Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


1 grudnia 2004 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Uchwały Nr 90 - zmiana Umowy o utworzeniu Banku w celu przyjęcia Mongolii jako kraju operacji, podjętej przez Radę Gubernatorów Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w dniu 30 stycznia 2004 r.

Na temat ustaleń zawartych w przedmiotowej uchwale wypowiadali się wiceminister finansów Wiesław Szczuka oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Ogonowski. Pozytywną opinię o sejmowej ustawie ratyfikacyjnej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przedmiotowa uchwała dotyczyła włączenia Mongolii do grupy krajów uprawnionych do otrzymywania finansowania z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.

W głosowaniu Komisja Spraw zagranicznych opowiedziała za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Genowefa Ferenc.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji nr 170 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej bezpieczeństwa przy używaniu substancji i preparatów chemicznych w pracy, przyjętej w Genewie dnia 25 czerwca 1990 r.

Senatorowie zapoznali się z informacją o przyjętych w przedmiotowej konwencji rozwiązaniach, którą przedstawił w imieniu rządu wiceminister gospodarki i pracy Marek Szczepański. Pozytywną opinię na temat ustawy zaprezentowało senackie biuro legislacyjne.

Wymieniona w ustawie konwencja ma zastosowanie do wszystkich gałęzi działalności gospodarczej, w których używa się substancji i preparatów chemicznych, przy czym przewiduje możliwość wyłączeń na zasadach w niej określonych. Konwencja reguluje materię dotyczącą bezpieczeństwa używania substancji i preparatów chemicznych, w tym system ich klasyfikacji, oznakowanie, treść karty charakterystyki, obowiązki dostawców substancji i preparatów chemicznych. Reguluje także obowiązki pracodawców oraz pracowników związane z używaniem substancji i preparatów chemicznych (oznakowanie, przestrzeganie zasad przenoszenia substancji i preparatów, ochrona pracowników, kontrola oddziaływania i usuwanie substancji i preparatów chemicznych, informowanie i szkolenie pracowników dotyczące postępowania z niebezpiecznymi substancjami i preparatami chemicznymi). W polskim systemie prawnym zakres przedmiotowy konwencji odpowiada uregulowaniom zawartym w pięciu ustawach. Uregulowania materii objętej konwencją dokonują także akty wykonawcze do tych ustaw, przede wszystkim rozporządzenia do ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz do kodeksu pracy.

W głosowaniu komisja poparła rozpatrywaną ustawę sejmową i postanowiła zaproponować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Spraw Zagranicznych w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Kulaka.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o wypowiedzeniu Konwencji o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów w Morzu Bałtyckim i Bełtach, sporządzonej w Gdańsku dnia 13 września 1973 r.

Potrzebę wypowiedzenia przedmiotowej konwencji uzasadnił wicedyrektor departamentu w MSZ P. Ogonowski. Wynika ona z art. 6 ust. 12 aktu dotyczącego warunków przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej. Przepis ten zobowiązuje Polskę do podjęcia wszelkich właściwych środków w celu dostosowania swojej pozycji wobec organizacji i umów międzynarodowych, których Wspólnota Europejska jest stroną, do praw i obowiązków naszego kraju wynikających z przystąpienia do Unii.

W szczególności, w możliwie najwcześniejszym terminie nasz kraj, podobnie jak inni nowi członkowie Wspólnoty, wystąpi z międzynarodowych umów i organizacji w dziedzinie rybołówstwa, których członkiem jest Unia. Jedną z takich umów jest Konwencja o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów w Morzu Bałtyckim i Bełtach, sporządzona w Gdańsku 13 września 1973 r. Od dnia akcesji interesy Rzeczpospolitej Polskiej w konwencji reprezentuje Komisja Europejska.

Ponadto senatorowie zapoznali się z pozytywną opinią biura legislacyjnego. W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych poparła rozpatrywaną ustawę sejmową. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowali na swym posiedzeniu rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 24 listopada br. Wobec przedstawionej wówczas przez resort rolnictwa negatywnej opinii o nowelizacji, która była projektem poselskim, i wobec nieobecności na posiedzeniu przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa komisja postanowiła odłożyć decyzję w sprawie nowelizacji sejmowej do następnego posiedzenia.

Podczas posiedzenia zapoznano się z opiniami przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Nieruchomości Rolnych oraz Ministerstwa Skarbu Państwa, które reprezentował wiceminister Kazimierz Jaszczyk.

W dyskusji zwracano uwagę, że zaproponowana przez Sejm nowelizacja nie jest rozwiązaniem problemów ludzi bezrobotnych na wsi, daje im jednak pewną szansę.

Dlatego w głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła jednogłośnie poprzeć ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Ustalono, że przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Bartos.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt.

Zapisy ustawy, która była przedłożeniem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk.

Ustawa zmierzała do implementacji do polskiego sytemu prawnego norm prawa wspólnotowego w zakresie wprowadzania do obrotu, przetwarzania i stosowania dodatków paszowych, a także przepisów dotyczących pakowania i znakowania tych dodatków oraz premiksów.

W dyskusji zwracano uwagę, że przyjęcie ustawy wpłynie korzystnie na środowisko naturalne i na bezpieczeństwo środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o środkach żywienia zwierząt. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Kozłowskiego.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Spraw Zagranicznych odbyło pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zapewnienia swobód obywatelskich w związku z wyborami prezydenckimi na Ukrainie.

W imieniu grupy senatorów wnioskodawców projekt przedstawiła i uzasadniła senator Anna Kurska. W projekcie stwierdzono:

"Senat RP wyraża zaniepokojenie w związku z wyborami prezydenckimi na Ukrainie, a w szczególności łamaniem wyborczych procedur i groźbą użycia przemocy w stosunku do obywateli domagających się przestrzegania demokratycznych standardów.

Wysoka świadomość obywatelska społeczeństwa ukraińskiego pokazuje wyraźnie jak niezasłużona jest marginalizacja Ukrainy w polityce zagranicznej Unii Europejskiej.

Milcząca zgoda na oddanie Ukrainy pod wpływy rosyjskie jest głęboko sprzeczna z polską racją stanu.

Senat RP zwraca się do Parlamentów Krajów Unii Europejskiej, a także do Parlamentu Europejskiego o podjęcie efektywnych działań zarówno politycznych jak i materialnych, zmierzających do umocnienia sił demokratycznych na Ukrainie".

W dyskusji senatorowie zaproponowali wprowadzenie zmian do przedstawionego projektu uchwały w sprawie zapewnienia swobód obywatelskich w związku z wyborami
prezydenckimi na Ukrainie. W głosowaniu połączone komisje wprowadziły do niego poprawki i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały następującej treści:

Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża głęboki niepokój w związku z wyborami prezydenckimi na Ukrainie, a w szczególności łamaniem wyborczych procedur, groźbą użycia przemocy w stosunku do obywateli domagających się przestrzegania demokratycznych zasad, a także niebezpieczeństwem rozpadu państwa.

Nieoczekiwana siła i zakres protestu przeciw nadużyciom wyborczym, który objął już także struktury państwa, jest historycznym wydarzeniem. Stanowi ono ważne ogniwo w rozwoju demokracji i społeczeństw obywatelskich w Europie. Postawa ta zasługuje na szacunek i wsparcie ze strony demokracji europejskiej w imię głęboko pojętego interesu Ukrainy i jej sąsiadów oraz całej Europy.

Wysoka świadomość obywatelska społeczeństwa ukraińskiego pokazuje wyraźnie, jak niezasłużona jest marginalizacja Ukrainy w polityce zagranicznej Unii Europejskiej.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do parlamentów i rządów Państw Unii Europejskiej, a także do Parlamentu Europejskiego o podjęcie efektywnych działań zmierzających do umocnienia struktur demokratycznych na Ukrainie.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Ustalono, że przyjęty przez połączone komisje projekt uchwały w sprawie w sprawie zapewnienia swobód obywatelskich w związku z wyborami prezydenckimi na Ukrainie zarekomenduje Izbie podczas drugiego czytania na posiedzeniu plenarnym senator A. Kurska.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu kontynuowała rozpatrywanie ustawy budżetowej na rok 2005 r. w częściach dotyczących przedmiotowego zakresu komisji. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 30 listopada br.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja przyjęła następującą opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na posiedzeniach w dniu 30 listopada i 1 grudnia 2004 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005 r. (druk nr 851) w następujących częściach budżetu państwa:

1. Oświata i wychowanie - cz. 30 (zał. nr 1, 2, 4 10, i 12),

2. Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego - cz. 82, w zakresie części oświatowej (zał. 2)

3. Rezerwy celowe - cz. 83 801 - Oświata i wychowanie (zał. nr 1, 2 i 12); 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza (zał. Nr 2);

4. Kultura fizyczna i sport - cz. 25 - zał. 2, 4, 5, 10, 12; cz. 83 - Rezerwy celowe - poz. 69.

5. Szkolnictwo wyższe - cz. 38 (zał. nr 1, 2, 4, 10 i 12); Cz. 83 - Rezerwy celowe - poz. 16, 18 programy wieloletnie (zał. nr 14) - "Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego"; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2011.

6. Informatyzacja - cz. 27 - zał. nr 2 i 12. Rez. celowe poz. 61

7. Nauka - cz. 28 (zał. nr 1, 2, 4, 10 i 12); Plan finansowy Funduszu Nauki i Technologii z zał. nr 5

8. Polska Akademia Nauk - cz. 67 (zał. nr 1, 2, 4 i 12).

9. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polski - cz. 61- (zał. 1, 2 i 5).

10. Główny Urząd Miar - cz. 64 - zał. (1, 2 i 12).

11. Polski Komitet Normalizacyjny cz. 65 - zał. (1, 2, i 12).

Po wysłuchaniu informacji i dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu, kierownictwa powyższych urzędów i jednostek centralnych oraz po przeprowadzeniu dyskusji komisja przedstawia następujące stanowisko:

I. Wobec uregulowania kwestii finansowania nauki w art. 1 ust. 3 w ustawie o zasadach finansowania nauki w sprawie tworzenia budżetu w odniesieniu do strategii lizbońskiej w tym obszarze, Komisja nie zgłasza zastrzeżeń do tej części budżetu.

II. Komisja wnosi o dokonanie zmian w sposobie rozdziału środków na inwestycje w szkolnictwie wyższym oraz zmian w obszarze kultury fizycznej i sportu, a także zasilenia tej działalności poprzez wniesienie środków na kulturę fizyczną i sport z innych źródeł. (załącznik do opinii).

III. Komisja nie wnosi uwag do pozostałych części budżetu.

Załącznik

Poprawki Komisji Nauki, Edukacji i Sportu

do ustawy budżetowej na rok 2005

1) w załączniku nr 6 w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zmniejsza się o 3.930 tys. zł nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na budowę Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz zwiększa się o tę kwotę nakłady ze środków własnych inwestora do poniesienia w 2005 r. na tę inwestycję;

Poprawka związana jest z przeszacowaniem (obniżeniem) wartości kosztorysowej inwestycji realizowanej od 2001 roku. Środki z budżetu państwa powinny zostać zmniejszone o kwotę 3,930 mln zł. Zgodnie z poprawką środki te pozostaną w budżecie szkolnictwa wyższego do wykorzystania przez inne uczelnie.

2)

a) w załączniku nr 6 w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zmniejsza się o 5.028 tys. zł nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na budowę Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz zwiększa się o tę kwotę nakłady ze środków własnych inwestora do poniesienia w 2005 r. na tę inwestycję,

b) w załączniku nr 14 w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na program:

- "Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego" - o 14 000 tys. zł,

- "Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2011" - o 5 750 tys. zł.

Poprawki a) i b) dotyczą obniżenia środków na 3 inwestycje wieloletnie w roku 2005 o 25% planowanych nakładów z budżetu państwa. Zaoszczędzone środki pozostają w budżecie szkolnictwa wyższego do wykorzystania przez inne uczelnie.

Poprawki są związane z wyjątkowo dużym zmniejszeniem środków na wydatki inwestycyjne w szkolnictwie wyższym do poziomu 52% roku 2004, z czego aż 42% pochłaniają 3 inwestycje wieloletnie. Poprawki spowodują częściowe rozłożenie cięć środków inwestycyjnych; przy cięciu ok. 50% dla wszystkich uczelni, o 25% dla 3 inwestycji wieloletnich.

w cz. 25 - Kultura Fizyczna i Sport;

3) Zmniejszenie wydatków w cz. 42 - Sprawy wewnętrzne,

w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

w rozdziale 75405 - Komendy powiatowe policji

wydatki bieżące o kwotę 10 mln zł

z przeznaczeniem na

- zwiększenie wydatków w cz. 25 - Kultura fizyczna i sport

w dziale 926 - Kultura fizyczna i sport o kwotę 10 mln zł z przeznaczeniem na zwiększenie:

- wydatków bieżących

w rozdziale 92603 - Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie o kwotę
5 mln

- dotacji

w rozdziale 92605 - Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu o kwotę
5 mln

Wobec zwiększenia przez Sejm wydatków na zakup radiowozów przez Policję w ramach szeroko pojętej akcji profilaktycznej, proponuje się przesunięcie 10 mln zł na zwiększenie wydatków Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie w kwocie 5 mln oraz wydatków na działania w zakresie rozwoju sportu powszechnego.

4) Zmniejszyć dotację podmiotową dla Polskiej Konfederacji Sportu w rozdziale 92606 "Polska Konfederacja Sportu" o kwotę 2.000 tys. zł i zwiększyć o tę kwotę wydatki bieżące Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie, w rozdziale 92603, z przeznaczeniem na finansowanie rozszerzonej ilości badań kontrolnych antydopingowych w sporcie (do 3.000 próbek rocznie), spełniających warunki akredytacji.

Poprawka ta dotyczy wewnętrznego przesunięcia w zakresie finansowania Kultury Fizycznej i Sportu i wiąże się z obniżeniem nakładów budżetowych na działalność Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie o 18% w porównaniu z rokiem 2004 w sytuacji uzyskania przez Laboratorium Antydopingowe Akredytacji Światowej Agencji Antydopingowej, co wiąże się ze znacznym zwiększeniem zadań.>>.

2 grudnia 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiono do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach dotyczących przedmiotowego zakresu działania komisji.

W dyskusji senatorowie zgłosili propozycje wprowadzenia zmian do rozpatrywanych części ustawy.

Zaproponowano m.in. przywrócenie 4 z 7 mln zł, o które Sejm zmniejszył budżet Instytutu Pamięci Narodowej. Uzyskane pieniądze mają być przeznaczone na organizację placówki IPN w Szczecinie i śledztwo katyńskie.

Planowane wydatki IPN na 2005 rok wynoszą łącznie 100 mln 200 tys. zł. 64% łącznych wydatków to wynagrodzenia pracowników IPN. Budżet IPN był ograniczany także w poprzednich latach, i tak w 2002 roku o 20 mln zł, w roku 2003 o 13,1 mln zł, a w roku 2004 o 9,7 mln zł.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności ustalono, że komisja przyjmie opinię w sprawie ustawy budżetowej na rok 2005 dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych na kolejnym posiedzeniu, 3 grudnia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o wypowiedzeniu Konwencji o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów w Morzu Bałtyckim i Bełtach, sporządzonej w Gdańsku dnia 13 września 1973 r.

Potrzebę wypowiedzenia przedmiotowej konwencji uzasadnili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Ogonowski. Pozytywną opinię na temat ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja poparła rozpatrywaną ustawę ratyfikacyjną. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Bartos.

Następnie komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz o zmianie innych ustaw.

Zapisy nowelizacji, która była projektem rządowym, rekomendowała senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk. Ponadto senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez główną księgową Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz zapoznali się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem nowelizacji było wprowadzenie możliwości zabezpieczania kwot związanych z instrumentami wsparcia w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, stworzenie podstaw prawnych dla możliwości potrącania przez agencję nienależnie lub nadmiernie pobranych środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz środków krajowych, przeznaczonych na realizację tej polityki, zapewnienie spójności przepisów w sprawie wydawania decyzji administracyjnych w sprawie zwrotu nienależnie wypłaconych środków w ramach pomocy finansowej oraz wyłączenie z zajęcia należności lub wierzytelności związanych z płatnościami realizowanymi przez agencję ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz środków krajowych, przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej.

Zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami gwarantami zabezpieczeń będą instytucje finansowe upoważnione do gwarantowania długu celnego, podobnie jak w ramach pomocy udzielanej przez Agencję Rynku Rolnego.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz o zmianie innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Emigracji i Polaków za Granicą w celu rozpatrzenia ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Komisja, zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005w części 03, dotyczącej Kancelarii Senatu, w zakresie rozdziału 75195 - Pozostała działalność (Opieka nad Polonią i Polakami za granicą).

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z informacjami i opiniami przedstawicieli Kancelarii Senatu, jej szefa - ministra Adama Witalca, dyrektora generalnego Piotra Miszczuka, głównej księgowej Marianny Wąsowskiej-Napierały oraz dyrektora Biura Polonijnego Artura Kozłowskiego. Ponadto wysłuchano prezesa Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" Andrzeja Stelmachowskiego i wicedyrektora Departamentu Konsularnego i Polonii MSZ Macieja Szymańskiego.

W opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Komisja Emigracji i Polaków za Granicą zaproponowała przyjęcie ustawy budżetowej na rok 2005 w rozpatrywanej części bez poprawek.

Ustalono, że opinię komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawi senator Tadeusz Rzemykowski.

Ponadto Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

I. Sprawy programowe

1. (nr wniosku 187/z) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: publikacja książki "Historia Polaków w Argentynie" - 34 160 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2. (nr wniosku 299/z) Fundacja "O uśmiech dziecka" w Makowie Mazowieckim: organizacja pobytu dzieci z Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu koło Wilna u rodzin w powiecie makowskim - 6500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 312) Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych w Warszawie: pomoc charytatywna dla dzieci i młodzieży z Podbrodzia, na Litwie oraz Rokitna i Sarn, na Ukrainie - 15 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

4. (nr wniosku 313) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie prac przygotowawczych do multimedialnego kursu języka polskiego w ramach programu pomocy oświatowej poza granicami kraju dla wszystkich poziomów nauczania języka polskiego - 34 482 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

5. (nr wniosku 314) Lubelski Klub Polonijny w Lublinie: powiększenie objętości nr 7/2004 "Forum Polonijnego", edycji świąteczno-noworocznej, o 12 stron, do 48 stron ( z okładką 52) - 4000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 315) Fundacja Kresowa "Semper Fidelis" we Wrocławiu: wydawanie dwumiesięcznika "Semper Fidelis" - 33 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

II. W sprawach różnych komisja zaproponowała:

- przychylić się do prośby prezesa Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", dotyczącej zmian w umowach zawartych z Kancelarią Senatu, przedstawionych w piśmie Stowarzyszenia PS-31/127/04 z dnia 29 listopada 2004 roku.

III. W sprawach inwestycyjnych komisja postanowiła:

anulować uchwałę nr 412 Prezydium Senatu z 24 czerwca br. w sprawie zlecenia Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" zadania państwowego o charakterze inwestycyjnym pn. remont Domu Polskiego w Stryju, na Ukrainie;

- przychylić się do próśb prezesa Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", przedstawionych w piśmie nr I-235/2004 z 24 listopada br., o zgodę na przesunięcia kwot dotacji w zakresach rzeczowych następujących zadań:

- zakup i adaptacja budynku na dom polski w Samborze, na Ukrainie,

- zakup obiektu z przeznaczeniem na dom polski w Wierszynie, w Rosji,

- przebudowa zakupionego budynku na dom polski z częścią oświatową w Oszmianach, na Białorusi,

- pozytywie zaopiniować propozycję zwiększenia przyznanych kwot dotacji na realizację następujących zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym:

- rozbudowa i adaptacja szkoły polskiej w Wesołówce, w rejonie wileńskim na Litwie,

- rozbudowa i remont szkoły polskiej w Suderwii, w rejonie wileńskim na Litwie,

- rozbudowa szkoły podstawowej w Kienach, w rejonie wileńskim na Litwie,

- pozytywnie zaopiniować realizację zadania inwestycyjnego pn. Adaptacja pomieszczeń w Domu Kultury Polskiej w Wilnie na Litwie,

- pozytywnie zaopiniować propozycje:

1. wykreślenia ze spisu zadań inwestycyjnych na rok 2004 pozycji:

- zakup obiektu na dom polski w Rybnicy, w Mołdawii,

- rozbudowa szkoły podstawowej w Jęczmieniszkach, w rejonie wileńskim na Litwie,

2. zmniejszenia środków finansowych na realizację zadań:

- rozbudowa domu polskiego w Jabłonkowie, w Czechach,

- remont zakupionego domu na stanicę harcerską we Lwowie, na Ukrainie,

- rozbudowa szkoły podstawowej w Egliszkach, w rejonie wileńskim na Litwie.

Komisja pozytywnie zaopiniowała zwiększenie dotacji na realizację zadania pn. zakup lokalu dla Oddziału ZPL w Kownie na Litwie.

Komisja pozytywnie zaopiniowała realizację zadania pod nazwą Remont i modernizacja oświetlenia w sali gimnastycznej w Wędryni, na Zaolziu - 16 042 zł.

Komisja pozytywnie zaopiniowała realizację zadania pod nazwą Zakup, adaptacja
i wyposażenie lokalu przeznaczonego na dom polski i szkołę sobotnio-niedzielną w Sankt Petersburgu, w Rosji.

3 grudnia 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiono do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

część 32 - Rolnictwo

część 33 - Rozwój wsi

część 35 - Rynki rolne

część 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Zał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego (KRUS)

- Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji (KRUS)

- Plan finansowy Funduszu Administracyjnego (KRUS)

- Plan finansowy Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych

a także według kompetencji komisji w innych częściach ustawy budżetowej.

W posiedzeniu, które odbywało się w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wzięli udział i przedstawiali plany finansowe poszczególnych instytucji: wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kowalczyk, wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Mirosław Drygas, prezes Agencji Rynku Rolnego Roman Wenerski oraz prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Jan Kopczyk. Ponadto senatorowie zapoznali się z opinią eksperta komisji prof. Andrzeja Czyżewskiego z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

W dyskusji zgłoszono propozycje zmian do rozpatrywanych części ustawy budżetowej. W związku z tym powołano zespół roboczy, w skład którego weszli przedstawiciele Ministerstwa Finansów, resortu rolnictwa i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Zdaniem zespołu będzie opracowanie pod względem merytorycznym i legislacyjnym zmian zaproponowanych w dyskusji. Ustalono, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przegłosuje proponowane poprawki i przyjmie opinię w sprawie ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach właściwych jej przedmiotowemu zakresowi działania na posiedzeniu 7 grudnia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych, na podstawie art. 73 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu, rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
1) 45 - sprawy zagraniczne
a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
b) środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,
c) dotacje podmiotowe z zał. nr 10,
d) zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12,
e) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń
z zał. nr 13,
2) część budżetowa 83 - rezerwy celowe, w zakresie pozycji 41, 44, 47, 58 i 65.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o projektowanych w ramach rozpatrywanych części planach budżetowych, które przedstawili wiceminister spraw zagranicznych Andrzej Załucki, dyrektor generalny w tym resorcie Krzysztof Jakubowski oraz wicedyrektor polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych Jacek Foks.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych przyjęła opinię w sprawie rozpatrzonych części ustawy budżetowej na rok 2005, skierowanej do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. W opinii zaproponowano wprowadzenie następującej poprawki do ustawy:
- w załączniku 2 w części 45 Sp
rawy zagraniczne w rozdziale 75062 - Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, zwiększa się dotację o 586 tys. zł;
- w załączniku 2 w części 79 Obsługa długu krajowego w rozdziale 75703 - Obsługa krajowych skarbowych papierów wartościowych, zmniejsza się obsługę długu publicznego o 586 tys. zł.

Ustalono, że opinię Komisji Spraw Zagranicznych na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawi senator Bogusław Mąsior.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaopiniowała następujące części ustawy budżetowej na rok 2005:

część 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

część 17 - Administracja publiczna

część 34 - Rozwój regionalny

część 43 - Wyznania religijne

część 49 - Urząd Zamówień Publicznych

część 51 - Urząd Służby Cywilnej

część 75 - Rządowe Centrum Legislacji

część 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe

część 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego

część 86 - Samorządowe Kolegia Odwoławcze

zał. nr 5 - Plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym

zał. nr 9 - Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz

innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego

oraz wg kompetencji komisji:

część 83 - Rezerwy celowe

część 85 - Budżety wojewodów

zał. nr 4 - Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2005 r.

zał. nr 6 - Wykaz inwestycji wieloletnich w 2005 r.

zał. nr 7 - Zestawienie programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z różnych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych (plan na 2005 r.)

zał. nr 8 - Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej

zał. nr 10 - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2005 r.

zał. nr 12 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2005 r.

zał. nr 13 - Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2005

zał. nr 14 - Wykaz programów wieloletnich w 2005 r.

zał. nr 15 - Plany Finansowe agencji na rok 2005.

zał. nr 16 - Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej

zał. nr 17 - Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2005 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004 - 2006 w tys. zł.

Zaopiniowane przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej części ustawy budżetowej na rok 2005 rozpatrzono wstępnie na posiedzeniu 25 listopada br.

Komisja, po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji, przyjęła wnioski, które zostały przedstawione w opinii skierowanej do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

<<I. Propozycje poprawek:

1) w art. 48 po wyrazach "300 000 tys. zł," dodaje się wyrazy "które zostanie podzielone między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę zadania związane z wdrażaniem reformy systemu oświaty i wyrównywaniem szans edukacyjnych,";

2) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w pozycji 76 kol. 4 otrzymuje brzmienie: "Wyrównanie wielkości kwot przeznaczonych na wypoczynek letni młodzieży w poszczególnych województwach, w tym sfinansowanie letniego wypoczynku dzieci z rodzin byłych pracowników Państwowych Przedsiębiorstw Gospodarki Rolnej";

II. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wnioskuje do Ministra Finansów o ustalenie zobiektywizowanych kryteriów rozdziału środków w budżetach wojewodów.

Występujące różnice nie mają żadnego uzasadnienia i stan taki trwa już od kilku lat.

III. Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja zaopiniowała pozytywnie i nie proponuje zmian.>>.

Na sprawozdawcę opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2005 na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych 10 grudnia br. został powołany senator Zbyszko Piwoński

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Komisja przyjęła następującą opinię w sprawie ustawy budżetowej na rok 2004
w zakresie wydatków przeznaczonych na finansowanie obronności i bezpieczeństwa państwa, którą przekazano Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

"Komisja na kolejnych posiedzeniach w dniu 3 grudnia 2004 r. rozpatrzyła uchwaloną przez Sejm w dniu 26 listopada 2004 r. ustawę budżetową na 2005 rok w zakresie:

1. części 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;

2. części 59 - budżet Agencji Wywiadu;

3. części budżetowej 29 - Obrona narodowa;

4. planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

5. planów finansowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Agencji Mienia Wojskowego;

6. części 83 Rezerwy celowe - poz. 23, 38;

7. przychodów z prywatyzacji wraz z ich rozdysponowaniem - zał. 3 poz. 40 i 43;

8. wydatków na obronę narodową w pozostałych częściach budżetowych;

9. zestawienia programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych;

10. części 42 - Sprawy wewnętrzne;

11. planów finansowych: Funduszu Wsparcia Policji oraz Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego;

12. części 85 - budżety wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne i ochrona przeciwpożarowa;

13. części 83 - rezerwy celowe: poz. 4, 9, 10, 19, 21, 60, 67;

14. środków bezzwrotnych pochodzących z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej.

Ad. pkt 1 i 2: część 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz część 59 - budżet Agencji Wywiadu

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po rozpatrzeniu części
57 i 59 budżetu państwa na 2005 r. w zakresie dochodów i wydatków, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych (zał. nr 4) oraz zatrudnienia i wynagrodzenia (zał. nr 12) akceptuje przyjęte w uchwalonej przez Sejm u
stawie budżetowej na 2005 rok budżety: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.

Potrzeby cywilnych służb ochrony państwa w realizacji ich ustawowych obowiązków oraz zobowiązań międzynarodowych znacznie przekraczają kwoty zapisane w ustawie budżetowej na 2005 rok, zaś poziom wydatków obu Agencji w opinii Komisji stanowi jedynie minimum niezbędne dla ich prawidłowego funkcjonowania.

Ad pkt 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła wydatki obronne w ustawie budżetowej na 2005 rok w zakresie:

części budżetowej 29 - Obrona narodowa,

planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych,

planów finansowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Agencji Mienia Wojskowego,

części 83 Rezerwy celowe - poz. 23, 38; ,

przychodów z prywatyzacji wraz z ich rozdysponowaniem - zał. 3 poz. 40 i 43: Restrukturyzacja i modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP,

wydatków na obronę narodową w pozostałych częściach budżetowych,

zestawienia programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych.

1. W ustawie budżetowej na 2005 r. w obszarze wydatków obronnych ujęto środki:

w części 29 - 17 192 250 tys. zł.

w dziale 752 (w pozostałych częściach budżetowych) - 47 720 tys. zł.

Środki te rosną w stosunku do roku ubiegłego nominalnie o 7,4% (przy planowanej inflacji 3%).

Komisja pozytywnie ocenia wielkość wydatków obronnych ukształtowaną zgodnie z ustawą z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP na poziomie 1,95% PKB roku 2004.

Rok 2005 jest pierwszym rokiem kolejnego programu sześcioletniego obejmującego lata 2005-2010, w którym widoczne są efekty konsekwentnie realizowanej przebudowy sił zbrojnych, co obrazuje wzrost udziału wydatków majątkowych w globalnej kwocie budżetu, w 2005 r. wyniesie 18,8 % (w 2004-16,2%), a udział wydatków osobowych zmniejszy się do 28,7% (w 2004 r. 30,7%).

W efekcie dokonujących się, zmian w strukturze wydatków budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej realizowane będą zadania priorytetowe, do których należą:

- modernizacja sił zbrojnych, głównie w obszarze sprzętu dowodzenia i łączności oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb nowoczesnego uzbrojenia;

- kontynuacja programów wieloletnich: Kołowych Transporterów oraz Przeciwpancernych Pocisków Kierowanych;

- realizacja Celów Sił Zbrojnych i Wymagań Długoterminowych oraz tzw. "zobowiązań praskich", w części dotyczącej 2005 roku.

2. Komisja odnotowuje spadek wydatków na finansowanie misji pokojowych poza granicami państwa z 391,1 mln zł w br. do 306,9 mln zł w roku 2005, co wiąże się przede wszystkim ze zmniejszeniem zaangażowania naszych sił zbrojnych w misji stabilizacyjnej w Iraku.

3. W ustawie budżetowej na 2005 rok w rezerwach celowych (część 83 - Rezerwy celowe) ujęte zostały środki budżetowe z przeznaczeniem na:

poz. nr 23 - "Realizacja programu wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe" w wysokości 439 180 tys. zł.

poz. nr 38 - "Utrzymanie mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym" w wysokości 5000 tys. zł.

4. Ponadto w roku 2005 resort obrony narodowej dysponował będzie:

a) Funduszem Modernizacji Sił Zbrojnych - 96 513tys. zł.

Środki pozyskane przez MON zgodnie z art. 11 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP:

- pochodzące z Agencji Mienia Wojskowego (88 534 tys. zł),

- wpływy z udostępnienia poligonów wojskom obcym (7962 tys. zł),

- usługi świadczone w czasie wykonywania zadań szkoleniowych (17 tys. zł). Środki te łącznie stanowią uzupełniające źródło finansowania procesu modernizacji sił zbrojnych..

b) środkami z prywatyzacji przemysłu obronnego 13 195 tys. zł. (35% ogólnych wpływów)

Środki pozyskane zgodnie z art. 12 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP.

Komisja w pełni popiera wysokość wydatków obronnych ujętych w ustawie budżetowej na 2005 r. - budżet MON oraz w dziale Obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa w zakresie dotyczącym dochodów i wydatków budżetowych uznając je za właściwe zarówno w kontekście możliwości finansowych państwa jak i potrzeb sił zbrojnych oraz oczekiwań sojuszniczych. Jakkolwiek wypełnia to ustawowy wymóg dotyczący poziomu wydatków obronnych (1,95 PKB 2004 r.), to jednak wysiłek obronny naszego państwa mierzony na jednego mieszkańca i jednego żołnierza jest nadal odpowiednio trzy i dwukrotnie niższy niż średni wysiłek państw NATO. Poziom finansowania, dynamika i struktura wydatków zawartych w poszczególnych budżetach rodzajów sił zbrojnych umożliwia w roku przyszłym jedynie realizację podstawowych zadań szkoleniowych i modernizacyjnych.

Ad pkt 10, 11, 12; 13, 14

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła również wydatki budżetowe w zakresie:

1. części 42 - Sprawy wewnętrzne,

2. części 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne
i ochrona przeciwpożarowa,

3. planów finansowych: Funduszu Wsparcia Policji oraz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego;

4. części 83 - Rezerwy celowe: poz. 4, 9, 10, 19, 21, 60, 67;

5. środków bezzwrotnych pochodzących z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej.

W uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2004 rok ogólna kwota wydatków w zakresie części 42 wyniesie 11.520.435 tys. zł. Największy udział w tej części budżetu państwa mają działy 754: Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 63,4% oraz 753 - Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne - 34,8%.

Wydatki na finansowanie działu 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa są zawarte również w 85 części budżetu państwa i wynoszą 1 378 535 tys. zł.

Wydatki przeznaczone na finansowanie w 2004 r. poszczególnych służb mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wynoszą:

Policja

6 027 120 tys. zł

Państwowa Straż Pożarna

1.500.584 tys. zł

Straż Graniczna

958 502 tys. zł

Biuro Ochrony Rządu

160 006 tys. zł

Obrona Cywilna

43 953 tys. zł

W części 42 w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa ujęte są również środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie zadań ratownictwa górskiego i wodnego oraz na dotację dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w trakcie prac Sejmu nad ustawą budżetową na 2005 rok zwiększono środki na wydatki majątkowe oraz remonty obiektów. Dotyczy to środków przeznaczonych na wydatki Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu. Pozyskane środki przeznaczone są głównie na zakupy nowoczesnego sprzętu i uzbrojenia dla służb mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Komisja dokonała analizy środków finansowych w dziale 754 w kontekście uwarunkowań budżetowych i zadań Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Ochotniczych Straży Pożarnych proponując następujące poprawki :

I

W załączniku nr 12 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/26 Województwo świętokrzyskie w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne o ochrona przeciwpożarowa, zwiększa się zatrudnienie o 1 etat;

Poprawka jest korektą błędu technicznego popełnionego przy wprowadzaniu danych dotyczących zatrudnienia.

II

W załączniku nr 2 w części 42 Sprawy wewnętrzne:

a) w rozdziale 75405 - Komendy Powiatowe Policji, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 000 tys. zł,

b) w rozdziale 75409 - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, zwiększa się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł,

c) w rozdziale 75412 - Ochotnicze Straże Pożarne, zwiększa się wydatki majątkowe o 5000 tys. zł;

Celem poprawki jest częściowe pokrycie kosztów utrzymania w gotowości bojowej jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (ppkt b) oraz kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych (ppkt c).

III

Komisja zwróciła uwagę na bardzo niski poziom wynagrodzeń pracowników cywilnych Policji i Straży Granicznej proponując zwiększenie środków na wynagrodzenia w drodze przeniesienie środków - w ramach budżetów tych formacji - z innych wydatków bieżących.

W załączniku nr 12 w części 42 Sprawy wewnętrzne w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, zwiększa się wynagrodzenia łącznie z podwyżkami:

a) w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń), o 5920 tys. zł,

b) w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej), o 3694 tys. zł;

Wynagrodzenia tych pracowników należą do jednych z najniższych w państwowej sferze budżetowej. Dodatkowa podwyżka (ponad zakładany 3% -owy wzrost przeciętnego wynagrodzenia pracowników cywilnych Policji i Straży Granicznej spowoduje zmniejszenie dysproporcji pomiędzy przeciętnym wynagrodzeniem pracowników, a przeciętnym uposażeniem funkcjonariuszy w danej formacji.

Komisja zaakceptowała wydatki na obronność i bezpieczeństwo, jakkolwiek środki przeznaczone na ten cel spełniają jedynie minimum niezbędne do wypełniania zadań nałożonych na realizujące te budżety resorty, w tym wypełnienie zobowiązań wynikających z przynależności do NATO oraz Unii Europejskiej.

Po dokładnej analizie wydatków poszczególnych formacji podległych MSWiA Komisja zweryfikowała wydatki na cele, które służby te muszą wypełnić w najbliższym czasie oraz sprawy, których realizacji nie można już odłożyć za następny rok. Zaproponowane poprawki polegają wyłącznie na przesunięciu środków w obrębie rozpatrywanych działów. W związku z powyższym Komisja zwraca się z prośbą o zachowanie budżetów MON i MSWiA w wielkości przyjętej przez Sejm i przyjęcie zaproponowanych przez Komisję poprawek" .

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowała rozpatrywanie ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 2 grudnia br.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja przyjęła opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. W piśmie skierowanym do przewodniczącego tej komisji przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności stwierdziła:

<<Komisja Ustawodawstwa i Praworządności Senatu na posiedzeniu w dniu 24 listopada br. wstępnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej oraz na posiedzeniach w dniach 2 i 3 grudnia br. ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

część 01 - Kancelaria Prezydenta - rozdział 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa,

część 04 - Sąd Najwyższy,

część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,

część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,

część 06 - Trybunał Konstytucyjny,

część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,

część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,

część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,

część 15 - Sądy Powszechne

część 54 - Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych

zał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej

zał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy

zał. nr 6 - Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów

W załączeniu przekazuję propozycje poprawek Komisji Ustawodawstwa i Praworządności do wskazanych części ustawy budżetowej.

Do prezentowania opinii naszej komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w dniu 10 grudnia br. został upoważniony senator Andrzej Jaeschke, zastępca przewodniczącej komisji.

Komisja Ustawodawstwa i Praworządności

Propozycje poprawek do ustawy budżetowej na rok 2005

1)

a) w załączniku nr 2 :

- w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące o 1500 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 500 tys. zł,

- w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów w części II Przychody w kol. 5 zwiększa się dotacje z budżetu państwa o 2000 tys. zł oraz w Lp. 3 Wydatki w kol. 5 zwiększa się o tę kwotę wydatki na pomoc społeczną;

Uzasadnienie:

Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 2000 tys. zł środków na pomoc socjalną dla kombatantów. Kwoty dotychczas przeznaczone na ten cel są zbyt niskie, aby samorządowe ośrodki pomocy społecznej mogły realnie pomóc kombatantom. Od wielu lat pomoc pieniężna dla tego środowiska ludzi coraz starszych, schorowanych i najczęściej ubogich realizowana jest jedynie przez Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz Związek Inwalidów Wojennych i Związek Ociemniałych Żołnierzy RP.

Źródłem pokrycia są kwoty 1500 tys. z wydatków bieżących i 500 tys. z wydatków majątkowych Sądu Najwyższego. Po szczegółowej analizie planu wydatków SN, Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wyraża przekonanie, że bez zagrożenia dla wykonania ustawowych zadań lub narażenia substancji materialnej SN, można dokonać znacznych oszczędności.

2) w załączniku nr 2:

a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 500 tys. zł,

b) w części 06 Trybunał Konstytucyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 500 tys. zł;

Uzasadnienie:

Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 500 tys. zł. środków przeznaczonych na wydatki bieżące Trybunału Konstytucyjnego, z przeznaczeniem na rozpoczęcie prac remontowych, w tym osuszania, elewacji budynku Trybunału. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności pragnie podkreślić, że w ubiegłym roku, z uwagi na trudną sytuację budżetową Państwa, Trybunał Konstytucyjny zrezygnował z 1,5 mln zł. zaplanowanych na ten cel.

Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 500 tys. zł ze środków przeznaczonych na pozapłacowe wydatki bieżące - koszty przewlekłości postępowań - Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny w odpowiedzi na apel komisji o szukanie oszczędności w wydatkach z kwoty tej zrezygnował.

3) w załączniku nr 2:

a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.500 tys. zł,

b) w części 37 Sprawiedliwość w rozdziale 75512 - Więziennictwo, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2500 tys. zł;

Uzasadnienie:

Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 2500 tys. zł. środków przeznaczonych na wydatki bieżące więziennictwa z przeznaczeniem na wyżywienie więźniów. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zwraca uwagę, że od pięciu lat stawka żywieniowa dla osadzonych, która obecnie wynosi 4,20 zł nie była podwyższana. Proponowana w poprawce kwota pozwoli na podwyższenie jej o ok. 12 groszy, co przy oszczędnościach prowadzonych w więziennictwie pozwoli na podwyższenie stawek żywieniowych w niezbędnym zakresie.

Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 2500 tys. zł ze środków przeznaczonych na pozapłacowe wydatki bieżące - koszty przewlekłości postępowań - Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny w odpowiedzi na apel komisji o szukanie oszczędności w wydatkach z kwoty tej zrezygnował.

4)

a) w załączniku nr 2

- w części 13 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - Środki na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" zmniejsza się dotacje i subwencje o 3000 tys. zł,

b) w załączniku nr 14 w części 83 Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na "Rządowy Program - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" o 3000 tys. zł;

Uzasadnienie:

Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 3000 zł środków przeznaczonych na wydatki bieżące Instytutu Pamięci Narodowej, z przeznaczeniem na remont budynku oddziału w Szczecinie. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności uznaje za konieczne zakończenie w roku 2005 budowy struktury IPN. Jednocześnie komisja wyraża przekonanie, że utworzenie tego oddziału jest szczególnie istotne dla polskiej racji stanu teraz, gdy podnoszone są niemieckie żądania odszkodowawcze. Opinię tę jednomyślnie podzielili działacze samorządowi - głównie lewicowi - ze Szczecina, którzy nieodpłatnie przekazali Instytutowi specjalnie na ten cel zakupiony budynek.

Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 3000 tys. zł środków na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich". Komisja wyraża opinię, że zbyt kosztowna - jak na stan budżetu Państwa - jest budowa rządowej struktury, mającej na celu pobudzanie oraz wzmocnienie inicjatyw obywatelskich poprzez działania komplementarne w stosunku do już istniejących rozwiązań i praktyk w tym zakresie. Zdaniem komisji uszczuplenie kwoty planowanej na ten cel nie wpłynie na ograniczenie działalności instytucji pozarządowych, gdyż zwiększanie liczby instytucji koordynujących na ogół nie daje pozytywnych wyników w budowie państwa obywatelskiego.

5)

a) w załączniku nr 2

- w części 13 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - Środki na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" zmniejsza się dotacje i subwencje o 1.000 tys. zł,

b) w załączniku nr 14 w części 83 Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na "Rządowy Program - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" o 1000 tys. zł;

Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 1000 zł środków przeznaczonych na wydatki bieżące Instytutu Pamięci Narodowej, z przeznaczeniem na prowadzenie śledztwa katyńskiego. W opinii Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podjęte przez IPN śledztwo, które zmierza do udowodnienia ludobójstwa dokonanego na Polakach, wymaga istotnych nakładów finansowych na wyjazdy do Rosji, prowadzenie przesłuchań oraz tłumaczenia dokumentów.

Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 1000 tys. zł ze środków na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich". Komisja wyraża opinię, że zbyt kosztowna - jak na stan budżetu Państwa - jest budowa tej rządowej struktury, co dokładniej zostało omówione przy poprawce poprzedniej.

6)

a) w załączniku nr 2:

- w części 15/01 Ministerstwo Sprawiedliwości w rozdziale 75502 - Jednostki sądownictwa powszechnego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 315 tys. zł,

- w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 294 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 21 tys. zł,

b) w załączniku nr 12 w tabeli Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, zwiększa się zatrudnienie o 5 etatów oraz wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 179 tys. zł.

Uzasadnienie:

Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 315 tys. zł. budżetu Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z przeznaczeniem na zwiększenie o pięć etatów zatrudnienia w grupie członków korpusu służby cywilnej oraz zakup pięciu komputerów. Obecny stan zatrudnienia w Urzędzie do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych nie pozwala na realizację ustawowych zadań wynikających z uchwalonej w październiku 2003 r. ustawy o ustanowieniu Krzyża Zesłańców Sybiru oraz wyroków Trybunału Konstytucyjnego z kwietnia i czerwca 2003 r. w sprawie rozpatrywania nowych wniosków o uprawnienia kombatanckie i świadczenia pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej.

Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 315 tys. zł środków będących w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości przeznaczonych na wydatki bieżące. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wyraża opinię, że tak nieznaczny procentowo (0,008%) ubytek w planowanych wydatkach w części "Sądy powszechne", który jest przeznaczony na przekazywanie w ciągu roku środków do poszczególnych apelacji, nie wpłynie negatywnie na realizację ustawowych zadań.

Do pozostałych części ustawy budżetowej Komisja Ustawodawstwa i Praworządności nie zgłasza uwag.>>.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przyjęła projekt uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich.

Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawione przez senatorów wnioski w tej sprawie i zaproponowała, by Senat na podstawie art. 13 ust. 2 regulaminu Izby, odwołał:

1) senatora Zbigniewa Gołąbka z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia;

2) senatora Kazimierza Jaworskiego z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych;

3) senator Krystynę Sienkiewicz z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności.

Jednocześnie w art. 2 projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji zaproponowano wybór senatora Kazimierza Jaworskiego do Komisji Emigracji i Polaków za Granicą.

Ustalono, że przyjęty projekt uchwały zarekomenduje Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator Zdzisław Jarmużek.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych napisano:

"Na posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2004 r. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła, na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2005 w częściach dotyczących: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Krajowego Biura Wyborczego.

W wyniku dyskusji komisja pozytywnie opiniuje ustawę budżetową w częściach dotyczących: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta RP i Krajowego Biura Wyborczego, nie proponując poprawek.

Odnośnie budżetu Kancelarii Senatu oraz budżetu Kancelarii Sejmu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich proponuje następujące propozycje poprawek do ustawy budżetowej na rok 2005:

1) w załączniku nr 2:

a) w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki majątkowe o 2000 tys. zł,

b) w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zmniejsza się wydatki majątkowe o 2000 tys. zł;

2) w załączniku nr 2:

a) w części 02 Kancelaria Sejmu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki majątkowe o 4000 tys. zł oraz wydatki bieżące o 2000 tys. zł,

b) w części 83 Rezerwy celowe skreśla się poz. 72 - Środki na świadczenia rodzinne".

Na sprawozdawcę opinii Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych 10 grudnia br. został powołany senator Jerzy Adamski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:

"Komisja Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu 3 grudnia br. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2005 w zakresie:

1) część budżetowa 24 - Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego,

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze w zał. nr 4,

c) dotacje podmiotowe z zał. nr 10,

d) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12,

2) część budżetowa 83 - rezerwy celowe - w zakresie pozycji 64,

3) część budżetowa 85 - Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 921 - Kultura
i ochrona dziedzictwa narodowego,

a) dochody i wydatki z zał. 1 i 2,

b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12,

4) plany finansowe państwowych funduszy celowych z zał. nr 5

a) Funduszu Promocji Twórczości

b) Funduszu Promocji Kultury

5) środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał. nr 7,
w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego

6) programy wieloletnie z zał. nr 14:

"Kwaśny Papier. Ratowanie w skali masowej zagrożonych polskich zasobów bibliotecznych i archiwalnych"

7) część budżetowa 09 - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,

c) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 13.

Komisja z zadowoleniem przyjęła wyraźny wzrost nakładów finansowych zawartych w ustawie budżetowej na rok 2005, a dotyczących sfery kultury.

Komisja zatwierdziła przedłożony budżet, nie zgłaszając żadnych poprawek.

Komisja uwzględniła trudności związane ze zmianami projektu ustawy budżetowej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rok 2005 i wnosi o wprowadzenie następujących poprawek:

a) w art. 38 zmniejsza się wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem drogami krajowymi, finansowanymi przez ministra właściwego do spraw transportu, o 1.500 tys. zł,

b) w załączniku nr 2:

w części 09 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 24 tys. zł oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych o 4.676 tys. zł,

w części 45 Sprawy zagraniczne w rozdziale 92104 - Działalność radiowa i telewizyjna, zmniejsza się dotacje i subwencje o 1.500 tys. zł,

w części 83 Rezerwy celowe w poz. 44 - Pomoc techniczna dla państw w drodze transformacji, w tym dofinansowanie Specjalistycznych Studiów Wschodnich Uniwersytetu Warszawskiego, zmniejsza się dotacje i subwencje o 1.700 tys. zł, oraz w poz. 73 - finansowanie prac przygotowawczych pod budowę drogi ekspresowej nr 19: Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów - Barwinek, zmniejsza się wydatki majątkowe o 1.500 tys. zł.

Komisję w pracach Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych będzie reprezentowała wiceprzewodnicząca senator Dorota Kempka".


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu