Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozważano, na wniosek senatora Gerarda Czai, podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy - Kodeks cywilny. Proponowana zmiana dotyczyła usunięcia wymogu notarialnego poświadczania podpisów osób niewidomych.
Senatorowie zapoznali się z problemami osób niewidomych, które przedstawili przewodnicząca Zarządu Głównego Polskiego Związku Niewidomych Anna Woźniak-Szymańska, mecenas Władysław Gołąb i psycholog w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Henryk Klimaszewski. Wskazali oni na trudności, z jakimi spotykają się przy załatwianiu spraw związanych z koniecznością złożenia podpisu.
W dyskusji przedstawiciele osób niewidomych zaproponowali usunięcie wymogu notarialnego poświadczania podpisu, a także przedstawili kilka wersji nowelizacji art. 80 kodeksu cywilnego, w tym m.in. podpis w obecności osoby godnej zaufania, podpis elektroniczny, faksymile.
Obecni na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości (wiceminister Tadeusz Wołek, profesor Zbigniew Radwański i dyrektor Departamentu Prawnego Beata Mik) uznali za zasadne zmniejszenie rygoru, który - przy stosowanej nadinterpretacji - wynika z obecnie obowiązującego brzmienia tego przepisu, ale równocześnie wskazywali na potrzebę ochrony osób niewidomych przed możliwymi nadużyciami
. W Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego, działającej przy ministrze sprawiedliwości, podjęto już prace nad zmianą art. 80 kodeksu cywilnego, ale projekt chciano dołączyć do najbliższej szerszej nowelizacji tego kodeksu. Na prośbę przewodniczącej Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator Teresy Liszcz przewodniczący komisji kodyfikacyjnej prof. Z. Radwański przedstawił projekt zmiany omawianego przepisu.Ze względu na zbliżający się koniec kadencji parlamentu senatorowie opowiedzieli się za podjęciem przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności pracy nad przygotowaniem projektu inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany art. 80 kc.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozważano, na wniosek rzecznika praw obywatelskich, podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy - Kodeks karny wykonawczy. Dotyczyła ona przywrócenia upoważnienia Rady Ministrów do określenia 50-procentowej ulgi dla zakładów, w których jest wykonywana kara ograniczenia woln
ości oraz praca społecznie użyteczna.Przeprowadzona dyskusja koncentrowała się wokół skutków usunięcia 50% ulgi podatkowej w podatku dochodowym dla zakładów, w których jest wykonywana praca skazanych. Na ten temat wypowiadali się wiceminister sprawiedliwości Tadeusz Wołek, dyrektor Zespołu ds. Kodeksu Karnego Wykonawczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich Janusz Zagórski oraz główny specjalista w Departamencie Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów Mirosław Dawidziuk.
Dyrektor A. Zagórski przedstawił krytyczną opinię rzecznika praw obywatelskich na temat skutków nowelizacji kodeksu karnego wykonawczego i wskazał to jako przyczynę zmniejszającego się zatrudniania skazanych w zakładach, w których dotychczas było ono duże. Polemizował z tym poglądem wiceminister T. Wołek, który podał inne przyczyny utrudniające zatrudnianie skazanych, a wśród nich brak środków na opłacenie badań profilaktycznych i ubezpieczenia - nw.
W wyniku dyskusji senatorowie uznali, że problem zatrudniania skazanych należy szerzej rozważyć, biorąc pod uwagę nie tylko zakłady pracy, ale również fundacje i instytucje charytatywne.
Postanowiono zorganizować odrębne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, na którym przedstawiciele resortu sprawiedliwości przedstawią podjęte działania w celu wykonania uchwały Senatu z 3 czerwca 2004 r. w sprawie polityki karnej w Polsce. W posiedzeniu wezmą udział współorganizatorzy konferencji "Zapobieganie i zwalczanie przestępczości w Polsce przy zastosowaniu probacyjnych środków karania", która odbyła się w Popowie 1 i 2 grudnia 2003 r.
W trzecim punkcie porządku obrad komisja - po zapoznaniu się z projektem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług na rynku wewnętrznym (sygn. Rady 6174/04) oraz wysłuchaniu informacji przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki i Pracy oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - postanowiła w opinii przekazanej do Komisji Spraw Unii Europejskiej zwrócić uwagę, iż wprowadzenie zasady państwa pochodzenia powoduje konflikt z regułami kolizyjnymi dotyczącymi odpowiedzialności na gruncie prawa cywilnego, zawartymi w konwencji Rzym I, oraz z projektem rozporządzenia Rzym II. Komisja opowiedziała się za pierwszeństwem reguł kolizyjnych przed przepisami opiniowanego projektu dyrektywy. Komisja zwróciła uwagę na zagrożenie obniżenia dotychczasowego poziomu ochrony konsumenta, jakie mogłoby spowodować przyjęcie zasady państwa pochodzenia. Przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapewnili komisję, że ściśle współpracują z resortem gospodarki nad propozycjami zmian w opiniowanym projekcie dyrektywy.
Na zakończenie posiedzenia senator Zbigniew Romaszewski zgłosił wniosek o zorganizowanie konferencji poświęconej przeglądowi zmian, jakie zostały wprowadzone w ostatnich latach w prawie pracy. Senator T. Liszcz przypomniała o przygotowaniach do konferencji na temat inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o stanowieniu prawa
* * *
Odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia
, podczas którego senatorowie zapoznali się z informacją prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o aktualnych działaniach Narodowego Funduszu Zdrowia związanych z realizacją kontraktów na świadczenia zdrowotne w 2005 r., a także informacją o postępowaniu konkursowym, które ma wyłonić dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ. Informacje przekazali prezes NFZ Jerzy Miller oraz jego zastępca Marek Lejk.Prezes NFZ podkreślił, że wartość świadczeń medycznych w br. w stosunku do pierwotnego planu wzrosła o 1,5 mld zł. Wzrost wartości świadczeń był możliwy głównie dzięki zwiększeniu środków ze składek zdrowotnych.
Obecnie można obserwować znaczący wzrost poziomu zawartych kontraktów na 2005 r. w porównaniu ze stanem ko
ntraktów w podobnym okresie 2004 r., przy jednoczesnym niskim poziomie nadwykonań świadczeń zdrowotnych w porównaniu do 2004 r.Prezes J. Miller, odpowiadając na pytania senatorów, potwierdził istnienie problemów związanych z dostępnością do niektórych świadczeń, spowodowanych głównie ograniczonymi możliwościami finansowymi (np. kryterium wiekowe dla chorych na białaczkę), brakiem programu finansowania świadczeń związanych z zapłodnieniem
in vitro czy też niezaspokojeniem potrzeb zdrowotnych w zakresie leczenia dzieci hormonem wzrostu.Prezes NFZ poinformował, że środki finansowe na zakup odpowiedniego leku, który w pełni zapewni kontynuację terapii w skali całego kraju są zagwarantowane w planie finansowym NFZ na 2005 r. Odpowiednia decyzja ministra zdrowia i ministra finansów, zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej fin
ansowanych ze środków publicznych, wymaga niezbędnej akceptacji sejmowej Komisji Zdrowia oraz Komisji Finansów Publicznych. Jednocześnie podkreślił, iż kryteria pozamedyczne w leczeniu pacjentów zostaną zniesione.Prezes J. Miller podkreślił, że postępowanie konkursowe, w którym będą wyłonieni nowi dyrektorzy o
ddziałów wojewódzkich, zostało rozpoczęte 10 grudnia 2004 r. i ma na celu wyłonienie osób o najwyższych kwalifikacjach. Zakończenie postępowania, które jest przeprowadzane we współpracy z Urzędem Służby Cywilnej, zaplanowano na 30 marca br.Następnie podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Wacława Wojtala przedstawiła informację ministra zdrowia o aktualnej sytuacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej na podstawie przekazanego komisji materiału
- "Informacja na temat sytuacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem problemu zadłużenia w kontekście proponowanych zmian legislacyjnych".Zadłużenie publicznych zakładów opieki zdrowotnej w ostatnich kilku latach przyrasta przeciętnie o 1 mld zł rocznie i wynosi obecnie około 8 mld zł. 31 grudnia 2004 r. stan zobowiązań wym
agalnych (dla których upłynął termin płatności) wynosił 5 miliardów 738 milionów zł. Koszty obsługi tego zadłużenia (13,5% w skali roku) wynoszą obecnie 760 milionów zł. O tę kwotę zmniejszone jest zasilanie finansowe zakładów opieki zdrowotnej. Najbardziej zadłużone są samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej w województwach dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim i pomorskim. Ich łączne zadłużenie stanowi 49% zadłużenia wszystkich spzoz w całym kraju.W strukturze zobowiązań wymagalnych największy udział mają zobowiązania publicznoprawne, zobowiązania z tytułu zakupu leków i materiałów medycznych oraz zobowiązania cywilnoprawne wobec pracowników.
Udział zobowiązań wymagalnych w stosunku do zobowiązań liczonych ogółem wzrasta i stanowi 64%, co oznacza pogłębianie braku płynności finansowej szpitali.
Wartość zobowiązań wymagalnych na koniec 2004 r. z tytułu ustawy z 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowanie przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (tzw. ustawa 203) to kwota około 640 mln zł, a pozostałych zobowiązań wobec pracowników - 303 miliony zł. Zobowiązania wobec samych pracowników wynoszą zatem około 1 mld zł.
Zdaniem wiceminister W. Wojtali, wdrożenie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, , zwłaszcza poprzez uruchomienie kwoty 2,2 mld zł pożyczki (kwota należności głównych wobec pracowników z tytułu wprowadzenia tzw. ustawy 203 w latach 2001-2002, wg GUS) na zaspokojenie wierzytelności pracowniczych przez zakłady opieki zdrowotnej wpłynie na poprawę ich płynności finansowej. Ponadto projekt ustawy o pomocy publicznej przewiduje umorzenie zobowiązań publicznoprawnych i restrukturyzację zobowiązań cywilnoprawnych.
Ustawa ma być początkiem zmiany systemu funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej. Z ustawy wyłączono sieć szpitali. Nowa koncepcja sieci szpitali publicznych przewiduje wprowadzenie licencji na świadczenie usług ze środków publicznych, a także stabilność finansową licencjonowanych szpitali poprzez możliwość zawierania z NFZ kontraktów wieloletnich na świadczenie usług zdrowotnych.
Wiceminister zdrowia wyraziła przekonanie, iż w sytuacji odrzucenia przez Sejm rządowego projektu ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej rząd ponownie wystąpi z projektem uwzględniającym dodatkowe zmiany, proponowane przez ministra Marka Balickiego.
W dyskusji zwracano uwagę na konieczność wprowadzenia skutecznych mechanizmów i instrumentów antykorupcyjnych przeciwdziałających szarej strefie w ochronie zdrowia. Proponowano likwidację dotychczasowych ordynatur lekarskich oraz potrzebę wprowadzenia, ze względów ekonomicznych (analiza wyda
tków finansowych), rejestru usług medycznych na terenie całej Polski, aby skutecznie przeciwdziałać niewłaściwej ordynacji lekarskiej. Postulowano wprowadzenie w sektorze ochrony zdrowia instytucji ubezpieczeń prywatnych (senator W. Pawłowski). Podkreślano, iż szpitalom publicznym należy umożliwić wprowadzenie odpłatnych usług zdrowotnych na żądanie pacjenta jako dodatkowego źródła przychodu (senator J. Bielawski). Wskazywano na potrzebę istnienia ośrodka koordynującego funkcjonowanie ochrony zdrowia na poziomie województwa. Minister zdrowia Marek Balicki, przypomniała senator Krystyna Sienkiewicz, opowiada się za koncepcją przypisania tej funkcji administracji rządowej (wojewodzie).Głównym celem posiedzenia komisji były konsultacje w ramach prac ustawodawczych nad rządowym projektem ust
awy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.* * *
Tematem posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska była ochrona środowiska w Narodowym Planie Rozwoju 2007-2013 z perspektywą rozwoju do roku 2050.
Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez wiceminister gospodarki i pracy Krystynę Gurbiel, a także przez wiceministra środowiska Tomasza Podgajniaka.
Ponadto zapoznano się z opinią o omawianym dokumencie prof. Tomasza Żylicza z Uniwersytetu Warszawskiego. W opinii eksperta komisji, omawiana wstępna wersja Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013 ma wiele zalet, choć wymaga dalszych intensywnych prac planistycznych. Jego zdaniem, parlament powinien domagać się od rządu przede wszystkim zintegrowania dokumentu w celu usunięcia niespójności między konsekwencjami różnych polityk sektorowych a deklarowanymi celami ekologicznymi.
* * *
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu RP w 500. rocznicę urodzin Mikołaja Reja, ojca piśmiennictwa polskiego. Wnioskodawcą uchwały był senator Grzegorz Matuszak.
Komisje, zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu wprowadziły do niego poprawki i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały:
<<W dniu 4 lutego 2005 r. minęła 500 rocznica urodzin Mikołaja Reja z Nagłowic, ojca piśmiennictwa polskiego, twórcy zaliczonego do narodowego panteonu kultury staropolskiej. Położył on podwaliny pod polski język literacki, a dla potomnych zostawił interesujący obraz życia i poglądów swej epoki.
Powszechnie znane słowa Mikołaja Reja:
niechaj to narodowie wżdy postronni znają,
iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają
przypominały współczesnym autorom i kolejnym pokoleniom potrzebę doceniania mowy ojczystej. Rej podejmował w swych dziełach zasadnicze zagadnienia ustrojowe Polski, a jako rzecznik reformacji w dialogach religijno-dydaktycznych krytykował naganne postawy i egoistyczne zachowania rodaków.
Współcześnie, gdy zgiełk sporów i waśni politycznych nie sprzyja rozwiązywaniu problemów życiowych dużej części polskiego społeczeństwa takie opinie Mikołaja Reja, jak:
Wierę snadź z sejmu naszego
Nie słychamy nic dobrego; (...)
Pewnie Pospolitej Rzeczy
Żadny tam nie ma na pieczy.
lub
Ksiądz pana wini, pan księdza,
A nam prostym zewsząd nędza.
zachowują aktualność i trafność.
Senat Rzeczypospolitej Polskiej oddaje hołd ojcu piśmiennictwa polskiego w 500 rocznicę jego urodzin i pragnie zwrócić uwagę obywateli na nieprzemijające wartości dzieła Mikołaja Reja, potrzebę upowszechniania jego twórczości oraz szacunku dla wielkiej tradycji polskiej literatury i kultury.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.
Na zakończenie posiedzenia ustalono, że przyjęty projekt uchwały w 500. rocznicę urodzin Mikołaja Reja, ojca piśmiennictwa polskiego, podczas drug
iego czytania zarekomenduje Izbie senator G. Matuszak.* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:
A. Pomoc oświacie polonijnej i polskiej poza granicami poprzez wspieranie i promocję nauczania języka polskiego, wspieranie aktywności sportowej wśród Polonii i Polaków za granicą, rozwijanie form pobytów edukacyjnych w Polsce dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie, a także kontynuacja programu pomocy stypendialnej dla młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w krajach zamieszkania.
1. (nr wniosku 1) Stowarzyszenie Przyjaciół i Wychowanków Zespołu Tańca Ludowego UMCS w Lublinie: studium folklorystyczne dla Instruktorów Zespołów Polonijnych w Lublinie - 377 255 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 200 000 zł.
2. (nr wniosku 9) Stowarzyszenie Sympatyków Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach: udział osób polskiego pochodzenia w letniej szkole języka, literatury i kultury polskiej oraz warsztatach polonistycznych dla nauczycieli z zagranicznych szkół z polskim językiem nauczania - 76 040 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 64 520 zł.
3. (nr wniosku 16) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: program stypendialno-stażowy Fundacji "Semper Polonia" dla studentów polskiego pochodzenia, studiujących w krajach swojego zamieszkania w 2005 roku - 2 690 535 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 2 690 535 zł.
4. (nr wniosku 17) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: program "Szansa dla maturzystów" - 120 687 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 90 000 zł.
5. (nr wniosku 26) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: program "Ex Libris POLONIA" - 1 726 875 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
6. (nr wniosku 40) Fundacja "O uśmiech dziecka" w Makowie Mazowieckim: pobyt dzieci z Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu koło Wilna u rodzin w powiecie makowskim - 6500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 6500 zł.
7. (nr wniosku 43) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie: obóz wypoczynkowy - "Święta wielkanocne w krainie przodków" - 83 055 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 50 250 zł.
8. (nr wniosku 54) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: Polonijno-Szkolne Kluby Olimpijczyka - 257 615 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 218 238 zł.
9. (nr wniosku 63) Odział Warszawski Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie: dofinansowanie wyżywienia młodzieży polskiego pochodzenia z Ukrainy i Białorusi w bursie przy Kolegium św. Stanisława Kostki Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie Wilanowie - 22 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 22 500 zł.
10. (nr wniosku 78) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna
w Warszawie: doposażenie sal gimnastycznych szkół polskich w sprzęt sportowy, nowo zbudowanego stadionu przy szkole w Grodnie i istniejącego (bez urządzeń) stadionu szkoły w Wołkowysku - w urządzenia sportowe - na kwotę 15 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 15 000 zł.
11. (nr wniosku 91) Stowarzyszenie "Parafiada" w Warszawie: finały XVII Międzynarodowej Parafiady Dzieci i Młodzieży, uczestnictwo rodaków ze Wschodu - 227 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 150 000 zł.
12. (nr wniosku 92) Stowarzyszenie "Parafiada" w Warszawie: letnie obozy integracyjne dla dzieci i młodzieży polonijnej i polskiej ze Wschodu - 349 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 150 000 zł.
13. (nr wniosku 108) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc katedrom polonistyki i lektoratom języka polskiego - 556 000 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
14. (nr wniosku 109) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: opieka nad szkolnictwem polonijnym - 740 000 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
15. (nr wniosku 125) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: pomoc rzeczowa dla placówek oświaty polskiej na Ukrainie - 37 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 4800 zł.
16. (nr wniosku 130) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: I Polsko-Ukraińska Konferencja Szkół Partnerskich "Dialog edukacyjny w nauczaniu języka polskiego" - 10 400 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 10 000 zł.
17. (nr wniosku 13) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: pogram pomocy oświatowej poza granicami kraju dla wszystkich poziomów nauczania języka polskiego - 8 127 321 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
B. Promocja kultury polskiej we współpracy z mediami polonijnymi i polonijnymi instytucjami kultury poprzez prezentację polskiej sztuki w środowiskach polskich na Wschodzie i polonijnych w świecie oraz promowanie dorobku artystycznego przedstawicieli tych środowisk w kraju
18. (nr wniosku 5) Agencja Wydawniczo-Reklamowa MT Mirosław Twaróg
w Bydgoszczy: wydawanie społeczno-kulturalnego czasopisma młodzieżowego "Pod Wiatr" - 15 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 15 000 zł.
19. (a) (nr wniosku 10) Lubelski Klub Polonijny w Lublinie: kontynuacja wydawania "Forum Polonijnego" w 2005 r. - 189 780 zł.
20. (b) (nr wniosku 14) Lubelski Klub Polonijny w Lublinie: wydanie numeru specjalnego "Forum Polonijnego" w roku 2005 - 35 750 zł.
Komisja zaopiniowała łącznie wnioski 19(a) i (20 (b) pozytywnie, przyznając 200 000 zł.
21. (nr wniosku 21) Fundacja "Oświata polska za granicą" w Warszawie: program bezpłatnej prenumeraty prasy dla środowisk polskich na Wschodzie - 178 340 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 169 000 zł.
22. (nr wniosku 34) Fundacja Młodej Polonii "Polska - Europa - Świat" w Warszawie: Międzynarodowe konkursy artystyczne dla młodej Polonii 2005 (kontynuacja) - 18 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 14 500 zł.
23. (nr wniosku 48) Oficyna Wydawnicza Kucharski - Toruń: wydanie 4. i 5. tomu 5-tomowej "Encyklopedii polskiej emigracji i Polonii" - 100 000 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
24. (nr wniosku 73) Stowarzyszenie Kaszubski Zespół Folklorystyczny Krëbane w Brusach: XI Międzynarodowy Festiwal Folkloru "Dni Kultury Kaszubskiej" - 30 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 21 600 zł.
25. (nr wniosku 88) Fundacja Ochrony i Promocji Dóbr Kultury NIKE w Lublinie: organizacja wystawy "Świątynie dawnej i obecnej Polski" w Chicago, w ramach obchodów Święta Konstytucji 3 Maja - 41 300 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 33 600 zł.
26. (nr wniosku 113) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie i integrowanie polskich środowisk twórczych i artystycznych - 744 000 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
27. (nr wniosku 136) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program wspierania polskiej kultury poza granicami kraju - 3 967 276 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
28. (nr wniosku 147) Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Lidzbarskiej w Lidzbarku Warmińskim: XXI KAZIUKI - WILNIUKI - 10 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 10 000 zł.
C. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju i dokumentowanie dokonań przedstawicieli środowisk polonijnych w nauce, sztuce, życiu gospodarczym i politycznym krajów osiedlenia
29. (nr wniosku 114) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: dokumentowanie śladów obecności Polaków na Wschodzie - 665 000 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
30. (nr wniosku 140) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: promocja spraw polonijnych - 1 236 977 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 1 062 525 zł.
D. Wspieranie działań na rzecz wzrostu prestiżu polskiej grupy etnicznej w krajach zamieszkania poprzez współpracę i wspieranie działalności organizacji polskich i polonijnych za granicą, w tym głównie działalności programowej organizacji młodzieżowych i harcerstwa
31. (nr wniosku 23) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny
w Białymstoku: wsparcie działalności "Wspólnoty Młodej Polonii" działającej przy Polskiej Macierzy Szkolnej w roku 2005 - 3250 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 3250 zł.
32. (nr wniosku 53) Fundacja na Rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny
w Białymstoku: dofinansowanie kosztów działalności Polskiego Narodowego Zespołu Pieśni i Tańca "Lechici" w roku 2005 - 5500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 5500 zł.
33. (nr wniosku 135) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - 7 100 311 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 6 700 000 zł.
34. (nr wniosku 139) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program rozwoju organizacji młodzieżowych, harcerstwa oraz sportu polonijnego - 2 597 233 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 2 279 310 zł.
35. (nr wniosku 141) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - 58 620 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 58 620 zł.
E. Wspieranie działalności mediów polonijnych w świecie
36. (nr wniosku 110) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie prasy polskiej na Wschodzie -1 828 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 1 667 000 zł.
37. (nr wniosku 111) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc polskim redakcjom radiowym i telewizyjnym - 898 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 828 000 zł.
38. (nr wniosku 112) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: media elektroniczne dla środowisk polskich oraz rozwój serwisu informacyjnego "Polska - Polacy" - 594 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 357 000 zł.
F. Działania na rzecz intensyfikacji współpracy gospodarczej ze środowiskami polonijnymi i polskimi w świecie.
39. (nr wniosku 75) Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych "Pro - Akademia" w Łodzi: letnia szkoła języka polskiego oraz przedsiębiorczości, połączona z praktykami zawodowymi w Łodzi dla młodzieży studenckiej pochodzenia polskiego z Rosji, Ukrainy, Białorusi i Kazachstanu - 184 446 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 147 334 zł.
40. (nr wniosku 116) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie aktywności gospodarczej i obywatelskiej Polaków na Wschodzie - 695 000 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
41. (nr wniosku 138) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program wspierania aktywności zawodowej i gospodarczej w środowiskach polonijnych - 516 552 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 94 874 zł.
G. Pomoc socjalna i rzeczowa dla środowisk polskich na Wschodzie, a w szczególności udzielanie zapomóg losowych oraz pomocy charytatywnej i medycznej
42. (nr wniosku 115) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc charytatywna - 596 700 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 325 650 zł.
43. (nr wniosku 137) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program pomocy charytatywnej - pomoc dla polskich środowisk na Wschodzie - 1 589 085 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 1 503 957 zł.
1. (nr wniosku 2) Budowa Polonijnego Centrum Kultury w Aquia Branca Orzeł Biały w Brazylii - 130 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 130 000 zł.
2. (nr wniosku 3) Przebudowa zakupionego budynku na dom polski w Oszmianach, na Białorusi - 400 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 400 000 zł.
3. (nr wniosku 4) Remont Domu Polskiego w Baranowiczach, na Białorusi - 98 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 98 500 zł.
4. (nr wniosku 5) Przebudowa zakupionego budynku na Dom Polski w Nowogródku, na Białorusi - 1 200 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 1 200 000 zł.
5. (nr wniosku 6) Remont Domu Polskiego w Karwinie, w Czechach - 25 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 25 000 zł.
6. (nr wniosku 7) Rozbudowa Domu Polskiego w Jabłonkowie, w Czechach - 43 850 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 43 850 zł.
7. (nr wniosku 8) Współfinansowanie rozbudowy i adaptacji Szkoły Polskiej w Wesołówce, na Litwie - 44 439 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 44 439 zł.
8. (nr wniosku 9) Współfinansowanie rozbudowy szkoły podstawowej w Egliszkach, na Litwie - 700 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 700 000 zł.
9. (nr wniosku 10) Współfinansowanie remontu Gimnazjum im. A. Mickiewicza w Wilnie, na Litwie - 31 212 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 31 212 zł.
10. (nr wniosku 11) Współfinansowanie remontu przedszkola w Solecznikach, na Litwie - 110 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 110 000 zł.
11. (nr wniosku 12) Współfinansowanie remontu Przedszkola w Ejszyszkach, na Litwie - na kwotę 110 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 110 000 zł.
12. (nr wniosku 13) Współfinansowanie remontu szkoły średniej w Podbrodziu, na Litwie - 530 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 530 500 zł.
13. (nr wniosku 14) Remont domu dziecka w Podbrodziu, na Litwie - 421 925 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 421 925 zł.
14. (nr wniosku 15) Remont Domu Polskiego w Daugavpilsie, na Łotwie - 1 250 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 1 250 000 zł.
15. (nr wniosku 16) Remont i adaptacja zakupionego budynku na dom polski w Styrczy, w Mołdawii - 110 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 110 000 zł.
16. (nr wniosku 17) Przebudowa zakupionego obiektu na dom polski w Samborze, na Ukrainie - 140 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 140 000 zł.
17. (nr wniosku 18) Remont zakupionego na stanicę harcerską domu we Lwowie, na Ukrainie - 242 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 242 000 zł.
Ponadto komisja zaopiniowała pozytywnie wskaźniki kosztów ogólnych przy realizacji zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą:
W drugiej części posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą przygotowywano projekt uchwały Senatu w sprawie uczczenia pamięci wielkiego Polaka Stanisława Staszica. W głosowaniu, na podstawie art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, komisja postanowiła wnieść zaaprobowany projekt do marszałka Senatu. Ponadto poinformowano, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję reprezentować będzie senator Tadeusz Rzemykowski.
W tekście przekazanym marszałkowi napisano:
<<W dwieście pięćdziesiątą rocznicę urodzin Stanisława Staszica Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża najwyższy szacunek i cześć dla tego wybitnego Polaka.
Stanisław Staszic był profesorem Akademii Zamojskiej, autorem wielu prac naukowych, w tym prekursorskiego dzieła z zakresu polskiej geologii "O ziemiorodztwie Karpatów i innych gór i równin Polski". Zasłużył się wielce dla nauki polskiej poprzez utworzenie w 1800 roku Towarzystwa Przyjaciół Nauk i będąc jego najczynniejszym, najgorliwszym i najhojniejszym członkiem.
Organizował wiele innych placówek naukowych, w tym Szkołę Akademiczno - Górniczą w Kielcach, Uniwersytet Warszawski, Instytut Agronomiczny na Marymoncie, Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych a także Hrubieszowskie Towarzystwo Rolnicze. Był księdzem, filozofem, działaczem politycznym i oświatowym oraz wybitnym geologiem i geografem. Przez całe życie był wierny swojemu hasłu - "być narodowi użytecznym". Cały swój majątek przekazał na cele publiczne.
Niech pamięć o Jego osiągnięciach trwa i będzie wzorem dla przyszłych pokoleń.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.
Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu uchwały, gdzie przypomniano życiorys i dorobek S. Staszica, zasłynął on w świadomości Polaków nie tylko jako filozof, ksiądz, działacz polityczny i oświatowy, lecz również jako uczony, geolog i geograf oraz filantrop. Całym swoim życiem dowiódł, że wart jest miana wielkiego Polaka i patrioty. Podkreślono, że S. Staszic zapisał się w świadomości Polaków jako jeden z tych, których działalność tworzyła podwaliny kultury narodowej, pozwalając jej przetrwać i rozwijać się mimo utraty bytu państwowego.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wniosek oskarżyciela prywatnego - dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z 18 stycznia br., reprezentowanego przez radcę prawnego Stanisława Grabowskiego, o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.
Podczas posiedzenia Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu zgłosiło zastrzeżenia formalnoprawne do rozpatrywanego wniosku.
Zgodnie z art. 7b ust. 2 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej w sprawie o przestępstwo ścigane z oskarżenia prywatnego oskarżyciel prywatny składa po wniesieniu sprawy do sądu.
Zdaniem biura legislacyjnego, rozpatrywany wniosek nie zawiera dokumentu, który potwierdzałby to zdarzenie.
Art. 7b ust. 4 pkt 2 przywoływanej ustawy stanowi, że wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej powinien zawierać: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia senatora. Wniosek oskarżyciela prywatnego dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z 18 stycznia br. o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora J. Sztorca nie zawiera pełnej daty urodzenia senatora, gdyż ogranicza się tylko do podania roku.
Zdaniem biura legislacyjnego, wniosek nie został sporządzony zgodnie z wymogami ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich podzieliła uwagi biura legislacyjnego i postanowiła zwrócić się do marszałka Senatu o spowodowanie usunięcia uchybień dotyczących rozpatrywanego wniosku.
* * *
Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi był stan i perspektywy produkcji buraka cukrowego w Polsce.
Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Kowalski poinformował senatorów, że w 2004 r. powierzchnia uprawy buraków cukrowych w Polsce wyniosła 292 tys. ha i była o 2,1% większa niż w 2003 r. Powierzchnia przeciętnej plantacji kształtowała się na poziomie 3,48 ha. Buraki cukrowe uprawia 84 tysiące rolników, co oznacza zmniejszenie się liczby plantatorów o 2,2% w stosunku do 2003 r.
Wiceminister rolnictwa przypomniał, że od 1994 r. rynek cukru w Polsce był sukcesywnie dostosowywany do regulacji unijnych w tym zakresie. W związku z tym po akcesji nie zmieniły się zasadniczo jego ustawowe warunki funkcjonowania. Od 1 maja 2004 r. rynek cukru w Polsce regulowany jest zgodnie z zapisami rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/01 z 19 czerwca 2001 r. o wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru oraz z przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych. Przepisy te zapewniają opłacalność uprawy buraków cukrowych m.in. poprzez gwarantowane ceny minimalne buraków, jakie otrzymują rolnicy w ramach prawa do uprawy i dostawy buraków cukrowych. Producenci mają zapewniony zbyt w ramach przyznanych im kwot produkcyjnych. Agencja Rynku Rolnego ma obowiązek skupować cukier kwotowy po cenie interwencyjnej, ustalonej na poziomie gwarantującym godziwy dochód plantatorom, producentom cukru przy jednoczesnym uwzględnieniu interesów konsumentów.
Ponadto wiceminister A. Kowalski omówił założenia reformy rynku cukru w Unii Europejskiej, nad którą prace trwają od jesieni 2003 r., a także jej wpływ na rozwój uprawy buraków cukrowych w Polsce. Jak stwierdził, jej wprowadzenie będzie miało zasadniczy wpływ na rozwój uprawy buraka cukrowego nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Zmiany na rynku cukru po wprowadzeniu unijnej reformy będą wynikały głównie z redukcji kwot i możliwości ich transferu między państwami, redukcji cen instytucjonalnych i zniesienia interwencji, realizacji dotychczasowych umów Wspólnoty w zakresie preferencyjnego przywozu cukru na unijny rynek oraz światowych tendencji do liberalizacji handlu.
Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie wysłuchali także opinii na temat perspektyw produkcji buraków cukrowych w Unii Europejskiej, przedstawionej przez prof. Zygmunta Smoleńskiego z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie.
W swoim wystąpieniu zwrócił on uwagę, że sprawą niezmiernie ważną jest wynegocjowanie przez Polskę kwoty cukru zredukowanej nie bardziej niż do poziomu konsumpcji wewnętrznej, tj. około 16 mln t.
Informacje z Europy Zachodniej i USA wskazuje, że w warunkach pogarszającej się koniunktury dla przemysłu cukrowniczego role inwestorów strategicznych firm cukrowniczych starają się przejmować lokalni producenci buraków cukrowych. W Polsce szansę utrzymania produkcji buraków cukrowych i cukru również mogliby zagwarantować plantatorzy powiązani z Krajową Spółką Cukrową, pod warunkiem że aktualna podwyżkę cen skupu buraków cukrowych wykorzystaliby w maksymalnym stopniu na zgromadzenie przeważającej części środków potrzebnych na zakup akcji "Polskiego Cukru".
Następnie senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchali informacji prezesa Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej Krzysztofa Kowy na temat wykorzystania potencjału produkcyjnego cukrowni należących do spółki. Stwierdził on m.in., że zarząd spółki, uwzględniając ograniczenia technologiczne i logistyczne cukrowni wchodzących w skład KSC SA, na potrzeby opracowania programu restrukturyzacji przyjął założenie, że efektywna nadwyżka mocy przerobowych w spółce wynosiła co najmniej 40% i
musi ulec likwidacji.Do końca 2004 r. KSC SA wyłączyła z produkcji 7 cukrowni, zwiększając tym samym wykorzystanie mocy produkcyjnych w pozostałych zakładach i w zdecydowany sposób poprawiając swoją sytuację ekonomiczno-finansową. Na skutek dotychczas przeprowadzonej koncentracji czas kampanii wydłużył się z 50 do 66 dni. Optymalny czas kampanii wynosi 85, co świadczy o konieczności kontynuowania działań w zakresie koncentracji produkcji w najlepszych cukrowniach, ponieważ rynek cukru jest regulowany i nie
jest możliwe zwiększenie produkcji cukru na rynek krajowy ponad przyznaną kwotę limitu. Kontynuacja restrukturyzacji jest konieczna nie tylko z uwagi na osiągnięcie założonych parametrów, ale przede wszystkim mając na uwadze zapowiadaną reformę rynku cukru i spodziewany wzrost konkurencji międzynarodowej. Jednocześnie do zagospodarowania pozostaje majątek wygaszonych cukrowni, z wyłączeniem urządzeń podstawowego ciągu technologicznego, w szczególności część energetyczna oraz budynki i budowle.Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi głos zabierali także przedstawiciele związków zawodowych zrzeszających plantatorów buraka cukrowego.
Na zakończenie komisja jednogłośnie przyjęła następujące stanowisko:
"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Skarbu Państwa, Prezesa Krajowej Spółki Cukrowej oraz po uwzględnieniu przebiegu dyskusji z udziałem przedstawicieli polskiej nauki, organizacji rolniczych, w tym plantatorów buraków cukrowych, a także producentów cukru wyraża swą satysfakcję z tytułu poprawy sytuacji polskich plantatorów buraka cukrowego oraz kondycji finansowej funkcjonujących dziś cukrowni.
Analizując założenia reformy rynku cukru w Unii Europejskiej, komisja akceptuje aktualne działania negocjacyjne przedstawicieli rządu RP w zakresie utrzymania dotychczasowych kwot produkcyjnych, ograniczenia ich transferów między poszczególnymi krajami Wspólnoty, a także utrzymywania obecnego poziomu dochodów w polskim sektorze cukrowym. Jednak biorąc pod uwagę postępujący wzrost wydajności w produkcji cukru, szczególnie w nowych krajach członkowskich, konkurencję izoglukozy czy taniego cukru z trzciny cukrowej, a także perspektywy rozszerzenia Unii Europejskiej o nowe państwa o dużym potencjale rolniczym czy postępującą globalną liberalizacją handlu artykułami spożywczymi, w tym cukru komisja uznaje za stosowne:
1. kontynuować wspólnie z innymi państwami - producentami cukru w Unii Europejskiej - negocjacje na rzecz ewolucyjnego trybu reformy rynku cukru z kompensatami dla plantatorów w przypadku potencjalnego obniżenia ich dochodów
2. poszukiwanie alternatywnych koncepcji użytkowania gruntów rolnych wyłączonych z upraw buraka cukrowego przy współpracy z władzami poszczególnych województw, powiatów oraz organizacji plantatorów i przedsiębiorców.
Analizując jednak dotychczasowe działania rządu, a szczególnie kierownictwa Krajowej Spółki Cukrowej w zakresie wykorzystania potencjału produkcyjnego wygaszonych cukrowni wyraża swą dezaprobatę wobec braku kompleksowej strategii w tym zakresie. Widzimy tu potrzebę alternatywnej polityki Ministerstwa. Skarbu Państwa i innych resortów odpowiedzialnych za produkcję rolną i rynek pracy przy współdziałaniu władz regionalnych i wsparciu krajowych lub europejskich środków pomocowych w ramach restrukturyzacji tzw. obszarów postprzemysłowych.
Jednocześnie komisja postuluje do Ministra Finansów o stałe obniżenie akcyzy dla producentów paliw z dodatkiem bioetanolu, by tworzyć finansowe bodźce dla produkcji biopaliw
w kraju z uwzględnieniem rodzimych surowców i naszego potencjału produkcyjnego".
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury przygotowała opinię na temat projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług na rynku wewnętrznym w zakresie odpowiadającym swojemu działaniu.
Proponowane uregulowania, dotyczące usług w zakresie działalności budowlanej, stosowania zasady państwa pochodzenia w sektorze usług pocztowych oraz stosowania tej zasady w sektorze usług w zakresie zarządzania lotniskiem oraz obsługi naziemnej statków powietrznych, omówił wiceminister gospodarki i pracy Mirosław Zieliński.
Po wysłuchaniu tych informacji i przeprowadzeniu dyskusji senatorowie z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowili skierować do Komisji Spraw Unii Europejskiej opinię, że nie zgłaszają żadnych uwag do projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług na rynku wewnętrznym w zakresie odpowiadającym działaniu komisji.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych Unii Europejskiej:
- Wniosek dotyczący decyzji rady w sprawie zawarcia umowy dwustronnej między Wspólnotą Europejską a Republiką Serbii o handlu towarami włókienniczymi
(Proposal for a Council Decision on the conclusion of the bilateral agreement between the European Community and the Republic of Serbia on trade in textile products) COM(2005) 5, sygnatura Rady UE 5682/05.Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Referent: senator Grzegorz Lipowski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.
- Wnioski nierozpatrywane, sygnatura Rady UE 5594/05.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej zapoznano się i rozpatrzono "Informację dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec - grudzień 2004 roku (podczas Prezydencji Niderlandzkiej)". Informację przedstawił podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu integracji Europejskiej Tomasz Nowakowski. Ponadto omówiono roczny plan legislacyjny Komisji
Europejskiej.* * *
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Kultury i Środków Przekazu. Senatorowie zapoznali się z informacjami dotyczącymi spraw i problemów adresowanych do komisji, m.in. odzewem medialnym na inicjatywę Obywatelskiego Komitetu Restytucji
i Rewaloryzacji Osi Saskiej w Warszawie.* * *
Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw.
W imieniu wnioskodawców - grupy senatorów projekt przedstawił senator Krzysztof Jurgiel.
Jak stwierdził senator, art. 136 ust. 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami dawał poprzednim właścicielom wywłaszczonej nieruchomości prawo do żądania zwrotu w wypadku, gdy nieruchomość stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. W opinii wnioskodawców, przepis ten był słuszny i dawał wielu osob
om szansę walki o odzyskanie często niezasadnie wywłaszczonych nieruchomości. Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, jakiej dokonał Sejm 28 listopada 2003 r., zniosła, poprzez dodanie art. 229a, zastosowanie tego roszczenia w odniesieniu do nieruchomości, wobec której zrealizowano inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu, który w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu mógł stanowić podstawę wywłaszczenia. Dodatkowo art. 15 cytowanej nowelizacji przewiduje, że co do spraw rozpoczętych, a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, tj. przed 21 września 2004 r., stosuje się nowe przepisy, niekorzystne dla właścicieli nieruchomości. Sytuacja wielu osób, których ustawa bezpośrednio dotyczy, sprowadza się do faktu, że często pod sam koniec postępowania w drugiej instancji, po korzystnym dla nich orzeczeniu instancji pierwszej, odbiera się im prawo do dochodzenia swych roszczeń, na rzecz których ponieśli już oni znaczne koszty. Zdarzało się, że strony zainteresowane utrzymaniem obecnego stanu własności celowo przeciągały postępowanie administracyjne i sądowe, licząc na zmianę przepisów, która właśnie nastąpiła. Sytuacja ta, jak również sam sposób wprowadzenia zmian, rodzi uzasadnione podejrzenia, że sama nowelizacja mogła być wynikiem określonej akcji lobbingowej. Zmiany, które w rozpatrywanej nowelizacji zaproponowali wnioskodawcy projektu, prowadzą do przywrócenia stanu poprzedniego, czyli do przyznania znów jak najszerszych uprawnień byłym właścicielom przy dochodzeniu utraconej własności.Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, głównym skutkiem społecznym i prawnym wprowadzenia zmian w życie będzie umożliwienie szerokiej grupie obywateli odzyskania utraconej własności.
W dyskusji zastrzeżenia do projektu zgłosiła przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury. W związku z tym ustalono, że decyzję w sprawie dalszego postępowania w sprawie rozpatrywanego projektu podejmą przewodniczący wszystkich trzech obradujących komisji.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia przyjęła opinię w sprawie projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług na rynku wewnętrznym w zakresie odpowiadającym zakresowi działania komisji.
Założenia przyjęte w projektowanej dyrektywie omówił, wyjaśnił i przedstawił stanowisko rządu w tej sprawie wiceminister zdrowia Paweł Sztwiertnia.
W opinii przyjętej dla Komisji Spraw Unii Europejskiej przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia stwierdzono, że senatorowie jednogłośnie poparli stanowisko rządu w sprawie wyłączenia z projektu liberalizacji rynku usług w UE świadczeń ochrony zdrowia finansowanych wyłącznie ze środków publicznych z powodów przedstawionych przez ministra zdrowia.
Jak napisano, negatywna opinia komisji wobec tego sektora usług wynika również z zaprezentowanego stanowiska Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w przedmiotowej sprawie.
W opinii komisji, liberalizacja wymiany i rynku usług w sektorze ochrony zdrowia (art. 2) oraz pomocy społecznej (art. 16-17) może doprowadzić do obniżania standardów, dumpingu socjalnego, nie będzie również możliwy skuteczny nadzór nad usługodawcą wykonującym usługę w innym państwie członkowskim.
Jakkolwiek komisja pozytywnie przyjęła możliwość sprzedaży usług w każdym z 25 krajów UE, to w sektorach wrażliwych, tzn. ochronie zdrowia i pomocy społecznej, opowiedziała się przeciw liberalizacji.
* * *
Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 16 lutego br.
Przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator Teresa Liszcz przypomniała, że przyczyną odłożenia głosowania w sprawie rozpatrywanego projektu inicjatywy ustawodawczej w dniu poprzednim były wątpliwości, jakie zrodziły się po wypowiedzi prawniczki z resortu infrastruktury. Po konsultacjach przewodniczących komisji i przedstawicielki Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu uznano, że sugerowana przez resort interpretacja jest praktycznie nieracjonalna i nie można jej przyjąć.
Pozostał wybór między dwoma wariantami zredagowanymi przez biuro legislacyjne, a różniącymi się art. 3.
W pierwszym wariancie obowiązek zainicjowania postępowania nałożony byłby na starostę, w drugim sam zainteresowany w ciągu pół roku od wejścia w życie ustawy musiałby się o tym dowiedzieć i wszcząć postępowanie.
W dyskusji wzięli udział senatorowie Zygmunt Cybulski i T. Liszcz, którzy opowiedzieli się za pierwszym wariantem projektu inicjatywy ustawodawczej.
Przewodnicząca komisji senator T. Liszcz poddała pod głosowanie projekt ustawy zmieniającej ustawę o gospodarce nieruchomościami w wersji pierwszej. Wniosek został przyjęty. Ustalono, że komisje zarekomendują Izbie, aby w dalszych pracach w Sejmie nad projektem ustawy Senat był reprezentowany przez senator T. Liszcz.
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wybrano wiceprzewodniczącego komisji.
W dyskusji kandydaturę senator Aleksandry Koszady zgłosił senator Zbyszko Piwoński, a kandydaturę senatora Stanisława Huskowskiego senator Wojciech Saługa.
W głosowaniu tajnym na wiceprzewodniczącą komisji wybrano senator A. Koszadę.
W drugiej części posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej omówiono plan pracy komisji.
Przewodniczący komisji senator Z. Piwoński poinformował o spotkaniu prezydiów senackiej i sejmowej komisji samorządu terytorialnego. Następnie przedstawił stan prac w Sejmie nad ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej i ustawą o pracownikach samorządowych. Ponadto omówił stan przygotowań do konferencji organizowanej wspólnie z Komisją Polityki Społecznej i Zdrowia "Koncepcja organizacji służby zdrowia w województwie".
Tematem wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury była ocena efektywności prywatyzacji z punktu widzenia skutków gospodarczych, budżetowych i społecznych.
Wiceminister skarbu państwa Dariusz Witkowski poinformował, że w okresie od 1991 r. do czerwca 2004 r. przekształceniu własnościowemu poddano 5 tys. 583 przedsiębiorstw, a wpływy do budżetu z tego tytułu wyniosły 87 mld zł. Przyznał także, że w ostatnich latach wpływy do budżetu z tytułu prywatyzacji były niższe niż zakładano; plan został wykonany jedynie w 2004 r. dzięki prywatyzacji PKO BP.
Przychody z prywatyzacji w 2004 r. wyniosły 10,254 mld zł, z czego wpływy do budżetu - 7,37 mld zł. Wcześniej planowano, że przychody z prywatyzacji w 2004 r. wyniosą 8,8 mld zł.
Wiceminister D. Witkowski zaznaczył, że niesprywatyzowanym zakładom udzielono pomocy publicznej, która w latach 1996-2003 wyniosła 90 mld zł.
W dyskusji senatorowie zwracali uwagę, że prywatyzacja w Polsce w większości wypadków przeprowadzana była z naruszeniem prawa i okazała się mało efektywna. Ich zdaniem, straty powstałe podczas prywatyzacji są większe niż korzyści.
"Straty z transformacji są większe niż dochody uzyskane z prywatyzacji, stąd tak duża dziura budżetowa" - zauważył senator Ryszard Matusiak.
Senator Adam Biela zwrócił uwagę, że nie przeprowadza się analizy przychodów i wydatków z prywatyzacji. Dlatego analizy są niekompletne.
"Bezrobocie, które często wynika z faktu, że po prywatyzacji zakład przestaje istnieć i zwalnia się wielu ludzi w wyniku tzw. restrukturyzacji - są to wydatki budżetowe. A są to miliardowe kwoty" - mówił senator A. Biela.
Senatorowie podkreślali, że są zwolennikami prywatyzacji, ale nie tak aferalnej. Zauważyli, że za znikome kwoty wyprzedany został niemal cały majątek narodowy, a inwestorzy zagraniczni kupili zakłady nie po to, by je rozwijać, ale uzyskiwać jak największe zyski i w dużym stopniu transferować je za granicę.
W opinii senatorów, kluczową sprawą była prywatyzacja banków i powstanie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.
Ustosunkowując się do licznych zarzutów zgłaszanych przez senatorów, wiceminister skarbu państwa D. Witkowski podkreślił, że obecnie najważniejszą troską resortu jest pełna jawność procesów prywatyzacyjnych. Zapewnił, że resort będzie informował o planach prywatyzacyjnych, a główną ścieżką prywatyzacji stanie się oferta na rynku publ
icznym.Wiceminister podkreślił przy tym, że jest zwolennikiem prywatyzacji, gdyż dla niego oznacza ona poprawienie efektywności, a nie jest przyczyną bezrobocia. Przyznał, że w wielu wypadkach cięcie kosztów, w tym osobowych, staje się konieczne. Zauważył, że te przedsiębiorstwa państwowe, które jeszcze nie zostały sprywatyzowane, w większości są w stanie upadku.
Senatorowie uzgodnili, że w najbliższych tygodniach będą zajmować się efektywnością prywatyzacji niektórych sektorów gospodarki, analizując te procesy nie tylko z punktu widzenia resortu skarbu, ale także gospodarki, finansów, NIK i prokuratury.
Senatorowie zapowiedzieli, że przeanalizują prywatyzację PKP, przemysłu spirytusowego, farmaceutycznego, górnictwa, sektora finansowego i banków oraz uzdrow
isk.Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca br. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:
- Wnioski nierozpatrywane:
- w trybie art. 6 ust. 3 ustawy - sygnatura Rady UE 5604/05, 5917/05,
- w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - sygnatura Rady UE 6215/05,
- w trybie art. 8 ustawy - sygnatura Rady UE 13406/03, 11281/02.
Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma przyjąć Wspólnota Europejska i jej Państwa Członkowskie w Radzie Stowarzyszenia ustanowionej przez Układ Eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Republiką Tunezyjską, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia zalecenia w sprawie realizacji planu działania UE/Tunezja
(COM(2004) 792), sygnatura Rady UE 16166/04.Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Bernard Drzęźla.
Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma przyjąć Wspólnota Europejska i jej Państwa Członkowskie w Radzie Stowarzyszenia ustanowionej przez Układ Eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Króle
stwem Maroka, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia zalecenia w sprawie realizacji planu działania UE/Maroko (COM(2004) 788), sygnatura Rady UE 16162/04.Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Bernard Drzęźla.
Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2792/1999, dotyczącego specjalnej akcji, jaką jest transfer statków do krajów dotkniętych przez tsunami w 2004 roku
(Proposal for a COUNCIL REGULATION amending Regulation (EC) No 2792/1999 as regards a specific action for transfers of vessels to countries hit by the Tsunami in 2004) COM(2005) 036.Resort wiodący: Ministerstwo
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.
Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
Informacja w trybie art. 8 ustawy
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady o zanieczyszczeniach pochodzących ze statków i o wprowadzeniu sankcji, włączając w to odpowiedzialności kryminalne, za przestępstwa związane z zanieczyszczeniami
(Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on ship-source pollution and on the introduction of sanctions, including criminal sanctions, for pollution offences) (COM(2003) 92), sygnatura Rady UE 713/03.Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/440/EWG o rozwoju kolei Wspólnoty (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 91/440/EEC on the development of the Community's railways) (COM(2004) 139), sygnatura Rady UE 7147/04.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący decyzji ramowej Rady o pewnych prawach proceduralnych w postępowaniach karnych na terenie Unii Europejskiej (Proposal for a Council Framework Decision on certain procedural rights in criminal proceedings throughout the European Union) (COM(2004) 328), sygnatura Rady UE 9318/04.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten
temat.- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odszkodowań w przypadkach niezgodności z kontraktowymi wymaganiami jakości w usługach kolejowego przewozu towarów
(Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on compensation in cases of non-compliance with contractual quality requirements for rail freight services) (COM(2004) 144) sygnatura Rady UE 7150/04.Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator
Grzegorz Lipowski.Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady o statucie stowarzyszenia europejskiego (Amended Proposal for a European Parliament and Concil Regulation (EC) on the statute for a European association) (COM(1993) 252) sygnatura Rady UE 8364/93.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na
ten temat.- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE o pobieraniu opłat za użytkowanie przez pojazdy ciężkie pewnych rodzajów infrastruktury
(Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1999/62/EC on the charging of heavy goods vehicles for the use of certain infrastructures) (COM(2003) 448), sygnatura Rady UE 11944/03.Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącej się do ograniczeń w marketingu i stosowaniu toluenu i trichlorobenzenu (dwudziesta ósma zmiana dyrektywy Rady 76/769/EWG) (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council relating to restrictions on the marketing and use of toluene and trichlorobenzene (twenty-eighth amendment of Council Directive 76/769/EEC) (COM(2004) 320), sygnatura Rady UE 9123/04.
Referent: wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - senator Krzysztof Jurgiel.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
* * *
Odbyło się wspólne posiedzenie
Komisji Spraw Zagranicznych, Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz sejmowej Komisji do spraw Unii Europejskiej, któremu przewodniczył poseł Robert Smoleń. Tematem posiedzenia były priorytety prezydencji luksemburskiej w Unii Europejskiej (styczeń - czerwiec 2005 r.).Senatorowie i posłowie wysłuchali wystąpienia Georgesa Santera, sekretarza generalnego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Wielkiego Księstwa Luksemburga.
Jak poinformował G. Santer, do najważniejszych priorytetów prezydencji należą ocena i redefinicja celów Strategii Lizbońskiej na podstawie raportu W. Koka oraz wypracowanie kompromisu w sprawie Perspektywy Finansowej UE na lata 2007-2013. Priorytetem jest także kontynuacja procesu rozszerzenia, m.in. poprzez zakończenie prac nad traktatem akcesyjnym z Bułgarią i Rumunią, rozpoczęcie wstępnych przygotowań do negocjacji z Turcją, analizę zasad funkcjonowania Paktu Stabilności i Wzrostu, działanie na rzecz wzmocnienia rynku wewnętrznego, spraw gospodarczych i społecznych oraz strategii zrównoważonego rozwoju, natomiast w zakresie
Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych - koncentrację na wzmocnieniu wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.Sekretarz generalny G. Santer poinformował również, że w zakresie stosunków zewnętrznych prezydencja działać będzie na rzecz wzmocnieniu dialogu z Rosją, implementacji Europejskiej Polityki Sąsiedzkiej wraz z zatwierdzeniem planu działania dla Ukrainy, wzmocnienia Procesu Barcelońskiego, współpracy transatlantyckiej (polegającej na wzmocnieniu współpracy gospodarczej, zwalczania terroryzmu
i nieproliferacji broni masowego rażenia).Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment