Druk nr 189
26 lipca 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczy
t przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 27. posiedzeniu w dniu 25 lipca 2002 r. ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 25 lipca 2002 r.
o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych
innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr 89, poz. 804 i Nr 113, poz. 984) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) w § 1:
- w pkt 1 skreśla się wyraz "innych",
- w pkt 4 skreśla się wyrazy "i 2",
b) w § 2 skreśla się wyraz "innych";
2) w art. 3:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brz
mienie:"1) ustawach podatkowych - rozumie się przez to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki o
rganów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich,2) przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw p
odatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych,",b) w pkt 3 w lit. c) skreśla się wyraz "inne",
c) w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z wyjątkiem obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumi
eniu przepisów o podatku od towarów i usług, oraz innych odliczeń stanowiących element konstrukcji tego podatku,",d) dodaje pkt 7-9 w brzmieniu:
"7) zwrocie podatku - rozumie się przez to zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i
usług, a także inne formy zwrotu podatku przewidziane w przepisach prawa podatkowego,8) niepodatkowych należnościach budżetowych - rozumie się przez to niebędące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków publiczn
oprawnych,9) działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zaro
bkową w rozumieniu przepisów prawa działalności gospodarczej, wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.";3) po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmie
niu:"Art. 3a. § 1. Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracje mogą być składane w formie elektronicznej.
§ 2. Deklaracja składana w formie elektronicznej powinna zawierać dane, w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach oraz powinna być opatrzona podpisem elektronicznym, złożonym na podstawie ważnego kwalif
ikowanego certyfikatu, oraz z oznakowaniem przez wystawcę certyfikatu czasu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym.";4) art. 4 otrzymuje brzmienie:
"Art. 4. Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych ni
eskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.";5)
art. 12-14 otrzymują brzmienie:"Art. 12. § 1. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarz
§ 2. Terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który odpowiada początkowemu dniowi term
inu.§ 3. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.
§ 4. Terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w
ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.§ 5. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wo
lnych od pracy.§ 6.
Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:1) wysłane w formie elektronicznej, za poświadczeniem przedł
2) nadane w polskiej placów
ce pocztowej albo złożone w polskim urzędzie konsularnym,3) złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku,
4) złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji z
akładu karnego,5)
złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.Art.13. § 1 Organami podatkowymi, stosownie do ich właściwości, są:
1) urzędy skarbowe, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa - jako organy pierwszej i
2) izby skarbowe - jako:
a) organy odwoławcze od decyzji urzędów skarbowych,
b) organy pierwszej instancji, na podstawie odrębnych przep
isów,c) organy odwoławcze od decyzji wydanej przez tę izbę,
3) samorządowe kolegia odwoławcze - jako organy odwoławcze od decyzji wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa.
§ 2. Minister Finansów jest organem podatkowym - jako:
1) organ pierwszej instancji w sprawach stwierdzenia nieważności decyzji, wznowienia postępowania, zmiany
lub uchylenia decyzji, lub stwierdzenia jej wygaśnięcia - z urzędu,2) organ odwoławczy od decyzji wydanych w sprawach, o których mowa w pkt 1.
§ 3. Organami podatkowymi wyższego stopnia są organy odwoła
wcze.Art. 14. § 1. Minister właściwy do spraw finan
sów publicznych:1) sprawuje ogólny nadzór w sprawach podatkowych,
2) dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkow
ego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego.§ 2. Interpretacjami, o których mowa w § 1 pkt 2, są interpretacje kier
owane do organów podatkowych i organów kontroli skarbowej dotyczące problemów prawa podatkowego, z zastrzeżeniem § 4. Interpretacje są zamieszczane w "Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów" oraz wiążą organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.§ 3. Zastosowanie się przez podatnika, płatnika lub inkasenta do inte
rpretacji prawa podatkowego, o której mowa w § 2, nie może im szkodzić, jednakże nie zwalnia ich z obowiązku zapłaty podatku. W takim przypadku nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się, nie nalicza się odsetek za zwłokę i nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - w zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji. Zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w § 2, może stanowić przesłankę do umorzenia zaległości podatkowych, zgodnie z art. 67, jeżeli zaległości te powstały na skutek zastosowania się podatnika do takiej interpretacji.§ 4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie dokonuje i
nterpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów.";6) po art. 14 dodaje się art. 14a-14c w brzmieniu:
"Art. 14a. § 1. Stosownie do swojej właściwości urząd skarbowy lub wójt, bu
§ 2. Zapytanie, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego urzędu skarbowego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Składając zapytanie, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.
§ 3. Informacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytając
ego z przytoczeniem przepisów prawa.§ 4. Przepis art. 1
4 § 3 stosuje się odpowiednio.§ 5. Organy podatkowe, o których mowa w § 1, pisemne informacje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidual
nych sprawach zamieszczają na stronie internetowej właściwej izby skarbowej bez podania danych identyfikujących podatnika.Art. 14b. § 1. Urząd skarbowy przekazuje właściwej izbie skarbowej informację, o której mowa w art. 14a § 1, niezwłocznie po jej udzieleniu - do wi
adomości oraz w celu sprawdzenia jej prawidłowości. Do informacji dołącza się zapytanie, o którym mowa w art. 14a § 1.§ 2. Izba skarbowa obowiązana jest do dokonania zmiany udzielonej i
nformacji, jeżeli stwierdzi, że jest ona nieprawidłowa.§ 3. Przepisy art. 14 § 3 i art. 14a § 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 14c. § 1. Do załatwienia zapytania, o którym mowa w art. 14a § 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 139 § 1 i 4, art. 140, art. 141, art. 169 § 1 i 2 oraz art. 170 § 1.
§ 2. Jeżeli zapytanie nie zostało uzupełnione w wyznaczonym terminie, organ podatkowy pozostawia je bez r
ozpatrzenia.";7) art. 17 otrzymuje brzmienie:
"Art. 17. § 1. Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejsc
ową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.§ 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów podatk
owych w sprawach niektórych zobowiązań podatkowych lub poszczególnych kategorii podatników, płatników lub inkasentów w sposób odmienny niż określony w § 1, uwzględniając w szczególności posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby za granicą, miejsce uzyskiwania dochodów oraz miejsce położenia przedmiotu opodatkowania.";8) po art. 17 dodaje się art. 17a
w brzmieniu:"Art. 17a. Organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawie orzeczenia o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej jest organ podatkowy właściwy dla podatnika, płatnika lub inkasenta.";
9) w art. 18 w § 1 wyrazy "do końca okresu rozliczeniowego" zastępuje się wyrazami "za ten okres rozliczeniowy";
10) po art. 18 dodaje się art. 18a i 18b w brzmieniu:
"Art. 18a. Jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozl
Art. 18b. Organy podatkowe właściwe w dniu wszczęcia postępowania poda
tkowego lub kontroli podatkowej pozostają właściwe w sprawie, której to postępowanie lub kontrola dotyczy, chociażby w trakcie postępowania lub kontroli nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości.";11) w art. 19:
a
"4) między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo ma
b) po § 1 dodaje się § 2 i 3 w brzmieniu:
"§ 2.
Spór o właściwość rozstrzyga się, w drodze postanowienia, na wniosek organu będącego stroną sporu.§ 3. W przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2, wniosek o rozstrzygnięcie sp
oru urząd skarbowy wnosi za pośrednictwem właściwej izby skarbowej.";12) w art. 21:
a) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że p
odatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego.",b) po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:
§ 3a. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że p
c) w § 4 wyrazy "Przepis § 3" zastępuje się wyrazami "Przepisy § 3 i art. 53a";
13) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieni
u:"Art. 21a. Podatnik, który zamierza skorzystać z ulgi podatkowej, której waru
nkiem, określonym w odrębnych przepisach, jest brak zaległości podatkowych, może złożyć wniosek do właściwego organu podatkowego o przeprowadzenie postępowania podatkowego. Do wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego przepis art. 21 § 3 stosuje się odpowiednio.";14) w art. 22:
a) § 2 otrzymuje brzmienie:
"§ 2. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może zwolnić płatnika z ob
owiązku pobrania podatku, jeżeli:1) pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szcz
ególności jego egzystencji, lub2) podatnik uprawdopodobni, że pobrany podatek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego za rok podatkowy lub inny okres ro
zliczeniowy.",b
) po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:"§ 2a. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może ograniczyć pobór zal
c) w § 6 po wyrazach "§ 2" dodaje się wyrazy "i 2a";
15) art. 23 otrzymuje brzmienie:
"Art. 23. § 1. Organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze osz
acowania, jeżeli:1) brak jest ksiąg podatkowych lub innych danych niezbędnych do jej
2) dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na okr
eślenie podstawy opodatkowania, lub3) podatnik naruszył warunki uprawniające do korzystania ze zr
yczałtowanej formy opodatkowania.§ 2. Organ podatkowy odstąpi od określenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli dane wynikające z ksiąg podatkowych,
uzupełnione dowodami uzyskanymi w toku postępowania, pozwalają na określenie podstawy opodatkowania.§ 3. Podstawę opodatkowania określa się w drodze oszacowania, stosując następujące metody:
1) porównawczą wewnętrzną - polegającą na porównaniu wysok
2) porównawczą zewnętrzną - polegającą na porównaniu wysokości obrotów w innych przedsiębiorstwach prowadzących działalność o podobnym zakresie i w podobnych warunkach,
3) remanentową - polegającą na porównaniu wartości majątku przedsiębiorstwa na początku i na końcu okresu, z uwzględni
eniem wskaźnika szybkości obrotu,4) produkcyjną - polegającą na ustaleniu zdolności produkcyjnej przedsiębiorstwa,
5) kosztową - polegającą na ustaleniu wysokości obrotu na po
dstawie wysokości kosztów poniesionych przez przedsiębiorstwo, z uwzględnieniem wskaźnika udziałów tych kosztów w obrocie,6) udziału dochodu w obrocie - polegającą na ustaleniu wysokości dochodów ze sprzedaży określonych towarów i wykonywania określonych usług, z uwzględnieniem wysokości udziału tej sprzedaży (wykonanych usług) w całym obrocie.
§ 4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy nie można zastos
ować metod, o których mowa w § 3, organ podatkowy może w inny sposób oszacować podstawę opodatkowania.§ 5. Określenie podstawy opodatkowania w
drodze oszacowania powinno zmierzać do określenia jej w wysokości zbliżonej do rzeczywistej podstawy opodatkowania. Organ podatkowy, określając podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, uzasadnia wybór metody oszacowania.";16) po art. 23 dodaje się art. 23a w brzmieniu:
"Art. 23a. § 1. Jeżeli podstawa opodatkowania została określona w drodze oszac
§ 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii właściwych organizacji samorządu społeczno-zawodowego i gospodarczego, może określić, w drodze rozporządzenia, dla niekt
órych rodzajów działalności gospodarczej uproszczone normy służące oszacowaniu podstawy opodatkowania uwzględniające wskaźnik zyskowności, liczbę zatrudnionych pracowników, koszty ich zatrudnienia oraz koszty zakupu materiałów.";17) w art. 24 dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w brzmieniu:
"§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio w przypadku naruszenia przez p
18) po art. 24 dodaje się art. 24a i 24b w brzmieniu:
"Art. 24a.§ 1. Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej dokonując ustal
§ 2. Jeżeli strony, dokonując danej czynności prawnej, ukryły inną czynność prawną, organy podatkowe i organy kontroli skarbowej w
ywodzą skutki podatkowe z ukrytej czynności prawnej.Art. 24b. § 1. Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej rozstrzygając spr
awy podatkowe pominą skutki podatkowe czynności prawnych, jeżeli udowodnią, że z dokonania tych czynności nie można było oczekiwać innych istotnych korzyści niż wynikające z obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego, zwiększenia straty, podwyższenia nadpłaty lub zwrotu podatku.§2. Jeżeli strony, dokonując czynności prawnej, o której mowa w § 1, osiągnęły zamierzony rezultat gospodarczy, dla którego odpowiednia jest inna czynność prawna lub czynności prawne, skutki podatkowe wywodzi się z tej innej czynności prawnej lub czynności pra
wnych.";19) skreśla się art. 27;
20) w art. 28 w § 4 wyrazy "dochody gminy" zastępuje się wyrazami "dochody, odp
owiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa";21) w art. 29 § 2 otrzymuje brzmienie:
"§ 2. Skutki prawne ograniczenia, zniesienia, wyłączenia lub ustania wspóln
ości majątkowej nie odnoszą się do zobowiązań podatkowych powstałych przed dniem:1) zawarcia umowy
o ograniczeniu lub wyłączeniu ustawowej wspólności majątkowej,2) zniesienia wspólności majątkowej prawomocnym orzeczeniem są
du,3) ustania wspólności majątkowej w przypadku ubezwłasnowolnienia małżonka,
4) uprawomocnienia się orzeczenia sądu o separacji.
";22) art. 30 otrzymuje brzmienie:
"Art. 30. § 1. Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, o
dpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.§ 2. Inkasent, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 9, o
dpowiada za podatek pobrany a niewpłacony.§ 3. Płatnik lub inkasent odpowiada za należności wymienione w § 1 lub 2 całym swoim majątkiem.
§ 4. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi
okoliczność, o której mowa w § 1 lub 2, organ ten wydaje decyzję o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, w której określa wysokość należności z tytułu niepobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku.§ 5. Przepisów § 1-4 nie stosuje się, jeżeli odrębne przepisy stanowią i
naczej albo jeżeli podatek nie został pobrany z winy podatnika; w tych przypadkach organ podatkowy wydaje decyzję o odpowiedzialności podatnika.§ 6. Decyzję, o której mowa w § 4 i 5, organ podatkowy może wydać również po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozl
iczeniowego.";23) w art. 32:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. Płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty związane z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu przeda
wnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta.",b) po § 1 dodaje się § 1a
w brzmieniu:"§ 1a. W razie likwidacji lub rozwiązania osoby prawnej lub jednostki organ
izacyjnej niemającej osobowości prawnej podmiot dokonujący likwidacji lub rozwiązania zawiadamia pisemnie właściwy organ podatkowy, nie później niż w ostatnim dniu istnienia osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, o miejscu przechowywania dokumentów związanych z poborem lub inkasem podatku.";24) art. 33 otrzymuje brzmienie:
"Art. 33. § 1. Zobowiązanie podatkowe przed terminem płatności może być z
abezpieczone na majątku podatnika, a w przypadku osób pozostających w związku małżeńskim także na majątku wspólnym, jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że nie zostanie ono wykonane, a w szczególności gdy podatnik nie uiszcza wymagalnych zobowiązań o charakterze publicznoprawnym i dokonuje czynności, których skutkiem jest utrata prawa własności do majątku. W przypadku zabezpieczenia na majątku wspólnym małżonków przepis art. 29 § 2 stosuje się odpowiednio.§ 2. Zabezpieczenia w okolicznościach wymienionych w § 1 można d
okonać również w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, przed wydaniem decyzji:1) ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego,
2) określającej wysokość zobowiązania podatkowego,
3) określającej wysokość zwrotu podat
ku.§ 3. W przypadku, o którym mowa w § 2 pkt 2, zabezpieczeniu, z za
strzeżeniem art. 54 § 1 pkt 1, podlega również kwota odsetek za zwłokę należnych od zobowiązania na dzień wydania decyzji o zabezpieczeniu.§ 4. W przypadku, o którym mowa w § 2, organ po
datkowy na podstawie posiadanych danych co do wysokości podstawy opodatkowania określa w decyzji o zabezpieczeniu:1) przybliżoną kwotę zobowiązania podatkowego, jeżeli zabezpi
2) przybliżoną kwotę zobowiązania podatkowego oraz kwotę ods
etek za zwłokę należnych od tego zobowiązania na dzień wydania decyzji o zabezpieczeniu, jeżeli zabezpieczenie następuje przed wydaniem decyzji, o której mowa w § 2 pkt 2.§ 5. Zabezpieczenie następuje w trybie przepisów o postępowaniu egz
ekucyjnym w administracji.";25) po art. 33 dodaje się art. 33a-33c w brzmieniu:
"Art. 33a. § 1. Decyzja o zabezpieczeniu wygasa:
1) po upływie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wys
okość zobowiązania podatkowego,2) z dniem doręczenia decyzji określającej wysokość zobowiązania podatk
owego,3) z dniem doręczenia decyzji określającej wysokość zwrotu poda
tku.§ 2. Wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu nie narusza zarządzenia z
abezpieczenia wydanego na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.Art. 33b. Przepis art. 33 stosuje się odpowiednio do zabezpieczenia na mają
tku:1) płatnika lub inkasenta; decyzja o zabezpieczeniu wygasa z dniem doręcz
enia decyzji o odpowiedzialności podatkowej,2) osób
, o których mowa w art. 115, 116 i 116a, odpowiadających za zaległości podatkowe spółki lub innej osoby prawnej, jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązanie nie zostanie przez spółkę lub inną osobę prawną wykonane, a w szczególności gdy spółka lub inna osoba prawna nie uiszcza wymagalnych zobowiązań o charakterze publicznoprawnym i dokonuje czynności, których skutkiem jest utrata prawa własności do majątku; decyzja o zabezpieczeniu wygasa, gdy egzekucja z majątku podatnika okazała się w całości lub w części bezskuteczna.Art. 33c. Przepisy art. 33 § 2 pkt 2, § 4 pkt 2 oraz art. 33a § 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio do decyzji określającej wysokość odsetek za zwłokę, o której mowa w art. 53a.";
26) art. 34 otrzymuje brzmienie:
"Art. 34. § 1. Skarbowi P
§ 2. W zakresie zobowiązań podatkowych stanowiących dochód je
dnostki samorządu terytorialnego pobieranych przez urzędy skarbowe wniosek o wpis hipoteki przymusowej do sądu składa właściwy urząd skarbowy.§ 3. Przedmiotem hipoteki przymusowej może być:
1) część ułamkowa nieruchomości, jeżeli stanowi udział podatn
2) nieruchomość stanowiąca przedmiot współwłasności łącznej p
odatnika i jego małżonka,3) nieruchomość stanowiąca własność wspólnika spółki cywilnej, z tytułu zal
egłości podatkowych spółki.§ 4. Przedmiotem hipoteki przymusowej jest również:
1) użytkowanie wieczyste,
2) spółdzielcze własnościowe praw
3) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
4) prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej (prawo do lokalu mieszkalnego w domu budowanym przez spółdzielnię mieszkaniową w celu przeniesienia jego własności na członka spółdzielni),
5) wierzytelność zabezpieczona hipoteką.
§ 5. Do hipotek określonych w § 3 i 4 stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące hipoteki na nieruchomości.
§ 6. Przepisy § 2-5 stosuje się odpowiednio do należności przypadających od płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osób trz
ecich.";27) w art. 35 § 2 otrzymuje brzmienie:
"§ 2. Podstawą wpisu hipoteki przymusowej jest:
1) doręczona decyzja:
a) ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego,
b) określająca wysokość zobowiązania podatkowego,
c)
określająca wysokość odsetek za zwłokę,d) o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta,
e) o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej,
f) o odpowiedzialności spadkobiercy,
g) określająca wysokość zwrotu podatku,
2) tytuł wykonawczy lub zarządzenie zabezpieczenia, jeżeli może być wystawione, na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji bez wydawania decyzji, o której mowa w pkt 1.";
28) w art. 36 w § 2 po wyrazie "bankowego" kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się wyrazy "w tym przypadku o pierwszeństwie zaspokojenia decyduje kolejność wniosków o dokonanie wpisu.";
29) w art. 38 w § 1 wyrazy "płatnika lub inkasenta" zastępuje się wyrazami "płatnika, inkasenta, następców prawnych oraz osób trzecich odpowiadających za zaległości podatkowe";
30) w art. 39 § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. W toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej podatnik, płatnik, inkasent, wspólnicy spółki cywilnej lub inne osoby trzecie odp
owiadające za zaległości podatkowe na żądanie organu podatkowego obowiązani są do wyjawienia nieruchomości oraz przysługujących im praw majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki, jeżeli zachodzą przesłanki dokonania zabezpieczenia.";31) art. 41 otrzymuje brzmienie:
"Art. 41. § 1. Skarbowi Państwa i jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zobowiązań podatkowych powstałych w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 2, a także z tytułu zaległości podatkowych stanowiących ich dochód oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości, przysługuje zastaw skarbowy
na wszystkich będących własnością podatnika oraz stanowiących współwłasność łączną podatnika i jego małżonka rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 10 000 zł, z zastrzeżeniem § 2.§ 2. Zastawem skarbowym nie mogą być obciążone rzeczy lub prawa majątkowe niepodlegające egzekucji oraz mogące być przedmiotem hip
oteki.§ 3. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do należności przypadających od płatników lub inkasentów, następców prawnych oraz osób trzecich odpowiadających za zaległości podatkowe.";
32) w art. 42 po § 4 dodaje się § 5-7 w brzmieniu:
"§ 5. Zastaw skarbowy wygasa:
1) z mocy prawa z dniem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, a
lbo2) z dniem
wykreślenia wpisu z rejestru zastawów skarbowych, albo3) z dniem egzekucyjnej sprzedaży przedmiotu zastawu.
§ 6. O dokonaniu wpisu oraz wykreśleniu zastawu skarbowego urząd skarbowy zawiadamia podatnika, płatnika lub inkasenta, następcę prawnego lub os
obę trzecią odpowiadającą za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 42a § 2.§ 7. Zaspokojenie z przedmiotu zastawu skarbowego następuje w trybie przep
isów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.";33) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:
"Art
. 42a. § 1. Wykreślenie wpisu z rejestru zastawów skarbowych następuje, jeżeli rzecz lub prawo obciążone zastawem skarbowym w dniu jego ustanowienia nie stanowiły własności podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osoby trzeciej odpowiadającej za zaległości podatkowe. Wniosek o wykreślenie wpisu składa się w terminie 7 dni od dnia, w którym osoba powołująca się na swoje prawo własności powzięła wiadomość o ustanowieniu zastawu.§ 2. W sprawie wykreślenia wpisu z rejestru zastawów skarbowych w przypadku określonym w § 1 wydaje się decyzję.";
34) w art. 44:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. Wpis zastawu skarbowego do rejestru dokonywany jest na podstawie dor
1) ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego,
2) określającej wysokość zobowiązania podatkowego,
3) określającej wysokość odsetek za zwłokę,
4) o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta,
5) o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej,
6) o odpowiedzialności spadkobiercy,
7) określającej wysokość zwrotu podatku
.",b) po § 2 dodaje się § 3 w brzmieniu:
"§ 3. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio do należności przypadających od pła
35) w art. 46 po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
"§ 2a. Wydanie wypisu, o którym mowa w § 1, nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.";
36) w art. 47 w § 4a wyrazy "właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego w
yznaczył" zastępuje się wyrazami "organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego wyznaczył";37) art. 48 otrzymuje brzmienie:
"§ 1.
1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości pod
3) odraczać inne terminy przewidziane w przepisach prawa podatkow
ego, z wyjątkiem terminów określonych w art. 68-71, art. 77 § 1-3, art. 79 § 2, art. 80 § 1, art. 87 § 3 i 4, art. 88 § 1 i art. 118.§ 2. Przepisy § 1 pkt
1 i 2 stosuje się również do należności przypadających od płatników lub inkasentów. Przepis § 1 pkt 3 stosuje się odpowiednio do terminów dotyczących płatników lub inkasentów.§ 3. Odraczanie terminu płatności podatku lub rozkładanie na raty zapłaty podatku oraz odraczanie lub rozkładanie na raty zapłaty zaległości podatkowej, na wniosek będącego przedsiębiorcą podatnika, płatnika lub inkasenta, następuje zgodnie z przepisami o warunkach dopus
zczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.§ 4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, właściwość rzeczową organów podatkowych w sprawach, o których mowa w § 1 i 2, uwzględniając wysokość kw
oty, która może być przedmiotem odroczenia lub rozłożenia na raty, oraz terminy wpłat.";38) art. 49 otrzymuje brzmienie:
"Art. 49. § 1. W razie wydania decyzji na podstawie art. 48 § 1 pkt 1 lub pkt 2 no
§ 2. Jeżeli w terminie określonym w decyzji podatnik nie dokonał zapłaty odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, te
rminem płatności podatku lub zaległości podatkowej objętej odroczeniem lub ratą staje się odpowiednio termin określony w art. 47 § 1-3.§ 3. Przepisy § 1 i 2 stosuje się odpowiednio do odroczonych lub rozł
ożonych na raty należności płatników lub inkasentów.";39) w art. 50 wyrazy "art. 76 § 1, art. 78 § 1" zastępuje się wyrazami "art. 7
7 § 1, art. 79 § 2";40) w art. 51 w § 2 wyrazy "art. 23 § 4" zastępuje się wyrazami "art. 23a § 1";
41) w art. 52 w § 1:
a) w pkt 1 wyrazy "art. 74 § 2" zastępuje się wyrazami "art. 73 § 2",
b) w pkt 2 po wyrazie "należnej" dodaje się wyrazy "lub został on zaliczony na poczet zaległości podatkowej albo bieżących lub przyszłych zobowiązań p
odatkowych";42) art. 53 otrzymuje brzmienie:
"Art. 53. § 1. Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są o
dsetki za zwłokę.§ 2. Przepis § 1 stosuje
się również do należności, o których mowa w art. 52 § 1, oraz do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, w części przekraczającej wysokość podatku należnego za rok podatkowy.§ 3. Odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 48 § 1 pkt 2 i 3, art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5 i art. 76a § 1.
§ 4. Odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upł
ywu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.§ 5. W przypadkach, o których mowa w art. 52 § 1, odsetki za zwłokę naliczane są odpowiednio od dnia:
1) zwrotu nadpłaty, zwrotu podatku, zwrotu oprocentowania lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych lub na poczet bi
2) pobrania wynagrodzenia.";
43) po art. 53 dodaje się art. 53a w brzmieniu:
"Art. 53a. Jeżeli w postępowaniu podatkowym po zakończeni
44) art. 54 otrzymuje brzmienie:
"Art. 54. § 1. Odsetek za zwłokę nie nalicza się:
1) za okres zabezpieczenia, od zabezpieczonej kwoty zobowiąz
2) za okres od dnia następnego po upływie terminu, o którym m
owa w art. 227 § 1, do dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,3) za okres od dnia następnego po upływie terminu, o którym m
owa w art. 139 § 3, do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego, jeżeli decyzja organu odwoławczego nie została wydana w terminie, o którym mowa w art. 139 § 3,4) w przypadku zawieszenia postępowania z urzędu - od dnia w
ydania postanowienia o zawieszeniu postępowania do dnia doręczenia postanowienia o podjęciu zawieszonego postępowania,5) od zaległości z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotn
ości wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez "Pocztę Polską" za polecenie przesyłki listowej,6) za okres od dnia wszczęcia kontroli podatkowej do dnia doręczenia decyzji w sprawie, która była przedmiotem kontroli p
odatkowej, jeżeli postępowanie podatkowe nie zostało wszczęte w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia kontroli,7) za okres od dnia wszczęcia postępowania podatkowego do dnia doręczenia decyzji organu pierwszej instancji, jeżeli decyzja nie została doręczona w terminie 3 miesięcy od dnia wszczęcia p
ostępowania,8) w zakresie przewidzianym w odrębnych u
stawach.§ 2. Przepisu § 1 pkt 3 i 7 nie stosuje się, jeżeli do opóźnienia w wydaniu decyzji przyczyniła się strona lub jej przedstawiciel lub opóźnienie powstało z prz
yczyn niezależnych od organu.§ 3. Przepisy § 1 pkt 2, 3, 6 i 7 stosuje się również w ra
zie uchylenia decyzji i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia oraz stwierdzenia nieważności decyzji.§ 4. Przepis § 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio w razie przeniesienia na poczet zobowiązań podatkowych zajętych uprzednio rzeczy lub praw majątkowych
.";45) w art. 56 w § 1 wyrazy "przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego" zastępuje się wyrazami "zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim";
46) w art. 57:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. W decyzji wydanej na podstawie art. 48 § 1 pkt 1 lub pkt 2,
b) w § 4 wyrazy "art. 49 § 2" zastępuje się wyrazami "art. 49 § 2 i 3 oraz art. 55 § 2",
c) § 6 otrzymuje brzmienie:
"§ 6. Organ podatkowy może odstąpić od ustalenia opłaty prolongacyjnej, j
eżeli wydanie decyzji, o której mowa w § 1, następuje w związku postępowaniem układowym lub na podstawie odrębnych ustaw.",d) w § 7 po wyrazie "podatków" dodaje się wyrazy "oraz zaległości podatk
owych",e) § 8 otrzymuje brzmienie:
"§ 8. Przepisy § 1-4 i 7 stosuje się również do odroczonych lub rozłożonych na raty należności płatników lub inkasentów, następców prawnych oraz osób trzecich.";
47) art. 59 otrzymuje brzmienie:
"A
1) zapłaty,
2) pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta,
3) potrącenia,
4) zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku,
5) zaniechania poboru,
6) przeniesienia własności rzeczy lub praw mają
tkowych,7) przejęcia własności nieruchomości lub prawa majątkowego w postępowaniu egzekucyjnym,
8) umorzenia zaległości,
9) przedawnienia.
§ 2. Zobowiązanie płatnika lub inkasenta wygasa w całości lub w części wskutek:
1) wpłaty,
2
) zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku,3) umorzenia, w przypadkach przewidzianych w art. 67 § 6,
4) przejęcia własności nieruchomości lub przejęcia prawa mają
tkowego w postępowaniu egzekucyjnym,5) przedawnienia.";
48) w art. 60:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie o
2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędn
ościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.",b) po § 3 d
odaje się § 4-6 w brzmieniu:"§ 4. Zlecenia płatnicze na rzecz organów podatkowych mogą być skł
§ 5. Zlecenie płatnicze, o którym mowa w § 4, powinno zawierać dane
identyfikujące wpłacającego, w tym numer identyfikacji podatkowej, oraz powinno wskazywać tytuł wpłaty, przy czym niepodanie lub błędne podanie tych informacji stanowi podstawę do odmowy realizacji wpłaty gotówkowej lub polecenia przelewu.§ 6. Rozliczanie płatności na rzecz organów podatkowych następuje p
oprzez międzybankowy system rozliczeń elektronicznych w krajowej organizacji rozliczeniowej lub poprzez system elektronicznych rozrachunków międzyoddziałowych Narodowego Banku Polskiego.";49) w art. 61:
a) w § 1 wyrazy "bankowych rozliczeń bezgotówkowych" zastępuje się wyrazami "polecenia prz
elewu",b) w § 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) do pobierania podatków przez płatników lub inkasentów.";
50) art. 62 otrzymuje brzmienie:
"Art. 62. § 1. Jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, dokonaną wpłatę zalicza się na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności, chyba że podatnik wskaże, na poczet którego zobowiązania dokonuje wpłaty.
§ 2. Jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania z tytułu zaliczek na podatek, dokonaną wpłatę zalicza się na poczet zaliczki, począwszy od z
obowiązania o najwcześniejszym terminie płatności.§ 3. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio w razie dokonywania wpłat na poczet rat, na jakie rozłożono podatek lub zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę oraz rat podatku.
§ 4
. Do wpłat zaliczanych na poczet zaległości podatkowej stosuje się art. 55 § 2. W sprawie zaliczenia wpłaty na poczet zaległości podatkowych wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie.§ 5. Przepisy § 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do wpłat dokonywanych przez płatników, inkasentów, następców prawnych oraz osoby trz
ecie.";51) w art. 63 w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) szczegółowe sposoby zaokrąglania podstaw opodatkowania, kwot poda
tków, odsetek za zwłokę, nadpłat, oprocentowania nadpłat, opłaty prolongacyjnej oraz wynagrodzeń przysługujących płatnikom lub inkasentom,";52) w art. 64:
a) w § 1:
- zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
"Zobowiązania podatkowe oraz zaległości podatkowe wraz z odse
- w pkt 5 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
"6) odszkodowania orzeczonego
w decyzji organu administracji rządowej.",b) po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:
"§ 2a. Do potrącenia zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę przepis art. 55 § 2 stosuje się odpowiednio.",
c) § 5 otrzymuje brzmienie:
"§ 5. Potrącenie następuje
z dniem:1) złożenia wniosku, który został uwzględniony,
2) wydania z urzędu postanowienia o potrąceniu.",
d) po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:
"§ 6a. Potrącenie następuje w drodze postanowienia, na które służy zaż
53) w art. 65 w § 1 w pkt 3
kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:"4) odszkodowania orzeczonego w decyzji wydanej przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę lub marszałka wojewód
54) w art. 66:
a) § 2 i 3 otrzymują brzmienie:
"§ 2. Przeni
esienie następuje na wniosek podatnika:1) w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, na podstawie umowy za
wartej, za zgodą właściwego urzędu skarbowego, między starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej a podatnikiem,2) w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2, na podstawie umowy za
wartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), zarządem powiatu albo zarządem województwa a podatnikiem.§ 3. Umowa, o której mowa w § 2, wymaga formy pisemnej.",
b) po § 3a dodaje się § 3b w brzmieniu:
"
§ 3b. Wyrażenie lub odmowa wyrażenia zgody, o której mowa w § 2 pkt 1, następuje w drodze postanowienia.";55) w art. 67:
a) w § 1 wyrazy "lub odsetki za zwłokę" zastępuje się wyrazami " , odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną",
b) w § 1a wyrazy "lub
odsetek za zwłokę" zastępuje się wyrazami " , odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej",c) w § 3 wyrazy "oraz odsetek za zwłokę" zastępuje się wyrazami " , odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej",
d) w § 4 w pkt 4 wyrazy "następców prawnych oraz nie ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej; w takim przypadku decyzję
umarzającą zaległość podatkową pozostawia się w aktach sprawy" zastępuje się wyrazami "spadkobierców innych niż Skarb Państwa oraz nie ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej",e) po § 4 dodaje się § 5-7 w brzmieniu:
"§ 5. W przypadkach, o których mowa w § 4, decyzję umarzającą zal
§ 6. Przepisy art. 67 § 4 pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio do umarzania zaległ
ości płatnika lub inkasenta.§ 7. Przepisy § 4-6 stosuje się odpowiednio do umarzania z urzędu opłaty prolongacyjnej.";
56) w art. 68:
a) § 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"§ 3. Dodatkowe zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w kt
§ 4. Zobowiązanie z tytułu opodatkowania dochodu nieznajdującego p
okrycia w ujawnionych źródłach przychodów lub pochodzącego ze źródeł nieujawnionych nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin do złożenia zeznania rocznego dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, za rok podatkowy, którego dotyczy decyzja.",b) w § 5 wyrazy "12 miesięcy" zastępuje się wyrazami "2 lata";
57) w art. 69 § 2 otrzymuje brzmienie:
"§ 2. Termin do wydania decyzji, o której mowa w § 1, wynosi 3 lata od ko
58) art. 70 otrzymuje brzmienie:
"Art. 70. § 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności p
odatku.§ 2. Bieg terminu przedawnienia nie rozpocz
yna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu:1) od dnia wydania decyzji, o których mowa w art. 48 § 1, do dnia terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podatk
owej, ostatniej raty podatku lub ostatniej raty zaległości podatkowej,2) od dnia wejścia w życie rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminu płatności podatku, wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do dnia upływu przedłużonego terminu.
§ 3. Bieg terminu przedawnienia przerywa ogłoszenie upadłości. Po prz
erwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu uprawomocnienia się postanowienia o ukończeniu postępowania upadłościowego.§ 4. Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowa
nia środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu, w którym zakończono postępowanie egzekucyjne.§ 5. Kolejne wszczęcie postępowania egzekucyjnego nie przerywa biegu terminu przedawnienia
.§ 6. Bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony z dniem:
1) wszczęcia postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe,
2) wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
§ 7. Termin przedawnienia biegnie d
alej od dnia następującego po dniu:1) prawomocnego zakończenia postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe,
2) doręczenia organowi podatkowemu orzeczenia sądu administr
§ 8. Nie ulegają przedawnieniu zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym, jednakże po upływie terminu przedawnienia zobowiązania te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu.";
59) po art. 70 dodaje się art.
70a i 70b w brzmieniu:"Art. 70a. § 1. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 68 § 1 i 3 oraz w art. 70 § 1, ulega zawieszeniu, jeżeli możliwość ustalenia lub okr
eślenia zobowiązania podatkowego wynika z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, a ustalenie lub określenie przez organ podatkowy wysokości tego zobowiązania uzależnione jest od uzyskania odpowiednich informacji od organów innego państwa.§ 2. Za
wieszenie terminu przedawnienia, o którym mowa w § 1, następuje od dnia wystąpienia przez organ podatkowy z wnioskiem do organu innego państwa do dnia uzyskania przez organ podatkowy żądanej informacji - jednak nie dłużej niż przez okres 3 lat.§ 3. Zawies
zenie terminu przedawnienia, o którym mowa w § 1, może następować wielokrotnie; w takich przypadkach okres łącznego zawieszenia terminu przedawnienia nie może przekraczać 3 lat.Art. 70b. Jeżeli w trakcie toczącego się postępowania podatkowego zobowiąz
anie podatkowe uległo przedawnieniu, postępowanie to umarza się w drodze postanowienia.";60) w art. 71 po wyrazach "art. 70" dodaje się wyrazy "oraz art. 70b";