Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


8 czerwca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz prezesów zarządów państwowych funduszy celowych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie uchwalonej z przedłożenia rządowego, którą przedstawił podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jacek Kluczkowski. Ponadto zapoznano się ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelaria Senatu.

Rozpatrywana ustawa wprowadza zasadę obsadzania w drodze konkursu stanowisk kierownika centralnego urzędu administracji rządowej, prezesa agencji państwowej oraz prezesa zarządu państwowego funduszu celowego. Zasada ta ma dotyczyć 34 instytucji, których działalność jest regulowana ustawami poddawanymi nowelizacji w opiniowanej ustawie.

W ustawie określono wymogi stawiane kandydatom na kierownika, przy czym odrębne ustawy mogą wprowadzać dodatkowe wymagania, ustanawia ogólne zasady przeprowadzania konkursu, w tym dotyczące składu komisji konkursowej, sprawdzania wiedzy, predyspozycji i umiejętności kandydatów, sposobu udostępniania informacji o wyniku konkursu. Ponadto ustawa określa tryb odwoławczy od wyniku konkursu i przyczyny odwołania kierownika przed upływem kadencji, przewiduje możliwość zawieszenia kierownika w pełnieniu obowiązków w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego o określone przestępstwo z zachowaniem prawa do wynagrodzenia oraz upoważnia Radę Ministrów do wydania rozporządzenia uszczegóławiającego postanowienia ustawy dotyczące konkursu.

Nowelizacje poszczególnych ustaw dotyczących kierowników wprowadzają zasadę ich kadencyjności. Kadencja kierownika ma trwać 5 lat, również w wypadku, gdy zgodnie z dotychczasowymi przepisami trwa ona 6 lat. Usuwane są przepisy przewidujące zakaz zajmowania stanowiska przez dłużej niż dwie kolejne kadencje, określające przyczyny odwołania zbieżne z ogólnymi jego przesłankami przewidzianymi w art. 10 ustawy oraz przepisy upoważniające do wydania rozporządzeń określających tryb przeprowadzania konkursu na konkretne stanowiska kierownicze.

Rozpatrywana ustawa ma wejść w życie 1 września br., w ciągu 6 miesięcy od tego dnia powinny zostać ogłoszone konkursy na stanowiska, na których kadencyjność zostaje wprowadzona opiniowaną ustawą, natomiast kierownicy, którzy aktualnie są w trakcie przewidzianej odrębną ustawą kadencji pełnią swą funkcję do jej zakończenia.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 14 poprawek do ustawy o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz prezesów zarządów państwowych funduszy celowych, zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego, a także jedną zmianę postulowaną przez senator Elżbietę Streker-Dembińską. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Aleksandrę Koszadę.

* * *

W dniach 7 i 8 czerwca br. Komisja Spraw Unii Europejskiej przebywała na posiedzeniu wyjazdowym w Bielsku Podlaskim, Kuźnicy Białostockiej i Białymostoku. Celem wyjazdu było zapoznanie się z funkcjonowaniem wschodniej granicy Unii Europejskiej na przykładzie województwa podlaskiego.

Komisja rozpoczęła wizytę od spotkania z komendantem Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej gen. bryg. Włodzimierzem Grycem. Komendant przedstawił organizację i funkcjonowanie Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej, jego zadania po wejściu Polski do Unii Europejskiej i podstawowe problemy, które wynikają z nowej roli. W spotkaniu uczestniczyli burmistrz miasta Bielsk Podlaski Eugeniusz Berezowiec i wójt gminy Eugenia Ostaszewicz. Przedstawiciele samorządu, prezentując swój region, omówili m.in. wykorzystanie środków z funduszy Unii Europejskiej, planowane przedsięwzięcia oraz współpracę transgraniczną.

Komisja wizytowała przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej. Przejście graniczne Kuźnica-Bruzgi, zmodernizowane i oddane do użytku w listopadzie 2003 r., jest najnowocześniejszym przejściem drogowym między Polską a Białorusią. Spełnia ono wszelkie wymogi i standardy przejścia na wewnętrznej i zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Senatorowie zapoznali się z projektami i rozwiązaniami służącymi z jednej strony usprawnieniu przekraczania granicy, z drugiej zaś strony - jej ochronie. Komendant przejścia granicznego Jerzy Karpienko przedstawił senatorom organizację pracy na przejściu granicznym oraz wysokiej klasy sprzęt, którym dysponują funkcjonariusze straży granicznej i celnicy.

Drugiego dnia wizyty na Podlasiu Komisja Spraw Unii Europejskiej odbyła posiedzenie, podczas którego senator Mieczysław Mietła omówił strategię zintegrowanego zarządzania granicą w latach 2003-2005.

Senator Edmund Wittbrodt przedstawił plan działania w zakresie wdrażania dorobku prawnego Schengen w Polsce.

Wystąpienie przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej senatora Zygmunta Cybulskiego było poświęcone polsko-białoruskiej współpracy transgranicznej.

Materiały referowane na posiedzeniu komisji zostały przygotowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na spotkaniu z wojewodą podlaskim Markiem Strzalińskim senatorowie rozmawiali o przejściach granicznych położonych na terenie województwa i ich przygotowaniu do wymogów układu z Schengen. Wojewoda omówił przedsięwzięcia i inwestycje realizowane na terenie województwa.

Na zakończenie wizyty Komisja Spraw Unii Europejskiej odwiedziła Urząd Celny w Białymstoku i zapoznała się z technikami odprawy celnej oraz wyposażeniem urzędu.

9 czerwca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono "Informację Prezesa Trybunału Konstytucyjnego o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w 2004 r."

W tej części posiedzenia udział wzięli prezes Trybunału Konstytucyjnego Marek Safjan, szef biura Maciej Graniecki, rzecznik prasowy Katarzyna Sokolewicz-Hirszel oraz dyrektor Zespołu Orzecznictwa i Studiów tej instytucji Bolesław Banaszkiewicz.

Obrady otworzyła przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator Teresa Liszcz, która zwróciła się do prezesa Trybunału Konstytucyjnego o wskazanie najistotniejszych orzeczeń.

Prezes M. Safjan omówił niektóre orzeczenia, a wśród nich:

W swoim wystąpieniu prof. M. Safjan zasygnalizował dwa orzeczenia, zapadłe w bieżącym roku, dotyczące suwerenności konstytucyjnej (prawo unijne a Konstytucja RP):

Omawiając wymienione orzeczenia, prezes Trybunału Konstytucyjnego krytycznie odniósł się do mediów elektronicznych, które zignorowały je, nie przekazując społeczeństwu informacji, i skupiały się na sensacjach.

Prezes M. Safjan zaapelował do Senatu o przejęcie obowiązku wykonywania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, wprowadzenie systemu monitoringu, który zapewniłby niepowtarzalność błędów legislacyjnych, oraz o wprowadzenie szybkiej ścieżki legislacyjnej.

W dyskusji głos zabrali senatorowie: Ewa Serocka, Zbigniew Romaszewski, Aleksandra Koszada, T. Liszcz., którzy wypowiadali się krytycznie o braku rzetelnej informacji w mediach publicznych. Poruszono także następujące problemy:

Odnosząc się do postulowanych działań Senatu, przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator T. Liszcz zwróciła uwagę, że inicjatywa ustawodawcza Senatu jest procesem bardzo długim, gdyż projekt ustawy wypracowywany jest w trzech czytaniach, a także, aby sprostać zadaniom, które trybunał stawia przed Senatem, pożądana byłaby rozbudowa Kancelarii Senatu o oddzielne komórki, które usytuowano by poza obecnym biurem legislacyjnym.

W związku z kończącą się kadencją Senatu przewodnicząca podziękowała prezesowi Trybunału Konstytucyjnego, a za jego pośrednictwem całemu znakomitemu gronu sędziów za ogromną i bardzo potrzebną pracę na rzecz społeczeństwa. Senator podziękowała także za przekazany komisji materiał "Proces prawotwórczy w świetle orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o wyłączeniu bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni lub amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski.

Rozpatrywana ustawa stanowiła rezultat prac nad poselskim projektem ustawy o wyłączeniu odpowiedzialności karnej uczestników powstania warszawskiego posiadających bez wymaganego pozwolenia broń i amunicję.

Projekt ustawy w pierwotnej wersji był ustawą abolicyjną wyłączającą odpowiedzialność karną uczestników powstania warszawskiego za posiadanie broni lub amunicji wytworzonej przed 1944 rokiem, pod warunkiem, że osoby te w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy złożą broń w jednostce Policji. Podstawowym zastrzeżeniem dotyczącym tego projektu ustawy było naruszenie wynikającej z art. 32 Konstytucji RP zasady równości wobec prawa z powodu depenalizacji posiadania broni i amunicji tylko wobec uczestników powstania warszawskiego, z pominięciem pozostałych osób walczących w przeszłości o wolność kraju.

Uchwalona przez Sejm ustawa rozszerzała krąg jej adresatów na wszystkie osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski, zmieniając jednocześnie koncepcję, na której oparto projekt ustawy. W miejsce zwolnienia od odpowiedzialności karnej wprowadzono instytucję wyłączenia bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni i amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski, jeżeli osoby te w określonym terminie wystąpią z wnioskiem o wydanie pozwolenia na broń lub jej rejestrację, przekażą broń do muzeum, złożą na Policji lub zadysponują nią w inny sposób.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w imieniu rządu głos zabrał wiceminister sprawiedliwości Andrzej Grzelak, który omówił krótko rozwiązania przyjęte w rozpatrywanej ustawie. Wiceminister przypomniał, że rząd prezentował w Sejmie - i nadal je podtrzymuje - negatywne stanowisko wobec uchwalonej regulacji. Zdaniem rządu, stosowniejsze byłoby zastosowanie abolicji i taki projekt ustawy Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało i przedstawiało w toku prac legislacyjnych w Sejmie.

Ponieważ przedstawiciele resortu sprawiedliwości nie przynieśli na posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności tego projektu ustawy, przewodnicząca senator T. Liszcz zarządziła przerwę w rozpatrywaniu ustawy o wyłączeniu bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni lub amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski na czas potrzebny ministerstwu do przedstawienia tego dokumentu.

Po przerwie komisja przystąpiła do zapoznania się z alternatywnym projektem, przygotowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Projekt omówiła dyrektor Biura Legislacyjno-Prawnego Beata Mik. Przedłożony projekt obejmował ten sam krąg osób i realizował ten sam cel, ale byłby ustawą abolicyjną.

Wiceminister A. Grzelak przywołał uzasadnienie zastrzeżeń zgłaszanych w Sejmie, wskazując, że dla posłów było nie do przyjęcia stwierdzenie, iż osoby mające być objęte uprawnieniami są przestępcami, którym teraz ich czyny są wybaczane i puszczone w niepamięć.

Ponadto Komisja Ustawodawstwa wysłuchała opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Jak stwierdzono w opinii, abstrahując od faktu, że konstrukcja prawna przyjęta w rozpatrywanej ustawie nie jest stosowana w polskim systemie prawnym, ustawa budzi także szereg innych wątpliwości, które w praktyce jej stosowania mogą powodować poważne trudności interpretacyjne.

Podczas dyskusji żaden z senatorów nie przejął i nie zgłosił propozycji przedłożonej przez Ministerstwo Sprawiedliwości, a sama zaś dyskusja skoncentrowała się wokół kwestii zasygnalizowanych w opinii biura legislacyjnego i przedstawionych tam propozycji poprawek.

Sygnalizowane przez biuro legislacyjne zmiany przejęła senator T. Liszcz. W kolejnych głosowaniach uzyskały one akceptację Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Następnie przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o wyłączeniu bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni lub amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski wraz zaakceptowanymi wcześniej poprawkami. Ustalono, ze podczas posiedzenia plenarnego zarekomenduje je Izbie senator T. Liszcz.

W trzecim punkcie porządku dziennego komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

Nowelizację omówił wiceminister A. Grzelak, który podkreślił, że uchwalona na podstawie projektu poselskiego ustawa uzyskała poparcie rządu i zmierza do ochrony pokrzywdzonego małoletniego przed powtórnym, a czasem wielokrotnym, przeżywaniem stresu. Ponadto głos zabrał naczelnik wydziału w Biurze Taktyki Zwalczania Przestępczości w Komendzie Głównej Policji Roman Wojtaszek, wysłuchano także pozytywnej opinii senackiego biura legislacyjnego.

W dyskusji senator T. Liszcz zakwestionowała uzależnienie ochrony wprowadzanej rozpatrywaną regulacją od wieku pokrzywdzonego w dacie przesłuchania, a nie od wieku, który pokrzywdzony miał w dacie czynu.

Ponieważ nikt nie zaproponował wprowadzenia zmian, przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Uzyskał on akceptację komisji. Ustalono, że ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego zarekomenduje Izbie senator Aleksandra Koszada.

Ponadto senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny. Na prośbę przewodniczącej komisji ustawę omówił wiceminister sprawiedliwości A. Grzelak. Została ona uchwalona na podstawie projektu poselskiego. Jak stwierdził wiceminister, rząd nie kwestionował inicjatywy, ale zwracał uwagę na potrzebę wprowadzenia zmian w projekcie i ostateczny kształt ustawy został wypracowany w porozumieniu z rządem. Wiceminister wskazał, że uregulowanie będzie dotyczyło najcięższych przestępstw, typu Art. B.

Komisja zapoznała się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, w której stwierdzono, że oprócz drobnych usterek rozpatrywana nowelizacja nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

W dyskusji rozpatrywana ustawa sejmowa nie wzbudziła kontrowersji i nikt nie zgłosił propozycji wprowadzenia zmian, wobec czego przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Uzyskał on jednomyślne poparcie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie nowelizacji Kodeksu karnego wybrano senator Ewę Serocką.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opinią dyrektor Departamentu Transportu Morskiego w Ministerstwie Infrastruktury Janiny Mentrak. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za zaproponowaniem Senatowi wprowadzenia do rozpatrywanej nowelizacji 5 poprawek, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego i stanowiskiem Komisji Ochrony Środowiska. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Czesławę Christową.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat ustawy wypowiadali się dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Mikiel oraz radca ministra infrastruktury Krzysztof Grzegorczyk. Ponadto zapoznano się z uwagami biura legislacyjnego.

Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji było wprowadzenie zmian merytorycznych w przepisach ustaw dotyczących transportu drogowego i kolejowego, w szczególności w zakresie dotyczącym doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych oraz poddawania ocenie zgodności określonych ciśnieniowych urządzeń transportowych, a także doprecyzowanie tych przepisów na tle dotychczasowej praktyki ich stosowania.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej 12 poprawek, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego, a jedną - na wniosek senatora Włodzimierza Łęckiego.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wybrano senatora W. Łęckiego.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego.

Przepisy ustawy rekomendował senatorom wiceminister skarbu państwa Przemysław Morysiak, któremu towarzyszyli dyrektor Departamentu Integracji Europejskiej Marta Busz i radca ministra Krzysztof Głogowski. Ponadto komisja zapoznała się z uwagami Biura Legislacyjnego dotyczącymi zgodności ustawy z prawem wspólnotowym, Konstytucją RP, a także regułami poprawnej legislacji. Jak stwierdzono w konkluzji obszernej opinii, rozpatrywana ustawa budzi zastrzeżenia zarówno w zakresie jej relacji do prawa wspólnotowego, jak i postanowień Konstytucji RP.

Celem uchwalonej przez Sejm ustawy było wprowadzenie w stosunku do określonych przedsiębiorców instytucji tzw. "złotej akcji" Skarbu Państwa, rozumianej jako prawo sprzeciwu organu władzy publicznej występującego w jego imieniu wobec określonych czynności prawnych podejmowanych przez danego przedsiębiorcę. W związku z tym w ustawie określono z jednej strony szczególne uprawnienia Skarbu Państwa oraz zasady ich wykonywania w spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 44 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości z ich udziałem, o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, zwanych dalej "spółkami", z drugiej zaś - kryteria warunkujące uznanie spółek za istotne dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego w rozumieniu prawa wspólnotowego.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury poparła ustawę o szczególnych uprawnieniach Skarbu Państwa oraz ich wykonywaniu w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego. Ustalono, że przyjęcie jej bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Ryszard Matusiak.

14 czerwca 2005 r.

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznali się z informacją Ministra Zdrowia o "Założeniach kierunków zmian w systemie refundacji leków". Dokument przygotowany został przez Departament Polityki Lekowej w Ministerstwie Zdrowia oraz Grupę Ekspercką ds. Zmian w Systemie Refundacji Leków (wersja z 24 maja br.).

Założenia przedstawił i omówił p.o. dyrektora Departamentu Polityki Lekowej w Ministerstwie Zdrowia Piotr Błaszczyk. Obecni na posiedzeniu byli także współautorzy dokumentu: dyrektor Instytutu Medycyny Wewnętrznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi prof. Piotr Kuna oraz kierownik Zakładu Farmakologii w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego w Warszawie prof. Jacek Spławiński.

Przygotowany przez grupę ekspercką dokument jest próbą diagnozy obecnego systemu refundacji leków w Polsce i zawiera propozycje zmian w tym systemie zmierzające zarówno do wprowadzenia standardów w obrocie lekiem, jak i procedur leczenia obowiązujących w państwach wysokorozwiniętych.

Celem założeń postulowanych przez autorów jest efektywne i przynoszące największe korzyści dla pacjentów wykorzystanie środków publicznych w taki sposób, aby wzrost kosztów refundacji leków, a więc zwiększenie wydatków publicznych na leczenie, był uzasadniony korzyściami zdrowotnymi.

Posiedzenie komisji w sprawie "Założeń" było jednym z pierwszych spotkań przedstawicieli Ministra Zdrowia w ramach szerokich konsultacji społecznych. Po konsultacjach dokument ma być skierowany do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady Ministrów w sierpniu br.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o ustanowieniu programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych".

O rozwiązaniach przyjętych w rozpatrywanej ustawie wypowiadali się wiceminister zdrowia Janusz Opolski, dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego w tym resorcie Dariusz Adamczewski oraz poseł sprawozdawca Barbara Błońska-Fajfrowska. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto w dyskusji głos zabierali przedstawiciele środowiska onkologów, współtwórców rozpatrywanej ustawy, m.in. dyrektor Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie prof. Marek Nowacki, krajowy konsultant w dziedzinie radioterapii onkologicznej prof. Marian Rainfuss z Centrum Onkologii w Krakowie, prezes Polskiej Unii Onkologii dr Janusz Meder i prezes Klubu Torakochirorgii prof. Tomasz Grodzki.

Uchwalona przez Sejm ustawa o ustanowieniu programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych" stanowiła przedłożenie rządowe i zmierzała do zapewnienia środków finansowych oraz zagwarantowania ich wykorzystania na działania z zakresu zwalczania chorób nowotworowych, a także monitorowanie osiąganej skuteczności. Ustanawiany program jest wieloletni w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Celem programu jest zahamowanie wzrostu zachorowań na nowotwory, osiągnięcie średnich europejskich wskaźników wczesnego wykrywania nowotworów oraz skuteczności leczenia, stworzenie warunków do wykorzystania w praktyce postępu wiedzy o rozwoju nowotworów złośliwych, a także utworzenie systemu ciągłego monitorowania skuteczności zwalczania nowotworów w kraju oraz jego poszczególnych regionach. W ramach programu w ustawie określono działania dotyczące w szczególności rozwoju profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych, wdrożenia programów wczesnego wykrywania, zwiększenia dostępności metod wczesnego rozpoznawania oraz wdrożenia procedur zapewnienia jakości diagnostyki i terapii nowotworów. Wykonywanie programu powierzono ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, który m.in. opracowuje zakres zadań niezbędnych do realizacji programu, koordynuje współpracę między podmiotami realizującymi działania programu, wybiera realizatorów (ich wybór jest przeprowadzany w trybie konkursu).

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie 7 poprawek do rozpatrywanej ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych", w większości zbieżnych z zapisami ustawy w wersji rządowej. Ustalono, ze ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Krystyna Sienkiewicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła, a następnie zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

I Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie - wnioski, których rozpatrzenie zostało odłożone na posiedzeniu Prezydium Senatu 28 kwietnia br.:

  1. Pomoc oświacie polonijnej i polskiej poza granicami poprzez wspieranie i promocję nauczania języka polskiego, wspieranie aktywności sportowej wśród Polonii i Polaków za granicą, rozwijanie form pobytów edukacyjnych w Polsce dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie, a także kontynuacja programu pomocy stypendialnej dla młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w krajach zamieszkania

  1. (nr wniosku 3) Sokołowskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne w Sokołowie Podlaskim: VIII Międzynarodowy Obóz Naukowy "Gwary Nadbużańskiego Podlasia i Polonii na Białorusi" w Kodniu - 16 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2. (nr wniosku 36) Bocheński Klub Sportowy w Bochni: Letnia Szkoła Języka Polskiego
dla dzieci polonijnych z Bukowiny - 34 200 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 38) Fundacja "O Uśmiech Dziecka" w Makowie Mazowieckim: międzynarodowy turnus integracyjno-terapeutyczny w Kartuzach - 32 720 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 25 000 zł.

4. (nr wniosku 41/z) Harcerska Fundacja Pomocy Dzieciom im. hm. Aleksandra Kamińskiego w Szczecinku: warsztaty integracyjne z Polonią białoruską - wymiana dzieci i młodzieży między Grodnem i Szczecinkiem - 10 164 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

5. (nr wniosku 46) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie: obóz wypoczynkowo-leczniczy 2005 r., turnus w terminie 12-26 lipca br. - 83 055 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 47) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie: obóz wypoczynkowo-leczniczy 2005 r., turnus w terminie 1-15 sierpnia br. - 83 055 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. (nr wniosku 49) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód, Lubuski Oddział Wojewódzki w Zielonej Górze: integracyjny obóz wypoczynkowo-szkoleniowy dla dzieci i młodzieży z Białorusi i Ukrainy - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

8. (nr wniosku 55) Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży "Promyk" w Puławach: kolonie polonijne dla dzieci z Ukrainy - Nałęczów 2005 - 50 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 35 000 zł.

9. (nr wniosku 71) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem Oddział w Przemyślu: I Bukowińskie Spotkania ze Sztuką w Rumunii - 9252 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 3252 zł.

10. (nr wniosku 79) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: zakup sprzętu i urządzeń dla administracji Średniej Szkoły nr 36 w Grodnie - 9000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11. (nr wniosku 85) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: wyprawki, plecaczki z pełnym niezbędnym wyposażeniem dla wszystkich uczniów rozpoczynających naukę w 6 polskich szkołach na Litwie i 2 na Białorusi - 6000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 6000 zł.

12. (nr wniosku 100) Caritas Archidiecezji Warszawskiej w Warszawie: organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z Polonii rumuńskiej - 23 870 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

13. (nr wniosku 106) Caritas Archidiecezji Wrocławskiej we Wrocławiu: organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży polonijnej z terenów Ukrainy, Białorusi i Litwy - 34 560 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

14. (nr wniosku 119) Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych w Warszawie: kolonie letnie dla dzieci z polskich rodzin na Ukrainie oraz z Domu Dziecka w Podbrodziu, na Litwie - 36 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

15. (nr wniosku 146) Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski w Krakowie: VI edycja akcji "Podarujmy dzieciom lato - Kraków 2005" - 14 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 14 000 zł.

16. (nr wniosku 151) Fundacja Młoda Europa w Bydgoszczy: pobyt wakacyjny dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia z Rumunii - 69 559 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

17. (nr wniosku 154. Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Dolińskiej w Niemodlinie: organizacja na terenie Polski kolonii letnich dla dzieci pochodzenia polskiego z Doliny, na Ukrainie - 17 850 zł

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 15 000 zł.

18. (nr wniosku 156) Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich, Oddział Bytom w Bytomiu - integracyjny obóz młodzieży polskiej z Doliny (Ukraina) i Bytomia (Polska) w Ośrodku Harcerskim Chorągwi Małopolskiej w Korzkwii koło Krakowa - 16 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowana kwotę 16 400 zł.

19. (nr wniosku 157) Stowarzyszenie Łączności i Pomocy Rodakom we Lwowie i na Kresach
w Stalowej Woli: organizacja kolonii letnich o charakterze poznawczo-wypoczynkowym dla dzieci z polskich rodzin zamieszkałych w Stanisławowie i okolicach - 22 790 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 15 000 zł.

20. (nr wniosku 158) Związek Sybiraków, Oddział Warszawski w Warszawie: obóz szkoleniowo-wypoczynkowy dla młodzieży z polskich rodzin z Podola, na Ukrainie - 8000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 8000 zł.

21. (nr wniosku 172) Regionalna Rada Polskiego Komitetu Olimpijskiego
w Częstochowie: polonijna integracyjna Gwiazdka na sportowo - 40 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 25 000 zł.

22. (nr wniosku 176/z) Stowarzyszenie Integracji "Zorza" w Poddębicach: wymiana dzieci i młodzieży między regionami partnerskimi miasta Krasławy na Łotwie, Belgradu
i powiatu poddębickiego w Polsce - 74 564 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 35 000 zł.

23. (nr wniosku 222) Unia Katolickich Stowarzyszeń Rodzin Archidiecezji Warszawskiej
w Warszawie: obozy szkoleniowo-wypoczynkowe dla rodzin polskich zamieszkałych na Ukrainie - 23 205 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

24. (nr wniosku 203) Regionalne Stowarzyszenie Wschód-Zachód w Płocku: zorganizowanie kolonii dla młodzieży pochodzenia polskiego z miejscowości Bijsk, na Syberii - 75 100 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

25. (nr wniosku 215) Regionalne Stowarzyszenie Wschód-Zachód w Płocku: zorganizowanie świetlicy dla dzieci pochodzenia polskiego w szkole podstawowej w Bijsku, na Syberii: 44 885 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku do czasu opiniowania wniosków inwestycyjnych.

26. (nr wniosku 234) Fundacja "Naszym Dzieciom" w Warszawie: integracyjne spotkanie wigilijne młodzieży ze szkoły polskiej w Sądowej Wiszni, na Ukrainie - 12 236 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

27. (nr wniosku 237) Oddział Warszawski Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców
w Warszawie: kurs języka i kultury polskiej dla młodzieży polskiego pochodzenia w wieku 14-18 lat z Białorusi, Ukrainy i Mołdawii w ramach programu "Europa - wspólne dziedzictwo" - 15 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

28. (nr wniosku 238) Oddział Warszawski Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie: dofinansowanie wyżywienia młodzieży polskiego pochodzenia z Ukrainy
i Białorusi w Bursie przy Kolegium św. Stanisława Kostki Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie-Wilanowie - 22 860 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 22 860 zł.

29. (nr wniosku 243) Fundacja Kultury Wsi w Warszawie: zestawy edukacyjne do nauki tańca i muzyki z różnych regionów Polski - 220 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

30. (nr wniosku 248) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: wyposażenie polskich dzieci na terenie Republiki Białoruś uczących się języka polskiego, historii i kultury Polski w niezbędne pomoce do nauki (część II) - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

31. (nr wniosku 249) Caritas Parafii pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Duninowie: wypoczynek dla dzieci Polonii w Duninowie - 23 750 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 14 000 zł.

B. Promocja kultury polskiej we współpracy z mediami polonijnymi i polonijnymi instytucjami kultury poprzez prezentację polskiej sztuki w środowiskach polskich na Wschodzie i polonijnych w świecie oraz promowanie dorobku artystycznego przedstawicieli tych środowisk w kraju

32. (nr wniosku 58) Towarzystwo im. Marii Konopnickiej w Górach Mokrych: XIV Światowy Festiwal Poezji Marii Konopnickiej - 150 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 75 000 zł.

33. (nr wniosku 70) Złotnicki Zespół Górali Czadeckich Dolina Nowego Sołońca w Złotniku: warsztaty taneczno-muzyczne dla Zespołów Górali Czadeckich - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

34. (nr wniosku 163) Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych
i Obecnych "Ojcowizna" w Węgorzewie: dofinansowanie udziału polskich twórców i zespołów folklorystycznych ze Wschodu w XXVIII Międzynarodowym Jarmarku Folkloru w Węgorzewie - 36 000 zł

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 30 000 zł.

35. (nr wniosku 165) Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych
i Obecnych "Ojcowizna" w Węgorzewie: dofinansowanie organizacji Dni Kultury Polskiej w Czernichowsku - 3200 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

36. (nr wniosku 205) Poleskie Stowarzyszenie Folklorystyczne we Włodawie: festiwal folklorystyczny XV Międzynarodowe Poleskie Lato z Folklorem - 17 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

37. (nr wniosku 216) Stowarzyszenie Pomocy Polakom na Wschodzie "Kresy" w Krakowie: Forum Kresowe - 33 800 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

38. (nr wniosku 241) Towarzystwo Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej Oddział w Mrągowie: XI Festiwal Kultury Kresowej Mrągowo 2005 - 94 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 80 000 zł.

39. (nr wniosku 232) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie wakacyjnych warsztatów plenerowych "Pejzaż 2005" dla utalentowanej młodzieży z polskich szkół na Wileńszczyźnie - 24 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 11 500 zł.

C. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju i dokumentowanie dokonań przedstawicieli środowisk polonijnych w nauce, sztuce, życiu gospodarczym i politycznym krajów osiedlenia

40. (nr wniosku 66) Fundacja Kresowa "Semper Fidelis" we Wrocławiu: publikacje książkowe "Kościoły w ruinie" (woj. tarnopolskie, stanisławowskie, lwowskie) - 25 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

41. (nr wniosku 67) Fundacja Kresowa "Semper Fidelis" we Wrocławiu: wydanie Kalendarza Kresowego na rok 2006 - 11 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

D. Wspieranie działalności mediów polonijnych w świecie

42. (nr wniosku 206) Małopolskie Forum Współpracy z Polonią w Tarnowie: XIII Światowe Forum Mediów Polonijnych Tarnów - Katowice 2005 - 85 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 70 000 zł.

E. Pomoc socjalna i rzeczowa dla środowisk polskich na Wschodzie, a w szczególności udzielanie zapomóg losowych oraz pomocy charytatywnej i medycznej

43. (nr wniosku 180) Fundacja Młodej Polonii Polska-Europa-Świat w Warszawie: pobyt zdrowotny w Rabce i w Cieklinie z programem edukacyjnym i artystycznym dla dzieci i młodzieży polonijnej ze schorzeniami dróg oddechowych i wadami wymowy - 12 350 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowana kwotę 12 350 zł.

44. (nr wniosku 224) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: wsparcie środowisk polonijnych, organizacja jednego turnusu sanatoryjno-rehabilitacyjnego dla chorych osób dorosłych i kombatantów polskich z Ukrainy, połączonego z edukacją na temat profilaktyki i leczenia niepełnosprawności - 163 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

45. (nr wniosku 225) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: wsparcie środowisk polonijnych, organizacja jednego turnusu sanatoryjno-rehabilitacyjnego dla chorych osób dorosłych i kombatantów polskich z Białorusi, połączonego z edukacją na temat profilaktyki i leczenia niepełnosprawności - 163 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

46. (nr wniosku 207) Regionalne Stowarzyszenie Wschód-Zachód w Płocku: zakup paczek żywnościowych dla dzieci polskiego pochodzenia z Bijska, na Syberii - 15 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

47. (nr wniosku 226) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: wsparcie środowisk polonijnych, organizacja jednego turnusu sanatoryjno-rehabilitacyjnego dla osób dorosłych i kombatantów polskich z Litwy, połączonego z edukacją na temat profilaktyki
i leczenia niepełnosprawności - 163 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

48. (nr wniosku 227) Ta Fajna Fundacja w Warszawie: wileńska hipoterapia, turnusy rehabilitacyjne dla niepełnosprawnych polskich dzieci i młodzieży z Litwy oraz szkolenia dla przyszłych instruktorów i terapeutów hipoterapii na Litwie - 180 800 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

49. (nr wniosku 242) Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych "Pro-Akademia" w Łodzi: paczki z darami świątecznymi dla polskich kombatantów żyjących na Syberii (Federacja Rosyjska) i Mołdawii oraz paczki dla organizacji polonijnych - 49 814 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 37 000 zł.

50. (nr wniosku 247) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny
w Białymstoku: pomoc materialna i niematerialna polskim dzieciom z Białorusi w ramach akcji "Podarujmy Dzieciom Święta" - 95 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

II Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie - część II:

  1. Pomoc oświacie polonijnej i polskiej poza granicami poprzez wspieranie i promocję nauczania języka polskiego, wspieranie aktywności sportowej wśród Polonii i Polaków za granicą, rozwijanie form pobytów edukacyjnych w Polsce dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie, a także kontynuacja programu pomocy stypendialnej dla młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w krajach zamieszkania

  1. (nr wniosku 24/z) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: organizacja integracyjnego letniego wypoczynku dla dzieci polskiego pochodzenia z Republiki Białoruś w Domu Polonii w Żytkiejmach - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

2. (nr wniosku 60/z) Stowarzyszenie Pomocy "Rubież" w Białymstoku: pomoc Klubowi Sportowemu "Batory" w Grodnie - 27 988 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 80) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: doposażenie szkół polskich na Litwie - 99 641 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

4. (nr wniosku 82) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: rozwój życia muzycznego w polskich szkołach na Grodzieńszczyźnie - 16 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 16 000 zł.

5. (nr wniosku 87) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: doposażenie klas polskich szkoły w Sopoćkiniach oraz szkół polskich w Grodnie i Wołkowysku - 33 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 19 600 zł.

6. (nr wniosku 129) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: polsko-ukraiński obóz w Kostiuchnówce koło Maniewicz - 30 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. (nr wniosku 131) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: zwiad terenowy "Polskie ślady w Rejonie Kołomyjskim na Ukrainie - historia i rzeczywistość" - 4500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

8. (nr wniosku 133) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: Sztafeta Niepodległości - 7200 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 6200 zł.

9. (nr wniosku 148/z) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: wydanie tomiku wierszy "Mój mały świat" dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym autorstwa Anny Dąbrowskiej - 4000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

10. (nr wniosku 149/z) Samodzielne Koło Terenowe nr 75 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Krasnymstawie: "Nowoczesna szkoła" - program szkoleniowy dla nauczycieli i rodziców - 29 720 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

11. (nr wniosku 168/z) Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie: udział młodzieży pochodzenia polskiego w XVI Światowych Igrzyskach Młodzieży Salezjańskiej Gino Borgogno "Młodzi budują nowy świat bez granic" - 60 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 40 000 zł

12. (nr wniosku 174/z) Europejskie Stowarzyszenie Młodych Regionalistów w Katowicach: perspektywy i miejsce młodzieży we wspólnej Europie, spotkanie liderów młodzieżowych organizacji polonijnych Litwy, Białorusi i Ukrainy - 12 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

13. (nr wniosku) 177/z) Stowarzyszenie Młodzieży "SMART" w Krakowie: zlot młodzieży polonijnej - 21 800 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 178/) Stowarzyszenie Młodzieży "SMART" w Krakowie: "Tradycja i Współczesność" - międzynarodowe spotkanie młodzieży z Litwy, Białorusi, Ukrainy i Polski - 10 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

15. (nr wniosku 217/z) Stowarzyszenie Pomocy "Rubież" w Białymstoku: Stwórzmy polską społeczną bibliotekę w Słonimiu, na Białorusi - 20 750 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

16. (nr wniosku 230) Regionalna Rada Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Częstochowie: Olimpiada razem 2005 - 40 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

17. (nr wniosku 246) Stowarzyszenie Przyjaciół Regulic i Nieporazu w Regulicach: realizacja programu imprez na rok 2005 dla dzieci polskiego pochodzenia przebywających we Francji, Niemczech, Ukrainie i Białorusi, wspierającego naukę języka polskiego, propagującego polską kulturę, historię i tradycję - 2 252 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

18. (nr wniosku 264) Fundacja Przyjaciół Wilna i Grodna "Serce Dzieciom" w Gdyni: Rodzina polska - polskiemu dziecku za wschodnią granicą - 75 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

19. (nr wniosku 265) Towarzystwo Przyjaciół Ostrołęki w Ostrołęce: kolonie letnie dla dzieci z polskich rodzin z Pińska, na Białorusi - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 15 000 zł.

20. (nr wniosku 280) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: lato dla dzieci i młodzieży polonijnej z Wołynia, na Ukrainie - 72 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

21. (nr wniosku 281) Caritas Parafii p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej w Duninowie: wakacje dla dzieci Polonii z Litwy i z Białorusi w Publicznym Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Duninowie - 40 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

22. (nr wniosku 289) Stowarzyszenie Mazurskie Centrum Żeglarstwa: Żeglarski Tydzień Polonii - Mazury 2005 - 5686 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 5686 zł.

B. Promocja kultury polskiej we współpracy z mediami polonijnymi i polonijnymi instytucjami kultury poprzez prezentację polskiej sztuki w środowiskach polskich na Wschodzie i polonijnych w świecie oraz promowanie dorobku artystycznego przedstawicieli tych środowisk w kraju

23. (nr wniosku 52/z) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: dofinansowanie działalności programowej Polskiego Narodowego Zespołu Pieśni i Tańca "Lechici" w roku 2005 - 14 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 10 000 zł.

24. ( nr wniosku 59/z) Stowarzyszenie Pomocy "Rubież" w Białymstoku: wyposażenie chóru dziecięcego "Cantate Dominium" z Putryszek, na Białorusi - 9110 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

25. (nr wniosku 61/z) Stowarzyszenie Pomocy "Rubież" w Białymstoku: udział orkiestry dętej w festiwalu "Kanał Augustowski w kulturze trzech narodów" w Dąbrówce - 2730 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 2730 zł.

26. (nr wniosku 86) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: uhonorowanie 15-lecia zespołu dziecięcego "Grodzieńskie Słowiki" - 5000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowana kwotę 5000 zł.

27. (nr wniosku 282) Stowarzyszenie Integracji Zorza w Poddębicach: Poznaj język, muzykę i kulturę ziemi ojczystej, koncerty i wystawy artystów ziemi sieradzkiej dla młodzieży i Polonii w Chorwacji - 23 610 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 11 000 zł.

C. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju i dokumentowanie dokonań przedstawicieli środowisk polonijnych w nauce, sztuce, życiu gospodarczym i politycznym krajów osiedlenia

28. (nr wniosku 83) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: cztery wystawy i sesja poświęcona życiu i twórczości Elizy Orzeszkowej - 17 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

29. (nr wniosku 235/z) Fundacja "Slavica Orientalia" w Warszawie: wydanie książki "Powrót Munchhausena" Zygmunta Krzyżanowskiego - 25 520 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

30. (nr wniosku 236/z) Fundacja "Slavica Orientalia" w Warszawie: wydanie I tomu Dzieł wszystkich Zygmunta Krzyżanowskiego - 76 120 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

D. Wspieranie działań na rzecz wzrostu prestiżu polskiej grupy etnicznej w krajach zamieszkania poprzez współpracę i wspieranie działalności organizacji polskich i polonijnych za granicą, w tym głównie działalności programowej organizacji młodzieżowych i harcerstwa

31. (nr wniosku 31/z) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: wsparcie działalności Towarzystwa Młodzieży Polskiej działającej przy Związku Polaków na Białorusi - 3000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

32. (nr wniosku 81) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: doposażenie drużyn harcerskich w Grodnie i Sopoćkiniach - 7000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

E. Pomoc socjalna i rzeczowa dla środowisk polskich na Wschodzie, a w szczególności udzielanie zapomóg losowych oraz pomocy charytatywnej i medycznej

33. (nr wniosku 37/z) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: akcja ratowania zdrowia i życia dzieci polskiego pochodzenia z Republiki Białoruś - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

34. (nr wniosku 218/z) Stowarzyszenie Pomocy "Rubież" w Białymstoku: Boże Narodzenie 2005 w Świsłoczy (Republika Białoruś) - 15 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

III Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie - część III:

  1. (nr wniosku 64/z) Polskie Stowarzyszenie Wychowania Pozaszkolnego w Krakowie: Tradycje i współczesność - cykl warsztatów dla nauczycieli i młodzieży polonijnej - 93 300 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 35 000 zł.

2. (nr wniosku 268/z) Fundusz Pomocy Sybirakom w Warszawie: opublikowanie książki Franciszka Bogusławskiego "Od deportacji do repatriacji. Polska oczyma repatrianta" - 8000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 274) Fundacja "Muzyka Cerkiewna" w Białymstoku: elita artystyczna Polonii uralskiej w Ojczyźnie przodków - 39 300 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 14 400 zł.

IV Sprawy różne:

Komisja zaaprobowała propozycję zespołu dotyczącą uchylenia przez Prezydium Senatu uchwały nr 580 z 28 kwietnia br. w sprawie zlecenia Fundacji "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie zadania państwowego w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2005 r., polegającego na organizacji XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Polskiej na Litwie "Kwiaty Polskie".

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy.

Wysłuchano wystąpień posła sprawozdawcy Bogdana Zdrojewskiego oraz reprezentanta wnioskodawców jednego z projektów poselskich posła Jacka Zdrojewskiego. Rozpatrywana nowelizacja sejmowa została uchwalona na podstawie dwóch projektów poselskich. Senatorowie nie zapoznali się ze stanowiskiem rządu, ponieważ w posiedzeniu nie wziął udział jego przedstawiciel.

Ponadto Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wysłuchała szczegółowych uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Następnie w głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Proponowane zmiany były zbieżne z 4 spośród 12 sugestii legislacyjnych wskazanych w opinii senackiego biura legislacyjnego.

Ustalono, że stanowisko Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie rozpatrzonej nowelizacji sejmowej zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono pięć ustaw ratyfikacyjnych:

- ustawę o ratyfikacji Umowy w formie wymiany listów o opodatkowaniu dochodów z oszczędności i o jej tymczasowym stosowaniu między Rzecząpospolitą Polską a Jersey,

- ustawę o ratyfikacji Umowy w formie wymiany listów o opodatkowaniu dochodów z oszczędności i o jej tymczasowym stosowaniu między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man,

- ustawę o ratyfikacji Umowy w formie wymiany listów o opodatkowaniu dochodów z oszczędności i o jej tymczasowym stosowaniu między Rzecząpospolitą Polską a Guernsey,

- ustawę o ratyfikacji Umowy w formie wymiany listów o opodatkowaniu dochodów z oszczędności i o jej tymczasowym stosowaniu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w odniesieniu do Aruby,

- ustawę o ratyfikacji Umowy w formie wymiany listów o opodatkowaniu dochodów z oszczędności i o jej tymczasowym stosowaniu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w odniesieniu do Antyli Niderlandzkich.

Senatorowie wysłuchali informacji o przedmiotowych umowach, które przedstawili wiceministrowie finansów Jarosław Neneman i Piotr Sawicki oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego Andrzej Misztal. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Umowy, których dotyczyły rozpatrywane ustawy ratyfikacyjne, zostały zapowiedziane w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowią realizację postanowień dyrektywy Rady Unii Europejskiej 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie płatności odsetkowych. Celem umów jest opodatkowanie dochodów z oszczędności osób fizycznych mających rachunki na jednym z terytoriów określanym jako tzw. raj podatkowy. Umowy zapewniają automatyczną wymianę informacji między właściwymi organami podatkowymi stron umowy, określają zasady opodatkowania, a także zawierają reguły ustalania tożsamości oraz miejsca zamieszkania podatnika.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek sejmowych ustaw ratyfikacyjnych. Do reprezentowania stanowiska komisji w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego upoważniono senator Genowefę Ferenc.

Następnie komisja przystąpiła do kontynuowania prac nad rozpatrywaniem ustawy o finansach publicznych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 1 czerwca br.

Podczas obrad na ten temat stronę rządową reprezentował wiceminister finansów P. Sawicki. Wysłuchano także szczegółowych uwag senackiego biura legislacyjnego.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek, w większości zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego, a także ze zgłoszonymi w dyskusji wnioskami dotyczącymi środków na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą z budżetu Kancelarii Senatu. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, na podstawie propozycji senatora Andrzeja Chronowskiego, dotyczący skreślenia w art. 241 ust. 1 i oznaczenia ust. 2. Sprawozdawcą wniosku mniejszości będzie senator G. Ferenc.

Ostatnim rozpatrywanym na posiedzeniu aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych.

W tym punkcie porządku dziennego stronę rządową reprezentował wiceminister finansów Wiesław Szczuka, a także obecna była dyrektor departamentu w tym resorcie Katarzyna Przewalska. Zapoznano się również z opinią prezesa Polskiej Izby Ubezpieczeń Jerzego Wysockiego. Wysłuchano szczegółowych uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja ustawy o działalności ubezpieczeniowej, stanowiąca główną część ustawy uchwalonej przez Sejm 3 czerwca br., miała na celu przede wszystkim usprawnienie funkcjonowania polskiego rynku ubezpieczeń, zwiększenie obowiązków informacyjnych zakładów ubezpieczeń wobec ubezpieczonych, dostosowanie do wymogów dyrektyw Unii Europejskiej oraz wyeliminowanie błędów i sprzeczności dostrzeżonych w dotychczasowych przepisach.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Jak ustalono, ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Władysław Mańkut.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego dyskutowano nad systemem pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży.

Senatorowie wysłuchali informacji i opinii na ten temat przedstawionych m.in. przez wiceminister edukacji narodowej i sportu Annę Radziwiłł, dyrektor departamentu w tym resorcie Elżbietę Matejkę oraz wiceprzewodniczącą Komisji Polityki Społecznej Związku Miast Polskich Elżbietę Bronowską.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator E. Serocka.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator E. Serocka.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Jerzy Smorawiński.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator J. Smorawiński.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator J. Smorawiński.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady UE dotyczącej tymczasowego zakazu stosowania i sprzedaży w Austrii zmodyfikowanej genetycznie kukurydzy (Zea mays L. linii T25) zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE, (COM(2005) 161); sygnatura Rady UE 8633/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator J. Smorawiński.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Informacja w trybie art. 8 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator A. Anulewicz.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wnioski nierozpatrywane:

- przekazane w trybie art.6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - 8074/05, 8704/05, 8915/05, 9034/05, 8913/05.

- przekazane w trybie art. 8 ustawy - CS/1998/6029, 14490/03, (COM (1998) 617), 14853/03, 11798/03, (COM (2005) 205), wniosek dotyczący rozporządzenia Rady UE nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na import rowerów pochodzących z Socjalistycznej Republiki Wietnamu i Chińskiej Republiki Ludowej.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej senator E. Serocka poinformowała senatorów o przebiegu posiedzenia Komisji do spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego, w którym wzięła udział.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Nauki, Edukacji i Sportu w celu rozpatrzenia ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Senatorowie wysłuchali stanowiska rządu, które zaprezentował sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tadeusz Szulc. O sejmowych pracach nad rozpatrywaną ustawą mówił poseł sprawozdawca Ryszard Haym. Wysłuchano także prof. Jerzego Woźnickiego z Fundacji Rektorów Polskich, jednego z współtwórców projektu prezydenckiego, na podstawie którego m.in. uchwalono rozpatrywaną ustawę sejmową. Ponadto swoje opinie przekazali przewodniczący i wiceprzewodniczący Kolegium Rektorów Uczelni Niepaństwowych prof. Józef Szabłowski i prof. Zbigniew Maciąg, przewodniczący Parlamentu Studentów RP Arkadiusz Doczyk oraz przewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjnej prof. Andrzej Jamiołkowski. Ponad 150 szczegółowych uwag zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Po zapoznaniu się z przedstawionymi stanowiskami i opiniami oraz wstępnej dyskusji, dotyczącej kwestii podstawowych, m.in. przyjętych w ustawie definicji, Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła powołać zespół legislacyjny do opracowania zgłaszanych w debacie wniosków propozycji poprawek. Po ich opracowaniu zostaną one poddane pod głosowanie na kolejnym posiedzeniu komisji, 23 czerwca br.

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie zapoznali się z informacją o sytuacji na rynku owoców miękkich w Polsce.

Informację przedstawił minister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk. Ponadto zapoznano się z opiniami producentów, m.in. Tomasza Solisa ze Związku Sadowników Polskich oraz Władysława Kowalczyka z Krajowego Związku Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw.

Minister J. Pilarczyk poinformował, że w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, mogą wystąpić trudności ze zbytem owoców miękkich. Powodem jest nieuregulowanie rynku i brak porozumienia między producentami owoców a zakładami przetwórczymi. Minister powiedział, że resort rolnictwa ma ograniczone możliwości ingerencji w skup owoców. Dodał, że w ubiegłym roku ministerstwo podjęło się negocjacji między producentami owoców i firmami skupującymi, nie dały one jednak większych rezultatów. Jak podkreślił, podstawową sprawą jest funkcjonowanie rynku na podstawie długoletnich umów między rolnikami a skupem. "Najsłabszym ogniwem jest to, że umowy te są co najwyżej umowami doraźnymi, a nie wieloletnimi, kontraktacyjnymi i producent nie ma pewności, że produkuje pod określonego odbiorcę" - stwierdził szef resortu rolnictwa.

Minister J. Pilarczyk zwrócił uwagę, że mimo propozycji ze strony ministerstwa, by porozumieć się w sprawie wypośrodkowanego, optymalnego poziomu cen, które by satysfakcjonowały obie strony, nie było chęci do podjęcia działań zmierzających do zawarcia wieloletnich umów. Zdaniem ministra, "prawdopodobnie i w tym roku nie unikniemy napięć pomiędzy producentami a odbiorcami" owoców miękkich.

W. Kowalczyk z Krajowego Związku Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw podkreślił, że rolnicy są gotowi do zawierania umów kontraktacyjnych, ale nie chce ich przemysł. Jego zdaniem, konieczne jest zorganizowanie rynku owoców i warzyw, a roli regulatora powinny się podjąć firmy skupujące owoce lub ich przetwórcy. Dodał, że sytuacja w tym roku jest jeszcze trudniejsza niż w ubiegłym. Skupy proponują cenę 1 zł za kilogram lub mniej, podczas gdy w 2004 roku średnia cena skupu wyniosła 1,6 zł/kg.

Minister rolnictwa J. Pilarczyk przypomniał, że resort już w ubiegłym roku poinformował Komisję Europejską o trudnościach ze zbytem owoców miękkich przez polskich producentów, wskazując na potrzebę większego uregulowania tego rynku. Jednak, jak zauważył minister, postulaty Polski nie spotykają się ze zrozumieniem, gdyż kraje "starej" Unii zainwestowały w produkcję owoców np. w Maroko i nie są zainteresowanie ograniczaniem przywozu owoców z krajów trzecich.

W opinii ministra J. Pilarczyka, Unia Europejska nie jest gotowa do rozwiązań systemowych, dlatego Polska zabiega o doraźne rozwiązanie problemu producentów owoców w postaci ograniczenia importu truskawek mrożonych z krajów pozaunijnych, m.in. z Chin.

Wniosek o podjęcie postępowania ochronnego został przedłożony przez Polskę w komisji Europejskiej w maju tego roku. Ochrona ma polegać na ustanowieniu dodatkowych ceł niwelujących różnicę między niską ceną importową a ceną na rynku unijnym. Decyzja w tej sprawie ma zapaść w tym tygodniu. W głosowaniu Polska musi uzyskać poparcie przynajmniej 12 krajów.

W dyskusji senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi stwierdzali, że oczekują na raport UE o sytuacji na rynku owoców miękkich, a także na podjęcie przez Unię pilnych działań systemowych, skutecznie chroniących wspólny rynek przed importem z krajów trzecich i zachęcających przetwórców do zawierania wieloletnich umów kontraktacyjnych z producentami owoców. Po raz kolejny wskazywali na potrzebę nowelizacji ustawy o grupach producentów rolnych zmierzającej do poprawy ekonomicznych i prawnych warunków ich działalności.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych, ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.

O rozwiązaniach przyjętych w ustawie sejmowej mówiła wicedyrektor Departamentu Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bogumiła Kasperowicz. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z informacją o realizacji pomocy stypendialnej dla dzieci byłych pracowników Państwowych Gospodarstw Rolnych.

Informację przedstawiła wiceminister edukacji narodowej i sportu Anna Radziwiłł, a także K. Szyndler z biura prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych.

Ustawa z 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadziła nowy system pomocy materialnej dla uczniów. Obejmuje on pomoc o charakterze socjalnym, socjalnym i motywacyjnym oraz motywacyjnym.

Łącznie z dofinansowaniem z europejskiego Funduszu Społecznego na pomoc materialną dla dzieci wiejskich, w tym dzieci byłych pracowników pegeerów, przeznaczono w br. około 236 mln zł.

Od 1998 r. obok systemu pomocy materialnej dla uczniów realizowanej przez resort oświaty dodatkowo funkcjonuje pomoc świadczona dzieciom byłych pracowników pegeerów uczących się w szkołach średnich kończących się maturą, realizowany przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Obecnie obejmuje on około 46 000 uczniów.

O stypendia mogą ubiegać się uczniowie, którzy spełniają następujące kryteria:

• są dziećmi byłych pracowników ppgr,

• dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 532 zł (możliwe jest odstąpienie od tego kryterium w szczególnie uzasadnionych wypadkach, na wniosek ośrodków pomocy społecznej),

• zamieszkują na terenach wiejskich lub w miastach do 20 000 mieszkańców.

Pomiędzy rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o systemie oświaty a programem Agencji Nieruchomości Rolnych istnieją wyraźne różnice. Przede wszystkim dotyczą one kwoty dochodu uprawiającego do ubiegania się o stypendium, w wypadku ustawy o systemie oświaty jest to 316 zł/na osobę w rodzinie, w programie ANR - 532 zł, a także wysokości świadczeń stypendialnych (w ustawie o systemie oświaty jest to od 44,80 zł do 112 zł miesięcznie, agencja wypłaca zaś świadczenia w wysokości 200 zł miesięcznie).

System pomocy materialnej dla uczniów - dzieci byłych pracowników ppgr wyraźnie preferował na tle innych uczniów tą grupę społeczną, zwłaszcza w porównaniu z grupą uczniów z terenów wiejskich zarówno w kwestii dostępu do pomocy, jak i jej wysokości.

Obecnie uczniowie będący dziećmi byłych pracowników ppgr są w pełni uprawnieni do korzystania z wszystkich dostępnych form pomocy stypendialnej zarówno na podstawie ustawy o systemie oświaty, jak i ZPORR, jeżeli spełniają kryteria zawarte w tych aktach prawnych.

Przyjęte dotychczas rozwiązania ustawowe w zakresie pomocy materialnej dla uczniów wyrównują szanse wszystkich dzieci do ubiegania się o pomoc materialną o charakterze edukacyjnym. Mogą z niej na równych prawach korzystać również dzieci z terenów wiejskich, w tym dzieci byłych pracowników ppgr, które spełniają kryteria określone w ustawie o systemie oświaty bądź w programie operacyjnym.

W celu zapewnienia płynnego przekazania istniejącego systemu stypendialnego prowadzonego przez ANR do systemu oświaty przedłużono wypłatę stypendiów przez agencję do 30 czerwca br.

Kontynuowanie wypłacania stypendiów przez ANR w proponowanym przez posłów wymiarze czasowym rodzi poważne skutki finansowe dla budżetu państwa w postaci zmniejszenia wpływów środków do budżetu odpowiednio w kolejnych latach. Według szacunkowych danych przygotowanych przez ANR kontynuowanie stypendiów tylko dla uczniów objętych wcześniej programem stypendialnym do momentu ukończenia przez nich szkół średnich wymaga zaangażowania w kolejnych latach następujących środków finansowych: 2005 r. - 33,5 mln zł, 2006 r. - 53,0 mln zł, 2007 r. - 25,0 mln zł, 2008 r. - 5,8 mln zł.

Program stypendialny ANR ma być finansowany z części różnicy między wpływami a wydatkami agencji, stanowiącej zobowiązanie wobec budżetu państwa. Oznacza to uszczuplenie o te kwoty dochodów budżetu państwa planowanych z tytułu wpłat ANR.

Obecnie nie ma możliwości kontynuowania wypłacania pomocy materialnej dla dzieci byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej przez Agencję Nieruchomości Rolnych w ramach ustawy o systemie oświaty. Pomoc taka może być realizowana jedynie w formie programu rządowego.

W dyskusji senatorowie wskazywali na potrzebę przygotowania rządowego programu pomocy dla mieszkańców terenów popegeerowskich, w tym pomocy stypendialnej dla dzieci byłych pracowników PGR. Opowiadano się także za nowelizacją przepisów umożliwiających przedłużenie obecnie funkcjonującego systemu pomocy stypendialnej dla uczniów z rodzin popegeerowskich do czasu zakończenia ich nauki w szkole, zgodnie z zasadą poszanowania praw nabytych.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment