Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

17 sierpnia 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła "Informację dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń - czerwiec 2005 roku (podczas Prezydencji Luksemburskiej)". Informację przedstawił szef Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Sławomir Pietras.

Następnie, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Komisja Spraw Unii Europejskiej zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.

Celem projektu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego instrumenty towarzyszące dla państw Protokołu Cukrowego, dotkniętych skutkami przewidywanej reformy systemu regulacji rynku cukru w UE, jest stworzenie tym państwom możliwości dostosowania się do nowej sytuacji w związku z przygotowywaną reformą wspólnotowego rynku cukru, w tym proponowaną obniżką cen gwarantowanych cukru, zarówno dla cukru białego, jak i surowego.

Przedmiotowy projekt rozporządzenia przewiduje wsparcie ze strony WE dla państw takich, jak: Barbados, Belize, Gujana, Jamajka, Saint Kitts and Nevis, Trinidad i Tobago, Fidż, Kongo, Wybrzeże Kości Słoniowej, Kenia, Madagaskar, Malawi, Mauritius, Mozambik, Swaziland, Tanzania, Zambia oraz Zimbabwe

Komisja przewiduje, iż pomoc będzie miała charakter długoterminowy - 8 lat, począwszy od połowy 2006 r., kiedy zakładane jest wejście w życie reformy wspólnotowego rynku cukru.

Wsparcie ze strony WE będzie się opierać na odpowiedniej dla warunków danego państwa, wieloletniej i ogólnej strategii dostosowania, która będzie realizowana w danym państwie, w dialogu z Komisją. Państwa przedkładające wniosek o pomoc, które nie wypracowały takiej strategii, będą uprawnione w 2006 r. jedynie do pomocy finansowej i technicznej, mającej na celu wsparcie opracowania takiej strategii. Będzie ona obejmować, w zależności od potrzeb krajów, działania mające na celu bądź zwiększanie konkurencyjności sektora produkcji cukru, bądź procesy dostosowawcze polegające na wspieraniu dywersyfikacji form działalności gospodarczej i rozwój innych sektorów gospodarki. Preferowanym mechanizmem realizacji strategii będzie wsparcie budżetowe (sektorowe). Możliwe też będzie wspieranie poszczególnych programów, w zależności od sytuacji panującej w danym kraju. Wsparcie to ma być komplementarne do pomocy otrzymywanej w ramach innych instrumentów, związanych ze wsparciem dla rozwoju (Europejski Fundusz Rozwoju) i instrumentami handlowymi (porozumienia EPA). Projekt rozporządzenia zakłada, począwszy od 2007 r., finansowanie pomocy dla państw Protokołu Cukrowego z nowego Instrumentu Współpracy na rzecz Rozwoju oraz Współpracy Gospodarczej. Gdyby instrument ten nie wszedł w życie 1 stycznia 2007 r., Komisja upoważniona byłaby do przedłużenia ważności niniejszego rozporządzenia oraz do przyjęcia dalszych niezbędnych instrumentów.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska nie przeciwstawia się udzielaniu pomocy ze strony Wspólnoty dla państw będących sygnatariuszami Protokołu Cukrowego, wynikającej z zawartych umów i zobowiązań międzynarodowych, jednakże ze względu na fakt, iż przedmiotowe rozporządzenie stanowi jeden z elementów projektu reformy unijnego rynku cukru, której ostateczny kształt nie został jeszcze zaakceptowany i do którego Polska wnosi szereg zastrzeżeń, dokument ten, nawiązujący do reformy rynku cukru i z nią powiązany, nie może być w takiej formie akceptowany.

Zdaniem rządu, projekt rozporządzenia budzi także zastrzeżenia zarówno co do skuteczności proponowanej pomocy, jak i sposobu jej finansowania. Zdaniem Polski, uwzględniając planowane ograniczenia środków finansowych w sektorze cukru, finansowanie programu dostosowawczego nie powinno obciążać budżetu Wspólnoty w części dotyczącej budżetu rolnego.

W dalszej dyskusji nad projektem rozporządzenia Polska będzie zabiegać, aby priorytetem było wspieranie dywersyfikacji gospodarek państw - beneficjentów oraz by wspierając poprawę konkurencyjności tamtejszych producentów cukru, nie doprowadzić do nadmiernego wzrostu jego produkcji, co przejawiałoby się wypieraniem polskiego cukru z rynku krajowego i tradycyjnych rynków eksportowych.

Założenia reformy rynku cukru są obecnie dyskutowane i nie jest przesądzony jej ostateczny kształt, także w odniesieniu do skali redukcji cen. Zgodnie z założeniami Prezydencji Wielkiej Brytanii osiągnięcie porozumienia w sprawie reformy jest przewidziane na posiedzeniu Rady Ministrów ds. rolnictwa w listopadzie br. Zgodnie z projektem rozporządzenia, pomoc finansowa i techniczna ma być wdrożona już w 2006 roku, na podstawie wniosków opartych na całościowej, wieloletniej strategii dostosowawczej określonej przez dany kraj, w terminie nie później niż w ciągu 60 dni od daty wejścia w życie rozporządzenia (w 7. dniu po publikacji w DzU UE). Brak jasności co do skali redukcji cen i ostatecznego kształtu reformy rynku cukru w UE, a także ostatecznych rozstrzygnięć rundy Doha, może spowodować, że państwa członkowskie AKP będą przygotowywały swoje wieloletnie strategie rozwoju na podstawie niepotwierdzonych danych, co podważa rzetelność opracowania programu dostosowawczego i prawidłowość wydatkowania środków finansowych Wspólnoty.

Jak stwierdzono w przedstawionym projekcie stanowiska rządu, Polska popiera udzielenie, zgodnie z podjętymi przez UE zobowiązaniami, pomocy finansowej i technicznej, w tym wsparcia budżetowego, tym krajom - stronom Protokołu Cukrowego, którym jest to niezbędne, w celu dostosowania ich gospodarki do nowych warunków wynikających z planowanej w 2006 r. reformy wspólnego rynku cukru. Należy jednak dążyć do tego, żeby świadczona pomoc miała charakter przemyślany i zintegrowany z całościową reformą wspólnego rynku cukru w Unii Europejskiej. Powinna być odpowiednia do zakresu reformy wspólnego rynku cukru, który nie został dotychczas ustalony. W związku z tym przesądzanie przed podjęciem decyzji w sprawie reformy wspólnotowego rynku cukru o zakresie i wysokości w 2006 r. pomocy mającej minimalizować negatywne skutki reformy dla państw AKP, sygnatariuszy Protokołu Cukrowego, byłoby przedwczesne.

Zdaniem rządu, pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia powinna być komplementarna w stosunku do pomocy z Europejskiego Funduszu Rozwoju.

Przedstawiony projekt rozporządzenia nie określa jednoznacznie źródeł finansowania pomocy dostosowawczej. Proponuje się, aby wydatki związane z procesem dostosowawczym były finansowane z budżetu Wspólnoty (w 2006 r.), a w latach następnych z Instrumentu Współpracy na rzecz Rozwoju oraz Współpracy Gospodarczej.

Propozycja w projekcie rozporządzenia, aby środki na 2006 r. z założenia pochodziły z Działu IV budżetu UE, przeznaczonego na stosunki zewnętrzne - współpracę rozwojową, jest do zaakceptowania przez stronę polską, pod warunkiem iż środki wsparcia dla państw AKP będą miały charakter typowo rozwojowy.

Odrębną kwestią jest rozstrzygnięcie celowości ograniczania pomocy w minimalizacji negatywnych skutków reformy rynków cukru dla państw rozwijających się jedynie do państw AKP - sygnatariuszy Protokołu Cukrowego i pomijanie państw najsłabiej rozwiniętych, których gospodarki są w znacznym stopniu uzależnione od produkcji i eksportu cukru. Wyjaśnienie Komisji, że państwa te uzyskały "rekompensatę" w postaci inicjatywy EBA (Everything but arms) jest o tyle nieadekwatne, iż obejmuje ona środki handlowe, które w odniesieniu do państw AKP zostaną uwzględnione w EPA. W trwających negocjacjach w sprawie Instrumentu Współpracy na rzecz Rozwoju oraz Współpracy Gospodarczej Polska zajmuje stanowisko, że w wypadku budżetyzacji pomocy dla państw AKP konieczne jest zrównanie warunków jej udzielania dla wszystkich państw rozwijających się. Będzie zatem konsekwentnie domagać się równego dostępu wszystkich państw rozwijających się, szczególnie tych najuboższych, do pomocy służącej ograniczeniu negatywnych skutków reformy rynku cukru.

Projekt rozporządzenia ustanawia instrumenty towarzyszące dla państw Protokołu Cukrowego dotkniętych skutkami reformy systemu regulacji rynku cukru w UE. Bez ustalenia zasad regulacji rynku cukru od 1 lipca 2006 roku i tym samym określenia skali wpływu zmian na tym rynku na gospodarki poszczególnych państw sygnatariuszy Protokołu Cukrowego nie można przygotować odpowiedniego programu, który by uwzględniał cele wieloletniej strategii dostosowawczej. W szczególności program taki nie motywowałby do dywersyfikacji gospodarczej obszarów zależnych od sektora cukru. Byłoby to sprzeczne z strategią wsparcia państw AKP, proponowaną przez Komisję Europejską w "Planie działania w stosunku do państw AKP". Plan ten zakłada wsparcie przede wszystkim regionów lub krajów w największym stopniu zależnych od gospodarki cukrowej, przy czym środki finansowe niekoniecznie byłyby kierowane do sektora cukrowniczego.

W opinii rządu, projekt rozporządzenia pośrednio wpływa na wielkość zatrudnienia w polskim przemyśle cukrowniczym. Zwiększenie konkurencyjności cukru produkowanego w państwach AKP może doprowadzić do wyeliminowania części producentów cukru w Europie, w tym w Polsce, i zmniejszenia areału upraw buraka cukrowego. Skutki będą najbardziej odczuwalne w regionach zagrożonych bezrobociem strukturalnym.

Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej cukier pochodzący z państw objętych Protokołem Cukrowym może być na preferencyjnych warunkach (tzn. przy zerowej stawce celnej) importowany także na rynek Polski. Takie czynniki, jak wysoka cena gwarantowana (646,50 euro/t cukru białego i 523,70 euro/t cukru surowego) oraz fakt, że w większości jest to cukier do rafinacji, stanowiły dotychczas pewną barierę w zakupie tego towaru na rynek Polski. Przy zakładanej głębokiej redukcji ceny cukru, przewidywanej liberalizacji w handlu tym towarem (część państw AKP sygnatariuszy Protokołu Cukrowego jest objęta inicjatywą EBA - "wszystko prócz broni") oraz w wyniku wsparcia udzielonego przez Wspólnotę państwom AKP sygnatariuszom Protokołu Cukrowego w celu poprawy konkurencyjności ich gospodarek, należy oczekiwać wzrostu importu cukru z tych państw i spadku zapotrzebowania na cukier krajowej produkcji.

Zdaniem rządu, zaproponowany przez Komisję projekt rozporządzenia spowoduje skutki finansowe dla Wspólnoty, ponieważ na program pomocy finansowej i technicznej, w tym wsparcia budżetowego dla państw AKP, Komisja przeznaczyła środki pomocowe z budżetu UE w wysokości 40 mln euro w pierwszym roku. Komisja proponuje, aby pomoc dla krajów AKP, udzielana zgodnie z postanowieniami przedmiotowego rozporządzenia, była finansowana z budżetu rozwojowego UE (Dział 4). Projekt rozporządzenia dotyczy wyłącznie 2006 r., z informacji Komisji wynika jednak, że w kolejnych latach funkcjonowania tej pomocy kwoty roczne mogą przekroczyć poziom z 2006 roku.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii nie wyrażono poparcia dla wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Wniosek dotyczący decyzji ramowej Rady w sprawie wzmocnienia ramowej regulacji karnej służącej zwalczaniu przestępstw związanych z własnością intelektualną (Proposal for a Council framework decision to strengthen the criminal law framework to combat intellectual property offences) COM(2005) 276, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; sygnatura Rady UE 11245/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Kultury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Edmund Wittbrodt.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Chronowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Grzegorz Lipowski.

Proponowana regulacja, w formie Decyzji Rady oraz Decyzji Rady Stowarzyszenia WE - Maroko, pozwoli na stosowanie kumulacji pochodzenia pomiędzy Turcją, Marokiem i Wspólnotą, w odniesieniu do niektórych produktów tekstylnych, jeszcze przed wejściem w życie odpowiednich protokołów wprowadzających kumulację pan-euro-med.

W przedstawionym Komisji spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu w tej sprawie stwierdzono, że Polska jest przeciwna przyjęciu proponowanej regulacji. Jednak w razie, gdyby Polska była jedynym krajem Wspólnoty zajmującym w tej sprawie takie stanowisko, lub w wypadku braku możliwości stworzenia mniejszości blokującej, Polska wstrzyma się od głosu.

W nawiązaniu do "procesu barcelońskiego" Komisja proponuje rozszerzenie strefy pan-europejskiej kumulacji pochodzenia na kraje śródziemnomorskie. Kumulacja pan-euro-med będzie dozwolona także w wypadku odzieży wytwarzanej w Maroku. Wyroby te będą korzystać z preferencyjnego traktowania przy eksporcie do Wspólnoty, jeżeli zostaną wyprodukowane z tkanin pochodzących z innych krajów tej strefy, w tym z Turcji.

Podstawowym warunkiem stosowania kumulacji pan-euro-med jest istnienie umów o wolnym handlu zawartych pomiędzy krajami strefy, które to umowy zawierają identyczne reguły pochodzenia. Maroko podpisało umowę o wolnym handlu z Turcją i umowa ta wejdzie w życie w najbliższym czasie (prawdopodobnie będzie to 1 września br.). Stosowanie kumulacji pochodzenia pomiędzy Turcją, Marokiem i Unią Europejską wymaga także wprowadzenia odpowiednich zmian do umów między Wspólnotą i Marokiem oraz Wspólnotą i Turcją. Zmiany te zostały już przyjęte przez Komisję i są rozpatrywane przez Radę.

Obecnie obowiązujące w preferencyjnym handlu UE - Maroko reguły pochodzenia stanowią, że aby odzież uzyskała preferencyjne marokańskie pochodzenie, musi być tam wytwarzana od etapu przędzy. Używanie importowanej tkaniny uniemożliwia uzyskanie przez produkt takiego pochodzenia. Zgodnie z zasadą bilateralnej kumulacji pochodzenia dopuszczalne jest używanie tkanin o pochodzeniu marokańskim lub wspólnotowym. Ponieważ Maroko nie produkuje odpowiednich tkanin, chce korzystać z tkanin wytwarzanych w Turcji. Po utworzeniu strefy kumulacji pochodzenia pan-euro-med, co nastąpi prawdopodobnie na początku przyszłego roku, będzie to możliwe. Odzież produkowana w Maroku z tureckich tkanin będzie uzyskiwać preferencyjne marokańskie pochodzenie przy eksporcie do Wspólnoty, co nie jest obecnie możliwe.

Z jednej strony, biorąc pod uwagę dotychczas prezentowane przez Polskę na forum UE stanowisko w odniesieniu do warunków importu tekstyliów i odzieży z krajów trzecich oraz kierując się interesem krajowej branży tekstylno-odzieżowej, Polska, zdaniem rządu, nie powinna wyrażać zgody na wprowadzenie proponowanej derogacji dla Maroka.

Udzielenie derogacji dla Maroka w zakresie tekstylnym stwarza dogodne warunki wzrostu produkcji tekstylnej w Turcji oraz w Maroku i może się przyczynić do nasilenia taniego importu z tych kierunków na rynek unijny, co w konsekwencji będzie ograniczało możliwości sprzedaży towarów tekstylnych wyprodukowanych w Polsce. Ponadto rok 2005 jest tym, od którego zniesiono ograniczenia na tekstylia sprowadzane z krajów trzecich, przede wszystkim krajów azjatyckich, co wiąże się z nasileniem taniego importu z tych krajów. Wydaje się więc nieuzasadnione umożliwianie pojawienia się dodatkowego strumienia taniego importu na rynek unijny z Maroka i pośrednio z Turcji. Wniosek Maroka jest drugim wnioskiem, który wpłynął w tej sprawie z krajów śródziemnomorskich, po wniosku Tunezji. Istnieje niebezpieczeństwo, że z podobnymi wnioskami będą występować kolejne kraje śródziemnomorskie.

Jednak z drugiej strony, biorąc pod uwagę, że propozycja Komisji Europejskiej związana jest z ograniczeniami ilościowymi (kontyngenty) i przewiduje stosowanie odstępstwa w odniesieniu do ilości 10 890 ton w skali roku dla całej Unii Europejskiej, można przypuszczać, że regulacja ta nie będzie stanowić aż tak dużego zagrożenia dla polskiego sektora tekstylnego, szczególnie że Maroko nie jest istotnym dostawcą tekstyliów na rynek polski.

W opinii rządu, trzeba mieć też na uwadze, że podobna sytuacja wystąpiła niedawno w odniesieniu do Tunezji. Kraj ten również występował o przyznanie derogacji w zakresie reguł pochodzenia dla tekstyliów. Polska na forum Rady zgłosiła swoje zastrzeżenie merytoryczne w odniesieniu do tego rozwiązania. Ostatecznie polskie zastrzeżenie było jedynym zgłoszonym na tym forum (inne kraje wycofały swoje zastrzeżenia). Na podstawie decyzji KERM Polska także wycofała swoje zastrzeżenie i wyraziła zgodę na przyznanie Tunezji odstępstwa. Sytuacja związana z wnioskiem Maroka będzie zapewne taka sama.

W związku z tym w wypadku, gdyby inne kraje Wspólnoty nie zgłaszały zastrzeżeń do projektu dokumentu lub nie byłoby możliwości stworzenia mniejszości blokującej, Polska powinna wstrzymać się od głosu.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii nie wyrażono poparcia dla wniosku dotyczącego decyzji Rady UE.

29 sierpnia 2005 r.

Porządek posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska obejmował cztery punkty. W posiedzeniu uczestniczył minister środowiska Tomasz Podgajniak.

W pierwszym punkcie porządku posiedzenia komisja przyjęła stanowisko w sprawie Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych:

W dniu 12 lipca 2005 roku odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska Senatu RP, którego tematem było rozpatrzenie dokumentu pt. "Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych", który został przyjęty w dniu 7 czerwca 2005 roku przez Radę Ministrów.

Komisja wysłuchała relacji Ministra Środowiska, zapoznała się z opiniami organizacji pozarządowych i ekspertów.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji komisja zwraca uwagę na konieczność:

zdecydowanego zrealizowania celu pośredniego tzn.: osiągnięcia określonej w Traktacie Akcesyjnym redukcji azotu ogólnego i fosforu ogólnego ze ścieków dopływających do oczyszczalni ścieków komunalnych w roku 2005. Istnieje bowiem realne zagrożenie realizacji tego celu, spowodowane przez:

przyjęty bardzo duży zakres modernizacji lub rozbudowy oczyszczalni ścieków z terminem zakończenia do końca r. 2005 (wysokie potrzeby finansowe, które muszą być pokryte w krótkim okresie czasu);

niewystarczające środki własne gmin na realizację zadań zapisanych w programie;

brak przedsiębiorstw wykonawczych dla inwestycji zapisanych w KPOŚK (bankructwa przedsiębiorstw);

protesty społeczne, wpływające na opóźnienia w realizacji inwestycji (np. projekt spalarni osadów dla oczyszczalni ścieków Czajka w Warszawie);

opóźnienia w przygotowaniu przez gminy dokumentacji i wniosków o dofinansowanie z krajowych i zagranicznych funduszy ekologicznych;

długotrwałe procedury przetargowe wynikające z ustawy o zamówieniach publicznych;

realizacje przez gminy wielu zadań unijnych przyjętych przez rady gmin jako priorytetowe.

Komisja uznaje, że dla sprawnej realizacji celów określonych w dokumencie konieczne jest:

- w sprawach organizacyjnych:

1. utworzenie Biura Koordynacyjnego z Pełnomocnikiem Rządu ds. Realizacji KPOŚK z zadaniem zapewnienia właściwej koordynacji sprawozdawczości, a także terminowego i prawidłowego wykonania niezwykle kosztownych i długotrwałych inwestycji ( ponad 42 mld zł do końca 2015 r.);

2. opracowanie systemu informatycznego dla KPOŚK według koncepcji Ministra Środowiska i sfinansowanego przez NFOŚiGW, który umożliwi przeprowadzenie na bieżąco różnego rodzaju analiz, a także generowanie raportów dla sprawozdawczości z realizacji Programu;

- w sprawach merytorycznych:

1. opracowanie programu oczyszczania ścieków komunalnych dla aglomeracji poniżej 2000 mieszkańców;

2. opracowanie programu oczyszczania ścieków z sektora rolno-spożywczego oraz innych rodzajów ścieków przemysłowych nie ujętych w KPOSK;

3. przeprowadzenie szerokiej edukacji społecznej z zakresu KPOŚK;

4. dokonanie przeglądu i analizy istniejących źródeł prawa krajowego w zakresie oczyszczania ścieków pod kątem ich zgodności z prawodawstwem unijnym oraz uwzględnienie w krajowym prawodawstwie odniesienia do zapisu dyrektywy ściekowej dotyczącego wtórnego wykorzystania oczyszczonych ścieków;

5. powiązanie KPOŚK z Ramową Dyrektywą Wodną;

6. opracowanie strategii unieszkodliwiania osadów ściekowych w Polsce, a także śledzenie zmian zachodzących w prawie unijnym w tym zakresie (planowane zmiany dyrektywy osadowej mogą dotyczyć sposobów przeróbki i wykorzystania osadów ściekowych w rolnictwie).

Komisja uznała za konieczne również:

- wypracowanie rozwiązań sprzyjających podejmowaniu inwestycji z zakresu wyposażenia aglomeracji w systemy oczyszczania ścieków i kanalizacji zbiorczej;

- przygotowanie harmonogramu realizacji tych inwestycji dla poszczególnych aglomeracji na obszarze całego kraju;

- uproszczenie procedur prowadzących do zawarcia umów z funduszami w zakresie finansowania inwestycji i postępowania o przyznanie środków unijnych;

- ustanowienie zamawianego przez resort środowiska projektu badawczego związanego z realizacją programu inwestycyjnego (dotyczącego monitoringu i procedur optymalizacyjnych KPOŚK oraz rozwoju systemów kanalizacyjnych, technologii i urządzeń oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania osadów ściekowych ) w ramach projektów zamawianych w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji.

Ponadto komisja stwierdza, że realizacja KPOŚK powinna spowodować powstawanie nowych sterowanych programów dotyczących m.in.:

- produkcji materiałów i urządzeń do oczyszczania ścieków;

- rozwoju nowych technologii oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania osadów ściekowych;

- rozwoju usług projektowych i konsultacyjnych oraz eksportowych w tym zakresie;

- wzrostu zatrudnienia.

Programy oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych winny być oparte nie tylko na ograniczeniu ładunków zanieczyszczeń (zgodnie z dyrektywą ściekową), ale przede wszystkim zapewnić osiągnięcie właściwego stanu jakości wód (zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną).

Stąd postuluje się przeprowadzenie symulacji wpływu realizacji programów oczyszczania ścieków, między innymi KPOŚK, na stan jakości zasobów wodnych poszczególnych dorzeczy w kraju.

W kolejnym punkcie porządku posiedzenia Komisja Ochrony Środowiska przyjęła stanowisko w sprawie programów rolnośrodowiskowych i retencji wód (wspólne z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi):

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisja Ochrony Środowiska po odbyciu wizyt studialnych i zapoznaniu się z informacjami zaprezentowanymi przez przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Środowiska, Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Najwyższej Izby Kontroli, dyrektorów biebrzańskiego i narwińskiego parku narodowego oraz uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem przedstawiciela urzędu wojewódzkiego i marszałkowskiego, lokalnych samorządów, izb rolniczych, jak również organizacji rolniczych i ekologicznych wyraża satysfakcję z powodu społecznej akceptacji dla realizacji programów rolnośrodowiskowych oraz możliwości włączenia w nie wybranych zadań retencji wód na terenie województwa podlaskiego, popartych ilością złożonych wniosków o wsparcie ze środków Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.

Jednocześnie wyrażamy podziękowanie dla państwowych służb odpowiedzialnych za przygotowanie tych programów i wsparcie ich przez lokalne samorządy. Widzimy jednak potrzebę aktywniejszych działań na rzecz opracowania i realizacji kompleksowego programu małej retencji województwa podlaskiego.

Biorąc pod uwagę istniejące potrzeby w zakresie wdrażania programów rolnośrodowiskowych i małej retencji wód w województwie podlaskim w korelacji z tworzonym w Polsce Programem Natura 2000 komisje uważają za stosowne:

- przeznaczyć w budżecie Unii Europejskiej na lata 2007-2013 środki na przeciwdziałanie stepowieniu obszarów rolnych poprzez m.in. finansowanie zadań służących małej i średniej retencji oraz rozszerzyć zakres wspomagania tych zadań ze środków wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

- opracować rządowy program aktualizacji stanu kwalifikacji użytków rolnych w Polsce w związku z uwarunkowaniami dotyczącymi pozyskania środków z Programu Wspólnej Polityki Rolnej w ramach programów rolnośrodowiskowych;

- uprościć decyzyjną drogę potwierdzania lokalizacji terenów na obszarze chronionym, poprzez przekazanie tych kompetencji wojewodzie;

- zwiększyć ilość doradców posiadających certyfikaty do sporządzania projektów programów rolnośrodowiskowych;

- dokonać korekt w aktualnie obowiązujących zasadach realizacji programów rolnośrodowiskowych w celu włączenia wszystkich rolniczo użytkowanych działek gruntu, także i tych, które figurują jako nieużytki;

- zwiększyć ilość pakietów na obszarach dolin rzecznych dotyczących:

- retencjonowania wód i utrzymania w sprawności urządzeń piętrzących - progów, jazów, zastawek;

- zakładania bądź utrzymania małych użytków ekologicznych, np. zadrzewień śródpolnych, kęp drzewostanów, śródpolnych bagienek i oczek wodnych, alei starych drzew, żwirowni, głazowisk, zabytkowych budowli;

- opracować programy małej retencji we wszystkich województwach w kraju, z uwzględnieniem informacji o aktualnym stanie urządzeń;

- zaangażować środki pomocowe Unii Europejskiej oraz pochodzące z kredytów banków międzynarodowych w realizację zadań gospodarki wodnej, szczególnie z przeznaczeniem na rozpoczęte inwestycje;

- dokonać zmian w ustawie - Prawo wodne mających na celu uregulowanie kwestii melioracji podstawowych i świadczenia usług na rzecz rolnictwa w granicach parków narodowych;

- zmodyfikować system finansowania parków narodowych w kierunku umożliwiającym większy udział finansów publicznych zarówno rządowych, jak i samorządowych, wraz z partycypacją środków finansowych pochodzących ze źródeł wspólnotowych, organizacji pozarządowych oraz osób prywatnych.

Ponadto komisje uważają, że Ministerstwo Środowiska powinno opracować Strategię gospodarowania wodami w Polsce i utworzyć Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej oraz ściślej współpracować z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie dostosowania istniejących programów do programu NATURA 2000, zwłaszcza w perspektywie pojawiającej się możliwości pozyskania środków unijnych.

Komisje wyrażają podziękowanie dla organizatorów wyjazdowego posiedzenia zarówno ze strony samorządów jak i dyrekcjom narwiańskiego i biebrzańskiego parku narodowego, życzą dalszego dobrego współdziałania w zakresie ochrony środowiska, przeciwdziałania powodziom, wzrostu przychodów miejscowych rolników, ale również udostępnienia "cudów podlaskiej natury" szerokim rzeszom turystów z kraju i z zagranicy.

Następnie Komisja Ochrony Środowiska zapoznała się ze sprawozdaniem z Inauguracyjnej Konferencji, dotyczącej działania parlamentów w dziedzinie prawa międzynarodowego na rzecz środowiska i zrównoważonego rozwoju, zorganizowanej w Paryżu przez Senat Republiki Francuskiej, Unię Międzyparlamentarną oraz Instytut Szkoleń i Badań Narodów Zjednoczonych.

Konferencja odbyła się w Paryżu w dniach 22-23 kwietnia br. Jej celem było omówienie roli parlamentarzystów i parlamentów narodowych w realizacji zadań związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem.

Podczas konferencji szczególną uwagę poświęcono trzem zagadnieniom: zmianom klimatu, zaopatrzeniu i gospodarowaniu wodą oraz wpływowi handlu światowego na środowisko.

W konferencji wzięło udział około 160 uczestników z całego świata oraz przedstawiciele gospodarzy i organizatorów. Polskich parlamentarzystów reprezentowała senator Apolonia Klepacz, wiceprzewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska.

Na zakończenie swojego posiedzenia Komisja Ochrony Środowiska przyjęła sprawozdanie ze swej działalności w V kadencji Senatu RP.

W sprawozdaniu omówiono szczegółowo działalność legislacyjną i pozalegislacyjną komisji, odbyte seminaria, konferencje i posiedzenia wyjazdowe, kontakty zagraniczne, a także korespondencję nadsyłaną do komisji.

W uwagach końcowych stwierdzono, że niewątpliwym osiągnięciem komisji jest rozpoczęta w IV kadencji i z powodzeniem realizowana w V kadencji współpraca z Lasami Państwowymi i przedstawicielami przemysłu drzewnego w Polsce. Dzięki inicjatywie komisji doszło do powołania przez Ministra Środowiska i Ministra Gospodarki międzyresortowej komisji wspólnej, która wypracowując założenia współpracy miedzy stronami zainteresowanymi handlem surowcem drzewnym, przyczynia się do ochrony rodzimego przemysłu tartacznego.

W podsumowaniu stwierdzono także, iż w porównaniu z pracami komisji poprzednich kadencji Komisja Ochrony Środowiska była najbardziej obciążona pracą legislacyjną - rozpatrzyła najwięcej ustaw. Wynikało to niewątpliwie z przyspieszenia procesu dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Mimo poważnej ilości prac legislacyjnych członkowie komisji wykazywali się dużą aktywnością, czego dowodem jest liczba posiedzeń merytorycznych, wyjazdowych, konferencji oraz wysyłanej korespondencji związanej z napływającymi interwencjami i wnioskami.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

I. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym

1. (nr wniosku 303z) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: media elektroniczne dla środowisk polskich oraz rozwój serwisu informacyjnego "Polska-Polacy", środki trwałe - 90 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 90 900 zł.

2. (nr wniosku 313) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód w Warszawie - 43 680 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 21 840 zł.

3. (nr wniosku 328z) Fundacja Semper Polonia w Warszawie - Program dofinansowania klas z nauczaniem języka polskiego w Niemczech - na kwotę 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

II. Sprawy różne

- Uchylenie uchwały Prezydium Senatu nr 629 z 30 czerwca 2005 r. w sprawie zlecenia Fundacji Semper Polonia zadania państwowego - organizacji IV Warsztatów Plastycznych dla uzdolnionej artystycznie młodzieży polonijnej, połączonych z integracyjnym plenerem malarskim, w związku z rezygnacją realizacji tego zadania przez Fundację Semper Polonia.

Komisja przychyliła się do wniosku o uchylenie tej uchwały przez Prezydium Senatu.

- Dokonanie zmian w umowach programowych zawartych pomiędzy Kancelarią Senatu a Stowarzyszeniem "Wspólnota Polska" dotyczących realizacji zadań państwowych przez stowarzyszenie w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, bez zwiększenia dotacji w ramach umowy nr 38 z 29 kwietnia 2005 r. (poz. XIX.2).

Komisja przychyliła się do wniosku o akceptację tych zmian przez Prezydium Senatu.

III. Wnioski o zlecenia zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym realizowanych przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska"

1. (nr wniosku 10z) Remont Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Wilnie, na Litwie - 74 866 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 74 866 zł.

2. (nr wniosku 32z) Remont (po pożarze) Biblioteki Polskiej im. I. Domeyki w Buenos Aires, w Argentynie - 13 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 13 000 zł.

3. (nr wniosku 72) Remont Szkoły Średniej im. J.I Kraszewskiego w Wilnie, na Litwie - 53 797 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 53 797 zł.

4. (nr wniosku 78) Zabezpieczenie fundamentów i murów kościoła w Drohobyczu, na Ukrainie - 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

5. (nr wniosku 79) Zabezpieczenie drewnianego kościoła w Kowlu, na Ukrainie - 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

6. (nr wniosku 80) Adaptacja i remont obiektu na Dom Kultury Polskiej w Czkałowie, w Kazachstanie - 170 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 170 000 zł.

IV. Opinia dot. zadania inwestycyjnego pn. Zakup lokalu na Dom Polski w Tomsku

Komisja w tej sprawie w głosowaniu podtrzymała swoją pozytywną opinię z 28 czerwca br. o przyznanie środków na tę inwestycję.

Podczas posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą przyjęto także sprawozdanie z działalności komisji w V kadencji Senatu RP.

W sprawozdaniu omówiono szczegółowo działalność ustawodawczą i uchwałodawczą komisji, opiniowanie wniosków o zlecenie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, udział organizacyjny i merytoryczny w ważnych polonijnych wydarzeniach, jakie w V kadencji odbyły się w Senacie RP, oraz kontakty polonijne i zagraniczne.

W podsumowaniu stwierdzono, że Komisja Emigracji i Polaków za Granicą, stanowiąc najważniejsze z ogniw polonijnej działalności Senatu RP, jak w każdej poprzedniej, tak i podczas całej V kadencji w intensywnej pracy z Polonią i Polakami za granicą i na rzecz naszej diaspory wniosła swój wielki wkład w dzieło zbliżenia jej do Macierzy, przyczyniła się do poprawy sytuacji środowisk polskich w poszczególnych krajach, zwłaszcza Polaków za wschodnią granicą, występowała też w obronie ich praw, jeżeli były zagrożone lub naruszane. Komisja w V kadencji Senatu RP w sprawach Polonii i Polaków za Granicą przemawiała i działała jednomyślnie, zawsze w interesie naszych rodaków spoza kraju, stanowiących część narodu.

* * *

Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła sprawozdanie ze swej działalności w V kadencji Senatu RP.

W sprawozdaniu omówiono szczegółowo prace legislacyjne, posiedzenia wyjazdowe, konferencje i seminaria, kontakty zagraniczne, korespondencję nadsyłaną do komisji oraz współpracę z innymi instytucjami.

W podsumowaniu stwierdzono, że na podkreślenie zasługuje dobra, rzeczowa atmosfera obrad komisji, którą stworzyli wszyscy senatorowie wchodzący w jej skład, niezależnie od różniących ich światopoglądów i stanowisk politycznych. Wzajemny szacunek, koleżeńskie kontakty i wysoka kultura osobista wszystkich członków komisji sprawiły, że kończą oni kadencję z satysfakcją i przekonaniem, iż potrafili wspólnie wypracować wysoki standard obrad i z zaangażowaniem pracować na rzecz polskiej kultury.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia w celu przyjęcia sprawozdania z działalności w okresie V kadencji Senatu RP.

Projekt sprawozdania przedstawiła przewodnicząca komisji senator Krystyna Sienkiewicz. Uwagi do sprawozdania zgłosili pozostali członkowie komisji. Senatorowie Wojciech Pawłowski i Janusz Bielawski zaproponowali, aby sprawozdanie uzupełnić o krytyczne uwagi o stanie zdrowia publicznego w Polsce. Ich zdaniem, stan opieki zdrowotnej w Polsce, mimo wprowadzonych zmian, jest obecnie gorszy. "Miało być lepiej, a jest gorzej" - stwierdził senator W. Pawłowski.

Zdaniem senator Olgi Krzyżanowskiej, zbyt dużą rolę w pracach ustawodawczych komisji odgrywała polityka. Przyjmowane rozwiązania oraz tempo prac ustawodawczych zbyt często podporządkowane były celom politycznym.

Senator Zdzisława Janowska przedstawiła krytyczną opinię na temat bieżącej działalności prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz niektórych aspektów przebiegu posiedzeń komisji w upływającej kadencji.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senatorowie przyjęli przez aklamację sprawozdanie z działalności komisji w okresie V kadencji Senatu RP. Senator Franciszek Bobrowski w imieniu wszystkich członków komisji złożył przewodniczącej K. Sienkiewicz podziękowanie za trud i pracę oraz przewodniczenie komisji.

30 sierpnia 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjęto sprawozdanie z działalności komisji w V kadencji Senatu RP.

W sprawozdaniu omówiono szczegółowo działalność komisji. Jak stwierdzono w podsumowaniu, nakreślone na początku kadencji zadania, choć nie w pełni, to jednak w znaczącej części zostały wykonane. O dorobku komisji w znacznej mierze zdecydował jej skład, ludzi kompetentnych i bogatych osobistym doświadczeniem wyniesionym z administracji rządowej lub pełnionych funkcji w samorządzie terytorialnym.

Podkreślono, że w czasie trwania całej kadencji nie zdarzył się ani jeden wypadek braku wymaganego kworum lub też nieusprawiedliwionej nieobecności, średnia frekwencja, liczona w skali kadencji, wynosi 90%.

W podsumowaniu zawarto również wnioski wynikające z doświadczeń V kadencji. W opinii komisji, nadal konsekwentnie należy dążyć do pełnego przekazania zadań samorządom terytorialnym w regionie. Winny one stać się autentycznym gospodarzem w terenie, a wojewoda, stojącym na straży prawa - przedstawicielem rządu skupiającym w swoim ręku całą administrację zespoloną. Warto także poddać wnikliwej ocenie zasadność utrzymania odpowiednich instytucji i podmiotów gospodarczych na odpowiednim poziomie samorządu terytorialnego. Dalszego wnikliwego monitorowania wymagają skutki wprowadzenia w życie zasady bezpośredniego wyboru wójta, burmistrza i prezydenta miasta. Oceny wymaga też zakres zadań zleconych i wielkość powiatów oraz sens istnienia, obok siebie, tak dużej liczby tzw. powiatów ziemskich i grodzkich. Za niezbędne należy uznać uchwalenie nowej ustawy o pracownikach samorządu terytorialnego, zawierającej przejrzyste zasady doboru kadr, ich kwalifikacje, ciągłe doskonalenie i awansowanie, a ponadto większą stabilizację.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment