Druk nr 738
18 czerwca 2004 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przekazać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 77. posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2004 r. ustawę
Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.
Z poważaniem
(-) Józef Oleksy
USTAWA
z dnia 18 czerwca 2004 r.
Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr ..., poz. ...), zwana dalej "ustawą o swobodzie działalności gospodarczej", wchodzi w ż
ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy, z wyjątkiem:1) art. 10 i art. 103-110, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.;
2) art. 16 oraz art. 23-45, które wchodzą w życie z d
Rozdział 2
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 2.
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 12, poz. 114, z późn. zm.
1)) w art. 601 wprowadza się następujące zmiany:1) § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. Kto wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności r
egulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.";2) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. Kto wykonując działalność gospodarczą nie oznacza siedziby i miejsca wykonywania tej działalności lub wykonując działalność wytwórczą wprowadza do obrotu towary bez wymaganych oznaczeń, podlega karze ogran
iczenia wolności albo grzywny.";3) dodaje się § 7 w brzmieniu:
"§ 7. Kto w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej nie wykonuje obowiązku pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania w trakcie kontroli, podlega karze grzywny nie niższej niż 1 000 zł.";
4) w art. 138a § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. Kto, zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, nie okazuje konsumentowi dokumentu potwierdzającego wykonywanie działalności gosp
odarczej oraz dokumentu tożsamości, podlega karze grzywny.".
Art. 3.
W ustawie z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362, z późn. zm.
2)) w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Kontrolę przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej, z zastrz
eżeniem ust. 31.";2) po ust. 3 dodaje się ust. 3
1-34 w brzmieniu:"31. Kontrolę przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr ..., poz. ...) przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
32. Jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli przedsiębiorcy, kontrola może być podjęta po okazaniu legitymacji służbowej. Kontrolowanemu należy niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia podjęcia kontroli, okazać upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
33. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli wydają: Główny Inspektor Pracy i jego zastępcy oraz okręgowi inspektorzy pracy i ich zastępcy.
34. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli powinno zawierać następujące dane:
1) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli
oraz numer jej legitymacji służbowej;4) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
5) oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą;
6) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
7) podpis osoby udzielającej upoważnienia, z
podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;8) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębio
rcy;9) datę i miejsce wystawienia upoważnienia.".
Art. 4.
W ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o zasadach prowadzenia na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne (Dz.U. z 1989 r. Nr 27, poz. 148, z późn. zm.3)) art. 14 otrzymuje brzmienie:
"Art. 14. Zezwolenie wydaje się na okres do dwudziestu lat, a w wypadkach uzasadnionych okresem amortyzacji inwestycji do czterdziestu lat. Po upływie ważności zezwolenia nie może być wydane nowe zezw
olenie.".
Art. 5.
W ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1396, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21 w ust. 1:
a) uchyla się pkt 7,
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) prowadzenie ewidencji przechowawcó w akt osobowych i płacowych,";
2) rozdział 4a otrzymuje brzmienie:
"Rozdział 4a
Działalność gospodarcza w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechowywania
Art. 51a. 1. Działalność gospodarcza w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechow
2. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana także przez:
1) archiwa państwowe;
2) Stowarzyszenie Archiwistów Polskich.
3. Przedsiębiorca może wykonywać działalność, o której mowa w ust. 1, wyłącznie w formie spółki kapitałowej, której kapitał zakładowy jest nie niższy od określonego w art. 154 § 1 lub art. 308 § 1 Kode
ksu spółek handlowych.Art. 51b. Organem prowadzącym rejestr jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności objętej wpisem. Rejestr może być prowadzony w systemie informatycznym.
Art. 51c. 1. Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy zawierającego nastę
pujące dane:1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres albo adres z
2) numer w rejestrze przedsiębiorców;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
4) imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania przedsiębiorcy;
5) określenie zakresu działalności, która ma być objęta wpisem;
6) określenie miejsca lub miejsc, w których będzie wykonywana działalność objęta wpisem i daty jej rozpoczęcia;
7) oświadczenie, że przedsiębiorca w dniu złożenia wniosku:
a) nie ma zaległości podatkowych,
b) nie ma zaległości w zakresie zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
c) nie figuruje w rejestrze dłużników niewypłacalnych Kr
ajowego Rejestru Sądowego.2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca składa oświadczenie następującej treści:
"Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechowywania, określone w rozdziale 4a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.".
3. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświa
dczenia;3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Art. 51d. 1. Warunkami wykonywania działalności, o której mowa w art. 51a ust. 1, są:
1) posiadanie przez przedsiębiorcę odpowiedniej do rozmiarów planowanej działalności bazy organizacyjno-technicznej, zapewniającej właściwe warunki przechowywania i udostępniania dokumentacji;
2) posiadanie przez przedsiębiorcę regulaminu usług, które będą świadczone w ramach działaln
ości objętej wpisem;3) zatrudnianie przez przedsiębiorcę do wykonywania czynności związanych z obsługą dokumentacji osoby posiadającej sp
ecjalistyczne wykształcenie i praktykę zawodową.2. W skład zarządu przedsiębiorcy nie mogą wchodzić osoby, które były karane za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów lub mieniu.
Art. 51e. Wpisowi do rejestru podlegają dane określone w art. 51c ust. 1 pkt 1-6, z wyjątkiem adresu zamieszkania, jeżeli jest on inny niż adres siedziby, oraz informacja o postawieniu przedsiębiorcy w stan likwidacji lub ogłoszeniu jego upadłości.
Art. 51f. 1. Przedsiębiorcy wpisanemu do rejestru jest wydawane zaświadczenie o wpisie zawierające następujące dane:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
2) zakres działalności gospodarczej objętej wp
isem;3) miejsce wykonywania działalności gospodarczej objętej wp
isem;4) datę rozpoczęcia działalności gospodarczej.
2. Przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie zgłaszać wojewodzie wszelkie zmiany danych, o których mowa w art. 51c ust. 1 pkt 1-6, a także informacje o postawieniu przedsiębiorcy w stan likwidacji lub ogłoszeniu jego upadłości.
Art. 51g. 1. O wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru wojewoda zawiadamia Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w terminie miesiąca od dnia dokonania wpisu, podając dane, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4.
2. Na podstawie informacji uzyskanych od wojewodów i przedsiębiorców, Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych prowadzi ewidencję przechowawców akt osobowych i płacowych, zwaną dalej "ewidencją".
3. Ewidencja jest jawna.
4. Do ewidencji wpisuje się:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
2) zakres i miejsce (miejsca) wykonywania działalności;
3) informacje o wykreśleniu wpisu z rejestru oraz o zawieszeniu lub zakończeniu wykonywania działalności objętej wpisem;
4) informacje o postawieniu przedsiębiorcy w stan likwidacji lub ogłoszeniu jego upadłości;
5) oznaczenie wojewody, który dokonał wpisu do rejestru;
6) informacje, o których mowa w ust. 6.
5. Wojewoda zawiadamia Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych o zmianie danych wymienionych w ust. 4 pkt 1-4 w terminie miesiąca od dnia powzięcia o nich wiadomości.
6. Przedsiębiorca przekazuje do centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych wykaz pracodawców, których dokumentację przedsiębiorca przejął w danym miesiącu kalendarzowym, oraz okres, z jakiego ta dokumentacja pochodzi, w terminie do końca następnego miesiąca kalendarzowego.
Art. 51h. Wojewoda wykreśla z urzędu, w drodze decyzji, wpis w rejestrze w przypadku:
1) wydania decyzji, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gosp
2) wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności objętej wpisem;
3) gdy wobec przedsiębiorcy ukończono postępowanie likwidacyjne albo upadłościowe obejmujące likwidację majątku upadłego.
Art. 51i. Uprawnienia wynikające z wpisu do rejestru:
1) są niezbywalne;
2) spółki przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, a także spółki podlegającej podziałowi, nie przechodzą na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.
Art. 51j. 1. Kontrolę działalności gospodarczej w zakresie objętym wpisem do rejestru przeprowadza wojewoda.
2. Do przeprowadzania kontroli działalności przedsiębiorcy wpisanego do rejestru wojewoda może upoważnić inny organ państwowy lub państwową jednostkę organizacyjną wyspecjalizowaną w kontroli danego rodzaju działalności, zawierając z takim organem lub je
dnostką porozumienie określające zasady przeprowadzenia kontroli, w tym zasady jej finansowania.3. Pierwszą kontrolę przedsiębiorcy wpisanego do rejestru przeprow
adza się nie później niż przed upływem roku od dnia dokonania wpisu.Art. 51k. 1. Przedsiębiorca wykonuje działalność na podstawie regulaminu świadczenia usług, określającego w szcz
ególności:1) zakres świadczonych usług;
2) zasady przyjmowania dokumentacji na przechowanie, jej ewidencjonowania i przechowywania;
3) ogólne zasady zabezpieczenia dokumentacji przed osobami nieuprawnionymi;
4) miejsce świadczenia usług oraz terminy ich wyk
onywania;5) tryb przyjmowania interesantów;
6) sposób i terminy udostępniania
dokumentacji;7) wysokość opłat pobieranych za usługi;
8) procedury dotyczące brakowania i niszczenia d
okumentacji.2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca udostępnia w lokalu, w którym przyjmowani są inter
esanci.Art. 51l. Do wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące przechowania, z wyłączeniem art. 844 § 2.
Art. 51m. 1. Jeżeli w związku z działalnością gospodarczą objętą wpisem do rejestru są wykonywane czynności polegające na gromadzeniu, ewidencjonowaniu, opracowaniu i zabezpieczeniu dokumentacji oraz na wydawaniu z niej odpisów i kopii, przedsiębiorca jest obowiązany zatrudniać przy tych czynnościach osoby posiadające specjalistyczne wykształcenie i praktykę zawodową.
2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje wykształcenia uznanego za specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 oraz dokumenty potwierdzające posiadanie praktyki zawodowej, z uwzględnieniem w szczególności przydatności poszczególnych rodzajów wykształcenia do wykonywanych czynności, a także sposobu dokumentowania posiadania praktyki zawodowej, w tym rodzaje dokumentów.
Art. 51n. 1. Dokumentacja powinna być przechowywana w warunkach zape
wniających jej należytą ochronę przed zniszczeniem i kradzieżą.2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narod
owego określi, w drodze rozporządzenia, warunki, w jakich dokumentacja może być przechowywana, z uwzględnieniem w szczególności jej ochrony przed wilgocią, zmianami temperatury oraz szkodliwym oddziaływaniem światła.Art. 51o. 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narod
owego określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość opłat pobieranych przez podmioty, o których mowa w art. 51a ust. 1 i 2, za sporządzenie odpisu lub kopii przechowywanej dokumentacji, uwzględniając ponoszone przez te podmioty koszty związane z przechowywaniem dokumentacji i sporządzaniem jej odpisów lub kopii, w szczególności koszty:1) wyszukania dokumentów;
2) przygotowania dokumentów do sporządzenia odpisu lub sk
opiowania;3) sporządzenia odpisu lub kopii;
4) zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania dokumentacji.
2. Przepisy wydane na podstawie upoważnienia zawartego w ust. 1 stosuje się także do podmiotów innych niż wymienione w art. 51a ust. 1 i 2 przechowujących dokumentację.
Art. 51p. 1. W przypadku postawienia przedsiębiorcy w stan likwidacji lub
ogłoszenia jego upadłości, odpowiednio, likwidator lub syndyk masy upadłości wskazuje przechowawcę, któremu dokumentacja zostanie przekazana do dalszego przechowywania, zapewniając na ten cel środki finansowe na okres, jaki pozostał do wygaśnięcia umów przechowania tej dokumentacji zawartych przez przedsiębiorcę. W braku takiego wskazania przechowawcę wyznacza sąd rejestrowy, po zapewnieniu przez likwidatora lub syndyka masy upadłości środków finansowych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym.2. Przechowawca, o którym mowa w ust. 1, powinien przed przejęciem dokumentacji uzyskać wpis do rejestru.
3. W przypadku stwierdzenia przez sąd rejestrowy, na wniosek likw
idatora lub syndyka masy upadłości, niemożności zapewnienia środków na koszty dalszego przechowywania, dokumentację przejmuje podmiot nadzorujący jednostkę organizacyjną, do której dokumentacja należała, a w razie braku takiego podmiotu - archiwum państwowe właściwe miejscowo lub wskazane przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Przed wydaniem postanowienia sąd zasięga opinii naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla siedziby przedsiębiorcy o jego stanie majątkowym.4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio, jeżeli przed upływem
okresu przechowywania dokumentacji znajdującej się u przedsiębiorcy nastąpi wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru.5. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli przed upływem okresu przechowywania dokumentacji znajdującej się u przedsiębiorcy zaprzestanie on wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
6. W przypadku ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, środki, o kt
órych mowa w ust. 1, stanowią daninę publiczną w rozumieniu art. 342 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. Nr 60, poz. 535 i Nr 217, poz. 2125).7. Środki finansowe na pokrycie kosztów przechowywania dokume
ntacji stanowią należność archiwum państwowego, które przejęło dokumentację w trybie określonym w ust. 3. Do środków tych stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.5)) oraz przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968, z późn. zm.6)). Jeżeli egzekucja kosztów przechowywania dokumentacji przejętej przez archiwum państwowe okaże się bezskuteczna, wówczas koszty te są pokrywane z budżetu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.Art. 51r. W przypadkach, o których mowa w art. 51p ust. 1 i 3-5, wraz z dokumentacją jest przekazywana pozostała dokumentacja o czasowym okresie przechowywania.
Art. 51s. Dokumentacja przekazywana do dalszego przechowywania w trybie określonym w art. 51p ust. 1 lub 3-5 powinna być przed przekazaniem uporządkowana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 5 ust. 2.
Art. 51t. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.".
Art. 6.
W ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1823) w art. 24 uchyla się pkt 4.
Art. 7.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838, z późn. zm.
7)) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 18 w ust. 2 w pkt 7:
a) uchyla się lit. e,
b) lit. g otrzymuje brzmienie:
"g) kontrola budowy i eksploatacji autostrady w zakresie przestrzegania warunków umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady,";
2) w art. 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządcą autostrady wybudowanej na zasadach określonych w ustawie do czasu przekazania jej, w drodze porozumienia, spółce, z którą zawarto umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady. Spółka pełni funkcję zarządcy autostrady płatnej na warunkach określonych w umowie o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, z wyjątkiem zadań, o których mowa w art. 20 pkt 1, 8 i 17, które wykonuje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.".
Art. 8.
W ustawie z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 369, z późn. zm.8)) uchyla się art. 24a.
Art. 9.
W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.
9)) art. 83a otrzymuje brzmienie:"Art. 83a. 1. Prowadzenie szkoły lub placówki oraz zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą.
2. Działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, pl
acówki lub zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr ..., poz. ...).".
Art. 10.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej
(Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, Nr 64, poz. 594 i Nr 91, poz. 868) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 2 w ust. 1 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
"16) badanie przestrzegania przez rezydentó w i nierezydentó w ograniczeń i obowiązkó w określonych w przepisach prawa dewizowego oraz warunkó w udzielonych na ich podstawie zezwoleń dewizowych, a takz e warunkó w wykonywania działalności kantorowej;";
2) w art. 3a ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. W zakresie czynności, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów rozdziału 3 niniejszej ustawy, z wyjątkiem art. 13b i art. 31, oraz przep
isów działu VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.10)), z wyjątkiem art. 285a-287 i art. 289.";3) w art. 8 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
"1a. Wyłączenie organu kontroli skarbowej następuje z przyczyn określ
onych w art. 130 § 1 pkt 1-5, 7 i 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.";4) w art. 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Kontrola skarbowa, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 9, jest prowadzona zgodnie z planem kontroli.";
5) art. 13 otrzymuje brzmienie:
"Art. 13. 1. Wszczęcie postępowania kontrolnego następuje wyłącznie z urzędu w formie postan
owienia.2. Datą wszczęcia postępowania kontrolnego jest dzień doręczenia kontrolowanemu postanowienia o wszczęciu postępowania kontro
lnego, z zastrzeżeniem ust. 9.3. Organ kontroli skarbowej może w ramach prowadzonego postęp
owania kontrolnego przeprowadzić kontrolę podatkową, z zastrzeżeniem ust. 9.4. Kontrola podatkowa jest prowadzona na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez organ kontroli skarbowej.
5. Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia.
6. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej jest wydawane przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej i określa:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko inspektora, imiona i nazwiska pracowników, wykonujących czynności kontrolne, a także osób, o których mowa w ust. 8, jeżeli osoby takie będą brać udział w czynn
ościach kontrolnych;5) numer legitymacji służbowej inspektora i upoważnionych pr
acowników;6) oznaczenie kontrolowanego;
7) wskazanie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanego terminu zakończenia ko
ntroli;8) zakres kontroli;
9) podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmow
anego stanowiska lub funkcji;10) pouczenie o prawach i obowiąz
kach kontrolowanego.7. Czynności kontrolne przeprowadza inspektor wraz z upoważni
onymi pracownikami, po okazaniu legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych.8. W czynnościach kontrolnych mogą uczestniczyć osoby uprawnione na podstawie ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, a w przypadku dokonywania kontroli środków przekazanych Rzeczypospolitej Polskiej przez instytucje Unii E
uropejskiej - przedstawiciele organów Unii Europejskiej.9. Jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, kontrola podatkowa może być wszczęta, po okazaniu ko
ntrolowanemu lub osobom wymienionym w art. 284 § 2 albo osobie wskazanej w trybie art. 281a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych. Kontrolowanemu należy niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli, doręczyć postanowienie o wszczęciu postępowania kontrolnego oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej.10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, stosuje się odpowiednio art. 284a § 3-6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.";
6) art. 13a otrzymuje brzmienie:
"Art. 13a. Postępowanie kontrolne w sprawach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1-3, w stosunku do podmiotu, wobec którego na podstawie art. 5 ust. 9c ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarb
owych nastąpiła zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego na właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników, wszczyna wyłącznie Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej:1) na podstawie pisemnego wniosku właściwego dla tego podmi
otu naczelnika urzędu skarbowego lub2) w związku z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, jeżeli wł
aściwym do prowadzenia dochodzenia jest inspektor kontroli skarbowej, lub3) w przypadku udokumentowanego przypuszczenia występow
ania między kontrolowanym a jego kontrahentami powiązań lub związków, o których mowa w przepisach prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.";7) po art. 13a dodaje się art. 13b w brzmieniu:
"Art. 13b. 1. Inspektor, w związku z prowadzonym u kontrolowanego postęp
2. Jeżeli miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta kontrolowanego znajdują się poza obszarem działania organu kontroli skarbowej, czynności, o których mowa w ust. 1, na zlecenie tego organu może przeprowadzić także inspektor upoważniony przez organ kontroli
skarbowej właściwy miejscowo.";8) w art. 14a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W postępowaniu w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 14, nie stosuje się art. 13 ust. 9 i 10, art. 13b, art. 27 ust. 1 pkt 7 oraz art. 284 § 2
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.";9) w art. 14b ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W postępowaniu w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 15, nie stosuje się art. 12, art. 13 ust. 8-10, art. 13b oraz art. 24 ust. 2.";
10) art. 24 otrzymuje brzmienie:
"Art. 24. 1. Organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne:
1) decyzją w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, gdy ustalenia dotyczą:
a) podatków, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych oraz podatku akcyzowego,
b) opłat i niepodatkowych należności budżetu państwa, kt
órych określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych, z zastrzeżeniem pkt 2 lit. a;2) wynikiem kontroli, gdy ustalenia dotyczą nieprawidłowości:
a) w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4,
b) innych niż wymienione w pkt 1, w szczególności w zakr
esie oświadczeń o stanie majątkowym, gdy nieprawidłowości nie stwierdzono albo gdy ustalenia dotyczą należności celnych;3) postanowieniem, gdy w trakcie toczącego się postępowania kontrolnego zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu.
2. Przed wydaniem decyzji lub wyniku kontroli organ kontroli skarbowej wyznacza stronie 7-dniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.";
11) art. 24a otrzymuje brzmienie:
"Art. 24a. W przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 8 lub art. 13a, postęp
owanie kontrolne przeprowadza i wydaje wynik kontroli, decyzję albo postanowienie dyrektor urzędu kontroli skarbowej, w którym jest zatrudniony upoważniony inspektor lub pracownik.";12) w art. 31:
a) ust. 1a otrzymuje brzmienie:
"1a. W postępowaniu w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 15, nie stosuje się przepisów art. 121 § 2, art. 133-142, art. 145 § 2 i 3, art. 146 i 14
7, art. 199, art. 284b-285a, art. 286 § 2, art. 286a, art. 288, art. 291 § 1 i 2 i art. 292 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.",b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) organ kontroli skarbowej - organ podatkowy;
2) inspektor kontroli skarbowej albo osoba dokonująca czynności ko
ntrolnych, o której mowa w art. 38 ust. 3 - kontrolującego;3) postępowanie kontrolne - postępowanie podatkowe, o którym mowa w Dziale IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - O
rdynacja podatkowa;4) kontrola podatkowa - kontrolę, o której mowa w Dziale VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja poda
tkowa.";13) w art. 34 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) osoby, o których mowa w art. 13 ust. 8,".
Art. 11.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2001 r. Nr 101, poz. 1114, z późn. zm.11)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4:
a) pkt 1b otrzymuje brzmienie:
"1b) osobą zagraniczną jest osoba zagraniczna w roz
umieniu art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr ..., poz. ...),",b) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
"14) przedsiębiorcą jest przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o sw
obodzie działalności gospodarczej,";2) w art. 34:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Przewodniczący Krajowej Rady w porozumieniu z Prezesem Urzędu R
egulacji Telekomunikacji i Poczty ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" informacje o możliwościach uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego lub telewizyjnego oraz ustala termin, nie krótszy niż 45 dni od dnia ogłoszenia, do składania wniosków o udzielenie koncesji.",b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:
"1a. W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, określa się:
1) przedmiot postępowania;
2) warunki programowe rozpowszechniania programu, w tym w szczególności rodzaj i charakter programu;
3) warunki techniczne rozpowszechniania programu, w szczególności częstotliwość bądź kanał oraz moc i lokalizację stacji nadawczych przeznaczonych do rozpowszechniania programu;
4) liczbę koncesji;
5) czas, na jaki może być udzielona konc
esja;6) termin i miejsce składania wniosków.
1b. Przewodniczący Krajowej Rady, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ogłoszenia, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza w co najmniej dwóch drukowanych dziennikach o zasięgu ogólnopolskim informację o tym ogłoszeniu.
1c. Rozpatrzeniu podlegają wyłącznie wnioski o udzielenie koncesji w związku z ogłoszeniem, o
którym mowa w ust. 1.";3) w art. 36 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Koncesja może być udzielona na okres nie krótszy niż 5 lat oraz na
okres:1) nie dłuższy niż 10 lat - w przypadku rozpowszechniania programu telewizyjnego;
2) nie dłuższy niż 7 lat - w p
rzypadku rozpowszechniania programu radiowego.";4) art. 38 otrzymuje brzmienie:
"Art. 38. 1. Koncesję cofa się, jeżeli:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące nadawcy wyk
2) nadawca rażąco narusza warunki określone w ustawie lub w koncesji;
3) działalność objęta koncesją jest wykonywana w sposób sprzeczny z ustawą lub z warunkami określonymi w koncesji, a nadawca pomimo wezwania Przewodniczącego Krajowej R
ady, w wyznaczonym terminie nie usunął stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z warunkami określonymi w koncesji lub w ustawie;4) nadawca pomimo wezwania Przewodniczącego Krajowej Rady, nie rozpoczął rozpowszechniania programu w terminie ustal
onym w koncesji lub trwale zaprzestał wykonywania rozpowszechniania programu za pomocą wszystkich lub niektórych stacji nadawczych - chyba że nadawca wykaże, że opóźnienie rozpoczęcia rozpowszechniania programu lub zaprzestanie rozpowszechniania programu zostały spowodowane okolicznościami od niego niezależnymi. Za trwałe zaprzestanie rozpowszechniania programu uważa się fakt nierozpowszechniania programu przez okres trzech kolejno następujących po sobie miesięcy;5) rozpowszechnianie programu powoduje osiągnięcie przez nadawcę pozycji dominującej w dziedzinie środków masowego przekazu na danym rynku właściwym w rozumieniu przepisów o ochronie ko
nkurencji i konsumentów;6) nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy przez inną osobę.
2. Koncesja może być cofnięta, jeżeli:
1) rozpowszechnianie programu powoduje zagrożenie interesów kultury narodowej, bezpieczeństwa i obronności państwa lub narusza normy dobrego obyczaju;
2) nastąpi ogłoszenie upadłości nadawcy.
3. Przewodniczący Krajowej Rady podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania w sprawie cofnięcia ko
ncesji.4. W przypadku uprawomocnienia się decyzji w sprawie cofnięcia koncesji Przewodniczący Krajowej Rady niezwłocznie ogłasza o możliwości uzyskania koncesji w zakresie objętym cofniętą konc
esją.";5) po art. 38 dodaje się art. 38a w brzmieniu:
"Art. 38a. 1. Uprawnienia wynikające z koncesji są niezbywalne, z zastrzeżeniem ust. 3-5.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, nie przechodzą na nabywcę przedsiębiorstwa up
adłego.3. W przypadku łączenia, podziału albo innego rodzaju przekształceń spółek handlowych, uprawnienia, o których mowa w ust. 1, mogą przejść na inny podmiot za zgodą Krajowej Rady wyrażoną w fo
rmie uchwały. Odmowa wyrażenia zgody następuje, gdy:1) nadawca osiągnie pozycję dominującą w dziedzinie środków masowego przekazu na danym rynku właściwym w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i ko
nsumentów;2) nastąpi przejęcie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nada
wcy przez inną osobę.4. Na podstawie uchwały Krajowej Rady, Przewodniczący Krajowej Rady wydaje decyzję w sprawie wyrażenia zgody bądź odmowy, o której mowa w ust. 3.
5. Do uprawnień wynikających z rezerwacji częstotliwości stosuje się przepisy ustawy z dnia ... - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr ..., poz. ...).";
6) po art. 40a dodaje się art. 40b w brzmieniu:
"Art. 40b. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności g
7) art. 41 otrzymuje brzmienie:
"Art. 41. 1. Program rozprowadzany w sieci kablowej wymaga zgłoszenia do rej
estru.2. Przepis ust. 1 nie dotyczy ogólnokrajowych programów publicznej radiofonii i telewizji oraz innych programów nadawców krajowych, dostępnych na terenie objętym rozprowadzaniem za pomocą urządzeń odbiorczych powszec
hnego odbioru.3. Organem prowadzącym rejestr jest Przewodniczący Krajowej R
ady.4. Do postępowania w sprawach wpisu do rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że ustawa st
anowi inaczej.5. Rejestr jest jawny.";
8) w art. 44:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Organ rejestracyjny dokonuje wpisu programu do rejestru na podstawie zgłoszenia.
2. Operator sieci kablowej dokonuje zgłoszenia programu do rejestru nie później niż 2 miesiące przed rozpoczęciem jego rozprowadzania.",
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
"3a. Operator sieci kablowej dołącza do zgłoszenia:
1) kopię zezwolenia na używanie urządzeń nadawczych i sieci tel
2) dokumenty wskazujące, że rozprowadzanie programu nie będzie nar
uszało praw nadawcy programu,3) dokumenty wskazujące, że program jest rozpowszechniany do p
owszechnego odbioru, a w przypadku programu przekazywanego przez nadawcę operatorowi - umowę z nadawcą programu,4) oświadczenie o kolejności wprowadzania do sieci programów d
ostępnych na terenie objętym rozprowadzaniem za pomocą urządzeń odbiorczych powszechnego odbioru, których rozprowadzanie nie podlega zgłoszeniu.3b. Wpis do rejestru zawiera dane, o których mowa w ust. 3, z wyjątkiem a
dresu zamieszkania, jeżeli jest on inny niż adres siedziby.",c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Operator sieci kablowej jest obowiązany zgłaszać organowi rejestracy
jnemu, w terminie 14 dni, zmiany stanu faktycznego i prawnego objętego wpisem do rejestru, powstałe po dniu dokonania wpisu programu do rejestru. Do zgłaszania zmian stosuje się odpowiednio przepisy o wpisie programu do rejestru.";9) art. 45 otrzymuje brzmienie:
"Art. 45. 1. Organ rejestracyjny odmó wi wpisu do rejestru programu jez eli:
1) wnioskodawca nie ma uprawnień do uz ywania urządzeń radi
owych i sieci telekomunikacyjnych,2) w rozpowszechnianym programie, w okresie ostatnich 12 miesięcy, co najmniej dwukrotnie zamieszczone zostały treści naruszające przepisy art. 18.
2. Organ rejestracyjny zakaz e operatorowi sieci kablowej rozprowadzania programó w albo określonego programu, jez eli:
1) w rozprowadzanym programie, w okresie ostatnich 12 miesięcy, co najmniej dwukrotnie zamieszczone zostały treści podz egające do nienawiści ze względu na rasę, płeć, narodowość lub religię lub naruszające przepisy art. 18 ust. 4 i 5,
2) operator wprowadza zmiany do programu, rozpowszechnia go nie w całości lub nie ró wnocześnie,
3) operator nie przestrzega ustawowej kolejności wprowadzania programó w do sieci kablowej.
3. Odmowa wpisu programu do rejestru oraz wydanie zakazu rozprowadzania programu następuje w drodze decyzji administracyjnej, do której stosuje się odpowiednio przepis art. 33 ust. 3.
4. W przypadku wydania zakazu, o którym mowa w ust. 2, Przewodniczący Krajowej Rady z urzędu wykreśli wpis programów lub programu z rejestru.
5. Wpis do rejestru podlega wykreśleniu z urzędu w przypadku utraty przez operatora sieci kablowej uprawnień do używania urządzeń nadawczych i sieci telekomunikacyjnych wykorzystywanych do rozprowadzania programów.";
10) art. 46 otrzymuje brzmienie:
"Art. 46. Krajowa Rada określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb prowadzenia rejestru pr
ogramów w sieciach kablowych, w tym:1) wzór rejestru;
2) wzór zgłoszenia o wpis do rejestru
- uwzględniając możliwość prowadzenia rejestru i zgłaszania do niego wniosków w systemie teleinformatycznym, konieczność zapewnienia przejrzystości i kompletności zapisu informacji znajdujących się w rejestrze oraz sprawność postępowania rejestracyjnego, a także nieobciążanie operatorów sieci kablowych utrudnieniami w zakresie wykonywanej działalności.";
11) w art. 52 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Kto rozprowadza program radiowy lub telewizyjny bez wpisu do rejestru
- podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wo
lności do roku.".