Poprzednia część druku, następna część druku
Art. 12.
W ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz. 96, z późn. zm.
12)) w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:1) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie do koncesjonowania stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działaln
ości gospodarczej (Dz.U. Nr ..., poz. ...).";2) uchyla się ust. 3.
Art. 13.
W ustawie z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz.U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359, z późn. zm.
13)) w art. 3 uchyla się ust. 2.
Art. 14.
W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192, z późn. zm.
14)) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Ustawa określa warunki przygotowania budowy, finansowania budowy, zasady przeprowadzania postępowania przetargowego na budowę i ek
sploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad płatnych, zwanych dalej "autostradami", zasady zawierania umów o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, a także organy właściwe w tych sprawach.";2) w art. 18 uchyla się pkt 4;
3) art. 37a i 37b otrzymują brzmienie:
"Art. 37a. 1. Za przejazd autostradą są pobierane opłaty, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Opłaty za przejazd autostradą pobiera spółka, która zawarła umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, zwana dalej "spółką", na zasadach określonych w
3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może pobierać
opłaty za przejazd autostradą w okresie nieobjętym umową, o której mowa w ust. 2, pod warunkiem przystosowania autostrady do poboru tych opłat.Art. 37b. 1. Opłaty za przejazd autostradą pobrane przez spółkę stanowią jej przychód, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W przypadku, w którym opłaty za przejazd autostradą stanowią przychód spółki, umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady określi warunki i zakres podziału zysku pomiędzy spółką a Funduszem.
3. W przypadku finansowania budowy autostrady środkami z obligacji przychodowych wyemitowanych przez spółkę, część przychodów z opłat za przejazd autostradą określona w umowie o budowę i ek
sploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, stanowi przychód spółki przeznaczony wyłącznie na pokrycie zobowiązań wobec obligatariuszy z tytułu tych obligacji.";4) w art. 37d ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Wysokość opłat za przejazd autostradą, o których mowa w art. 37a ust. 2, ustala umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację aut
ostrady, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 2.";5) art. 38 otrzymuje brzmienie:
"Art. 38. 1. Budowę autostrad, z zastrzeżeniem ust. 2, finans
uje się:1) ze środków własnych spółek oraz uzyskanych przez nie kred
2) ze środków pochodzących z budżetu państwa ustalanych c
orocznie w ustawie budżetowej;3) ze środków Funduszu;
4) z innych źródeł.
2. W przypadku gdy przewiduje się zawarcie umowy wyłącznie na eksploatację autostrady lub jej odcinka, budowę tej autostrady lub jej odcinka finansuje się na zasadach dotyczących finansowania i budowy dróg publicznych określonych w odrębnych przepisach oraz ze środków Funduszu.
3. Spółce mogą być udzielone przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689).";
6) w art. 39b:
a) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) płatności dokonywanych przez spółki, zgodnie z warunkami umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, w tym przewidzianych na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i A
utostrad,";b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9) wpływów z opłat za specyfikacje warunków kwalifikacji wstępnej, o kt
órych mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2, oraz opłat za informacje o warunkach przetargu, o których mowa w art. 48 ust. 2.";7) w art. 39f w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) płatności na rzecz spółek z tytułu realizacji przez nie obowiązków wyn
ikających z umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, obejmujące w szczególności:a) zwrot kosztów ponoszonych z tytułu zachowania nieprzerwanej d
b) zmienne kwoty uzależnione od spełnienia przez spółkę wymogów określonych w umowie o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady,
c) dopłaty udzielane spółkom na pokrycie całości lub części niedoborów bieżących przychodów z tytułu eksploatacji autostrady, w celu zapewnienia płynności wydatków związanych z bieżącą obsługą i spłatą kredytów lub pożyczek bądź obligacji wyemitowanych w związku z budową autostrady.";
8) w art. 39g w ust. 2 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3) wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki lub Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad;
4) łączną kwotę przewidywanych wypłat z tytułu zdarzeń określonych w
umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, za które odpowiedzialność odszkodowawczą przyjmuje Skarb Państwa.";9) art. 39i otrzymuje brzmienie:
"Art. 39i. Warunki finansowania ze środków Funduszu, zgodnie z ustaleniami Programu w odniesieniu do:
1) projektów przewidzianych do realizacji przez spółki - są określone w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację aut
ostrady;2) projektów przewidzianych do realizacji przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - są określone w umowach zawieranych z wykonawcami robót.";
10) w art. 39j ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Wypłaty ze środków Funduszu wynikające z umowy o budowę i ekspl
oatację albo wyłącznie eksploatację autostrady mogą być gwarantowane i poręczane przez Skarb Państwa.";11) art. 39k otrzymuje brzmienie:
"Art. 39k. Bank Gospodarstwa Krajowego, na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, dokonuje wypłat ze środków Funduszu odpowiednio na rzecz spółek lub wykonawców robót, w wysokości i terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 39i.";
12) art. 40 i 41 otrzymują brzmienie:
"Art. 40. Budowa i eksploatacja autostrady albo wyłącznie eksploatacja autostrady wymaga zawarcia umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady.
Art. 41. Wybór spółki następuje w drodze przeprowadzonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad trójstopniowego postępowania przetargowego:
1) kwalifikacji wstępnej;
2) przetargu ograniczonego do zakwalifikowanych do złożenia
ofert, zwanego dalej "przetargiem",3) negocjacji umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostr
ady.";13) w art. 42 w ust. 2 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
"1a) przedmiot działalności objęty umową o budowę i eksploatację albo w
yłącznie eksploatację autostrady,";14) w art. 48 w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) informacje o przewidywanych istotnych warunkach umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady,";
15) art. 50a otrzymuje brzmienie:
"Art. 50a. Komisja przetargowa przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu i Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad protokół z postępowania przetargowego, o którym mowa w art. 41 pkt 1 i 2, oraz zawiadamia uczestników tych etapów postępowania o jego wynikach.";
16) art. 50c i 51 otrzymują brzmienie:
"Art. 50c. Jeżeli negocjacje nie zostaną zakończone uzgodnieniem treści umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady w terminie 9 miesięcy od dnia ich rozpoczęcia, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może, za zgodą ministra właściwego do spraw transportu, uznać postępowanie przetargowe za bezskuteczne lub przeprowadzić negocjacje ze spółką, której oferta była druga w kolejności po ofercie najkorzystniejszej.
Art. 51. 1. Wycofanie oferty w czasie przetargu lub negocjacji umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady powoduje utr
atę wadium.2. Wadium wniesione przez oferenta, którego oferta nie została przyjęta, podlega zwrotowi w terminie 14 dni po dokonaniu wyboru ofert przez komisję przetargową.
3. Wadium wniesione przez oferenta, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, podlega zwrotowi w terminie 14 dni po zawarciu umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady. Wadium nie podlega zwrotowi w razie odstąpienia oferenta od zawarcia umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady bez ważnych przyczyn.";
17) art. 52a otrzymuje brzmienie:
"Art. 52a. 1. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu protokół z negocjacji umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady oraz zawiadamia spółki uczestniczące w negocjacjach o ich wyniku.
2. W przypadku gdy negocjacje zostaną zakończone uzgodnieniem treści umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu projekt umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, wraz z protokołem, o którym mowa w ust. 1.";
18) po art. 53 dodaje się art. 53a i 53b w brzmieniu:
"Art. 53a. 1. Uczestnikom postępowania przetargowego, o którym mowa w art. 41 pkt 1 i 2, których interes prawny doznał uszczerbku w wyniku naruszenia przez komisję przetargową przepisów ustawy, przysł
uguje prawo złożenia do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad pisemnego odwołania.2. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawi
adomienia, o którym mowa w art. 50a.3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad odrzuca odwoł
anie wniesione po terminie lub wniesione przez podmiot nieuprawniony.4. Rozpatrzenie odwołania następuje w drodze decyzji Generalnego D
yrektora Dróg Krajowych i Autostrad.5. Rozpatrzenie odwołania powinno nastąpić nie później niż w term
inie 30 dni od dnia otrzymania odwołania.6. W postępowaniu toczącym się wskutek wniesienia odwołania stos
uje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 4, a Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad rozpatruje ten wniosek w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.Art. 53b. 1. Od decyzji wydanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
2. Sąd rozpoznaje skargę niezwłocznie, nie później jednak niż w te
rminie 30 dni od dnia wpływu skargi do sądu.";19) uchyla się rozdział 8;
20) rozdział 9 otrzymuje brzmienie:
"Rozdział 9
Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady
Art. 61. 1. Minister właściwy do spraw transportu zawiera ze spółką umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady.
2. Minister właściwy do spraw transportu uzgadnia z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych postanowienia umowy, o której mowa w ust. 1, w zakresie dotyczącym zobowiązań finansowych Skarbu Państwa.
Art. 62. Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostr
ady powinna określać podstawowe obowiązki spółki polegające w szczególności na:1) zgromadzeniu środków finansowych na budowę i podjęcie eksploatacji autostrady;
2) przygotowaniu dokumentacji technicznej wymaganej do podjęcia budowy autostrady, uzyskaniu pozwolenia na budowę i uzgodnień wymaganych odrębnymi przepisami;
3) terminowej realizacji procesu inwestycyjnego;
4) utrzymaniu autostrady, w zakresie określonym w art. 63b w
edług standardów określonych w przepisach prawa i umowie o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady;5) umożliwieniu Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autost
rad dokonania, w dowolnym czasie, kontroli budowy i eksploatacji autostrady oraz dostarczania w tym zakresie danych i dokumentów.Art. 63. Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostr
ady powinna określać w szczególności:1) termin rozpoczęcia i zakończenia budowy;
2) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji;
3) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze śro
dków Funduszu;4) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy spółkę a Fundusz;
5) termin przekazania dokumentacji dotyczącej lokalizacji autostrady;
6) sposób, terminy i zasady odpłatności z tytułu udostępnienia spółce przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad gruntów pod budowę autostrady oraz warunki zagospodar
owania znajdujących się na nich budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i upraw;7) warunki i zakres zabezpieczenia obiektów archeologicznych odkrytych w trakcie budowy;
8) prawa spółki do korzystania z gruntu i wzniesionych przez nią budynków, budowli i innych urzą
dzeń;9) zobowiązania spółki do:
a) budowy i eksploatacji autostrady zgodnie z obowiązują
b) zachowania nieprzerwanej dostępności do autostrady i jej przejezdności,
c) zapewnienia bezpieczeństwa użytkown
ików,d) ustalania, w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej, limitu zwolnień pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz sił zbrojnych państw sojuszniczych od opłat za przejazdy autostradami,
e) zapewnienia Policji pomieszczeń w zakresie przewidzianym w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, umożliwiających skuteczne realizowanie przez nią zadań w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz jego kontrolowania na obszarze autostrad płatnych;
10) zasady współpracy spółki z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego;
11) warunki dopuszczenia autostrady do eksploatacji;
12) zakres uprawnień spółki jako zarządcy autostr
ady;13) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych, poja
zdów i przesyłek, uwzględniające konkurencję;14) termin i sposób przekazania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad autostrady i dotyczącej jej dokumentacji po zakończeniu okresu eksploatacji;
15) zasady odpowiedzialności stron;
16) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady;
17) warunki rozwiązania umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację aut
ostrady;18) zasady wzajemnych rozliczeń w razie rozwiązania umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostr
ady.Art. 63a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transpo
rtu, określi, w drodze rozporządzenia, ogólne kierunki współpracy spółki z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego, z uwzględnieniem realizacji ich zadań ustawowych, przy zachowaniu nieprzerwanego dostępu do autostrady i jej przejezdności.Art. 63b. 1. Spółka jest obowiązana do utrzymania, przebudowy, remontu i ochrony autostrady wraz z nawierzchnią drogową i obiektami mostowymi w jej pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tej autostrady, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Utrzymanie wchodzących w skład pasa drogowego autostrady przejazdów z przecinającymi ją drogami i innymi liniami komunikacyjnymi w części drogowej i mostowej obejmującej skarpy nasypów i wykopów, urządzenia odwadniające, nawierzchnie, torowiska, chodniki, pobocza, poręcze oraz urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu należy do zarządców właściwych dla tych dróg lub linii komunikacyjnych, w których ciągu są one zlokalizowane.
Art. 63c. 1. W przypadku zawarcia umowy wyłącznie o eksploatację autostrady, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio, z zastrz
eżeniem ust. 2.2. Umowa zawarta wyłącznie o eksploatację autostrady powinna
określać warunki przejęcia autostrady od jej dotychczasowego zarządcy.Art. 63d. 1. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest uprawniony do kontroli budowy i eksploatacji autostrady w zakresie przestrzegania warunków umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady.
2.
Osoby upoważnione przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do dokonywania kontroli są uprawnione w szczególności do:1)
wstępu na teren nieruchomości, na której jest prowadzona budowa lub eksploatacja autostrady;2)
żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem kontroli.3.
Na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad minister właściwy do spraw transportu może wezwać spółkę do usunięcia, w wyznaczonym terminie, stwierdzonych nieprawidłowości.4.
W przypadku gdy spółka nie usunęła nieprawidłowości w terminie, o którym mowa w ust. 3, umowa o budowę i eksploatację autostrady albo wyłącznie eksploatację autostrady może być wypowiedziana.Art. 63e. Minister właściwy do spraw transportu może, na wniosek spółki, z którą została zawarta umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady, dokonać przeniesienia całości lub części praw i obowiązków wynikających z tej umowy na inną spółkę kapit
ałową, z zachowaniem poniższych warunków:1) kapitał zakładowy tej spółki kapitałowej jest objęty w 100% przez spółkę wnioskującą lub struktura akcjonariuszy lub
2) spółka kapitałowa spełnia warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1;
3) spółka kapitałowa wstępuje w prawa i obowiązki spółki wni
oskującej wynikające z umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady.".
Art. 15.
W ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatn
ików i płatników (Dz.U. Nr 142, poz. 702, z późn. zm.15)) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność g
ospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności.";2) w art. 5a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą:
1) niebędący osobami fizycznymi - wraz z wnioskiem o wpis do rej
2) będący osobami fizycznymi - wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej mogą złożyć zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne.";
3) w art. 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Aktualizacji danych ewidencyjnych dotyczących podatkowych
grup kapitałowych dokonuje wskazana w umowie spółka reprezentująca grupę. Obowiązek ten jest niezależny od obowiązku aktualizacji danych, który ciąży na każdej ze spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.";4) w art. 12:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Organy prowadzące ewidencję ludności są obowiązane, w terminie 14 dni od dnia otrzymania aktu zgonu, do przekazania informacji o zgonie n
aczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania zmarłego podatnika.",b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Sądy rejestrowe są obowiązane, w terminie 14 dni od dnia wykreślenia podmiotu z rejestru przedsiębiorców lub rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych
5) w art. 15:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Dane zawarte w dokumentacji, o której mowa w art. 13 ust. 1, są objęte tajemnicą skarbową.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Do przestrzegania tajemnicy skarbowej w zakresie dokumentacji, o której mowa w art. 13 ust. 1, są obowiązane osoby wymienione w art. 294 § 1 pkt 1, 4 i 5 Ordynacji podatkowej oraz sędziowie i pracownicy organów pośredniczących w składaniu zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych.",
c) w ust. 2 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
"7) organom prowadzącym urzędowe rejestry na ich wniosek zawierający dane niezbędne do identyfikacji podatników - w zakresie NIP - w zwią
6) po art. 15a dodaje się art. 15b w brzmieniu:
"Art. 15b. W zakresie nieuregulowanym w art. 15 stosuje się przepisy art. 294 § 2-5 oraz działu VIII Ord
Art. 16.
W ustawie z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 372 i Nr 113, poz. 984 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 880) wprowadza się następujące zmi
any:1) rozdział 4 otrzymuje brzmienie:
"Rozdział 4
Działalność gospodarcza w zakresie łowiectwa
Art. 17. 1. Działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług turystycznych obejmujących:
1) polowania wykonywane przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) polowania za granicą
- jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr ..., poz.....) i wymaga wpisu do rejestru polowań, zwanego dalej "rejestrem".
2. Organem prowadzącym rejestr jest wojewoda właściwy ze względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, zwany dalej "organem rejestrowym".
Art. 18. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1, jest obowiązany spełniać następujące warunki:
1) ustanowić obowiązkowe zabezpieczenie majątkowe roszczeń osób trzecich z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez przedsiębiorcę;
2) złożyć z wynikiem pozytywnym egzamin ze znajomości zasad wykonywania polowania oraz zasad ochrony przyrody lub zatrudniać osobę spełniającą ten warunek;
3) składać organowi rejestrowemu oryginały dokumentów p
otwierdzających zawarcie kolejnych umów, albo dokonania kolejnej blokady środków finansowych, o których mowa w ust. 3.2. Warunkiem wykonywania działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1, jest również niekaralność przedsiębiorcy i osób kierujących jego działalnością za przestępstwo określone ustawą oraz przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu.
3. Ustanowienie zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, polega na:
1) zawarciu umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem działalności albo
2) zawarciu umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, albo
3) blokadzie środków finansowych na rachunku bankowym, na rzecz właściwego wojewody, w wysokości 4% rocznego prz
ychodu z tytułu wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, o której mowa w art. 17 ust. 1, uzyskanego w roku obrotowym poprzedzającym rok zawarcia umowy, jednak nie mniej niż równowartość w złotych 20 000 euro obliczoną według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym blokada środków została dokonana.4. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, minimalną wysokość sumy gwarancji, o których mowa w ust 3 pkt 2, uwzględniając zakres wykonywanej przez przedsiębiorców działalności.
5. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc w szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanej działalności.
Art. 19. 1. Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy, który powinien zawierać:
1) firmę oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
2) wskazanie siedziby przedsiębiorcy i jego adresu, a w przypadku osoby fizycznej - również jej adresu zamieszkania;
3) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działaln
ości gospodarczej;4) określenie zakresu działalności, która ma być objęta wpisem do rejestru.
2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca składa oświadczenie następującej treści:
"Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru polowań są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług turystycznych obejmujących polowania wykonywane przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub polowania za granicą, określone w ustawie z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie.".
3. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) firmę przedsiębiorcy;
2) wskazanie siedziby przedsiębiorcy, a w przypadku osoby f
3) oznaczenia miejsca i daty złożenia oświadczenia;
4) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
4. Do wniosku przedsiębiorca dołącza oryginał umowy, o której mowa w art. 18 ust. 3 pkt 1 albo 2, bądź oryginał dokumentu potwierdzającego dokonanie blokady środków finansowych, o której mowa w art. 18 ust. 3 pkt 3.
Art. 20. 1. Wpisowi do rejestru podlegają dane, o których mowa w art. 19 ust. 1, z wyjątkiem adresu zamieszkania, jeżeli jest on inny niż adres siedziby.
2. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi rejestrowemu wszelkie zmiany danych, o których mowa w art. 19 ust. 1, w te
rminie 14 dni od dnia ich powstania.Art. 21. 1. Egzamin ze znajomości wykonywania polowania oraz zasad ochrony przyrody przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez m
inistra właściwego do spraw środowiska.2. Złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu, o którym mowa w ust. 1, komisja egzaminacyjna stwierdza zaświadcz
eniem.3. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporzą
dzenia:1) liczbę członków komisji, o której mowa w ust. 1, oraz jej skład, tak aby w skład komisji wchodziło:
a) nie mniej niż 3 członków spośród ekspertów z dziedziny
b) przedstawiciel ministra właściwego do spraw środowiska - jako przewodniczący komisji,
c) przedstawiciel Polskiego Związku Ł
owieckiego,d) przedstawiciel Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwo
we;2) dokumenty, jakie przedkłada osoba ubiegająca się o przystąpienie do egzaminu, o którym mowa w ust. 1, umożliwiające pełną ide
ntyfikację tej osoby;3) sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając objęcie tym egzaminem sprawd
zenie znajomości przepisów dotyczących ochrony przyrody, gospodarki łowieckiej oraz posiadania i posługiwania się myśliwską bronią palną;4) wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2.
Art. 22. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie obrotu zwierzyną żywą oraz obrotu tuszami zwierzyny i ich częściami, z wyłączeniem sprzedaży dokonywanej przez dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany:
1) prowadzić ewidencję skupu w kaz
dym punkcie skupu;2) zapewniać badania zwierzyny i mięsa zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz Inspekcji Wet
erynaryjnej.2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozp
orządzenia, zakres ewidencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz jej wzór, kierując się rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie obrotu zwierzyną żywą lub tuszami zwierzyny i ich częściami.Art. 22a. 1. Organ rejestrowy wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, gdy:
1) przedsiębiorca złożył
oświadczenie, o którym mowa w art. 19 ust. 2, niezgodne ze stanem faktycznym;2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności objętej wpisem w wyzna
czonym przez organ terminie;3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wykonywania działaln
ości objętej wpisem przez przedsiębiorcę.2. Rażącym naruszeniem warunków wykonywania działalności jest:
1) nie przedłożenie organowi rejestrowemu oryginału umowy, o której mowa w art. 18 ust. 3 pkt 1 albo 2, bądź oryginału dokumentu potwierdzającego dokonanie blokady środków finansowych, o której mowa w art. 18 ust. 3 pkt 3;
2) wykonywanie działalności poza zakresem określonym we wniosku.
Art. 22b. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.";
2) w art. 43 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Cudzoziemiec lub obywatel polski, któ ry przebywa z zamiarem stałego pobytu za granicą, niebędący członkiem Polskiego Związku Łowieckiego bądź niespełniający warunkó w określonych w art. 42a może wykonywać polowanie po wykupieniu polowania u przedsiębiorcy wpisanego do rejestru, o którym mowa w art. 17 ust. 1, albo na podstawie zgody ministra właściwego do spraw środowiska. Zgoda jest wydawana na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego lub w przypadku polowań w obwodach zarządzanych na wniosek ich zarządcó w.".
Art. 17.
W ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm.16)) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 29 otrzymuje brzmienie:
"Art. 29. 1. Działalność w zakresie sportu profesjonalnego prowadzą sportowe spółki akcyjne i polskie związki sportowe.
2. Działalność gospodarcza w zakresie organizacji profesjonalnego współzawodnictwa sportowego jest działalnością regulowaną w r
ozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr ...., poz. ...) i wymaga uzyskania wpisu do rejestru organizatorów profesjonalnego współzawodnictwa sportowego, zwanego dalej "rejestrem".3. Polski związek sportowy wykonujący działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, jest obowiązany spełnić następujące waru
nki:1) organizować profesjonalne współzawodnictwo sportowe w
yłącznie w dziedzinie lub dyscyplinie sportu objętej działaniem danego polskiego związku sportowego;2) posiadać środki finansowe, przewidziane w budżecie tego związku, przeznaczone na finansowanie profesjonalnego współzawodnictw
a sportowego;3) opracować co najmniej roczny program działalności w zakresie organizacji profesjonalnego współzawodnictwa sportow
ego;4) opracować regulamin profesjonalnego współzawodnictwa sportowego w danej dzi
edzinie lub dyscyplinie sportu;5) uchwalić
warunki przyznawania licencji dla zawodników profesjonalnych.4. Polski związek sportowy zamierzający organizować profesjonalne współzawodnictwo sportowe składa do Prezesa Polskiej Konfed
eracji Sportu pisemny wniosek o wpis do rejestru, który powinien zawierać następujące dane:1) nazwę i adres siedziby polskiego związku sportowego;
2) określenie dziedziny lub dyscypliny sportu, w jakiej ma być organizowane profesjonalne współzawodnictwo sport
3) proponowaną datę rozpoczęcia profesjonalnego współzawo
dnictwa sportowego;4) datę sporządzenia wniosku i podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w imieniu polskiego związku spo
rtowego wraz z podaniem ich imion, nazwisk oraz pełnionej funkcji.5. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 4, polski związek sportowy składa oświadczenie następującej treści: "Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru organizatorów profesjonalnego współzawodnictwa sportowego są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie organizacji profesjonalnego współzawodnictwa sportowego, określone w ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.".
6. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) oznaczenie polskiego związku sportowego wraz z
2) datę i podpis osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w imieniu polskiego związku sportowego, ze wskazaniem
imion i nazwisk oraz pełnionej funkcji.";2) po art. 29 dodaje się art. 29a-29c w brzmieniu:
"Art. 29a.1. Organem właściwym do prowadzenia rejestru jest Prezes Polskiej Konfederacji Sportu.
2. Rejestr może być prowadzony w systemie informatycznym.
3. Wpisowi do rejestru podlegają dane, o których mowa w art. 29 ust. 4.
Art. 29b. 1. Polski związek sportowy jest obowiązany zgłaszać zmiany danych, o których mowa w art. 29 ust. 4 - w terminie 14 dni od dnia ich p
owstania.2. Polski związek sportowy jest obowiązany złożyć wniosek o wykr
eślenie wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem w rejestrze.Art. 29c. 1. Prezes Polskiej Konfederacji Sportu wydaje z urzędu zaświadczenie o wpisie do rejestru.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać następujące dane:
1) nazwę i adres siedziby polskiego związku sportowego prow
2) określenie dziedziny lub dyscypliny sportu, w jakiej jest org
anizowane profesjonalne współzawodnictwo sportowe.";3) w art. 36 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Polski związek sportowy, który został wpisany do rejestru, może utw
orzyć ligę zawodową.";4) po art. 36a dodaje się art. 36b w brzmieniu:
"Art. 36b. W sprawach nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.".
Art. 18.
W ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602, z późn. zm.
17)) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 10d pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) przedsiębiorcy lub jednostki organizacyjne samorządu pielęgniarek i p
ołożnych, po uzyskaniu wpisu do właściwego dla miejsca prowadzenia kształcenia rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe.";2) w art. 10f ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Organizatorzy kształcenia przed rozpoczęciem kształcenia są obowiązani uz
yskać zatwierdzenie programu kształcenia dla danego rodzaju i trybu kształcenia.";3) art. 10g-10i otrzymują brzmienie:
"Art. 10g. 1. Działalność gospodarcza w zakresie kształcenia podyplomowego jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr ... , poz. ...) i wymaga uzyskania wpisu do rejestru podmiotów prowa
2. Warunkami wykonywania działalności w zakresie kształcenia p
odyplomowego są:1) posiadanie programu kształcenia zgodnego z ramowym pr
2) zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;
3) zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;
4) posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny.
Art. 10h. 1. Organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność w z
akresie kształcenia podyplomowego składa wniosek o wpis do rejestru, zawierający następujące dane:1) oznaczenie organizatora kształcenia, adres jego zamieszkania lub siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile prze
2) formę organizacyjno-prawną organizatora kształcenia;
3) numer wpisu do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji dzi
ałalności gospodarczej - w przypadku przedsiębiorcy;4) określenie rodzaju, dziedziny i trybu kształcenia;
5) datę i numer decyzji zatwierdzającej program kształ
cenia;6) miejsce prowadzenia kształcenia;
7) planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia specjalizacji oraz kursów kwalifikacyjnych i kursów specjalistycznych.
2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, organizator kształc
enia składa oświadczenie następującej treści: "Oświadczam, że:1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie kształcenia podyplomowego, określone w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.".
3. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) oznaczenie organizatora kształcenia, jego siedzibę i a
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświa
dczenia;3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania organizatora kształcenia, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
4. Wpis do rejestru podlega opłacie.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4, z uwzględnieniem kosztów związanych z postępowaniem w sprawie wpisu do rejestru oraz rodzaju kształcenia podyplomowego, którego dotyczy wpis.
6. Opłata, o której mowa w ust. 4, stanowi przychód okręgowej izby pielęgniarek i położnych lub Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położ
nych, która dokonała wpisu do rejestru.Art. 10i. 1. Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada pielęgniarek i położnych właściwa dla miejsca prowadzenia kształcenia, a w przypadku jednostek organizacyjnych samorządu pielęgniarek i położnych oraz utworzonych przez nie spółek handlowych, w kt
órych posiadają one udziały lub akcje, lub innych utworzonych przez nie podmiotów, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych.2. Rejestr może być prowadzony w systemie inform
atycznym.3. Do rejestru wpisuje się dane, o których mowa w art. 10h ust. 1, z wyjątkiem adresu zamieszkania, jeżeli jest on inny niż adres siedz
iby.4. Podmiot wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr zmiany danych, o których mowa w art. 10h ust. 1, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian.
5. Dane, o których mowa w ust. 3, organ prowadzący rejestr przekaz
uje do Centrum w terminie 14 dni od dnia dokonania wpisu do rejestru.";4) uchyla się art. 10j i 10k;
5) art. 10l otrzymuje brzmienie:
"Art. 10l. 1. Do uchwał okręgowej rady pielęgniarek i położnych lub Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych w sprawie wpisu, odmowy wpisu i wykreślenia wpisu z rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administr
acyjnych.2. Od uchwał, o których mowa w ust. 1, przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zdrowia. Odwołanie wnosi się za p
ośrednictwem okręgowej rady pielęgniarek i położnych lub Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały.";6) uchyla się art. 10m i 10n;
7) art. 10o i 10p otrzymują brzmienie:
"Art. 10o.1. Organizator kształcenia informuje Centrum o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia specjalizacji oraz kursów kwalifikacyjnych i kursów specjalistycznych, dwa razy w ciągu roku - do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych sześć miesięcy.
2. Organizator kształcenia, który uzyskał wpis do rejestru informuje organ, o którym mowa w art. 10i ust. 1, o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia specjalizacji oraz kursów kwalifikacy
jnych i kursów specjalistycznych dwa razy w ciągu roku - do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych sześć miesięcy.Art. 10p. 1. Centrum prowadzi ewidencję organizatorów kształcenia, którzy uzyskali zatwierdzenie programu kształcenia.
2. Do ewidencji, wpisuje się dane, o których mowa w art. 10h ust. 1.
3. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, jest jawna.";
8) po art. 10x dodaje się art. 10y w brzmieniu:
"Art. 10y. W sprawach nieuregulowanych w przepisach niniejszego rozdziału stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.";
9) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
"Art. 24a. Prowadzenie:
1) indywidualnej praktyki pielęgniarek, położ
nych;2) indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarek, położ
nych albo3) grupowej praktyki pielęgniarek, położnych
- jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.";
10) art. 25 otrzymuje brzmienie:
"Art. 25. 1. Pielęgniarka, położna może wykonywać indywidualną praktykę pielęgniarki, położnej lub indywidualną specjalistyczną praktykę pielęgniarki, położnej, zwanych dalej odpowiednio "indywidualną praktyką" albo "indywidualną specjalistyczną praktyką", po uz
yskaniu wpisu odpowiednio do rejestru indywidualnych praktyk albo rejestru indywidualnych specjalistycznych praktyk prowadzonych przez okręgową radę pielęgniarek i położnych właściwą ze względu na miejsce wykonywania praktyki.2. Pielęgniarka, położna wykonująca indywidualną praktykę jest obowiązana spełniać następ
ujące warunki:1) posiadać prawo wykonywania zaw
2) posiadać pomieszczenie wyposażone w aparaturę i sprzęt m
edyczny, w którym będzie wykonywana praktyka, a także posiadać opinię organu sanitarnego o spełnieniu warunków umożliwiających udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 2 i art. 27.3. Pielęgniarka, położna wykonująca indywidualną specjalistyczną praktykę jest obowiązana spełniać następujące warunki:
1) posiadać prawo wykonywania zawodu;
2) posiadać pomieszczenie wyposażone w aparaturę i sprzęt medyczny, w którym będzie wykonywana praktyka, a także posiadać opinię organu sanitarnego o spełnieniu warunków umożliwiających udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 2 i art. 27;
3) posiadać specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia.
4. Pielęgniarka, położna wykonująca indywidualną praktykę lub indywidualną specjalistyczną praktykę wyłącznie w miejscu wezwania jest obowiązana:
1) spełniać warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lub w ust. 3 pkt 1 i 3;
2) posiadać sprzęt medyczny umożliwiający udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych w miejscu wezwania;
3) posiadać adres praktyki oraz adres przechowywania dokume
ntów medycznych.5. Wpisu do rejestrów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się po zł
ożeniu przez pielęgniarkę, położną wniosku, który powinien zawierać następujące dane:1) imię i nazwisko pielęgniarki, położnej oraz jej adres;
2) numer w ewidencji działalności gospoda
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile pielęgniarka, p
ołożna taki numer posiada.6. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 5, pielęgniarka, położna składa oświadczenie następującej treści: "Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru praktyk indywidualnych lub rejestru indywidualnych specjalistycznych praktyk są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności g
ospodarczej w zakresie:a) indywidualnej praktyki pielęgniarek, położnych,
b) indywidualnej praktyki pielęgniarek, położnych wyłącznie w miejscu w
ezwania,c) indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarek, położnych,
d) indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarek, położnych wyłącznie w miejscu wezwania
- określone w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
7. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) imię i nazwisko pielęgniarki, położnej oraz jej adres,
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia
oświadczenia.8. Za równoznaczne z indywidualną praktyką lub indywidualną specjalistyczną praktyką w rozumieniu ustawy uważa się wykonywanie zawodu pielęgniarki, położnej poza zakładem opieki zdrowotnej na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.";
11) art. 25a otrzymuje brzmienie:
"Art. 25a. 1. W celu udzielania świadczeń zdrowotnych pielęgniarki, położne mogą prowadzić grupową praktykę w formie spółki cywilnej lub partne
rskiej.2. Wykonywanie grupowej praktyki pielęgniarek, położnych jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru grupowych praktyk pielęgniarek, położnych pr
owadzonego przez właściwą ze względu na miejsce wykonywania praktyki okręgową radę pielęgniarek i położnych.3. W ramach grupowej praktyki pielęgniarek, położnych mogą być
udzielane świadczenia zdrowotne wyłącznie przez pielęgniarki, położne będące wspólnikami spółki, o której mowa w ust. 1, spełniające warunki określone w art. 25 ust. 2 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1 i 3.4. Wpisu do rejestru grupowych praktyk pielęgniarek, położnych d
okonuje się po złożeniu przez spółkę wniosku wraz z oświadczeniem następującej treści: "Oświadczam, że:1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru grupowych praktyk pielęgniarek, położnych są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie grupowej praktyki pielęgniarek, położnych, określone w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.".
5. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku spółki cywilnej imiona i nazwiska wspólników oraz ich adresy zamieszkania;
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświa
dczenia;3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy albo wspólników spółki cywilnej, ze wskazaniem imienia i n
azwiska oraz pełnionej funkcji.6. Wniosek o wpis do rejestru grupowych praktyk pielęgniarek, położnych powinien zawierać następujące dane:
1) informację o istnieniu umowy spółki, o której mowa w ust. 1, oraz o dacie zawarcia takiej umowy;
2) listę pielęgniarek, położnych grupowej praktyki pielęgniarek, położnych;
3) informację o spełnieniu przez pielęgniarki, położne warunków określonych w art. 25 ust. 2 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1 i 3;
4) informację o spełnieniu przez pielęgniarki, położne warunków, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 2 lub ust. 3 pkt 2.
7. Wniosek o wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1) dane, o których mowa w ust. 6 pkt 1 i 2;
2) informacje o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 25 ust. 4 pkt 1 i 2.
8. Grupowa praktyka pielęgniarek, położnych może być wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z podmiotem innym niż zakład opieki zdrowotnej, z zachowaniem ust. 3-6.
9. Wykonywanie grupowej praktyki pielęgniarek, położnych, o której mowa w ust. 1, nie jest prowadzeniem zakładu opieki zdrowotnej.";
12) art. 25b otrzymuje brzmienie:
"Art. 25b. Pielęgniarki, położne prowadzące indywidualną praktykę, indyw
idualną specjalistyczną praktykę oraz grupową praktykę pielęgniarek, położnych są obowiązane zgłosić zmianę danych objętych wpisem do rejestrów w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian.";13) uchyla się art. 25c;
14) art. 25d otrzymuje brzmienie:
"Art. 25d. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Nacze
lnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia, wzór zaświadczenia potwierdzającego wpis do rejestrów, mając na względzie zakres danych umieszczanych w rejestrach.";15) art. 27 otrzymuje brzmienie:
"Art. 27. W przypadku gdy indywidualna praktyka, indywidualna specjalistyczna praktyka i grupowa praktyka pielęgniarek, położnych jest wykonywana na zasadach określonych w art. 25 ust. 8 oraz w art. 25a ust. 8, obowiązek spełnienia warunków, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 2 oraz w art. 25 ust. 3 pkt 2, spoczywa na podmiocie, który zawarł odpowiednią umowę, z wyłączeniem sytuacji, w której pomieszczenie, sprzęt i aparatura medyczna nie stanowią własności tego podmiotu.";
16) art. 28 otrzymuje brzmienie;
"Art. 28. 1. Wpis do rejestrów, o których mowa w art. 25 ust. 1 i art. 25a ust. 2, podlega opłacie.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi przychód właściwej okręgowej rady pielęgniarek i położnych.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty za dokonanie wpisu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 i art. 25a ust. 2, z uwzględnieniem kosztów związanych z postępowaniem w sprawie dokonania wpisu oraz rodzaju praktyki objętej wpisem.";
17) art. 29 otrzymuje brzmienie:
"Art. 29. 1. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych wykreśla wpis w rejestrze indywidualnych praktyk lub indywidualnych specjalistycznych praktyk w razie:
1) pozbawienia lub zrzeczenia się przez pielęgniarkę, położną prawa wykonywania zaw
odu;2) zawieszenia prawa wykonywania zawodu pielęgniarki, położnej;
3) wydania decyzji o zakazie wykonywania działalności objętej wp
isem;4) rezygnacji z prowadzenia indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki;
5) złożenia wniosku przez osobę wpisaną.
2. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych dokonuje wykreślenia z rejestru, o którym mowa w art. 25a ust. 2, w razie niespełnienia wymagań określonych w art. 25 ust. 2 lub 3, art. 25a ust. 3 oraz art. 26 ust. 1.".