Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mirosława Lubińskiego, złożone na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, 2005-02-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 10 lutego br. Nr BPS/DSK-043-33/05, przy którym zostało załączone oświadczenie złożonego przez Pana Senatora Mirosława Lubińskiego w sprawie wyrównania subwencji oświatowej dla miasta Wałbrzycha, proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień:

1. Z budżetu państwa jednostki samorządu terytorialnego otrzymują część oświatową subwencji ogólnej, która jest dzielona pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych. Podział części oświatowej subwencji ogólnej dokonywany jest w szczególności z uwzględnieniem finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, a także dotowania szkół i placówek niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne.

2. Zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 16 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz jednostek samorządu terytorialnego, określa w drodze rozporządzenia, sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.

3. Podziału kwoty planowanej na rok 2005 części oświatowej subwencji ogólnej, po wyłączeniu 0,6% rezerwy tej części subwencji, dokonało Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2005 (Dz.U. Nr 286, poz. 2878).

4. Na podstawie art. 33 ust. 1 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, minister właściwy do spraw finansów publicznych informuje właściwe jednostki samorządu terytorialnego o wynikających z ustawy budżetowej rocznych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnych oraz o wysokości rocznej wpłaty do budżetu państwa.

Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, iż organem właściwym w sprawie udzielenia odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Mirosława Lubińskiego jest Minister Edukacji Narodowej i Sportu.

Łączą wyrazy szacunku

z up. MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Piotr Sawicki

* * *

Informację w związku z oświadczeniami senatora Józefa Sztorca, złożonymi na 71. i 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74 i 75), przekazał Minister Polityki Społecznej:

Warszawa, 16.02. 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczeń złożonych przez senatora Józefa Sztorca na 71. i 72. Posiedzeniu Senatu w dniu 3 i 18 listopada 2004 r., znak BPS/DSK-043-485/04, pragnę poinformować, że:

Obecnie istnieją możliwości realizacji potrzeb komunikacyjnych osób niepełnosprawnych w zakresie związanym z ich dojazdem do zakładu pracy. Uwzględniają one także ważną rolę pracodawców w zapewnieniu tych potrzeb oraz stosowne rekompensaty poniesionych przez nich kosztów w tym zakresie.

Pracodawcy prowadzący zakłady pracy chronionej mogą ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych zaspokajać w różnych formach - podlegających i niepodlegających rygorom pomocy publicznej - potrzeby komunikacyjne osób niepełnosprawnych zarówno w zakresie zaliczanym do pomocy indywidualnej, w ramach indywidualnych programów rehabilitacyjnych, jak i z części ogólnej.

Ponadto, pracodawcy zapewniający zatrudnienie chronione w rozumieniu art. 2 lit. i rozporządzenia KE nr 2204/2002 w zw. z § 3 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (Dz.U. Nr 114. poz. 1194, z późn. zm.) mogą wykazywać koszty transportowe jako podwyższone koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, które zgodnie z art. 6 rozporządzenia KE oraz krajowymi rozporządzeniami programowymi są zaliczane na poczet refundacji w przypadku korzystania przez pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne z instrumentów wsparcia przewidujących przeznaczenie uzyskanych środków na pomoc na zatrudnienie (np. dotyczy to pomocy, o której mowa w art. 25 ust. 2, 3 lub 3a ustawy, art. 26a, czy art. 49 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).

Wobec tych uwarunkowań - pozwalających na rekompensowanie przedmiotowych kosztów - brak więc celowości uruchamiania dodatkowego modułu programu PEGAZ, o którym mowa w oświadczeniu z dnia 3 listopada 2004 r.

Ponadto pragnę poinformować, że za dzień udzielenia pomocy, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt ustawy, w świetle art. 7 pkt 2 (wstęp do wyliczenia) ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. Nr 141, poz. 1177, z późn. zm.), która obowiązywała w dniu zawarcia umów będących podstawą udzielenia tej pomocy - za dzień jej udzielenia należy uznać dzień zawarcia umowy, a nie dokonania przelewu środków. Natomiast za dzień udzielenia pomocy w formie zwolnienia podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości a 2004 r. należy zaś uznać - zgodnie z art. 7 pkt 2 list. a ustawy dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy.

Środki, w odniesieniu do których dzień udzielenia przypadał do dnia 30 kwietnia 2004 r. oraz środki, które wpłynęły na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych do tej daty traktowane są jako środki przedakcesyjne, wydatkowane na przedakcesyjnych zasadach, tj. na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 27 sier0nia 1997 r. oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 3, poz. 22 z późn. zm.).

Należy jednak podkreślić, że w przypadku, gdy pomoc miała charakter przedakcesyjny stosuje się do niej przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2002 r., a gdy poakcesyjny - ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Nr 121, poz. 1291) oraz rozporządzenia programowe (np. w zakresie rozliczania pomocy, o której mowa w art. 25 ust. 2, 3 lub 3a lub art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (Dz.U. Nr 114, poz. 1194, z późn. zm.).

Łączę wyrazy szacunku

MINISTER

z up.

Leszek Stanisław Zieliński

SEKRETARZ STANU

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, 2005-02-18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma z dnia 10 lutego 2005 r., znak: BPS/DSK-043-32-05, uprzejmie przedstawiam odpowiedź na oświadczenie Pana Senatora Adama Bieli dotyczące kwestii związanych z obowiązkiem wpłaty równowartości umorzonego kredytu mieszkaniowego do budżetu państwa.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1988 r. w sprawie ogólnych zasad udzielania kredytu bankowego na cele mieszkaniowe (Dz.U. z 1989 r. Nr 1, poz. 1) banki udzielały inwestorom budownictwa mieszkaniowego, a w szczególności spółdzielniom mieszkaniowym, kredytów na warunkach preferencyjnych. Jedną z preferencji stosowanych przy udzielaniu tych kredytów było umorzenie w określonych przypadkach części kredytu. Przepis § 15 ust. 1 powołanego rozporządzenia zobowiązał banki do wpłaty równowartości umorzonego kredytu do budżetu państwa w razie przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu. Ponieważ przepisy regulujące zasady udzielania kredytu bankowego na cele mieszkaniowe nie przewidywały żadnego mechanizmu waloryzacji równowartości umorzonego kredytu, to należność z tego tytułu jest wpłacana do budżetu państwa w wartości nominalnej.

Ogólne zasady przekształcania lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego we własnościowe prawo do lokalu, jak też zasady nabywania prawa własności do lokalu zajmowanego dotychczas na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu, określają przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Zgodnie z tymi przepisami - dla osiągnięcia wskazanych praw - członek spółdzielni obowiązany jest wnieść środki finansowe w wysokości odpowiadającej różnicy pomiędzy aktualną wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wkładu mieszkaniowego. Taki sposób naliczania należności z tytułu uzyskania silniejszego prawa do zajmowanego lokalu powoduje, iż spółdzielnie mieszkaniowe osiągają nadwyżkę finansową wynikającą ze zwaloryzowania umorzonej części kredytu mieszkaniowego. Zmiana sposobu rozliczeń finansowych związanych z omawianymi czynnościami w takim kierunku, aby spółdzielnie pobierały od swych członków należność z tytułu umorzonej części kredytu w wysokości nominalnej, wymagałaby odpowiednich zmian ustawowych. Propozycje zmierzające w tym kierunku były już niejednokrotnie zgłaszane przez posłów, zarówno w trakcie prac legislacyjnych nad projektem ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, jak i przy późniejszych jej nowelizacjach. Propozycje te nie znajdowały jednak wymaganej większości.

Odmiennie ukształtowane - niż ma to miejsce w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych - zostały rozwiązania dotyczące tych członków spółdzielni mieszkaniowych, którym przysługują lokatorskie prawa do lokali spółdzielczych i którzy są obciążeni zadłużeniem z tytułu kredytów mieszkaniowych objętych przejściowym wykupem odsetek ze środków budżetu państwa. Członkowie tacy, dokonując przekształcenia spółdzielczego prawa do lokalu z lokatorskiego na własnościowe, bądź uzyskując do mieszkania zajmowanego na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu - prawo własności, korzystają z częściowego umorzenia kwoty zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek. Zgodnie jednak z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1115 z późn. zm.), aby członkowie tacy mogli skorzystać ze wskazanego umorzenia, spółdzielnia musi ograniczyć swoje żądania z tytułu umorzenia kredytu - dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy - do jego nominalnej wysokości.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia pragnę jednocześnie wskazać, że problematyka obu powołanych ustaw, na podstawie których dokonywane są rozliczenia z tytułu zmiany praw do zajmowanych lokali, mieści się w zakresie działania Ministra Infrastruktury. W razie potrzeby uzyskania bardziej szczegółowych wyjaśnień w tym zakresie celowe byłoby zatem zwrócenie się wprost do Ministra Infrastruktury.

Łączą wyrazy szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Piotr Sawicki

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Andrzeja Spychalskiego, złożone na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, dnia 21.02.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na tekst oświadczenia złożonego przez Pana senatora Andrzeja Spychalskiego podczas 76 posiedzenia Senatu RP w dniu 03 lutego 2005 r. w sprawie zabezpieczenia finansowania prac przygotowawczych w zakresie wykupu gruntów pod budowę obwodnicy Skalmierzyc, podtrzymuję stanowisko jakie zostało zaprezentowane w przedmiotowej sprawie przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad przy piśmie nr GDDKi/BPI-2/KM/301/073/253/05 z dnia 15.02.2005 r. (w załączeniu), skierowanym bezpośrednio na ręce Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk

Senator

Rzeczypospolitej Polskiej

Pan Andrzej Spychalski

W odpowiedzi na pismo Pana senatora z dnia 24 stycznia br., w sprawie zabezpieczenia na rok bieżący środków finansowych w wysokości 13 mln zł na wykup gruntów pod budowę Obwodnicy Nowych Skalmierzyc w ciągu dk nr 25, uprzejmie informuję, iż na początku bieżącego roku została przeznaczona kwota w wysokości 1 380 000 zł.

Z uwagi na obowiązujący GDDKiA zakres rzeczowo-finansowy dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego, nie jest możliwe przyznanie w I kwartale 2005 roku kwoty 13 mln zł. W związku z powyższym Oddział GDDKiA w Poznaniu zmniejszył środki finansowe na przedmiotowym zadaniu do kwoty 180 tys. zł.

Mając powyższe na uwadze GDDKiA informuje, iż w przypadku uruchomienia dodatkowego źródła finansowania, dopełnimy wszelkich starań, aby sukcesywnie realizować fazę przygotowawczą w zakresie wykupu gruntów na rok bieżący.

Edward Gajerski

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, dnia 22 lutego 2005 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu RP
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 10 lutego br. (zn. BPS/DSK-043-30/05) w związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Henryka Stokłosę na 76 posiedzeniu Senatu w dniu 3 lutego br. proszę uprzejmie o przyjęcie do wiadomości następującego stanowiska:

Ministerstwo Spraw Zagranicznych, kierując się przyjętymi założeniami polskiej polityki zagranicznej w ogóle, a w odniesieniu do krajów Azji Środkowej w szczególności oraz realizując równocześnie zasadę ekonomizacji polityki zagranicznej, wita i popiera wszelkie inicjatywy prowadzące do intensyfikacji stosunków gospodarczych z zagranicą. W rozwoju tych stosunków widzimy możliwość zaspokojenia szeroko rozumianych interesów gospodarczych i politycznych Polski oraz szansę uzyskania wpływu na zgodne z tymi interesami kształtowanie międzynarodowych rozwiązań traktatowych.

Zgodnie z powyższym Ministerstwo Spraw Zagranicznych deklaruje swoje poparcie i wszelką będącą w zakresie jego kompetencji i możliwości pomoc dla polskich przedsiębiorców i inwestorów, którzy zdecydują się na wymianę handlową, świadczenie usług, bądź inne formy działalności na terenie Afganistanu. Zdając sobie sprawę z ogromu potrzeb, jakie zgłasza gospodarka tego kraju, oraz odpowiadających temu potencjalnych korzyści z wejścia na jego rynek, należy sobie jednak uświadamiać związane z tym trudności działania, płynące zarówno z nieustabilizowanej jeszcze sytuacji politycznej, jak i braków w funkcjonowaniu miejscowego aparatu administracyjnego, bankowości czy sądownictwa. Tym należy zapewne tłumaczyć dotychczasową wstrzemięźliwość polskiego businessu w odniesieniu do działania na terenie Afganistanu lub współpracy z tamtejszymi firmami. W tym zakresie należałoby oczekiwać inicjatywy ze strony samorządu polskich przedsiębiorców - zarówno na szczeblu centralnym, jak i regionalnym oraz w płaszczyźnie branżowej - który winien doprowadzić do bezpośrednich kontaktów polsko-afgańskich. Resort Spraw Zagranicznych będzie wszelkie takie inicjatywy - zarówno zbiorowe, jak i indywidualne - upowszechniać i wspierać.

Z wyrazami szacunku

Bogusław Zaleski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dnia 2005-02-23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senator Marię Szyszkowską na 76 posiedzeniu Senatu w dniu 3 lutego 2005 r. w sprawie prywatyzacji polskich uzdrowisk, uprzejmie informuję, że w dniu 4 stycznia 2005 r. Rada Ministrów przyjęła Sprawozdanie z prac Międzyresortowego Zespołu ds. Aktywizacji Społeczno-Gospodarczej Uzdrowisk w którym zawarto koncepcję prywatyzacji spółek uzdrowiskowych. Biorąc pod uwagę założone cele procesu prywatyzacji spółek uzdrowiskowych, założono dokonanie podziału spółek uzdrowiskowych na trzy grupy:

1. Spółki uzdrowiskowe wyłączone z prywatyzacji. Jest to grupa spółek o szczególnym znaczeniu dla lecznictwa uzdrowiskowego w Polsce, a jej wyłączenie z prywatyzacji podyktowane jest koniecznością zabezpieczenia interesów ochrony zdrowia społeczeństwa polskiego.

2. Spółki uzdrowiskowe, wymagające indywidualnej ścieżki prywatyzacyjnej, z wyłączeniem prywatyzacji złóż kopalin leczniczych. Istotnym jest w tej grupie utrzymanie wpływu Skarbu Państwa na działalność prywatyzowanych spółek przez okres 5 lat od momentu prywatyzacji, toteż zbywanie akcji powinno następować stopniowo, w parkietach.

3. Spółki uzdrowiskowe, które powinny być sprywatyzowane poprzez zbycie akcji/udziałów stanowiących własność Skarbu Państwa.

Zaszeregowanie poszczególnych spółek uzdrowiskowych do jednej z w/w grup powinno nastąpić na podstawie szczegółowej analizy. Jednocześnie uprzejmie informuję, że o szczegółowych działaniach w tym zakresie informację, może przedstawić Minister Skarbu państwa, odpowiadający za spółki skarbu państwa

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Zbigniew Podraza

* * *

Zastępca Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):

Warszawa, 23 lutego 2005 roku

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypos
politej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazanym oświadczeniem, złożonym przez senatora Tadeusza Bartosa na 73. posiedzeniu Senatu 3 grudnia 2004 roku (BPS/DSK-043-560/04), z upoważnienia Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Stanowisko w sprawie audycji o tematyce rolnej, emitowanych w Telewizji Polskiej S.A., przekazał p. Jan Dworak, prezes Zarządu TVP S.A.

Prezes J. Dworak nie zgodził się z zarzutem, sformułowanym w oświadczeniu senatora T. Bartosa, że w programach Telewizji Polskiej S.A. lansuje się opinię, iż to rolnicy, jako jedyna grupa społeczna, skorzystali na integracji z Unią Europejską.

Pan J. Dworak poinformował, że w ramach Redakcji Audycji Rolnych, emitowanych w Programie 1 TVP S.A., pojawia się wiele informacji o problemach polskiej wsi i rolnictwa. W audycjach takich, jak "Agrobiznes", "Agrolinia" i "Tydzień" nie tylko omawiane są korzyści związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, ale poruszane są również zagadnienia wzrostu kosztów produkcji (materiału siewnego, nawozów i środków ochrony roślin) i jednoczesnego spadku cen skupu płodów rolnych.

Z przekazanych przez J. Dworaka informacji wynika także, że w ww. audycjach wiele uwagi poświęca się problemom, z jakimi borykają się polscy rolnicy przy korzystaniu z dopłat bezpośrednich i funduszy pomocowych oraz zakłóceniom, jakie spowodowała zmiana przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Kolejną kwestią, zdaniem J. Dworaka często poruszaną w audycjach rolnych TVP S.A., jest wciąż olbrzymie bezrobocie - zarówno jawne jak i ukryte - występujące na polskiej wsi.

Proszę o rozważenie powyższych informacji w kontekście treści oświadczenia senatora Tadeusza Bartosa. Proszę również o przyjęcie wyrazów ubolewania z powodu zwłoki w udzieleniu wyjaśnień, spowodowanej opóźnieniem w przekazaniu stanowiska przez nadawcę, co jest przedmiotem odrębnego postępowania w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

Z poważaniem

Aleksander Łuczak

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, 2005-02-23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego (nr BPS/DSK-043-56/05), pragnę uprzejmie poinformować, co następuje:

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu zdaje sobie sprawę z faktu, iż nałożony na studiujących w trybie zaocznym studentów szkół zawodowych obowiązek odbywania 15 tygodni praktyk zawodowych, może w niektórych przypadkach nastręczać trudności. Pragnę jednak zwrócić uwagę, iż intencją uruchomienia odrębnego typu jednostek szkolnictwa wyższego tj. wyższego szkolnictwa zawodowego było doprowadzenie do wykształcenia absolwentów, którzy bezpośrednio po ukończeniu studiów będą w stanie podjąć pracę w specjalności, którą ukończyli. Jednym z podstawowych elementów wykształcenia tego typu absolwentów jest odbycie praktyki zawodowej, i to w możliwie najszerszym wymiarze. Mając świadomość, że studenci zaoczni rekrutują się przede wszystkim spośród ludzi pracujących, ustawodawca zapewnił możliwość zwolnienia przez senat uczelni z odbywania praktyki tych studentów którzy wykonują pracę zawodową zgodną z obraną specjalnością studiów.

Jednym ze sposobów usprawnienia kształcenia na studiach zawodowych było opracowanie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów. Na tych kierunkach, które mają już opracowane standardy kształcenia na poziomie zawodowym, wprowadzane są zróżnicowane, najczęściej niższe od dotychczas obowiązujących, wymiary praktyk zawodowych. W ocenie MENiS dopasowanie wymiaru praktyk do uwarunkowań kształcenia na poszczególnych kierunkach, w znaczący sposób spowoduje poprawę sytuacji, wzbudzającej obecnie niepokój Pana Senatora.

Pragnę jednocześnie poinformować Pana Marszałka, że w procesie tworzenia przez szkoły zawodowe nowych kierunków lub specjalności studiów, zawsze przestrzegana jest zasada dołączania do wniosków składanych w MENiS deklaracji zakładów pracy, które zobowiązują się do przyjęcia na praktyki odpowiedniej liczby studentów. Deklaracje te są weryfikowane zarówno przez pracowników MENiS, jak i przez oceniającą wniosek Państwową Komisję Akredytacyjną. Jednym z kryteriów oceny jest możliwość zapewnienia odbycia praktyk w mieście będącym siedzibą uczelni lub w miejscowościach położonych w promieniu ok. 20-30 km od siedziby szkoły wyższej. Taki sposób organizacji praktyk zawodowych zapewnia zminimalizowanie kosztów ponoszonych przez uczelnie, a także indywidualnie przez studentów.

Z poważaniem

w/z MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Tadeusz Szulc

* * *

Minister Gospodarki i Pracy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Markowskiego, złożone na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, 24.02.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Jerzego Markowskiego Senatora RP z dnia 03.02.2005 r. w sprawie łączenia kopalń węgla kamiennego "Wujek" i "Śląsk", pragnę przedstawić stanowisko Ministerstwa Gospodarki i Pracy.

Górnictwo węgla kamiennego uzyskuje w bieżącym roku dodatnie wyniki finansowe. Na poprawę sytuacji finansowej górnictwo w 2004 r. wpłynęły w decydującym stopniu następujące czynniki:

- występowanie korzystnej koniunktury na światowych rynkach zbytu wyrażającej się znacznym wzrostem cen węgla eksportowanego i związanym z tym wzrostem przychodów ze sprzedaży oraz wpływu tej koniunktury na ceny zbytu węgla na rynku krajowym,

- realizacja przedsięwzięć proefektywnościowych założonych w przyjętym w dniu 27 kwietnia 2004 r. przez Radę Ministrów dokumencie pt. "Restrukturyzacja górnictwa węgla kamiennego w latach 2004 - 2006 oraz strategia na lata 2007 - 2010",

- oddłużenie z końcem 2003 r. przedsiębiorstw górniczych w trybie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa... oraz na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o restrukturyzacji górnictwa... na łączną kwotę 18,1 mld zł, co zakończyło lawinowe narastanie kosztów finansowych z tytułu odsetek od zobowiązań.

Poprawa sytuacji finansowej oraz zmiana sytuacji na rynku węgla pozwoliła na spowolnienie realizacji niektórych celów, w tym restrukturyzacji zdolności produkcyjnych. Niemniej jednak wykorzystując dobrą sytuację w sektorze spółki węglowe muszą brać pod uwagę również możliwość pogorszenia tej sytuacji.

Spółki węglowe przyjęły integrację zakładów górniczych jako jeden z zasadniczych sposobów restrukturyzacji. Wykorzystuje się dotychczasowe doświadczenie w zakresie łączenia kopalń dla stopniowej likwidacji kopalń o kończących się zasobach, co daje możliwość wybrania części ich zasobów - zalegających w filarach ochronnych zakładu górniczego oraz partiach przygranicznych. Zintegrowane kopalnie w mniejszym stopniu odczuwają niekorzystne skutki wahań sprzedaży przez możliwość dostosowania produkcji do potrzeb rynku i posiadają większą możliwość optymalizacji zatrudnienia poprzez przegrupowanie załóg, ograniczenia zatrudnienia na powierzchni i konsolidacji służb utrzymania ruchu.

W wyniku minimalizacji zakresu niezbędnych inwestycji poprzez optymalne wykorzystanie majątku produkcyjnego, wygaszanie wydobycia w parcelach nie gwarantujących jego opłacalności, sukcesywnej likwidacji nadwyżek zdolności produkcyjnych oraz upraszczaniu modelu zakładu górniczego i racjonalizacji zatrudnienia powinno nastąpić dostosowanie poziomu produkcji do wymogów rynku, przy równoczesnym uzyskaniu korzystnego wyniku ekonomicznego. Działania te pozwalają na ograniczenie kosztów działalności spółek i przygotowanie się do wystąpienia dekoniunktury na węgiel.

Odnośnie sytuacji mającej wpływ na podjęcie decyzji o połączeniu KWK "Śląsk" do KWK "Wujek" wchodzących w skład Katowickiego Holdingu Węglowego, pragnę poinformować, iż w KWK "Śląsk" S.A. nastąpiło obniżenie wydobycia od kwietnia 2003 r. do poziomu ok. 8000 t/dobę do wielkości 3000 t/dobę. Powyższe było pochodną wystąpienia zagrożeń pożarowych w pokładzie 502 w partii K i J, skutkujących okresowymi wyłączeniami ścian z produkcji.

Uruchomione w 2003 r. ściany nie uzyskiwały planowanego wydobycia z uwagi na występowanie zaburzeń tektonicznych, wymyć pokładu i częstych opadów stropu, ale także wskutek zaszłości będących rezultatem zdarzeń losowych, które miały miejsce w tej kopalni.

Przygotowany przez Kierownictwo Kopalni na początku 2004 r. program naprawczy, zakładał poprawę sytuacji wydobywczej w czerwcu 2004 r. po uruchomieniu ściany 10 d w pokładzie 510 w partii J.

W dniu 20.07.2004 r. w zrobach tej ściany wystąpiło zagrożenie pożarowe w wyniku czego ścianę czasowo odizolowano wentylatoryjnie i utworzono pole pożarowe.

Zmniejszenie wydobycia i sprzedaży węgla związane z w/w sytuacją techniczno-geologiczną kopalni wpłynęło zdecydowanie na zmniejszenie przychodów kopalni i w konsekwencji prowadziło do stałego pogorszenia wyników ekonomiczno-finansowych. W tym czasie, tj. za 8 miesięcy 2004 r. Kopalnia uzyskała ujemny wynik finansowy brutto w wysokości - 46.162,0 tys. zł.

Przeprowadzona przez KHW S.A. analiza frontu wydobywczego nie gwarantowała w najbliższym okresie czasu zwiększenia wydobycia w kopalni i w konsekwencji poprawy wyniku ekonomicznego, natomiast dalsze utrzymywanie takiego stanu powodowało narastanie problemów finansowych kopalni i prowadziło do znacznego obniżenia planowanego wyniku finansowego Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. jako całości.

Biorąc pod uwagę powyższe Zarząd Holdingu, po rozważeniu wielu wariantów uznał, że dalsza samodzielna działalność KWK "Śląsk" w ramach Katowickiej Grupy Kapitałowej będzie powodowała obniżenie wskaźników techniczno-ekonomicznych, pogorszenie kondycji finansowej i wiarygodności KHW S.A. jako dużego dostawcy węgla.

Możliwością rozwiązania powyższych problemów była głęboka restrukturyzacja organizacyjna, techniczna i zatrudnieniowa kopalni, polegająca na przyłączeniu jej do KWK "Wujek" jako rejonu wydobywczego "Śląsk".

Zdaniem KHW S.A. rozwiązanie powyższe zapewni:

- restrukturyzację zatrudnienia, poprzez alokację załogi do pozostałych kopalń KHW S.A. i odejść naturalnych,

- uwolnienie majątku nieprodukcyjnego,

- uproszczenie struktury organizacyjnej,

- lepsze wykorzystanie maszyn i urządzeń produkcyjnych,

- większą elastyczność frontu wydobywczego, co ma zasadnicze znaczenie dla poprawy poziomu bezpieczeństwa pracującej załogi,

- możliwość dywersyfikacji wydobycia na dwa rejony wydobywcze i stworzenie możliwości pełnego wykorzystania zasobów obszaru górniczego "Śląsk",

- poprawę gospodarki materiałowej i zmniejszenie stanu zapasów.

W celu realizacji procesu przyłączenia KWK "Śląsk" do KWK "Wujek", Zarząd KHW S.A, uchwałą nr 506/2004 z dnia 26.08.2004 r. powołany został zespół roboczy, którego zadaniem było przygotowanie wszechstronnej analizy odnośnie wszystkich obszarów procesu przyłączenia i wypracowanie wniosków. Zespół zakończył prace i potwierdził zasadność podjęcia decyzji o połączeniu KWK "Śląsk" do KWK "Wujek".

Z poważaniem

MINISTER GOSPODARKI I PRACY

w zastępstwie

Jacek Piechota

SEKRETARZ STANU

* * *

Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatorów Janusza Lorenza, Mariana Kozłowskiego, Władysława Mańkuta, Wiesława Pietrzaka, złożone na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, 2005-02-24

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Janusza Lorenza wspólnie z senatorami Marianem Kozłowskim, Władysławem Mańkutem, Wiesławem Pietrzakiem na 76. posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 3 lutego 2005 r., dotyczące umożliwienia spiętrzenia wody dla Zespołu Elektrowni Wodnych Łyna w garnizonie Bartoszyce, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie chciałbym poinformować, iż w resorcie Obrony Narodowej dokonano wnikliwej analizy przedstawionego problemu. Stwierdzono jednak, iż w myśl aktualnie obowiązujących przepisów nie jest możliwe uwzględnienie prośby o pozytywne zaopiniowanie wniosku o wydanie zgody na budowę stopnia spiętrzającego poziom wody na rzece Łyna.

Lokalizacja inwestycji w pobliżu terenów wojskowych może wiązać się z pewnymi ograniczeniami wynikającymi z oddziaływania obiektów wojskowych. Dlatego też zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się granice terenów wojskowych (terenów zamkniętych) oraz granice ich stref ochronnych.

Według posiadanych informacji, zasięg zbiornika wodnego, który powstanie przy budowie omawianej elektrowni obejmowałby częściowo strefy ochronne terenu wojskowego. Zabudowa stref ochronnych może spowodować zagrożenie rażenia pociskami osób i mienia znajdujących się poza obszarem strzelań. Pozbawienie wyżej wymienionego obiektu wymaganych prawem stref zagrożenia, w konsekwencji może doprowadzić do zakazu prowadzenia szkolenia strzeleckiego 20 Brygady Zmechanizowanej. Należy wspomnieć, że istniejący obiekt spełnia warunki bezpieczeństwa i nie jest przewidywana jego modernizacja lub przebudowa. Propozycja przeniesienia strzelnicy garnizonowej w inne miejsce byłoby przedsięwzięciem kosztownym, szacowanym wstępnie na co najmniej 12-16 mln zł.

Pragnę podkreślić, że garnizon Bartoszyce jest garnizonem priorytetowym dla Sił Zbrojnych RP. Wyłączenie jego obiektów szkoleniowych z eksploatacji może doprowadzić do podważenia zasadności dalszego funkcjonowania jednostki wojskowej w garnizonie. W związku z tym, sugestia, że budowa elektrowni i zalewu zmniejszy bezrobocie, może budzić wątpliwości, w kontekście likwidacji wielu miejsc pracy w jednostce wojskowej.

Warunkiem zrealizowania omawianej inwestycji jest zapewnienie bezkolizyjnego funkcjonowania obiektów szkoleniowych wojska. W związku z powyższym, stanowisko wypracowane wspólnie na spotkaniu przedstawicieli wojska z władzami lokalnymi, przewidujące alternatywną lokalizację małej elektrowni wodnej z zaporą przejezdną w ciągu ul. Poniatowskiego w Bartoszycach - wydaje się właściwe.

Pozwolę sobie żywić nadzieję, że powyższą odpowiedź uzna Pan Marszałek oraz Panowie Senatorowie Janusz Lorenz, Marian Kozłowski, Władysław Mańkut, Wiesław Pietrzak za uzasadnioną.

Z wyrazami szacunku i poważania

wz. Janusz ZEMKE

SEKRETARZ STANU - I ZASTĘPCA

MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2005-02-24

Pan prof.
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z przekazanym przez Pana Marszałka wystąpieniem pana Tadeusza Bartosa Senatora Rzeczypospolitej polskiej, dotyczącym zajmowania rachunków bankowych szpitali uprzejmie wyjaśniam, iż wejście w życie art. 890 § 2 k.p.c., nie wyłącza obowiązywania art. 831 k.p.c.

Celem wprowadzenia zmiany w art. 890 było poddanie kontroli sądowej, wypłat z rachunków bankowych dłużnika, przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników.

Art. 890 nie ma zastosowania do tych środków finansowych, które podlegają ochronie na podstawie przepisów szczegółowych, w tym art. 831 k.p.c.

Obowiązywanie art. 831 k.p.c. powoduje więc, iż nie jest możliwe zajęcie całych rachunków bankowych szpitali.

Zajęcie z tytułu obowiązywania art. 890 dotyczy może tylko kwot nie będących wynagrodzeniem za usługę wykonywaną w ramach kontraktu z narodowym Funduszem Zdrowia, a w zakresie kwot pochodzących z Narodowego Funduszu Zdrowia tylko do wysokości 25% ich wartości.

Powyższa interpretacja przepisów k.p.c. poparta jest wspólnym stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Sprawiedliwości wypracowanym bezpośrednio przed wejściem w życie art. 890 k.p.c.

Wątpliwości i emocje, jakie towarzyszą obowiązywaniu art. 890 k.p.c. spowodowały, iż Minister Sprawiedliwości podjął prace zmierzające do zmian obecnego brzmienia przepisu art. 890 § 2,

Propozycja Ministra Sprawiedliwości przedstawiona została na posiedzeniu Komitetu Rady Ministrów w dniu 17 lutego 2005 r. Prace legislacyjne zmierzające do zmiany art. 890 mają być prowadzone w ramach tzw. szybkiej ścieżki legislacyjnej.

W kolejnej kwestii poruszonej w wystąpieniu, a dotyczącej traktowania szpitali jako przedsiębiorstwa, zwracam uwagę, iż pomimo szczególnej jego formy działania, trudno wyłączyć go spod definicji przedsiębiorcy zawartej w obowiązujących przepisach prawnych tj. ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807) czy też ustawy k.c.

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są osobami prawnymi i działalność jaką wykonują można zakwalifikować do zarobkowej działalności usługowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły.

Również przepisy unijne, a w szczególności rozporządzenie Komisji (WE) oraz 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001 za "przedsiębiorstwo" uważa podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Zalicza się tu w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek, firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub konsorcja prowadzące regularną działalność gospodarczą.

Mając na względzie specyfikę działalności szpitala jako przedsiębiorcy oraz wychodząc naprzeciw potrzebom zarówno świadczeniodawcy jak i świadczeniobiorcy, Minister Zdrowia w najbliższym czasie, podejmie kroki zmierzające do stworzenia samodzielnym zakładom opieki zdrowotnej, prawnych możliwości odpłatnego udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie nie naruszającym praw osób podlegających ubezpieczeniu.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Zbigniew Podraza

* * *

Minister Finansów przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, 2005-02-28

Pan
Kazimierz KUTZ
Wicemarszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do nadesłanego przy piśmie Pana Marszałka z dnia 10 lutego 2005 r. znak PS/DSK-043-32-05 tekstu oświadczenia dotyczącego problemów funkcjonowania przedsiębiorstwa państwowego Poczta Polska, złożonego przez senatora Adama Bielę na 76 posiedzeniu Senatu RP w dniu 3 lutego 2005 r., przedstawiam poniżej stanowisko dotyczące poruszonej w tym oświadczeniu kwestii zwolnienia listonoszy z obowiązku uiszczania podatku od ekwiwalentu za używanie samochodów prywatnych do celów służbowych.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zatem wszelkie wypłaty dokonywane przez pracodawcę na rzecz pracownika stanowią przychód pracownika, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.

Od dnia 1 maja 2004 r. ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 93, poz. 894) dodano art. 21 ust. 1 pkt 23b. Na podstawie tego przepisu ustawy, ze zwolnienia od podatku dochodowego korzysta zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdu stanowiącego własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw.

Zwolnienie ma zatem zastosowanie jedynie w przypadku, gdy do wypłaty świadczenia obligują pracodawcę bądź dają mu prawo do zwrotu kosztów przepisy odrębnych ustaw. Zgodnie z art. 6a ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" (Dz.U. Nr 106, poz. 675 z późn. zm.), listonoszom używającym własnych pojazdów, do celów służbowych, w jazdach lokalnych, może być przyznane prawo do zwrotu kosztów związanych z używaniem tych pojazdów - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego lub do wysokości nieprzekraczającej stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

Zatem otrzymywany przez listonosza zwrot kosztów z tytułu używania własnego pojazdu do celów służbowych, korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym. Kwota zwrotu podlegająca przedmiotowemu zwolnieniu jest limitowana do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).

W sytuacji, gdy zostanie przekroczona wysokość należności za korzystanie z samochodu prywatnego do celów służbowych wynikająca z powołanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury, nadwyżka podlega opodatkowaniu łącznie z pozostałymi składnikami wynagrodzenia listonosza.

Łączę wyrazy szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Piotr Sawicki

* * *

Minister Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 76. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 80):

Warszawa, 2005.02.28

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rze
czypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przesłanymi przy pismach z dnia 10 lutego 2005 r. (znak: BPS/DSK-043-29/05 oraz BPS/DSK-043-60/05) oświadczeniami złożonymi przez Pana Senatora Józefa Sztorca na 76 posiedzeniu Senatu w dniu 3 lutego br. w sprawie lokalizacji instytucji odwoławczej od orzeczeń lekarzy orzeczników z terenu działania dawnego Oddziału ZUS w Tarnowie oraz w sprawie przekazania danych na temat pracy Oddziałów ZUS w Tarnowie i Nowym Sączu przed ich reorganizacją, uprzejmie informuję, co następuje.

1. Liczba klientów Oddziałów ZUS w Tarnowie i Nowym Sączu w 2004 roku kształtowała się następująco:

Oddział ZUS w Nowym Sączu:

- liczba płatników aktywnych: 33 026

- liczba osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe: 124 462

- liczba ubezpieczonych (bez emerytów i rencistów): 243 597

Oddział ZUS w Tarnowie

- liczba płatników aktywnych: 19 838

- liczba osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe: 94 405

- liczba ubezpieczonych (bez emerytów i rencistów): 168 239

2. W 2004 roku zatrudnienie w Oddziale ZUS w Tarnowie wynosiło 539 osób, a w Oddziale ZUS w Nowym Sączu 974 osoby.

3. Komisja lekarska Zakładu Ubezpieczeń Społecznych obejmująca terytorium Oddziału ZUS w Nowym Sączu, zgodnie z zarządzeniem Prezesa ZUS nr 46 z dnia 27 grudnia 2004 r. ma siedzibę w Oddziale ZUS w Nowym Sączu. Ponadto informuję, że od decyzji organu rentowego wydanych na podstawie orzeczenia lekarza orzecznika Oddziału ZUS w Nowym Sączu oraz Oddziału ZUS w Tarnowie w 2004 roku wniesiono kolejno 2958 i 2152 odwołania,

4. Pani Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych poinformowała mnie, że zmiany organizacyjne polegające na przekwalifikowaniu Oddziału ZUS w Tarnowie na pełnozakresowy Inspektorat i podporządkowaniu go oddziałowi ZUS w Nowym Sączu nie spowodowały żadnych zmian w planie rzeczowo-finansowym działalności Zakładu w zakresie budowy i zakupów środków trwałych, w częściach dotyczących zadań budowlanych. Prace mające na celu rozbudowę i modernizację budynku O/ZUS w Nowym Sączu przy ul. Węgierskiej 11 rozpoczęły się już w 2001 roku, tak więc dużo wcześniej niż przeprowadzono restrukturyzację terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu.

Z poważaniem

MINISTER

z up.

PODSEKRETARZ STANU

Agnieszka Chłoń-Domińczak


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu