Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

Warszawa, 05-07-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, złożone podczas 84 posiedzenia Senatu, w sprawie programu stypendialnego dla uczniów pochodzących z rodzin popegeerowskich uprzejmie informuję, że:

ustawą z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. nr 281, poz. 2781) wprowadzony został nowy system pomocy materialnej dla uczniów. Powyższy akt prawny dodał do ustawy o systemie oświaty nowy rozdział 8a "Pomoc materialna dla uczniów", który w sposób szczegółowy określa zasady udzielania pomocy materialnej dla uczniów w postaci stypendium szkolnego, zasiłku szkolnego, stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Nowy model pomoc materialnej obejmuje:

1) pomoc materialną o charakterze socjalnym, tj. stypendia szkolne i zasiłki szkolne, realizowaną jako zadanie ciągłe. Powyższe formy realizują cel zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia.

2) pomoc materialną o charakterze socjalnym i motywacyjnym, realizowaną w krótszych (zróżnicowanych) sekwencjach czasowych:

• jako rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych;

• jako rządowy program wspierania, powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i organizacje pozarządowe;

• jako rządowy program wspierania powstawania i realizacji regionalnych oraz lokalnych programów wspierania edukacji uczniów uzdolnionych, które tworzą jednostki samorządu terytorialnego i organizacje pozarządowe.

3) pomoc materialną o charakterze motywacyjnym, realizowaną jako zadanie ciągłe na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w znacznej mierze finansowaną z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 90p ust. 1 ustawy o systemie oświaty udzielanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym stanowi zadanie własne gminy, na realizację którego gmina otrzymuje dofinansowanie (art. 90r ust. 1 ustawy). Oznacza to, że gminy mogą uzupełnić już istniejący system stypendialny środkami własnymi lub też opracować własne programy pomocy uczniom z wykorzystaniem środków własnych, wolontariatu oraz współpracy z organizacjami pożytku publicznego.

Przepisy ustawy o systemie oświaty nie zobowiązują gmin do przeznaczania na ten cel środków własnych, lecz do przygotowania gminnych regulaminów przyznawania pomocy materialnej dla uczniów, finansowanej z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 90r ust. 1 ustawy o systemie oświaty środki na realizację świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym zostały zagwarantowane w budżecie państwa. W 2005 r. na realizację pomocy materialnej dla uczniów, w ustawie budżetowej, w rezerwie celowej nr 55 przeznaczono kwotę 242 500 000 zł.

Obok rozwiązań przyjętych w ustawie o systemie oświaty od 2004 roku istnieje możliwość uzyskania pomocy stypendialnej ze środków pomocowych Unii Europejskiej, które realizowane są w ramach Działania 2.2. "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Działanie to przewiduje dwa rodzaje projektów stypendialnych:

• dla uczniów z obszarów wiejskich,

• dla studentów z obszarów zmarginalizowanych.

Uczestnikami projektów są uczniowie publicznych i niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu maturalnego, pochodzący z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, z obszarów wiejskich (decyduje tu miejsce stałego zameldowania) oraz studenci pochodzący z obszarów zmarginalizowanych, w tym w szczególności z obszarów wiejskich i restrukturyzacji przemysłów oraz znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej. Definicja obszaru wiejskiego i zmarginalizowanego została podana w uzupełnieniu ZPORR. Wysokość dochodu na osobę w rodzinie, uprawniająca do ubiegania się o stypendium w ramach ZPORR, jest zgodna z kwotą uprawniającą do korzystania ze świadczeń rodzinnych1 i wynosi 504 zł.

Projektodawcami w ramach działania 2.2 są powiaty oraz ich związki i porozumienia.

W okresie programowania na lata 2004 - 2006 na stypendia dla młodzieży wiejskiej przewidziano środki publiczne (tj. środki Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS i budżetu państwa) w wysokości 151 mln Euro (dofinansowanie z EFS stanowi ok. 70% wydatków kwalifikowanych oraz ok. 30% środków pochodzi z budżetu państwa - rezerwa Ministra Edukacji Narodowej i Sportu przekazywana zgodnie z zasadami ustalanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu2.

W 2005 roku na stypendia dla uczniów w ramach Działania 2.2. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu dysponuje kwotą 70 700 000 zł, która została przekazana poszczególnym wojewodom, po podziale środków pozostających w dyspozycji Ministra Gospodarki i Pracy, zgodnie z zapotrzebowaniem ujętym w Ramowych Planach Realizacji Działań na rok 2005,

Łącznie z dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Społecznego kwota środków przeznaczonych na pomoc materialną dla uczniów wiejskich, w tym dla dzieci byłych pracowników ppgr-ów wynosi w 2005 roku ok. 236 mln zł.3

O stypendia mogli ubiegać się uczniowie, którzy spełniali następujące kryteria:

• są dziećmi byłych pracowników ppgr,

• dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 532 zł (możliwe jest odstąpienie od tego kryterium w szczególnie uzasadnionych wypadkach, na wniosek ośrodków pomocy społecznej),

• zamieszkują na terenach wiejskich lub w miastach do 20 000 mieszkańców.

Pomiędzy rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o systemie oświaty a programem Agencji Nieruchomości Rolnych istnieją wyraźne różnice. Przede wszystkim dotyczą one:

• kwoty dochodu uprawniającego do ubiegania się o stypendium - w przypadku ustawy o systemie oświaty jest to 316 zł/ na osobę w rodzinie, w programie ANR - 532 zł/ na osobę w rodzinie,

• wysokości świadczeń stypendialnych - w ustawie o systemie oświaty jest to od 44,80 zł do 112 zł miesięcznie, Agencji wypłaca zaś świadczenia w wysokości 200 zł miesięcznie.

System pomocy materialnej dla uczniów - dzieci byłych pracowników ppgr - wyraźnie preferował tę grupę na tle innych uczniów, w szczególności w porównaniu z grupą uczniów z terenów wiejskich - zarówno w kwestii dostępu do pomocy, jak i jej wysokości, toteż jako działanie o stałym charakterze byłby niewłaściwy i wzbudzałby wiele kontrowersji wśród innych uczniów i ich rodziców.

Obecnie uczniowie będący dziećmi byłych pracowników ppgr są w pełni uprawnieni do korzystania z wszystkich dostępnych form pomocy stypendialnej, zarówno w oparciu o ustawę o systemie oświaty, jak i ZPORR, o ile spełniają kryteria zawarte w powyższych aktach prawnych.

Przyjęte dotychczas rozwiązania ustawowe w zakresie pomocy materialnej dla uczniów wyrównują szanse wszystkich dzieci do ubiegania się o pomoc materialną o charakterze edukacyjnym. Mogą z niej na równych prawach korzystać również dzieci z terenów wiejskich, w tym dzieci byłych pracowników ppgr, które spełniają kryteria określone w ustawie o systemie oświaty bądź w programie operacyjnym.

Celem zapewnienia płynnego przekazania istniejącego systemu stypendialnego prowadzonego przez ANR do systemu oświaty przedłużono wypłatę stypendiów przez Agencję do 30 czerwca 2005 r.

Należy zauważyć, że ewentualne kontynuowanie wypłacania stypendiów dla dzieci byłych pracowników ppgr-ów przez Agencję Nieruchomości Rolnych, w proponowanym przez Pana Senatora wymiarze czasowym, spowoduje poważne skutki finansowe dla budżetu państwa w postaci zmniejszenia wpływów do środków budżetu odpowiednio w kolejnych latach.

Wg szacunkowych danych przygotowanych przez ANR kontynuowanie stypendiów tylko dla uczniów objętych wcześniej programem stypendialnym do momentu ukończenia przez nich szkół średnich, wymaga zaangażowania w kolejnych latach następujących środków finansowych;

• 2005 r. 33,5 mln zł,

• 2006 r. 53,0 mln zł,

• 2007 r. 25,0 mln zł,

• 2008 r. 5,8 mln zł.

Oznacza to uszczuplenie dochodów budżetu państwa planowanych z tytułu wpłat ANR o ww. kwoty.

Obowiązujące rozwiązania ustawy o systemie oświaty nie przewidują możliwości wypłacania pomocy materialnej dla dzieci byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej na zasadach przyjętych przez Agencję Nieruchomości Rolnych, różniących się do obowiązujących rozwiązań systemowych.

Gdyby jednak uznać, że regulamin przyznawania i realizacji stypendiów ANR mówił o ich przyznaniu do czasu ukończenia szkoły oraz biorąc pod uwagę ewentualne ograniczenie praw nabytych uczniów, którym stypendium już przyznano, parlament musiałby rozważyć możliwość błyskawicznej nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, przywracając na okres przejściowy kompetencje Agencji Nieruchomości Rolnych w tym zakresie. W sprawie ewentualnej nowelizacji ww. ustawy zwróciłam się do Marszałka Sejmu RP Pana Włodzimierza Cimoszewicza.

Z wyrazami szacunku

Wz. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Anna Radziwiłł

Z poważaniem

* * *

Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Lorenza, złożone na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

Warszawa, dnia 15 lipca 2005 r.

Pan
Prof. dr hab. Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Janusza Lorenza przekazanego przy piśmie nr BPS/DSK-043-325/05 z dnia 5 lipca 2005 roku w sprawie restrukturyzacji Poczty Polskiej przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Na wstępie chciałbym poinformować, że Pan Senator Janusz Lorenz niezależnie od skierowanego do mnie ww. oświadczenia, już raz składał oświadczenie w tej sprawie, na które udzieliłem wyjaśnień w piśmie z dnia 5 kwietnia br., podejmował też kilkakrotnie indywidualnie lub wspólnie z Posłem Mieczysławem Aszkiełowiczem oraz przedstawicielami związków zawodowych działających w Poczcie Polskiej, interwencje w sprawie reorganizacji ppup "Poczta Polska" na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego domagając się zmiany decyzji Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej na tym obszarze. Pomimo, wyczerpujących wyjaśnień udzielonych przeze mnie w odpowiedzi na siedem kolejnych wystąpień tj. w pismach z dnia 25 marca 2005 r., z dnia 1, 5, 15 i 27 kwietnia 2005 r. oraz z 17 maja i 9 czerwca 2005 r. jak również przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej w pismach z dnia 19 i 27 kwietnia br. oraz z 19 maja br. a także w trakcie spotkań zorganizowanych w dniu 22 i 30 marca r. w siedzibie Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej z udziałem parlamentarzystów z terenu województwa warmińsko-mazurskiego i przedstawicieli władz samorządowych, Pan Senator nie przyjmuje do wiadomości argumentów uzasadniających podjętą przez Dyrektora Generalnego decyzję i w każdym ze swoich wystąpień zwraca się o podjęcie przeze mnie działań, które miałyby doprowadzić do zmiany wydanego przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej Zarządzenia Nr 31 z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie utworzenia Centrum Usług Pocztowych, używając różnych możliwych argumentów począwszy od niezgodności struktury organizacyjnej Poczty Polskiej z podziałem administracyjnym kraju poprzez intensywność strumieni przesyłek pocztowych w kierunku Olsztyna i Białegostoku, po sprawy socjalno-bytowe pracowników Poczty Polskiej i ich rodzin.

Jakkolwiek w wyżej wymienionych pismach i na spotkaniach były już omawiane kwestie, które porusza Pan Senator Janusz Lorenz w swoim oświadczeniu, pozostając na niezmienionym stanowisku raz jeszcze wyjaśniam, co poniżej.

Dyrekcja Generalna Poczty Polskiej, a konkretnie powołany przez Dyrektora Generalnego zespół ds. opracowania modelu logistyki pocztowej bardzo wnikliwie przeanalizował wszystkie możliwe warianty organizacji funkcjonowania jednostek organizacyjnych w rejonie województwa warmińsko-mazurskiego i rekomendował opcję, która gwarantuje zachowanie oczekiwanej przez klientów dostępności do usług i terminowości doręczeń. Przyjęte rozwiązanie i argumenty przemawiające za nim Dyrektor Generalny szczegółowo przedstawił na spotkaniu, które odbyło się w dniu 26 kwietnia 2005 r., w którym uczestniczyli m.in. przedstawiciele samorządu i związkowcy z województwa warmińsko-mazurskiego oraz parlamentarzyści. Ponadto, Dyrektor Generalny Poczty Polskiej przy piśmie z dnia 27 kwietnia 2005 r. znak: DGPP/443/DZZ/-075/377/2005 i załączonej do niego "Rekomendacji docelowego modelu logistyki Poczty Polskiej" szczegółowo wyjaśnił Panu Senatorowi jakie aspekty były brane pod uwagę przy opracowywaniu modelu logistyki i wskazał, że przepływy strumieni przesyłek jak i ilość obsługiwanych klientów mają wpływ na kształtowanie efektywnego systemu komunikacji pocztowej ale nie decydujący. Najistotniejszym miernikiem efektywności tego systemu jest jakość i terminowość usług. System logistyczny Poczty Polskiej musi w taki sposób funkcjonować, aby w celu bieżącego zaspokojenia potrzeb ludności zapewnić bezpieczeństwo obrotu pocztowego i terminowość doręczeń przesyłek w kraju i z granicą. Należy tu podkreślić, że ustalony w ramach nowej struktury organizacyjnej przepływ strumieni przesyłek pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi Poczty Polskiej nie będzie dla klientów Poczty Polskiej miało najmniejszego znaczenia, albowiem jak dotychczas będą oni obsługiwani przez te same placówki pocztowe, a to czy przesyłka trafi do adresata poprzez węzeł pocztowy w Białymstoku, Olsztynie, Bydgoszczy czy Gdańsku nie ma dla klienta żadnego znaczenia. Ważne jest aby nadana przez niego przesyłka trafiła do adresata w jak najkrótszym czasie i to nie tylko przesyłka priorytetowa (droższa) ale także ekonomiczna (tańsza). Ważne jest również dla klienta, aby Poczta Polska nie musiała podwyższać cen na swe usługi, po to aby rekompensowały one nieefektywny system komunikacji pocztowej i aby nie było konieczności dofinansowywania działalności Poczty Polskiej z budżetu państwa.

Należy mieć także na uwadze to, że głównym zdaniem Poczty Polskiej, dla którego została powołana jest zapewnienie ciągłości świadczenia powszechnych usług pocztowych, na obszarze całego kraju, na jednolitych warunkach oraz zapewnienie bezpieczeństwa obrotu pocztowego, w celu bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb ludności, organów państwowych, samorządu terytorialnego oraz gospodarki narodowej. Wykonując te zadania Poczta Polska ma obowiązek jednocześnie kierować się zasadą racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej, tak aby jej działalność nie przynosiła strat i nie wymagała dotacji z budżetu państwa. Pragnę w tym miejscu zapewnić Pana Marszałka i Pana Senatora, że w ramach sprawowanego nadzoru nad Pocztą Polską, z dużą uwagą śledzę wszystkie zmiany zachodzące w tym przedsiębiorstwie i uważam, że podjęta przez Dyrektora Generalnego decyzja w sprawie organizacji świadczenia przez poszczególne jednostki organizacyjne powszechnych usług pocztowych opiera się na analizach potwierdzających ww. zasadę i wywieranie w tej sytuacji nacisku na Dyrektora Generalnego do jej zmiany z powodu niezgodności struktury organizacyjnej Poczty Polskiej z podziałem administracyjnym kraju, który to czynnik nie jest dla działalności samofinansującego się przedsiębiorstwa priorytetowy ani wiążący, czy też z powodu innych, nie mających w tym wypadku istotnego dla znaczenia, przesłanek jest nieuzasadnione i niezgodne z interesem Poczty Polskiej i zasadami praworządności.

Przedstawiając powyższe, uważam sprawę na tym etapie wdrażania zmian organizacyjnych w Poczcie Polskiej za ostatecznie wyjaśnioną. Proces ten niedługo zostanie zakończony i dopiero po pewnym okresie funkcjonowania nowych struktur i uzyskanych przez te jednostki wynikach finansowych, także po ewentualnym ujawnieniu się tzw. słabych punktów w komunikacji pocztowej będzie możliwe, wręcz konieczne, podjęcie działań w kierunku ich wyeliminowania. Obecnie nie ma ku temu żadnych przesłanek istotnych z punktu widzenia interesu Poczty Polskiej, dla zabezpieczenia którego zmiany są wdrażane.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Wojciech Hałka

Podsekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Jurgiela, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 15.07.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sen
atu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem z dnia 3.06.2005 r., przekazanym przez Pana Senatora Krzysztofa Jurgiela, w sprawie prywatyzacji przedsiębiorstwa "Polmos" Białystok S.A. uprzejmie informuję:

1. Spośród czterech potencjalnych inwestorów dopuszczonych do badania stanu Polmosu Białystok S.A., trzy podmioty: Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. Central European Distribution Corporation (CEDC) oraz Polmos Lublin S.A., złożyły oferty wiążące. Minister Skarbu zwrócił się do inwestorów o poprawienie ofert wiążących do dnia 5.05.2005 r. Po ich analizie, Minister w dniu 11.05.2005 r. podjął decyzję o dopuszczeniu trzech oferentów do trzytygodniowych rokowań równoległych. Przed przyznaniem wyłączności negocjacyjnej inwestorzy zostali poproszeni o poprawienie ofert na zakup akcji Polmosu Białystok do dnia 25.05.2005 r.

Po analizie poprawionych ofert zakupu akcji, Minister Skarbu Państwa przyznał firmie Sobieski Dystrybucja sp. z o.o. wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie zakupu akcji Polmosu Białystok S.A. w okresie od 30.05.2005 r. do 3.06.2005 r. W dniu 3.06.2005 r. MSP przedłużył potencjalnemu inwestorowi wyłączność negocjacyjną do dnia 8.06.2005 r. W dniu 9.06.2005 r. Minister Skarbu Państwa podjął decyzję o bezskutecznym upływie wyłączności negocjacyjnej udzielonej Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. oraz o rozpoczęciu rozmów z CEDC w okresie 13.06.2005 r. - 17.06.2005 r., bez udzielenia wyłączności. Powodem takiej decyzji Ministra było brak akceptacji MSP dla propozycji cenowej Sobieski Dystrybucja sp. z o.o. Po analizie poprawionych ofert trzech potencjalnych inwestorów wyłączność negocjacyjna została przyznana firmie CEDC w okresie 22.06.2005 r. - 1.07.2005 r. (wyłączność została przedłużona do dnia 4.07.2005 r.). W okresie wyłączności, po uzyskaniu od potencjalnego inwestora poprawionej oferty cenowej na zakup akcji Spółki, Minister Skarbu Państwa podjął w dniu 24.06.2005 r. decyzję o umożliwieniu CEDC rozpoczęcia rozmów z przedstawicielami załogi Polmosu w sprawie tzw. pakietu socjalnego, a także o umożliwieniu potencjalnemu inwestorowi przeprowadzenia dodatkowego badania stanu Spółki. W dniu 4.07.2005 r. Minister Skarbu Państwa uznał, iż wyłączność negocjacyjna udzielona CEDC upłynęła skutecznie, tzn.: uzgodniono cenę za pakiet akcji Spółki jak również pakiet inwestycyjny oraz uzgodniono i parafowano pod względem technicznym projekt umowy sprzedaży akcji.

Najważniejszymi kryteriami oceny ofert złożonych przez potencjalnych inwestorów były:

- cena za pakiet 61% akcji Spółki (w tym cena za jedną akcję),

- pakiet inwestycyjny,

- ocena możliwości finansowych inwestorów,

- wiarygodność oferentów,

- stosunek inwestorów do zaproponowanego przez MSP projektu umowy sprzedaży akcji,

- kierunki i strategia rozwoju Spółki,

- sposób zabezpieczenia wykonania zobowiązań wynikających z umowy prywatyzacyjnej.

W dniu 11.07.2005 r. Minister Skarbu Państwa zawarł z firmą Carey Agri International Poland Sp. z o.o. (spółka zależna od CEDC) umowę zbycia pakietu 61% akcji Polmosu Białystok S.A. Umowa wejdzie w życie po uzyskaniu przez inwestora zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na koncentrację kapitału, a także zwolnienia Komisji Papierów Wartościowych i Giełd na przeniesienie własności akcji poza rynkiem regulowanym.

2. Interesy pracowników Polmosu zostały w procesie prywatyzacji należycie zabezpieczone. Minister Skarbu Państwa umożliwił przedstawicielom załogi oraz potencjalnego inwestora przeprowadzenie rozmów w sprawie pakietu socjalnego. W dniu 4.07.2005 r. strony negocjacji poinformowały o osiągnięciu porozumienia. Zgodnie z przekazanym protokołem uzgodnień, parafowanym przez przedstawicieli inwestora oraz związków zawodowych działających w Polmosie, inwestor zapewni pracownikom Spółki m.in.

- 10-letnią gwarancję zatrudnienia,

- tzw. "premierę prywatyzacyjną" w wysokości 10 pensji,

- jednorazową podwyżkę płac o 4,5%,

- utrzymanie odpisu na ZFŚS na dotychczasowym poziomie.

W świetle powyższych informacji, jak również korzyści płynących z planowanej transakcji zarówno dla Skarbu Państwa, Spółki oraz jej pracowników, oczekiwanie odstąpienia od prywatyzacji Przedsiębiorstwa "Polmos" S.A. w Białymstoku uważam za nieuzasadnione.

Z poważaniem

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. SEKRETARZ STANU

Stanisław Speczik

* * *

Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Gładkowskiego, złożone na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, 2005-07-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Witolda Gładkowskiego na 83. posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 czerwca 2005 r., w sprawie nowelizacji art. 40 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie chciałbym w pełni podzielić pogląd Pana Senatora Witolda Gładkowskiego, iż emerytura żołnierza zawodowego jest świadczeniem, a nie nagrodą i zapewniam, że resort Obrony Narodowej zawsze czynił starania o zabezpieczenie właściwych rozwiązań prawnych i utrzymanie stabilności wojskowego systemu emerytalnego.

Przykładem tego może być nowelizacja art. 14 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 z późn. zm.). Została ona dokonana na mocy art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2000 r. (Dz.U. z 2000 r. Nr 122, poz.1313). W jej wyniku od 1 stycznia 2001 r. zostały wprowadzone korzystne unormowania dotyczące doliczania - do wysługi emerytalnej - pracy po zwolnieniu z wojska, gdy emerytura wynosi mniej niż 75% podstawy wymiaru. Emerytowi, który ukończył 55 lat życia - mężczyzna, 50 lat - kobieta, albo stał się inwalidą można na jego wniosek doliczyć do wysługi pracę już po 15 latach służby wojskowej, a nie jak poprzednio - po 20.

Ta sama nowelizacja wprowadziła zapis dotyczący rozliczania świadczeniobiorców wojskowych osiągających dodatkowe przychody. Między innymi wysokość zarobków emerytów wojskowych, posiadających prawo do pełnego świadczenia emerytalnego, tj. 75% podstawy wymiaru (bez uwzględnienia podwyższenia z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą wojskową oraz inwalidztwa, z tytułu którego przysługują świadczenia odszkodowawcze), nie wpływa na wysokość świadczenia emerytalnego.

W tym miejscu należy podkreślić, iż podobne unormowania prawne, występują w powszechnym systemie emerytalnym, jednakże przepisy pracownicze dotyczące zmniejszania lub zawieszania emerytur odnoszą się do wieku świadczeniobiorcy (60 lat dla kobiety i 65 lat dla mężczyzny), wojskowe przepisy emerytalne do procentowej wysokości podstawy emerytury.

Ponadto zapis art. 40 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin nie przewiduje zawieszania świadczenia, jak to ma miejsce w pracowniczych przepisach emerytalnych. Emerytury i renty wojskowe mogą być obniżone maksymalnie o 25% ich wysokości. Pod tym względem wojskowy system emerytalny posiada korzystniejsze rozwiązania w zakresie rozliczania dodatkowych przychodów byłych żołnierzy zawodowych.

Emeryt wojskowy pobierający świadczenie w wysokości niższej niż 75% podstawy wymiaru, po spełnieniu warunków przedstawionych na wstępie, jest zobligowany do zgłaszania w wojskowym biurze emerytalnym faktu uzyskiwania dodatkowych przychodów z tytułu zatrudnienia bądź prowadzenia działalności pozarolniczej. Osoba uprawniona do emerytury wojskowej, która wypracowała sobie emeryturę cywilną (posiadając odpowiedni okres składkowy), ma prawo do wyboru (z zaliczeniem okresu służby do cywilnej wysługi emerytalnej) korzystniejszego świadczenia.

Mając powyższe na uwadze wydaje się, iż zmiana regulacji prawnej, która zwalniałaby z obowiązku rozliczania się z dodatkowych przychodów żołnierzy nie mających pełnej wysługi emerytalnej, nie jest zasadna.

Z wyrazami szacunku i poważania

Jerzy SZMAJDZIŃSKI

* * *

Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazała odpowiedź na oświadczenie senatora Bogusława Litwińca, złożone na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

Warszawa, 15 lipca 2005 roku

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Zapoznałam się z treścią oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Bogusława Litwińca na posiedzeniu Senatu RP 1 lipca 2005 roku. Odniesienie się do jego treści wymaga zwrócenia uwagi na to, że dotyczy ono dwu sfer działalności nadawców.

Jedna z nich to sfera regulacji prawnych, stosowania obowiązujących przepisów i przestrzegania prawa stanowionego. W tym zakresie do kwestii poruszonych przez Pana Senatora stosować należy w pierwszym rządzie ustawę z 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jako lex specialis wobec przepisu art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy o radiofonii i telewizji stanowiącego, że do zadań KRRiT należy sprawowanie w granicach określonych ustawą kontroli działalności nadawców.

Nie wchodząc w szczegółowe kwestie, ograniczę się do stwierdzenia, że w teorii i praktyce prawa administracyjnego pojęcia "kontrola" i nadzór" (o którym mowa w wystąpieniu Pana Senatora), mają ugruntowane i prawnie doniosłe definicje, a czynności podejmowane w ramach nadzoru pozwalają na daleko idącą ingerencję w działalność innych podmiotów.

Niezależnie od powyższego stwierdzić należy, że zarówno ustawa o radiofonii i telewizji jak i ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w ich obecnym brzmieniu nie dają KRRiT prawa do sprawowania oczekiwanego w wystąpieniu nadzoru nad działalnością nadawców jak i powoływanych przez nich przedsiębiorców, będących organizacjami pożytku publicznego. Nadzór nad działalnością tych ostatnich sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, a sama ich działalność podlega w całości odrębnym z p.w. kompetencji KRRiT przepisom.

Poza zakresem niniejszego stanowiska pozwolę sobie pozostawić udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy stan taki należy uznać z prawidłowy, czy wystarczający. W imieniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zgłaszam gotowość wzięcia czynnego udziału w pracach nad nowelizacją wspomnianych przepisów - o ile taka inicjatywa zostanie wniesiona.

Drugą sferą, której dotyczy wystąpienie to sfera moralnej odpowiedzialności nadawców, czy też szerzej - przedsiębiorców. Regulacje w tej sferze - o ile są wymagane i oczekiwane winny pochodzić przede wszystkim od samych nadawców. W ten sposób spełnione zostałyby w sposób najpełniejszy postulaty przywołanego w wystąpieniu Pana Senatora Adama Smitha. W omawianym zakresie dostrzegam także pole do działania dla Rady Etyki Mediów. Jak wskazują doświadczenia innych krajów zachowania samoregulacyjne przynoszą spodziewane efekty. Nie zawsze natomiast powodzeniem kończą się wezwania do zachowania zasad właściwych dla danej sfery działalności gospodarczej kierowane przez organy regulacyjne.

Z poważaniem

Danuta Waniek

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Pawełka, złożone na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

Warszawa, dnia 2005-07-18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie złożone przez pana Senatora Kazimierza Pawełka podczas 84 posiedzenia Senatu RP w dniu 1 lipca 2005 r., w sprawie pozbawienia uczniów szkół policealnych możliwości korzystania z burs uprzejmie wyjaśniam, że:

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. Nr 52, poz. 467) rzeczywiście znalazł się zapis, który można było interpretować jako ograniczenie możliwości korzystania z burs przez uczniów szkół policealnych. Intencją tego zapisu było jedynie stwierdzenie, że uczniowie szkół policealnych, jako osoby dorosłe, nie wymagają opieki i wychowania, a korzystają jedynie z możliwości zakwaterowania.

Po rozważeniu argumentacji dotyczącej możliwości niejednoznacznej interpretacji powyższych przepisów Ministerstwo podjęło już pracę nad nowelizacją rozporządzenia - projekt rozporządzenia został przekazany do konsultacji międzyresortowych i społecznych. Pozwoli to jednoznacznie ustalić uprawnienia uczniów szkół policealnych do korzystania z tego typu placówek.

Z wyrazami szacunku

Wz. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Anna Radziwiłł

* * *

Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Marii Szyszkowskiej, złożone na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, dnia 19 lipca 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez senator Marię Szyszkowską podczas 83. posiedzenia Senatu w dniu 16 czerwca 2005 r., przekazane pismem z dnia 21 czerwca 2005 r. (nr BPS/DSK-043-291/05), przedstawiam następujące stanowisko w sprawie lokalizacji nowych cmentarzy wśród pól uprawnych.

W rozumieniu przepisów art. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2000 r., Nr 23, poz. 295 z późn. zm.), cmentarze zakłada się i rozszerza na terenach określonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego podlegają postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy), w ramach którego zapewniony jest udział społeczeństwa. W toku postępowania opracowywana jest prognoza oddziaływania na środowisko, która musi spełniać wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinna odpowiadać prognoza oddziaływania na środowisko dotycząca projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2002 r., Nr 197, poz. 1667).

Przed przystąpieniem do sporządzania planu, należy sporządzić opracowanie ekofizjograficzne (art. 72 ust. 4 i 5 ustawy Prawo ochrony środowiska). Szczegółowe wymagania, jakie musi spełniać ten dokument, określone są w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 9 września 2002 r. w sprawie opracowań ekofizjograficznych (Dz.U. z 2002 r., Nr 155, poz. 1298).

Cmentarze powinny znajdować się na ogrodzonym terenie, odpowiednim pod względem sanitarnym (art. 5 ust. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych). Szczegółowo określa to Rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz.U. z 1959 r., Nr 52, poz. 315).

Rozporządzenie to stawia szereg warunków, jakie muszą być spełnione, aby można było zlokalizować cmentarz, a dodatkowo nakłada obowiązek przeprowadzenia, przed zatwierdzeniem lokalizacji cmentarza, szczegółowych badań środowiska, obejmujących takie elementy, jak: warunki gruntowo-wodne terenu, cechy fizyczne i chemiczne gruntu, stosunki wodne, charakterystykę istniejących zespołów roślinnych.

Badania te powinny mieć miejsce przed zatwierdzeniem lokalizacji cmentarza, najlepiej więc przeprowadzać je na etapie sporządzania opracowania ekofizjograficznego, przed opracowaniem projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Należy także podkreślić, że zgodnie z przepisem art. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych założenie lub rozszerzenie cmentarza (komunalnego czy wyznaniowego) wymaga uzyskania zgody, a ich zamknięcie - opinii właściwego inspektora sanitarnego.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1972 r. w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowaniu zmarłych (Dz.U. z 1972 r., Nr 47, poz. 299 z późn. zm.) - między innymi z powodu zdefiniowanych w nim warunków, na podstawie których można określić obszar potrzebny na założenie lub powiększenie cmentarza.

Z wyrazami szacunku

MINISTER ŚRODOWISKA

Tomasz Podgajniak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych:

Warszawa, dnia 19.07.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 21 czerwca 2001 r. znak: BPS/DSK-043-286/05, oświadczenie złożone przez Senatora Józefa Sztorca, na 83 posiedzeniu Senatu w dniu 16 czerwca 2005 r. uprzejmie informuję, że obecnie nie jest realizowany program Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na podstawie którego można byłoby sfinansować zakładom pracy chronionej zakup autobusów lub mikrobusów do przewozu osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że z mocy art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.) pracodawca jest zobowiązany do utworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Natomiast, zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 4 i 5 tej ustawy pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej jest obowiązany do przeznaczania co najmniej 15% środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na indywidualne programy rehabilitacji, a co najmniej 10% środków tego funduszu na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych pracowników i byłych niepracujących niepełnosprawnych pracowników tego zakładu. Zatem pozostała część środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych może być przeznaczana na wydatki inne niż indywidualne programy rehabilitacji i pomoc indywidualną, które zostały wymienione w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 3, poz. 22 z późn. zm.), a w tym stosownie do treści § 2 pkt 9 w/w rozporządzenia środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych mogą zostać przeznaczone między innymi na pokrycie kosztów dowożenia lub dojazdów do pracy i z pracy osób niepełnosprawnych mających trudności w korzystaniu z publicznych środków transportu, w tym koszty zakupu samochodów do przewozu osób niepełnosprawnych i wykorzystywanych do tego celu. W związku z tym, że powyższy wydatek został umieszczony w katalogu zawartym w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej (Dz. U. Nr 98, poz. 989) środki zakładowego funduszu rehabilitacji przeznaczone na pokrycie powyższego wydatku stanowią pomoc publiczną o takim właśnie charakterze.

Ponadto, informuję, że zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (Dz.U. Nr 114, poz. 1194, z późn. zm.) pracodawca (będący przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) i prowadzący zakład pracy chronionej, zatrudniający co najmniej 50% pracowników zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności oraz pracowników psychicznie chorych, z epilepsją i z upośledzeniem umysłowym zaliczonym do lekkiego stopnia niepełnosprawności, mogą wykazywać koszty transportowe jako podwyższone koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, które są rekompensowane pomocą udzielaną tym pracodawcom na podstawie art. 25 ust. 2-3a, art. 26a ust. 1-5 w związku z art. 15, 17, 19, 20 ust. 1 i art. 26d ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

W świetle powyższego nie dostrzegam potrzeby uruchamiania przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych programu, na podstawie którego możliwe byłoby dofinansowanie zakładom pracy chronionej zakupu środków transportu do przewozu osób niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładzie.

Z poważaniem

Leszek Stanisław Zieliński

* * *

Minister Środowiska przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Sergiusza Plewy, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, dnia 19.07.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie senatora Sergiusza Plewy, przekazane do Ministra Środowiska przy piśmie z dnia 21 czerwca 2005 r., znak: BPS-DSK-043-290/05, w sprawie utworzenia na obszarze województwa podlaskiego składowiska odpadów radioaktywnych, poniżej przedstawiam swoje stanowisko.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Wydział Środowiska i Rolnictwa w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim obecnie nie są prowadzone żadne postępowania administracyjne mające na celu wydanie przez Wojewodę Podlaskiego decyzji umożliwiającej utworzenie składowiska odpadów radioaktywnych, a problem ten znany jest głównie z doniesień prasowych.

Przez długi czas rozważana była efektywna i bezpieczna gospodarka odpadami promieniotwórczymi w Polsce, czego skutkiem było podjęcie w maju 1996 r. przez Radę Ministrów uchwały o realizacji w latach 1997-1999 Strategicznego Programu Rządowego "Gospodarka odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym w Polsce". Jednym z zadań programu było "wytypowanie lokalizacji i opracowanie koncepcji składowiska odpadów promieniotwórczych w głębokich formacjach geologicznych". W ramach realizacji powyższego zadania przeprowadzono inwentaryzację istniejących w Polsce kopalń i zbadano możliwości ich wykorzystania (po zakończeniu eksploatacji) do składowania w nich odpadów promieniotwórczych. Stwierdzono, że żadna z aktualnie eksploatowanych kopalń w Polsce do tego celu się nie nadaje. Dokonano przeglądu budowy geologicznej kraju z uwzględnieniem przydatności formacji geologicznych do lokalizacji przyszłego składowiska. Do wstępnej analizy zakwalifikowano 44 struktury skalne, a do dalszych badań w pierwszej kolejności wytypowano znajdujące się na trenie monokliny przedsudeckiej złoże jednorodnych skał o miąższości ok. 200 m, spełniające ogólne kryteria lokalizacyjne. Przeprowadzone studia wskazują na możliwość składowania w wyrobiskach górniczych odpadów promieniotwórczych, które przedostaną się do środowiska.

Podjęcie decyzji o przydatności danej struktury skalnej do zlokalizowania w niej składowiska odpadów wymaga uzyskania pozytywnych rezultatów z dalszych badań geologicznych. Warunkiem rozpoczęcia przez inwestora postępowania lokalizacyjnego będzie uzyskanie akceptacji miejscowej społeczności i władz lokalnych.

Kontrola środowiska w rejonie składowania, której prowadzenie jest konieczne niezależnie od przyjętych technologii, daje całkowitą pewność utrzymania czystości powietrza oraz wód gruntowych i powierzchniowych na najwyższym poziomie.

Strategiczny Program Rządowy, o którym wyżej mowa, koordynowany był przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki. Po wejściu w życie ustawy - Prawo atomowe oraz po zmianie ustawy o działach administracji rządowej, prowadzenie dalszych prac dotyczących składowisk odpadów promieniotwórczych, w tym składowisk głębokich, należy do ministra właściwego do spraw gospodarki, do którego zgodnie z ww. ustawą o działach należą sprawy działalności związanej z wykorzystaniem energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju.

W związku z powyższym, w chwili obecnej nie można mówić o wybraniu lokalizacji składowiska odpadów w żadnym regionie kraju.

Jednocześnie informuję, że oświadczenie w przedmiotowej sprawie przekazał już wcześniej za pośrednictwem Pana Marszałka senator Jan Szafraniec. Odpowiedź została wysłana w dniu 14 czerwca br., przy piśmie znak: DIOŚ-072-4944/2005/KS.

Z wyrazami szacunku

T. Podgajniak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 19 lipca 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 5 lipca 2005 roku, Nr BPS/DSK-043-315/04, przesyłające oświadczenie złożone przez Senatora Adama Bielę na posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej w dniu 1 lipca 2005 roku, w sprawie przekazania do budżetu państwa przez spółdzielnie mieszkaniowe wpłaconych przez członków spółdzielni umorzonych kredytów mieszkaniowych, uprzejmie informuję, co następuje.

Pragnę zaznaczyć, iż podległe mi służby przeprowadziły w Spółdzielni Mieszkaniowej, o której mowa w oświadczeniu Pana Senatora Adama Bieli, kontrolę skarbową w zakresie celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi w 2004 roku.

Po zakończeniu postępowania kontrolnego, pismami nr KSII-414-5/04/05 z dnia 16 czerwca 2005 roku oraz nr KS-8-035-ED/85/05/2649 z dnia 9 czerwca 2005 roku udzielone zostały członkom spółdzielni odpowiedzi, zawierające informacje, iż obowiązujące przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65 z późn. zm.), z uwagi na obowiązek zachowania tajemnicy skarbowej, nie dają możliwości organowi kontroli skarbowej udostępnienia informacji dotyczących wyników przeprowadzonych kontroli, innym osobom i organom niż wskazanym w art. 34a-34b ww. ustawy.

Mając powyższe na uwadze, z przykrością informuję Pana Marszałka o braku możliwości przekazania ustaleń z przeprowadzonego postępowania kontrolnego przez podległe mi służby.

Pragnę jednak uprzejmie poinformować Pana Marszałka, że wynik kontroli, zawierający opis badanych zagadnień łącznie z dokumentacją z czynności kontrolnych, stosownie do postanowień art. 27 ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej, został przekazany Zarządowi Spółdzielni oraz Ministerstwu Infrastruktury, tj. właściwym w przedmiotowej sprawie dysponentom uprawnionym do udostępnienia danych w nim zwartych.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jarosław Neneman

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2005-07-19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Janusza Bielawskiego na 83 posiedzeniu Senatu w dniu 16 czerwca 2005 roku, przesłanym przy piśmie z dnia 21 czerwca 2005 roku (BPS/DSK-043-297/05), w sprawie sprowadzenia z zagranicy preparatu Eloxatin (Oxaliplatin), przesyłam uprzejmie następujące informacje.

Sposób i tryb sprowadzania z zagranicy produktu leczniczego nieposiadającego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, niezbędnego dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta, określa ustawa z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (Dz.U. nr 53, poz 533) oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 kwietnia 2005 roku w sprawie sprowadzania z zagranicy produktu leczniczego nieposiadającego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, niezbędnego dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta (Dz.U. nr 70 poz. 636). Zgodnie z zapisem art. 4 ustawy Prawo farmaceutyczne, możliwe jest dopuszczenie do obrotu, bez konieczności uzyskania pozwolenia, produktów leczniczych jeżeli ich zastosowanie jest niezbędne dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta, pod warunkiem, że dany produkt leczniczy jest dopuszczony do obrotu w kraju, z którego jest sprowadzany i posiada aktualne pozwolenie na dopuszczenie do obrotu. Dotyczy to tylko tych produktów leczniczych, w odniesieniu do których Minister Zdrowia nie wydał decyzji o odmowie wydania pozwolenia, odmowie przedłużenia okresu ważności pozwolenia, cofnięciu pozwolenia, także takich, które nie zawierają substancji czynnej, nie występują w tej samej dawce i postaci farmaceutycznej co produkty lecznicze, które otrzymały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu oraz które powinny być dopuszczone do obrotu, z uwagi na bezpieczeństwo ich stosowania i wielkość importu.

Zapotrzebowanie, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik do wyżej wymienionego rozporządzenia, wystawia szpital lub lekarz prowadzący leczenie poza szpitalem. Po pisemnym potwierdzeniu przez konsultanta z danej dziedziny medycyny zasadności zastosowania preparatu, wystawiający zapotrzebowanie kieruje je do ministra właściwego do spraw zdrowia, celem uzyskania potwierdzenia, że dany produkt spełnia warunki, o których wyżej mowa. Potwierdzone zapotrzebowanie minister właściwy do spraw zdrowia zwraca niezwłocznie wystawiającemu zapotrzebowanie, by ten skierował je do hurtowni farmaceutycznej za pośrednictwem apteki ogólnodostępnej. W sytuacjach nie cierpiących zwłoki, zapotrzebowanie może być wysłane przy użyciu faksu, przy czym w ciągu 5 dni od dokonanego zgłoszenia w takiej formie, zapotrzebowanie musi być dostarczone.

Odnosząc się do zaistniałej sytuacji, uprzejmie informuję, że zapotrzebowanie na sprowadzenie z zagranicy produktu leczniczego Eloxatin, wystawione przez szpital im. Stanisława Leszczyńskiego w Katowicach dla pacjenta Czesława Stępnia, wpłynęło do Ministerstwa Zdrowia w dniu 3 czerwca 2005 roku w formie faksu. Ze względu na złą jakość otrzymanego druku, która uniemożliwia rozczytanie nazwy produktu, danych pacjenta oraz danych osoby wystawiającej zapotrzebowanie, przeprowadzono rozmowy telefoniczne z pracownikami szpitala w celu uzyskania czytelnego dokumentu. W dniu 6 czerwca 2005 roku przedmiotowe zapotrzebowanie uzyskało przewidziane prawem potwierdzenie i tego dnia zostało wysłane na podany w zapotrzebowaniu adres. Jak wynika z zebranych informacji, do dnia 3 czerwca 2005 roku do Ministerstwa Zdrowia nie wpłynęło żadne zapotrzebowanie wystawione przez Szpital im. Stanisława Leszczyńskiego w Katowicach dla wskazanego pacjenta.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Janusz Opolski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazała Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:

Warszawa, dnia 20 lipca 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przesłanym przez Pana oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym podczas 84 posiedzenia Senatu RP w dniu 1 lipca 2005 r., w załączeniu przesyłam stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 5 lipca 2005 r. w sprawie współpracy TVP z operatorami sieci kablowych i platform cyfrowych.

Z poważaniem

z upoważnienia Przewodniczącej KRRT

Aleksander Łuczak

Zastępca Przewodniczącej KRRiT

STANOWISKO

z 5 lipca 2005 roku

Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

w sprawie współpracy TVP SA z operatorami sieci kablowych i platform cyfrowych

Sprawa rozprowadzania programów telewizji publicznej w sieciach kablowych i na platformach satelitarnych jest od dłuższego czasu przedmiotem kontrowersji pomiędzy stronami konfliktu. Z opublikowanego w prasie stanowiska Zarządu TVP S.A. wynika, że konflikt ten nasila się, a najważniejszy w tej sytuacji interes odbiorcy, płacącego abonament rtv schodzi na dalszy plan. W związku z tym należy wziąć pod uwagę następujące aspekty sprawy:

1. W art. 43 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji określono zasadę must carry jako obowiązek dla operatora sieci kablowych. Jednakże obowiązek ten, należy rozciągnąć także na operatorów platform satelitarnych, co wynika z art. 31 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej o usłudze powszechnej (2002/22/EC). Wspomniana dyrektywa ma na celu ujednolicenie zasad nakładania na operatorów obowiązku rozprowadzania programów radiowych i telewizyjnych, ponieważ takie rozwiązanie służy interesowi ogółu odbiorców. W tym zakresie należy rozumieć, że operatorzy sieci kablowych i platform satelitarnych mają równe prawa i równe obowiązki.

2. Art. 43 ustawy o radiofonii i telewizji nie rozstrzyga kwestii opłat w stosunkach pomiędzy telewizją publiczną, a operatorami. W tym zakresie ustawa o radiofonii i telewizji zachowuje neutralność.

3. Operatorzy powinni mieć na uwadze, że istotą misji publicznej TVP S.A. jest rozpowszechnianie programów do jak najszerszego kręgu odbiorców. Jednocześnie odbiorca (abonent) nie powinien być obciążany opłatą dodatkową gwarantującą dostęp do pakietu programów, obejmujących jedynie programy telewizji publicznej, w wysokości przekraczającej koszty utrzymania i konserwacji sieci. Odbiorcy programów telewizji publicznej płacą bowiem abonament radiowo-telewizyjny i z tego powodu dostęp do programów telewizji publicznej winien być nieograniczony. Należy jednak odróżnić abonament radiowo - telewizyjny pobierany na podstawie ustawy od opłat technicznych za korzystanie z usług dostępu do sieci, bądź platformy satelitarnej. Abonament radiowo - telewizyjny jest obowiązkiem ustawowym każdego posiadacza odbiornika telewizyjnego lub radiowego i powinien być płacony bez względu na sposób dystrybucji programu.

4. Jednocześnie nie można pominąć, że rozprowadzanie programu telewizyjnego jest dodatkowym polem eksploatacji, ustalonym na gruncie art. 97 pkt 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Z tego wynika konieczność zgody telewizji publicznej na rozprowadzanie jej programów, a z drugiej strony konieczność uregulowania warunków takiej eksploatacji, w tym także o charakterze ekonomicznym. W "Strategii Państwa Polskiego w dziedzinie mediów elektronicznych na lata 2005-2020" Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji postuluje uregulowanie zasady must carry w połączeniu z zasadą must offer dla programów telewizji i radiofonii publicznej rozprowadzanych w sieciach bądź na platformach lub w inny sposób techniczny, przez co zostałaby usankcjonowana zasada neutralności ekonomicznej w stosunkach między telewizją publiczną a operatorami. Ponadto, proponowane przez Zarząd TVP S.A. obciążenie operatorów obowiązkami kontrolnymi, dotyczącymi ściągalności abonamentu jest nielegalne. Prawo takie - na podstawie ustawy - posiadają wyłącznie kontrolerzy Poczty Polskiej (art. 7 ustawy z 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych).

5. Propozycje objęcia umowami programów tematycznych, które w przyszłości zamierza emitować TVP S.A., już dzisiaj przed uzyskaniem koncesji, mogą być rozpatrywane w kategoriach wykorzystania propozycji dominującej na rynku, w kontekście obowiązku zasady must carry, spoczywającej na operatorach i narzucenia im uciążliwych warunków umów. Z tych powodów zagadnieniem tym powinien zająć się właściwy w tej sprawie organ, jakim jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

6. Operatorzy winni mieć jednakże na uwadze, że poważnym źródłem przychodu telewizji publicznej jest abonament radiowo - telewizyjny i z tego powodu ważne jest popieranie akcji informacyjnych, mających na celu ściągalność abonamentu radiowo - telewizyjnego.

7. W tych warunkach oświadczenie publiczne Zarządu Telewizji Polskiej S.A.. jakie ukazało się 4 lipca 2005 roku w Gazecie Wyborczej i Rzeczpospolitej, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji traktuje jako krok w kierunku pogłębiania konfliktu, a nie normalizacji stosunków na linii nadawca publiczny - operatorzy. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dostrzega potrzebę aby w sieciach kablowych oraz na platformach satelitarnych były dostępne wszystkie programy telewizji publicznej. W tym względzie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji apeluje do stron konfliktu o ograniczenie swych oczekiwań i żądań, które winny być zawsze weryfikowane interesem odbiorców programów.

Przewodnicząca KRRiT

Danuta Waniek

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, 2005-07-20

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 21 czerwca 2005 r. znak: BPS/DSK-043-305/05, przedkładam Panu Marszałkowi następujące stanowisko do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 83 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 czerwca 2005 r., w sprawie przedstawionych przez zarząd PKN ORLEN S.A. propozycji dotyczących zmian w Statucie Spółki związanych z przystosowaniem tegoż Statutu do Kodeksu spółek handlowych.

Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. zostało zwołane przez Zarząd Spółki na dzień 29 czerwca 2005 r., na podstawie art. 399 § 1 w związku z art. 395 § 1 Kodeksu spółek handlowych oraz § 7 ust. 3 Statutu Spółki, poprzez ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym Nr 109/2005 (2201) poz. 6491, z następującym porządkiem obrad:

1. Otwarcie Walnego Zgromadzenia.

2. Wybór Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.

3. Stwierdzenie prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia i jego zdolności do podejmowania uchwał.

4. Przyjęcie porządku obrad.

5. Wybór Komisji Skrutacyjnej.

6. Rozpatrzenie sprawozdana Zarządu z działalności Spółki i sprawozdania finansowego, a także wniosku w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2004.

7. Rozpatrzenie sprawozdania Rady Nadzorczej z oceny sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i sprawozdana finansowego w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz wniosku Zarządu w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2004.

8. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2004.

9. Podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2004 oraz ustalenia dnia dywidendy i terminu jej wypłaty.

10. Podjęcie uchwał w sprawie udzielenia członkom Zarządu Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w roku 2004.

11. Podjęcie uchwał w sprawie udzielenia członkom Rady Nadzorczej Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w roku 2004.

12. Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. za rok obrotowy 2004.

13. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. za rok obrotowy 2004.

14. Podjęcie uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lub wydzierżawienie zorganizowanych części przedsiębiorstwa Spółki.

15. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Zasad Ładu Korporacyjnego dla spółek akcyjnych będących emitentami akcji, obligacji zamiennych lub obligacji z prawem pierwszeństwa, które są dopuszczone do obrotu giełdowego.

16. Podjęcie uchwał w sprawie zmian Statutu Spółki i upoważnienia Rady Nadzorczej do ustalenia tekstu jednolitego zmienionego Statutu.

17. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Walnego Zgromadzenia Spółki i ustalenia tekstu jednolitego zmienionego Regulaminu.

18. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia liczby członków Rady Nadzorczej.

19. Podjęcie uchwał w sprawie zmian w składzie Rady Nadzorczej.

20. Podjęcie uchwały w sprawie ubezpieczenia członków Rady Nadzorczej.

21. Zamknięcie obrad Walnego Zgromadzenia.

Prawo głosu z należących do Skarbu Państwa akcji Spółki na tym Zgromadzeniu, wykonywał Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa, jako akcjonariusza reprezentującego Skarb Państwa, na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa znak: BKiS/1007/05 z dnia 28.06.2005 r.

W załączonym do tego pisma zestawieniu, przekazuję tekst przedstawionych przez Zarząd Spółki proponowanych zmian Statutu Spółki, opublikowanych w ww. ogłoszeniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia.

W sprawie zmian Statutu Spółki i upoważnienia Rady Nadzorczej do ustalenia tekstu jednolitego zmienionego Statutu, sposób głosowania Pełnomocnika Ministra Skarbu państwa był następujący:

1. Zgodnie z przyjętymi przez Walne Zgromadzenie zasadami, Zgromadzenie głosowało łącznie następujące zmiany postanowień Statutu Spółki:

1) w § 7 dodanie ustęp 9 a o brzmieniu następującym:

"Uchwała Walnego Zgromadzenia o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad może zapaść jedynie w przypadku, gdy przemawiają za tym istotne powody. Uchwały o zdjęciu z porządku obrad bądź o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy, wymagają większości 75% głosów oddanych, z zastrzeżeniem że obecni na Walnym Zgromadzeniu akcjonariusze którzy wnioskowali za umieszczeniem tego punktu w porządku obrad, uprzednio wyrazili już zgodę na jego zdjęcie z porządku obrad bądź zaniechanie rozpatrywania tej sprawy".

2) zmianę § 8 ust. 11 pkt 10 o dotychczasowym brzmieniu:

"określanie zakresu, szczegółowości i terminów przedkładania przez Zarząd rocznych planów techniczno-ekonomicznych i strategicznych planów wieloletnich"

na następujące brzmienie:

"określanie zakresu, szczegółowości i terminów przedkładania przez Zarząd rocznych i wieloletnich planów finansowych i strategii rozwoju Spółki"

3) zmianę § 8 ust. 11 pkt 11 o brzmieniu dotychczasowym:

"zatwierdzanie strategicznych planów wieloletnich"

na następujące brzmienie:

"zatwierdzanie strategii rozwoju Spółki i wieloletnich planów finansowych"

4) zmianę § 8 ust. 11 pkt 12 o brzmieniu dotychczasowym:

"opiniowanie rocznych planów techniczno-ekonomicznych"

na następujące brzmienie:

"opiniowanie rocznych planów finansowych"

5) w § 9 dodanie ustęp 7a o brzmieniu następującym:

"1. Zarząd Spółki uprawniony jest do podjęcia uchwały w sprawie wypłaty akcjonariuszom zaliczki n poczet przewidywanej dywidendy na koniec roku obrotowego, jeżeli spółka posiada środki wystarczające na wypłatę. Wypłata zaliczki wymaga zgody Rady Nadzorczej.

2. Spółka może wypłacić zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy, jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe Spółki za poprzedni rok obrotowy wykazuje zysk.

Zaliczka stanowić może najwyżej połowę zysku osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego, wykazanego w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, powiększonego o kapitały rezerwowe utworzone z zysku, którymi w celu wypłaty zaliczek może dysponować Zarząd, oraz pomniejszonego o niepokryte straty i akcje własne."

6) zmianę § 9 ust. 9 o brzmieniu następującym:

"Zarząd obowiązany jest do opracowania i uchwalenia rocznych planów techniczno-ekonomicznych oraz strategicznych planów wieloletnich w formie, zakresie i w terminach określonych przez Radę Nadzorczą."

na następujące brzmienie:

"Zarząd obowiązany jest do opracowania i uchwalania rocznych i wieloletnich planów finansowych oraz strategii rozwoju Spółki w formie, zakresie i w terminach określonych przez Radę Nadzorczą."

W tych sprawach Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Uchwała została powzięta wymaganą większością głosów. Za uchwałą oddano 244.725.704 głosów, przeciw oddano 3.259.667 głosów. Od głosowania wstrzymało się 28.791 głosów.

2. Zgromadzenie powzięło uchwałę o wykreśleniu w § 2 Statutu ustępu 5 o brzmieniu dotychczasowym:

"W ramach Spółki wyodrębnionych zostaje 12 Regionalnych Jednostek Organizacyjnych, z siedzibami w Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Białymstoku, Warszawie, Nowej Wsi Wielkiej, Płocku, Rzeszowie, Lublinie i Krakowie, posiadających status "pracodawcy" w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy, realizujących zadania przypisane do Detalu i/lub Hurtu oraz Logistyki."

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Za uchwałą oddano 246.922.104 głosów, przeciw oddano 3.275.821 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.

3. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 5 zdanie 1, skutkująca zwiększeniem liczby niezależnych członków Rady Nadzorczej PKN ORLEN S.A., nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 129. 213.008 głosów, przeciw oddano 120.969.471 głosów. Od głosowania wstrzymało się 26.920 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

4. Uchwała w sprawie dodania w § 8 ust. 9 a, w wersji zaproponowanej przez Skarb Państwa o brzmieniu następującym:

"Podjęcie uchwał w sprawach wskazanych poniżej:

a) świadczenia z jakiegokolwiek tytułu przez Spółkę i jakiekolwiek Podmioty Powiązane ze spółką na rzecz członków Zarządu,

b) wyrażenia zgody na zawarcie przez Spółkę lub podmiot od niej zależny istotnej umowy z Podmiotem Powiązanym ze Spółką, członkiem Rady Nadzorczej albo Zarządu oraz z Podmiotami z nimi Powiązanymi,

c) wyboru biegłego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego spółki,

wymaga zgody co najmniej połowy niezależnych członków Rady Nadzorczej, o których mowa w § 8 ust. 5.",

została powzięta wymaganą większością głosów. Za uchwałą oddano 194.605.938 głosów, przeciw oddano 8021 głosów. Od głosowania wstrzymało się 55.595.441 głosów. W tej sprawie pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały.

5. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 11 pkt 14, dotyczącego "wyrażania na wniosek Zarządu, zgody na nabycie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, których wartość według ceny nabycia netto przekracza jedną czterdziestą kapitału zakładowego", nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 99.697.008 głosów, przeciw oddano 130.989.891 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.522.500 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

6. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 12 pkt 4, dotyczącego zasad zaciągania innych zobowiązań przez Zarząd Spółki, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta.

W tej sprawie były głosowane dwie uchwały: (1) w wersji zaproponowanej przez Zarząd oraz (2) Skarb Państwa, które nie uzyskały wymaganej większości głosów.

Za uchwałą wersji zaproponowanej przez Skarb Państwa oddano 151.068.251 głosów, przeciwko oddano 50.669.553 głosów. Od głosowania wstrzymało się 45.984.397 głosów.

7. Uchwała w sprawie wykreślenia w § 8 ust. 12 pkt 5, o brzmieniu dotychczasowym:

"realizowanie przez Spółkę za granicą inwestycji kapitałowych lub rzeczowych na kwotę przekraczającą jedną dwudziestą kapitału zakładowego.", nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 86.861.489 głosów, przeciw oddano 143.537.210 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.522.501 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

8. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 12 pkt 6, dotyczącego wykonywania przez Spółkę prawa głosu na walnych zgromadzeniach i zgromadzeniach wspólników spółek zależnych oraz innych spółek, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 99.695.907 głosów, przeciw oddano 130.993.493 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.520.000 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

9. Uchwała w sprawie zmiany § 8 ust. 12 pkt 7, dotyczącego tworzenia spółek prawa handlowego oraz przystępowanie do spółek, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 86.692.240 głosów, przeciw oddano 127.735.719 głosów. Od głosowania wstrzymało się 35.594.441 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

10. Uchwała w sprawie dodania § 8 ust. 12 pkt 8, dotyczącego wyrażania przez Radę Nadzorczą zgody na wypłatę akcjonariuszom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, została powzięta. Za uchwałą oddano 246.933.526 głosów, przeciw oddano 3.255.875 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały.

11. Uchwała w sprawie zmiany § 9 ust. 1 pkt 1 i nadania mu następującego brzmienia:

"W skład zarządu wchodzi od pięciu do dziewięciu członków, w tym prezes, wiceprezesi Zarządu i pozostali członkowie Zarządu."

została powzięta. Za uchwałą oddano 246.924.604 głosów, przeciw oddano 3.262.795 głosów. Od głosowania wstrzymało się 21.000 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały.

12. Uchwała w sprawie zmiany § 9 ust. 4 zdanie 1, dotyczącego reprezentacji Spółki, tworzenie spółek prawa handlowego oraz przystępowanie do spółek, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 127.016.508 głosów, przeciw oddano 120.972.890 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

13. Uchwała w sprawie dodania nowego § 9 ust. 5a, dotyczącego trybu podejmowana uchwał przez zarząd spółki, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 123.012.907 głosów, przeciw oddano 120.976.494 głosów. Od głosowania wstrzymało się 4.020.000 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

14. Uchwała w sprawie zmiany § 9 ust. 7 pkt 3, dotyczącego zasad nabywania nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, nie uzyskała wymaganej większości głosów i nie została powzięta. Za uchwałą oddano 97.496.907 głosów, przeciw oddano 130.975.493 głosów. Od głosowania wstrzymało się 19.537.000 głosów.

W tej sprawie Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował przeciwko powzięciu uchwały.

15. W sprawie upoważnienia Rady Nadzorczej do ustalenia tekstu jednolitego Statutu Spółki, uwzględniającej zmiany przyjęte uchwałami tego Zgromadzenia, Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Uchwała została powzięta. Za uchwałą oddano 242.908.612 głosów, przeciw oddano 7.007.889 głosów. Od głosowania wstrzymało się 20.000 głosów.

W odniesieniu do szczegółowych pytań Pana Senatora, uprzejmie informuję, iż z formalnoprawnego punktu widzenia, zaproponowane przez Zarząd zmiany Statutu Spółki nie były sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Można było mieć jedynie wątpliwości co do zgodności z obecnie obowiązującym prawem zaproponowanej w § 7 ust. 11 instytucji kumulowania głosów podmiotów zależnych i dominujących.

W ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa, przedstawienie przez Zarząd Spółki propozycji zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki, nie było działaniem na szkodę państwa i w stosunku do osoby Prezesa Zarządu PKN ORLEN S.A. Minister Skarbu Państwa działań nie podejmował.

W sprawie głosowania zmiany § 7 ust. 11. Statutu spółki uprzejmie informuję, że Pełnomocnik Ministra Skarbu państwa był zobowiązany do głosowania na Zgromadzeniu PKN ORLEN S.A. w dniu 29 czerwca 2005 r. w sposób następujący:

a) w przypadku zgłoszenia przez Zarząd Spółki wniosku o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11, głosować za przyjęciem wniosku Zarządu,

b) w przypadku niezgłoszenia przez Zarząd wniosku o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11., zgłosić wniosek o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 oraz głosować "ZA" przyjęciem wniosku,

c) w przypadku odrzucenia wniosku o wyłączenie spod głosowania zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11. i głosowania uchwały zmieniającej dotychczasowe brzmienie § 7 ust. 11., głosować "PRZECIWKO" powzięciu uchwały w sprawie zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 Statutu.

W punkcie 4 porządku obrad, Prezes Zarządu przedstawił wnioski akcjonariuszy Skarbu Państwa oraz p. Ryszarda Karaszewskiego o wyłączenie spod głosowania zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki oraz wniósł o wyłączenie spod głosowania zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki. W tej sprawie Walne Zgromadzenie powzięło uchwałę zgodnie z wnioskiem Skarbu Państwa i Zarządu Spółki, a następnie przyjęło porządek obrad. Pełnomocnik Ministra Skarbu Państwa głosował za powzięciem uchwały. Uchwała została powzięta. Kopię wystąpienia Ministra Skarbu Państwa, o wyłączenie spod głosowania zmiany § 7 ust. 11 Statutu Spółki, przekazuję w załączeniu.

Tym samym utrzymany został dotychczasowy § 7 ust. 11 Statutu Spółki, o brzmieniu następującym:

"Prawo głosowania akcjonariuszy Spółki zostaje ograniczone w ten sposób, że żaden z nich nie może wykonywać na Walnym Zgromadzeniu więcej niż 10% ogólnej liczby głosów istniejących w spółce w dniu odbywania Walnego Zgromadzenia z zastrzeżeniem, że dla potrzeb ustalania obowiązków nabywców znacznych pakietów akcji przewidzianych w Ustawie o publicznym obrocie papierami wartościowymi takie ograniczenie prawa głosowania nie istnieje. Ograniczenie prawa głosowania, o którym mowa w zdaniu poprzednim nie dotyczy spółki Nafta Polska S.A., Skarbu Państwa oraz banku depozytowego, który na podstawie umowy ze Spółką wyemitował kwity depozytowe w związku z akcjami Spółki (w przypadku wykonywania przez ten podmiot prawa głosu z tych akcji Spółki). Dla potrzeb niniejszego ustępu wykonywanie praw głosu przez podmiot zależny uważa się za jego wykonywanie przez podmiot dominujący w rozumieniu Ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz dla obliczania liczby głosów przysługujących akcjonariuszowi sumuje się liczbę głosów z akcji i liczbę głosów, które uzyskałby ten akcjonariusz w przypadku zmiany posiadanych przez siebie kwitów depozytowych na akcje."

Przedkładając powyższe, chciałbym jednocześnie poinformować, że historia zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 sięga obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia w dniu 28 czerwca 2004 r., które, na wniosek Skarbu Państwa oraz Nafty Polskiej S.A., powzięło uchwałę Nr 1 zmieniającą jego dotychczasowe brzmienie na brzmienie następujące:

"11. Przy wykonywaniu prawa głosu w spółce obowiązują następujące zasady:

1. Prawo głosowania obecnych i nowych akcjonariuszy Spółki, którzy nabyli lub objęli akcje w Spółce po wprowadzeniu zmian w Statucie Spółki, przyjętych uchwałą Walnego Zgromadzenia z dnia 28 czerwca 2004 roku, zostaje ograniczone w ten sposób, że jeżeli takie nabycie lub objęcie skutkuje przekroczeniem przez akcjonariusza progu 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w spółce, akcjonariusz ten nie może wykonywać na Walnym Zgromadzeniu więcej niż 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce w dniu odbywania Walnego Zgromadzenia, z zastrzeżeniem, że dla potrzeb ustalania obowiązków nabywców znacznych pakietów akcji przewidzianych w przepisach o publicznym obrocie papierami wartościowymi, takie ograniczenie prawa głosowania nie stanowi zwolnienia z tych obowiązków.

2. Akcjonariusze, którzy w dniu wprowadzenia zmian w Statucie Spółki, o których mowa w pkt 1 posiadają akcje uprawniające do wykonywania powyżej 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce, w przypadku nabycia lub objęcia nowych akcji po tej dacie, mogą wykonywać prawo głosu maksymalnie z takiej ilości akcji, aby liczba oddanych głosów nie przekroczyła liczby głosów przysługujących im w dniu 28 czerwca 2004 r.

3. Z dniem wejścia w życie przepisów prawa przewidujących ochronę interesów Skarbu Państwa w spółkach o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, nie później jednak niż z dniem 30 czerwca 2005 r., prawo głosowania akcjonariuszy Spółki zostaje ograniczone w ten sposób, że żaden akcjonariusz, niezależnie od daty nabycia lub objęcia akcji, nie może wykonywać na walnym Zgromadzeniu więcej niż 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce w dniu odbywania Walnego Zgromadzenia.

4. Dla potrzeb postanowień pkt 1-3 niniejszego ustępu wykonywanie prawa głosu przez podmiot zależny uważa się za jego wykonywanie przez podmiot dominujący w rozumieniu przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz dla obliczania liczby głosów przysługujących akcjonariuszowi sumuje się liczbę głosów z akcji i liczbę głosów, które uzyskałby ten akcjonariusz w przypadku zmiany posiadanych przez siebie kwitów depozytowych na akcje.

5. Zmiana postanowień niniejszego ustępu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 80% głosów oddanych.".

W/w Uchwała Nr 1 ZWZ z dnia 28 czerwca 2004 r., została zaskarżona w trybie art. 425 Kodeksu spółek handlowych przez trzech akcjonariuszy, tj. Kulczyk Holding S.A., Euro Agro Centrum S.A. oraz Gengodi Finance S.A.

Zgodnie z treścią pozwu o stwierdzenie nieważności tej uchwały, podwyższone zostało kryterium zróżnicowania akcjonariuszy ze względu na datę nabycia akcji i obecnie zaproponowane przez Zarząd Spółki brzmienie § 7 ust. 11 pkt 1 usuwało to zróżnicowanie. W efekcie wprowadzenia planowanej zmiany, prawo głosu wszystkich akcjonariuszy, bez względu na datę nabycia akcji, zostałoby ograniczone do 1/5 ogólnej liczby głosów istniejących w Spółce w dniu odbywania Zgromadzenia.

Zarzuty powodów dotyczyły również § 7 ust. 11 pkt 4 uchwały z dnia 28.06.2004 r., tj. zasady redukcji głosów. W ocenie powodów zgodnie z treścią pozwu: "...przepis art. 411 § 1 ksh zezwala na redukcję głosów tylko w stosunku do "akcjonariusza", nie przewiduje "kumulacji" głosów kilku czy kilkunastu akcjonariuszy pozostających w stosunku dominacji/zależności."

W dniu 9.06.2005 r., po przeprowadzeniu rozprawy, Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok stwierdzający nieważność zaskarżonej Uchwały Nr 1 z dni 28.06.1984 r. W uzasadnieniu wyroku, Sąd położył największy nacisk na niezgodność z prawem wprowadzenia, dla potrzeb redukcji, tzw. "kumulacji" głosów w ramach grupy kapitałowej (§ 7 ust. 11 pkt 4 zaskarżonej uchwały nr 1 z dnia 28.06.2004 r.).

Biorąc pod uwagę powyższe, należało liczyć się z tym, iż zaproponowany przez Zarząd Spółki § 7 ust. 11 pkt 2, który swoim brzmieniem odpowiada zaskarżonemu ustępowi 4 uchwały z 28.06.2004 r., zostanie również skutecznie zaskarżony.

W tej sytuacji stan prawny w dacie głosowania na ZWZ w dniu 29 czerwca 2005 r. przedmiotowej zmiany § 7 ust. 11 pkt 2 Statutu Spółki był identyczny, jak w dacie 28.06.2004 r. Należało zatem wziąć pod uwagę rozstrzygnięcie Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 9.06.2005 r.

Wobec nieprawomocnego orzeczenia nieważności uchwały Nr 1 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 28 czerwca 2004 r. oraz biorąc pod uwagę to, że zaproponowane postanowienie § 7 ust. 11 może być także zakwestionowane (z uwagi na instytucję kumulacji głosów podmiotów zależnych i dominujących) przed dniem wejścia w życie art. 411 Kodeksu spółek handlowych w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 3 czerwca 2005 roku o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, należało głosować przeciwko powzięciu uchwały w sprawie zmiany dotychczasowego brzmienia § 7 ust. 11 Statutu oraz rozważyć przeniesienie dyskusji i ewentualnego głosowania w tej sprawie na następne posiedzenie Walnego Zgromadzenia, wyznaczone po wejściu w życie ustawy.

Z poważaniem

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. PODSEKRETARZ STANU

Krzysztof Żyndul


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment