Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

18 lipca 2005 r.

 

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowała rozpatrywanie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Komisja przerwała prace nad ustawą po stwierdzeniu zasadniczych luk w rozpatrywanej regulacji.

W dyskusji udział wzięli senatorowie: Andrzej Jaeschke, Gerard Czaja i Anna Kurska, a także przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz prokurator Grażyna Stanek z Ministerstwa Sprawiedliwości.

Prowadzący obrady senator A. Jaeschke zaproponował, aby za punkt wyjścia do formułowania poprawek przyjąć sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przyjęte po przygotowaniu przez Ministerstwo Polityki Społecznej propozycji uzupełnień przepisów ustawy.

Zmiany zaproponowane przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia przejął senator G. Czaja.

W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator A. Kurska.

Kolejną rozpatrywaną regulacją była ustawa o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury.

Celowość powołania centrum uzasadniła dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Mik.

W dyskusji wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy sejmowej bez poprawek zgłosiła senator Ewa Serocka. Senator Zbigniew Romaszewski zaproponował odrzucenie ustawy.

Pierwszy, zgodnie z regulaminem, przegłosowano wniosek o odrzucenie ustawy. Za było 3 senatorów, a 3 przeciw. Wobec takiego wyniku przegłosowano wniosek senator E. Serockiej o przyjęcie ustawy bez poprawek. W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 3 senatorów, a 3 osoby były przeciwne.

W związku z odrzuceniem przez komisję obu wniosków przewodniczący obradom senator A. Jaeschke stwierdził, że komisja nie zajęła stanowiska w sprawie rozpatrywanej ustawy i uchwałę w tej sprawie podejmie na kolejnym posiedzeniu.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw.

Uzasadnienie potrzeby nowelizacji, która była projektem rządowym, przedstawiła dyrektor B. Mik. Zaproponowała także wprowadzenie poprawek do ustawy uchwalonej przez Sejm. Ponadto komisja zapoznała się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego. Dysponowano również opiniami ekspertów oraz pełnomocnika Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego.

W dyskusji senatorowie G. Czaja i A. Jaeschke zgłosili wnioski o wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy, zbieżnych w większości z sugestiami biura legislacyjnego i resortu sprawiedliwości.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 14 zmian do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora G. Czaję.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Po zapoznaniu się z pozytywną opinią biura legislacyjnego pod głosowanie poddano wniosek o przyjęcie sejmowej nowelizacji bez poprawek. Za wnioskiem opowiedziało się 4 senatorów. Wobec wyników głosowania Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdawcą stanowiska komisji będzie senator A. Kurska.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

W sprawie rozpatrywanej nowelizacji głos zabrał dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Skarbu Państwa Ryszard Tupin, który, omawiając wystąpienie ministra skarbu państwa zawierające propozycje zmian, uzasadnił potrzebę ich wprowadzenia. Ponadto senatorowie dysponowali opinią senackiego biura legislacyjnego, w której również zawarte były propozycje poprawek.

W dyskusji udział wzięli senatorowie A. Jaeschke i E. Serocka, a także dyrektor R. Tupin, przedstawicielka biura legislacyjnego, naczelnik Wydziału Prawa Cywilnego w Departamencie Legislacyjno-Prawnym w Ministerstwie Sprawiedliwości Danuta Kuć-Głowacka oraz sekretarz Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości Robert Zegadło.

Poprawki zaproponowane przez Ministerstwo Skarbu Państwa oraz propozycję drugiej poprawki, zamieszczoną w opinii biura legislacyjnego, przejął senator A. Jaeschke.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie będzie senator E. Serocka.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na prośbę wiceprzewodniczącego komisji senatora A. Jaeschkego o wypowiedź na temat ustawy sejmowej przedstawiciel biura legislacyjnego stwierdził, że zauważył jedynie drobne uchybienia legislacyjne, ale nie zgłasza propozycji poprawek.

Przyjęcie ustawy bez poprawek zaproponował przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości prokurator Marek Sadowski, ale nie zgodziła się z nim senator E. Serocka. Senator uznała za niezbędne wprowadzenie przynajmniej jednej poprawki, przywracającej zwolnienie z kosztów sądowych małych i średnich przedsiębiorców - dostawców wielkich korporacji handlowych. Wystąpienie w tej sprawie przesłało do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności Stowarzyszenie Poszkodowanych przez Wielkie Sieci Handlowe - Biedronka.

Ponieważ nie przygotowano tekstów poprawek, wiceprzewodniczący komisji zaproponował, aby uchwalić ustawę bez poprawek, a zgłaszanie wniosków legislacyjnych przenieść na posiedzenie plenarne. Senatorowie zaaprobowali takie rozwiązanie i pod głosowanie poddano wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Uzyskał on aprobatę senatorów. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senator E. Serocką.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 15 lipca br.

W kolejnych głosowaniach połączone komisje postanowiły zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Irenę Kurzępę.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym i uzdrowiskach oraz o gminach uzdrowiskowych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili wiceminister zdrowia Zbigniew Podraza, wiceminister gospodarki i pracy Marek Szczepański oraz poseł sprawozdawca Kazimierz Sas. Szereg uwag do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 62 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej, zbieżnych z propozycjami biura legislacyjnego oraz zgłoszonymi w dyskusji sugestiami resortu zdrowia. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Apolonię Klepacz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o rodzinnych ogrodach działkowych.

W tej części posiedzenia uczestniczyli radca ministra środowiska Sławomir Gurtowski oraz prezes Polskiego Związku Działkowców Eugeniusz Kondracki. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych. Ustalono, że ustawę zarekomenduje w imieniu komisji senator Zbigniew Gołąbek.

19 lipca 2005 r.

Tematem posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych była sytuacja Stoczni Gdańskiej SA.

Do komisji od dłuższego czasu napływały liczne interwencje dotyczące sprzedaży Stoczni Gdańskiej SA oraz prowadzonych przy tym postępowań prokuratorskich. Z inicjatywą zajęcia się tym tematem wystąpiła także senator Ewa Serocka.

O zajęcie się tym problemem komisja niedawno zwróciła się do marszałka Longina Pastusiaka, który wystosował pismo do ministra sprawiedliwości Andrzeja Kalwasa w sprawie objęcia nadzorem wszystkich procesów sądowych oraz postępowań prokuratorskich prowadzonych przeciwko syndykowi Stoczni Gdańskiej SA, notariuszowi, który sporządził akt notarialny sprzedaży stoczni, członkom byłego Zarządu Stoczni Gdańskiej SA oraz byłemu Zarządowi Grupy Stoczni Gdynia SA.

Marszałek Senatu zwrócił się również do prezesa Najwyższej Izby Kontroli Mirosława Sekuły o objęcie badaniami kontrolnymi w 2006 r. wszystkich aspektów sprzedaży stoczni.

W dyskusji przeprowadzonej podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych udział wzięli m.in. wicemarszałek Ryszard Jarzembowski, wiceminister gospodarki i pracy Małgorzata Ostrowska, senator E. Serocka, przewodniczący Centralnego Związku Metalowców Jerzy Czarnecki, przewodniczący Związku Zawodowego "Solidarność" Stoczni Gdańskiej Roman Gałęzewski, były prezes Stoczni Gdańskiej Euzebiusz Szepietowski, Jerzy Waluszewski z Biura Informacji Stowarzyszenia Akcjonariuszy i Obrońców Stoczni Gdańskiej "ARKA" oraz przewodniczący Zw. Zaw. OPZZ Stoczni Gdańskiej Waldemar Wilamowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowała rozpatrywanie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury. Przewodniczący obradom senator Andrzej Jaeschke przypomniał, że komisja będzie kontynuować głosowanie wniosków zgłoszonych na poprzednim posiedzeniu, gdyż wówczas nie zajęła stanowiska. Przewodniczący przypomniał, że senator Ewa Serocka zgłosiła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, a senator Zbigniew Romaszewski wniosek o jej odrzucenie.

Pierwszy - zgodnie z regulaminem - poddano pod głosowanie wniosek o odrzucenie ustawy. Wniosek nie został przyjęty. Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek senator E. Serockiej o przyjęcie ustawy bez poprawek. Za wnioskiem opowiedziało się 3 senatorów, a 1 był przeciw. Wniosek został przyjęty.

Ustalono, że przyjęcie bez poprawek ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury zarekomenduje Izbie senator A. Jaeschke.

20 lipca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu wymieniono poglądy na temat istotnych spraw i problemów, jakie komisja, w celu ich kontynuacji, powinna przekazać senatorom VI kadencji.

W dyskusji wskazano na potrzebę uchwalenia nowego prawa prasowego i nowelizacji prawa autorskiego. Zdaniem senatorów, niezbędna wydaje się także nowa ustawa o instytucjach artystycznych, uwzględniająca dokonane w Polsce zmiany ustrojowe, a także opracowanie karty praw artysty działającego w warunkach wolnego rynku i na własny rachunek (obejmującej literatów, plastyków, kompozytorów itp.).

Ponadto senatorowie za niezbędne uznali stałe wspieranie ze środków budżetu centralnego programów rewitalizacji miast o szczególnych wartościach historycznych, a także troskę i kontrolę w ustawach budżetowych środków finansowych przeznaczonych na ochronę i konserwację zabytków. Jak wskazywano, uregulowania wymagają także przepisy pozwalające na odpisy podatkowe tym wszystkim mecenasom i sponsorom prywatnym, którzy chcą łożyć na instytucje kulturalne i przedsięwzięcia artystyczne.

Za istotną kwestię uznano ponadto potrzebę dalszego wzrostu środków budżetowych na średnie i wyższe szkolnictwo artystyczne, a także opiekę nad kulturą środowisk lokalnych.

W dyskusji wskazywano również na potrzebę kontynuowania przeciwdziałania prywatyzacji poszczególnych programów lub całości Polskiego Radia i Telewizji Polskiej SA, a także wspierania przedsięwzięć zmierzających do odpolitycznienia mediów, zwłaszcza telewizji publicznej. Niezbędne, zdaniem senatorów, jest emitowanie w sieciach kablowych kanału tematycznego "Kultura" telewizji publicznej oraz utworzenie nowego kanału edukacyjnego.

Zaproponowano także ogłoszenie pod patronatem Senatu RP roku języka ojczystego oraz rozszerzenia uprawnień Rady Języka Polskiego.

Postulowano powołanie przez ministra kultury ogólnopolskiego tygodnika, apolitycznego, poświęconego literaturze i sztuce, dofinansowywanego z budżetu państwa.

Jak stwierdzano, doświadczenia V kadencji wskazują, że komisja nie ma wpływu na prywatne środki przekazu w Polsce. Zasadne zatem wydawałoby się zmodyfikowanie nazwy komisji i zakresu je działania. Do rozważenia przedstawiono propozycję przekształcenia Komisji Kultury i Środków Przekazu w Komisję Kultury i Komunikacji Społecznej.

Ustalono, że na kolejnym posiedzeniu, 28 lipca br., senatorowie przyjmą Notę pro memoria, w której zawrą wskazywane w dyskusji problemy.

22 lipca 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

  1. Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady przyjmującego środki autonomiczne
    i przejściowe w celu otwarcia wspólnotowego kontyngentu taryfowego na przywóz bydła żywego pochodzącego ze Szwajcarii, COM(2005) 273; sygnatura Rady UE 10384/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

2. Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mobilizacji instrumentu elastyczności na rzecz wspomagania odbudowy i odnowy krajów dotkniętych tsunami zgodnie z pkt 24 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., COM(2005) 278; sygnatura Rady UE 10516/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Chronowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Wnioski nierozpatrywane:

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych.

Podczas posiedzenia podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tomasz Nowakowski omówił zagadnienia dotyczące polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji luksemburskiej w Unii Europejskiej.

Następnie ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Charles Crawford przedstawił priorytety prezydencji brytyjskiej w Unii Europejskiej. Wielka Brytania objęła półroczne przewodnictwo w UE 1 lipca br.

Ambasador stwierdził, że jego kraj chce doprowadzić do kompromisu w sprawie budżetu Unii Europejskiej na lata 2007-13 do końca swojego przewodnictwa w UE. Wśród najważniejszych priorytetów brytyjskiego przewodnictwa wymienił m.in.: poprawę prawodawstwa unijnego, kwestie zmian klimatycznych i problemów Afryki, a także prace nad polityką bezpieczeństwa Unii.

W swoim wystąpieniu ambasador Ch. Crawford mówił także o problemach, jakie jego kraj "dostał w spadku" po poprzedniej luksemburskiej prezydencji, m.in. o nieprzyjętym budżecie UE na lata 2007-13 i problemach z Traktatem Konstytucyjnym.

Ambasador podkreślił, że jego kraj chce doprowadzić do kompromisu w sprawie Nowej Perspektywy Finansowej przed końcem swojego przewodnictwa. Zaznaczył, że ciągle trwają konsultacje z poszczególnymi państwami w tej sprawie, m.in. w najbliższym czasie brytyjski premier Tony Blair ma rozmawiać telefonicznie z premierem Markiem Belką w tej sprawie.

Podkreślił też, że w wypadku dwóch krajów (Polski i Niemiec) nie wiadomo, z kim Wielka Brytania będzie "siedziała przy stole" pod koniec roku, ponieważ zarówno w Polsce, jak i Niemczech jesienią zmienią się rządy.

Ambasador Ch. Crawford zaapelował też o stworzenie budżetu na miarę obecnego stulecia. Jak podkreślił, kraje, które opowiadają się za reformami w UE, powinny mówić o tym silnym głosem. "Głos Wielkiej Brytanii nie wystarczy" - przekonywał.

Jak dodał, Wielka Brytania jest gotowa pójść na ustępstwa i więcej wpłacać do kasy UE, ale nie do budżetu, który jest irracjonalny.

"Nie mówimy, że od jutra trzeba znieść wspólną politykę rolną, ale musi ona podlegać reformom" - podkreślił Ch. Crawford. "Jeżeli UE ma być konkurencyjna na rynku globalnym, trzeba coś robić" - dodał.

Podczas posiedzenia połączonych komisji założenia polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji brytyjskiej omówił podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej T. Nowakowski.

Na zakończenie posiedzenia zapoznano się z informacją ze spotkania przewodniczących komisji ds. wspólnotowych i europejskich, które odbyło się w 18 lipca br. w Londynie.

27 lipca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono sprawozdanie z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2004 roku.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Zbyszko Piwoński podziękował przybyłym gościom - przedstawicielom Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych - za bardzo dobrze przygotowany materiał, stanowiący kompendium wiedzy o samorządach.

Następnie zastępca przewodniczącego KRRIO Stanisław Srocki przedstawił sprawozdanie regionalnych izb obrachunkowych w części dotyczącej podsumowania pracy izb. W swoim wystąpieniu omówił realizację ustawowych zadań nałożonych na regionalne izby obrachunkowe w zakresie działalności nadzorczej, kontrolnej, opiniodawczej, szkolno-informacyjnej oraz raporty o stanie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Przedstawił również współpracę izb z organami państwa i innymi instytucjami.

Przewodniczący Komisji Analiz Budżetowych KRRIO Tadeusz Dobek przedstawił uwarunkowania wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego oraz wykonania przez nie nałożonych zadań, zwracając uwagę, że jest to pierwszy pełny rok korzystania z funduszy pomocowych UE oraz funkcjonowania ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dokonując oceny roku 2004 jako roku budżetowego dla jednostek samorządu terytorialnego, stwierdził, że był to rok bardzo korzystny w porównaniu z latami ubiegłymi: wystąpiła nadwyżka dochodów nad wydatkami oraz nastąpiło spowolnienie zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego.

Dyrektor Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA Lilianna Mikołajczak pogratulowała przedstawicielom KRRIO przygotowania bardzo dobrego materiału, który jest już wykorzystywany w pracach resortu oraz wskazała pozytywne efekty działania nowej ustawy - pomyślne przeprowadzenie konkursów na prezesów RIO, zwiększenie kontroli prowadzonych przez RIO, znaczny spadek skarg na działalność RIO.

Na zakończenie senator Z. Piwoński podziękował gościom za cały dorobek regionalnych izb obrachunkowych oraz ponownie za bardzo dobrze przygotowany materiał, do którego senatorowie będą się mogli odwoływać w swojej pracy.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

I. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

1. (nr wniosku 132) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: II Ogólnopolski Zlot Drużynowych - Kraków 2005 - 9500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2. (nr wniosku 229) Fundacja "Polska Akcja Humanitarna" w Warszawie: "Działajmy razem" - program współpracy Polskiej Akcji Humanitarnej z organizacjami polonijnymi w Kazachstanie - 87 566 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 231) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: sfinansowanie pomocy rzeczowej dla szkół polskich na Litwie i Łotwie - 22 120 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

4. (nr wniosku 267) Stowarzyszenie Integracji i Rozwoju Kulturalnego Mniejszości Narodowych w Polsce "Czeremosz" w Węgorzewie: "TANIEC JEDNOCZY" - X Międzynarodowy Festiwal Dziecięcych Zespołów Folklorystycznych Mniejszości Narodowych (refundacja) - 25 540 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

5. (nr wniosku 273) Stowarzyszenie Sympatyków Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach: letnia i zimowa szkoła języka polskiego dla osób polskiego pochodzenia z Mołdawii - 23 650 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 299) Caritas Parafii pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Duninowie: wakacje dla dzieci Polonii z Białorusi w Publicznym Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Dunionowie - 23 750 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 7000 zł.

7. (nr wniosku 306) Stowarzyszenie "Polska Misja Medyczna" w Krakowie: mobilne ambulatorium medyczne, Rozwój Struktur Medycyny Rodzinnej wśród Polonii Rumuńskiej
i Mołdawskiej - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

8. (nr wniosku 308) Fundacja "Ius et Lex" w Warszawie: Poland at War - opracowanie witryny internetowej w języku angielskim przedstawiającej historię Polski w czasie
II wojny światowej - 225 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

9. (nr wniosku 310) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie: kolonie letnie leczniczo-wypoczynkowe 2005 w Polsce - 83 050 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

10. (nr wniosku 311) Terenowy Oddział Stowarzyszenia Ochotniczych Hufców Pracy w Częstochowie: kolonie dla dzieci i młodzieży polskiej z Litwy - 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 7000 zł.

11. (nr wniosku 312) Dolnośląskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne we Wrocławiu: organizacja konferencji międzynarodowej "Polacy w nauce, gospodarce i administracji rządowej na Syberii, XIX - początek XX wieku" - 22 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

12. (nr wniosku 313) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód w Warszawie: wypoczynek letni dla dzieci i młodzieży polonijnej z Białorusi i Rosji - 43 680 zł.

Komisja zaproponowała odłożenie wniosku.

13. (nr wniosku 315) Fundacja "Polonia Restituta" w Warszawie: edycja czasopisma "Nasza Rota" (nr 3/4) - 57 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 316) Fundacja Wspierania Nauczania Języka Polskiego za Granicą: Na Obcej Ziemi w Długiej Szlacheckiej, program współpracy "Partnerstwo szkół - etap I poznajemy się" - 75 541 zł

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 44 638 zł.

15. (nr wniosku 319) Fundacja Kresowa "Semper Fidelis" we Wrocławiu: konferencja popularno-naukowa "Lwów artystyczny" - 23 447 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

16. (nr wniosku 320) Fundacja Kresowa "Semper Fidelis" we Wrocławiu: międzynarodowy plener malarski Lwów - Karpacz 2005 - 12 650 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

17. (nr wniosku 325) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: uporządkowanie i archiwizacja zbiorów Instytutu im. J. Piłsudskiego w Nowym Jorku - 39 375 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 38 000 zł.

18. (nr wniosku 303) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: media elektroniczne dla środowisk polskich oraz rozwój serwisu informacyjnego "Polska - Polacy", środki trwałe - 150 000 zł.

Komisja zaproponowała odłożenie tego wniosku.

19. (nr wniosku 317) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wyposażenie Centrum Polonijnego wspólnoty katolickiej w Kaliningradzie - 120 200 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 60 100 zł.

20. (nr wniosku 318) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wyposażenie Centrum Polonijnego wspólnoty katolickiej w Kaliningradzie, środki trwałe
- 38 190 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 26 960 zł.

21. (nr wniosku 324) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wsparcie aktywności kulturalnej Związku Polaków na Białorusi - 52 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 40 500 zł.

22. (nr wniosku 326) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: remont
i wyposażenie ośrodka spotkań młodzieży polskiej w Przemyślanach, środki trwałe - 26 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 26 000 zł.

23. (nr wniosku 292) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup anteny satelitarnej do odbioru TV Polonia dla świetlicy polskiego kościoła w Montevideo, w Urugwaju - 8390 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

24. (nr wniosku 314) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: organizacja pobytu w Polsce grupy członków Stowarzyszenia Weteranów Wojska Polskiego "Żytomierszczyzna" na Ukrainie - 27 027 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 27 027 zł.

25. (nr wniosku 321) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie kosztów redakcyjnych i wydawniczych miesięcznika polonijnego "Kurier Polonica" wydawanego w Berlinie - 51 724 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 51 724 zł.

26. (nr wniosku 322) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: sfinansowanie kosztów podróży, wydania paszportów oraz zezwoleń na wyjazd dla dzieci polskich z Kuby, uczestników kolonii w Gdańsku - 42 994 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 42 994 zł.

27. (nr wniosku 323) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie kosztów składek z tytułu członkostwa Związku Polaków w Niemczech w Federacyjnej Unii Europejskich Grup Narodowych i Etnicznych - 8924 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

28. (nr wniosku 275z) Stowarzyszenie "Instytut Kaszubski" w Gdańsku: wydanie książki Józefa Borzyszkowskiego "The Kashubs, Pomerania and Gdańsk" - 22 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

29. (nr wniosku 327) Caritas Diecezji Płockiej w Płocku: kolonie letnie z programem edukacyjnym dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 25 000 zł.

30. (nr wniosku 301z) Fundacja Młodej Polonii Polska-Europa-Świat w Warszawie: udział dzieci polonijnych w II Międzynarodowym Zlocie Młodych Miłośników Tradycji Mazurka Dąbrowskiego - 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 7450 zł.

II. Sprawy różne (programowe)

Komisja zaopiniowała zgodnie z ustaleniami Zespołu Finansów Polonijnych.

III. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie złożone przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie

  1. (nr wniosku 65) Budowa Ośrodka Edukacji i Kultury dla Macierzy Szkolnej w Grodnie, na Białorusi - 58 000 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  2. (nr wniosku 29/Z) Remont centralnego ogrzewania w siedzibie Kongresu Polaków w Czeskim Cieszynie, w Czechach - zmiana zakresu rzeczowego zadania.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  3. (nr wniosku 30/Z) Remont siedziby Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Gnojniku, w Czechach - 22 300 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 22 300 zł.
  1. (wniosek 28/Z ) Remont Domu Polskiego w Bystrzycy, w Czechach - 275 000 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 275 000 zł.
  2. (wniosek 53/Z) Budowa Domu Kultury Polskiej z częścią oświatową w Barze, na Ukrainie - 58 000 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  3. (wniosek nr 73) Remont Biblioteki Polskiej w Kiszyniowie, w Mołdawii - 47 273 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 47 273 zł.
  4. (nr wniosku 74) Remont Szkoły Podstawowej w Kolonii Wileńskiej (Pavilnius) w Wilnie, na Litwie - 113 422 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 113 422 zł.
  5. (nr wniosku 75) Wyposażenie w urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne Domu Kultury Polskiej w Wilnie, na Litwie - 91 988 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 91 988 zł.
  6. (nr wniosku 76) Zakończenie remontu kościoła w Brzozdowcach, na Ukrainie - 60 000 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 60 000 zł
  7. (nr wniosku 77) Roboty renowacyjno-konserwatorskie pomnika A. Mickiewicza we Lwowie, na Ukrainie - 118 289 zł.
    Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 118 289 zł

Wnioski złożone przez Fundację "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie:

  1. (nr wniosku 71) Remont i wyposażenie Ośrodka Spotkań Młodzieży Polskiej w Przemyślanach, na Ukrainie - 54 100 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 50 339 zł.

Sprawy różne (inwestycyjne):

    1. Pismo Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" z 23 maja 2005 r., nr L.dz. I-51/1003/2005 (dot.: realizacji zadań inwestycyjnych na Białorusi).
      Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 454 898 zł.
    2. Pismo Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" z 22 czerwca 2005 r., nr L.dz. 82/2005 (dot.: realizacji zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa zakupionego budynku na Dom Polski w Nowogródku, na Białorusi).
      Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 966 214 zł (bez muru oporowego).
    3. (nr wniosku 70) Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o zlecenie zadania państwowego o charakterze inwestycyjnym pn. Zakup działki, miejsca urodzenia Marszałka J. Piłsudskiego w Zułowie, na Litwie.
      Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 134 763 zł.
    4. Pismo Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" z 21 lipca 2005 r., nr L.dz. I-95/2005 (dot.: rezygnacji z realizacji zadania inwestycyjnego pn. Budowa Domu Opieki dla Polaków w Drohobyczu, na Ukrainie).

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 200 000 zł.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi analizowali stan upraw rolnych zagrożonych anomaliami pogodowymi i możliwości pomocy poszkodowanym rolnikom.

Informację na ten temat przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Józef Śliwa. Jak stwierdził, z informacji Głównego Urzędu Statystycznego z 25 lipca br. wynika, że zbiory zbóż podstawowych będą o około 6-10% niższe od ubiegłorocznych, a zbiory rzepaku i rzepiku - 19 do 27%. Na przewidywaną wielkość produkcji wpłynęły tegoroczne warunki pogodowe, przede wszystkim opóźniona wiosna, zmienne warunki uwilgotnienia gleby, niskie temperatury w kwietniu, a także w II i III dekadzie maja, pogłębiająca się od III dekady czerwca susza glebowa.

W wyniku dyskusji Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła stanowisko w sprawie stanu upraw rolnych zagrożonych suszą oraz możliwości pomocy poszkodowanym rolnikom:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP po zapoznaniu się z informacją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezesa ARiMR, Prezesa ARR, a także uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem przedstawicieli organizacji rolniczych, wyraża swą głęboką troskę o poziom zbiorów zbóż, stan owoców, kukurydzy i roślin okopowych na terenach środkowej i północnej Polski dotkniętej klęską suszy oraz uznaje za konieczne:

Apelujemy również do:

W drugiej części posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie zapoznali się ze stanem realizacji wspólnotowych programów dla rolników w ramach wspierania gospodarstw niskotowarowych oraz dostosowania gospodarstw rolnych do standardów unijnych.

Informację na ten temat przedstawiła wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Daria Oleszczuk.

W ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich realizowane jest działanie: Wspieranie gospodarstw niskotowarowych, które ma na celu zapewnienie przejściowego wsparcia gospodarstwa, służącego poprawie jego przepływów finansowych oraz dochodów, przy jednoczesnym podejmowaniu przez to gospodarstwo działań mających zapewnić produkcję towarową i silniejszy związek z rynkiem. Pomoc dla gospodarstw niskotowarowych ma postać premii wypłacanej przez okres do pięciu lat.

Kolejne działanie PROW dotyczy dostosowania gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej. Wsparcie finansowe polega na pokryciu kosztów przedsięwzięcia w dziedzinie ochrony środowiska, zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt, w celu wyposażenia gospodarstw rolnych w urządzenia do przechowywania nawozów naturalnych, w klatki dla kur nieśnych, oraz inwestycji służących poprawie warunków higieny przy produkcji mleka.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęto stanowisko wypracowane na wyjazdowym posiedzeniu komisji 5 lipca br. (wspólnie z Komisją Ochrony Środowiska) w województwie podlaskim w sprawie realizacji programów rolnośrodowiskowych w aspekcie poprawy jakości środowiska ze szczególnym uwzględnieniem małej i dużej retencji wód.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 17 Regulaminu Senatu RP, rozpatrzyła projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2006 w częściach dotyczących :

W wyniku dyskusji komisja przyjęła do wiadomości przedstawiony projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2006, pozytywnie go zaopiniowała i zarekomendowała do dalszych prac legislacyjnych. Opinię w tej sprawie przekazano marszałkowi Senatu.

Na zakończenie posiedzenia przyjęto sprawozdania z prac Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Senatu V kadencji.

W sprawozdaniu omówiono prace legislacyjne komisji, podejmowane przez nią sprawy dotyczące praw i obowiązków senatorów, a także działalność mediacyjną.

W uwagach i wnioskach zaznaczono, iż z perspektywy czterech lat działalności Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich należy stwierdzić, że istnieje potrzeba nowelizacji art. 35 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz załącznika do tej ustawy. Zdaniem komisji, należy sprecyzować konsekwencje rozbieżności analiz dokonanych przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich i przez urzędy skarbowe. Również załącznik do tej ustawy, w opinii komisji, wymaga doprecyzowania uwzględniającego aktualne uwarunkowania gospodarcze. Zdaniem komisji, istnieje potrzeba powołania w VI kadencji Senatu stałej podkomisji ds. analizy oświadczeń majątkowych senatorów. Ponadto należy rozpocząć prace nad ustawą o świadczeniach pieniężnych dla byłych posłów i senatorów.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich jej przewodniczący senator Jerzy Adamski podziękował wszystkim senatorom - członkom komisji za pracę w V kadencji.

28 lipca 2005 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywali ustawę o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II oraz ustawę o ustanowieniu 31 sierpnia Dniem Solidarności i Wolności.

Gościem komisji był wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jan Schön. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniach komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanych ustaw i zarekomendować Senatowi przyjęcie ich bez poprawek.

W imieniu komisji sprawozdanie w sprawie ustawy o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Zbigniew Romaszewski, a w sprawie ustawy o ustanowieniu 31 sierpnia Dniem Solidarności i Wolności - senator Ewa Serocka.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu w sprawie rozpatrywanego wniosku stwierdzono, że Polska odrzuca propozycję Rady dotyczącą wprowadzenia do obrotu produktu, jakim jest kukurydza zmodyfikowana genetycznie (Zea mays L., linia 1507), odporna na owady błonkoskrzydłe oraz na glufosynat amonowy.

Jak stwierdzono, w sprawie dopuszczenia do obrotu na terenie Wspólnoty Europejskiej kukurydzy 1507 przed spotkaniem Komitetu Regulacyjnego ds. Dyrektywy 2001/18/EC 7 marca 2005 r. minister środowiska skonsultował się z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi. Ponadto została opracowana opinia niezależnego eksperta, zajmującego się hodowlą kukurydzy.

Linia kukurydzy 1507 zgodnie z deklaracją wnioskodawcy może być wykorzystywana tak jak każda inna kukurydza, jednak z wyłączeniem możliwości jej uprawy i stosowania jako żywność (dopuszczenie jej do obrotu jako żywności było rozpatrywane odrębną ścieżką, zgodnie z procedurą przewidzianą w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1829/2003 w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy). Pomimo takiej deklaracji i zastosowania wszelkich zaproponowanych środków nadzoru podczas obrotu produktem nie jest możliwe 100-procentowe wykluczenie możliwości przedostania się jej do środowiska naturalnego lub rolniczego. Projekt decyzji Komisji Europejskiej zezwala na wprowadzenie do obrotu ziarna kukurydzy. W tej sytuacji nawet przy deklaracjach użytkowników dotyczących znakowania i odpowiedniego pakowania nie ma możliwości uzyskania pełnej gwarancji, że produkt nie przedostanie się do środowiska.

W związku z tym, iż nie ma wystarczających badań środowiskowych, które obejmowałyby zachowanie się kukurydzy 1507 w warunkach klimatycznych innych państw europejskich aniżeli wymienione w dokumentacji Włochy i Francja, do czasu przeprowadzenia kolejnych badań wyłącznie środowiskowych nie powinno zezwalać się na wprowadzenie produktu do obrotu w celu zagwarantowania pełnego bezpieczeństwa dla środowiska naturalnego.

W opinii rządu, zbyt szybkie dopuszczenie do obrotu produktu GMO może doprowadzić do analogicznej sytuacji, jak w wypadku kukurydzy MON 810, kiedy dopuszczenie do obrotu produktu nie szło w parze z rejestracją odmiany. Polska ma pewność, iż kukurydza 1507 będzie mogła być wkrótce wpisana do katalogów krajowych Państw Członkowskich. Świadczy o tym chociażby fakt, że firma PIONEER (która jest wnioskodawcą) zgłosiła w roku 2005 wniosek na przeprowadzenie w Polsce oficjalnych prób polowych w celu rejestracji na Liście Odmian genetycznie zmodyfikowanych odmian kukurydzy 1507.

Ponadto modyfikacja genetyczna, jaką charakteryzuje się kukurydza 1507, dotyczy wprowadzenia cechy odporności na owady błonkoskrzydłe (w tym w głównej mierze na omacnicę prosowiankę) i herbicyd glufosynat amonowy. W Polsce nie ma konieczności wprowadzania genotypów transgenicznych z odpornością na tego owada, ponieważ można dość skutecznie zwalczać go poprzez odpowiednie zabiegi agrotechniczne, polegające na szybkim rozdrobnieniu słomy i natychmiastowym przyoraniu. W ten sposób można zniszczyć nawet do 90% larw. Omacnica prosowianka w chłodniejszym klimacie Polski nie stanowi silnego zagrożenia, co zdaniem Polski, również jest argumentem przemawiającym przeciwko wprowadzeniu do obrotu tego produktu GMO.

W opinii rządu, ważnym problemem natury środowiskowej, również przemawiającym przeciwko wprowadzeniu do obrotu tego produktu GMO, jest kwestia stabilności odporności na owady. Przy odporności jednogenowej na omacnicę prosowiankę mogą pojawiać się mutacje u agrofagów, przełamujące odporność rośliny. Z tego powodu opryskuje się plantacje transgenicznych odmian kukurydzy preparatami owadobójczymi, aby zniszczyć osobniki, które przeżyły. Podobna sytuacja występuje w wypadku odmian tolerancyjnych na herbicydy. Powoduje to, że uprawa odmian genetycznie modyfikowanych nie uwalnia w pełni środowiska od chemicznych środków ochrony roślin.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Środowiska, uzgodnionym z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi podczas posiedzenia Komitetu Regulacyjnego ds. Dyrektywy 2001/18/EC 7 marca br., delegacja polska wyraziła sprzeciw w odniesieniu do projektu.

7 marca br. drogą głosowania podjęto decyzję (ze względów proceduralnych) o przeprowadzeniu kolejnego głosowania drogą elektroniczną do 24 maja br. Wynik głosowania przeprowadzonego drogą elektroniczną był następujący: 112 głosów przeciwnych przyjęciu Decyzji, 116 głosów za, 93 wstrzymujące się. Projekt nie uzyskał wymaganej kwalifikowanej większości głosów, zatem jego głosowanie zostanie przeprowadzone podczas posiedzenia Rady.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii stwierdzono, że komisja nie popiera wniosku dotyczącego decyzji Rady UE.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Edmund Wittbrodt.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Edmund Wittbrodt.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator A. Anulewicz.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła Notę pro memoria adresowaną do senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu VI kadencji. W nocie napisano:

"My, członkowie senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu w okresie V kadencji (2001-2005), mimo dzielących nas różnic światopoglądowych i politycznych, osiągnęliśmy ponad podziałami politycznymi porozumienie w sprawach troski o kulturę narodową, potrzeby jej promowania oraz konieczności odpowiedniego jej finansowania. Kończąc naszą czteroletnią działalność pozwalamy sobie naszym następcom, Szanownym Senatorom VI kadencji, którzy będą zajmować się problemami kultury, przekazać poniższe uwagi i propozycje do rozważenia i ewentualnej kontynuacji naszym zdaniem istotnych zadań dla rozwoju narodowej kultury.

I. Ustawodawstwo

  1. Zachodzi potrzeba uchwalenia nowego prawa prasowego. Obecne pochodzi z 1984 roku i jest nieadekwatne do realiów społecznych w Polsce.
  2. Konieczna jest nowelizacja prawa autorskiego.
  3. Niezbędna wydaje się nowa ustawa o instytucjach artystycznych uwzględniająca zmiany ustrojowe.
  4. Dostrzegamy potrzebę opracowania karty praw artysty działającego w warunkach wolnego rynku i na własny rachunek (obejmującej literatów, plastyków, kompozytorów itp.).

II. Polityka finansowa

  1. Za niezbędne uznajemy stałe wspieranie ze środków budżetu centralnego programów rewitalizacji miast o szczególnych wartościach historycznych.
  2. Rekomendujemy kontrolę środków finansowych przeznaczonych na ochronę i konserwację zabytków.
  3. Ostatecznego uregulowania wymagają przepisy pozwalające na odpisy podatkowe tym wszystkim mecenasom i sponsorom prywatnym, którzy chcą łożyć na instytucje kulturalne i przedsięwzięcia artystyczne.
  4. Uznajemy potrzebę dalszego wzrostu środków budżetowych na średnie i wyższe szkolnictwo artystyczne.

III. Opieka nad kulturą środowisk lokalnych

  1. Potrzebna jest odbudowa mecenatu państwa nad twórczością artystyczną, wzbogacającą dorobek kultury narodowej. W tym celu niezbędne jest sprecyzowanie zasad polityki kulturalnej państwa oraz kontynuacja dobrych doświadczeń (zakupy książek dla bibliotek publicznych, program "Znaki czasu").
  2. Proponujemy kontynuację tradycji posiedzeń wyjazdowych, zwłaszcza do mniejszych ośrodków w celu poznawczym, jak również po to, by ożywiać inicjatywy lokalne, społeczny ruch artystyczny oraz kultywowanie tradycji kultury ludowej.
  3. Doświadczenia V kadencji wskazują, że opieką Senatu RP, a szczególnie Komisji Kultury i Środków Przekazu, powinny być otoczone dokonania kulturalne samorządów lokalnych. Proponujemy ogłoszenie stałego corocznego konkursu dla gmin na najciekawsze przedsięwzięcia kulturalne godne popularyzacji.
  4. Sugerujemy kontynuację prezentacji w Senacie wystaw plastycznych, występów zespołów artystycznych itp. z mniejszych ośrodków.

IV. Publiczne radio i telewizja

  1. Rekomendujemy kontynuację naszego przeciwdziałania prywatyzacji poszczególnych programów lub całości Polskiego Radia i Telewizji Polskiej SA.
  2. Jako szczególnie ważne uznajemy wysiłki zmierzające do odpolitycznienia telewizji publicznej i radia publicznego.
  3. Niezbędne jest emitowanie w sieciach kablowych kanału tematycznego "Kultura" telewizji publicznej oraz utworzenie nowego kanału edukacyjnego.

V. Język polski

  1. Proponujemy ogłoszenie Roku Języka Ojczystego pod patronatem Senatu RP.
  2. W trosce o polszczyznę sugerujemy rozszerzenie uprawnień Rady Języka Polskiego.

VI. Czasopiśmiennictwo

  1. Uznajemy potrzebę powołania ogólnopolskiego tygodnika, poświęconego literaturze i sztuce, dofinansowywanego z budżetu państwa.
  2. Upominamy się o pluralizm mediów w Polsce adekwatny do pluralizmu polskiego społeczeństwa.

Na zakończenie naszej Noty pro memoria wskazujemy na zasadność zmodyfikowania nazwy komisji na Komisja Kultury i Komunikacji Społecznej.

Naszym następcom, Szanownym Paniom i Panom Senatorom VI kadencji życzymy owocnej pracy na rzecz polskiej kultury oraz wielu satysfakcji z efektów tej pracy.

Niniejsza Nota pro memoria została przyjęta na 99. posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu Senatu RP V kadencji w dniu 28 lipca 2005 roku".

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy - Karta Nauczyciela.

Opinie na temat ustawy przedstawiła wiceminister polityki społecznej Agnieszka Chłoń-Domińczak.

Ponadto w posiedzeniu wzięli udział - radca ministra w Ministerstwie Polityki Społecznej Maria Janiszewska-Wyszyńska, główny specjalista do spraw legislacji w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Elżbieta Kowalczyk, naczelnik wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Elżbieta Walczak oraz Wiesława Taranowska i Bogdan Grzybowski z Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Komisja zapoznała się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu, na wniosek senator Krystyny Sienkiewicz, senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator K. Sienkiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono Informację Rzecznika Praw Dziecka o działalności za rok 2004 wraz z uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka.

Informację przedstawił rzecznik praw dziecka Paweł Jaros. W swoim wystąpieniu rzecznik zwrócił uwagę na niektóre problemy i zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży oraz działania podejmowane przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Zdaniem P. Jarosa, należy podjąć zdecydowane działania ukierunkowane na likwidację i zapobieganie ubóstwu dzieci (około 30% dzieci jest niedożywionych).

Rzecznik podkreślił, że wciąż około 60 tysięcy dzieci i młodzieży nie realizuje obowiązku szkolnego, co świadczy między innymi o słabości administracji publicznej. Ubóstwo rodzin wyraźnie wyznacza podział wśród uczniów szkół wszystkich szczebli. Głównymi kryteriami tego podziału są: status zawodowy, materialny i społeczny rodziców i opiekunów.

Rzecznik zdecydowanie opowiedział się za zmniejszeniem liczby dzieci przebywających w domach dziecka i dalszym rozwijaniem rodzinnych form opieki zastępczej nad dzieckiem, takich jak rodzinne domy dziecka czy rodziny zastępcze.

Niepokojąco mała liczba dzieci, zwłaszcza na terenach wiejskich, objęta jest opieką przedszkolną (około 30%, wobec 70% w krajach tzw. starej Unii Europejskiej). Niemała liczba przedszkoli i szkół, zwrócił uwagę rzecznik, jest zamykana.

Do problemów nadal nierozwiązanych należą: zapewnienie dzieciom dostatecznej opieki medycznej w szkole, skuteczna ochrona przed przemocą fizyczną i przed wykorzystaniem seksualnym, zarówno w szkole, jak i miejscu zamieszkania i rodzinie.

Rzecznik poinformował także o swojej i Biura Rzecznika Praw Dziecka współpracy z parlamentem, rządem, administracją samorządową i organizacjami pozarządowymi.

W dyskusji senatorowie K. Sienkiewicz i Franciszek Bobrowski zwracali uwagę na potrzebę skuteczniejszego informowania przez rzecznika o swojej działalności. Senator Zdzisława Janowska podkreśliła, że działania podejmowane przez rzecznika praw dziecka zasługują na uznanie i poparcie.

Na zakończenie posiedzenia stwierdzono, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła Informację Rzecznika Praw Dziecka o działalności za rok 2004 wraz z uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka, nie wnosząc żadnych uwag.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Spraw Zagranicznych odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały dotyczącej sytuacji mniejszości polskiej na Białorusi.

W imieniu wnioskodawców - Komisji Emigracji i Polaków za Granicą projekt przedstawiła i uzasadniła senator Anna Kurska.

Po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu połączone komisje wprowadziły do niego poprawki i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały:

<<Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża stanowczy protest wobec rozszerzania się i pogłębiania antypolskiej polityki władz Republiki Białorusi i łamania praw mniejszości polskiej w tym kraju.

W ostatnim czasie władze Białorusi, naruszając prawa człowieka, zwiększyły zakres i stopień represji wobec wielu Polaków tam mieszkających, szczególnie wobec członków i działaczy Związku Polaków na Białorusi.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża swój sprzeciw wobec łamania praw człowieka i stosowanych przez władze Republiki Białoruś szykan i represji w stosunku do mniejszości polskiej skupionej w Związku Polaków na Białorusi i jego władz wyłonionych w demokratycznych wyborach w marcu br.

Senat RP zwraca się do Prezydenta RP i Rządu RP o podjęcie skutecznych działań w celu zapewnienia przestrzegania praw polskiej mniejszości na Białorusi.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski">>.

Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie połączonych komisji w sprawie projektu uchwały dotyczącej sytuacji mniejszości polskiej na Białorusi złoży senator Tadeusz Rzemykowski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment