Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wojciecha Saługi, złożonym na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84):

Warszawa, dnia 2005.05.05

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Wojciecha Saługi, przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 6 kwietnia 2005 r., znak: BPS/DSK-043-154/05, w sprawie interpretacji przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem VAT opłat z tytułu użytkowania wieczystego, uprzejmie udzielam wyjaśnień w zakresie poruszonych zagadnień.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przepisy tej ustawy regulują kwestie opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT). Przepisy podatkowe dotyczące czynności dostawy towarów i usług, pozostają niewątpliwie w związku z kwestiami uregulowanymi w przepisach innych ustaw. Ma to miejsce m.in. w przypadku opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych z tytułu oddania nieruchomości Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego w użytkowanie wieczyste. Pomimo powiązania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z przepisami zarówno ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), jak i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a także z przepisami innych ustaw dotyczących użytkowania wieczystego, w ramach posiadanych kompetencji nie mogę udzielić odpowiedzi na pytania postawione przez Pana Senatora Wojciecha Saługę, które dotyczą konkretnych kwestii:

- ustalenia podatnika i płatnika podatku VAT,

- wskazania momentu powstania obowiązku podatkowego,

- ustalenia podstawy opodatkowania, a także samego naliczania tego podatku.

Pragnę wskazać, iż wymienione wyżej pytania Pana Senatora, dotyczą zagadnień uregulowanych w kolejnych działach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dział II, III, IV tejże ustawy).

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548 z późn. zm.), wyżej wymienione kwestie uregulowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, zostały sklasyfikowane w dwóch działach administracji rządowej: budżet oraz finanse publiczne. Natomiast na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz.U. Nr 134, poz. 1427), działami administracji rządowej budżet oraz finanse publiczne kieruje Minister Finansów. Stąd wyjaśnianie wątpliwości związanych z podatkiem VAT nie może należeć do innego resortu, niż resort finansów.

Równocześnie jednak chciałbym się ustosunkować do przedstawionego w interpelacji poglądu, zgodnie z którym w celu uregulowania kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług prawa użytkowania wieczystego, należałoby znowelizować przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Pragnę podkreślić, iż ewentualna zmiana przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, w zakresie ustalania opłat za użytkowanie wieczyste, wymuszałaby tym samym zmianę charakteru prawa użytkowania wieczystego przepisów Kodeksu cywilnego. Wiązałoby się to z ingerencją w ukształtowany w Polsce system praw, których przedmiotem mogą być nieruchomości gruntowe.

Opierając się zatem na głębokiej analizie problemu, nie mogę podzielić ww. poglądu, zasugerowanego w oświadczeniu Pana Senatora i uważam, że uregulowanie przedmiotowej sprawy powinno nastąpić w drodze nowelizacji przepisów, które stanowiły źródło zaistniałego problemu.

Równocześnie pragnę poinformować Pana Marszałka, że z uwagi na rozbieżne poglądy i praktykę organów dotyczącą ustalania podatku VAT od opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, w związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w piśmie z dnia 22.04.2005 r., przedstawiłem Ministrowi Finansów stanowisko w zakresie regulacji dotyczących użytkowania wieczystego zawartych w Kodeksie cywilnym oraz w przepisach innych ustaw, należących do właściwości resortu infrastruktury. W powyższym stanowisku wskazałem, iż z punktu widzenia systemu istniejących w Polsce praw, których przedmiotem mogą być nieruchomości gruntowe należałoby uznać, że prawo użytkowania wieczystego spełni kryteria zawarte w definicji dostawy towaru zawartej w Szóstej Dyrektywie Rady Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. (znak 77/388/EEC), a tym samym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na względzie właściwość Ministra Finansów w zakresie budżetu państwa oraz finansów publicznych prosiłem jednocześnie o podjęcie w tym zakresie stosownych działań.

Wobec powyższego wydaje się, że ostateczne rozstrzygnięcie wątpliwości przedstawionych w oświadczeniu Pana Senatora, dotyczących kwestii podatkowych, zależy od stanowiska Ministra Finansów.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Andrzej Bratkowski

Podsekretarz Stanu

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniami senatora Kazimierza Jaworskiego, złożonymi na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2005-05-06

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo BPS/DSK-043-163/05 z dnia 6 kwietnia 2005 r., dotyczące stanowiska w sprawie oświadczeń złożonych przez senatora Kazimierza Jaworskiego na 79. posiedzeniu Senatu w dniu 1 kwietnia 2005 r., uprzejmie wyjaśniam.

1. W świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej stanowią dla podatnika (osoby otrzymującej te środki) przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu.

Kwestia prawidłowości zakwalifikowania tych świadczeń do przychodów podlegających opodatkowaniu nie budzi i nie budziła wątpliwości.

Minister Finansów, uwzględniając jednak ważny interes bezrobotnych, którzy otrzymane środki wydatkowali na cele związane z podjęciem działalności gospodarczej (likwidacja bezrobocia) uznał zasadność wniosku Ministra Gospodarki i Pracy o zaniechanie poboru podatku od tych przychodów.

Rozporządzeniem z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz.U. Nr 70 poz. 630), zarządzono zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Nr 196, poz. 2018) stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (DZ. Urz. WE L 10 z dnia 13.01.2001 r.) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.

Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do dnia 1 stycznia 2004 r.

Powyższe oznacza, że wszystkie osoby, które otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej, nie będą musiały płacić z tego tytułu podatku dochodowego.

2. Nie jest zasadne stanowisko zawarte w oświadczeniu, że uregulowania wynikające z przepisu art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiącym, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników, są "antyrodzinne" i sprzeczne z działaniami na rzecz zmniejszenia bezrobocia. Przepis ten nie jest sprzeczny z poglądem wyrażonym w oświadczeniu, iż "podstawowym podmiotem, jeżeli chodzi o płacenie podatków, nie jest osoba fizyczna, lecz właśnie rodzina, gdyż planowanie i realizowanie wydatków według osiąganych dochodów odbywa się zazwyczaj w skali rodziny, nie poszczególnych jej członków".

Bezsprzecznie zarówno praca podatnika, jak i praca małżonka i małoletnich dzieci, ma wpływ na wysokość przychodu. Wartość tej pracy nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, a zatem ma bezpośredni wpływ na dochody uzyskiwane z działalności prowadzonej przez podatnika, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zauważyć jednak należy, iż kosztem uzyskania przychodów, z działalności jest wypłacone wynagrodzenie osobie świadczącej pracę. Wynagrodzenie to stanowi przychód (dla osoby świadczącej pracę - pracownika), podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Możliwość zaliczania wartości pracy małżonka i nieletnich dzieci do kosztów uzyskania przychodów wiązałaby się z koniecznością wypłacania im wynagrodzeń. Zatem zmniejszenie dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej, o wartość pracy małżonka i dzieci, powodowałaby powstanie dochodu podlegającego opodatkowaniu u poszczególnych członków rodziny. Takie rozwiązanie nie gwarantowałoby zmniejszenia obciążenia podatkowego łącznych dochodów uzyskiwanych przez rodzinę.

Uwzględniając sytuację rodziny, w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszczono możliwość rozliczania dochodów (opodatkowanych zgodnie z art. 27 ustawy - według skali podatkowej), na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 ustawy, dotyczącym opodatkowania wspólnego małżonków, od sumy swoich dochodów.

Podatnik może również, zgodnie z art. 30c ustawy płacić podatek dochodowy wg jednolitej stawki wynoszącej 19% podstawy obliczenia podatku.

Zasada łącznego opodatkowania małżonków, jak również metoda obliczania podatku dochodowego przy zastosowaniu jednolitej 19% stawki dają możliwość zmniejszenia obciążenia podatkowego rodziny prowadzącej wspólnie działalność gospodarczą.

Ponadto, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwalają na odliczenie, od dochodów podatnika, kwoty składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń, zapłaconych bezpośrednio na własne ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących, a także obniżyć należny podatek o opłacone w roku podatkowym, bezpośrednio przez podatnika, składki na ubezpieczenie zdrowotne.

W świetle przepisów art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności.

Natomiast zgodnie z przepisami art. 85 ust. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210 poz. 2135) za osobę współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność składkę oblicza, odprowadza i finansuje ze środków własnych osoba prowadząca pozarolniczą działalność.

Zatem podatnik prowadzący działalność, przy udziale małżonka lub dzieci ma prawo odliczyć od dochodu zapłacone z tego tytułu, składki na ubezpieczenie społeczne oraz, od podatku, zapłacone składki zdrowotne.

Biorąc pod uwagę powyższe trudno zgodzić się z tezą, że przepis art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym, wywołuje skutki podatkowe zniechęcające podatnika do zatrudniania małżonka i dzieci.

Jednocześnie informuję, że kwestia zgodności z Konstytucją przepisu art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym, w brzmieniu obowiązującym w 1994 r. i 1995 r., był przedmiotem skargi konstytucyjnej. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem SK/99 z dnia 24 stycznia 2001 r. orzekł, iż skarżony przepis, w zakresie, w jakim wyłącza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 22 tej ustawy, wynagrodzeń i innych świadczeń, wypłaconych jednemu ze wspólników spółki cywilnej lub małżonkowi wspólnika, za pracę i świadczenia wykonane na rzecz spółki na podstawie odrębnych umów, które nie są związane z prowadzeniem i reprezentowaniem spraw spółki, jest zgodny z art. 32 ust. 1 i 2 oraz z art. 65 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto wyjaśniam, że odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona łącznie z oświadczeniem przekazanym przy piśmie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2005 r. Nr BPS 4404-150(2)/5.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jarosław Neneman

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77):

Warszawa, dnia 11.05.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Przesyłam uprzejmie stanowisko wobec oświadczenia Pana Senatora Sławomira Izdebskiego w sprawie gromadzenia i zarządzania rezerwami walutowymi, Narodowego Banku Polskiego, w tym rezerw w złocie, przesłanego przy piśmie sygn. BPS/DSK-043-568//2004.

Odpowiadając na zapytania dotyczące przedmiotowych kwestii a zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Sławomira Izdebskiego należy przedstawić następujące wyjaśnienia.

Z informacji posiadanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że na zasób złota znajdujący się w posiadaniu NBP składają się:

• 98 ton w sztabach sztandaru tzw. "good delivery" przechowywanych w bankach zagranicznych

• 4,9 tony w sztabach "good delivery" przechowywanych w skarbcu NBP;

• 2,2 tony pochodzące ze skupu złota na potrzeby produkcji monet kolekcjonerskich przechowywane w skarbcu NBP.

Trzeba podkreślić, że NBP nie przechowuje żadnych innych "kruszców lub wyrobów" tak w kraju, jak i za granicą.

Narodowy Bank Polski nie ponosi kosztów związanych z koniecznością przechowywania złota za granicą dzięki aktywnemu zarządzaniu i inwestowaniu w lokaty w bankach specjalizujących się w transakcjach na rynku metali szlachetnych.

Z prawnego i technicznego punktu widzenia nie ma przeszkód, aby rezerwy dewizowe w złocie były przetrzymywane na terytorium Polski. Jednakże o miejscu przechowywania wartości nie decydują ani wyłącznie, ani głównie te względy. Utrzymywanie zasobu złota za granicą wynika bowiem z inwestycji dokonywanych w złocie, ukierunkowanych na osiągnięcie dochodu.

Odnosząc się do poruszonej w oświadczeniu kwestii nieruchomości NBP w Augustowie należy poinformować, iż Narodowy Bank Polski - po likwidacji Zespołu Kasowo-Skarbcowego - zrzekł się nieruchomości położonej w Augustowie na rzecz Skarbu Państwa, następnie zaś Starosta Augustowski działając w imieniu Skarbu Państwa przekazał ww. nieruchomość Sądowi Rejonowemu i Komendzie Policji w Augustowie.

Ponadto uprzejmie informuję, iż złoto w dalszym ciągu stanowi istotny element rezerw dewizowych nie tylko NBP, lecz również wielu innych banków centralnych (średni udział złota w rezerwach banków centralnych wynosi około 10%, natomiast w przypadku NBP złoto stanowi około 4% rezerw). Utrzymywanie złota w rezerwach przez banki centralne wynika z charakterystyki tych aktywów, które powszechnie postrzegane są jako najbezpieczniejszy i najtrwalszy środek przechowywania wartości.

Z wyrazami szacunku

PODSEKRETARZ STANU

Andrzej Jacoszek

* * *

Minister Gospodarki i Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wojciecha Pawłowskiego, złożone na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81):

Warszawa, dn. 11.05.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolite
j Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Wojciecha Pawłowskiego, podczas 77 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 lutego 2005 r. w sprawie wyjaśnienia kwestii majątku wniesionego przez obywateli w czasie budowy sieci gazowej na terenie województwa podkarpackiego, przedstawiam następujące wyjaśnienia:

Obejmowanie na własność lub w użytkowanie przez przedsiębiorstwa gazownicze odcinków sieci gazociągów wybudowanych na koszt podmiotów zorganizowanych w Komitety Gazyfikacyjne, ubiegających się o przyłączenie do sieci miało swoją podstawę w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Mając zaś na uwadze fakt, że w omawianym przypadku nie nastąpiło naruszenie przepisów prawa, należałoby przyjąć, że nie znajduje uzasadnienia żądanie odszkodowania.

Za przyjęciem powyższego przemawia analiza przepisów kodeksu cywilnego poparta uchwałą Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 grudnia 1991 r.

W uchwale z dnia 4 grudnia 1991 r. Trybunał Konstytucyjny ustalił, że:

"Stosunki między tymi zakładami a odbiorcami energii lub paliwa, na których koszt wykonane zostały urządzenia przyłącza i odcinki sieci w celu poboru energii lub paliwa ze wspólnej sieci, w zakresie własności przyłączonych urządzeń i rozliczenia poniesionych kosztów podlegają ocenie na podstawie przepisów kodeksu cywilnego".

Przytoczona wyżej sentencja uchwały Trybunału Konstytucyjnego stanowi powszechnie obowiązującą wykładnię prawa.

Przy ocenie kwestii własności urządzeń przyłącza i odcinków sieci przyłączonych do sieci przedsiębiorstwa należy odnieść się do art. 49 kc. Przepis ten stanowi, że "urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu". Urządzenia przyłączeń oraz odcinki sieci niewątpliwie służą do doprowadzania lub odprowadzania gazu. Jak orzekł Trybunał Konstytucyjny przesłanka, aby urządzenia wchodziły w skład przedsiębiorstwa lub zakładu, jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w art. 49 kc urządzeń do sieci należącej do przedsiębiorstwa lub zakładu, zaś "z chwilą połączenia w sposób trwały z siecią urządzeń przedsiębiorstwa wymienione w art. 49 kc urządzenia, jako jego części składowe, stają się przedmiotem własności tej osoby która jest właścicielem przedsiębiorstwa". W myśl zatem art. 49 kc urządzenia przyłącza i odcinki sieci, bez względu na to na czyj koszt zostały wybudowane stają się własnością przedsiębiorstwa.

Odnosząc się do kwestii rozliczenia kosztów budowy urządzeń, o których mowa w art. 49 kc, Trybunał Konstytucyjny przyjął następujące ustalenia. Zagadnienia ww. rozliczenia kosztów art. 49 kc nie reguluje. Nie odnoszą się do tych ewentualnych rozliczeń przepisy art. 224-231 kc w części dotyczącej zwrotu wartości poczynionych nakładów. Przepisy te zakładają poczynienie nakładów na cudzej nieruchomości w okresie, gdy znajdowała się ona w posiadaniu osoby, która poczyniła nakłady. Taka sytuacja nie zachodzi w przedmiotowej kwestii. Z reguły bowiem budowa urządzeń, o których mowa w art. 49 kc, przez przyszłego odbiorcę paliwa następuje na nieruchomości stanowiącej własność osoby trzeciej, a nie na nieruchomości przedsiębiorstwa (zakładu), w którego skład urządzenia te wchodzą dopiero po przyłączeniu do sieci należącej do tego przedsiębiorstwa.

Zgodnie ze stanowiskiem przyjętym przez Trybunał Konstytucyjny w uchwale z dnia 4 grudnia 1991 r., przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu i nienależnym świadczeniu również nie mogą stanowić podstawy roszczeń o zwrot kosztów budowy urządzeń przyłącza i odcinków sieci przyłączonych do przedsiębiorstwa wybudowanych przez Komitety Gazyfikacyjne na własny koszt. Podmioty zainteresowane przyłączeniem do sieci wybudowały bowiem urządzenia "z własnej inicjatywy, godząc się z góry na to, że po przyłączeniu do sieci przedsiębiorstwa staną się one własnością tego ostatniego, bądź w wyniku przyjęcia (wyraźnego lub dorozumianego) warunku postawionego im przez przedsiębiorstwo energetyczne, od spełnienia którego uzależniło ono przyłączenie wybudowanych urządzeń do sieci gazowej. Dochodzi wówczas do zawarcia umowy, która nie może być uznana za sprzeczną z prawem lub z zasadami współżycia społecznego (art. 58 kc)". Za przyjętym rozwiązaniem przemawiają względy słuszności (co odpowiada zasadom współżycia społecznego - art. 58 § 2 kc). Przedsiębiorstwo energetyczne stając się właścicielem podłączonych do wspólnej sieci urządzeń, zobowiązane jest do ich konserwacji i wymiany w razie zniszczenia, zapewnia nadzór nad całą siecią w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi i względami bezpieczeństwa. Świadczenia te dokonywane są przez przedsiębiorstwa energetyczne na ich koszt, zatem nie można podzielić poglądu, że przyjęcie wspomnianych urządzeń bez wynagrodzenia jest niezgodne z zasadami współżycia społecznego.

Reasumując należy stwierdzić, że analiza obowiązujących przepisów prawa w będącym przedmiotem zainteresowania okresie, poparta uchwałą Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 grudnia 1991 r. wskazującą na przepisy kodeksu cywilnego jako przepisy regulujące przedmiotową kwestię, nakazuje uznać, że majątek wniesiony przez obywateli w czasie budowy sieci gazowej nie został przyjęty przez przedsiębiorstwa energetyczne z naruszeniem przepisów prawa.

Pragnę jednocześnie zwrócić uwagę, że jak wynika z posiadanych przeze mnie informacji, w okresie ostatnich 2 lat, we wszystkich sprawach sądowych dotyczących roszczeń odszkodowawczych z tytułu poniesionych nakładów na budowę sieci, zakończonych prawomocnym wyrokiem zapadły rozstrzygnięcia korzystne dla Spółek Gazownictwa.

Wystąpienie Pana Senatora Wojciecha Pawłowskiego odwołuje się też do przykładu przejmowania sieci telekomunikacyjnej. Według informacji uzyskanych od Ministra Infrastruktury, formy współpracy TP S.A. z osobami wnoszącymi wkład w rozwój sieci telefonicznej zostały w 1994 r. określone w Uchwałach Zarządu TP S.A. nr 45/94 i 56/94 w sprawie trybu współpracy TP S.A. z wnioskodawcami indywidualnymi i grupami wnioskodawców. Zasady rekompensaty wkładu finansowego abonentom, którzy zawarli umowy według trybu postępowania określonego w ww. uchwałach, określono w "Regulaminie wykonywania usług telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym przez TP S.A."

Natomiast w odniesieniu do poruszonej w oświadczeniu Pana Senatora Wojciecha Pawłowskiego kwestii opłat przesyłowych, pragnę wyjaśnić, że:

W obecnym stanie prawnym przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych są obowiązane zapewniać realizację i finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączeń podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gzowymi. Za przyłączenie do sieci pobiera się opłatę określoną na podstawie ustalonych w taryfie stawek opłat za przyłączenie do sieci.

Stawki opłat za przyłączenie do sieci kalkuluje się na podstawie jednej czwartej średniorocznych nakładów inwestycyjnych na budowę odcinków sieci służących do przyłączenia podmiotów ubiegających się o przyłączenie, określonych w planie rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe sporządzonym przez przedsiębiorstwo energetyczne.

Ceny kalkuluje się według stawek opłaty zmiennej i opłaty stałej, na podstawie kosztów uzasadnionych prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie zarówno zaopatrzenia w paliwa gazowe jak i modernizacji oraz rozwoju a także kosztów związanych z realizacją inwestycji z zakresu ochrony środowiska i związanych z tym kosztów finansowych. Zgodnie z art. 45 ust. 5 ustawy - Prawo energetyczne przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych kalkulują stawki opłat za usługi przesyłowe w taki sposób, aby udział opłat stałych za świadczenie usług przesyłowych w łącznych opłatach za te usługi dla danej grupy odbiorców nie był większy niż ustalany przez Prezesa URE.

Stawki opłaty zmiennej za usługi przesyłowe kalkuluje się na podstawie kosztów zmiennych określonych dla danej grupy taryfowej, w szczególności kosztów:

1) zakupu paliw gazowych w ilości niezbędnej do pokrycia różnicy między ilością paliw gazowych wprowadzoną do sieci gazowej a ilością paliw gazowych pobraną z sieci przez odbiorców;

2) utrzymania parametrów jakości dostarczanych paliw gazowych, poprzez zapewnienie niezbędnych rezerw tych paliw w źródłach i magazynach oraz zdolności przesyłowych w sieciach własnych i innych podmiotów.

Stawki opłaty stałej za usługi przesyłowe kalkuluje się na podstawie kosztów stałych określonych dla danej grupy taryfowej, w szczególności kosztów:

1) przesyłania paliw gazowych sieciami gazowymi o innych parametrach i sieciami innych przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesłaniem i dystrybucją paliw gazowych;

2) rezerwowania przesyłania paliw gazowych sieciami gazowymi o innych parametrach i sieciami innych przedsiębiorstw, o których mowa w pkt wyżej;

3) magazynowania paliw gazowych;

4) budowy i eksploatacji układów pomiarowych oraz wykorzystania infrastruktury technicznej, koniecznych dla zapewnienia dostarczania paliw gazowych;

5) eksploatacji, odtworzenia, modernizacji i rozbudowy sieci gazowej, z zastrzeżeniem, że podstawy do ustalania w taryfie stawek opłat za przesyłanie i dystrybucję paliw gazowych nie stanowią koszty wynikające z nakładów inwestycyjnych na budowę odcinków sieci służących do przyłączenia odbiorców do sieci.

Zgodnie z zasadą określoną w ww. rozporządzeniu z dnia 15 grudnia 2004 r. stawki opłaty zmiennej kalkuluje się na jednostkę paliwa gazowego odbieranego z sieci, w miejscu jego dostarczania przez przedsiębiorstwo energetyczne, jako stawki niezależne od odległości przesyłania tego paliwa oraz mocy umownej, zaś stawki opłaty stałej kalkuluje się na jednostkę mocy umownej, przy czym moc umowna oznacza maksymalną godzinową możliwość odebrania w danym roku paliwa gazowego, określoną w umowie sprzedaży paliw gazowych lub umowie o świadczenie usług przesyłowych.

Dla odbiorców przyłączonych do sieci dystrybucyjnej stawki za usługi dystrybucyjne kalkuluje się na podstawie łącznych kosztów, ponoszonych przez przedsiębiorstwo energetyczne w związku z przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych od źródła gazu do odbiorcy. Opłata za transport gazu uwzględniona w jego cenie nie ogranicza się zatem jedynie do opłaty za transport odcinkiem sieci i przyłącza do posesji, w którego kosztach budowy partycypowali odbiorcy indywidualni.

Poddanie rynku gazu reżimowi regulacyjnemu poprzez ściśle określoną procedurę oraz zasady ustalania taryf dla paliw gazowych eliminuje możliwość naliczania dowolnych, nieuzasadnionych cen za dostarczanie gazu odbiorcom indywidualnym oraz ma na celu zachowanie właściwej proporcji między opłatą przesyłową a średnią ceną gazu w obrocie przy ustalaniu ceny dostawy gazu odbiorcom.

Środkiem, służącym zwiększeniu konkurencyjności paliw gazowych i ściśle z tym związanego konkurowania między przedsiębiorstwami energetycznymi, jest postępujący proces restrukturyzacji i liberalizacji rynku gazu, wyodrębnienia operatorów sieci przesyłowych, dystrybucyjnych, przedsiębiorstw obrotu gazem oraz powstawania nowych podmiotów działających na rynku gazu.

W ramach procesu liberalizacji rynku gazu przewidziane jest zapewnienie swobodnego dostępu do sieci gazowej wszystkim odbiorcom będącym gospodarstwami domowymi od dnia 1 lipca 2007 r. (tzw. Third party access - TPA), co w praktyce oznacza prawo wyboru dostawcy gazu oferującego najniższe ceny, w tym także prawo wyboru przedsiębiorstwa świadczącego usługę przesyłu gazu, przedsiębiorstwa świadczącego usługę dystrybucji gazu i umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej obejmującej przesył, dystrybucję i sprzedaż gazu.

Przedkładając powyższe wyjaśnienia wyrażam przekonanie, że przedstawione informacje są satysfakcjonujące i rozwiewają obawy Pana Senatora o naruszanie prawnych i ekonomicznych interesów odbiorców gazu.

Z poważaniem

MINISTER

GOSPODARKI PRACY

Jacek Piechota

* * *

Minister Gospodarki i Pracy przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Wnuka, złożonym na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85):

Warszawa, dnia 13 maja 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Tadeusza Wnuka na 80. posiedzeniu Senatu RP w sprawie sprzedaży mieszkań należących do KWK "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. w upadłości, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 90 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 października 1934 r. Prawo upadłościowe w związku z art. 536 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze, majątkiem spółki zarządza syndyk po nadzorem sędziego - komisarza. Zarówno Katowicki Holding Węglowy S.A. jak i Minister Gospodarki i Pracy nie posiadają kompetencji w zakresie zarządzania majątkiem spółki.

Z uwagi na fakt, że KWK "Niwka - Modrzejów" Sp. z o.o. została wydzielona z Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. odrębnym pismem wystąpiłem do zarządu KHW S.A. o wyjaśnienie sytuacji i przedstawienie możliwości rozwiązania przedmiotowej sprawy.

Po otrzymaniu opinii Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. powiadomię Pana Senatora o stanowisku Ministra Gospodarki i Pracy w tej sprawie.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

z up.

Piotr Rutkowski

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Dziemdzieli, złożonym na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85):

Warszawa, 2005.05.16

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polski
ej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 5 maja 2005 r. nr BPS/DSK-043-200/05 oświadczeniem Pana Senatora Józefa Dziemdzieli w sprawie pokrywania kosztów związanych z likwidacją pojazdów, które przeszły na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602, z późn. zm.), uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z przepisami ustawy o ruchu drogowym usunięte z drogi pojazdy powinny być przechowywane 6 miesięcy od dnia ich usunięcia z drogi. Właściciel pojazdu ma prawo odbioru pojazdu w tym czasie po uiszczeniu opłaty za usunięcie i parkowanie pojazdu. W przypadku nieodebrania pojazdu przez właściciela w podanym terminie, Skarb Państwa staje się właścicielem usuniętego auta i jako właściciel zobowiązany jest do uregulowania omawianych kosztów. Ustawa - Prawo o ruchu drogowym i rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz.U. Nr 134, poz. 1133 z późn. zm.), nie zawierają jednak regulacji w przedmiocie trybu postępowania i ponoszenia kosztów przechowywania pojazdów, które przeszły na rzecz Skarbu Państwa, i które organy winny je ponosić. Pragnę podkreślić, że inicjatywa legislacyjna w zakresie przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym, jak i ich interpretacja nie należy do Ministerstwa Finansów. Z uwagi na to, że rola urzędów skarbowych sprowadza się do orzekania o przypadku pojazdów oraz ich likwidacji Ministerstwo Finansów dokonuje jedynie, tylko na własne potrzeby, interpretacji przepisów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia likwidacji nieruchomości. Potrzeba taka wystąpiła w związku z powstaniem sporu, co do organu właściwego do pokrywania kosztów holowania i przechowywania pojazdów, które stały się własnością Skarbu Państwa. Brak przepisów dotyczących pokrywania tych kosztów spowodował, że przedstawiona w piśmie z dnia 09.03.2005 r. i nr SP2-177/0606-1/BM6-2299/05/AK zasada ich podziału pomiędzy organ likwidacyjny i organ decydujący o deponowania auta wypracowana została na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.). Do czasu wprowadzenia w ustawie o ruchu drogowym odmiennych regulacji w tym zakresie brak jest podstaw do stosowania innych zasad.

Pragnę zauważyć, iż udzielając odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora złożone na 77 posiedzeniu Senatu RP, wskazałem w jakim zakresie Ministerstwo Finansów dokonuje interpretacji przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia w sprawie usuwania pojazdów, a także organ właściwy do ich interpretacji. Dlatego też nie mogę zgodzić się z zarzutem Pana Senatora kierowanym pod adresem Ministerstwa Finansów, że niektóre pytania dotyczące interpretacji omawianych regulacji pozostały bez wyjaśnień.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii istnienia przypadków, w których pojazdy są przechowywane na parkingach nawet 2 lata pragnę wyjaśnić, że brak likwidacji takich pojazdów, nie świadczy jednoznacznie o braku podejmowania działań przez urzędy skarbowe. Sytuacja taka może wynikać z różnych przyczyn, w szczególności z braku precyzyjnych i jednoznacznych przepisów oraz w pewnym stopniu z nieprzestrzegania przepisów przez organy decydujące o deponowaniu aut. Zdarzają się przypadki, że podmioty wydające dyspozycje usunięcia pojazdu po otrzymaniu powiadomienia o nieodebraniu pojazdu przekazują dokumenty do urzędów nawet po wielu miesiącach od otrzymania tego powiadomienia. Wraz z kopią powiadomienia o dyspozycji usunięcia pojazdu organy te nie zawsze nadsyłają dowód doręczenia powiadomienia właścicielowi. Przeszkodą w likwidacji pojazdów bywają również przypadki wskazania w dyspozycji usunięcia pojazdu dwóch różnych, wykluczających się podstaw prawnych usunięcia pojazdu z drogi, tj. art. 50a i 130a ustawy o ruchu drogowym. Taka sytuacja, bez przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, wyklucza możliwość jednoznacznego wyznaczenia naczelnika urzędu skarbowego jako organu właściwego do wydania orzeczenia o przejściu pojazdu na rzecz Skarbu Państwa. Ponadto urzędy skarbowe mają problemy związane z wszczęciem postępowania w sprawie przejęcia pojazdu na rzecz Skarbu Państwa. W przypadku zatrzymania pojazdu, którym kierował tzw. obcokrajowiec (nie zawsze właściciel), z podanych przez niego danych osobowych niezwykle często prawdziwe jest tylko imię i nazwisko kierującego. Wysyłane postanowienia w sprawie wszczęcia postępowania w sprawie przejęcia pojazdu na rzecz Skarbu Państwa są zwracane do urzędów z adnotacją "adres nie istnieje", co powoduje znaczne rozciągnięcie w czasie procedury likwidacyjnej aut.

Innym powodem długiego czasu pozostawania auta na parkingu jest fakt, iż do pojazdów usuniętych z drogi przed 1 stycznia 2002 r. i nieodebranych przez osobę uprawnioną stosowano do dnia 15 marca 2004 r. Dekret z dnia 18 września 1954 r. o likwidacji nie podjętych depozytów i nie odebranych rzeczy (Dz.U. Nr 41, poz. 184, ze zm.). Zgodnie z przepisami Dekretu orzeczenie przepadku ruchomości na rzecz Skarbu Państwa następowało w formie orzeczenia, przy czym urzędy skarbowe nie były uprawnione do wydawania rozstrzygnięć o przejściu omawianych pojazdów na rzecz Skarbu Państwa. W dniu 16.03.2004 r. Trybunał Konstytucyjny Sygn. akt K 22/03 (Dz.U. nr 51, poz. 514) orzekł, że artykuł 6 Dekretu i rozporządzenie wydane na podstawie wyżej powołanego art. 6 są niezgodne z Konstytucją z 1997 r. Stwierdzenie o niekonstytucyjności tych przepisów uniemożliwiło wydawanie rozstrzygnięć w sprawie przepadku samochodów i wstrzymało proces likwidacji samochodów usuniętych z drogi przed 1 lipca 2002 r.

Ministerstwo Finansów mając jednak na uwadze ogromne koszty przechowywania takich pojazdów rosnące z każdym dniem pozostawania samochodów na parkingach, podjęło inicjatywę zmierzającą do wypracowania rozwiązania przejściowego pozwalającego na ich likwidację. Rozwiązanie takie obowiązywałoby do czasu wydania nowego aktu prawnego, w miejsce przepisów, które utraciły moc. Po uzgodnieniach z Ministerstwem Sprawiedliwości przyjęto w rezultacie, że w sytuacji gdy pojazd usunięty z drogi przed 1 stycznia 2002 r. i nieodebrany przez osobę uprawnioną, z dniem 1 lipca 2002 r., z mocy prawa, został uznany za rzecz niczyją - nie ma przeszkód, aby miał wówczas zastosowanie przepis art. 181 k.c., zaś podmiotem obejmującym ów pojazd w posiadanie samoistne był podmiot reprezentujący Skarb Państwa. Powyższe rozwiązanie pozwala na przekazanie rzeczy objętych w posiadanie samoistne przez Skarb Państwa reprezentowany przez organy decydujące o deponowaniu pojazdów do właściwego urzędu skarbowego wraz ze stosowną dokumentacją celem likwidacji. Pragnę jednak podkreślić, że wypracowanie trybu postępowania z pojazdami usuniętymi z drogi przed 1 stycznia 2002 r. nastąpiło z inicjatywy Ministerstwa Finansów.

Niemniej jednak w sytuacji wskazania przez Pana Senatora konkretnych przypadków nieuzasadnionej zwłoki w podjęciu likwidacji omawianych aut, podejmę stosowne działania w celu zdyscyplinowania organów, które dopuściły się tej zwłoki.

Odnosząc się natomiast do zawartego w oświadczeniu zarzutu opieszałości w podejmowaniu działań oraz bagatelizowania problemu, co skutkuje działaniem na szkodę Skarbu Państwa pragnę wyjaśnić, że mając właśnie na uwadze ochronę interesów Skarbu Państwa oraz zapewnienie organom skarbowym właściwego trybu działania w zakresie likwidacji porzuconych pojazdów, Ministerstwo Finansów od 2002 r. wielokrotnie sygnalizowało Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministrowi Infrastruktury pilną potrzebę podjęcia prac legislacyjnych polegających na wprowadzeniu regulacji uprawniających do obciążania pierwotnych właścicieli aut pełnymi kosztami usunięcia pojazdu z drogi, jego parkowania i likwidacji. Ministerstwo Finansów zadeklarowało również pomoc w opracowaniu zmian przepisów, a następnie przedstawiło projekt zmian art. 130a, które umożliwiłyby dochodzenie należności związanych z likwidacją aut od byłych właścicieli, którzy je porzucili. Rozwiązanie to byłoby korzystne dla budżetu państwa, bowiem Skarb Państwa po uregulowaniu pełnych opłat należnych podmiotom wykonującym usługi holowania parkowania pojazdów dochodziłby równowartości tych opłat od pierwotnych właścicieli. Decyzja o wprowadzeniu takich regulacji do projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym i ich ostatecznym brzmieniu pozostaje jednak we właściwości MSWiA. Z przedstawionego do zaopiniowania w bieżącym miesiącu projektu zmiany art. 130a ustawy - Prawo o ruchu drogowym wynika jednak, że regulacje postulowane przez Ministerstwo Finansów nie zostały uwzględnione.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jarosław Neneman

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zygmunta Cybulskiego, złożonym na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2005-05-16

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Zygmunta Cybulskiego (pismo znak: BPS/DSK-043-181/05), złożonego na 80 posiedzeniu Senatu w dniu 28 kwietnia br. uprzejmie informuję, iż w dniu 26 kwietnia 2005 r. w porozumieniu z Ministrem Gospodarki i Pracy podpisane zostały rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, zmieniające rozporządzenia w sprawie warunków wynagradzania za prace i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników uczelni państwowych (Dz.U. Nr 78, poz. 685) oraz w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowej uczelni zawodowej (Dz.U. Nr 78, poz. 685 oraz 686).

Rozporządzenia stanowią wykonanie upoważnienia ustawowego dla Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, zawartego w art. 117a ust. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.) oraz art. 66a ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz.U. Nr 96, poz. 590, z późn. zm.) - w związku z art. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2002 r. Nr 4, poz. 33).

Zgodnie z powyższym, przeprowadzona podwyżka wynagrodzeń dla pracowników państwowych szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych w 2005 r. odbyła się na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.) i przepisów ustawy budżetowej na 2005 r. z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U. Nr 278, poz. 2755).

W świetle art. 8 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. stawki wynagrodzeń zawarte w wydanych rozporządzeniach mają zastosowanie przy ustalaniu wynagrodzeń należnych pracownikom szkół wyższych od dnia 1 stycznia 2005 r.

Zgodnie zatem z porozumieniem zawartym z partnerami społecznymi w dniu 1 lutego br., na które powołuje się Pan Zygmunt Cybulski, mimo opóźnień legislacyjnych, waloryzacja wynagrodzeń średniorocznym wskaźnikiem wzrostu ustalonym w ustawie budżetowej - została zrealizowana, zgodnie z zapisami ustawy ze skutkiem od 1 stycznia 2005 r.

Z poważaniem

w/z MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Tadeusz Szulc

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2005-05-16

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przesłanym, przy piśmie z dnia 5 maja 2005 r. Nr BPS/DSK-043-202/05, oświadczeniem złożonym przez senatora Henryka Stokłosę podczas 80. posiedzenia Senatu RP w dniu 28 kwietnia 2005 r. - uprzejmie wyjaśniam:

Od dnia 1 stycznia 2004 r. obowiązuje nowy system finansowania jednostek samorządu terytorialnego, określony w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 202, poz. 1966). Ten akt prawny zastąpił ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.), która utraciła moc z dniem 31 grudnia 2003 r.

Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego określa:

• źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz zasady ustalania i gromadzenia tych dochodów,

• zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa.

Rozwiązania zawarte w ww. ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmierzają do:

• dalszej decentralizacji zadań i środków publicznych, a tym samym zwiększenia udziału jednostek samorządu terytorialnego w dysponowaniu środkami publicznymi,

• zwiększenia ekonomicznej odpowiedzialności jednostek poprzez zwiększenie udziału dochodów własnych w dochodach ogółem tych jednostek,

• mocniejszego związania sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego z koniunkturą gospodarki państwa,

• rozbudowania możliwości absorpcji środków unijnych poprzez zwiększenie strumienia środków i uelastycznienie zasad gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego,

• tworzenia instrumentów umożliwiających wspieranie przedsiębiorczości.

Wypracowane w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego rozwiązania są wynikiem partnerskiego i konstruktywnego procesu zbliżania, następnie uzgadniania stanowisk strony rządowej i samorządowej. Przyjęte rozwiązania są optymalnymi z punktu widzenia interesu publicznego, gdyż uwzględniają, zarówno konieczność zasadniczej przebudowy dotychczasowego systemu finansowania samorządów, jak i aktualną sytuację budżetu państwa.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - w porównaniu do obowiązujących do końca grudnia 2003 r. przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 - dokonała jakościowej zmiany struktury dochodów jednostek samorządu terytorialnego; zwiększył się udział dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego, a zmniejszył udział dotacji i subwencji.

Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, od 2004 r. uległy likwidacji dotacje celowe na te zadania, które zostały przekazane jednostkom samorządu terytorialnego do realizacji jako zadania własne, i które finansowane są obecnie z dochodów własnych, odpowiednio: gmin, powiatów i województw. W miejsce dotacji, jednostki samorządu terytorialnego otrzymują zwiększone dochody własne - w wyniku zwiększonych udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych. W rachunkach symulacyjnych podstawę wyliczeń zwiększonych dochodów własnych z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), stanowiły dotychczasowe dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej i dotacje na finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych oraz subwencji i inne dochody, które zastąpiono dochodami własnymi. Następnie udziały, odpowiednio: dla gmin, powiatów i województw zostały ekwiwalentnie zwiększone w związku ze zmianami systemowymi.

Zasadniczym źródłem finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego są dochody własne i subwencja ogólna, zaś dotacje celowe spełniają rolę uzupełniającą.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że od dnia 1 stycznia 2004 r. nowym źródłem dochodów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego jest 5%-owy udział w dochodach uzyskiwanych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.

W ramach nowego systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego wprowadzona została nowa konstrukcja subwencji ogólnej, która uwzględnia nie tylko duże zróżnicowanie dochodowe jednostek samorządu terytorialnego, ale również szczególne potrzeby wydatkowe jednostek, związane z ich sytuacją społeczno-ekonomiczną. Zobiektywizowany mechanizm subwencjonowania powiązany jest ze wskaźnikami ekonomicznymi takimi, jak PKB, stopa bezrobocia, gęstość zaludnienia oraz powierzchnia dróg przypadająca na mieszkańca. Subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego składa się z części wyrównawczej, równoważącej (gminy i powiaty), regionalnej (województwa) i oświatowej.

W świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2004 r. gminy nie otrzymują części rekompensującej subwencji ogólnej z tytułu ulg i zwolnień ustawowych. Ubytek dochodów gmin z tego tytułu został wyrównany poprzez zwiększenie dochodów własnych.

W związku z powyższym, nie jest możliwe zrekompensowanie gminom - w postaci subwencji - ubytku dochodów z tytułu udzielonych w 2004 r. ustawowych ulg i zwolnień w podatkach, jak to miało miejsce do końca 2003 r.

Należy zaznaczyć, iż w 2004 r. gminy otrzymały część rekompensującą subwencji ogólnej jedynie z tytułu ostatecznego rozliczenia części rekompensującej subwencji ogólnej za 2003 r., określonej w art. 24 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 r.

Integralnym elementem systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego jest mechanizm wyrównawczy, który został zasadniczo wzmocniony. Została nim objęta większa liczba jednostek i zaangażowano na ten cel większe środki.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu - dla gmin, w których dochody podatkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca są niższe od 92% analogicznych dochodów w kraju, przyznawana jest część wyrównawcza subwencji ogólnej.

Ubytek dochodów gminy z tytułu likwidacji w 2004 r. części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin (zaliczanej do końca 2003 r. do podstawowych dochodów podatkowych), może zostać zrekompensowany począwszy od 2006 r. w postaci kwoty podstawowej wchodzącej w skład części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin, o ile dochody podatkowe w przeliczeniu na jednego mieszkańca będą niższe od 92% analogicznych dochodów w kraju.

Równocześnie z wprowadzeniem tak istotnych zmian w systemie finansów jednostek samorządu terytorialnego, wprowadzony został mechanizm dostosowawczy. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymują środki finansowe na wyrównanie ewentualnych różnic w dochodach w związku ze zmianą sposobu finansowania zadań. W przypadku gmin i powiatów jest to część równoważąca subwencji ogólnej, zaś województwa otrzymują część regionalną. Sposób podziału środków ww. części subwencji na 2004 r. był określony ustawowo, natomiast od 2005 r. - w drodze stosownych rozporządzeń Ministra Finansów.

W 2004 r. - w celu złagodzenia skutków wprowadzenia nowego systemu - część równoważącą subwencji ogólnej otrzymywały gminy, w których dochody przeliczeniowe były niższe od dochodów bazowych. Zgodnie z przepisami art. 76 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochody bazowe ustalane były na postawie danych wykazanych w sprawozdaniach i wnioskach jednostek samorządu terytorialnego sporządzonych za rok 2002 oraz w informacjach sporządzonych za 2002 r. przez właściwych dysponentów, natomiast dochody przeliczeniowe - na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach sporządzonych za rok 2002 oraz części wyrównawczej subwencji ogólnej ustalonej na 2004 r.

Systemowy sposób podziału środków części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów oraz kwoty stanowiącej 30% części regionalnej subwencji ogólnej dla województw na 2005 r., szczególnie na zadania, których sposób finansowania uległ zmianie od 1 stycznia 2004 r. - zgodnie z dyspozycją przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - został wypracowany w porozumieniu ze Stroną Samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i określony w stosownych rozporządzeniach Ministra Finansów.

W 2005 r. zasady podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 września 2004 r. w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2005 (Dz.U. Nr 214, poz. 2169), zgodnie z którym poszczególne kwoty wchodzące w skład części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na 2005 r., o których mowa w § 2 tego aktu prawnego, wyliczane są m.in. na podstawie kwoty części równoważącej subwencji ogólnej, otrzymanej przez gminę w 2004 r., przy czym w niektórych przypadkach (§ 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia) ta część subwencji naliczona na 2004 r. warunkuje przyznanie kwoty na 2005 r., a w pozostałych przypadkach (§ 3 ust. 1 i § 6 ust. 1 rozporządzenia) jedynie wpływa na jej wielkość.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że z uwagi na fakt, iż rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2005 ma charakter jednoroczny, obecnie w Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowym rozporządzeniem, które będzie regulowało te kwestie począwszy od 2006 r. Ostateczny sposób podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin zostanie wypracowany w porozumieniu ze Stroną Samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Wdrażanie w życie nowych rozwiązań wymaga systematycznego monitorowania, bowiem tylko wówczas można ocenić prawidłowość wprowadzonych zmian i dokonać ewentualnych działań korygujących.

Po wejściu w życie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, na posiedzeniu Zespołu do spraw Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ustalono, iż monitoring wdrażania ustawy prowadzony będzie na bieżąco wspólnie przez stronę rządową i samorządową.

W związku z tym, na posiedzeniu Zespołu do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się w dniu 2 lutego 2004 r., ustalono m.in. sposób monitorowania skutków wprowadzenia regulacji wynikających z ww. ustawy. Podstawą oceny wpływu rozwiązań zawartych w ww. ustawie na gospodarkę finansową samorządów są kwartalne sprawozdania z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dane zawarte w sprawozdaniach z roku 2004 były porównywalne z danymi ze sprawozdań sporządzonych w analogicznym okresie roku 2002 i 2003.

Oprócz analizy danych statystycznych, monitorowana jest również wydajność poszczególnych źródeł dochodów, a także analizowane są wydatki ponoszone na zadania, których sposób finansowania uległ zmianie z dniem 1 stycznia 2004 r.

Jeśli zaś chodzi o wpływ ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego na kształt budżetów jednostek samorządu terytorialnego, uprzejmie wyjaśniam:

Na dochody każdej jednostki samorządu terytorialnego składają się dochody własne, dotacje i subwencje. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadziła zmiany w zakresie finansowania części zadań, na które do końca 2003 r. była przekazywana dotacja i niektóre subwencje. Poziom dochodów jednostek samorządu terytorialnego zależy nie tylko od wysokości środków otrzymanych z budżetu państwa w formie dotacji i subwencji, ale również od decyzji władz gminy w zakresie dochodów własnych (możliwość ustalania stawek w podatkach lokalnych).

Ministerstwo Finansów dokonało porównania hipotetycznie planowanych dochodów na 2004 r. według ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.), która obowiązywała do końca 2003 roku, z planowanymi dochodami, ustalonymi na podstawie nowej ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Z przeprowadzonego w roku ubiegłym porównania planowanych dochodów na 2004 r. według obowiązującej do końca 2003 roku ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z planowanymi dochodami, ustalonymi na podstawie nowej ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wynikało, że na realizację tego samego zakresu zadań, których sposób finansowania uległ zmianie, zaplanowano na 2004 r. (według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw) dochody wyższe łącznie o 10,8% w porównaniu do dochodów, jakie jednostki samorządu terytorialnego otrzymałyby, gdyby obowiązywała ustawa, która utraciła moc z dniem 31 grudnia 2003 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochodami własnymi jednostek samorządu terytorialnego są również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Z analizy realizacji dochodów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w latach 2000-2004 wynika, iż wskaźnik realizacji tych dochodów w 2004 r. wyniósł 97,7%, natomiast w poprzednich latach wynosił odpowiednio: w 2003 r. - 92,9%, w 2002 r, - 92,5%, w 2001 r. - 89,8% i w 2000 r. - 88,7%.

Tak więc, w 2004 r. realizacja dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych przebiegała korzystniej niż w latach poprzednich.

Kwota udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zaplanowana na dany rok dla poszczególnych gmin, jest wyliczana na podstawie danych o należnym za odpowiedni rok podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanych z izby skarbowej.

Ministerstwo Finansów corocznie zwraca się do izb skarbowych o przekazanie danych o należnym podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikających z zeznań rocznych podatników, przesyłając równocześnie stosowne wytyczne i skrypty niezbędne do przygotowania tych danych. Dane te są następnie agregowane na poszczególne gminy.

Ewentualne zmniejszenie w 2005 r. planowanego dla danej gminy dochodu z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych nie wynika z rozwiązań zawartych w nowej ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, lecz z faktu zmniejszenia w 2003 r. (w odniesieniu do kwoty za 2002 r., która stanowiła podstawę do przeprowadzenia wyliczeń na 2004 r.) kwoty należnego podatku dochodowego od osób fizycznych, wykazanego w zeznaniach podatkowych przez podatników tego podatku zamieszkałych na terenie tej gminy.

Analizując dane dotyczące budżetu Miasta i Gminy Wysoka, należy zwrócić uwagę na to, iż - co prawda zmniejszyły się dochody w 2004 r. w porównaniu z 2003 r. o 453.720 zł - ale było to spowodowane otrzymaniem w 2003 r. środków na dofinansowanie własnych inwestycji gmin (związków gmin) pozyskanych z innych źródeł w wysokości kwoty 1.659.353 zł, co nie miało miejsca w roku 2004.

Świadczy o tym fakt, iż w 2003 r. wydatki poniesione na inwestycje wynosiły 2.779.139 zł, zaś w 2004 r. jedynie 390.686 zł.

Mając powyższe na uwadze, trudno jest potwierdzić sugestię, iż Miasto i Gmina Wysoka w 2004 r. utraciło dochody w wyniku wprowadzenia ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w budżecie państwa tworzona jest rezerwa subwencji ogólnej w wysokości 2% sumy planowanych części wyrównawczych subwencji ogólnej ustalonej dla gmin, powiatów i województw. Środki te są przeznaczone na uzupełnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, a w szczególności na zadania związane z pomocą społeczną oraz na wyrównanie różnic w dochodach jednostek samorządu terytorialnego po zmianie systemu finansowania zadań.

W 2004 r., zgodnie z przyjętym trybem współpracy pomiędzy stroną rządową i samorządową Zespołu do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Minister Finansów, kierując się wytycznymi strony samorządowej, przygotował wiele wariantów propozycji podziału środków 2% rezerwy subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, które następnie przekazał stronie samorządowej w celu ich analizy.

Sposób podziału ww. rezerwy subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego był omawiany na posiedzeniach Zespołu do Spraw Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i tam zapadały ostateczne decyzje dotyczące kryteriów przyznawania środków dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

W 2004 r. środki z omawianej wyżej rezerwy subwencji ogólnej zostały przeznaczone między innymi dla gmin, które utraciły więcej niż 5% na rozwiązaniach systemowych, wynikających z nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Miasto i Gmina Wysoka nie zaliczało się do takich jednostek), a także dla gmin:

- o mniejszych dochodach z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskanych w okresie 3 kwartałów 2004 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r. (w porównywalnych warunkach),

- o wyższych niż w 2003 r. wydatkach na wypłatę dochodów mieszkaniowych wyszacowanych na 2004 r. (na podstawie sprawozdań gmin za półrocze 2004 r) - z tego tytułu Miasto i Gmina Wysoka otrzymało środki z omawianej rezerwy w wysokości 13.079 zł,

- o wyższych od średnich w kraju wydatkach poniesionych na oświetlenie ulic w I półroczu 2004 r. (w przeliczeniu na 1 mieszkańca gminy).

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z art. 26 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w ustawie budżetowej na rok 2005 również została zaplanowana rezerwa subwencji ogólnej.

Tak, jak w roku 2004, kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej będą ustalane wspólnie ze stroną samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w wyniku monitoringu skutków wprowadzenia regulacji wynikającej z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, obowiązujące od 1 stycznia 2004 r.

W związku z powyższym, dopiero po przyjęciu przez Zespół ds. Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego kryteriów podziału tej rezerwy i zaakceptowaniu ich przez właściwych ministrów, Minister Finansów będzie mógł wydać stosowne decyzje, dotyczące przyznania środków z rezerwy poszczególnym jednostkom samorządu terytorialnego.

Tak więc, jeśli Miasto i Gmina Wysoka spełni wspomniane kryteria, otrzyma wsparcie z rezerwy subwencji ogólnej.

Zarówno omawiana rezerwa subwencji, jak i opisany wyżej system wyrównawczy, będą stosowane również w latach następnych, jeżeli nie nastąpi zmiana aktualnie obowiązującej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w wyniku oceny jej funkcjonowania, jaka zostanie w przyszłym roku przedstawiona Sejmowi Rzeczypospolitej polskiej.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Elżbieta Suchocka-Roguska

* * *


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu