Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

1 lutego 2005 r.

W budynku Dyrekcji Rozbudowy Terminalu II lotniska Okęcie w Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, poświęcone funkcjonowaniu i perspektywom rozwoju lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Senatorowie spotkali się z dyrekcją portu lotniczego. W spotkaniu uczestniczyli Zbigniew Lesiecki - naczelny dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze i Andrzej Rogiński - dyrektor rozbudowy Portu Lotniczego Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.

Dyrektor A. Rogiński poinformował, że Terminal 2 na warszawskim Okęciu zostanie oddany do użytku zgodnie z harmonogramem, to znaczy do kwietnia 2006 r.

Dzięki terminalowi możliwości warszawskiego lotniska zwiększą się i pozwolą na obsługę 10 mln pasażerów rocznie. Obecnie Terminal 1 obsługuje 6 mln pasażerów, choć jest przewidziany na 3,5 mln. Powiększy się jednocześnie liczba miejsc parkingowych z blisko 3 tys. do 5,2 tys. pojazdów.

"W ramach kontraktu budujemy też w stanie surowym podziemną stację kolejową, która w przyszłości połączy lotnisko z linią radomską aż do Dworca Centralnego" - powiedział A. Rogiński.

Jak poinformowali przedstawiciele PPL, chociaż zakończenie całej inwestycji jest przewidziane na kwiecień 2006 r., to sam terminal władze PPL chcą otworzyć w grudniu br. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z wykonawcą projektu konsorcjum Ferrovial Agroman SA, Budimex SA i Estudio Lamela SL, zakończenie prac miało nastąpić w listopadzie br. W lipcu 2004 r., na wniosek konsorcjum budującego nowy terminal, termin zakończenia prac został przesunięty na 15 kwietnia 2006 r. Wniosek o zmianę terminu został złożony przez konsorcjum Ferrovial Agroman, Budimeksu i Estudio Lamela z uwagi na opóźnienie w otrzymaniu zezwolenia na budowę.

Tego samego dnia odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych poświęcone praktycznej realizacji Strategii Lizbońskiej w naszym kraju.

Senatorowie wysłuchali informacji na ten temat przekazanej przez wiceministra gospodarki i pracy Krzysztofa Krystowskiego. Poinformował on o powstałym pod przewodnictwem Wima Koka średniookresowym raporcie z realizacji Strategii Lizbońskiej. Raport niezależnej grupy ekspertów określa najważniejsze obszary, na których efektywna realizacja na szczeblu krajowym ma przyczynić się do zdynamizowania Strategii Lizbońskiej w celu osiągnięcie wzrostu gospodarczego i poprawy zatrudnienia. Wiceminister P. Krystowski przypomniał, że głównym celem strategii jest uczynienie z UE ugrupowania najbardziej dynamicznego i konkurencyjnego na świecie. Przesłanie to ma być oparte na gospodarce obejmującej 5 priorytetów:

Wiceminister P. Krystowski przypomniał, że polską realizacją Strategii Lizbońskiej jest przyjęty przez rząd Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007-13, a więc na lata obejmujące Perspektywę Finansową UE, autorstwa wicepremiera Jerzego Hausnera. Dokument ten informuje m.in., w jaki sposób Polska korzystać chce ze środków unijnych.
Rząd przywiązuje dużą wagę do wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej, tj. obniżenia barier dla przedsiębiorczości poprzez obniżenie barier administracyjnych. Prz
ewidywane są liczne uproszczenia dla prowadzenia przedsiębiorstw oraz działania związane z promowaniem gospodarki opartej wiedzy. Służyć temu będzie m.in. ustawa o wspieranie działalności innowacyjnej, której projekt znajduje się w Sejmie. Polska przeznacza tylko 0, 59% PKB na inwestycje w naukę. Mają być stworzone zachęty podatkowe dla przedsiębiorców, którzy inwestują w naukę.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych wiceminister spraw zagranicznych Bogusław Zaleski podkreślił, że polskie priorytety realizacji Strategii Lizbońskiej oparte są na rozwoju przedsiębiorczości, wzroście zatrudnienia, reformie emerytalnej, liberalizacji rynków usług UE (szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw), a co za tym idzie - gospodarce opartej na wiedzy.

Wiceminister B. Zaleski poinformował, że 5 października 2004 r. Komitet Europ. Rady Ministrów przyjął stanowisko dotyczące średniookresowego przeglądu Strategii Lizbońskiej. Spośród priorytetów najważniejsze jest dokończenie budowy jednolitego rynku, przy rozszerzeniu jako szansie na pobudzenie wzrostu gospodarczego, a także wykorzystanie polityki spójności

Wicedyrektor Departamentu Analiz i Strategii w UKIE Maciej Duszczyk podkreślił, że polskim celem realizacji strategii jest wzrost konkurencyjności gospodarki naszego kraju dzięki realizacji polityki spójności oraz stworzeniu jednolitego rynku.
Wicedyrektor ds. naukowych Polskiego Forum Strategii Lizbońskiej Jan Mariusz Radło poinformował o powołanej w 2003 r. przez Instytut Badań nad Gosp
odarką Rynkową we współpracy z UKIE, opartą na formie partnerstwa prywatno-publicznego. Celem forum jest odpowiedź na pytanie, czy Strategia Lizbońska odpowiada na zadania stojące przed Polską. W ramach forum organizowane są przeglądy Strategii Lizbońskiej w Polsce.

* * *

Tematem posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska był stan lasów w Polsce na podstawie "Raportu rocznego 2003" i badań monitoringowych Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska.

Główny inspektor ochrony środowiska Krzysztof Zaręba poinformował, że w Polsce zwiększa się obszar lasów, w 2003 r. zalesiono 26 tys. ha (w tym 14 tys. ha to lasy prywatne w związku z uruchomieniem mechanizmów ułatwiających zalesianie). W 2004 r. obszar nowych nasadzeń będzie mniej więcej o połowę mniejszy.

W opinii wiceministra, stan polskich lasów poprawia się systematyczne od 1995 r., mimo okresów suszy. Niestety, pod względem zdrowotności lasów nie zajmujemy w Europie dobrej pozycji.

Dyrektor generalny Lasów Państwowych Janusz Dawidziuk przypomniał, że w 2001 r. nastąpił kryzys finansowy (po raz pierwszy w powojennej historii LP odnotowano ujemny wynik finansowy) i w związku z tym w latach 2002 i 2003 podjęto działania restrukturyzacyjne.

W swej wypowiedzi dyrektor zwrócił także uwagę na występujący od połowy ub.r. wzrost popytu na drewno. Mówił także o działalności edukacyjnej prowadzonej przez Lasy Państwowe oraz o przypadającym w 2004 r. jubileuszu 80-lecia istnienia tej instytucji. W tym czasie w Polsce znacznie zwiększyły się zasoby leśne. Obecnie dyrekcja boryka się z problemem rekompensat. Rząd przygotował w tej sprawie projekt ustawy. Zdaniem dyrektora J. Dawidziuka, jej realizacja mogłaby doprowadzić do przekreślenia dorobku LP.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały w sześćdziesiątą rocznicę oswobodzenia KL Auschwitz.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła senator Aleksandra Koszada.

W przeprowadzonej następnie dyskusji udział wzięli senatorowie A. Koszada, Gerard Czaja, Teresa Liszcz, Andrzej Jaeschke, Mirosław Lubiński oraz Anna Kurska, a także przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Senatorowie dysponowali projektem uchwały przedstawionym przez grupę senatorów wnioskodawców, tekstem tego projektu po wprowadzeniu poprawek redakcyjnych oraz opracowanym przez senatora G. Czaję.

W głosowaniu za podstawę pracy przyjęto tekst z autopoprawkami przedłożony przez senator A. Koszadę, a w toku wspólnego redagowania tego tekstu uchwały większość poprawek przyjmowano przez aklamację. Niektóre sformułowania zastały przez komisję przejęte z tekstu zaproponowanego przez senatora G. Czaję.

Po wstępnym zredagowaniu tekstu uchwały przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator T. Liszcz ogłosiła przerwę w obradach, aby umożliwić legislatorowi przepisanie wstępnie przyjętego tekstu.

Po wznowieniu posiedzenia w niektórych akapitach wprowadzono kolejne zmiany redakcyjne, które przyjęto przez aklamację, a głosowaniu poddano: wniosek senatora M. Lubińskiego o zastąpienie w czwartym akapicie wyrazów "niejasnych kalkulacji" wyrazem "manipulacji". Wniosek został przyjęty.

Na zakończenie dyskusji przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie projektu uchwały wraz z wprowadzonymi zmianami. Został on przyjęty jednogłośnie.

Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie projektu uchwały w sześćdziesiątą rocznicę oswobodzenia KL Auschwitz podczas drugiego czytania przedstawi senator A. Koszada. Przyjęty przez komisję tekst projektu brzmiał:

<<Dnia 27 stycznia 2005 r. upłynęło sześćdziesiąt lat od oswobodzenia obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. W tym miejscu dokonano niewyobrażalnej zbrodni - wymordowano około półtora miliona ludzi. Zbrodnia ta, popełniona na wielu narodach, głównie żydowskim, ale także polskim, romskim, rosyjskim i kilkunastu innych, była zaplanowana przez niemieckich nazistów z zimną krwią i wykonana z technokratyczną precyzją.

Oświęcim, przed wojną zwyczajne polskie miasteczko, w latach 1940-1945 uczyniono budzącym grozę Auschwitz, w którym powstał największy niemiecki obóz masowej zagłady. Uciekający z Auschwitz zbrodniarze nazistowscy nie zdołali zatrzeć śladów popełnionego tam ludobójstwa i już wkrótce świat ujrzał fotografie i filmy ukazujące największą hekatombę w dziejach ludzkości, wstrząsający ogrom zła i zbrodni, do jakich zdolny okazał się człowiek.

Oddajemy hołd wszystkim ofiarom tej zbrodni. Pamięć o nich nie może zaginąć zarówno w Europie, jak i na całym świecie.

Dziś, gdy z powodu braku wiedzy, złej woli czy manipulacji politycznych słyszymy sformułowanie "polski obóz koncentracyjny w Oświęcimiu" - nie możemy milczeć. To w nazistowskich Niemczech rozwinął się faszyzm z obłędną teorią rasizmu, a w okupowanej przez Niemców Polsce został stworzony największy nazistowski obóz śmierci - Konzentrationslager Auschwitz, który stał się symbolem Holocaustu i Miejscem Pamięci Narodów.

W wiek XXI wchodzimy z nadzieją, że to zło przeminęło bezpowrotnie. Po 60 latach od sforsowania bram obozu przez Armię Czerwoną oddajemy cześć i składamy wyrazy wdzięczności wyzwolicielom.

Obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau na wieki pozostanie pomnikiem ofiar i przypomnieniem przerażającej zbrodni, a także wezwaniem do nieustających wysiłków na rzecz pokoju. Oddając hołd tym, którzy cierpieli i ginęli w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau, musimy o nich przypominać, aby ich ofiara nie była daremna.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła plan pracy do końca kadencji.

Po zapoznaniu się ze stanem prac sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz z projektami ustaw przygotowanych przez Ministerstwo Kultury (informacja sekretarz stanu Agnieszki Odorowicz) przewidziano, że komisja w I półroczu br. zajmie się rozpatrzeniem ustaw: o opłatach abonamentowych RTV (luty), o kinematografii (przełom marca i kwietnia), o działalności kulturalnej (przełom maja i czerwca) oraz nowelizacją ustaw o archiwach i o bibliotekach.

Planowane są także trzy posiedzenia wyjazdowe poświęcone następującym problemom: wystawiennictwu dzieł sztuki (posiedzenie w Warszawie, w Muzeum Narodowym lub w Zachęcie - luty), ochronie zabytków (posiedzenie dwudniowe w Kazimierzu, Lublinie i Zamościu - kwiecień) oraz finansowaniu kultury przez samorządy lokalne (posiedzenie prawdopodobnie w Łodzi - maj).

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznali się ze stanem i perspektywami nawożenia użytków rolnych w Polsce.

Informacje na temat poziomu nawożenia w Polsce i w Europie przedstawił prof. Aleksander Zalewski. Jak stwierdził, analiza zużycia nawozów mineralnych w krajach Unii Europejskiej wskazuje na systematyczny wzrost zużycia nawozów mineralnych w okresie powojennym aż do początku lat 90., kiedy ich zużycie zaczęło spadać. W ostatnim dziesięcioleciu spadło ono o 30 kg, co wskazuje na trwałą tendencję systematycznego obniżania poziomu nawożenia w krajach dawnej UE. Ta tendencja jest szczególnie widoczna w krajach o najwyższej kulturze rolnej, jak np. Holandia. W krajach o niższym poziomie rolnictwa (Grecja, Hiszpania, Austria czy Portugalia) poziom i wahania zużycia nawozów mineralnych kształtują się podobnie jak w Polsce.

W opinii prof. A. Zalewskiego, o ile w krajach UE można się spodziewać dalszego obniżania poziomu nawożenia mineralnego, to w Polsce w miarę poprawy sytuacji ekonomicznej może wystąpić tendencja wzrostu zużycia w stosunku do średniego poziomu w całej UE. Ponadto zużycie nawozów w Polsce jest zróżnicowane regionalnie. Najwięcej zużywa się ich w Polsce zachodniej i północno-zachodniej, najmniej - na wschodzie i w Polsce centralnej.

Prof. A. Zalewski podkreślił, że zmiany Wspólnej Polityki Rolnej UE wpływają na przekształcenia struktury agrarnej, co wymusza zmiany w strukturze użytkowania gruntów. W Polsce w ostatniej dekadzie zaszły ogromne zmiany przede wszystkim w kierunku uprawy zbóż kosztem innych gatunków: roślin pastewnych i ziemniaków. Należy z dużym prawdopodobieństwem założyć, ze te tendencje będą się nasilać.

O wielkości popytu na nawozy mineralna będzie decydować przede wszystkim sytuacja ekonomiczna gospodarstw, która - jak wynika z analiz makroekonomicznych - powinna się znacząco poprawić.

Z prognoz wynika, że do 2010 r. zużycie nawozów mineralnych w Polsce powinno wzrosnąć do około 120 kg NPK/ha przy obecnej strukturze zasiewów i 140 kg NPK/ha przy większym udziale zbóż i roślin oleistych.

W skali globalnej rolnictwo polskie powinno zużywać około 1,2 mln t azotu, 0,4 mln t fosforu i 0,5 mln t potasu przy założeniu, że utrzyma się rosnący popyt na żywność i nie ulegną pogorszeniu relacje cen nawozów do cen produktów rolnych. Zużycie nawozów wapniowych utrzyma się na poziomie zbliżonym do obecnego.

Następnie regulacje prawne w zakresie wprowadzania nowych nawozów na rynek, ich składowania i stosowania omówił dr Janusz Igras z Instytutu Uprawy i Nawożenia w Puławach.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiła także do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu.

Zapisy ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendowała senatorom dyrektor Departamentu Hodowli i Ochrony Roślin Bożena Nowicka. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do odmiennego sformułowania definicji "wprowadzenie do obrotu", ponieważ w wyniku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej zmieniło się znaczenie pojęcia "importer". W obowiązującym stanie prawnym odnosi się ono do osób, które dokonują przywozu z krajów trzecich na obszar celny Wspólnoty Europejskiej. Nowa definicja umożliwi tym samym rozróżnienie dwóch stanów faktycznych - wprowadzania do obrotu w wypadku nawozów z państw trzecich oraz w wypadku ich wyprodukowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Kolejna zmiana wprowadzana opiniowaną ustawą wynikała z zastąpienia od 1 maja 2004 r. Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego PCN obowiązującą w Unii Europejskiej Nomenklaturą Scaloną (CN). Zmiany w tym zakresie polegały na zniesieniu obowiązku podawania symboli PKWiU (odpowiadają one kodom CN) oraz na modyfikacji przepisów, które posługują się dotychczasową nomenklaturą.

Ponadto w nowelizacji sejmowej uzupełniono regulacje mówiące o funkcjonowaniu okręgowych stacji chemiczno-rolniczych, co jest związane z implementacją dyrektywy Rady 91/676/EWG z 12 grudnia 1991 r. w sprawie ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego. Uzupełnienie to polega na dodaniu przepisu, który będzie stanowił podstawę do pobierania przez okręgowe stacje opłat za wykonywane przez nie badania. Opłaty te będą stanowiły dochód budżetu państwa; ich wysokość i sposób uiszczania zostaną określone w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, działającego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.

Jak stwierdziło w swej opinii senackie biuro legislacyjne, ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, z wyjątkiem sposobu przywołania aktów prawa Unii Europejskiej oraz podawania ich adresu publikacyjnego. W opinii biura, adres publikacyjny aktu ogłoszonego pierwotnie w Dzienniku Urzędowym powinien wskazywać także dokładną stronę publikacji. Ponadto, zważywszy na zasadę pewności prawnej, niezbędne jest wskazywanie wszystkich zmian wprowadzanych do danego aktu poprzez podanie odpowiadających im adresów publikacyjnych.

W omawianym wypadku przywołanie aktu unijnego powinno dodatkowo uwzględniać fakt, iż przedmiotowe rozporządzenie oraz zmieniające je rozporządzenia nie zostały jeszcze ogłoszone w polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

W dyskusji zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek do ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu. Ustalono, że zgłoszone zmiany opracuje biuro legislacyjne wspólnie z przedstawicielami resortu rolnictwa. Zostaną one poddane pod głosowanie na kolejnym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, 9 lutego br.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przeprowadzono pierwsze czytanie projektu uchwały w 85. rocznicę uroczystości zaślubin Polski z morzem. Projekt uchwały, na podstawie art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, wniósł senator Jerzy Suchański. Do reprezentowania go w pracach nad tym projektem upoważnił senator Czesławę Christową.

Komisje po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu uchwały wprowadziły do niego poprawki i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego tekstu projektu uchwały:

<<Po odzyskaniu Wybrzeża przez Wojsko Polskie, w dniu 10 lutego 1920 r. w Pucku generał Józef Haller rzucił w morze platynowy pierścień na znak powrotu Polski nad Bałtyk. Odzyskanie dostępu do morza było jednym z najbardziej znaczących wydarzeń w procesie odbudowy suwerennej Rzeczypospolitej.

W osiemdziesiątą piątą rocznicę tego wydarzenia Senat oddaje hołd tym, którzy nie szczędząc potu i krwi przywracali życie Niepodległej Rzeczypospolitej.

Przywołujemy pamięć pokolenia budowniczych II Rzeczypospolitej, którzy po ponadwiekowej niewoli, po krwawej wojnie światowej, stworzyli Państwo na miarę tamtych czasów nowoczesne, rozwijające się i znaczące w Europie. Przywołujemy pamięć pokolenia Eugeniusza Kwiatkowskiego i Władysława Grabskiego, które na odzyskanym Wybrzeżu zbudowało Gdynię - symbol polskiej sprawności organizacyjnej, konsekwencji i gospodarności.

Dziś, w Polsce suwerennej na miarę naszych sił starajmy się spełnić ich marzenia i aspiracje. Bierzmy przykład z ich umiejętności odróżniania spraw ważnych od nieistotnych oraz zgodnej pracy dla dobra wspólnego.

Zwracamy się do młodzieży, która przejmie w przyszłości od nas odpowiedzialność za Państwo, z nadzieją, że jeszcze skuteczniej i sprawniej będzie kontynuować dzieło poprzednich pokoleń, budując dostatni, demokratyczny, wolny Dom Polaków - od Bałtyku do Tatr.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.

Do reprezentowania obu komisji podczas drugiego czytania projektu uchwały w 85. rocznicę uroczystości zaślubin Polski z morzem upoważniono senator Cz. Christową.

2 lutego 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceprezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Mariana Leszczyńskiego. Zapisy nowelizacji rekomendował także pełnomocnik rządu do spraw osób niepełnosprawnych Leszek Zieliński. Zapoznano się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przyjęta przez Sejm ustawa stanowiła projekt poselski i dotyczyła finansowania tworzenia i działalności warsztatów terapii zajęciowej oraz zakładów aktywności zawodowej. Zmiana ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, przyjęta 20 grudnia 2002 r., przewiduje od 1 stycznia br. jedynie częściowe finansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działalności warsztatów terapii zajęciowej, pozostawiając samorządom terytorialnym współfinansowanie w określonym procentowo zakresie i zróżnicowanym rozłożeniem na lata dalsze. Należy podkreślić, że dla tworzenia tych warsztatów ustawa z 20 grudnia 2002 r. przewiduje od 2003 r. zmniejszone finansowanie przez środki PFRON (jednocześnie zakładając współfinansowanie przez samorząd terytorialny), ustalając procentowy udział tego zmniejszenia na kolejne lata. Nowelizacja przyjęta 21 stycznia br. powraca do finansowania w całości ze środków PFRON warsztatów terapii zajęciowej - przewiduje takie finansowanie działalności warsztatów jako zasadę jeszcze przez 2005 i 2006 r., a także zmniejsza dofinansowanie PFRON od 2007 r., wprowadzając także mniejszy procent współfinansowania samorządu terytorialnego w stosunku do przyjętego w ustawie z 20 grudnia 2002 r. W zakresie tworzenia warsztatów nowelizacja zachowuje, przyjęty w ustawie z 20 grudnia 2002 r. na 2005 r., 70-procentowy maksymalny pułap finansowania przez PFRON, pozostawiając jednak taką wysokość na lata następne.

Dla zakładów aktywności zawodowej nowelizacja wprowadza także na 2005 i 2006 r. dofinansowanie w całości ze środków PFRON (ustawa z 20 grudnia 2002 r. od 2005 r. przewidywała dofinansowanie PFRON na poziomie 85%, ze zmniejszeniem na kolejne lat, do pozostawienia na stałym poziomie 65% kosztów od roku 2007). Obecnie współfinansowanie tworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej od 2007 r. zostaje zróżnicowane, także w kolejnych latach, przy czym finansowanie przez PFRON zmniejsza się, a od 2009 r. ustawa wprowadza utrzymanie dofinansowania przez PFRON na stałym poziomie procentowym.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Za przyjęciem nowelizacji było 8 senatorów, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

* * *

Senatorowie z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyli wniosek senator Elżbiety Streker-Dembińskiej o włączenie jej do składu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

W głosowaniu komisja poparła rozpatrywany wniosek i na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu postanowiła przedstawić Izbie projekt stosownej uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich wybrano senatora Andrzeja Spychalskiego.

3 lutego 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej.

Uregulowania zawarte w rozpatrywanej nowelizacji uzasadnili wiceminister sprawiedliwości Andrzej Grzelak i dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie Beata Mik. Ponadto w posiedzeniu udział wzięli: dyrektor Departamentu Partnerstwa Społecznego Ministerstwa Gospodarki i Pracy Marzena Wąsowska, naczelnik wydziału w tym departamencie Ewa Prądzyńska, główny specjalista w Departamencie Legislacyjno-Prawnym resortu sprawiedliwości Izabela Wereśniak. Ponadto senatorowie zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w której oprócz omówieniem wprowadzanych przepisów zaproponowano poprawki precyzujące przyjęte rozwiązania.

W toku krótkiej dyskusji senatorowie krytycznie odnieśli się do wprowadzania do polskiego systemu prawnego nowych pojęć, wynikających z tłumaczenia aktów prawa unijnego.

Przewodnicząca komisji senator T. Liszcz przejęła i poddała pod głosowanie poprawki zaproponowane przez biuro legislacyjne. Poprawki te uzyskały poparcie przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, a następnie uzyskały akceptację Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej przedstawi Izbie senator Andrzej Jaeschke.

Na zakończenie posiedzenia, na prośbę przewodniczącej komisji, przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości omówili najważniejsze projekty ustaw, jakie są przygotowywane w resorcie i będą przedłożone Sejmowi jeszcze w tej kadencji.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy zmieniającej ustawę o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 15 grudnia br. Komisje postanowiły wówczas zwrócić się do resortu polityki społecznej i urzędu kombatantów o przedstawienie szacunkowych danych dotyczących ewentualnych beneficjentów proponowanej inicjatywy.

Stanowisko resortu w tej sprawie przedstawiła dyrektor Departamentu Świadczeń Socjalnych w Ministerstwie Polityki Społecznej Alina Wiśniewska. Przypomniała ona, że nie ma stanowiska rządu w sprawie rozpatrywanej nowelizacji, a resort sceptycznie odnosi się do projektu rozszerzenia kręgu uprawnionych, gdyż są wątpliwości co do proponowanych rozwiązań. W szczególności zaś brak precyzyjnego wskazania, które wdowy miałyby być beneficjentkami.

Senator Ryszard Matusiak, reprezentujący wnioskodawców, polemizował z poglądami strony rządowej i zauważył, że doprecyzowanie przepisu, tak aby obejmował wszystkie wdowy, nie stanowi problemu i poprosił legislatora o przedstawienie poprawki.

W wyniku dyskusji na poprzednim posiedzeniu poświęconym pierwszemu czytaniu tego projektu inicjatywy ustawodawczej legislatorka Agata Sokołowska przygotowała i przedstawiła dwie wersje poprawek:

  1. uprawnieniami objęte byłyby wszystkie wdowy,
  2. uprawnieniami objęte byłyby kobiety, które stały się wdowami po dniu wejścia w życie ustawy.

Senator R. Matusiak przejął i podtrzymał wniosek w wersji pierwszej.

W dyskusji niektórzy senatorowie sceptycznie odnosili się do idei poszerzenia grona uprawnionych i przypomnieli inicjatywę ustawodawczą Senatu, która nie doczekała się zakończenia procesu legislacyjnego w Sejmie (o małoletnich ofiarach wojny) oraz ustawy, które mimo ich uchwalenia nie przyniosły uprawnionym spodziewanych korzyści (ustawa o cywilnych ofiarach wojny, ustawa "203"dla pielęgniarek).

Po dyskusji przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator Teresa Liszcz poddała pod głosowanie wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z autopoprawką senatora R. Matusiaka, w myśl której art. 5b otrzymuje brzmienie:

"Art. 5b. Odszkodowanie przysługuje również kobietom, które po dniu wejścia w życie ustawy stały się wdowami po poszkodowanych, o których mowa w art. 5a ust. 1 pkt 1, jeżeli odszkodowanie nie zostało tym poszkodowanym przyznane lub wypłacone. Podstawą przyznania i wypłaty odszkodowania jest wniosek wdowy złożony w Biurze Roszczeń Byłych Pracowników Zakładów Produkcji Rud Uranu Państwowej Agencji Atomistyki w Kowarach".

Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Ustalono, że sprawozdanie połączonych komisji podczas drugiego czytania przedstawi senator Olga Krzyżanowska. Jednocześnie komisje zaproponowały, aby w dalszych pracach legislacyjnych Senat reprezentowała senator O. Krzyżanowska.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych Unii Europejskiej:

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie: senator Andrzej Wielowieyski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie: senator Henryk Dzido.

Jak poinformowano, Rada ds. Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych (GAERC) przyjęła 13 grudnia 2004 r. tekst Planu Działania w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa m.in. w stosunku do Izraela, co zostało również potwierdzone w konkluzjach przyjętych przez Radę Europejską (18-19 grudnia 2004 r.). Celem opiniowanego aktu jest, zgodnie z wymogami formalnoprawnymi umowy stowarzyszeniowej, określenie stanowiska, jakie zajmie UE podczas Rady Stowarzyszeniowej UE-Izrael w sprawie wprowadzenia w życie planu działania.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu w tej sprawie wyrażono poparcie dla tego dokumentu.

Jak stwierdzono, projektowana decyzja nie powoduje konieczności wprowadzenia dostosowań w polskim systemie prawnym. Jej przyjęcie należy ocenić jako korzystne dla rozwoju stosunków z Izraelem, także gospodarczych.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej wyraziła poparcie dla opiniowanego projektu aktu prawnego.

Podczas posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się także, w trybie art. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, z następującymi projektami aktów prawnych Unii Europejskiej:

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Resort wiodący: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

W tych punktach porządku dziennego posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji przedstawicieli resortów wiodących.

9 lutego 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 1 lutego br. i wówczas zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek do sejmowej nowelizacji.

Do zgłoszonych wniosków ustosunkował się podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Pilarczyk, który za zasadne uznał wprowadzenie 2 spośród 5 proponowanych zmian.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi opowiedziała się za wszystkimi 5 postulowanymi poprawkami. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Marian Kozłowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie zapoznali się ze stanem i perspektywami realizacji płatności w ramach Programu Operacyjnego SAPARD oraz Wspólnej Polityki Rolnej.

Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi poinformował, że do końca marca br. zostaną uregulowane prawie wszystkie zaległe płatności w ramach programu SAPARD, szacowane na 400 mln zł. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) wznowi płatności z tego tytułu jeszcze w lutym, po uzyskaniu kredytu bankowego

ARiMR zaprzestała płacenia zobowiązań z tytułu SAPARD-u w grudniu 2004 r. z powodu braku unijnych środków. Taka sytuacja wzbudziła zaniepokojenie samorządów gminnych, które liczyły w końcu roku na refundację środków. Wstrzymanie wypłat odczuli także rolnicy, którzy dla realizacji inwestycji często musieli zaciągnąć kredyt bankowy i muszą go obecnie spłacić.

Wiceminister S. Kowalczyk wyjaśnił, że minister finansów wyraził zgodę dla ARiMR na zaciągnięcie kredytu w tzw. rachunku bieżącym i w tej chwili trwają rozmowy "techniczne". Taki kredyt prawdopodobnie zostanie uruchomiony w ciągu kilku dni. Obecnie na pokrycie zadłużenia z tytułu SAPARD-u potrzebne jest około 400 mln zł.

Wiceszef resortu rolnictwa zwrócił uwagę, że sytuacja braku środków z KE zdarzyła się po raz pierwszy. Jego zdaniem, podjęcie decyzji o zaciągnięciu przez ARiMR kredytu w wysokości kilkuset milionów złotych nie jest prostą decyzją i trzeba rozważyć także negatywne strony takiego posunięcia.

Obecny na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wiceminister finansów Piotr Sawicki potwierdził, że resort finansów wyraził taką zgodę oraz że - w opinii resortu - zaciągnięcie kredytu bankowego na wypłacenie zaległych zobowiązań z tytułu SAPARD-u jest to "najprostszy, najszybszy i racjonalny sposób załatwienia tego problemu". Dodał, że w przyszłości trzeba jednak unikać tego typu sytuacji, wprowadzając odpowiednie zmiany w procedurach działania.

Ponadto wiceminister finansów poinformował, że we wszystkich kwestiach wypłat poza SAPARD-em nie ma problemu ze środkami. Zapewnił, że na wypłaty bezpośrednie są zarezerwowane środki w budżecie.

Jak zapewnił wiceminister, chwilowy brak pieniędzy na realizację SAPARD-u wynika ze spiętrzenia się wniosków od beneficjentów. Komisja Europejska obiecała, że należne Polsce środki przekaże częściowo w lutym (dwie transze - 25 mln euro i 18 mln euro) oraz w marcu - ponad 65 mln euro.

Wiceprezes ARiMR Edward Adamiec wyjaśnił, że na część wypłat z SAPARD-u zabrakło pieniędzy w grudniu ub.r. Agencja liczyła na to, że styczniu otrzyma środki z Unii, ale nie dostała ich.

E. Adamiec podkreślił, że w pierwszej kolejności agencja będzie płaciła zaległości z grudnia, następnie ze stycznia, dopiero później z lutego. Dodał, że agencja zdaje sobie sprawę, iż wstrzymanie wypłat sprawiło szczególnie dużo problemów samorządom, którym grożą kary za niewykonanie budżetu, dlatego te pieniądze będą im przekazywane w pierwszej kolejności.

10 lutego 2005 r.

W pierwszym punkcie porządku posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych senatorowie zapoznali się z projektem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczącej usług i rynku wewnętrznego.

Projekt dyrektywy przedstawił Mirosław Zieliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy. Wiceminister odpowiadał także na pytania senatorów.

W przyjętej opinii Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła nie wnosić uwag do projektu dyrektywy. Na posiedzeniu Komisji Spraw Unii Europejskiej opinię tę przedstawi senator Mieczysław Mietła.

W drugim punkcie porządku posiedzenia Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.

W tej części posiedzenia wzięli udział zaproszeni goście: podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy Mirosław Zieliński, zastępca dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Energetycznego w Ministerstwie Gospodarki i Pracy Zbigniew Kamieński, wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki Wiesław Wójcik.

Wicedyrektor Z. Kamieński przedstawił główne założenia rozpatrywanej nowelizacji i odpowiadał na pytania senatorów.

Po dyskusji komisja zdecydowała rekomendować Senatowi wprowadzenie 14 poprawek do ustawy. Sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Jerzy Markowski.

Mniejszość komisji postanowiła wnieść o wprowadzenie jednej poprawki. Wniosek mniejszości na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Genowefa Ferenc.

11 lutego 2005 r.

Komisja Spraw Unii Europejskiej na swym posiedzeniu, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych Unii Europejskiej:

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, senator Ewa Serocka.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, senator Henryk Dzido.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.

Instytucja wiodąca: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Referent, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, senator Andrzej Wielowieyski.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska popiera projekt dyrektywy w sprawie kredytu konsumenckiego, który powinien mieć jak najszerszy zakres zastosowania i ujednolicić zasady ochrony konsumentów na rynku usług kredytowych.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej wyraziła dla opiniowanego projektu, z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu RP.

Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się po Wspólnocie oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 określające procedurę wdrażania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 COM(2004) 830, sygnatura Rady UE 5103/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Polityki Społecznej, Ministerstwo Zdrowia.

Referent, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, senator Grzegorz Lipowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent, wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, senator Bernard Drzęźla.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment