcy majątkowi oraz aby wykonywanie ekspertyzy przez rzeczoznawcę nie było uzależnione od zgody kredytobiorcy.
Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyników.
Na 74 obecnych senatorów 12 głosowało za, 49 - przeciw, 12 senatorów wstrzymało się od głosu, nie głosowała jedna osoba, na stanowisku siódmym. (Głosowanie nr 57)
Stwierdzam, że poprawki nie zostały przyjęte.
Po przeprowadzeniu tych głosowań będziemy głosowali nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw w całości...
(Głos z sali: Jeszcze poprawki czwarta i piąta).
Przepraszam, to z powodu troski o przyspieszenie obrad, które okazało się nadmierne.
Poprawka czwarta - jest to poprawka komisji, poparta przez komisję - poprawia błędne odesłanie.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 74 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 58)
Poprawka piąta - jest to poprawka komisji, poparta przez komisję - skreśla niepotrzebną zmianę jednego z przepisów kodeksu postępowania cywilnego, która spowodowałaby, gdyby nie została usunięta, iż należności wynikające z wierzytelności zabezpieczonych hipoteką morską nie byłyby zaspokajane w kolejności odpowiadającej przysługującemu im pierwszeństwu.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o podanie wyników.
Na 74 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 59)
Teraz przystępujemy do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie tej ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej uchwały?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyników.
Na 73 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 60).
Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Przed nami najpoważniejsze zadanie.
Powracamy do rozpatrzenia punktu dwunastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy - Prawo lotnicze.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja nad tą ustawą została zamknięta i teraz głos mogą zabrać tylko sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senatora Jerzego Suchańskiego o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.
Senator Jerzy Suchański:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła sto trzynaście poprawek. Poparła osiemdziesiąt osiem z nich, cztery zostały wycofane, a trzy zmodyfikowane.
Komisja rekomenduje Wysokiemu Senatowi, aby głosował łącznie nad pięćdziesięcioma sześcioma poprawkami - ich zestaw pozwolę sobie za chwilę przedstawić. Ze względu na ich charakter redakcyjny, porządkowy, doprecyzowujący bądź ujednolicający terminologię możemy głosować nad nimi łącznie. Z zestawienia tego wyłączono wszystkie poprawki, które wykluczają się z innymi.
Jeżeli jest pana przyzwolenie, Panie Marszałku, pozwolę sobie je wymienić. Są to zatem poprawki: pierwsza, druga, czwarta, siódma, dziewiąta, dziesiąta, czternasta, szesnasta, siedemnasta, osiemnasta, dziewiętnasta, dwudziesta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta trzecia, dwudziesta czwarta, dwudziesta szósta, dwudziesta ósma, dwudziesta dziewiąta, trzydziesta, trzydziesta pierwsza, trzydziesta druga, trzydziesta piąta, trzydziesta szósta, trzydziesta siódma, trzydziesta ósma, czterdziesta pierwsza, czterdziesta druga, czterdziesta trzecia, czterdziesta szósta, czterdziesta siódma, czterdziesta dziewiąta, następnie pięćdziesiąta pierwsza, pięćdziesiąta druga, pięćdziesiąta trzecia, pięćdziesiąta czwarta, pięćdziesiąta piąta, pięćdziesiąta szósta - czyli od pięćdziesiątej pierwszej do pięćdziesiątej szóstej - pięćdziesiąta ósma, sześćdziesiąta, sześćdziesiąta pierwsza, sześćdziesiąta szósta, sześćdziesiąta ósma, siedemdziesiąta piąta, siedemdziesiąta ósma, siedemdziesiąta dziewiąta, osiemdziesiąta, dziewięćdziesiąta, dziewięćdziesiąta druga, dziewięćdziesiąta trzecia, dziewięćdziesiąta piąta, dziewięćdziesiąta siódma, dziewięćdziesiąta dziewiąta, sto druga, sto szósta, sto siódma, sto ósma. W sumie jest to pięćdziesiąt sześć poprawek.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Czy jest zgoda na połączenie tych poprawek?
(Głosy z sali: Tak.)
Na szczęście nie ma między nami pana senatora Krzysztofa Kozłowskiego, który w zeszłej kadencji prawie zawsze ostro protestował przeciwko takim praktykom.
Poprawki te mają charakter redakcyjny, porządkowy, doprecyzowujący bądź ujednolicający terminologię. Nie ma w tym zestawieniu poprawek, które by się wykluczały.
Przystępujemy do głosowania...
Przepraszam bardzo, dla porządku wcześniej muszę zapytać senatorów wnioskodawców, czy chcą zabrać głos.
Senator Jerzy Suchański?
(Senator Jerzy Suchański: Dziękuję.)
Senator Henryk Stokłosa?
(Senator Henryk Stokłosa: Dziękuję.)
Senator Mieczysław Janowski?
(Senator Mieczysław Janowski: Tak, Panie Marszałku.)
Proszę bardzo.
Senator Mieczysław Janowski:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Pragnę zwrócić się do Wysokiej Izby z prośbą o przyjęcie poprawki piątej i związanych z nią poprawek: dwudziestej drugiej, trzydziestej dziewiątej, sześćdziesiątej drugiej i sześćdziesiątej czwartej. Poprawka ta dotyczy usunięcia wprowadzonego do ustawy pojęcia lądowiska. Mówiłem o tym wczoraj z tej trybuny.
Jest to sztuczne działanie, sprawdziłem przepisy amerykańskie, kanadyjskie, fińskie i inne. W ustawie polskiej z 1928 r. dotyczącej prawa lotniczego nie ma takiego pojęcia, w prawie lotniczym uchwalonym czterdzieści lat temu nie ma takiego pojęcia, w ustawie, którą parlament Rzeczypospolitej rozpatrywał w roku ubiegłym, nie ma takiego pojęcia. W moim przekonaniu wprowadzenie pojęcia lądowiska, które jest znane z mowy potocznej - w słowniku języka polskiego jest zdefiniowane następująco: teren, zwykle przygodny, nadający się do startu i lądowania samolotów - grozi degradacją niektórych lotnisk i zmniejszy bezpieczeństwo lotów.
Proszę Panie i Panów Senatorów o uwzględnienie tej uwagi. Dziękuję, Panie Marszałku.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Pan senator Marian Noga? Nie.
Pan senator Zbigniew Kulak?
(Senator Zbigniew Kulak: Dziękuję.)
Pan senator January Bień? Proszę.
Senator January Bień:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!
Bardzo bym prosił o poparcie poprawki osiemdziesiątej drugiej. Poprawka ta likwiduje równość wypadków lotniczych powstałych w wyniku celowego działania i naruszania przepisów bezpieczeństwa. Nie można zrównać wypadków lotniczych, które zdarzyły się, na przykład, w wyniku lotów koszących na małej wysokości nad terenem zabudowanym, lotu pod liniami wysokiego napięcia lub wykonywania akrobacji na małej wysokości nad terenem zabudowanym z wypadkami, które powstają na skutek nieprzewidzianych okoliczności lub wypadkami zawinionymi, które jednak zdarzyły się podczas lotu w trudnych warunkach. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Senator Zbigniew Romaszewski?
(Senator Zbigniew Romaszewski: Dziękuję.)
Senator Anna Kurska?
(Senator Anna Kurska: Dziękuję.)
Senator Janina Sagatowska?
(Senator Janina Sagatowska: Dziękuję.)
Senator Edmund Wittbrodt? Nie.
Senator Balicki?
(Senator Marek Balicki: Dziękuję.)
Senator Zdzisława Janowska?
(Senator Zdzisława Janowska: Dziękuję.)
Ponadto sprawozdawcą komisji był senator Marian Noga, którego nie ma.
Przypominam, że następujący wnioskodawcy wycofali swoje wnioski: senator Mieczysław Janowski, senator Jerzy Suchański, senator Marian Noga.
Czy ktoś z państwa chciałby te wnioski podtrzymać? Nie.
Przystępujemy zatem do głosowania w sprawie ustawy - Prawo lotnicze.
Proponuję, żebyśmy rozpoczęli od łącznego przegłosowania poprawek zaproponowanych przez sprawozdawcę komisji, bo propozycja ta została przyjęta przez Senat.
Przystępujemy do głosowania nad poprawkami: pierwszą, drugą, czwartą, siódmą, dziewiątą, dziesiątą, czternastą, szesnastą, siedemnastą, osiemnastą, dziewiętnastą, dwudziestą, dwudziestą pierwszą, dwudziestą trzecią, dwudziestą czwartą, dwudziestą szóstą, dwudziestą ósmą, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą, trzydziestą pierwszą, trzydziestą drugą, trzydziestą piątą, trzydziestą szóstą, trzydziestą siódmą, trzydziestą ósmą, czterdziestą pierwszą, czterdziestą drugą, czterdziestą trzecią, czterdziestą szóstą, czterdziestą siódmą, czterdziestą dziewiątą, pięćdziesiątą pierwszą, pięćdziesiątą drugą, pięćdziesiątą trzecią, pięćdziesiątą czwartą, pięćdziesiątą piątą, pięćdziesiątą szóstą, pięćdziesiątą ósmą, sześćdziesiątą, sześćdziesiątą pierwszą, sześćdziesiątą szóstą, sześćdziesiątą ósmą, siedemdziesiątą piątą, siedemdziesiątą ósmą, siedemdziesiątą dziewiątą, osiemdziesiątą, dziewięćdziesiątą, dziewięćdziesiątą drugą, dziewięćdziesiątą trzecią, dziewięćdziesiątą piątą, dziewięćdziesiątą siódmą, dziewięćdziesiątą dziewiątą, sto drugą, sto szóstą, sto siódmą i sto ósmą. Są to poprawki poparte przez komisję.
Kto z państwa jest za ich przyjęciem?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Proszę o wynik.
Na 73 obecnych senatorów 72 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 61)
Poprawki, które przed chwilą wymieniłem, zostały przyjęte.
Przystępujemy do głosowania nad kolejną poprawką. Jest to poprawka trzecia, senatora Henryka Stokłosy, niepoparta przez komisję, skreślająca przepis, na mocy którego przepisy dotyczące przewozów lotniczych miałyby zastosowanie do przewozów nieodpłatnych.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.
12 senatorów poparło wniosek senatora Henryka Stokłosy - to bardzo dobry wynik - niestety, przeciwko było 59 senatorów, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 62)
Stwierdzam wobec tego, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka piąta, senatora Mieczysława Janowskiego, będzie przegłosowana razem z poprawkami: dwudziestą drugą, trzydziestą dziewiątą, sześćdziesiątą drugą i sześćdziesiątą czwartą. Wykreślają one z ustawy pojęcie lądowisk, o których mówił przed chwilą pan senator Mieczysław Janowski. Wniosek pana senatora Janowskiego nie uzyskał poparcia komisji.
Kto z państwa jest mimo tego za tym wnioskiem?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Proszę o wyświetlenie wyników.
Na 74 obecnych senatorów 33 głosowało za, 25 - przeciw, 16 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 63)
Stwierdzam, że lądowisk nie będzie. Poprawka została przyjęta.
Nad poprawką szóstą głosowalibyśmy tylko w przypadku odrzucenia poprawek: piątej, dwudziestej drugiej, trzydziestej dziewiątej itd.
Poprawki: ósmą i osiemdziesiątą szóstą przegłosujemy łącznie. Jeżeli je przyjmiemy, to nie będziemy głosować nad poprawkami: osiemdziesiątą czwartą i osiemdziesiątą piątą. Poprawki, nad którymi będziemy głosować, to poprawki senatora Zbigniewa Kulaka, poparte przez komisję. Mają one na celu włączenie do słowniczka ustawy definicji lotu długodystansowego jako lotu jednoodcinkowego na dystansie, którego pokonanie wymaga co najmniej ośmiu godzin lotu. Poprawka osiemdziesiąta szósta odpowiednio modyfikuje art. 103 dotyczący czasu pracy personelu lotniczego. Wykluczona poprawka osiemdziesiąta czwarta również dodaje definicję lotu długodystansowego, tyle że czyni to w art. 103.
Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek Zbigniewa Kulaka popartych przez komisję?
Kto jest temu przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
69 senatorów głosowało za, 3 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 64)
Stwierdzam, że poprawki ósma i osiemdziesiąta szósta zostały przyjęte i że nie będziemy głosowali nad poprawkami osiemdziesiątą czwartą i osiemdziesiątą piątą.
Poprawka jedenasta, senatora Mieczysława Janowskiego, poparta przez komisję, nakazuje ministrowi wprowadzać w formie rozporządzenia wymagania międzynarodowe dotyczące bezpieczeństwa, ponieważ będą to akty o charakterze powszechnie obowiązującym.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest temu przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
74 senatorów głosowało za, czyli jednogłośnie poparło poprawkę. (Głosowanie nr 65)
Poprawka dwunasta, komisyjna i poparta przez komisję, uzupełnia przepis określający zasady przekazywania funkcji wynikających ze zwierzchnictwa nad przestrzenią powietrzną, na podstawie którego minister transportu będzie przekazywał w sytuacjach nadzwyczajnych swoje funkcje ministrowi obrony, o sytuację, w której wystąpi stan wojenny.
Kto jest za?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
73 senatorów głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 66)
Poprawka została przyjęta.
Głosujemy nad poprawką dwudziestą piątą. Jest to poprawka senatora Suchańskiego poparta przez komisję. Poprawka ta skreśla przepis dublujący uprawnienia prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
74 senatorów głosowało za, czyli jednogłośnie poparło poprawkę. (Głosowanie nr 67)
Poprawka dwudziesta siódma, senatora Mieczysława Janowskiego poparta przez komisję, powoduje, iż w sytuacji przekazania funkcji nadzoru nad statkiem powietrznym prezes urzędu, oprócz zawiadomienia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i władz zainteresowanych państw, musi zawiadomić ministra właściwego do spraw transportu.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
74 senatorów głosowało za, czyli jednogłośnie poparło poprawkę. (Głosowanie nr 68)
Poprawka trzydziesta trzecia, tego samego autora, poparta przez komisję, skreśla zbędne określenie, ponieważ w zasięgu zainteresowania prawa lotniczego, w kontekście statków powietrznych, znajduje się wyłącznie polska przestrzeń powietrzna, a nie całe terytorium Polski.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
73 senatorów głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 69)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta czwarta, komisji poparta przez komisję, powoduje, iż kompetencję do wydawania przepisów technicznych na podstawie ust. 9 w art. 47 będzie miał minister właściwy do spraw transportu, a przepisy będą określane w drodze rozporządzenia, nie zaś - tak jak chciał Sejm - przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
74 senatorów głosowało za, czyli jednogłośnie poparło poprawkę. (Głosowanie nr 70)
Poprawka czterdziesta, Henryka Stokłosy, niepoparta przez komisję, umożliwia korzystanie z lotniska użytku niepublicznego wyłącznie za zezwoleniem zarządzającego lotniskiem.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
22 senatorów głosowało za, 46 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 71)
Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganego poparcia.
Poprawka czterdziesta czwarta, Jerzego Suchańskiego, poparta przez komisję, skreśla zbędne upoważnienie do wydawania rozporządzenia w zakresie ustalania wzorów dokumentów dołączanych do wniosku o wpisanie lotniska do rejestru.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
72 senatorów głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 72)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta piąta, senatora Mariana Nogi, poparta przez komisję, w lit. a doprecyzowuje, iż rygorom art. 64 poddane będzie nabycie akcji lub udziałów w ilości zapewniającej osiągnięcie lub przekroczenie określonych w tym przepisie progów ogólnej liczby głosów na zebraniu wspólników lub walnym zgromadzeniu. W lit. b poprawka również ma charakter doprecyzowujący, a ponadto skreśla klauzulę, na podstawie której prezes urzędu mógł zakazać nabycia akcji lub udziałów w spółce zakładającej bądź zarządzającej lotniskiem.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
73 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 73)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta ósma, Jerzego Suchańskiego, poparta przez komisję, skreśla zbędne ograniczenie odnoszące się tylko do przepisów niniejszej ustawy, ponieważ część warunków technicznych dotyczących lotnisk wynika z prawa budowlanego.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 74 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 74)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta, senatora Henryka Stokłosy, niepoparta przez komisję, umożliwia wykonywanie lotów międzynarodowych, również o charakterze handlowym, z innych lotnisk niż lotniska międzynarodowe.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 73 obecnych senatorów 20 głosowało za, 46 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 75)
Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała poparcia większości.
Poprawka pięćdziesiąta siódma, Jerzego Suchańskiego, poparta przez komisję, jednoznacznie wskazuje zakres kompetencji prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie uzgadniania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
Na 73 obecnych senatorów 72 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 76)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta dziewiąta, tego samego autora i również poparta przez komisję, doprecyzowuje, iż prezes urzędu będzie odmawiał wpisania urządzenia naziemnego do rejestrów również wtedy, gdy nie będzie ono odpowiadało warunkom technicznym wynikających z rozporządzenia.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
74 senatorów głosowało za, czyli jednogłośnie poparło poprawkę. (Głosowanie nr 77)
Poprawka sześćdziesiąta trzecia, Henryka Stokłosy, niepoparta przez komisję, uzupełnia wyliczenie sytuacji, w których można korzystać z innych miejsc startów i lądowań, o przypadek zabiegów agrolotniczych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik
Na 73 obecnych senatorów 23 głosowało za, 34 - przeciw, 16 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 78)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka sześćdziesiąta siódma, Jerzego Suchańskiego, poparta przez komisję, skreśla przepis umożliwiający ministrowi wprowadzenie wymogu posiadania licencji na inne niż wymienione w ustawie specjalności personelu lotniczego.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
69 senatorów głosowało za, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 79)
Poprawka została przyjęta.
Poprawkę sześćdziesiątą dziewiątą przegłosujemy łącznie z poprawką siedemdziesiątą pierwszą. Jeżeli je przyjmiemy, to nie będziemy głosowali nad siedemdziesiątą drugą. Poprawki sześćdziesiąta dziewiąta i siedemdziesiąta pierwsza, senatorów Janowskiego, Bienia i Romaszewskiego, poparte przez komisję, skreślają przepisy nakładające obowiązek posiadania świadectwa kwalifikacji dla operatorów modeli latających.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
72 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu.* (Głosowanie nr 80)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka siedemdziesiąta, senator Kurskiej i Sagatowskiej, poparta przez komisję, podwyższa wiek wymagany od starającego się o świadectwo kwalifikacji pilota paralotni z dwunastu do szesnastu lat.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
69 senatorów głosowało za, 2 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 81)
Przyjęcie poprawki siedemdziesiątej trzeciej, senatora Janowskiego, popartej przez komisję, wykluczy nam głosowanie nad siedemdziesiątą czwartą. Poprawka ta wyklucza możliwość upoważnienia innych podmiotów do wydawania świadectw kwalifikacji.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
73 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 82)
Poprawka została zatem przyjęta jednogłośnie.
Poprawka siedemdziesiąta szósta, komisji i poparta przez komisję, dotyczy art. 96. Przepis ten zawiera warunki, jakie musi spełnić osoba starająca się o licencję lotniczą. Między innymi musi mieć pełnię zdolności prawnych, spełniać wymogi w zakresie wieku i wykształcenia, a także zdać odpowiedni egzamin potwierdzający wiedzę z zakresu lotnictwa. Istotą tej poprawki jest skreślenie warunku posiadania obywatelstwa polskiego przy otrzymaniu licencji lotniczej.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 72 obecnych senatorów 71 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 83)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka siedemdziesiąta siódma, senatora Janowskiego, przyjęta przez komisję, powoduje, iż o licencję nie będzie mogła starać się osoba skazana prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
69 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 84)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka osiemdziesiąta pierwsza, senatora Janowskiego, poparta przez komisję, umożliwia odwołanie członka komisji egzaminacyjnej skazanego prawomocnym wyrokiem.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
70 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 85)
Poprawka została przyjęta jednogłośnie.
Poprawka osiemdziesiąta druga, senatora Bienia, niepoparta przez komisję, ma na celu uniemożliwienie prezesowi urzędu zawieszenie licencji wobec osoby, która zagraża bezpieczeństwu ruchu lotniczego w czasie, między innymi, badania prowadzonego przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
22 senatorów głosowało za, 37 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 86)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka osiemdziesiąta trzecia, senatora Henryka Stokłosy, niepoparta przez komisję, ma wyraźnie wskazać, iż rygory art. 101 dotyczą również pilota, dowódcy załogi.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
21 senatorów głosowało za, 35 - przeciw, 14 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 87)
Poprawka nie uzyskała wymaganej większości.
Poprawka osiemdziesiąta siódma, senatora Mieczysława Janowskiego, poparta przez komisję, skreśla przepis, na podstawie którego prezes mógł się odwoływać od decyzji własnego podwładnego.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
67 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 88)
Poprawka została przyjęta.
Poprawki osiemdziesiąta ósma i dziewięćdziesiąta pierwsza - autor ten sam, Mieczysław Janowski - są poparte przez komisję. Przekazują one kompetencje w zakresie prowadzenia rejestrów lekarzy orzeczników oraz centrów medycyny lotniczej prezesowi urzędu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
Na 70 obecnych senatorów 70 głosowało za. (Głosowanie nr 89)
Poprawka przyjęta.
Poprawka osiemdziesiąta dziewiąta... Chwileczkę, musimy znaleźć miejsce, w którym ta poprawka jest wyszczególniona.
Poprawka się znalazła. Jest to poprawka senatora Mieczysława Janowskiego poparta przez komisję. Skreśla ona zbędny przepis, zgodnie z którym obowiązki centrum medycyny lotniczej byłyby identyczne jak obowiązki lekarza orzecznika.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
68 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 90)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka dziewięćdziesiąta czwarta, senatora Mariana Nogi, poparta przez komisję, dodaje niezbędne wytyczne, jakimi będzie kierował się minister wydając rozporządzenie w sprawie zakazu lotów z powodu ochrony przed hałasem.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę wynik.
69 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 91)
Przyjęta jednogłośnie.
Poprawka dziewięćdziesiąta szósta, senatorów Wittbrodta, Bienia i Romaszewskiego, niepoparta przez komisję, ma wskazać, iż urządzeniami radiowymi, których nie wolno używać w pasmach częstotliwości wyznaczonych na podstawie prawa telekomunikacyjnego, są urządzenia radiowe odbiorcze, nadawcze i nadawczo-odbiorcze.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę wynik.
21 senatorów głosowało za, 42 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 92)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka dziewięćdziesiąta ósma, senatorów Wittbrodta i Bienia, niepoparta przez komisję, powoduje, iż informacje dotyczące wypadków i incydentów lotniczych będą jawne.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
20 senatorów głosowało za, 32 - przeciw, 13 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 93)
Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.
Poprawka setna, senatora Zbigniewa Romaszewskiego, niepoparta przez komisję, również powoduje, iż informacje dotyczące wypadków i incydentów lotniczych będą jawne.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
20 senatorów głosowało za, 35 - przeciw, 10 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 94)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka sto pierwsza, senatora Romaszewskiego. Jeżeli ją przyjmiemy, to nie będziemy głosować nad poprawką sto trzecią. Poprawka sto pierwsza jest niepoparta przez komisję. Pozwala ona ubiegać się o koncesję w zakresie przewozu lotniczego przedsiębiorcom działającym w zakresie zarządzania lotniskami, posiadającym nie więcej niż 10% udziału kapitałowego w przedsiębiorstwie przewozowym. Z kolei poprawka sto trzecia w ogóle wyklucza udzielenie koncesji zajmującemu się zarządzaniem lotniskiem.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
13 senatorów głosowało za, 44 - przeciw, 9 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 95)
Poprawka, jak by to powiedział klasyk, nie przeszła. Mam tu na myśli klasyka tego prezydium.
Poprawka sto trzecia, senatorów Wittbrodta i Bienia, poparta przez komisję. Wyklucza ona udzielenie zarządzającemu lotniskiem koncesji w zakresie przewozów lotniczych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
64 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 96)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka sto czwarta. Jeżeli ją przyjmiemy, to nie będziemy głosować nad sto piątą. Poprawka sto czwarta to poprawka senatora Nogi, poparta przez komisję. Ma ona wyraźnie określić treść oświadczenia przedsiębiorcy, że nie znajduje się on w stanie upadłości bądź likwidacji.
Kto jest za?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymuje się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
64 senatorów głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 97)
Poprawka została przyjęta.
Wobec tego nad sto piątą nie głosujemy.
Poprawka sto dziewiąta, senatora Nogi, poparta przez komisję, nowelizuje ustawę w badaniach certyfikacji w zakresie certyfikacji określanych na podstawie ustawy - Prawo lotnicze.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
64 senatorów jednogłośnie głosowało za. (Głosowanie nr 98)
Poprawka sto dziesiąta, tego samego autora, również mająca poparcie komisji. Ma ona wskazać, że kompetencje dotychczasowej Głównej Komisji Wypadków Lotniczych przejmuje - również w już toczących się badaniach - Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
64 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 99)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka sto jedenasta, senatorów Janowskiej, Wittbrodta i Bienia, niepoparta przez komisję. Wydłuża ona do dwunastu miesięcy okres, w którym mogą funkcjonować przedsiębiorcy prowadzący działalność lotniczą bez odpowiednich koncesji i zezwoleń.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
17 senatorów głosowało za, 43 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 100)
Poprawka nie uzyskała wymaganego poparcia.
Poprawka sto dwunasta, senatora Wittbrodta, niepoparta przez komisję, powoduje, że ustawa wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2003 r.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję. Proszę o wynik.
11 senatorów głosowało za, 47 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 101)
Poprawka nie uzyskała poparcia większości.
Wobec tego, że wyczerpaliśmy poprawki do poszczególnych zapisów ustawy, będziemy teraz głosowali nad całością uchwały w sprawie tej ustawy, czyli ustawy - Prawo lotnicze, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa jest za podjęciem tej uchwały?
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.
Uderzająca jednomyślność: 65 senatorów, czyli wszyscy, głosowało za. (Głosowanie nr 102)
W tej sytuacji stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy - Prawo lotnicze.
Informuję, że porządek obrad dziewiętnastego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej piątej kadencji został wyczerpany.
19. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu