Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

7 września 2004 r.

Seminaryjne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi poświęcone było możliwościom wykorzystania potencjału przemysłu cukrowniczego w Polsce.

Senatorowie zapoznali się z informacją o aktualnym wykorzystaniu potencjału produkcyjnego cukrowni w Polsce, którą przedstawił wiceminister skarbu państwa Tadeusz Soroka.

Stopień wykorzystania mocy wytwórczych działających w Polsce cukrowni ściśle zależy od przeprowadzanej restrukturyzacji, której jednym z podstawowych elementów jest koncentracja produkcji.

Po 2002 roku w sektorze cukrowniczym w Polsce daje się zaobserwować przyspieszenie restrukturyzacji w sektorze prywatnym. Restrukturyzacja Krajowej Spółki Cukrowej SA została wdrożona dopiero w bieżącym roku, niemniej pierwsze decyzje o zaprzestaniu produkcji w nierentownych cukrowniach, podyktowane względami ekonomicznymi, miały miejsce w 20003 roku.

Podczas posiedzenia o możliwościach rozwoju produkcji suszu paszowego w Polsce mówiła Joanna Czapla, dyrektor Departamentu Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jak stwierdziła, m.in. w wypadku produkcji suszu paszowego należy uwzględniać, że jest to produkcja energochłonna, wymagająca dużych nakładów finansowych. Podejmując decyzję o jej rozwoju, należy wziąć pod uwagę również opłacalność tej produkcji w porównaniu z innymi komponentami białkowymi, stosunkowo słabo rozwinięty w Polsce rynek zbytu na susz paszowy, a także opłacalność tej produkcji przy zmiennym poziomie dopłat i ich perspektywie czasowej.

Doświadczenia państw europejskich w produkcji suszu paszowego przedstawił prof. Jan Zastawny z Zakładu Łąk i Pastwisk w Instytucie Melioracji i Użytków Zielonych w Falentach. O praktycznych aspektach wykorzystania potencjału przemysłu cukrowniczego w Polsce do produkcji suszu paszowego mówił natomiast rolnik Roman Maj.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiono powołać zespół, pod przewodnictwem senatora Tadeusza Bartosa, do opracowania wniosków płynących z przedstawionych materiałów oraz przeprowadzonej dyskusji. W jego skład weszli także przedstawiciele resortów rolnictwa i skarbu państwa.

* * *

Na swym posiedzeniu, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Komisja Spraw Unii Europejskiej opiniowała następujące projekty aktów prawnych Unii Europejskiej.

Draft Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 992/95 opening and providing for the administration of Community tariff quotas for certain agricultural and fishery products originating in Norway (COM (2004) 433 final) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 10788/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Celem projektu rozporządzenia rozpatrywanego przez komisję była zmiana Rozporządzenia Rady (WE) Nr 992/95 z 10 kwietnia 1995 r. otwierającego i ustalającego zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi na niektóre produkty rolne i rybołówstwa pochodzące z Norwegii. W ramach tego projektu Wspólnota otwiera nowe kontyngenty na śledzie, filety ze śledzia, płaty śledziowe oraz krewetki pochodzące z Norwegii, które to towary zostały wymienione w Protokole Dodatkowym do Porozumienia między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii w następstwie przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska wniesie zastrzeżenie do niewynikającej z zapisów Protokołu Dodatkowego redukcji kontyngentów na śledzie, filety ze śledzia, płaty śledziowe oraz krewetki.

Projekt decyzji Rady UE zakłada proporcjonalne zmniejszenie wysokości rocznych kontyngentów do czasu, który upłynął do 1 maja br., z czego wynika, że kontyngenty na te towary zostaną zredukowane o jedną trzecią w pierwszym roku stosowania, tj. w bieżącym roku.

Zdaniem strony polskiej, kontyngenty powinny być otwarte w pełnej wysokości, tj. zgodnie z załącznikiem do Protokołu Dodatkowego.

W opinii przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej wyrażono poparcie dla rozpatrywanego projektu rozporządzenia Rady, z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

Draft Proposal for a Council Regulation amending Council Regulation (EC) No 499/96 opening and providing for the administration of Community tariff quotas for certain fishery products and live horses originating in Iceland (COM (2004) 434 final) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 10796/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Celem rozpatrywanego projektu rozporządzenia była zmiana Rozporządzenia Rady (WE) Nr 499/96 z 19 marca 1996 r. otwierającego i ustalającego zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi na niektóre produkty rybołówstwa i żywe konie pochodzące z Islandii. W ramach rozpatrywanego projektu Wspólnota otwiera nowy kontyngent na śledzie pochodzące z Islandii, który to towar został wymieniony w Protokole Dodatkowym do Porozumienia między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii w następstwie przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej.

Projekt zakłada proporcjonalne zmniejszenie wysokości rocznego kontyngentu do czasu, który upłynął do 1 maja br., z czego wynika, że kontyngent na ww. towar zostanie zredukowany o jedną trzecią w pierwszym roku stosowania, tj. w bieżącym roku.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że zdaniem strony polskiej, kontyngent powinien być otwarty w pełnej wysokości, tj. zgodnie z załącznikiem do Protokołu Dodatkowego.

Jak stwierdzono m.in. w uzasadnieniu stanowiska rządu, rozpatrywane rozporządzenie obejmuje produkty, które mają decydujący udział w strukturze surowców wykorzystywanych przez polski przemysł rybny do przetwórstwa. Import surowców w ramach kontyngentu powoduje obniżenie kosztów produkcji gotowego wyrobu, co wpływa na poprawę konkurencyjności danego produktu na rynku krajowym i zagranicznym. Część wyrobów jest eksportowana, a handel zagraniczny rybami i produktami rybnymi stanowi istotną część wymiany handlowej artykułami rolno-spożywczymi Polski.

Każde ograniczenie wysokości kontyngentów wywoła negatywne skutki dla sektora przetwórczego, tj. wzrost kosztów produkcji, zmniejszenie się konkurencyjności gotowych produktów na rynku krajowym i zagranicznym oraz spadek eksportu, za czym idzie utrata stałych rynków zbytu.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii stwierdzono, że komisja popiera projekt rozporządzenia Rady, z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

(Proposal for a Council Regulation concerning the establishment of a voluntary FLEGT licensing scheme for imports of timber into the European Community)- wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11656/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Jak stwierdzono w przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu, podczas Światowego Szczytu w sprawie zrównoważonego rozwoju, który odbył się w Johannesburgu w 2002 r., Komisja Europejska podjęła zdecydowane zobowiązanie zwalczania nielegalnego użytkowania lasów i związanego z nim handlu nielegalnie pozyskanym drewnem. Realizując to zobowiązanie, Komisja Europejska w maju 2003 r. przyjęła Plan Działań dla Forest Law Enforcement, Governance and Trade - FLEGT (Przestrzeganie Prawa Leśnego, Zarządzanie i Handel). Przyjęty plan obejmuje szeroki zakres środków, których celem jest zwalczanie nielegalnego użytkowania lasów.

Plan Działania FLEGT proponuje system licencjonowania eksportu drewna jako praktyczny mechanizm weryfikacji legalności eksportu drewna z krajów partnerskich FLEGT do UE. Regulacje prawne UE dostarczyłyby podstaw pozwalających organom kontroli granicznej na uniemożliwienie wwozu nielegalnego drewna z krajów partnerskich na jednolity rynek UE.

Zaproponowany plan licencjonowania byłby negocjowany z krajami lub regionami eksportującymi w ramach dwustronnych Porozumień o Dobrowolnym Partnerstwie. To pozwoliłoby na zapewnienie eksportu tylko legalnemu drewnu do Unii Europejskiej z krajów sygnatariuszy Porozumień o Dobrowolnej Współpracy.

Do każdej wysyłki legalnego drewna z tych krajów dołączone byłoby pozwolenie na eksport, które byłoby sprawdzane przez służby celne państwa członkowskiego na granicy z krajami UE. System ten nie obejmowałby jednak eksportu drewna z krajów, które nie przystąpią do Dobrowolnego Porozumienia o Partnerstwie w ramach FLEGT.

W stanowisku zaproponowanym przez rząd stwierdzono, że Polska popiera projekt rozporządzenia Rady, ustanawiający dobrowolne licencjonowanie eksportu drewna do krajów Unii Europejskiej z krajów trzecich partnerskich, tj. tych, które przystąpiły do dwustronnych Porozumień o Dobrowolnym Partnerstwie.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu tego stanowiska, nie ma wątpliwości, że nielegalne użytkowanie lasów i związany z nim handel utrudniają osiągnięcie zrównoważonego zarządzania lasami. W sytuacji gdy rynek akceptuje tanie drewno pozyskiwane nielegalnie niewiele argumentów przemawia za pokrywaniem pełnych kosztów zrównoważonej gospodarki leśnej. Z tego powodu uporanie się z nielegalnym użytkowaniem lasów i związanym z nim handlem w krótkim czasie powinno być skierowane przeciwko najbardziej destrukcyjnym i szkodliwym praktykom w lasach, ustanawiając jednocześnie podstawy, na których będzie można rozpocząć prace na rzecz zrównoważonej gospodarki leśnej.

Celem planu działań jest propagowanie partnerstwa pomiędzy UE i krajami produkującymi drewno. Istotne jest, żeby przy rozwijaniu partnerstwa pracować w kontekście prawodawstwa dotyczącego leśnictwa i regulacji obowiązujących w każdym kraju producenckim. Przy braku międzynarodowego porozumienia definiującego zasady zrównoważonej gospodarki leśnej nacisk na legalność jest pragmatyczny i daje możliwość wykluczenia z rynku UE produktów drzewnych pozyskanych przy użyciu niektórych najbardziej szkodliwych praktyk w leśnictwie. Robocze definicje pojęcia "legalność" zostaną określone w indywidualnych porozumieniach partnerskich pomiędzy krajami członkowskimi UE i krajami partnerskimi.

Komisja Europejska jest zdecydowana promować zrównoważoną gospodarkę leśną jako długookresowy cel polityki w sektorze leśnictwa. W tej sytuacji plan działań powinien być postrzegany w kontekście wszystkich wysiłków Komisji Europejskiej i państw członkowskich UE zmierzających do osiągnięcia zrównoważonej gospodarki leśnej.

Unia Europejska jest ważnym konsumentem drewna z regionów, w których nielegalne użytkowanie lasów stanowi poważny problem. Unia Europejska jest największym importerem drewna okrągłego i tarcicy z Afryki, a drugim co do wielkości rynkiem tarcicy z Azji. Jako znaczący konsument drewna UE jest współodpowiedzialna za rozwiązanie problemu nielegalnego użytkowania lasów.

Nielegalne użytkowanie lasów powoduje ogromne szkody w środowisku naturalnym w krajach produkujących drewno i zuboża społeczeństwa tych krajów. Zgodnie z szacunkiem Banku Światowego na skutek nielegalnego użytkowania lasów każdego roku rządy krajów rozwijających się tracą 10 do 15 mld euro dochodu.

Polski przemysł przetwórstwa drzewnego jest oparty na surowcu drzewnym pochodzącym z krajowej leśnej bazy surowcowej. Pozyskanie drewna w Polsce wynosiło w 2003 r. około 31 mln m3, eksport nieco ponad 1 mln m3, a import około 0,7 mln m3, w tym zaledwie około 1000 m3 drewna tropikalnego okrągłego i około 30 000 m3 tarcicy z drewna tropikalnego.

W opinii rządu, rozpatrywane rozporządzenie nie powoduje żadnych skutków prawnych, społecznych i finansowych. W wyniku eliminacji importu drewna nielegalnie pozyskiwanego natomiast można spodziewać się pośrednio niewielkiego wzrostu cen importowanego drewna, szczególnie drewna egzotycznego z Afryki, a także drewna z krajów wschodnich (Białoruś, Ukraina, Rosja), które są obecnie naszymi największymi dostawcami, jeśli przystąpią do systemu FLEGT.

Po rozpatrzeniu przedstawionego projektu rozporządzenia Rady w przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej wyraziła dla niego poparcie.

Resort wiodący - Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Celem rozpatrywanej propozycji decyzji Rady dotyczącej zawarcia Umowy pomiędzy Wspólnotą Europejską a Republiką Kazachstanu zmieniającej Umowę pomiędzy Europejską Wspólnotą Węgla i Stali a Republiką Kazachstanu w sprawie handlu niektórymi wyrobami stalowymi jest umożliwienie importu na obszar Wspólnoty dodatkowych ilości wyrobów stalowych pochodzących z Republiki Kazachstanu.

Propozycja decyzji polega na zwiększeniu limitów ilościowych na przywóz wyrobów stalowych z Republiki Kazachstanu na terytorium Wspólnoty Europejskiej w związku z rozszerzeniem Unii Europejskiej.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu w sprawie proponowanej decyzji Rady stwierdzono, że Polska wyraża dla niej poparcie.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu stanowiska rządu, proponowana decyzja nie rodzi nowych skutków prawnych. Utrzymuje obowiązujące ograniczenia w imporcie wyrobów stalowych z Kazachstanu. Oprócz ustanowionych kontyngentów nadal będzie stosowany zakaz importu tych produktów na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Ponadto decyzja nie będzie powodowała żadnych skutków społecznych, finansowych ani gospodarczych ze względu na praktyczny brak importu tych wyrobów z Kazachstanu.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła rozpatrywany projekt decyzji Rady.

Resort wiodący Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu wyrażono poparcie dla zawarcia proponowanego porozumienia.

Celem przedłożonego projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia porozumienia w formie wymiany listów pomiędzy Wspólnotą Europejską a Republiką Mołdowy ustanawiającego system podwójnej kontroli bez limitów ilościowych w odniesieniu do wywozu niektórych wyrobów stalowych z Republiki Mołdowy do Wspólnoty Europejskiej jest ustanowienie nadzoru importu wyrobów stalowych pochodzących z Mołdowy, opartego na systemie podwójnej kontroli.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu stanowiska rządu, przed 1 maja br. import stali do Polski nie był reglamentowany. Z chwilą akcesji naszego kraju do UE Polska została objęta unijnym systemem importowym, w tym również reżimem regulacyjnym w zakresie importu stali.

W ocenie rządu, wejście w życie proponowanej regulacji nie wywoła żadnych skutków społecznych. Proponowana zmiana wprowadza jedynie ściślejszą formę nadzoru, którego istota sprowadza się jedynie do monitoringu towarów importowanych do UE.

Zdaniem rządu, ustanowienie proponowanej regulacji będzie mieć korzystne skutki gospodarcze z uwagi na przewidywane wyeliminowanie potencjalnych nieprawidłowości w imporcie stali z Mołdowy. Nadzór będzie bowiem dokonywany przez obie strony. Z tych względów skutki finansowe oceniono jako korzystne.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady.

(Proposition de decision du Conseil et de la Commission relative a la conclusion d'un accord de partenariat et de coopération entre la Communaute europeenne et la Communaute europeenne de l'energie atomique et leurs Etats membres, d'une part, et la Republique du Tadjikistan, d'autre part (COM(2004) 521 final) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11837/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska popiera podjęcie decyzji dotyczącej zawarcia przedmiotowej umowy. Uznano, że służy ona rozwojowi politycznego dialogu, współpracy i handlu między UE a Republiką Tadżykistanu oraz demokratyzacji życia i budowy społeczeństwa obywatelskiego w Tadżykistanie, a także dialogu w zakresie bezpieczeństwa i walki z terroryzmem. Wspomoże też trwający od 1997 roku proces odbudowy tego kraju ze zniszczeń powstałych w wyniku wojny domowej.

W ocenie skutków prawnych stwierdzono, że Polska stanie się stroną Umowy o Partnerstwie i Współpracy pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony a Republiką Tadżykistanu z drugiej strony.

W opinii rządu, zawarcie przedmiotowej umowy przyniesie pozytywne efekty. Przyczyni się do dalszego rozwoju stosunków politycznych z Tadżykistanem w wymiarze dwu- i wielostronnym, a także dynamizacji kontaktów gospodarczych i handlowych z tym krajem. Inicjatywy, wniesione przez nowe państwa członkowskie UE w odniesieniu do państw Azji centralnej, będą sprzyjać pogłębieniu współpracy w dziedzinie stymulacji procesu demokratyzacji życia i budowy społeczeństwa obywatelskiego w Tadżykistanie, a także dialogu w zakresie bezpieczeństwa i walki z terroryzmem. Wspomogą też trwający od 1997 r. proces odbudowy tego kraju ze zniszczeń powstałych w wyniku wojny domowej oraz umożliwi rozwój relacji gospodarczych.

Po rozpatrzeniu projektu Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła opinię, w której poparła projekt decyzji Rady i Komisji Europejskiej.

Projekt decyzji Rady odnoszący się do zawarcia przez Wspólnotę Europejską umowy tymczasowej w sprawie handlu i dziedzin pokrewnych między Wspólnotą Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej z jednej strony a Republiką Tadżykistanu z drugiej strony (COM(2004) 520 końcowy).

(Proposition de decision du Conseil relative a la signature d'un accord de partenariat et de cooperation entre la Communaute europeenne et ses Etats membres, d'une part, et la Republique du Tadjikistan, d'autre part.

Proposition de decision du Conseil relative a la conclusion par la Communaute europeenne de l'accord interimaire pour le commerce et les mesures d'accompagnement entre la Communaute europeenne et la Communaute européenne de l'energie atomique, d'une part, et la Republique du Tadjikistan, d'autre part) (COM(2004) 520 final) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11836/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska popiera podjęcie decyzji dotyczącej zawarcia przedmiotowej umowy w celu rozwoju politycznego dialogu, współpracy i handlu między UE a Republiką Tadżykistanu oraz demokratyzacji życia i budowy społeczeństwa obywatelskiego w Tadżykistanie, a także dialogu w zakresie bezpieczeństwa i walki z terroryzmem. Uznano, że wspomoże to również trwający od 1997 roku proces odbudowy tego kraju ze zniszczeń powstałych w wyniku wojny domowej.

Na skutek tej decyzji Polska stanie się stroną Umowy o Partnerstwie i Współpracy pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony a Republiką Tadżykistanu z drugiej strony.

W ocenie rządu, zawarcie umowy przyniesie pozytywne efekty, przyczyniając się do dalszego rozwoju stosunków politycznych z Tadżykistanem w wymiarze dwu- i wielostronnym, a także do dynamizacji kontaktów gospodarczych i handlowych z tym krajem. Inicjatywy, wniesione przez nowe państwa członkowskie UE wobec państw Azji centralnej, będą sprzyjać pogłębieniu współpracy w dziedzinie stymulacji procesu demokratyzacji życia i budowy społeczeństwa obywatelskiego w Tadżykistanie, a także dialogu w zakresie bezpieczeństwa i walki z terroryzmem. Wspomogą też trwający od 1997 r. proces odbudowy tego kraju ze zniszczeń powstałych w wyniku wojny domowej oraz umożliwią rozwój relacji gospodarczych.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii stwierdzono, że popiera ona projekt decyzji Rady i Komisji Europejskiej.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska popiera podjęcie decyzji dotyczącej zawarcia przedmiotowego tymczasowego porozumienia.

W opinii rządu, zawarcie tymczasowego porozumienia przyniesie pozytywne efekty, przyczyniając się do dalszego rozwoju stosunków politycznych z Tadżykistanem w wymiarze dwu- i wielostronnym, a także do dynamizacji kontaktów gospodarczych i handlowych z tym krajem już na etapie przygotowań do zawarcia Umowy o Partnerstwie i Współpracy pomiędzy Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony a Republiką Tadżykistanu z drugiej. Inicjatywy, wniesione przez nowe państwa członkowskie UE wobec państw Azji centralnej, będą sprzyjać pogłębieniu współpracy w dziedzinie stymulacji rozwoju handlu z Tadżykistanem, co wspomoże proces normalizacji sytuacji gospodarczej tego kraju i zapewni państwom członkowskim UE możliwość prowadzenia z nim wymiany gospodarczej.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej stwierdziła, że popiera projekty decyzji Rady.

Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (nowa wersja).

(Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council relating to the taking up and pursuit of the business of credit institutions (recast).

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the capital adequacy of investment firms and credit institutions (recast) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11545/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Finansów.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu zwrócono uwagę na następujące kwestie, które nie zostały wcześniej rozstrzygnięte:

1) Kwestia tzw. konsolidującego nadzorcy (w tym również sprawa walidacji modeli).
W kwestii uprawnień konsolidującego nadzorcy strona polska opowiada się za kolegialnością decyzji. W kwestii walidacji modeli strona polska opowiada się za drugą możliwością, czyli prowadzeniem rozmów aż do osiągnięcia porozumienia.
Strona polska proponuje usunięcie ostatniego zdania w art.129 ust.2, które brzmi: "In the absence of a determination within six months, the competent authority referred to in paragraph 1 shall m
ake its own determination on the application". Wydaje się, że sformułowanie "determination" może być interpretowane jako wiążące zalecenie dla lokalnego nadzorcy i dlatego powyższe zdanie powinno zostać usunięte.

2) Propozycje dat implementacji nowych wymogów kapitałowych.
Strona polska opowiada się za jednoczesnym wejściem w życie wszystkich metod (tj. metody standardowej, podstawowej metody wewnętrznych
ratingów, a także metody zaawansowanej). Strona polska uważa, że najkorzystniejszym rozwiązaniem dla polskich podmiotów (zwłaszcza firm inwestycyjnych) byłaby data 31 grudnia 2008 r. Jednak wobec braku politycznego poparcia dla daty 31 grudnia 2008 r. - strona polska opowiada się za najpóźniejszą możliwą datą implementacji, tj. 31 grudnia 2007 r.

3) Propozycja wprowadzenia alternatywnych wymogów kapitałowych dla firm inwestycyjnych (w tym odrębne traktowanie dużych firm inwestycyjnych - tzw. 730k).
Nie zachodzi potrzeba zajmowania jednoznacznego stanowiska, gdyż powyższa kwestia nie jest istotna dla polski
ego rynku kapitałowego ze względu na brak na polskim rynku kapitałowym takich podmiotów, które kwalifikowałyby się do tej kategorii.

4) Wyjaśnienie zakresu stosowania CAD do towarzystw funduszy inwestycyjnych.
Należy wyjaśnić, w jakim zakresie stosuje się wyłączenie z obowiązków dotyczących adekwatności kapitałowej towarzystw funduszy inwestycyjnych na podstawie art. 2.2.c dyrektywy 93/6/EEC.
W opinii przyjętej po rozpatrzeniu proponowanych dyrektyw stwierdzono, że Komisja Spraw Unii Europejskiej popiera p
rojekty Parlamentu Europejskiego i Rady, z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

Resort wiodący - Ministerstwo Środowiska.

Jak poinformowano, w dniach 2-14 października br. w Bangkoku, w Tajlandii odbędzie się 13. spotkanie Konferencji Państw Stron Konwencji Waszyngtońskiej (CITES).

W 1983 r. tekst konwencji został zmieniony, aby umożliwić regionalnym organizacjom integracji gospodarczej, takim jak Wspólnota Europejska, stanie się Stroną Konwencji (tzw. poprawka z Gaborone). Jednakże poprawkę ratyfikowała niewystarczająca liczba stron, aby weszła ona w życie.

Biorąc pod uwagę rezultaty decyzji podjętej przez Konferencję Stron na temat implementacji Rozporządzenia Rady (WE) 338/1997 z 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikich zwierząt i roślin poprzez regulację obrotu nimi, konieczne jest przyjęcie przez Wspólnotę stanowiska dotyczącego propozycji przedłożonych na konferencję.

Projekty rezolucji oraz dokumenty do dyskusji na temat interpretacji i wdrażania Konwencji, a także propozycje zmian w załącznikach przygotowane przez państwa członkowskie lub przez Komisję Europejską były przedmiotem obrad Komitetu ds. obrotu dziką fauną i florą, składającego się z przedstawicieli organów administracyjnych poszczególnych państw członkowskich. Wszystkie zatwierdzone propozycje i dokumenty robocze były następnie przedstawione Sekretariatowi CITES przez odpowiednie państwo członkowskie lub prezydencję w imieniu wszystkich członków UE. Wśród przedłożonych propozycji jedne dotyczyły zmian w załącznikach do konwencji, inne spraw takich, jak egzekwowanie przepisów konwencji czy obrót dotyczący rzeczy osobistych.

Zadania konferencji dzielą się na 3 grupy: sprawy strategiczne i administracyjne, interpretacja i wdrażanie przepisów konwencji oraz propozycje zmian w załącznikach. Ponieważ Wspólnota nie jest stroną konwencji, sprawy administracyjne nie wpływają generalnie na Rozporządzenie Rady 338/97. Druga grupa zadań dotyczy zagadnień technicznych. Jednakże uwagę społeczeństwa najbardziej przyciągają zmiany w załącznikach do konwencji, określających reżim ochronny przyznany różnym gatunkom, a przed zbliżającym się 13. spotkaniem konferencji stron zwłaszcza takim, jak wieloryby i delfiny, słonie, lew afrykański, ryby, skorupiaki i mięczaki oraz gatunkom drewna (szczególnie z rodzaju Gonystylus).

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu wyrażono poparcie dla projektu decyzji Rady.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu, ze względu na to, że Konwencja o Międzynarodowym Handlu Dzikimi Zwierzętami i Roślinami Gatunków Zagrożonych Wyginięciem (Konwencja Waszyngtońska) została wprowadzona w życie Rozporządzeniem Rady (WE) Nr 338/97 z 9 grudnia 1996 r., stanowisko Wspólnoty na 13. Konferencji Stron Konwencji powinno być reprezentowane przez państwa członkowskie działające wspólnie w interesie UE.

Przyjęcie decyzji Rady przez stronę polską będzie kolejnym krokiem we wdrażaniu tego rozporządzenia w Polsce. Jej przyjęcie zobowiązuje stronę polską do działania w interesie Wspólnoty na 13 spotkaniu Konferencji Stron, zgodnie z wypracowanym stanowiskiem UE (zawartym w Aneksach do Decyzji). Jednocześnie nie powoduje ono żadnych skutków społecznych, gospodarczych ani finansowych dla strony polskiej.

W przyjętej po rozpatrzeniu tego dokumentu opinii Komisji Spraw Unii Europejskiej wyrażono poparcie dla projektu decyzji Rady.

(Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council establishing an infrastructure for spatial information in the Community (INSPIRE) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11781/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Infrastruktury.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska wyraża poparcie dla ogólnych postanowień projektu dyrektywy, które są zgodne z kierunkami polityki naszego państwa dotyczącmi informacji przestrzennej, strategii zrównoważonego rozwoju i polityki ekologicznej. Ustawa z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne nakłada na służbę geodezyjną i kartograficzną prowadzenie Krajowego Sytemu Informacji o Terenie (w projekcie nowelizacji Prawa geodezyjnego i kartograficznego mówi się o Krajowym Systemie Informacji Geograficznej), który swym zakresem i treścią w znacznym stopniu spełnia cele i zakres dyrektywy.

Krajowy System Informacji Geograficznej zawiera głównie dane referencyjne wykazane w załącznikach 1 i 2 do dyrektywy.

Istnieją także systemy administracyjne funkcjonujące z mocy prawa, które będą stanowiły źródło danych dla różnych warstw tematycznych, tj. Państwowy Monitoring Środowiska, który funkcjonuje na podstawie ustawy z 10 lipca 1991 roku o Inspekcji Ochrony Środowiska, rejestry funkcjonujące w ramach resortu rolnictwa, gospodarki, zdrowia i administracji, a także system statystyki publicznej. Wydaje się, iż część danych typu meta będzie można czerpać np. z Biuletynu Informacji Publicznej utworzonego na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Polskie prawo, dostosowane do wymagań UE zobowiązuje także administrację publiczną do udostępniania informacji wytwarzanych w ramach jej kompetencji, w tym informacji o środowisku, za pomocą publicznych sieci telekomunikacyjnych. Z mocy prawa obowiązek informowania społeczeństwa o stanie środowiska i zjawiskach w nim zachodzących spoczywa między innymi na Inspekcji Ochrony Środowiska.

Przestrzennie prezentowana informacja jest niezbędna do funkcjonowania szeregu instrumentów prawnych, takich jak oceny oddziaływania na środowisko, plany i programy, a także ułatwiłaby zarządzanie środowiskiem poprzez pozwolenia. Coraz częściej nowe dyrektywy UE wymagają raportowania do KE informacji w formie map tematycznych (np. Ramowa Dyrektywa Wodna, Ramowa Dyrektywa dot. Jakości Powietrza i dyrektywy pochodne, Dyrektywa Hałasowa i in.).

W opinii rządu, proponowana dyrektywa może wpłynąć porządkująco na działania podejmowane w różnych krajach jak dotąd w sposób nieskoordynowany, pod warunkiem, iż będzie obejmowała dobrze zdefiniowane warstwy tematyczne, uzasadnione adekwatnością do potrzeb wynikających z polityk UE, które kraje członkowskie, na zasadzie dobrowolnej, mogą dalej rozszerzać i pogłębiać - stosownie do swoich potrzeb, korzystając z platformy utworzonej w ramach dyrektywy.

Obecnie proponowany w aneksach zakres warstw tematycznych, poza danymi referencyjnymi, sprawia wrażenie wykazu przypadkowego i "życzeniowego".

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu zaproponowano, aby Polska poparła ogólne cele i założenia dyrektywy, kwestionując jednocześnie niektóre rozwiązania szczegółowe.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

(Proposal for a COUNCIL DECISION amending Decision 1999/847/EC as regards the extension of the Community action programme in the field of civil protection - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11707/04.

Resort wiodący - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że popiera on propozycję Decyzji Rady zmieniającej Decyzję 1999/847/EC dotyczącą przedłużenia Wspólnotowego Programu Działania w dziedzinie ochrony ludności.

Jak uzasadniono, Wspólnotowy Program Działania jest jednym z instrumentów UE, który odgrywa istotną rolę w działaniach mających na celu podniesienie poziomu ochrony osób, mienia i środowiska w przypadku wystąpienia katastrof naturalnych lub technologicznych.

Różnego typu wydarzenia (takie jak powodzie, trzęsienia ziemi, pożary lasów z jednej strony oraz katastrofy technologiczne i zamachy o charakterze terrorystycznym z drugiej), które miały miejsce w ciągu ostatnich kilku lat, dowodzą, iż istnieje pilna potrzeba kontynuacji i rozwijania działań na poziomie europejskim nakierowanych na szeroko pojętą ochronę ludności.

Zdaniem rządu, uczestnictwo w programie przyczyni się nie tylko do skutecznej realizacji zadań związanych z wypełnianiem prawnego obowiązku ochrony ludności nałożonego na podmioty administracji różnego szczebla, lecz również pomoże, dzięki wykorzystaniu wiedzy i doświadczeń innych krajów europejskich, jak też i we współpracy z nimi, tworzyć plany operacyjne, prowadzić przygotowania na ewentualność różnego typu zagrożeń, koordynować działania w tym zakresie, rozwijać współpracę wielostronną, a także realizować bieżące przedsięwzięcia związane z ochroną ludności.

Rozpatrywany projekt nie powoduje konieczności zmiany aktów prawa wewnętrznego. Nie wywoła bezpośrednich skutków społecznych. Niemniej jednak da on możliwość tworzenia projektów podnoszących poziom świadomości społecznej w dziedzinie bezpieczeństwa i powszechnej samoobrony.

Koszty przyjęcia projektu szacowane na 4,8 mln euro, zostały przewidziane w perspektywie finansowej 2000-2006, co oznacza zwiększenie polskiej składki wpłacanej do budżetu UE o 96 tys. euro.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii wyrażono poparcie dla proponowanej decyzji Rady Unii Europejskiej.

14 września 2004 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, poświęcone zadaniom Inspekcji Weterynaryjnej w ochronie zdrowia publicznego.

O roli i zadaniach służb weterynaryjnych Unii Europejskiej w zapewnianiu bezpieczeństwa żywności mówił podczas posiedzenia dr Jan Prandota, przedstawiciel RP w Komisji Europejskiej. W swoim wystąpieniu omówił również współpracę przedstawicielstwa RP z weterynaryjnymi instytucjami wspólnotowymi.

Wystąpienie głównego inspektora sanitarnego Andrzeja Trybusza dotyczyło działań Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz współpracy z innymi instytucjami w zakresie przestrzegania higieny i jakości żywności

Całokształt problematyki krajowego bezpieczeństwa żywności został ujęty w "Strategii bezpieczeństwa żywności" - obszernym dokumencie opracowanym w lutym 2002 r. w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Komisja Europejska uznała ten dokument za ważny w negocjacjach akcesyjnych w obszarze bezpieczeństwa żywności.

Strategię bezpieczeństwa żywności rozumiano jako sposób przygotowania, wprowadzenia i utrzymywania stanu możliwie najmniejszego zagrożenia bezpieczeństwa żywności. Strategia miała podstawowe znaczenie dla wdrażania jednego z najważniejszych, realizowanych wielosektorowo, elementów systemu ochrony zdrowia ludności, w szczególności w jego części prewencyjnej.

W realizacji strategii podnoszenia stanu bezpieczeństwa żywności zakłada się, iż aby maksymalnie zmniejszyć ryzyko jej zanieczyszczeń w trosce o zdrowie konsumenta, należy brać pod uwagę wszystkie ogniwa łańcucha żywnościowego "od pola do stołu", a więc zdrowie roślin, zdrowie i dobrostan zwierząt, jakość zdrowotną środków żywienia zwierząt oraz uwarunkowania higieniczne produkcji, przetwórstwa, przechowalnictwa, transportu i obrotu żywnością.

Ważny element strategii stanowił harmonogram działań służących jej realizacji, nałożony na poszczególne resorty, organy urzędowej kontroli żywności i żywienia.

Od 1 maja br. Polska stała się pełnoprawnym członkiem UE i należy stwierdzić, że podołano zadaniom spełnienia ostrych kryteriów warunkujących zamknięcie negocjacji w obszarze bezpieczeństwa żywności i żywienia. Dokonano również implementacji prawa wspólnotowego w tym zakresie.

Podstawowe znaczenie dla realizacji celu, jakim jest bezpieczeństwo żywności, ma kompleksowe podejście do zagadnień z tym związanych. Prezentowane wspólnie międzysektorowe podejście do bezpieczeństwa żywności w Polsce zarówno w aspekcie merytorycznym, legislacyjnym, jak i organizacyjnym ułatwiło współpracę Polski w omawianym obszarze zagadnień z Komisją Europejską i z organizacjami międzynarodowymi - WHO, FAO i OECD.

Strategia Bezpieczeństwa Żywności będzie nadal realizowana i aktualizowana w zależności od potrzeb oraz kierunków dalszego kształtowania systemu bezpieczeństwa żywności w UE.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia o chorobach odzwierzęcych w świetle przepisów Unii Europejskiej i prawa polskiego mówił główny lekarz weterynarii dr Piotr Kołodziej.

W jego opinii, na podstawie danych dotyczących występowania niektórych zoonoz, czyli chorób odzwierzęcych stanowiących zagrożenie dla zdrowia człowieka, można wyciągnąć wniosek, że Polska jest krajem, w którym system działania w zakresie profilaktyki zwalczania chorób zakaźnych na podstawie obowiązujących przepisów stanowi gwarancję bezpieczeństwa publicznego.

Posiedzenie seminaryjne zakończyło wystąpienie radcy głównego lekarza weterynarii Jacka Leonkiewicza, poświęcone roli i działaniom Inspekcji Weterynaryjnej w procesie dostosowawczym przemysłu mięsnego do prowadzenia produkcji na rynku wspólnotowym. Przypomniał on i szczegółowo omówił podjęte w tym zakresie prace zarówno legislacyjne, jak i te służące spełnianiu przez zakłady tej branży norm technicznych i sanitarnych. Jak zaznaczył, akcesji towarzyszyły negatywne opinie o polskich zakładach produkujących i przetwarzających żywność, co stwarzało realne zagrożenie zamknięcia wielu z nich.

Na zakończenie wspólnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przyjęto stanowisko na temat "Zadań Inspekcji Weterynaryjnej w ochronie zdrowia publicznego":

"Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z informacją złożoną przedstawioną przez przedstawiciela RP ds. weterynarii w Unii Europejskiej, ministra rolnictwa i rozwoju wsi, głównego lekarza sanitarnego i głównego lekarza weterynarii oraz uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem wojewódzkich inspektorów sanitarnych i weterynarii, wyraża satysfakcję z faktu, że w okresie poprzedzającym wejście Polski do Unii Europejskiej nastąpiła znaczna poprawa stanu sanitarnego zakładów produkcji i obrotu żywnością oraz jakości zdrowotnej żywności wytwarzanej w Polsce.

Z przedstawionych danych dotyczących występowania niektórych zoonoz w Polsce można wyciągnąć wniosek, że Polska jest krajem, w którym profilaktyka chorób zakaźnych na podstawie obowiązujących przepisów stanowi gwarancję bezpieczeństwa publicznego.

Mimo iż proces dostosowania polskich zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego do wymagań określonych we wspólnotowym prawie weterynaryjnym nie jest jeszcze całkowicie zakończony, już teraz jednak możemy mówić o dużym sukcesie, jaki przypadł
w udziale omawianej gałęzi gospodarki narodowej. Jest to sukces przede wszystkim właścicieli przedsiębiorstw produkcyjnych, i to niezależnie od wielkości i skali prowadzonej przez nich działalności. Sukces okupiony wiel
kim wysiłkiem organizacyjnym i finansowym.
W wielu zakładach prace dostosowawcze trwały przez lata, są jednak i takie wypadki, że nowoczesne przedsiębiorstwa powstawały w bardzo krótkim czasie.

Konieczność wprowadzenia rewolucyjnych zmian strukturalnych i technologicznych w wielu przedsiębiorstwach oprócz celu głównego czyli możliwości produkcji na rynek wspólnotowy bądź krajowy, przyniosła dodatkowy efekt. Okazało się, że polski przemysł przetwórstwa rolno-spożywczego można uznać za jeden z najbardziej nowoczesnych w Europie

Należy także wspomnieć o istotnych zmianach, jakie zaszły w mentalności wielu właścicieli firm produkujących żywność. Bezpieczeństwo zdrowotne produktów stało się dla nich naczelną dewizą i jednym z głównych celów prowadzonych przedsięwzięć. Jest to osiągnięci, którego nie sposób przecenić.

Do sukcesu polskich zakładów produkcyjnych bezsprzecznie przyczynili się również nasi negocjatorzy, zwłaszcza ci, którzy prowadzili trudne rozmowy w ostatniej fazie negocjacji. Dobrze się stało, że władze resortowe wykazały determinację w walce o utrzymanie produkcji w polskich zakładach spożywczych.

Dodatkowo połączone komisje uznały, że należy:

Wraz z rewolucyjnym procesem zmian technologicznych i sanitarnych w polskim przemyśle rolno-spożywczym nastąpił gwałtowny proces dostosowywania polskiego ustawodawstwa w zakresie weterynarii i bezpieczeństwa żywności do prawa wspólnotowego. Ważnym elementem tego procesu było przyjęcie unijnych rozwiązań dotyczących tzw. sprzedaży bezpośredniej produktów regionalnych, co umożliwiło dalsze funkcjonowanie pond 500 lokalnych przetwórni.

W procesie dostosowania polskich zakładów rolno-spożywczych do standardów europejskich mają swój niekwestionowany udział zarówno kierownictwo resortu przetwórstwa, główny inspektor weterynarii, jak i polscy negocjatorzy pracujący nad warunkami akcesji Polski do UE.

W ostatnich latach wprowadziliśmy również unijny system identyfikacji i rejestracji zwierząt hodowlanych, którego efektywność funkcjonowania w terenie wciąż jednak wymaga wiele pracy.

Powyższe działania, wsparte rozwijającą się profilaktyką chorób zakaźnych zwierząt i w efekcie znacznym zmniejszeniem zakresu występowania zoonoz, stanowią podstawę gwarancji bezpieczeństwa żywności w Polsce, a tym samym zdrowia publicznego".

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych. Pierwszym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Konwencji o pozbawianiu uprawnień do kierowania pojazdami, sporządzonej w Luksemburgu dnia 17 czerwca 1998 r.

Cel przedmiotowej umowy międzynarodowej omówił wiceminister sprawiedliwości Sylweriusz Królak. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Umowa będąca podstawą ratyfikacji zmierza do ustanowienia podstaw prawnych współpracy państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie wzajemnego uznawania i wykonywania orzeczeń o pozbawieniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, wydanych przez sądy albo inne organy państw członkowskich. W związku z tym konwencja, oprócz postanowień o charakterze proceduralnym, definiuje pojęcia: "zakaz prowadzenia pojazdów", "państwo popełnienia czynu zabronionego", "państwo pobytu" oraz "pojazd mechaniczny", a także statuuje katalog czynów, których popełnienie w państwie innym niż to, na którego terytorium dana osoba zwykle przebywa, skutkować będzie obowiązkiem powiadamiania - jeżeli wobec tej osoby zostało wydane orzeczenie o zakazie prowadzenia pojazdów.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Władysława Mańkuta.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r.

Założenia przedmiotowej umowy omówili wiceminister finansów Jarosław Neneman oraz wicedyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w tym resorcie Kazimierz Bany. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ratyfikowana umowa ma zastąpić umowę podpisaną 2 października 1974 r. i oparta jest na najnowszej wersji Modelowej Konwencji OECD. Jej celem jest przeciwdziałanie skutkom podwójnego opodatkowania dla wymiany dóbr, usług, przepływu kapitałów i osób oraz wymiana informacji podatkowych pomiędzy organami podatkowymi umawiających się państw.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że stanowisko Komisji Spraw Zagranicznych w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Azerbejdżańskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 26 sierpnia 1997 r.

Założenia przyjęte w przedmiotowej konwencji przedstawił wicedyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów K. Bany. Ponadto wysłuchano pozytywnej opinii senackiego biura legislacyjnego.

Konwencja jest oparta na Modelowej Konwencji OECD. W dotychczasowym stanie prawnym Polska nie była związana z Azerbejdżanem umową tego typu.

Zgodnie z postanowieniami umowy w zakresie podwójnego opodatkowania będzie stosowana tzw. metoda zaliczenia, zgodnie z którą Polska zaliczy na poczet zobowiązań podatkowych podatek zapłacony w Azerbejdżanie. Umowa zawiera także postanowienia dotyczące wymiany informacji pomiędzy organami skarbowymi obu państw, które mają przyczynić się do zapobiegania unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Zychowicza.

Kolejnym rozpatrywanym punktem porządku dziennego posiedzenia była ustawa o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 14 lipca 1999 r.

Senatorowie zapoznali się z informacjami na temat przedmiotowej konwencji, które przedstawili wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Ogonowski oraz wicedyrektor departamentu w resorcie finansów K. Bany.

Jak poinformowano, dotychczas Polska nie była związana z Armenią umową tego typu. Konwencję oparto na Modelowej Konwencji Podatkowej OECD.

Jak stwierdziło biuro legislacyjne, ustawa ratyfikacyjna nie wzbudza zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu komisja opowiedziała się jednogłośnie za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora Z. Zychowicza.

Następnie Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrywała ustawę o wypowiedzeniu Porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Węgierskiej Republiki Ludowej o wzajemnym uznawaniu równorzędności dokumentów o wykształceniu i stopniach naukowych, wydawanych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Węgierskiej Republice Ludowej, podpisanego w Warszawie dnia 25 kwietnia 1980 r.

W tym punkcie senatorowie wysłuchali informacji wiceministra edukacji narodowej i sportu Tadeusza Szulca. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Umowa międzynarodowa, której dotyczyła ustawa sejmowa jest jedną z wielu umów bilateralnych dotyczących równoważności dokumentów potwierdzających wykształcenie, zawieranych w latach 70. i 80. między państwami bloku socjalistycznego. Po ponad 20 latach obowiązywania postanowienia porozumienia zdezaktualizowały się z uwagi na liczne zmiany w systemach edukacji obydwu umawiających się państw. Ponadto od 1 maja br. zarówno Polska, jak i Republika Węgierska stosują przepisy prawa wspólnotowego w zakresie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych. Oprócz prawodawstwa unijnego strony pozostaną związane wielostronnymi umowami międzynarodowymi obowiązującymi w regionie Europy.

W głosowaniu ustawa sejmowa uzyskała jednogłośną akceptację senatorów. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Zygmunt Cybulski.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o wypowiedzeniu Porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rządem Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii o wzajemnym uznawaniu równoważności świadectw szkolnych i dyplomów szkół wyższych, uzyskiwanych w obu państwach, podpisanego w Belgradzie dnia 15 września 1978 r.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, przedstawionej przez wiceministra edukacji narodowej i sportu T. Szulca. Żadnych uwag nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Umowa międzynarodowa, której dotyczyła ustawa, była jedną z wielu umów bilateralnych dotyczących równoważności dokumentów potwierdzających wykształcenie, zawieranych w latach 70. i 80. pomiędzy państwami bloku socjalistycznego.

W wyniku przemian politycznych sukcesorami Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii stało się kilka państw o różnych, odmiennych od polskiego, systemach kształcenia. Ponieważ w wielu dziedzinach, w szczególności w zakresie nauk medycznych, systemy edukacji państw stron różnią się zasadniczo, brak uzasadnienia dla dalszego uznawania kwalifikacji na zasadach wynikających z prawa międzynarodowego.

Dodatkowym argumentem za wypowiedzeniem porozumienia jest obowiązek stosowania przez Polskę przepisów prawa wspólnotowego w zakresie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych, co jeszcze pogłębia różnice w systemach edukacji.

Po dokonaniu wypowiedzenia uznawanie wykształcenia będzie się odbywało na podstawie wielostronnych umów międzynarodowych lub w trybie nostryfikacji, na podstawie przepisów prawa krajowego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Cybulskiego.

Podczas swojego posiedzenia komisja rozpatrzyła także ustawę o ratyfikacji Protokołu fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii, przyjętego w Nowym Jorku dnia 25 maja 2000 r.

Założenia przyjęte w przedmiotowym protokole omówili wiceminister edukacji narodowej i sportu T. Szulc oraz wicedyrektor departamentu w MSZ P. Ogonowski. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Protokół fakultatywny ma na celu zapewnienie szerszej ochrony praw dziecka, gwarantowanych przez Konwencję Praw Dziecka. Nakłada on na państwa-strony obowiązek wprowadzenia zakazu handlu dziećmi oraz dziecięcej: prostytucji i pornografii. Protokół zawiera definicje czynów objętych zakazem, w tym definicję dziecięcej pornografii. Zachowania uznane przez protokół za przestępstwa są w Polsce zabronione na podstawie kodeksu karnego oraz innych ustaw (ustawa o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów). Obowiązki państw-stron dotyczące szczególnych gwarancji procesowych względem dzieci będących ofiarami przestępstw są uwzględnione w przepisach kodeksu postępowania karnego.

Ratyfikacja przedmiotowego protokołu ma istotne znaczenie dla zakresu ochrony dziecka ze względu na zawartą w nim definicję pornografii dziecięcej. Z art. 3 protokołu wynika obowiązek państw-stron wprowadzenia karalności pornografii dziecięcej, co łączy się z koniecznością rozszerzenia ochrony przewidzianej przepisami art. 200 i 202 kodeksu karnego (przewidujących ochronę dla małoletniego poniżej ukończenia 15., nie zaś 18. roku życia).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych jednogłośnie postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży senator Janusz Lorenz.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Porozumienia dotyczącego trzeciej zmiany Porozumienia w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD), sporządzonego na Rodos dnia 25 czerwca 2003 r.

W imieniu rządu ustawę sejmową rekomendował prezes Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców Piotr Stachańczyk. Wysłuchano także informacji wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ P. Ogonowskiego. Pozytywną opinię o ustawie wyraziło senackie biuro legislacyjne.

Przedmiotowa ustawa ma na celu upoważnienie prezydenta RP do dokonania ratyfikacji porozumienia wymienionego w tytule ustawy. Porozumienie to, wcześniej dwukrotnie zmieniane, 25 czerwca 2003 r. zostało zmienione po raz trzeci, a na mocy Porozumienia o trzeciej zmianie (będącego przedmiotem ratyfikacji) strony porozumienia zdecydowały o przedłużeniu jego obowiązywania na czas nieokreślony (przedtem zostało ono zawarte na 11 lat z możliwością przedłużenia). Skutkiem tego wszystkie państwa członkowskie będą na stałe należeć do organizacji, z możliwością wystąpienia z niej. Organizacja ta, czyli Międzynarodowy Ośrodek Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD), jest organizacją międzynarodową z siedzibą w Wiedniu, posiadającą osobowość prawną. Celem jej funkcjonowania jest harmonizacja polityki migracyjnej poszczególnych państw europejskich. Wykorzystywanymi środkami są badania w tej dziedzinie, działania zmierzające do zacieśnienia współpracy między państwami europejskimi w celu wypracowania jednolitej polityki ukierunkowanej przede wszystkim na zwalczanie nielegalnej imigracji. Aktualnie, jak wynika z uzasadnienia do projektu, działania ICMPD koncentrują się na państwach sąsiadujących z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, niestabilnych politycznie i gospodarczo, będących głównymi źródłami migracji. Zgodnie z planem rozwoju organizacji, ma ona do 2007 r. przeciwdziałać nasileniu różnych form migracji, w tym przestępczości związanej z tym zjawiskiem (przemyt i handel ludźmi).

ICMPD od 1994 r. pełni funkcję Sekretariatu Grupy Budapeszteńskiej, w pracach której Polska uczestniczy. Grupa ta jest ogólnoeuropejskim forum dyskusyjnym, którego przedmiot zainteresowania stanowi zapobieganie nielegalnym przepływom migracyjnym.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Dorotę Simonides.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Tajlandii o wzajemnej pomocy w sprawach karnych, sporządzonej w Bangkoku dnia 26 lutego 2004 r.

W imieniu rządu głos zabrał wiceminister sprawiedliwości S. Królak, który przedstawił rozwiązania zawarte w przedmiotowej umowie. Żadnych zastrzeżeń nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Celem przedmiotowej umowy międzynarodowej jest określenie podstaw i zakresu pomocy prawnej w sprawach karnych między obydwoma krajami. Umowa zmierza do usprawnienia współdziałania sądów i prokuratur w zwalczaniu przestępczości, w tym przestępczości zorganizowanej. Organem centralnym, właściwym do przekazywania i przyjmowania wniosków o udzielenie pomocy, stanie się minister sprawiedliwości - prokurator generalny. Umowa będzie mogła być wykonywana bezpośrednio i ma pierwszeństwo przed ustawą - Kodeks postępowania karnego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora J. Lorenza.

* * *

Posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o włączeniu Akademii Medycznej im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Sejmową ustawę rekomendował senatorom wiceminister edukacji narodowej i sportu Tadeusz Szulc. Poparcie dla niej przedstawił także rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Jan Kopcewicz. Uwagi szczegółowe do rozpatrywanej ustawy sejmowej zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, inicjatywa w tej sprawie zrodziła się 2 lata temu w środowisku naukowym obu uczelni i jesienią ub.r. uzyskała poparcie ich senatów. Jest ona analogiczna z ustawą o włączeniu Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika w Krakowie do Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Na mocy rozpatrywanej ustawy przestaje istnieć w dotychczasowej formie organizacyjno-prawnej Akademia Medyczna im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy (akademia). Z dniem wejścia w życie ustawy jednostki organizacyjne akademii staną się jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK) i w związku z tym rozszerzy się zakres działalności UMK. Prowadzić on będzie działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, działalność leczniczą, a także uczestniczyć będzie w sprawowaniu opieki zdrowotnej. Nadzór nad UMK w zakresie tej działalności obejmie minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego.

UMK w zakresie wyżej wskazanych sfer działalności finansowany będzie na podobnych zasadach jak Uniwersytet Jagielloński, w którego skład wchodzi Collegium Medicum.

Z dniem wejścia w życie ustawy UMK przejmie wszystkie prawa i zobowiązania włączanej Akademii, a ponadto dotychczasowi pracownicy akademii staną się pracownikami UMK, studenci Akademii staną się studentami UMK, rektor akademii stanie się prorektorem UMK, natomiast dyrektor administracyjny akademii - zastępcą dyrektora administracyjnego UMK. Od dnia włączenia akademii w struktury UMK jej dotychczasowi prorektorzy przestaną pełnić swoje funkcje, senat UMK zostanie powiększony o dotychczasowy skład senatu akademii, a dziekani i rady wydziałów poszczególnych wydziałów akademii staną się odpowiednio dziekanami i radami wydziałów UMK.

W dyskusji wskazywano przede wszystkim na szanse rozwoju i korzyści, jakie odnieść może bydgoska akademia medyczna po połączeniu z toruńskim uniwersytetem.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o włączeniu Akademii Medycznej im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez dyrektora Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Zdzisława Żydaka. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

Konieczność zmiany ustawy o dodatkach mieszkaniowych wynikała przede wszystkim z zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy przez rzecznika praw obywatelskich. Zdaniem rzecznika, Rada Ministrów wyłączając spośród wydatków stanowiących podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego ubezpieczenie, podatek od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, przekroczyła ustawowe upoważnienie, tym samym rozporządzenie nie zostało wydane w celu wykonania ustawy, "lecz w celu jej niedopuszczalnej modyfikacji". Rozpatrywana ustawa zmierza do naprawienia rozporządzenia poprzez ustawowe wyłączenie wymienionych wydatków z wydatków stanowiących podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego, wyłączając z tych wydatków także opłaty za gaz i energię elektryczną dostarczane na cele bytowe.

Ponadto w ustawie znowelizowano przepis stanowiący o zwiększaniu powierzchni normatywnej dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z nową regulacją o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju będą orzekały powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Ustawa wprowadza także obligatoryjną odmowę przyznania dodatku mieszkaniowego w wypadku stwierdzenia rażącej dysproporcji pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy oraz w razie stwierdzenia, iż faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących jest mniejsza niż wykazana w deklaracji.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnej z sugestią biura legislacyjnego. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Mirosław Lubiński.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Wysłuchano informacji przedstawionej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy Piotra Kulpę. Zapoznano się także z opiniami przedstawicieli OPZZ i Forum Związków Zawodowych. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa wprowadza zmiany zarówno w ustawie o Komisji Trójstronnej, jak i w 9 innych ustawach. Do istotnych kwestii regulowanych opiniowaną ustawą, dotyczących trybu pracy Komisji Trójstronnej oraz wojewódzkich komisji dialogu społecznego, należy zaliczyć:

Poprawka wprowadzona do kodeksu pracy zmierza do zastąpienia jednego z dotychczasowych kryteriów reprezentatywności ponadzakładowej organizacji związkowej (organizacja zrzeszająca 500 tys. pracowników) kryterium odnoszącym się do reprezentatywności w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego.

Zmiany dokonane w ustawie o związkach zawodowych umożliwiają skrócenie terminu, jaki przysługuje reprezentatywnym organizacjom związkowym na wyrażenie opinii o założeniach lub projekcie aktu prawnego, oraz wprowadzają prawo opiniowania projektów aktów prawnych i dokumentów konsultacyjnych Unii Europejskiej. Prawo opiniowania dokumentów unijnych przyznano również reprezentatywnym organizacjom pracodawców.

Istotne uprawnienia dla organizacji pracodawców przewidują dwie zmiany: art. 162 dodany w ustawie o organizacji pracodawców oraz zmieniony art. 11 ust. 1 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Pierwszy z wymienionych przepisów przyznaje reprezentatywnym organizacjom pracodawców prawo występowania z wnioskami o wydanie lub zmianę aktu prawnego, analogicznie do uprawnienia, które w obecnym stanie prawnym przysługuje reprezentatywnym organizacjom związkowym. Zmiana w ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych przewiduje, że ustalenie listy mediatorów, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw pracy, następuje w uzgodnieniu nie tylko z organizacjami związkowymi, ale również z organizacjami pracodawców.

Na uwagę zasługują również zmiany dokonane w przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zmierzające do zwiększenia uczestnictwa organizacji pozarządowych, innych niż organizacje pracodawców i organizacje związkowe, w Krajowej Radzie Konsultacyjnej do spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Radzie Nadzorczej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zbieżnych z propozycjami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Zdzisławę Janowską.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, poświęcone wdrażaniu działania "Zalesianie gruntów rolnych w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich".

Senatorowie wysłuchali informacji na ten temat, przedstawionej przez wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Stanisława Kowalczyka. Na posiedzeniu komisji była obecna także wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk.

15 września 2004 r.

 

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Protokołu fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii, przyjętego w Nowym Jorku dnia 25 maja 2000 r.

O rozwiązaniach przyjętych w przedmiotowym protokole poinformował senatorów wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal. W tej części posiedzenia uczestniczył także wiceminister edukacji narodowej i sportu Tadeusz Szulc. Senatorowie zapoznali się również z pozytywna opinią o ustawie sejmowej przedstawioną przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, ze sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Alicja Stradomska.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o zmianie ustawy o zaopatrzeniu społecznym rolników.

Stanowisko rządu w sprawie nowelizacji sejmowej przedstawił wiceminister polityki społecznej Cezary Miżejewski. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przyjęta przez Sejm ustawa stanowiła projekt poselski. Wobec uchwalenia 16 lipca br. ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw bezprzedmiotowe stały się proponowane regulacje dotyczące obliczania świadczeń emerytalno-rentowych od kwoty bazowej stanowiącej mniej niż 100 % przeciętnego wynagrodzenia.

Rozpatrywana ustawa wprowadza epizodyczne uregulowanie przewidziane na lata 2005 i 2006, obejmujące emerytów i rencistów, otrzymujących świadczenia w najniższej wysokości. Ustawa przewiduje dla nich wypłatę jednorazowego świadczenia (w wysokości 100 lub 75 zł) w roku, w którym nie zostanie przeprowadzona waloryzacja. Analogiczne uprawnienie przyznano uprawnionym z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia poparła sejmową nowelizację i zaproponowała Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mirosława Lubińskiego.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senatorowie spotkali się także z ministrem zdrowia Markiem Balickim, który przedstawił założenia do planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2005.

Posiedzenie komisji, w którym uczestniczyli również wiceminister zdrowia Paweł Sztwiertnia oraz wiceprezesi NFZ Marek Lejk i Marek Mazur, rozpoczęło trzydniowe konsultacje społeczne dotyczące planu finansowego funduszu. Plan będzie konsultowany z Radą Społeczno-Zawodową przy ministrze zdrowia oraz z Zespołem ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej przy Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Szef resortu zdrowia podkreślił, że spotkania w sprawie planu finansowego NFZ ze środowiskami związanymi z ochroną zdrowia mają charakter precedensowy, nigdy wcześniej bowiem nie było takich działań.

Plan finansowy NFZ nie został do tej pory uchwalony. Minister zdrowia ustala go obecnie w porozumieniu z resortem finansów. Dzieje się tak dlatego, że mimo ustawowego obowiązku rada funduszu do końca sierpnia nie przyjęła planu.

Plan zakłada, że oddziały wojewódzkie funduszu dostaną o 5,17% środków więcej niż w br. na finansowanie świadczeń zdrowotnych.

Minister M. Balicki zapowiedział, że prawdopodobnie 20 września br. podpisze plan finansowy na rok 2005 i skieruje go do konsultacji do ministerstwa finansów. Zdaniem ministra, nie powinny być one zbyt długie, ponieważ w opracowaniu planu biorą udział przedstawiciele resortu finansów.

Podstawą do opracowania planu finansowego była prognoza przychodów, przygotowana w ubiegłym tygodniu przez resort finansów. Minister zdrowia poinformował senatorów, że przychód netto NFZ na rok 2005 to 33 mld 255 mln zł.

Minister M. Balicki przypomniał, że oddziały wojewódzkie funduszu dostaną w przyszłym roku o 5,17% więcej środków niż w br. na finansowanie świadczeń zdrowotnych. Po uwzględnieniu inflacji - prognozowanej w rok 2005 na poziomie 3% - realny wzrost środków dla oddziałów wojewódzkich to ponad 2%.

Wzrost wydatków na refundację leków planowany jest natomiast na poziomie 2,2%, czyli poniżej inflacji, co oznacza zmniejszenie środków na refundację leków. Minister tłumaczy to wprowadzeniem monitoringu wystawiania recept. Ma to doprowadzić do sytuacji, w której pacjenci będą za leki mniej płacili.

Minister przyznał, że nie zostały przyjęte przez resort zdrowia nowe zasady podziału środków między oddziały, bo na ich przygotowanie jest teraz za mało czasu. Środki zostaną podzielone według starych zasad, na podstawie planu finansowego na rok 2004. "Zasadą ma być właśnie to, że każdy oddział będzie miał zapewniony wzrost środków na finansowanie świadczeń o 5%" - zaznaczył M. Balicki.

Minister zdrowia stwierdził, że w stosunku do planu opracowanego przez zarząd NFZ (nie zaakceptowanego przez radę) oddziały wojewódzkie dostaną w roku 2005 średnio o 2-2,5% środków więcej na kontraktowanie świadczeń zdrowotnych. Tylko województwo zachodniopomorskie dostanie o 0,5% mniej środków niż to planował zarząd NFZ.

W porównaniu z planem finansowym zarządu nastąpiły przesunięcia w kierunku zwiększenia środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych, a zostały zmniejszone rezerwy NFZ. "Dwie największe rezerwy to: rezerwa na koordynację związaną z wejściem do Unii Europejskiej - 400 mln zł oraz rezerwa ogólna - 343 mln zł" - powiedział minister.

W opinii przewodniczącej Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator Krystyny Sienkiewicz, zwiększenie środków przeznaczonych dla oddziałów wojewódzkich może wpłynąć na wykonywanie procedur wysokospecjalistycznych, m.in. przeszczepów, na których finansowanie pieniądze są zagwarantowane w centrali NFZ. Minister zdrowia zapewnił, że na procedury wysokospecjalistyczne w budżecie państwa na rok 2005 przewidziane są wyższe środki.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment