Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

16 marca 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Konwencji o kontroli i cechowaniu wyrobów z metali szlachetnych, sporządzonej w Wiedniu dnia 15 listopada 1972 r.

Założenia przyjęte w przedmiotowej konwencji omówili wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki oraz wiceprezes Głównego Urzędu Miar Barbara Lisowska. Pozytywną opinię na temat ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem przedmiotowej umowy międzynarodowej jest ustanowienie podstaw prawnych ujednoliconego systemu, w ramach którego poddanie kontroli i cechowaniu wyrobów z metali szlachetnych w danym państwie skutkuje uznaniem ich za zgodne z przepisami prawnymi innego państwa. Zgodnie z art. 1 ust. 2 Konwencji: "W przypadku wyrobów kontrolowanych i cechowanych zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji, importujące Umawiające się Państwo nie będzie wymagało dalszego badania, ani cechowania w sensie określonym w ustępie 1, poza testami kontrolnymi, o których mowa w artykule 6".

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Litwińca.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach i ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

Zapisy przyjęte w rozpatrywanej nowelizacji rekomendował senatorom prezes Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców Piotr Stachańczyk. Szereg uwag zgłosiło senackie biuro legislacyjne. Wysłuchano także opinii Jeleny Szpak oraz Małgorzaty Poluchowicz ze Stowarzyszenia Małżeństw Polaków z Obcokrajowcami.

Znowelizowana przez Sejm ustawa wprowadza do polskiego prawa m.in. pojęcie rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich. Zgodnie z nowelizacją status rezydenta długoterminowego może być przyznany cudzoziemcowi, który przebywa w Polsce co najmniej 5 lat, ma stabilne źródło dochodów, ubezpieczenie i tytuł prawny do zajmowanego lokalu. W wypadku studentów obcokrajowców liczy się połowa czasu studiów.

Zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego WE przyznawane jest na czas nieoznaczony. Z szacunków Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców wynika, że liczba wniosków o ten status powinna być zbliżona do liczby wniosków o osiedlenie, a tych w roku 2003 było 3010. Przepisy o statusie rezydenta długoterminowego mają wejść w życie 1 października br.

Rozpatrywana nowelizacja dotyczyła również spraw wizowych. W wyjątkowo pilnych wypadkach wizę tranzytową lub pobytową będzie mógł wydawać podczas przekraczania granicy Polski komendant Straży Granicznej. Chodzi o wizy wydawane w celu prowadzenia działalności gospodarczej, naukowym, szkoleniowym i dydaktycznym, bez możliwości podejmowania pracy.

Nowelizacja przewiduje także liberalizację przepisów wizowych dla członków załóg statków morskich, które zawiną do polskich portów. Marynarze w chwili zejścia na ląd nie będą potrzebować wiz, a jedynie przepustki; wydawać je będzie Straż Graniczna na czas postoju statku w porcie, nie dłużej jednak niż na 15 dni. Przepustka może być przedłużona na kolejne 15 dni.

W dyskusji zgłoszono szereg propozycji poprawek. Ustalono, że komisja będzie kontynuować prace nad ustawą o zmianie ustawy o cudzoziemcach i ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw na kolejnym posiedzeniu, 17 marca br.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Nauki, Edukacji i Sportu w celu rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Konwencji o kontroli i cechowaniu wyrobów z metali szlachetnych, sporządzonej we Wiedniu w dniu 15 listopada 1972 r.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat przedmiotowej konwencji przedstawionych przez wiceprezes Głównego Urzędu Miar Barbarę Lisowską oraz wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusza Łąckiego. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że przyjęte stanowisko zarekomenduje Izbie senator Alicja Stradomska.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowała prace nad projektem uchwały dotyczącej 15-lecia samorządu terytorialnego.

W dyskusji przewodniczący komisji senator Zbyszko Piwoński zaproponował, by zrezygnować z przyjmowania projektu uchwały ze względu na dużą liczbę podjętych przez Izbę uchwał, co może w konsekwencji powodować umniejszenie ich znaczenia. W głosowaniu komisja poparła zgłoszony wniosek.

17 marca 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach i ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

W kolejnych głosowaniach senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem 19 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Władysława Mańkuta.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego kontynuowała prace nad rozpatrywaniem ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach i ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 15 marca br.

W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zaproponować wprowadzenie 19 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Lesława Podkańskiego.

18 marca 2005 r.

Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Rozpatrywaną nowelizację Sejm uchwalił na podstawie projektu rządowego. Oprócz zmian porządkujących i doprecyzowujących rozwiązania ustawowe, wprowadziła kilka nowych, istotnych rozwiązań:

- wymóg formy pisemnej przy zawieraniu umów o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków,

- modyfikację definicji "przyłącza kanalizacyjnego", przewidującą, iż w razie braku studzienki kanalizacyjnej za przyłącze uznaje się odcinek przewodu łączącego instalację kanalizacyjną w budynku odbiorcy nieruchomości do granicy nieruchomości gruntowej,

- zmianę definicji "wody przeznaczonej do spożycia dla ludzi", dostosowaną do definicji zawartej w Dyrektywie Rady 98/83/WE z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,

- dodano przepis zobowiązujący przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne do prowadzenia regularnej wewnętrznej kontroli jakości wody,

- zobowiązano do uregulowania w umowie o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, będących w posiadaniu odbiorcy usług,

- zobowiązano właściciela lub zarządcę budynku wielolokalowego do rozliczania różnic między wskazaniami wodomierza głównego i wodomierzy w poszczególnych lokalach oraz uiszczania należności wynikających z tych różnic, w razie zawierania indywidualnych umów o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków w budynkach wielolokalowych, z osobami korzystającymi z tych lokali,

- postanowiono, że obowiązek udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przez przedsiębiorstwo powstaje wyłącznie wówczas, gdy przyczyną odcięcia dostaw wody było nieuiszczenie należności za dwa pełne okresy obrachunkowe,

- zobowiązano do zróżnicowania w czasie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, implementując w ten sposób postanowienia Dyrektywy Rady 76/464/EWG z dnia 4 maja 1976 r. w sprawie zanieczyszczenia spowodowanego przez niektóre niebezpieczne substancje odprowadzane do środowiska wodnego Wspólnoty,

- przewidziano, iż sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza, ma określać regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, uchwalany przez radę gminy,

- rozbudowano procedurę zatwierdzania taryf przez organy gminy.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Wnioski nierozpatrywane:

- w trybie art. 8 ustawy, sygnatura Rady UE 12989/02, 11151/03, antydumping - Chiny (brak nr COM),

- w trybie art. 6 ust. 4 ustawy, sygnatura Rady UE 6206/05,

- w trybie art. 6 ust.1 ustawy, sygnatura Rady UE 6701/05, 6153/05.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady nr 382/2001 w odniesieniu do daty jego wygaśnięcia oraz zawartych w nim niektórych przepisów dotyczących wykonania budżetu (COM (2004) 840), sygnatura Rady UE 5992/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.

Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Informacja w trybie art. 8 ustawy

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (Proposal for a Council Regulation establishing a Community Fisheries Control Agency and amending Regulation (EC) No 2847/93 establishing a control system applicable to the Common Fisheries Policy) (COM(2004) 289), sygnatura Rady UE 9149/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej załącznik VI do dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających drobnoustroje (Proposal for a Council Directive amending Annex VI to Directive 91/414/EEC as regards plant protection products containing micro-organisms) (COM (2003) 814), sygnatura Rady UE 5675/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji (Proposal for a Council Decision on the signing, on behalf of the European Community, of the United Nations Convention against Corruption) (COM (2003) 751 final), sygnatura Rady UE 15386/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Henryk Dzido.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady ustanawiającej Sąd Patentu Wspólnoty i dotyczącej odwołań do Sądu Pierwszej Instancji (Proposal for a Council Decision establishing the Community Patent Court and concerning appeals before the Court of First Instance) (COM (2003) 828), sygnatura Rady UE 5189/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Edmund Wittbrodt.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję 1419/1999/WE ustanawiającej działanie Wspólnoty w ramach wydarzeń związanych z "Europejską Stolicą Kultury" w latach 2005 do 2019 (Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council amending Decision 1419/1999/EC establishing a Community action for the "European Capital of Culture" event for the years 2005 to 2019) (COM (2003) 700), sygnatura Rady UE 15314/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Kultury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Grzegorz Lipowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Zmieniony wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w odniesieniu do zawartości siarki w paliwach okrętowych (Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1999/32/EC as regards the sulphur content of marine fuels) (COM(2003) 476), sygnatura Rady UE 12142/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawiła opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej.

Celem rozpatrywanego projektu było zmniejszenie wpływu emisji dwutlenku siarki (SO2 lub SOx) oraz cząstek stałych (CS) ze statków na zakwaszenie środowiska i zdrowie ludzi. Emisje SOx i CS ze statków są bezpośrednio związane z zawartością siarki w paliwie. Obecnie średnia zawartość siarki (S) w ciężkim paliwie okrętowym wynosi 2,7%, tj. 27 000 części na milion (ppm), podczas gdy nowy limit zawartości siarki w paliwach samochodowych został ustanowiony na 10 ppm.

Projekt dyrektywy wprowadza nowe limity maksymalnej zawartości siarki w paliwach.

Wniosek do Parlamentu Europejskiego i Rady został przekazany 20 listopada 2002 r. (COM(2002)595final - 2002/0259(COD). Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię 14 maja 2003 r. (OJC 2003/208/27). Pierwsze czytanie w Parlamencie Europejskim miało miejsce 4 czerwca 2003 r. 1 sierpnia 2003 r. Komisja Europejska przyjęła zmianę projektu dyrektywy, zgodnie z art. 250 ust. 2 TWE (COM/2003/476final). Wspólne stanowisko w sprawie projektu dyrektywy zostało przyjęte większością kwalifikowaną 9 grudnia 2004r.

28 lutego br. projekt dyrektywy rozpatrywany był na posiedzeniu grupy roboczej Rady UE ds. środowiska. Nie były dyskutowane wszystkie zgłoszone poprawki przez Radę i Parlament Europejski (doc. PE 353.332.v01-00 oraz PE 353.663.v01-00). Rada nie zajęła stanowiska w sprawie poprawek Parlamentu Europejskiego. W tym celu planowane są nieformalne dyskusje ze sprawozdawcą Komisji ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego. Komisja Europejska, Rada oraz większość delegacji przeciwne są wprowadzeniu poprawki w sprawie zaostrzenia wymagań co do zawartości siarki w paliwach morskich (art. 4aa).

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu wyrażono poparcie dla projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę 1999/32/WE w sprawie zawartości siarki w paliwie morskim - cześć II, w jego obecnym brzmieniu.

Odnosząc się do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady, rząd nie popiera wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie. Jest to niezgodne z międzynarodową Konwencją MARPOL. Powinno być też poprzedzone analizą wpływu na środowisko oraz finansową. Poza tym na obecnym etapie trudno mówić o dostępności na rynku paliwa o tak niskiej zawartości siarki.

Rząd wyraża sprzeciw do propozycji Parlamentu Europejskiego w sprawie dodania artykułu (art. 4aa) dotyczącego maksymalnej zawartości siarki w paliwach morskich używanych w UE (faza druga). Propozycja zawiera stwierdzenie, że od 1 stycznia 2010 r. państwa członkowskie będą dążyć do obniżenia zawartości siarki w paliwach morskich używanych na ich wodach terytorialnych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej do 0,5%. Propozycja miałaby dotyczyć wszystkich statków, włącznie z tymi, które rozpoczęły podróż poza granicami UE. Rząd nie wyraża zgody na dalsze obniżanie zawartości siarki w paliwach na obecnym etapie. Dalsza redukcja zawartości siarki na wodach międzynarodowych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej powinna nastąpić na forum IMO poprzez zmianę Załącznika VI do Konwencji MARPOL.

W uzasadnieniu stwierdzono, że Polska popiera działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego poprzez obniżanie dopuszczalnego limitu emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Projekt dyrektywy przede wszystkim implementuje do prawa wspólnotowego postanowienia Załącznika VI Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczeniu Morza przez Statki, MARPOL 1973/78, który wejdzie w życie 19 maja br. Protokół wprowadzający załącznik został ratyfikowany 14 lutego br. przez prezydenta RP. W wypadku złożenia dokumentu ratyfikacyjnego przed wejściem w życie załącznika Polska będzie zobowiązana do jego stosowania od 19 maja br. Przyjęcie projektu dyrektywy w obecnym brzmieniu ujednolici przepisy na terenie całej Wspólnoty, bez względu na datę ratyfikacji załącznika przez poszczególne państwa. Przyczyni się to do poprawy jakości powietrza w poszczególnych rejonach Europy. Ponadto dyrektywa stanowi dodatkowy bodziec do rozwoju nowych technologii dla statków umożliwiających ograniczanie emisji tlenków siarki oraz innych szkodliwych związków pomimo używania zanieczyszczonego paliwa.

W ocenie rządu implementacja projektu dyrektywy do prawa polskiego nie będzie wymagała zmian legislacyjnych, gdyż obecnie przed rozpatrzeniem przez Radę Ministrów znajduje się projekt nowelizacji ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki 16 marca 1995 r., którego celem jest przede wszystkim implementacja Załącznika VI do Konwencji MARPOL. Projekt nowelizacji ustawy przewiduje wydanie aktu wykonawczego, w którym zostaną określone wymogi w zakresie jakości paliwa dla statków, w tym przede wszystkim dopuszczalne limity zawartości siarki.

W opinii rządu, implementacja dyrektywy przyczyni się przede wszystkim do poprawy życia ludności zamieszkującej okolice dużych portów morskich. W kolejnych latach obowiązywania przyczyni się do poprawy jakości powietrza na większą skalę.

Nie przewiduje się żadnych skutków finansowych ani znaczących skutków gospodarczych. Dostawcy paliw szacują, że paliwa o ograniczonej zawartości siarki mogą być droższe od obecnie stosowanych o kilka procent. W obecnej chwili nie jest jednak możliwe podanie bardziej szczegółowych danych. Podkreślić należy, że zmiana dopuszczalnych parametrów paliwa związana jest przede wszystkim z wejściem w życie Załącznika VI Konwencji MARPOL, a nie projektu dyrektywy.

W opinii przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej stwierdzono, że komisja nie popiera poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej omówiono procedury związane z kontrolą w parlamentach narodowych przestrzegania zasady pomocniczości na podstawie przeprowadzenia testu na podstawie trzeciego pakietu kolejowego. Przewodniczący komisji senator Z. Cybulski przedstawił kalendarium przeprowadzenia projektu pilotażowego dotyczącego kontroli zasady pomocniczości na podstawie trzeciego pakietu kolejowego, zaakceptowane następnie przez komisję:

1. 18 marca br. - posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej - omówienie procedur przeprowadzenia projektu pilotażowego. Wyznaczenie senatora sprawozdawcy.

Komisja Spraw Unii Europejskiej wyznaczyła senatora E. Wittbrodta na sprawozdawcę.

2. Wybór ekspertów:

- prof. dr hab. Michał Kulesza - Instytut Nauk Prawno-Administracyjnych, Wydział Prawa i Administracji UW,

- prof. dr hab. Jan Burnewicz - kierownik Katedry Badań Porównawczych Systemów Transportowych, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Gdański,

- prof. dr hab. Alojzy Z. Nowak - Katedra Gospodarki Narodowej UW, dyrektor Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego.

Termin przygotowania ekspertyz - 4 kwietnia br.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zaakceptowała wybór ekspertów.

3. 6 kwietnia br. - wspólne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Zaproszeni goście: przedstawiciele rządu - Ministerstwo Infrastruktury, UKIE, eksperci.

4. W wypadku zgłoszenia wniosku o przyjęcie uzasadnionej opinii w sprawie niezgodności projektu aktu prawnego Komisja Spraw Unii Europejskiej odbędzie odrębne posiedzenie i przeprowadzi głosowanie nad wnioskiem.

5. 12 kwietnia br. upływa 6-tygodniowy termin rozpatrzenia pakietu i wydania opinii (koniec projektu pilotażowego).

Po zakończeniu projektu pilotażowego zostanie przygotowany raport opisujący przebieg prac i wnioski końcowe. Raport zostanie przesłany do sekretariatu COSAC 1 maja br.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, podczas którego rozpatrywano ustawę o opłatach abonamentowych.

Gośćmi senatorów byli m.in. wiceminister kultury Agnieszka Odorowicz, członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Sławomira Łozińska i Ryszard Sławiński, Stanisław Wójcik, Krzysztof Wojciechowski i Maciej Mrozowski z TVP, dyrektorzy departamentów Ministerstwa Kultury Wojciech Dziomdziora i Jacek Fuksiewicz oraz dyrektor Departamentu Ekonomicznego w KRRiT Jacek Kuffel. Ponadto komisja wysłuchała opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Zgodnie z ustawą sejmową, maksymalna miesięczna opłata za używanie odbiornika radiowego ma wynosić 0,7% minimalnego wynagrodzenia za pracę, a za używanie radia i telewizji - 2,2%. Oznacza to maksymalnie 6 zł opłaty za radio i 18,80 zł - za radio i telewizję.

Ustawa określa maksymalne stawki abonamentu. Ostatecznie, o tym, ile wynosić będzie opłata zdecyduje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w swoim rozporządzeniu. Rada może zmniejszyć jej wymiar. Obecnie abonament radiowy miesięcznie wynosi 5 zł, a radiowo- telewizyjny - 15,80 zł.

W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie 10 poprawek do ustawy. Większość miała charakter techniczny; zmierzała do poprawy nieścisłości lub likwidacji powtórzeń.

Komisja uznała m.in., że sanatoria powinny płacić abonament za każdy posiadany odbiornik radiowy lub telewizyjny, a nie, jak przyjął Sejm, tylko za jeden.

Senatorowie opowiedzieli się także za zmianą terminu ogłoszenia przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w "Monitorze Polskim" corocznych stawek abonamentowych. Sejm proponował, by ogłoszenie publikowane było do 30 kwietnia, komisja - do 31 maja.

Komisja Kultury i Środków Przekazu zaproponowała także zmianę terminu, w jakim osoby do tej pory zwolnione z płacenia abonamentu muszą przedstawić zaświadczenie upoważniające do zwolnienia. Sejm postanowił, że będzie to 12 miesięcy; senatorowie chcą skrócenia tego okresu do 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Ustalono, że przyjęte przez komisję zmiany zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Matuszak.

Ponadto komisja pracowała nad przyjęciem stanowiska w sprawie utrwalenia i popularyzacji dorobku Telewizji Polskiej w ciągu 50 lat jej działalności. Ustalono, że prace nad stanowiskiem będą kontynuowane.

Podczas posiedzenia przewodniczący komisji senator G. Matuszak poinformował także senatorów o odpowiedzi prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego w sprawie projektów ustaw dotyczących Grobu Nieznanego Żołnierza oraz tzw. Osi Saskiej w Warszawie opracowanych przez Obywatelski Komitet Restytucji i Rewaloryzacji Osi Saskiej w Warszawie. Wobec negatywnej opinii władz samorządowych Warszawy na ten temat, które oceniły inicjatywę jako wątpliwą prawnie i nadmiernie kosztowną oraz całkowicie sprzeczną z interesem warszawskiej wspólnoty samorządowej, komisja postanowiła nie podejmować żadnej inicjatywy w tej sprawie.

22 marca 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury przystąpiła do rozpatrywania trzech ustaw: ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw.

Prace nad rozpatrywanymi ustawami będą kontynuowane na posiedzeniu 30 marca br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne.

Senatorowie wysłuchali informacji przekazanych przez wiceministra zdrowia Janusza Opolskiego oraz głównego inspektora farmaceutycznego Dorotę Duliban. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Projekt rozpatrywanej ustawy wniosła Rada Ministrów. Celem nowelizacji jest jednoznaczne i precyzyjne określenie formalnych obowiązków importera produktów leczniczych, których spełnienie będzie niezbędne dla uzyskania zezwolenia na import oraz upoważnienie do wydania aktów wykonawczych dotyczących importu produktów leczniczych.

W świetle dotychczasowych uregulowań ustawy - Prawo farmaceutyczne do działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie importu produktów leczniczych stosowało się przepisy rozdziału 3 ustawy, dotyczące wytwarzania.

Opiniowana ustawa wskazuje wprost, że organem właściwym do wydania, odmowy wydania i cofnięcia zezwolenia na import produktów leczniczych jest główny inspektor farmaceutyczny (w wypadku produktów leczniczych weterynaryjnych - główny lekarz weterynarii).

W ustawie sformułowano, jakie warunki musi spełnić wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na import produktu leczniczego, oraz określono elementy składowe zezwolenia na import. Ustawodawca postanowił, że zezwolenie na import wydawane będzie na czas nieokreślony po stwierdzeniu przez Inspekcję Weterynaryjną, że podmiot ubiegający się o zezwolenie spełnia wszystkie niezbędne wymagania. Niemniej zezwolenie takie będzie mogło być cofnięte, w drodze decyzji głównego inspektora farmaceutycznego, jeżeli importer przestanie spełniać wymagania określone w przepisach ustawy oraz sformułowane w zezwoleniu.

Za udzielenie zezwolenia na import pobierana będzie opłata, której wysokość określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zdrowia.

Ustawa przewiduje, że minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzeń, szereg spraw, w szczególności wzór wniosku o wydanie zezwolenia na import produktów leczniczych, wzór wniosku o zmianę zezwolenia, wzór zezwolenia na import, czy też wysokość i sposób pobierania opłat za udzielenie zezwolenia na import.

Ponadto ustawa zobowiązuje ministra właściwego do spraw zdrowia do aktualizacji wykazu poszczególnych produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktach aptecznych, co 6 miesięcy.

W dyskusji akceptację senatorów i przedstawicieli strony rządowej zyskały w większości zmiany zaproponowane przez senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia jednogłośnie zaproponowała Senatowi przyjęcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne wraz z 9 poprawkami. Ustalono, że wypracowane stanowisko zarekomenduje Izbie senator Wojciech Pawłowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz o zaliczce alimentacyjnej.

Stronę rządową reprezentował wiceminister polityki społecznej Cezary Miżejewski, który przedstawił senatorom propozycje wprowadzenia zmian do przyjętej przez Sejm ustawy. Ponadto uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa stanowiła przedłożenie rządowe. Wprowadza ona do systemu prawnego uregulowania, które zmierzają do zwiększenia ochrony interesów uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych na podstawie tytułu wykonawczego, jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika jest bezskuteczna. Dla osób samotnie wychowujących dzieci, uprawnionych jak wyżej, wprowadza się instytucję zaliczki alimentacyjnej. Ustawa definiuje bezskuteczność egzekucji jako taką, w wyniku której nie wyegzekwowano należności alimentacyjnych za ostatnie 3 miesiące. Organy samorządu terytorialnego podlegają obowiązkowi współpracy z komornikiem w zakresie związanym z niewywiązywaniem się dłużnika z obowiązku alimentacyjnego (przekazywanie komornikowi wszelkich informacji istotnych dla skuteczności egzekucji, zwrócenie się do urzędu pracy o informację dotyczącą możliwości aktywizacji zawodowej dłużnika i w razie ich braku - występowanie z wnioskiem do starosty o skierowanie dłużnika do prac organizowanych na zasadach robót interwencyjnych). Ustawa przewiduje zwiększenie swobody komornika przy ustalaniu majątku dłużnika i sposobu egzekucji, samodzielne występowanie komornika z wnioskiem o wyjawienie majątku dłużnika, przeprowadzanie egzekucji wierzytelności z rachunku bankowego na zaspokojenie alimentów w pełnej wysokości, obowiązek złożenia do Krajowego Rejestru Sądowego wniosku o wpis dłużnika do rejestru dłużników niewypłacalnych.

Zaliczka alimentacyjna przyznawana jest, jeżeli wysokość dochodu na osobę w rodzinie nie przekracza 583 zł, przysługuje do wysokości świadczenia alimentacyjnego (albo różnicy pomiędzy świadczeniem alimentacyjnym a kwotą wyegzekwowaną), przy czym ustawa zakreśla jej górną wysokość w zależności od liczby osób uprawnionych i stopnia ich niepełnosprawności. Zaliczkę przyznaje organ właściwy dla wierzyciela, tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta, odpowiednio do miejsca zamieszkania wierzyciela. Zaliczka podlega zwrotowi tym organom w wysokości powiększonej o 5% i podlega egzekucji komornika sądowego.

Ustawa dokonuje rozbudowanej nowelizacji ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, zmierza do wyrównania zaistniałej na gruncie ustawy o świadczeniach rodzinnych sytuacji uprzywilejowania rodzin niepełnych w stosunku do rodzin wielodzietnych.

W dyskusji Elżbieta Dyś, reprezentująca Komitet Inicjatywy Ustawodawczej na rzecz Ustawy - Fundusz Alimentacyjny, zaapelowała o odrzucenie ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz o zaliczce alimentacyjnej. Przypomniała, że obywatelski projekt ustawy - Fundusz Alimentacyjny powstał w konsekwencji stanowczego społecznego sprzeciwu wobec błędu likwidacji funduszu alimentacyjnego. Pod projektem podpisało się ponad 300 000 osób. Projekt został złożony i zarejestrowany 21 września 2004 r. Rządowy projekt o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw został złożony dopiero 27 października 2004 r. Projektowi rządowemu nadano tryb tzw. "szybkiej ścieżki legislacyjnej", a projekt obywatelski nie był dotychczas rozpatrywany. E. Dyś zaprotestowała przeciwko takiemu potraktowaniu inicjatywy obywatelskiej. W jej opinii, uchwalona przez Sejm ustawa jest nie do przyjęcia.

Obecny na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia Antoni Szymański z Ruchu Obrony Życia optował za wprowadzeniem do rozpatrywanej ustawy zmian zrównujących prawa dzieci z rodzin pełnych i niepełnych do świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.

Senator Wiesława Sadowska zgłosiła poprawkę, przewidującą zwiększenie wysokości tzw. zaliczek alimentacyjnych. W myśl postulowanej zmiany, zaliczki wynosiłyby 300 zł na dziecko w rodzinach z jednym lub dwojgiem dzieci. W rodzinach wielodzietnych byłoby to 250 zł na dziecko. Przyjęta przez Sejm ustawa wprowadza - dla osób mających zasądzone alimenty - zaliczki alimentacyjne zamiast 170 (lub 250 zł) dodatku. W rodzinach wielodzietnych zaliczka ta będzie wynosiła 120 zł na dziecko. Proponowana zmiana uzyskała w głosowaniu akceptację komisji.

Senator W. Pawłowski zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz o zaliczce alimentacyjnej. W głosowaniu nie uzyskał on akceptacji komisji i zostanie przedstawiony Senatowi jako wniosek mniejszości Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

W kolejnych głosowaniach senatorowie zaakceptowali 28 zmian do rozpatrywanej ustawy, zbieżnych w większości z propozycjami strony rządowej oraz senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator W. Sadowską.

23 marca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.

Uzasadnienie rozpatrywanej nowelizacji przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja zmierzała do modyfikacji instytucji doręczenia zastępczego pism organów administracji, stosowanego w sytuacji, gdy pisma nie można doręczyć ani bezpośrednio adresatowi będącemu osobą fizyczną, ani dorosłemu domownikowi, dozorcy domu lub sąsiadowi. Istotą nowelizacji było przedłużenie z 7 do 14 dni terminu przechowywania pisma przez pocztę lub urząd gminy. Umożliwi to dwukrotne zawiadomienie adresata o możliwości odbioru przesyłki. Zawiadomienie takie będzie można umieścić również w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W dotychczasowym stanie prawnym możliwość umieszczenia zawiadomienia w widocznym miejscu na nieruchomości istnieje tylko wtedy, gdy postępowanie dotyczy tej nieruchomości.

Ponadto nowelizacja przewiduje stosowanie doręczenia zastępczego do jednostek organizacyjnych i organizacji społecznych, jeśli nie ma możliwości doręczenia pisma w lokalu ich siedziby do rąk uprawnionych do odbioru pism.

W dyskusji udział wzięli wiceminister J. Mazurek oraz senatorowie Robert Smoktunowicz, Teresa Liszcz, Ewa Serocka i Andrzej Jaeschke.

Ponieważ nowelizacja nie budziła wątpliwości legislacyjnych, senator T. Liszcz zgłosiła wniosek o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego bez poprawek.

W głosowaniu wniosek został przyjęty jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora R. Smoktunowicza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.

Na prośbę przewodniczącej Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przedstawicielka senackiego biura legislacyjnego omówiła sejmową nowelizację, wskazując na potrzebę przywrócenia porządku legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa sejmowa zmierzała do usunięcia przepisów nakładających grzywnę za niewprowadzanie określonych ilości biokomponentów do obrotu. Miała ona na celu wyeliminowanie błędu legislacyjnego, jaki wkradł się do tej ustawy przy okazji uchwalania przepisów wprowadzających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.

W kwietniu 2003 r. Trybunał Konstytucyjny uchylił kilka przepisów ustawy o biopaliwach. W myśl tych regulacji producenci zobowiązani byli do wprowadzenia do obrotu biokomponentów w ilościach określonych w rozporządzeniach rządu. Nałożono też grzywny za niestosowanie tego przepisu. Tymczasem w lipcu 2004 r. uchwalono ustawę o swobodzie działalności gospodarczej i ustawę zawierającą przepisy ją wprowadzające. Właśnie w tej drugiej ustawie znalazły się przepisy dotyczące innych ustaw, w tym ustawy o biokomponentach, uchylone wcześniej przez Trybunał Konstytucyjny.

Wobec braku wątpliwości nikt nie zgłosił się do dyskusji i senator T. Liszcz zgłosiła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. W głosowaniu został on przyjęty jednogłośnie. Ustalono, że przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych zarekomenduje Izbie senator A. Jaeschke.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw.

Podstawowe założenia rozpatrywanej nowelizacji omówili w imieniu rządu wiceminister sprawiedliwości Tadeusz Wołek oraz dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Zdzisław Żydak.

Sejm uchwalił rozpatrywaną nowelizację na podstawie dwóch projektów: rządowego i poselskiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister sprawiedliwości.

Ponadto senatorowie zapoznali się z opiniami dyrektora Biura Studiów i Analiz w Sądzie Najwyższym prof. Krzysztofa Pietrzykowskiego oraz ekspertów Związku Banków Polskich Macieja Czubali, Michała Wydry i Moniki Sieliło. Wysłuchano także szeregu szczegółowych uwag senackiego biura legislacyjnego.

Zaproponowane zmiany zmierzały do umocnienia pozycji członków spółdzielni oraz dokładniejszego określenia ich praw i obowiązków wobec spółdzielni. Nowelizacja stanowi m.in., że małżonkowi członka spółdzielni przysługuje roszczenie o przyjęcie w poczet członków spółdzielni oraz, że na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę o przekształcenie tego prawa we własnościowe i odpowiednio - z własnościowego na odrębną własność lokalu. Zmiany w Prawie spółdzielczym m.in. precyzują prawa i obowiązki członków spółdzielni, w tym warunki, na jakich członek może być wykluczony ze spółdzielni, wprowadzają możliwość zaskarżania do sądu uchwały sprzecznej z ustawą.

Przeprowadzono krótką ogólną dyskusję. W jej trakcie senator Zbigniew Romaszewski krytycznie odniósł się do ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uznając ją za destrukcyjną dla idei spółdzielczości. Senator Anna Kurska zgłosiła krytyczne uwagi co do składów zarządów spółdzielni mieszkaniowych i sabotowania przez nie możliwości zgłaszania wniosków o podział spółdzielni. Prof. K. Pietrzykowski natomiast omówił prace nad nową ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Następnie dyskutanci przystąpili do rozpatrywania uwag i propozycji poprawek zawartych w opiniach biura legislacyjnego oraz prof. K. Pietrzykowskiego. W dyskusji uzyskały one aprobatę przedstawicieli rządu.

Następnie pod głosowanie poddano propozycje kilkudziesięciu zmian do ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw.

Ostatecznie Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 43 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator T. Liszcz.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o odpadach.

Na temat rozwiązań przyjętych w nowelizacji sejmowej wypowiadali się wiceminister środowiska Andrzej Skowroński oraz wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego Jan Szczerbiński. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustawa uchwalona przez Sejm była projektem rządowym i zmierzała do wprowadzenia do polskiego porządku prawnego zmian wynikających z praktycznego stosowania nowelizowanych przepisów. Ponadto dokonywała transpozycji do prawa polskiego wymagań zawartych w dyrektywie Rady 1999/31/WE z 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów oraz dyrektywie Rady 2003/33/WE z 19 grudnia 2002 r. ustanawiającej kryteria i procedury przyjęcia odpadów na składowiska na podstawie art. 16 i załącznika II dyrektywy 1999/31/WE.

Nowela wprowadza m.in. do ustawy - Prawo geologiczne i górnicze dział IIIa "Składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych", określający zasadnicze wymagania co do składowania odpadów w górotworze, typy składowisk podziemnych i katalog odpadów dopuszczonych do składowania oraz odpadów, których składowanie w ten sposób jest zakazane. Przedsiębiorca składujący odpady w górotworze jest obowiązany zatrudniać osobę posiadającą kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za wprowadzeniem do ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o odpadach 2 poprawek. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Bernard Drzęźla.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

Na temat zapisów zawartych w omawianej ustawie wypowiadał się wiceminister infrastruktury Andrzej Bratkowski. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Nowelizacja wprowadza zmiany w zakresie przepisów dotyczących premii gwarancyjnych oraz pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, w szczególności ustalania wysokości premii gwarancyjnej przy ponownej jej wypłacie oraz wydłużenia okresu zawieszenia spłat kredytu mieszkaniowego dla najuboższych i bezrobotnych kredytobiorców.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za wprowadzeniem 1 poprawki do ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010".

O rozwiązaniach przyjętych w rozpatrywanej ustawie sejmowej poinformowali wiceminister środowiska Andrzej Mizgajski i poseł sprawozdawca Halina Talaga. Ponadto zapoznano się z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywaną ustawę przyjęto na podstawie projektu komisji sejmowej. Ustawa przewiduje, że w ramach nowo powstałego programu mają być podjęte działania zapewniające rozwój gospodarczy, ochronę przeciwpowodziową i ochronę środowiska na terenie południowo-zachodniej części województwa małopolskiego poprzez budowę zbiornika wodnego i budowli towarzyszących w zlewni Małej Wisły, Soły i Skawy oraz kształtowanie zasobów wodnych dla zapewnienia zrównoważonego i prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpowodziowej.

Jak stwierdzono w opinii senackiego biura legislacyjnego, mając na uwadze zupełność regulacji ustawowej, zasady przyzwoitej legislacji, zakres i rodzaj zadań w ramach programu wieloletniego, a także wielkość nakładów z budżetu państwa na ich realizację, należałoby rozważyć wskazanie w ustawie podmiotu (podmiotów) zobowiązanego do realizacji ustanawianego programu wieloletniego. Brak określenia takiego podmiotu przy jednoczesnym określeniu zadań, które mają być zrealizowane, i celów, jakie mają być osiągnięte w ramach programu, jest ułomnością legislacyjną. Ustawa nie może bowiem nakładać obowiązku, nie wskazując podmiotu zobowiązanego do jego realizacji (brak adresata normy prawnej). Nie wydaje się, aby z punktu widzenia zasad prawidłowej legislacji - mieszczących się w konstytucyjnej zasadzie demokratycznego państwa prawa - dostatecznym rozwiązaniem było przyjęcie, że podmiotem zobowiązanym do realizacji programu wieloletniego jest jednostka organizacyjna podległa ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej lub przez niego nadzorowana. Przepis formułujący normę prawną powinien bowiem możliwie bezpośrednio i wyraźnie wskazywać adresata normy, czyli podmiot zobowiązany do nakazanego albo zakazanego przez normę prawną zachowania. Problemu nie rozwiązuje również fakt, że jednostka organizacyjna realizująca program wieloletni lub koordynująca jego wykonanie będzie corocznie wskazywana w wykazie programów wieloletnich będących załącznikiem do ustawy budżetowej (art. 80 ust. 4 ustawy o finansach publicznych), a to dlatego między innymi, że wykaz ten ma charakter wyłącznie deklaratywny. Należy również zauważyć, że ustawa z 6 lipca 2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Program dla Odry-2006" oraz ustawa z 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich" wskazują wprost podmioty realizujące te programy.

Podzielając pogląd biura legislacyjnego, w głosowaniu, na wniosek senatora B. Mąsiora, Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowała poprawkę zmierzającą do tego, by minister właściwy do spraw gospodarki wodnej określił, w drodze zarządzenia, jednostkę organizacyjną realizującą program.

Ustalono, że postulowaną zmianę zarekomenduje Izbie senator Mieczysław Mietła.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych i innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie dwóch projektów poselskich. Do reprezentowania rządu w toku prac legislacyjnych upoważniono ministra finansów, którego podczas posiedzenia komisji reprezentował wiceminister Jarosław Neneman. Ponadto wysłuchano uwag senackiego biura legislacyjnego.

Celem ustawy była przede wszystkim zmiana budzącej kontrowersje części przepisów obowiązującej już niemal rok nowej ustawy o podatku od towarów i usług. Zebrane doświadczenia w stosowaniu nowych i skomplikowanych regulacji pozwoliły na ich doprecyzowanie bądź uchylenie tych z nich, które się nie sprawdziły. Ponadto celem ustawy jest także próba rozwiązania zagadnienia tzw. złych długów.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych i innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Genowefę Ferenc.

Zaproponowano m.in., by przepisy dotyczące zmian odliczeń podatku VAT na samochody osobowe używane do prowadzenia działalności gospodarczej, weszły w życie 1 września br., aby dać przedsiębiorcom czas na dostosowanie się do zmian.

Senatorowie chcą, aby znowelizowana ustawa o podatku VAT weszła w życie 1 czerwca br., a nie 1 maja. Przepisy dotyczące samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, zastępujące tzw. wzór Lisaka (wzór określał, w wypadku zakupu jakich samochodów osobowych używanych do prowadzenia działalności gospodarczej można odliczać podatek VAT) weszły zaś w życie 3 miesiące później. Terminy te zaakceptowało Ministerstwo Finansów.

"Chcemy wprowadzić 3-miesięczny okres vacatio legis, już po wejściu w życie ustawy, aby branża motoryzacyjna miała czas na przygotowanie się i aby nie było zaskoczenia. W efekcie dajemy im ponad 5 miesięcy, licząc od obecnego czasu" - powiedział podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wiceminister finansów J. Neneman. Zaznaczył, że resort nie zgadza się z argumentami części przedsiębiorców, iż zmiana przepisów w tym zakresie uderza w zasadę ochrony praw nabytych przedsiębiorców.

Zgodnie z uchwaloną 11 marca br. nowelizacją ustawy o VAT, przy zakupie samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej limit odliczenia ma wynosić 60% podatku z faktury, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Nowe przepisy zastąpiły tzw. wzór Lisaka, określający, kiedy auto może korzystać z preferencji w VAT, który uznano za zbyt skomplikowany.

Ponadto Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowała również zmianę i doprecyzowanie definicji samochodu dostawczego.

W ustawie o VAT zapisano, że w wypadku samochodów z dwoma rzędami siedzeń VAT będzie można odliczać wtedy, gdy część bagażowa jest dłuższa od pasażerskiej.

Komisja chce natomiast, aby w wypadku samochodów mających więcej niż jeden rząd siedzeń odliczenie dotyczyło samochodów, w których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu. Dla obliczenia proporcji długość pojazdu będzie mierzona po podłodze, między przednią a tylną szybą lub drzwiami tyłu nadwozia pojazdu. Brana będzie pod uwagę dolna krawędź tych szyb.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznali się z informacją o realizacji wniosków rolników o renty strukturalne.

Informację przedstawiła Daria Oleszczuk - wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Renty strukturalne są jednym z 9 działań "Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006" przyjętego decyzją Komisji Europejskiej 6 września 2004 r. Mają służyć zachęceniu rolników do zaprzestania działalności rolniczej w wieku przedemerytalnym i przekazaniu gospodarstw rolnych następcom. Realizację programu rent strukturalnych rozpoczęto 1 sierpnia 2004 r. Podstawowa wysokość renty strukturalnej wynosi 210% kwoty najniższej emerytury -1181,42 zł. Maksymalnie może wynieść 440%, tj. 2475,35 zł. Obecnie, biorąc pod uwagę liczbę wydanych decyzji i kwoty przeznaczone na obsługę, średnia wysokość renty strukturalnej wynosi około 1410 zł.

Do 18 marca br. złożono 24 138 wniosków o przyznanie renty strukturalnej, najwięcej w województwie mazowieckim (4140), najmniej w Lubuskiem - 248. ARiMR wydała w całym kraju 20 376 postanowień o spełnieniu warunków do przyznania renty strukturalnej. Codziennie składanych jest około 65 nowych wniosków.

Do 18 marca br. w ramach programu rent strukturalnych przekazano 15 133 gospodarstw. Najwięcej w Mazowieckiem - 2595, najmniej w Lubuskiem - 162.

Do 18 marca br. wydano 2725 decyzji przyznających renty strukturalne, negatywnych - 533. W pierwszej kolejności wydawane są decyzje o przyznaniu rent osobom, które najwcześniej przekazały gospodarstwa i zaprzestały prowadzenia działalności rolniczej, kolejne decyzje i wypłaty będą następowały sukcesywnie.

16 lutego br. ARiMR dokonała pierwszych wypłat rent strukturalnych dla rolników. Beneficjenci otrzymują płatności skumulowane, obejmujące miesiące od przekazania gospodarstwa rolnego i zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej. Od 16 lutego br. do 11 marca br. zrealizowano przelewy na łączną kwotę 595 570, 20 zł.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznano się z perspektywami rozwoju sytuacji na rynku zbóż w Polsce. Informację na ten temat przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Wiesław Zapędowski.

Z dniem uzyskania członkostwa w UE Polska została objęta Wspólną Polityką Rolną. Polscy rolnicy mogą korzystać z szeregu mechanizmów, które mają na celu stabilizowanie sytuacji rynkowej i wspieranie dochodów uzyskiwanych z działalności rolniczej.

Wprowadzenie nowych regulacji rynkowych w UE zwiększa szanse wzrostu produkcji zbóż i poprawę jakości produkowanego ziarna. Będzie też stopniowo wpływać korzystnie na zmiany w strukturze upraw, służące zwiększaniu obszaru upraw zbóż zyskujących na opłacalności.

Wdrażanie instrumentów WPR tworzy zdecydowanie lepsze warunki do rozwoju rynku zbożowego w Polsce. Skuteczne wykorzystanie możliwości wynikających z funkcjonowania poszczególnych elementów systemu regulacji tego rynku, takich jak system interwencji, handel ziarnem i przetworami zbożowymi oraz dopłaty bezpośrednie, w dużym stopniu będzie uzależnione od podejmowania przez uczestników rynku działań zwiększających konkurencyjność produkowanych w Polsce zbóż i produktów ich przetwórstwa na rynku wspólnotowym i krajów trzecich.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła stanowisko w sprawie w sprawie sytuacji na rynku zbóż w Polsce. Stwierdzono w nim:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Prezesa Agencji Rynku Rolnego, a także uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem przedstawicieli izb rolnych, związków i organizacji rolniczych, wyraża swe zaniepokojenie aktualną sytuacją na rynku zbóż w Polsce w aspekcie :

1) wyjątkowo wysokich zeszłorocznych zbiorów zbóż w kraju oraz u innych znaczących producentów przekładających się obecnie na niskie ceny zbytu,

2) konieczności wykorzystywania tanich zbóż do produkcji mięsa wieprzowego, co powoduje obniżkę cen skupu żywca,

3) braku barier celnych na import taniego zboża z krajów Unii Europejskiej o lepszych warunkach klimatycznych,

4) realizacji od ubiegłego roku wspólnotowego systemu interwencji na rynku zbóż niekorzystnego dla małych producentów, a nie obejmującego żyta - tradycyjnie uprawianego w Polsce na glebach lżejszych.

Dlatego też komisja widzi potrzebę podjęcia następujących działań na rzecz:

- wypracowania w ramach nowelizacji WPR UE korzystniejszych zasad interwencji na rynku zbóż dla krajów o mniej korzystnych warunkach ich produkcji, w tym Polski,

- przeznaczenie dodatkowych środków z budżetu wspólnoty na eksport poza obszar UE zarówno zbóż, jak i mięsa,

- powołania w Polsce publicznej agencji odpowiedzialnej za promocję polskich artykułów rolno-spożywczych na rynkach UE i poza nią,

- lepszego wykorzystania polskich służb dyplomatycznych do promowania polskich produktów poza granicami UE,

- przeznaczenia większych środków z budżetu państwa na organizację targów, wystaw i misji handlowych oraz ubezpieczenia eksportowe promujące polskie produkty na rynkach poza Unią Europejską,

- zmiany ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw w kierunku poprawy warunków finansowych ich działalności,

- konsolidacji funkcjonowania izb rolniczych, organizacji rolniczych, branżowych producentów rolnych w kierunku zwiększenia .produkcji podstawowych artykułów rolnych oraz zachowania równowagi między popytem i podażą".

24 marca 2005 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw.

Na temat rozwiązań przyjętych w rozpatrywanej nowelizacji wypowiadali się komendant główny Straży Granicznej Józef Klimowicz oraz dyrektor Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów Grażyna Żywiecka. Komisja zapoznała się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Oparta na projekcie rządowym ustawa wprowadza zmiany do ustawy o Straży Granicznej oraz do 16 innych ustaw. Celem zmian zaaprobowanych przez Sejm było usprawnienie działań Straży Granicznej, dostosowanie prawa krajowego do standardów prawa wspólnotowego w zakresie Układu z Schengen oraz dostosowanie uprawnień funkcjonariuszy Straży Granicznej do nowych zadań. Ustawa wprowadza także przepisy regulujące zasady użycia kontyngentów Straży Granicznej za granicą.

Istotną zmianą jest dodanie w ustawie do katalogu ustawowych zadań Straży Granicznej obowiązku przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach transportu międzynarodowego. Dotychczas zagadnienie to regulowane było jedynie przepisami ustawy - Prawo lotnicze, w zakresie kontroli prowadzonej na lotniskach. Obecne zapisy umożliwiają określenie w rozporządzeniu form wykonywania tej kontroli w odniesieniu do wszelkich rodzajów przejść granicznych i różnych środków transportu.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego opowiedziała za wprowadzeniem 10 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw wybrano senatora Janusza Koniecznego.

30 marca 2005 r.

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Opinię na temat ustawy sejmowej przedstawił minister zdrowia Marek Balicki. Głos zabierali także wiceminister zdrowia Zbigniew Podraza, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Władysław Puzoń, p.o. wicedyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Anna Napiórkowska, posłowie Małgorzata Stryjska i Bolesław Piecha, senator Krzysztof Jurgiel. W posiedzeniu uczestniczyli też przedstawiciele Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, Banku Gospodarstwa Krajowego oraz Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W ocenie ministra zdrowia M. Balickiego, ustawa przyjęta przez Sejm zawiera m.in. wadliwe przepisy dotyczące pożyczek z budżetu państwa oraz możliwości ich umorzenia.

22 marca 2005 r. Sejm, przewagą jednego głosu, uchwalił ustawę o restrukturyzacji finansowej publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej autorstwa klubów opozycyjnych. Ustawa zakłada udzielenie - na mocy decyzji ministra finansów - pożyczek z budżetu państwa publicznym szpitalom.

Zdaniem M. Balickiego, to wadliwy zapis. Ustawa nie przewiduje natomiast możliwości przekształcenia szpitali publicznych w spółki użyteczności publicznej, co przewidywał prezydencki (promowany przez M. Balickiego) projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych ZOZ-ów. Z uchwalenia tej ustawy byli natomiast zadowoleni przedstawiciele środowisk medycznych. Ich zdaniem, dobrze się stało, że w ustawie nie ma zapisów o spółkach użyteczności publicznej.

W dyskusji senator Krystyna Sienkiewicz zgłosiła poprawkę do ustawy o restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Poprawka składała się z 33 punktów i zakładała m.in. objęcie restrukturyzacją finansową długów cywilnoprawnych szpitali wobec dostawców (sprzętu, leków, żywności). Poprawka precyzowała też przepisy dotyczące pożyczek dla publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Znalazły się również zapisy o wstrzymaniu egzekucji komorniczych na czas trwania procesu restrukturyzacji placówek.

Pozytywną opinię na temat zaproponowanych zmian wyraził minister zdrowia M. Balicki. Jego zdaniem, sposób obliczania wysokości tej pożyczki - zaproponowany w poprawce - nie budzi wątpliwości.

Minister zdrowia M. Balicki zaznaczył, że w czasie głosowania w Sejmie została odrzucona propozycja ochrony zakładów przed egzekucjami komorniczymi na czas trwania procesu restrukturyzacji, "tak żeby ZOZ mógł złapać oddech i wyjść z kryzysu". "To, co jest w proponowanym pakiecie poprawek, to nie są nowe rozwiązania, ale jest to wynik kilkunastomiesięcznej pracy, więc są to przemyślane i spójne propozycje" - dodał. "Już na następny parlament spadnie to zadanie, które teraz przez opozycję zostało zaniechane: wprowadzenie takich mechanizmów, które zapewnią zdrową gospodarkę finansową. Chodzi o to, aby pieniądze podatników, płacących składki, nie były przeznaczane na opłaty komornicze, na karne odsetki" - wyjaśnił minister zdrowia.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia poparła zaproponowane zmiany i postanowiła zarekomendować senatowi wprowadzenie 33 poprawek do ustawy o restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży senator K. Sienkiewicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

- Wnioski nierozpatrywane:

- w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy, sygnatura Rady UE 6589/05, 6988/05, 6964/05, 6937/05, 7073/05, 6965/05,

- w trybie w trybie art. 8 ustawy - propozycja rozporządzenia Rady wyjaśniającego zakres produktowy objęty środkiem antydumpingowym na przywóz saletry amonowej z Federacji Rosyjskiej i Ukrainy.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady rządzące małym ruchem granicznym na zewnętrznych granicach lądowych Państw Członkowskich i zmieniającego Konwencję z Schengen i Wspólne Instrukcje Konsularne (Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL laying down rules on local border traffic at the external land borders of the Member States and amending the Schengen Convention and the Common Consular Instructions) (COM(2005) 056), sygnatura Rady UE 6766/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.

Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw osób niepełnosprawnych podróżujących transportem lotniczym (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the rights of persons with reduced mobility when travelling by air) (COM(2005) 047), sygnatura Rady UE 6622/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

- Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu i Rady w sprawie informowania pasażerów transportu lotniczego co do identyfikacji przewoźnika oraz komunikowania informacji dotyczących bezpieczeństwa przez państwa członkowskie (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the information of air transport passengers on the identity of the operating carrier and on communication of safety information by Member States (COM (2005) 048), sygnatura Rady UE 6624/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator E. Serocka.

Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Informacja w trybie art. 8 ustawy

- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżania prawa Państw Członkowskich w odniesieniu do środków jakie mają być podjęte dla ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników o zapłonie samoczynnym stosowanych w pojazdach oraz emisji zanieczyszczeń gazowych z silników o zapłonie iskrowym zasilanych gazem ziemnym lub płynnym stosowanych w pojazdach. (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the approximation of the laws of the Member States relating to the measures to be taken against the emission of gaseous and particulate pollutants from compression-ignition engines for use in vehicles, and the emission of gaseous pollutants from positive-ignitition engines fuelled with natural gas or liquefied petroleum gas for use in vehicles) (COM(2003) 522), sygnatura Rady UE 13664/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Z. Cybulski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych w zakresie powtórnego użycia, recyklingu i odtworzenia i zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the type-approval of motor vehicles with regard to their re-usability, recyclability and recoverability and amending Council Directive 70/156/EEC) (COM(2004) 162), sygnatura Rady UE 7532/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Edmund Wittbrodt.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odszkodowań w przypadkach niezgodności z wymaganiami jakości wynikającymi z umów o kolejowy przewóz towarów (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on compensation in cases of non-compliance with contractual quality requirements for rail freight services (Third Railway Package) (COM (2004) 144), sygnatura Rady UE 7150/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Infrastruktury.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Janusz Bargieł.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Zmieniony projekt dyrektywy Parlamentu i Rady dotyczący maszyn i zmieniający dyrektywę 95/16/WE (Amended proposal for a directive of the European Parliament and of the Council on machinery and amending Directive 95/16/EC) (COM (2003)48), sygnatura Rady UE 5557/2001.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator E. Wittbrodt.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej po raz 22 dyrektywę 76/769/EWG o zbliżaniu prawa, rozporządzeń i aktów administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących restrykcji w sprawie marketingu i użycia pewnych niebezpiecznych substancji i preparatów (ftalanów) i zmieniającej dyrektywę Rady 88/378/EWG o zbliżaniu prawa Państw Członkowskich dotyczących bezpieczeństwa zabawek (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending for the 22nd time Directive 76/769/EEC on the approximation of the laws, regulations and administrative provisions of the Member States relating to restrictions on the marketing and use of certain dangerous substances and preparations (phthalates) and amending Council Directive 88/378/EEC on the approximation of the laws of the Member States concerning the safety of toys) (COM(1999) 577), sygnatura Rady UE 13308/99.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Stanisław Huskowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Projekt rozporządzenia Rady w sprawie patentu Wspólnoty (Proposal for a Council Regulation on the Community patent) (COM (2000) 412), sygnatura Rady UE 10786/00.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Urząd Patentowy RP.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Projekt decyzji Rady ustanawiającej bezpieczną, internetową sieć informowania i koordynacji dla służb imigracyjnych Państw Członkowskich (Proposal for a Council Decision establishing a secure web-based Information and Coordination Network for Member States' Migration Management Services) (COM (2003) 727), sygnatura Rady UE 16237/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Krzysztof Jurgiel.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady (Euroatom) ustanawiającej zobowiązania i generalne zasady w sprawie bezpieczeństwa instalacji nuklearnych, Wniosek dotyczący dyrektywy Rady (Euroatom) w sprawie zarządzania wypalonym paliwem i odpadami promieniotwórczymi (Proposal for Council (Euroatom) Directive setting out obligations and general principles on safety of nuclear installation) (Proposal for a Council (Euroatom) Directive on the management of spent fuel and radioactive waste) (COM(2003) 32-1), (COM(2003) 32-2), sygnatura Rady UE 8980/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Z. Cybulski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Zmieniony wniosek rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów (Amended proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on shipment of waste) (COM(2004) 172), sygnatura Rady UE 7102/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Mieczysław Mietła.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

- Wstępna informacja o projekcie dyrektywy o usługach na rynku wewnętrznym UE (Proposal for a directive of the European Parliament and of the Council on services in the internal market) (COM (2004) 2), sygnatura Rady UE 6174/04

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Chronowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały w 65. rocznicę Zbrodni Katyńskiej. Wnioskodawcą projektu była przewodnicząca komisji senator Teresa Liszcz.

Komisja, zgodnie z art. 80 ust. 1 i 2 oraz art. 84 ust. 4 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu wprowadziła do niego poprawki i wniosła o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały. Na sprawozdawcę projektu podczas drugiego czytania wybrano senator T. Liszcz.

Projekt zawiera wezwanie do uznania przez władze rosyjskie zbrodni katyńskiej za ludobójstwo oraz do niezwłocznego przekazania IPN wszystkich akt umorzonego śledztwa w sprawie tej zbrodni, prowadzonego przez prokuraturę rosyjską.

"W 65. rocznicę mordu katyńskiego Senat RP składa hołd pomordowanym najlepszym synom Ojczyzny oraz tym którzy, mimo szykan i prześladowań, walczyli o ujawnienie prawdy o tej zbrodni, także Rosjanom, którzy walczyli o tę prawdę" - głosi tekst.

W projekcie uchwały podkreślono, że "władze Federacji Rosyjskiej usiłują pomniejszyć ciężar tej zbrodni, nie chcąc uznać jej za zbrodnię ludobójstwa i odmawiają udostępnienia Polsce akt prowadzonego w tej sprawie śledztwa, utrudniając tym samym ustalenie pełnej prawdy o mordzie i jego sprawcach".

W związku z tym wezwano władze rosyjskie, "aby zgodnie z prawem międzynarodowym uznały mord katyński za zbrodnię ludobójstwa i doprowadziły do wyjaśnienia wszystkich jego okoliczności oraz ustalenia sprawców (...)".

"Oczekujemy też od strony rosyjskiej niezwłocznego przekazania Instytutowi Pamięci Narodowej wszystkich akt prowadzonego przez prokuraturę rosyjską umorzonego śledztwa w sprawie tej zbrodni" - głosi tekst projektu uchwały.

W opinii obecnego na posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności sekretarza generalnego Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa Andrzeja Przewoźnika, projekt uchwały "zawiera wszystko, co w takim tekście być powinno".

Szef pionu śledczego IPN Witold Kulesza powiedział, że projekt uchwały w kształcie zaproponowanym przez komisję zawiera "jakże ważne dla prokuratorów IPN wsparcie dla polskiego śledztwa i kwalifikacji prawnej zbrodni katyńskiej jako zbrodni ludobójstwa".

W myśl projektu uchwały, Katyń "powinien stać się dla Europy i świata miejscem-symbolem zbrodni przeciwko ludzkości, popełnionych w imię komunistycznej ideologii przez budowniczych sowieckiego imperium zła".

Zaapelowano też do państw Unii Europejskiej i społeczności międzynarodowej o "godne uczczenie pamięci niewinnych ofiar katyńskiej zbrodni ludobójstwa, w imię elementarnych zasad sprawiedliwości i ogólnoludzkiej solidarności, a także ku przestrodze - by nikt nigdy nie dopuścił się podobnej zbrodni".

Jak głosi tekst projektu uchwały, "ujawnienie pełnej prawdy o zbrodni katyńskiej jest koniecznym warunkiem prawdziwego pojednania i przyjaznych stosunków między RP a Federacją Rosyjską oraz między naszymi narodami".

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 22 marca br.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez wiceministra infrastruktury Andrzeja Bratkowskiego oraz posła sprawozdawcę Zbigniewa Janowskiego. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnej ze zmianą zaproponowaną przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych. Ustalono, że poprawkę zarekomenduje Izbie senator Włodzimierz Łęcki.

Następnie komisja przystąpiła do dalszego rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 22 marca br.

Stronę rządową reprezentował wiceminister infrastruktury A. Bratkowski. Obecni byli także poseł sprawozdawca Andrzej Czerwiński i dyrektor Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie Antoni Tokarczuk.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Zofię Skrzypek-Mrowiec.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili w imieniu rządu wiceminister sprawiedliwości Andrzej Grzelak, wiceminister infrastruktury A. Bratkowski oraz dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa w tym resorcie Zdzisław Żydak. Ponadto wysłuchano przedstawicieli środowisk spółdzielczych: Jerzego Jankowskiego z Krajowej Rady Spółdzielczości i Andrzeja Półrolniczaka z Unii Spółdzielców Mieszkaniowych.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury opowiedziała się za wprowadzeniem 18 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Sergiusz Plewa.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

I. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie:

1. (nr wniosku 1) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: adaptacja obiektu na Polski Ośrodek Kulturalno-Oświatowy im. Elizy Orzeszkowej w Grodnie, na Białorusi - 360 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2. ( nr wniosku 20) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie budowy oczyszczalni ścieków i wymiany przyłącza kanalizacyjnego dla Domu Dziecka w Podbrodziu, na Litwie - 151 872 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 151 872 zł.

3. (nr wniosku 21) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont i roboty wykończeniowe w Sanktuarium M.B. w Latyczowie, na Ukrainie - 180 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 180 000 zł.

4. (nr wniosku 22) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont Zespołu Szkół Nr 13 w Kamieńcu Podolskim, na Ukrainie - 117 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 117 000 zł.

5. (nr wniosku 23) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont klas w Szkole Ogólnokształcącej w Iwano-Frankowsku, na Ukrainie - 67 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 67 000 zł.

6. (nr wniosku 24) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont lokalu w Berdiańsku, na Ukrainie - 50 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 50 000 zł.

7. (nr wniosku 25) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: wykonanie studni przy Domu Polskim w Kaczycy, w Rumunii - 25 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 25 000 zł.

8. (nr wniosku 26) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont Domu Polskiego w Suczawie, w Rumunii - 450 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 450 000 zł.

9. (nr wniosku 27) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont Domu Polskiego w Recklinghausen, w Niemczech - 62 246 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 62 246 zł.

10. (nr wniosku 28) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont Domu Polskiego w Bystrzycy, w Czechach - 190 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 190 000 zł.

11. (nr wniosku 29) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont centralnego ogrzewania w siedzibie Kongresu Polaków w Czeskim Cieszynie - 57 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 57 000 zł.

12. (nr wniosku 30) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont siedziby Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Gnojniku, w Czechach - 40 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 40 000 zł.

13. (nr wniosku 31) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont Polskiego Ośrodka Młodzieżowego w Burzaco, w Argentynie - 110 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 32) Stowarzyszenie Wspólnota Polska w Warszawie - Remont (po pożarze) Biblioteki Polskiej im. I. Domeyki w Buenos Aires, w Argentynie - 124 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 124 000 zł.

15. (nr wniosku 33) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: adaptacja poddasza wraz z remontem Szkoły Polskiej w Daugavpilsie, na Łotwie - 278 075 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 278 075 zł.

16. (nr wniosku 34) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu szkoły średniej w Mickunach, na Litwie - 295 963 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 295 963 zł.

17. (nr wniosku 35) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu szkoły podstawowej w Czużakampiach, na Litwie - 151 653 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 151 653 zł.

18. (nr wniosku 36) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu szkoły podstawowej w Dajnowie, na Litwie - 259 144 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 259 144 zł.

19. (nr wniosku 37) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu szkoły średniej w Koleśnikach, na Litwie - 103 144 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 103 144 zł.

20. (nr wniosku 38) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu szkoły podstawowej w Kamionce, na Litwie - 259 144 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 259 144 zł.

21. (nr wniosku 39) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont kościoła w Podborzu, na Litwie - 420 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

22. (nr wniosku 40) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: remont siedziby ZPL w Turmoncie, na Litwie - 145 989 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

23. (nr wniosku 41) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wilnie, na Litwie - 30 497 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 30 497 zł.

24. (nr wniosku 42) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu Szkoły Średniej im. S. Konarskiego w Wilnie, na Litwie - 64 539 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 64 539 zł.

25. (nr wniosku 43) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu szkoły - przedszkola "Wilia" w Wilnie, na Litwie - 30 497 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 30 497 zł.

26. (nr wniosku 44) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu Szkoły Podstawowej na Lipówce w Wilnie, na Litwie - 61 818 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 61 818 zł.

27. (nr wniosku 45) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: budowa Domu Polskiego w Campo do Tenente, w Brazylii - 102 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 102 000 zł.

28. (nr wniosku 46) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dokończenie budowy Domu Polskiego w Guarani das Missoes, w Brazylii - 24 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 24 000 zł.

29. (nr wniosku 47) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie rozbudowy szkoły podstawowej w Borskunach, na Litwie - 148 663 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku do czasu uzyskania opinii z inspekcji obiektu przeprowadzonej przez przedstawicieli komisji oraz ustalenia liczby uczniów szkoły.

30. (nr wniosku 48) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie budowy przedszkola w Ławaryszkach, na Litwie - 370 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 370 000 zł.

31. (nr wniosku 49) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie rozbudowy szkoły podstawowej w Eitminiszkach, na Litwie - 211 765 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 211 765 zł.

32. (nr wniosku 50) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie rozbudowy szkoły podstawowej w Jekabplisie, na Łotwie - 149 733 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 149 733 zł.

33. (nr wniosku 51) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: partycypacja w kosztach budowy sali gimnastycznej przy polskiej szkole średniej w Rezekne, na Łotwie - 737 818 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 737 818 zł.

34. (nr wniosku 52) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: budowa szkoły polskiej w Szaróweczce-Maćkowcach, na Ukrainie - 200 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku do czasu uzyskania opinii z inspekcji obiektu przeprowadzonej przez przedstawicieli komisji oraz ustalenia liczby uczniów szkoły.

35. (nr wniosku 53) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: budowa Domu Kultury Polskiej z częścią oświatową w Barze, na Ukrainie - 120 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

36. (nr wniosku 54) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: partycypacja w kosztach budowy Domu Opieki dla Polaków w Drohobyczu, na Ukrainie - 200 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 200 000 zł.

37. (nr wniosku 55) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup lokalu dla Związku Rodzin Polsko-Egipskich w Kairze, w Egipcie - 350 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

38. (nr wniosku 56) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup lokalu na Dom Polski w Tomsku, w Rosji - 600 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 600 000 zł.

39. (nr wniosku 57) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup, adaptacja i wyposażenie lokalu przeznaczonego na Dom Polski i szkołę sobotnio-niedzielną w Sankt Petersburgu, w Rosji - 1 660 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

40. (nr wniosku 58) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup i remont lokalu na Dom Polski w Białej Cerkwi, na Ukrainie - 170 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

41. (nr wniosku 59) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup i remont lokalu na Dom Polski w Stachanowie, na Ukrainie - 185 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

42. (nr wniosku 60) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: remont i wyposażenie Centrum Metodycznego w Drohobyczu, na Ukrainie - 163 800 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie ze względów formalnych. Wniosek ma być przedłożony przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska".

43. (nr wniosku 61) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: remont Domu Polskiego w Stryju, na Ukrainie - 162 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 162 600 zł.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zakończyła prace nad przygotowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Ostatnie posiedzenie na ten temat odbyło się 26 stycznia br.

Po wprowadzeniu 1 poprawki komisja postanowiła zgłosić projekt do marszałka Senatu. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono senatora Grzegorza Niskiego.

Projekt dotyczył zasad mianowania na kolejne stopnie wojskowe byłych żołnierzy zawodowych i zmierzał do tego, by minister obrony narodowej, a w szczególnych wypadkach, określonych konstytucją, prezydent RP mogli mianować na wyższy stopień wojskowy osoby, które z racji ukończonego wieku lub stanu zdrowia nie podlegają obowiązkowi służby wojskowej, w uznaniu ich działalności związanej z obronnością państwa.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przygotowała projekt ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 26 stycznia br.

Zaaprobowany przez komisję projekt zmierzał do przyznania uprawnień kombatanckich żołnierzom saperom biorącym bezpośredni udział w akcji całkowitego rozminowywania kraju w latach 1945-1956.

Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem inicjatywy ustawodawczej komisję reprezentować będzie senator Maria Berny.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment