Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

1 kwietnia 2005 r.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W posiedzeniu uczestniczyli zaproszeni goście - Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Ewa Adamiak, dyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w tym resorcie.

Reprezentant wnioskodawców senator Krzysztof Jurgiel przedstawił uzasadnienie potrzeby wprowadzenia ulgi podatkowej dla honorowych krwiodawców.

W trakcie dyskusji wyjaśniono różnicę między honorowym a odpłatnym oddawaniem krwi przez krwiodawców. Wiceminister J. Neneman poparł projekt rozpatrywanej nowelizacji ustawy o podatku od osób fizycznych oraz wskazał na potrzebę uściślenia przepisu i przedłożył propozycję poprawki.

W głosowaniach członkowie komisji opowiedzieli się za przyjęciem poprawki oraz, jednogłośnie, za przyjęciem projektu ustawy wraz z poprawką.

Ustalono, że sprawozdanie komisji na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Anna Kurska.

12 kwietnia 2005 r.

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisja Spraw Unii Europejskiej na wspólnym posiedzeniu przeprowadziły projekt pilotażowy sprawdzający na przykładzie 3. pakietu kolejowego funkcjonowanie mechanizmu wczesnego ostrzegania w odniesieniu do zasady pomocniczości w Traktacie Konstytucyjnym.

W posiedzeniu komisji wzięli udział zaproszeni goście i eksperci: Grzegorz Mędza - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Jan Borkowski z Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, Michał Kulesza z Instytutu Nauk Prawno-Administracyjnych Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Zbigniew Czachór z Pracowni Badań nad Integracją Europejską Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Na XXXII spotkaniu w Hadze w październiku 2004 r. COSAC zdecydowała o przeprowadzeniu "projektu pilotażowego" na przykładzie 3. pakietu kolejowego w celu sprawdzenia, jak w praktyce może działać zapisany w Traktacie konstytucyjnym mechanizm wczesnego ostrzegania w sprawie stosowania zasady pomocniczości.

3. pakiet kolejowy został przyjęty przez Komisję Europejską 3 marca 2004 r. Obecnie trwają nad nim prace w Parlamencie Europejskim i w Radzie. Komitet Regionów i Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydały już opinie na temat pakietu.

3. pakiet kolejowy składa się z 1 komunikatu oraz 4 projektów aktów prawnych:

- wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei Wspólnoty (COM (2004)139),

- komunikatu Komisji "Dalsza integracja Europejskiego systemu kolejowego: 3. pakiet kolejowy" (COM (2004)140),

- wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej udzielania świadectw załogom obsługującym lokomotywy i pociągi w obrębie sieci kolejowej Wspólnoty (COM (2004)142),

- wniosku dotyczącego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw i obowiązków pasażerów w kolejowym ruchu międzynarodowym (COM (2004)143),

- wniosku dotyczącego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odszkodowań w przypadkach niezgodności z wymaganiami jakości wynikającymi z umów o kolejowy przewóz towarów (COM (2004)144).

COSAC ustaliła, że 3. pakiet kolejowy należy przeanalizować w taki sposób, jak gdyby Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności, załączony do Traktatu konstytucyjnego, wszedł w życie.

Zgodnie z art. 6 Protokołu każdy parlament narodowy lub każda izba parlamentu narodowego może w ciągu sześciu tygodni przesłać przewodniczącym Komisji, Parlamentu Europejskiego i Rady uzasadnioną opinię zawierającą powody, dla których uznaje, że dany projekt nie jest zgodny z zasadą pomocniczości.

Przewodniczący COSAC uzgodnili 9 lutego br., że po zakończeniu prac nad 3. pakietem kolejowym parlamenty narodowe przygotują krótkie raporty, w których podsumują swoje doświadczenia - jak się przygotowywały do projektu pilotażowego i jakie wnioski wyciągnęły z jego przebiegu. Przewodniczący uzgodnili, że raporty należy przesłać do sekretariatu COSAC do 1 maja br. Na podstawie nadesłanych odpowiedzi sekretariat opracuje na XXXIII spotkanie COSAC w Luksemburgu jeden wspólny materiał, który ułatwi wymianę poglądów i najlepszych praktyk między delegacjami narodowymi.

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisja Spraw Unii Europejskiej po przeanalizowaniu 3. pakietu kolejowego przyjęły dwie opinie.

* * *

Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych Unii Europejskiej:

Wnioski nierozpatrywane:

- w trybie art. 6 ust.1 pkt. 2 ustawy - sygnatura Rady UE 7031/05, 7244/05 - propozycja;

- w trybie art. 8 ustawy - 9099/03, 8241/04, wniosek dotyczący rozporządzenia rady utrzymującego w mocy środki odnoszące się do importu tlenku magnezu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej oraz wniosek dotyczący postępowania rewizyjnego Rady nr 2605/2000 nakładającego ostateczne cła antydumpingowe na import (przywóz) niektórych rodzajów wag elektronicznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej. Wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia Rady nr 2605/2000, 10886/03, 10887/03, 10888/03.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

  1. Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 ustalające zasady wprowadzenia w życie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Proposal for a Council Regulation amending Commission Regulation (EEC) No 2454/93 laying down provisions for the implementation of Council Regulation (EEC) No 2913/92 establishing the Community Customs Code) COM(2005) 066, sygnatura Rady UE 6938/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Stanisław Huskowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

  1. Wniosek dotyczący Rozporządzenia Rady zmieniającego Rozporządzenie (WE) nr 3605/93 w sprawie jakości danych statystycznych w odniesieniu do procedury nadmiernego deficytu (Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 3605/93 as regards the quality of statistical data in the context of the excessive deficit procedure) COM(2005) 071, sygnatura Rady UE 6924/05.

Resort wiodący - Główny Urząd Statystyczny.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

  1. Wniosek dotyczący decyzji ramowej Rady w sprawie zwalczania przestępczości zorganizowanej COM(2005) 006, sygnatura Rady UE 6582/05.

Resort wiodący - Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Informacja w trybie art. 8 ustawy

  1. Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zdolności patentowej wynalazków realizowanych przy pomocy komputera (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the patentability of computer-implemented investions) COM(2002) 92 final, sygnatura Rady UE 6580/02.

Resort wiodący - Ministerstwo Nauki i Informatyzacji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Henryk Dzido.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

13 kwietnia 2005 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w pierwszym punkcie porządku posiedzenia zapoznała się z informacją o przygotowaniach do realizacji działania Zalesianie Gruntów Rolnych w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście: Stanisław Kowalczyk - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Daria Oleszczuk - zastępca prezesa Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa, Janusz Zaleski - zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

W informacji przedstawionej przez resort rolnictwa zaznaczono, że wsparcie finansowe w ramach działania 5 PROW "Zalesianie gruntów rolnych" może obejmować wsparcie na zalesianie, premię pielęgnacyjną za utrzymanie nowej uprawy leśnej oraz premię zalesieniową, która stanowi ekwiwalent za wyłączenie gruntów z upraw rolnych. Pomoc wypłacana w ramach tego działania ma na celu powiększenie obszarów leśnych poprzez wyłączenie z użytkowania gruntów o małej przydatności rolniczej i podatnych na takie zagrożenia, jak erozja czy zanieczyszczenie wód.

Działanie uruchomiono 1 września 2004 r. Budżet działania na lata 2004-2006 wynosi 101,8 mln euro.

Według danych AriMR, stan realizacji działania na dzień 4 stycznia br. jest następujący:

- liczba złożonych wniosków - 2211,

- powierzchnia przeznaczona do zalesiania - 9062,48 ha,

- średnia kwota zaangażowanych środków na 1 ha przeznaczony do zalesiania - 7320,57 zł,

- średnia kwota zaangażowanych środków dla 1 beneficjenta - 30 032,84 zł.

Od 1 marca br. biura powiatowe ARiMR rozpoczęły wydawanie postanowień, będących pierwszym etapem postępowania w agencji, na mocy których beneficjenci mogą rozpocząć zalesianie. Do 7 kwietnia br. wydano 1608 postanowień dotyczących powierzchni 5990 ha, co odpowiada kwocie 42,3 mln zł.

Pierwsze wypłaty pomocy finansowej na zalesianie gruntów rolnych są przewidywane na sierpień br., po złożeniu przez beneficjentów oświadczeń o dokonaniu zalesienia.

W drugim punkcie porządku posiedzenia komisja zapoznała się z informacją o realizacji ustawy o ustroju rolnym. Przedstawił ją Jan Bielański - dyrektor Departamentu Gospodarki Ziemią w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ustawa z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego określa zasady obrotu nieruchomościami rolnymi, mające w swoim założeniu sprzyjać poprawie struktury obszarowej gospodarstw rolnych i przeciwdziałać nadmiernej koncentracji nieruchomości rolnych. Na podstawie przepisów tej ustawy Agencja Nieruchomości Rolnych ma możliwość interwencji na rynku ziemi rolniczej, w sytuacji gdy nabycie nieruchomości rolnej nie będzie pożądane z punktu widzenia polityki rolnej, np. gdy nabywcą nie jest osoba prowadząca gospodarstwo rodzinne, a na danym terenie występuje efektywny popyt na grunty rolne ze strony rolników indywidualnych. Agencja realizuje przysługujące jej uprawnienia poprzez prawo pierwokupu i tzw. prawo wykupu nieruchomości.

Od początku obowiązywania ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego (16.07.2003 r.) do końca 2004 r. do agencji wpłynęło ponad 113,1 tys. umów przenoszących własność nieruchomości rolnych, w stosunku do których przysługiwało jej prawo pierwokupu lub wykupu. Do końca 2004 r. w 83 wypadkach agencja skorzystała z przysługującego jej prawa pierwokupu lub wykupu, składając notarialne oświadczenia o nabyciu nieruchomości, dotyczące łącznej powierzchni 2021 ha i wartości 10,5 mln zł. Z tej powierzchni 1715 ha przejęto do Zasobu. Spośród przejętych nieruchomości sprzedano 711 ha, a wydzierżawiono 240 ha. Pozostałe grunty są przygotowywane do rozdysponowania.

Grunty nabyte przez agencję są rozdysponowywane pomiędzy rolników w drodze przetargów ograniczonych bądź wydzierżawiane na czas określony. Po wejściu w życie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego zmieniły się niektóre preferencje stosowane dotychczas przez agencję przy rozdysponowaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 29 ust. 3b ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa agencja ma prawo zastrzec, że w przetargu może uczestniczyć wyłącznie grupa osób spełniających określone kryteria, np. osoby fizyczne spełniające warunki określone w przepisach o kształtowaniu ustroju rolnego, zamierzające utworzyć lub powiększyć gospodarstwo rodzinne. W praktyce umożliwia to realizację jednego z głównych celów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, tj. poprawę struktury obszarowej gospodarstw. Agencja organizuje coraz więcej tego typu przetargów - w 2003 r. przeprowadzono blisko 2 tys. przetargów ograniczonych, a w ub.r. ich liczba wzrosła prawie dwukrotnie.

Ponadto, w celu przeciwdziałania nadmiernej koncentracji własności gruntów rolnych, przepisy ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego wprowadziły zmianę w ustawie z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości rolnej przez agencję może nastąpić, jeżeli w wyniku tej sprzedaży łączna powierzchnia użytków rolnych będących własnością nabywcy nie przekroczy 500 ha. Regulacja ta ograniczyła powstawanie wielkoobszarowych własnościowych gospodarstw rolnych tworzonych na gruntach pochodzących z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

W opinii resortu, po niespełna dwuletnim okresie funkcjonowania ustawy zostały osiągnięte zakładane cele jej uchwalenia.

Po dyskusji Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi sformułowała swoje stanowisko w sprawie przedstawionych informacji. Postanowiono, że stanowisko to zostanie przyjęte na następnym posiedzeniu komisji.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment