Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

21 lipca 2004 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, podczas którego rozpatrzono ustawę o międzynarodowym obrocie odpadami.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat rozwiązań przyjętych w ustawie sejmowej, przedstawionej przez głównego inspektora ochrony środowiska Krzysztofa Zarębę. Zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa stanowi konieczne uzupełnienie obowiązujących bezpośrednio rozporządzeń unijnych, zwłaszcza rozporządzenia nr 259/93/EWG w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar. Rozporządzenie to określa prawa i obowiązki podmiotów biorących udział w międzynarodowym obrocie odpadami oraz organów administracji państwowej właściwych w tym zakresie, tworząc kompleksowy system kontroli przesyłania odpadów w obrębie Unii Europejskiej oraz między państwami należącymi do Unii a państwami trzecimi. Ustawa uzupełnia regulacje rozporządzenia, wskazując, iż organem właściwym do podejmowania decyzji, udostępniania informacji i prowadzenia doradztwa w sprawach z zakresu międzynarodowego obrotu odpadami jest główny inspektor ochrony środowiska, wspierany w zakresie kontroli nad prawidłowością gospodarki odpadami przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska. Nowością wprowadzaną przez ustawę jest obowiązek ustanawiania przez podmioty dokonujące międzynarodowego obrotu odpadami zabezpieczenia roszczeń z tytułu możliwości wystąpienia negatywnych skutków w środowisku. Zabezpieczenie może mieć formę depozytu, gwarancji bankowej lub polisy ubezpieczeniowej. W wypadku powstania negatywnych skutków w środowisku w wyniku nieprzestrzegania warunków określonych w zezwoleniu organ właściwy do wydania zezwolenia wydaje decyzję o przeznaczeniu odpowiedniej części zabezpieczenia na usunięcie tych skutków. Nowością wynikającą z prawa wspólnotowego jest także zastąpienie procedury wydawania zezwoleń na międzynarodowy obrót odpadami procedurą zgłoszenia w odniesieniu do odpadów znajdujących się na tzw. zielonej liście stanowiącej załącznik do rozporządzenia nr 259/93.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do ustawy o międzynarodowym obrocie odpadami. Proponowane zmiany miały charakter redakcyjny, doprecyzowujący zapisy ustawy sejmowej i były zbieżne z uwagami biura legislacyjnego, popartymi przez resort środowiska. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży w imieniu komisji senator Grzegorz Niski.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra infrastruktury Wiesława Szczepańskiego. Zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem rozpatrywanej ustawy sejmowej było dostosowanie przepisów ustawy nowelizowanej, w części dotyczącej pobierania opłaty paliwowej, do ustawy o podatku akcyzowym, która weszła w życie 1 marca br. Ponadto dokonano zmian o charakterze merytorycznym w systemie opłaty paliwowej, w szczególności zaś poszerzono katalog podmiotów podlegających tej opłacie.

W kolejnych głosowaniach komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

Senatorowie zaproponowali m.in. zmianę vacatio legis z 14 do 30 dni. Oprócz zmiany zasad i trybu pobierania opłaty paliwowej ustawa dokonuje zmian o charakterze merytorycznym w systemie opłaty paliwowej, w tym poszerza katalog podmiotów podlegających tej opłacie oraz zmienia dzień powstania obowiązku jej zapłaty. Wobec tego 14-dniowe vacatio legis wydaje się niewystarczającym okresem na zapoznanie się przez adresatów ustawy z jej treścią oraz na przystosowanie się do zmienionej sytuacji prawnej i bezpieczne podjęcie stosownych decyzji co do dalszego postępowania w zakresie podejmowanej działalności gospodarczej.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Opinie o ustawie przedstawili senatorom wiceminister infrastruktury W. Szczepański oraz reprezentanci Banku Gospodarstwa Krajowego. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przywróceniem w noweli zapisu umożliwiającego umorzenie 10% kosztów inwestycji - w wypadku jej terminowego zakończenia i rozliczenia.

W uchwalonej przez Sejm 16 lipca br. znowelizowanej ustawie przepis ten pozbawia prawa do umorzenia wszystkie towarzystwa budownictwa mieszkaniowego (TBS), które złożyły wnioski w tym roku, przed wejściem ustawy w życie.

W opinii senackiego biura legislacyjnego, zasada ta nie może obowiązywać wstecz. Do tej opinii przychylili się senatorowie, którzy stwierdzali w dyskusji, że pozbawienie tebeesów budujących mieszkania dla średniozamożnych ludzi prawa do umorzenia 10% kosztów budowy podraża koszt jednego metra kwadratowego, a odebranie tej ulgi spowoduje dalszą zapaść budownictwa mieszkaniowego.

Wiceminister infrastruktury W. Szczepański wyjaśnił, że likwidacja prawa do umorzenia części kosztów budowy została już przed rokiem skonsultowana z tebeesami i towarzystwa te wiedzą, iż w tym roku takiej ulgi nie będzie.

Dyrektor departamentu w Banku Gospodarstwa Krajowego Elżbieta Bulwarska dodała, że zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem składanie wniosków do banku odbywa się od sierpnia do końca września, a więc jeszcze w tym roku nikt nie mógł złożyć takiego wniosku.

Przedstawione uzasadnienia nie zyskały aprobaty senatorów, którzy zwracali uwagę, że wspieranie budownictwa mieszkaniowego przez państwo jest niewystarczające.

Jedną z podstawowych zmian wprowadzonych uchwaloną przez Sejm ustawą jest zaliczanie do kosztów Krajowego Funduszu Mieszkaniowego zakupu inwestycji rozpoczętych przez innych inwestorów lub gotowych budynków, które będą adaptowane na cele mieszkaniowe.

W ustawie wprowadzono prawo zaliczania do kosztów kredytowania inwestycji wartości wnoszonych aportem nieruchomości, co umożliwia działanie podmiotom (głównie gminom) nieposiadającym odpowiednich środków na udział w takich przedsięwzięciach.

Istotną zmianą było także przyznanie tebeesom prawa do samodzielnego ustalania wysokości czynszu w budynkach będących w ich zasobach.

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego na sprawozdawcę stanowiska Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury w tej sprawie wybrano senatora Włodzimierza Łęckiego.

22 lipca 2004 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

W posiedzeniu udział wzięli: minister sprawiedliwości Marek Sadowski, podsekretarz stanu w tym resorcie Tadeusz Wołek, dyrektor do spraw legislacyjnych Związku Banków Polskich Jerzy Bańka, Jarosław Świeczkowski z Krajowej Rady Komorniczej, naczelnik Wydziału Notariatu i Komorników Sądowych w Ministerstwie Sprawiedliwości Stanisław Łasocha, a także Jan Bołonkowski - wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie. Ponadto wysłuchano opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu

Wiceminister T. Wołek, reprezentujący rząd, oraz senator Ewa Serocka, przedstawicielka Senatu w pracach Sejmu nad senackim projektem ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, a także J. Świeczkowski z Krajowej Rady Komorniczej wyrazili zadowolenie z uchwalonej przez Sejm ustawy.

W dyskusji najwięcej wątpliwości budziły uregulowania wprowadzające obowiązek uiszczania przez wierzyciela i dłużnika opłat stosunkowych oraz ich wysokość (zmiana 15 - art. 45 oraz zmiana 19 - art. 49).

Dyrektor J. Bańka zakwestionował uregulowanie zawarte w pkt 15 (art. 45) rozpatrywanej noweli, krytycznie odnosząc się do obowiązku uiszczania 1% wartości egzekwowanego świadczenia. Po wyjaśnieniach przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, którzy uzasadnili potrzebę pozostawienia tego uregulowania, senatorowie nie zgłosili odnoszącej się do tego poprawki.

W dyskusji wnioski o wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy zgłosili senatorowie Teresa Liszcz i Andrzej Jaeschke. W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaakceptowała 4 zmiany, kolejne zostały zgłoszone jako wnioski mniejszości.

Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego zarekomenduje Izbie senator Ewa Serocka, a sprawozdawcami wniosków mniejszości będą senatorowie T. Liszcz i A. Jaeschke.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej. W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do ustawy sejmowej, zbieżnych z uwagami zawartymi w opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, przedstawionej senatorom. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Aleksandrę Koszadę.

Ustawa przyznaje posłom do Parlamentu Europejskiego wybranym w Rzeczypospolitej Polskiej uposażenie miesięczne w wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, wypłacane z budżetu państwa w okresie sprawowania mandatu i traktowane - podobnie jak uposażenie posłów i senatorów - jako wynagrodzenie ze stosunku pracy. Inaczej niż w wypadku krajowych parlamentarzystów wypłata uposażenia jest niezależna od tego, czy poseł do Parlamentu Europejskiego ma inne źródła dochodu. Składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne będą obliczane, pobierane z uposażenia i odprowadzane przez Kancelarię Sejmu, która pełni funkcję płatnika tych składek.

W dyskusji senatorowie wskazywali, iż należałoby przygotować projekt odrębnej ustawy o wykonywaniu mandatu posła Parlamentu Europejskiego. W opinii senatorów, europarlamentarzystów należy bardziej "zakotwiczyć" w polskim systemie prawnym. Na razie parlament uchwalił tylko ordynację wyborczą do PE, ustalając zasady wyboru deputowanych, ale nie określono ustawowo zasad działania polskich posłów w europarlamencie, przepływu informacji i wzajemnych relacji między PE a parlamentem krajowym.

W związku z tym proponowano podjęcie inicjatywy dotyczącej uchwalenia całkiem nowej ustawy albo dokonania głębszej nowelizacji obecnej ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, w której znalazłyby się zapisy dotyczące eurodeputowanych.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował minister polityki społecznej Krzysztof Pater. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja zmienia zasady waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych. Obecnie obowiązujące przepisy przewidują waloryzację coroczną, a jej wysokość ustalają na podstawie wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, powiększonego o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym (wskaźnik waloryzacji stanowił przedmiot negocjacji w Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych). Nowelizacja odchodzi od obecnych uregulowań i stanowi, że waloryzacja świadczeń odbywa się okresowo, tj. w latach, w których wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi co najmniej 105%. Jeżeli jednak tak się nie stanie przez 2 lata następujące po roku, w którym odbyła się waloryzacja, ustawa przewiduje przeprowadzenie waloryzacji. Jeżeli stan budżetu państwa na to pozwoli, ustawa przewiduje możliwość waloryzacji dodatkowej.

Ustawa odchodzi także od ścisłego powiązania kwoty bazowej z waloryzacją - kwota bazowa będzie ustalana corocznie dla każdego nowego świadczenia, przyznawanego od 1 marca. Inne zmiany stanowią konsekwencje przyjęcia wymienionych zasad dla innych grup świadczeniobiorców.

Ponadto ustawa wprowadza uregulowanie, na podstawie którego podwyższa się kwotę bazową dla rencistów i emerytów urodzonych przed 1 stycznia 1930 r. oraz urodzonych po 31 grudnia 1929 r.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem ustawy uchwalonej przez Sejm. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Na temat zapisów przyjętych w sejmowej nowelizacji wypowiadali się minister K. Pater oraz dyrektor Departamentu Świadczeń Społecznych w Ministerstwie Polityki Społecznej Alina Wiśniewska. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

Rozpatrywaną nowelizację uchwalono z inicjatywy poselskiej. Ustawa stanowi, że osoby pobierające przed 1 maja br. świadczenie z Funduszu Alimentacyjnego otrzymają 70% tych alimentów, nie więcej jednak niż 300 zł na dziecko, za okres od 1 maja do 31 grudnia br.

Fundusz Alimentacyjny przestał istnieć 1 maja br., wraz z wejściem w życie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Korzystało z niego ponad 530 tys. osób, których dochód nie przekraczał 612 zł na osobę. Maksymalna wysokość świadczenia wynosiła 631 zł. Korzystający dotąd z funduszu otrzymają do końca roku 70% alimentów (maksymalnie 300 zł). W roku przyszłym utracą prawo do tego świadczenia.

W przyjętej przez Sejm nowelizacji wprowadzono także możliwość przeprowadzania wywiadu środowiskowego przez ośrodek pomocy społecznej, gdy istnieje podejrzenie, że osoba ubiegająca się o dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka (170 zł lub 250 zł) nie wychowuje go samotnie. Postanowiono także o wypłacaniu zasiłków pielęgnacyjnych (w wysokości 144 zł miesięcznie) dla dzieci niepełnosprawnych. Dodatkiem w wysokości 170 zł objęto sieroty i osoby, które mają orzeczenia o pobieraniu alimentów od obojga rodziców. Osoby te otrzymają dodatek do 24. roku życia, jeżeli uczą się w każdego typu szkole i w szkole wyższej.

Przepisy ustawy odnoszą się do rodzin, w których dochód na osobę nie przekracza 504 zł (583 zł w rodzinach z dzieckiem niepełnosprawnym).

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Alicja Stradomska.

 

23 lipca 2004 r.

Odbyły się posiedzenia grup roboczych Komisji Spraw Unii Europejskiej. Postanowiono, że opinie wypracowane przez grupy robocze w sprawie rozpatrywanych przez nie projektów zostaną przedstawione komisji.

Grupa robocza pod przewodnictwem senatora Bernarda Drzęźli rozpatrzyła następujące projekty:

Grupa robocza pod przewodnictwem senatora Edmunda Wittbrodta rozpatrzyła:

27 lipca 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznała się z informacją rzecznika praw dziecka o działalności wraz z uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka.

Informację przedstawił rzecznik Paweł Jaros. Poinformował, że w minionym roku do jego biura zgłoszono ponad 9 tys. spraw indywidualnych. "Stanowi to dwukrotny wzrost liczby spraw zgłoszonych w stosunku do roku poprzedniego"- powiedział.

Rzecznik poinformował również, że w 2003 r. ponad 60 razy kierował do resortów i instytucji państwowych wystąpienia generalne, w których zwracał m.in. uwagę na zaniedbywane, jego zdaniem, obszary związane z dziećmi oraz niewystarczające środki w budżecie na sprawy małoletnich.

Rzecznik przypomniał, że w 2003 r. w jego biurze stworzono stronę internetową "Strefa Młodych" (www.strefamlodych.pl), na której młodzież może uzyskać informacje na temat przysługujących im praw oraz poradę specjalisty.

W swoim wystąpieniu rzecznik omówił także najważniejsze problemy i zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży. Podkreślił, że należy zapewnić dzieciom lepszą opiekę zdrowotną oraz ochronę przed przemocą, w tym przed przemocą seksualną. "Jako rzecznik praw dziecka, nie mogę pominąć żadnego dziecka i żadnej sprawy dotyczącej dziecka. Moim zdaniem, istnieją jednak obszary, które są absolutnie priorytetowe" - stwierdził.

W opinii rzecznika, najwięcej uwagi należy zwrócić na opiekę zdrowotną dzieci. Zwłaszcza w kontekście obecnych działań oszczędnościowych w służbie zdrowia zdrowie dzieci jest bardzo mocno zagrożone. P. Jaros skrytykował m.in. brak w wielu szkołach opieki medycznej. Jego zdaniem, państwo powinno przeznaczać także większe środki na leczenie u dzieci rzadkich chorób genetycznych.

Inną ważną sprawą, której powinno poświęcić się więcej uwagi, jest - zdaniem rzecznika praw dziecka - problem stosowania przemocy wobec dzieci, a przede wszystkim przemocy seksualnej. W opinii P. Jarosa, w powiatowych centrach pomocy rodzinie powinny powstać zespoły złożone z fachowców, do których można by zgłaszać wypadki stosowania przemocy seksualnej wobec dzieci oraz uzyskać odpowiednią pomoc.

Rzecznik przypomniał, że w ostatnich dniach wystąpił do premiera Marka Belki o wprowadzenie ustawowego zakazu pracy z dziećmi wszystkim, którzy mieli wyroki w sprawach związanych z wykorzystywaniem seksualnym dzieci, oraz o zwiększenie kontroli osób pracujących z małoletnimi.

Zdaniem P. Jarosa, spójne i zdecydowane działania powinny zostać podjęte także w kwestiach zapobiegania biedzie dzieci. Rzecznik opowiedział się też za zmniejszeniem liczby dzieci trafiających do domów dziecka poprzez umieszczanie ich w rodzinnych domach dziecka i rodzinach zastępczych.

 

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji o uproszczonej procedurze ekstradycyjnej między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, sporządzonej w Brukseli dnia 10 marca 1995 r.

Senatorowie zapoznali się z uzasadnieniem potrzeby ratyfikacji przedmiotowej konwencji, które przedstawili wiceminister sprawiedliwości Sylweriusz Królak oraz wiceminister spraw zagranicznych Jan Truszczyński. Pozytywną opinię na temat sejmowej ustawy ratyfikacyjnej przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Bogusława Mąsiora.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji odnoszącej się do ekstradycji między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, sporządzonej w Dublinie dnia 27 września 1996 r.

Rozwiązania przyjęte w przedmiotowej konwencji omówił wiceminister spraw zagranicznych J. Truszczyński. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego wypracowane przez komisję stanowisko zarekomenduje Izbie senator B. Mąsior.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji w sprawie zwalczania korupcji funkcjonariuszy Wspólnot Europejskich i funkcjonariuszy Państw Członkowskich Unii Europejskiej, sporządzonej w Brukseli dnia 26 maja 1997 r.

W imieniu strony rządowej ustawę rekomendował senatorom wiceminister sprawiedliwości S. Królak. Żadnych zastrzeżeń nie zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja zaakceptowała ustawę sejmową. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zygmunta Cybulskiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, sporządzonej w Brukseli dnia 29 maja 2000 r. oraz Protokołu do Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej z dnia 29 maja 2000 r., sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 października 2001 r.

Senatorowie wysłuchali w tym punkcie rekomendacji wiceministra spraw zagranicznych J. Truszczyńskiego. Zapoznali się także z pozytywną opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Ustalono, że w imieniu komisji wniosek ten przedstawi Izbie senator Dorota Simonides.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono także ustawę o ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne, przyjętego w Nowym Jorku dnia 25 maja 2000 r.

Ustalenia zawarte w przedmiotowym protokole omówił i uzasadnił wiceminister spraw zagranicznych J. Truszczyński. Zapoznano się także z pozytywną opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Zbigniew Kulak.

Ostatnią ustawą rozpatrywaną na tym posiedzenia była ustawa o ratyfikacji Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r.

Założenia przyjęte w przedmiotowej konwencji przedstawił wiceminister spraw zagranicznych J. Truszczyński. Żadnych uwag do ustawy sejmowej nie zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu rozpatrywana ustawa uzyskała akceptację komisji. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora Z. Kulaka.

Komisja Spraw Zagranicznych spotkała się ponadto z ministrem spraw zagranicznych Włodzimierzem Cimoszewiczem. Ta część posiedzenia dotyczyła aktualnych priorytetów polskiej polityki zagranicznej.

W swoim wystąpieniu minister W. Cimoszewicz podkreślił, że w ciągu ostatnich 15 lat Polska osiągnęła w polityce zagranicznej swoje strategiczne cele, jakimi były członkostwo w NATO i Unii Europejskiej. Proces rozszerzenia UE powinien być kontynuowany i pozostać jednym z priorytetów Unii w nadchodzącej przyszłości.

Minister W. Cimoszewicz zaznaczył, że Polska aktywnie włącza się w podejmowanie decyzji w ramach WPZiB i Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony i uczestniczy w tych przedsięwzięciach. Priorytetami pozostaną polityka wobec wschodnich sąsiadów Unii Europejskiej, rozwój stosunków transatlantyckich oraz utrzymywanie polityki bezpieczeństwa i obrony w sposób spójny z rolą NATO w Europie. Polska aktywnie uczestniczyć będzie we współpracy UE z partnerami strategicznymi oraz we współpracy regionalnej.

Pomyślnie rozwija się współpraca w ramach państw Morza Bałtyckiego i Inicjatywy Środkowoeuropejskiej oraz Grupy Wyszehradzkiej. Minister W. Cimoszewicz zwrócił uwagę, że członkostwo w Unii Europejskiej zwiększyło zainteresowanie Polską jako partnerem ekonomicznym takich krajów, jak np. Japonia. Podkreślił, że Polsce zależy na efektywnej dyplomacji ekonomicznej. W tym celu m.in. przy MSZ powołał Radę Promocji Polski.

Minister spraw zagranicznych mówił także o polskiej polityce w stosunku do sąsiadów: Litwy, Białorusi i Ukrainy. W tym kontekście stwierdził, że zależy nam na rozwiązaniu problemów mieszkających tam Polaków.

W swoim wystąpieniu minister W. Cimoszewicz odniósł się także do niedawnej zmiany ukraińskiej doktryny obronnej. Jak stwierdził, gdyby okazało się, że Ukraina "rezygnuje z wcześniej deklarowanych ambicji dołączenia do społeczności europejskiej i transatlantyckiej, to nie byłaby to dobra wiadomość, przede wszystkim dla samej Ukrainy". "Poczekajmy, musimy zorientować się, czy mamy do czynienia z posunięciem taktycznym czy strategicznym" - mówił minister spraw zagranicznych, zalecając powstrzymywanie się od "radykalnych komentarzy".

Minister W. Cimoszewicz zwrócił uwagę, iż Ukraina "jest w szczególnym okresie politycznym - przed wyborami prezydenckimi i nie można wykluczyć, że niektóre deklaracje mają wymiar taktyczny".

"Polska, jak nikt inny, konsekwentnie i aktywnie od kilkunastu lat występowała jako swoisty promotor interesów naszych wschodnich sąsiadów w relacjach z państwami europejskimi, ze Stanami Zjednoczonymi, i uważaliśmy, że leży to zarówno w interesie naszych sąsiadów, jak i Polski, i szerzej - społeczności europejskiej. I tego poglądu nie ma powodu zmieniać, będziemy go nadal prezentowali" - zapowiedział minister W. Cimoszewicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła opinię w sprawie perspektyw rozwoju szkolnictwa wojskowego:

"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego odbyła w dniu 1 lipca 2004 r. w Centrum Szkolenia Sił Powietrznych w Koszalinie wyjazdowe posiedzenia poświęcone perspektywom rozwoju szkolnictwa wojskowego. Członkowie komisji obserwowali również fragmenty praktycznego szkolenia żołnierzy przeciwlotników.

Komisja, po wysłuchaniu informacji Ministerstwa Obrony Narodowej na temat perspektyw rozwoju szkolnictwa wojskowego oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji, popiera działania resortu obrony narodowej w zakresie systemu naboru i kształcenia kadr. Należy podkreślić, że są one starannie zsynchronizowane z prowadzonym procesem restrukturyzacji Sił Zbrojnych RP oraz nową ustawą pragmatyczną.

W opinii komisji przyjęte przez Ministerstwo Obrony Narodowej przesłanki do dalszej reformy szkolnictwa wojskowego są dobrą podstawą do kolejnych ewolucyjnych zmian. Za najważniejsze z tych przesłanek należy uznać:

Po zapoznaniu się z systemem szkolenia dowódców przeciwlotników i dowódców pododdziałów radiotechnicznych Sił Powietrznych, komisja potwierdza potrzebę funkcjonowania specjalistycznych centrów szkolenia rodzajów wojsk, jako ważnego ogniwa systemu szkolenia dowódców pododdziałów specjalistycznych w poszczególnych rodzajach wojsk Sił Zbrojnych.

Komisja z wielką rezerwą odnosi się do ekonomicznego wyznacznika przeobrażeń szkolnictwa wojskowego. Nowe formy finansowania winny być zweryfikowane poprzez doświadczenia wyniesione z wdrażania ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Komisja pozytywnie ocenia dokonujące się zmiany w szkolnictwie wojskowym, ale jednocześnie uważa, że uwarunkowania ekonomiczne nie mogą zdominować procesu przeobrażeń szkolnictwa wojskowego, ani też determinować jego jakości".

Podczas posiedzenia przyjęto także stanowisko w sprawie przebiegu procesu uzawodowienia i szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej:

"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego odbyła w dniu 1 lipca 2004 r. w Centralnym Ośrodku Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie wyjazdowe posiedzenie poświęcone problematyce uzawodowienia formacji oraz szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej. Członkowie komisji zapoznali się z wybranymi elementami procesu szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Komisja po wysłuchaniu informacji Komendy Głównej Straży Granicznej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendy Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej dotyczących m.in. naboru do służby, procesu szkolenia, uzawodowienia oraz ekonomicznych uwarunkowań tych procesów, popiera przyjęte kierunki zmian. Na szczególne podkreślenie zasługuje koordynacja przez Komendę Główną Straży Granicznej wprowadzania nowego modelu szkolenia funkcjonariuszy SG z sukcesywną realizacją procesu pełnego uzawodowienia tej formacji do 2006 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, komisja w pełni popiera starania podejmowane przez Komendę Główną Straży Granicznej w zakresie pozyskania niezbędnych na realizację przyjętego programu środków z budżetu państwa. Jednocześnie komisja wyraża uznanie dla podjętych działań przez Komendę Główną SG w celu pozyskania na ten cel również środków pochodzących z Unii Europejskiej. Komisja proponuje, aby środki niezbędne na realizację procesu uzawodowienia Straży Granicznej zabezpieczyć w budżecie SG, a nie jak dotychczas umiejscawiać je w rezerwie celowej budżetu państwa.

Komisja wyraża przekonanie, że skala realizacji procesu uzawodowienia formacji Straży Granicznej oraz wdrażanie nowego modelu szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej uzasadniają równoległe funkcjonowanie w systemie szkolnictwa tej formacji dwóch ośrodków szkolenia - w Koszalinie i Kętrzynie.

Zapoznanie się przez członków komisji z wybranymi elementami procesu szkolenia potwierdziło jego wysoki poziom, który nie odbiega od standardów UE. Przyjęte w tym zakresie rozwiązania systemowe i programowe przygotowane przez Komendę Główną Straży Granicznej sprzyjają szybkiemu spełnieniu przez Polskę warunków określonych przez Układ z Schengen".

Ponadto Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła stanowisko w sprawie funkcjonowania poligonów wojskowych w kontekście współpracy Polskich Sił Zbrojnych z Siłami Zbrojnymi NATO oraz współpracy z lokalnymi samorządami:

"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego na wyjazdowym posiedzeniu w dniu 2 lipca 2004r. zapoznała się z niektórymi obiektami Poligonu Drawskiego oraz obserwowała prowadzone na poligonie praktyczne ćwiczenia z wojskami.

Posiedzenie komisji poświęcone było funkcjonowaniu poligonów wojskowych w kontekście współpracy Polskich Sił Zbrojnych z Siłami Zbrojnymi Państw NATO oraz współpracy z lokalnymi samorządami. Przeprowadzona dyskusja potwierdziła sygnalizowane wielokrotnie w środkach masowego przekazu napięcia istniejące w relacjach Siły Zbrojne - niektóre samorządy lokalne (dotyczy to samorządów, na których obszarze działania znajdują się poligony wojskowe). W ocenie komisji podłożem tego sporu, w którym spierające się strony nie są w stanie znaleźć kompromisowego rozwiązania, są finanse. Dotyczy to głównie wysokości pobieranych przez samorządy podatków i opłat lokalnych oraz określenia sfer odpowiedzialności za ochronę środowiska.

Zdaniem komisji, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby osiągniecie porozumienia między Ministerstwem Obrony Narodowej i zainteresowanymi samorządami, opartego na satysfakcjonującym obie strony poziomie rekompensat:

Komisja uważa, że wykorzystywanie polskich poligonów wojskowych winno być źródłem obopólnych korzyści zarówno dla Ministerstwa Obrony Narodowej, samorządów, jak i lokalnych społeczności.

Komisja po wysłuchaniu opinii przedstawicieli Sztabu Generalnego oraz Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ocenia, że problem ochrony środowiska lub jego ewentualnej degradacji nie jest przedmiotem sporu. Zarówno Siły Zbrojne RP, jak i szkolące się siły zbrojne państw sojuszniczych nie przyczyniają się do degradacji środowiska, a straty powstałe w wyniku ćwiczeń pododdziałów oraz strzelań bojowych są natychmiast rekompensowane.

Komisja uznała, że decyzje samorządów o pobieraniu corocznie ustalanej stawki podatku od nieruchomości (zgodnie z obowiązującą ustawą) na poziomie nie wyższym niż 50% stawki maksymalnej, stwarzałoby szansę na kompromisowe - korzystne dla obu stron porozumienie. Ustawodawca, przyjmując <<widełkowy>> zakres stawek podatkowych, daje szansę do zawierania nieskrępowanych sztywnymi unormowaniami porozumień. W wypadku, gdyby dialog taki nie był możliwy, lepszym rozwiązaniem będzie ustalenie przez ustawodawcę konkretnej stawki podatkowej, określonej kwotowo lub analogicznie, jak to ma miejsce w wypadku gruntów rolnych czy obszarów leśnych. Nie należy wykluczać również rozwiązania, w którym ustawodawca całkowicie zwolniłby Siły Zbrojne RP z płacenia tego zobowiązania podatkowego.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po zapoznaniu się z informacją o wpływach budżetowych z tytułu wynajmowania poligonów armiom państw sojuszniczych przyjęła do wiadomości, że zgodnie z zapisami ustawowymi dochody osiągane z tytułu udostępniania poligonów armiom obcym są przeznaczane na finansowanie procesów modernizacji i restrukturyzacji Sił Zbrojnych. Jest to realizacja jednego z ważniejszych zadań, wynikającego również z zobowiązań sojuszniczych, które powinien realizować resort obrony narodowej".

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu projektu uchwały Senatu w sprawie niezbędnych działań mających na celu przygotowanie Polski do integracji europejskiej w obszarze wspierania oraz wykorzystania prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych w gospodarce.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił senator Zbigniew Kruszewski. Następnie wysłuchano opinii, które przedstawili zaproszeni goście. W posiedzeniu udział wzięli m.in.: Emil Nalberczyk, Władysław Włosiński i Bogdan Ney z Polskiej Akademii Nauk, wiceminister nauki i informatyzacji Włodzimierz Marciński, wiceminister gospodarki i pracy Krzysztof Krystowski.

W opinii wnioskodawców, wykorzystanie kapitału intelektualnego i kreatywnych możliwości umysłu ludzkiego jest podstawą wszelkiego rozwoju i taki właśnie cel stawia przed sobą Unia Europejska Polska powinna - jako członek Unii - przyjąć i poprzeć tę strategię.

Zdaniem wnioskodawców, tworzenie budżetu w Polsce powinno zaczynać się od wyznaczenia właściwej wielkości środków przeznaczonych na edukację i badania naukowe jako najważniejszych, a dopiero potem wyznaczania następnych pozycji budżetu. Odpowiednie nakłady na edukację i badania naukowe powinna ponosić także polska gospodarka. Musi to być zagwarantowane odpowiednim "oprzyrządowaniem" prawnym.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, należy stworzyć ramy prawne, które pozwalałyby na rozwój dziedzin gospodarczych, opartych na bio-, nano, e-technologiach.

W dyskusji zaproponowano wprowadzenie poprawek do omawianego projektu uchwały. Następnie poddano je pod głosowanie. Ostatecznie połączone komisje przyjęły projekt uchwały Senatu w sprawie niezbędnych działań mających na celu przygotowanie Polski do integracji europejskiej w obszarze wspierania oraz wykorzystania prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych w gospodarce wraz z przegłosowanymi pozytywnie zmianami. Ustalono, że przyjęty w pierwszym czytaniu projekt zarekomenduje Izbie senator Z. Kruszewski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła w pierwszym czytaniu projekt uchwały Senatu w 60. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, który marszałek skierował do komisji zgodnie z art. 79 ust. 1, w związku z art. 84 ust. 5 Regulaminu Senatu. Wnioskodawcą rozpatrywanego projektu była senator Anna Kurska.

Komisja po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu wprowadziła do niego poprawki i wniosła o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały. Decyzję w tej sprawie podjęto jednomyślnie.

Senat RP składa hołd żołnierzom, harcerzom i ludności cywilnej za podjęcie nierównej bohaterskiej walki w obronie godności narodu - głosi m.in. zaakceptowany projekt.

W uchwale senatorowie podkreślają, że "podjęcie próby odzyskania niepodległości i uwolnienia Stolicy spod okupacji niemieckiej własnymi siłami było zwieńczeniem działalności Armii Krajowej i innych podziemnych organizacji zbrojnych". "Osamotnienie Warszawy w walce, nieudzielenie Powstańcom realnej pomocy przez zachodnich aliantów oraz wycofanie swojej armii z przedmieść Walczącego Miasta przez Związek Radziecki przyczyniły się do zagłady około 200 tysięcy osób ludności cywilnej i zrównania z ziemią Stolicy Polski" - napisano w projekcie.

"Senat potępia niemieckich okupantów winnych zbrodni przeciw ludzkości dokonanej na żołnierzach Powstania, harcerzach i ludności cywilnej" - podkreślono w projekcie uchwały.

Zaznaczono w nim również, że Senat "wyraża wdzięczność wszystkim, którzy - pomimo grożących w przeszłości represji - podejmowali próby upamiętnienia kolejnych rocznic Powstania Warszawskiego". Senatorowie przyjmują także z uznaniem utworzenie Muzeum Powstania Warszawskiego, które, ich zdaniem, przybliży następnym pokoleniom skomplikowane losy naszego narodu.

Ustalono, że w imieniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności projekt uchwały w 60. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego zarekomenduje Izbie senator A. Kurska.

Ponadto Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra sprawiedliwości Sylweriusza Królaka, dotyczącej zapisów ustawy sejmowej uchwalonej na podstawie projektu rządowego. Zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywaną nowelizację uchwalono w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego, wydanym po rozpoznaniu wniosku Krajowej Rady Sądownictwa. Trybunał orzekł niezgodność art. 27 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych w części, w jakiej upoważnia ministra sprawiedliwości, mimo negatywnej opinii Krajowej Rady Sądownictwa, do odwołania prezesa sądu w trakcie kadencji, gdy dalsze pełnienie jego funkcji z innych powodów niż niewywiązywanie się z obowiązków służbowych nie da się pogodzić z dobrem wymiaru sprawiedliwości, z art. 10 i art. 173 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Wyeliminowanie tego przepisu z systemu prawnego (w części wynikającej z sentencji wyroku) nastąpi 31 sierpnia br.

Projektodawca, a za nim Sejm, przyjął w noweli koncepcję, polegającą na możliwości odwołania prezesa, a także wiceprezesa w trakcie kadencji, gdy dalsze pełnienie funkcji z powodów innych niż rażące niewywiązywanie się z obowiązków służbowych nie da się pogodzić z dobrem wymiaru sprawiedliwości, lecz jedynie po uzyskaniu akceptacji Krajowej Rady Sądownictwa. Innymi słowy, negatywna opinia rady jest dla ministra sprawiedliwości wiążąca. Tę samą regulację przyjęto w prawie o ustroju sądów wojskowych. Przesłankę do odwołania w postaci rażącego niewywiązywania się z obowiązków służbowych pozostawiono bez zmian (ze względu na wyrok trybunału nie było potrzeby jej zmieniać, gdyż trybunał uznał, że jest zgodna z konstytucją).

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Gerarda Czaję.

Na swym posiedzeniu senatorowie rozpatrzyli także ustawę o ratyfikacji Konwencji odnoszącej się do ekstradycji między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, sporządzonej w Dublinie dnia 27 września 1996 r.

Rozwiązania przyjęte w przedmiotowej konwencji omówili wiceminister S. Królak oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Ewę Serocką.

Senatorowie nie zgłosili również zastrzeżeń do ustawy o ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne, przyjętego w Nowym Jorku dnia 25 maja 2000 r. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Jaeschke.

Na temat ustaleń powziętych w przedmiotowym protokole wypowiadał się wicedyrektor A. Misztal. Żadnych uwag nie zgłosiło biuro legislacyjne.

Kolejnym rozpatrzonym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, sporządzonej w Brukseli dnia 29 maja 2000 r. oraz Protokołu do Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej z dnia 29 maja 2000 r., sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 października 2001 r.

Rozwiązania przyjęte w ratyfikowanej konwencji omówili wiceminister sprawiedliwości S. Królak i wicedyrektor A. Misztal. Pozytywną opinię o ustawie uchwalonej przez Sejm przedstawiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.

Senatorowie nie zgłosili również zastrzeżeń do ustawy o ratyfikacji Konwencji o uproszczonej procedurze ekstradycyjnej między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, sporządzonej w Brukseli dnia 10 marca 1995 r.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra S. Królaka i wicedyrektora A. Misztala w głosowaniu przyjęto ustawę bez poprawek. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Aleksandra Koszada.

Ponadto Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji w sprawie zwalczania korupcji funkcjonariuszy Wspólnot Europejskich i funkcjonariuszy Państw Członkowskich Unii Europejskiej, sporządzonej w Brukseli dnia 26 maja 1997 r.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra S. Królaka i wicedyrektora A. Misztala oraz zapoznaniu się z pozytywną opinią biura legislacyjnego senatorowie w głosowaniu postanowili przyjąć ustawę sejmową bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Krystyna Sienkiewicz.

* * *

Senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu zapoznali się na swym posiedzeniu ze sprawozdaniem Ministerstwa Kultury z wykonania budżetu za rok 2003. Sprawozdanie przedstawił wiceminister kultury Ryszard Mikliński.

W dyskusji senatorowie zadawali szereg pytań dotyczących wykonania zeszłorocznego budżetu resortu. Dotyczyły one m.in. podziału środków na poszczególne regiony. Senatorowie zwracali uwagę na nierównomierny ich podział i zgłaszali zastrzeżenia dotyczące przyjętego w tym zakresie algorytmu.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

Rozwiązania przyjęte w sejmowej nowelizacji przedstawiła szefowa Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych Daria Nałęcz. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa była projektem rządowym i ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Normuje ona problematykę zwrotu materiałów archiwalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wywiezionych niezgodnie z prawem z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Ustawa dodaje do ustawy nowelizowanej art. 14a i art. 14b. Pierwszy z nich stanowi, że do zwrotu, znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wywiezionych niezgodnie z prawem z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, materiałów archiwalnych, od wytworzenia których upłynęło więcej niż 50 lat albo 50 lat lub mniej, jeżeli stanowią państwowy zasób archiwalny - stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DzU Nr 162, poz. 1568 ze zm.). Organem właściwym do prowadzenia postępowania dotyczącego zwrotu materiałów archiwalnych jest naczelny dyrektor Archiwów Państwowych. Z kolei zgodnie z art. 14b przepis art. 14a nie wyklucza możliwości dochodzenia przez Rzeczpospolitą Polską zwrotu, na podstawie prawa lub zwyczajów międzynarodowych, wywiezionych niezgodnie z prawem polskim z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej materiałów archiwalnych innych niż określone w art. 14a.

W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Grzegorza Matuszaka.

Podczas posiedzenia senatorowie spotkali się także z prezesem Zarządu TVP SA Janem Dworakiem, który przedstawił informacje na temat aktualnych działań w polityce programowej oraz strategii Zarządu Telewizji Polskiej.

W dyskusji padły zarzuty, że Telewizja Polska jest upolityczniona, uległa wobec rządzących; prezentuje zawsze tych samych ekspertów i komentatorów, a jej dziennikarze nie mają wystarczająco dobrego warsztatu.

Senatorów interesowała m.in. polityka kadrowa telewizji, zarzucono m.in. "wymiatanie" z niej niektórych dziennikarzy (Piotr Gembarowski, Andrzej Kwiatkowski) i zatrudnianie nowych osób, które np. kojarzą się z programami Telewizji Puls. Senator Wiesława Sadowska pytała o przyczyny unieważnienia konkursu na stanowisko szefa TVP1 i plany zdjęcia z anteny "Tygodnika politycznego jedynki" czy "Kabaretu Olgi Lipińskiej".

Senator Kazimierz Pawełek pytał, dlaczego TVP daleko do standardów rzetelnego i wywarzonego politycznie dziennikarstwa typu Sky News, dlaczego telewizyjne "Wiadomości" "ociekają polityką", a dziennikarze jawnie okazują na antenie swoje sympatie polityczne. Senator G. Matuszak narzekał, że w TVP zawsze pojawiają się ci sami "dyżurni komentatorzy", a reklamy nadawane są głośniej niż reszta programu.

Senator Krzysztof Piesiewicz apelował o odejście od politykowania w TVP i o to, by telewizja publiczna przywracała odbiorcom wiarę w sens pojęć np. takich, jak demokracja.

Podczas posiedzenia podkreślano, że to, jaka będzie telewizja obecnego prezesa Jana Dworaka, okaże się dopiero jesienią, gdy anteny zaprezentują nowe ramówki.

W opinii obecnej na posiedzeniu przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Danuty Waniek, nowy zarząd ma prawo do zmian zarówno programowych, jak i kadrowych. Każdy zarząd telewizji może realizować swoją wizję. Jednocześnie przewodnicząca prosiła o to, by dziennikarzom nie przyklejać krzywdzących, politycznych łatek.

D. Waniek uznała także, że konkursy, jeśli są przeprowadzane w TVP, muszą być doprowadzane do końca. Podkreśliła również, że prezentowane w telewizji publicznej wiadomości powinny mieć charakter wielopartyjny, a nie informować tylko o jednej partii. "To grzech wszystkich dotychczasowych prezesów" - dodała.

"Oczywiste jest to, że powinniśmy tworzyć telewizję obywatelską, telewizję równowagi, niezależną od partii politycznych. To będzie nam przyświecało przy wszystkich decyzjach programowych i personalnych" - powiedział wiceprezes TVP Ryszard Pacławski.

Dodał, że wszystkie zmiany, które są obecnie przygotowywane w telewizji, mają sprawić, by program był bardziej atrakcyjny i misyjny. W TVP będzie więcej informacji, programów publicystycznych (m.in. program Moniki Olejnik i Jacka Żakowskiego), dokumentalnych, historycznych i edukacyjnych.

Obecny zarząd TVP przyjął niedawno ostateczną wersję ramówki programów na jesień. Według prezesa TVP J. Dworaka, w Jedynce ma być więcej informacji; oprócz tego anteny zaczną prezentować dużo dobrej rozrywki i polskie filmy fabularne. W telewizyjnej Trójce ma się natomiast wydłużyć czas przeznaczony dla programów oddziałów regionalnych.

28 lipca 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

I. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym

A. AKCJA LETNIA

1. (nr wniosku 252) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie - "Kolonie dla dzieci polonijnych z Ukrainy w Grotnikach - 23 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2, (nr wniosku 253) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie - kolonie letnie leczniczo-wypoczynkowe 2004 w Polsce - 83 050 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

B. EDUKACJA

3. (nr wniosku 251) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie - doposażenie 6 szkół polskich na Litwie i 2 na Białorusi, drużyn harcerskich w Grodnie i oświaty polskiej w 10 miejscowościach województwa mińskiego na Białorusi - 33 366 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 33 366 zł.

C. KULTURA

4. (nr wniosku 238) Związek Literatów Polskich w Warszawie - XXXIII Warszawska Jesień Poezji - 15 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

D. WSPIERANIE ORGANIZACJI POLONIJNYCH

5. (nr wniosku 245) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - dofinansowanie widowiska teatralnego "W hołdzie warszawskim powstańcom" - 20 690 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 20 690 zł.

6. (nr wniosku 246) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą (Wspólnota Polskich Organizacji w Austrii "Forum Polonii") - 39 080 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 39 080 zł.

7. (nr wniosku 249) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą (Stowarzyszenie Polsko-Kanadyjskie w Calgary) - 40 230 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

8. (nr wniosku 250) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą (Związek Polaków w Austrii "Strzecha") - 25 862 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 18 103 zł.

E. POMOC CHARYTATYWNA

9. (nr wniosku 189) Fundacja POMOST "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Radomiu - pomoc charytatywna dla organizacji polonijnej "Centrum Kultury Polskiej KOPERNIK" - 236 008 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

10. (nr wniosku 190) Fundacja POMOST "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Radomiu - opieka nad Polonią, charytatywna pomoc dla Związku Polaków na Ukrainie - 172 412 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11. (nr wniosku 248) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - pobyty w Polsce osób starszych, ubogich i weteranów wojny z Białorusi i Litwy (w ramach programu pomocy charytatywnej) - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 20 000 zł.

F. VARIA

12. (nr wniosku 238) Regionalna Rada Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Częstochowie - polonijna integracyjna gwiazdka na sportowo - 49 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 24 500 zł.

13. (nr wniosku 244) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie - dofinansowanie pomocy świątecznej dla Polaków na Ukrainie, Białorusi, w Kazachstanie, Rumunii i Mołdowie - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 254) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - dofinansowanie spotkania na Litwie członków stałej Komisji ds. Młodzieży, działającej przy EUWP (w ramach "Programu wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą") - 11 494 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 11 494 zł.

15. (nr wniosku 255) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - zakup komputera dla Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Kulturalno-Oświatowego Władysława Warneńczyka w Sofii (w ramach "Programu wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą") - 4597 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 4597 zł.

II. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym

1. (nr wniosku 76) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - dofinansowanie remontu pomieszczeń Muzeum Adama Mickiewicza w Wilnie, na Litwie - 16 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 16 400 zł.

Ponadto komisja:

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Emigracji i Polaków za Granicą przyjęła projekt uchwały Senatu w sprawie powstania pomnika Macierz - Polonii.

W projekcie poparto społeczną inicjatywę powstania pomnika Macierz-Polonii. Pomnik ten ma być symbolem - jak mówią inicjatorzy - "pamięci Ojczyzny o tych, którzy żyją poza granicami kraju".

Odsłonięcie pomnika zaplanowano na 11 listopada br. Koszt realizacji tego projektu szacowany jest na mniej więcej 200 tys. zł. Dotychczas udało się zebrać około 80 tys. zł od kilku największych firm działających na terenie Polski oraz od środowisk polonijnych.

Budowę pomnika w 2002 r. zainicjował Klub Publicystów Polonijnych "Stowarzyszenia Dziennikarzy RP". Wówczas zaproponowano, aby nosił on nazwę pomnika Polskiego Emigranta. We wrześniu 2003 r. zmieniono nazwę na Macierz-Polonii. Nazwa ta może jeszcze się zmienić, ponieważ nie wszystkim senatorom się spodobała. Nie ustalono też, w którym miejscu stanie pomnik. Obecnie brane są pod uwagę dwie lokalizacje: w parku ujazdowskim, w sąsiedztwie pomnika Ignacego Paderewskiego, lub w pobliżu budynku Senatu.

W przyjętym projekcie uchwały stwierdzono:

<<Senat Rzeczypospolitej Polskiej sprawujący historyczny patronat nad Polonią i Polakami za granicą, w piętnastolecie odrodzenia swej działalności z radością wita społeczną inicjatywę powstania pomnika "Macierz - Polonii".

Pomnik ten wyraża wdzięczność Macierzy rodakom rozsianym po świecie za ich wierność i przywiązanie do polskości, wielki wkład w odzyskanie przez Polskę niepodległości oraz niesienie pomocy Krajowi w najtrudniejszych momentach.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej wspiera tę inicjatywę i kieruje apel do komitetu honorowego budowy pomnika, by został on wzniesiony w stolicy Polski, bohaterskiej Warszawie.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego podjęła dyskusję na temat projektu nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Propozycja przedstawiona przez Związek Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy Wojska Polskiego dotyczyła zasad mianowania na kolejne stopnie wojskowe byłych żołnierzy zawodowych.

Przedstawiony projekt zmierza do tego, by minister obrony narodowej, a w szczególnych wypadkach, określonych konstytucją, prezydent RP - mogli mianować na wyższy stopień wojskowy osoby, z racji ukończonego wieku lub stanu zdrowia niepodlegające obowiązkowi służby wojskowej, w uznaniu ich działalności związanej z obronnością państwa.

W dyskusji na temat przedstawionego projektu wypowiadali się wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke, szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych Sztabu Generalnego WP gen. dyw. Leszek Chyła oraz dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego w MON gen. bryg. Zbigniew Jabłoński.

W opinii MON, podstawowym argumentem w ocenie rozpatrywanej propozycji mianowań na wyższe stopnie wojskowe żołnierzy, którzy zakończyli służbę, jest przyjęta obecnie generalna zasada etatyzacji, osiągnięta w wyniku przeprowadzonej restrukturyzacji sił zbrojnych. Oznacza to, że resort nie popiera tej propozycji, dopuszczając jedynie jednokrotne mianowanie na wyższy stopień żołnierzy, którzy, odchodząc ze służby, zajmowali stanowisko służbowe wyższe niż przewidywał to posiadany stopień wojskowy.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła kontynuować prace nad projektem w celu doprecyzowania zapisów uszczegóławiających.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zapoznała się ze szkoleniem rezerw osobowych dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w świetle ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz dokonanych w 2003 r. nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Z informacją na ten temat zapoznał senatorów gen. L. Chyła. Komisja przyjęła informację, wskazując na potrzebę kontynuacji prac w zakresie gromadzenia zasobów osobowych Siła Zbrojnych i ich szkolenia jako istotnego elementu polskiego systemu obronnego.

* * *

Senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu na swym posiedzeniu rozpatrzyli ustawę o ustanowieniu programu wieloletniego "Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2011.

Podczas posiedzenia wysłuchano informacji i szczegółowych wyjaśnień, które przedstawili wiceminister edukacji narodowej i sportu Tadeusz Szulc, rektor uniwersytetu poznańskiego Stanisław Lorenz oraz marszałek województwa wielkopolskiego Stefan Mikołajczak. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że ustawa sejmowa nie budzi żadnych zastrzeżeń legislacyjnych.

Ustawę uchwalono w związku z przypadającą w 2011 r. czterechsetną rocznicą utworzenia przez króla Polski Zygmunta III Wazę uniwersytetu w Poznaniu. Ustawa przewiduje, że w latach 2004-2011 poznańska uczelnia otrzyma z budżetu państwa ponad 311 mln złotych na realizację prowadzonych już inwestycji, w tym na budowę kampusu w Poznaniu oraz obiektów Collegium Polonicum w Słubicach. Całość prac ma kosztować ponad 415 mln zł; brakujące środki pochodzić będą m.in. ze zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego Wielkopolski.

Opiniowana ustawa jest analogiczna, zarówno w zakresie treści, jak i formy, do ustawy z 23 maja 2001 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego".

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2011". Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Jerzy Smorawiński.

 

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, podczas którego komisja, na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem
i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (DzU nr 52, poz. 515), przedstawiła opinie w sprawie następujących aktów prawnych Unii Europejskiej:

W przyjętym przez rząd projekcie stanowiska w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej Polska poparła proponowane rozporządzenie Rady.

W swojej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła proponowane rozporządzenie Rady wraz z projektem stanowiska rządu.

Rozpatrywany projekt aktu prawnego Unii Europejskiej dotyczył projektu decyzji Rady określającego ogólne podejście w kwestii redystrybucji środków w ramach rozporządzenia (CE) nr 1267/1999 ustanawiającego Przedakcesyjny Instrument Polityki Strukturalnej.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu w sprawie rozpatrywanego projektu aktu prawnego Unii Europejskiej uzyskał on poparcie.

W swojej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady wraz z projektem stanowiska rządu.

W swoim stanowisku rząd stwierdził, że Polska popiera proponowane rozporządzenie Rady. W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady wraz z projektem stanowiska Rządu.

Rozpatrywany projekt decyzji Rady dotyczy upoważnienia Portugalii do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od artykułów 21(1)(a) i 22 Szóstej Dyrektywy z 17 maja 1977 (77/388/EEC) w temacie harmonizacji prawa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych (COM(2004) 436 końcowy).

Rząd nie zgłosił uwag do tego projektu. Komisja Spraw Unii Europejskiej w przyjętej opinii stwierdziła, że nie ma uwag do projektu decyzji Rady, ponieważ dotyczy on rozwiązania do stosowania wyłącznie na terytorium Portugalii. W konsekwencji komisja zaakceptowała projekt decyzji Rady wraz ze stanowiskiem rządu.

Rozpatrywany projekt aktu prawnego Unii Europejskiej dotyczył wniosku decyzji Rady w sprawie terminu stosowania Dyrektywy Rady 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek.

W przedstawionym stanowisku rząd opowiedział się za przyjęciem decyzji.

W wyrażonej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała projekt decyzji Rady w sprawie konieczności zmiany daty stosowania przepisów ustaw wdrażających dyrektywę 48/2003/WE z 1 stycznia 2005 na 1 lipca 2005 w sytuacji zgłoszenia opóźnienia w ich stosowaniu przez Szwajcarię.

Rozpatrywany projekt dotyczył decyzji Rady w sprawie stanowiska Wspólnoty odnośnie do projektu decyzji 1/2003 i projektu zalecenia 1/2003 Komisji Mieszanej działającej w ramach Porozumienia Interbus w temacie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (COM (2004) 420 finalny).

Komisja zapoznała się ze stanowiskiem rządu, który nie wniósł zastrzeżeń do inicjatywy Komisji Mieszanej w sprawach proceduralnych, natomiast miał szereg zastrzeżeń do technicznych i socjalnych warunków dotyczących autokarów i autobusów, a także do propozycji wyłączenia z obowiązku dostosowania do wymogów technicznych Bułgarii i Rumunii. Na spotkaniu komisji rząd zamierza podjąć rozmowy w tych tematach.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

Rząd w przedmiotowej sprawie wyraził aprobatę dla postępowania, którego celem jest zastąpienie Dyrektywy 89/336/EWG nową Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej, jeżeli wynikiem będzie uproszczenie procedur oceny zgodności bez uszczerbku dla spełniania zasadniczych wymagań oraz lepsze sprecyzowanie zawartych w dyrektywie definicji i wymogów proceduralnych.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady wraz z projektem stanowiska rządu.

Rozpatrywany projekt aktu prawnego Unii Europejskiej dotyczy projektu decyzji Rady zezwalającego na wprowadzenie na rynek żywności lub składników żywności otrzymanych z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy linii NK 603 jako nowej żywności lub składników nowej żywności zgodnie z rozporządzeniem (EC) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady.

W projekcie stanowiska rządu w sprawie opiniowanego projektu aktu prawnego Unii Europejskiej stwierdzono, że Polska popiera propozycję Komisji umieszczenia na rynku żywności i składników żywności pochodzących z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy linii NK 603 jako nowej żywności lub składników nowej żywności zgodnie z Rozporządzeniem 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady oraz projekt stanowiska rządu w tej sprawie.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich.

Przewodnicząca posiedzeniu senator Teresa Liszcz otwierając posiedzenie, zwróciła się do senator Krystyny Sienkiewicz, która - jako przewodnicząca Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia - przewodniczyła zespołowi przygotowującemu poprawioną wersję projektu ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich.

Senator K. Sienkiewicz przypomniała skład zespołu, który został powołany na wspólnym posiedzeniu obu komisji 10 lutego br., oraz omówiła podstawowe założenia rozpatrywanej regulacji i problemy, jakie zespół próbował rozwiązać, przygotowując nową wersję projektu ustawy.

W dyskusji przedstawiciele organizacji zrzeszających osoby zainteresowane prawnym uregulowaniem statusu związków homoseksualnych wyrażali niezadowolenie z powodu niewystarczającego, ich zdaniem, zakresu uprawnień, jakie miałaby im przysługiwać na mocy rozpatrywanego projektu. Kwestionowali m.in. brak możliwości wspólnego opodatkowywania, wymóg notarialnej umowy przy ustanawianiu współwłasności majątkowej czy brak uprawnienia sprawowania pieczy nad dzieckiem partnera.

Senator Zbigniew Romaszewski zakwestionował generalną zasadę rozpatrywanego projektu ustawy, uznając ją za dyskryminującą osoby o różnej płci.

Następnie komisje analizowały poszczególne zapisy ustawy, a senatorowie Zdzisława Janowska, T. Liszcz, W. Sadowska i Z. Romaszewski zaproponowali poprawki.

W kolejnych głosowaniach komisje zaakceptowały kilka za zgłoszonych poprawek, a następnie przyjęły rozpatrywany projekt wraz z zaakceptowanymi zmianami. Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji w tej sprawie wybrano senator K. Sienkiewicz. Ponadto komisje zaproponowały, aby Senat - w wypadku uchwalenia rozpatrywanej inicjatywy - upoważnił senator K. Sienkiewicz do reprezentowania Izby w dalszych pracach w Sejmie.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła następujące stanowisko:

"Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu w dniu 27 lipca br. została poinformowana przez Prezesa Telewizji Polskiej Jana Dworaka, jego zastępcę Ryszarda Pacławskiego oraz Danutę Waniek, przewodniczącą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o sytuacji w telewizji publicznej.

W związku z zaistniałymi zmianami w składach osobowych Rady Nadzorczej i Zarządu Telewizji Polskiej SA, a także planowaną zmianą ramówki, komisja oczekuje wypełniania zadań określonych w ustawie o radiofonii i telewizji, w szczególności poprzez odpowiedni dobór audycji i programów, by umożliwiać obywatelom i ich organizacjom prezentację zróżnicowanych poglądów i stanowisk. Przekazy nie powinny mieć charakteru narzuconego monologu, lecz formę społecznego dialogu. Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu oczekuje więc od Zarządu przywrócenia utraconego kontaktu telewizji z odbiorcami.

Komisję niepokoją zmiany na kierowniczych stanowiskach w telewizji będące rezultatem odstąpienia od formuły konkursu. Senatorowie oczekują, że obsadzanie kierowniczych stanowisk w telewizji odbywać się będzie wyłącznie w drodze konkursu. Liczymy też, że zmiany kadrowe realizowane będą wyłącznie według kryterium kompetencji dziennikarzy i pracowników.

Komisja zobowiązuje Zarząd do podejmowania działań służących przywróceniu wysokiej pozycji telewizji publicznej na polskim rynku mediów".

 

30 lipca 2004 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznali się z informacją o aktualnej sytuacji na krajowym rynku zbóż i przygotowaniach Agencji Rynku Rolnego do działań interwencyjnych.

Informację przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Kowalski. Wiceminister omówił sytuację na rynku zbóż w sezonie 2003/04, a także przedstawił ocenę tej sytuacji w sezonie 2004/03. Stwierdził m.in., że korzystne warunki pogodowe dla produkcji roślinnej w bieżącym roku skłaniają do szacowania tegorocznych zbiorów zbóż na znacznie wyższym poziomie niż w minionym roku, wyższym także od średniego z ostatnich 3 lat. Zbiory zbóż mogą wynieść około 27 mln ton. Zapotrzebowanie na zboże w 2004/05 może być o około 3% niższe niż w poprzednim sezonie i wynieść około 25,7 mln ton. Przyczyną spadku jest zmniejszenie popytu na zboża paszowe na skutek ograniczenia chowu trzody chlewnej. W tej sytuacji należy oczekiwać przewagi podaży nad popytem. Szacuje się, że import zbóż wyniesie około 0,7-1 mln ton, eksport natomiast 0,1-0,3 mln ton.

Jak poinformował wiceprezes Agencji Rynku Rolnego Stanisław Stańko, zapowiadane dobre tegoroczne zbiory na poziomie 27 mln ton powinny spowodować spadek cen ziarna, nie ma jednak powodów, by były one dużo niższe od ceny interwencyjnej (101 euro za tonę).

Dotychczasowa przewaga popytu na podażą spowodowała, że na rynku utrzymują się wysokie ceny zbóż.

Wiceprezes S. Stańko wyjaśnił, że pierwsze partie zbóż trafiają już do skupów w południowo-zachodniej Polsce. Ceny są zróżnicowane: za pszenicę konsumpcyjną skupy płacą około 440 zł, za tonę pszenżyta - 430 zł, żyto - 320-380 zł za tonę, jęczmień - 380-415 zł/t.

ARR ocenia, że w sezonie 2004/05 do skupu może trafić około 5 mln 150 tys. ton pszenicy i blisko 800 tys. ton żyta.

W poprzednich latach największa podaż zbóż była w okresie żniw i w tym czasie skupowano około 80% zbiorów. Jeśli tendencja ta utrzyma się w tym roku, to od żniw do października do skupu trafi 4 mln ton pszenicy i 0,6 mln ton żyta.

Eksperci uważają jednak, że przewidywany niższy poziom cen ziarna po zbiorach może skłonić część producentów do dłuższego przechowywania i odsprzedaży go później po cenie interwencyjnej.

Wiceprezes S. Stańko przypomniał, że od 1 listopada agencja będzie prowadzić interwencyjny skup zbóż za pośrednictwem 314 centrów interwencyjnych na terenie całego kraju. Dodał, że skupione zboże stanie się własnością UE i tylko Komisja Europejska będzie mogła ustalić cenę.

W wyniku dyskusji Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła stanowisko w sprawie aktualnej sytuacji na krajowym rynku zbóż i przygotowań Agencji Rynku Rolnego do działań interwencyjnych:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP po wysłuchaniu informacji przedstawionej przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezesa Agencji Rynku Rolnego
i przedstawiciela Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a także uwzględniając przebieg dyskusji z udziałem reprezentantów związków i organizacji rolniczych, wyraża swą troskę o rozwój sytuacji na rynku zbóż w Polsce w związku z realizowanym po raz pierwszy
w naszym kr
aju skupem według zasad Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej przy następujących uwarunkowaniach:

  1. przewidywanym w bieżącym roku wzrostem poziomu zbioru zbóż,
  2. wyłączeniu z działań interwencyjnych żyta, tradycyjnie uprawianego w Polsce na glebach lżejszych,
  3. rozpoczęcia interwencji na rynku pszenicy, jęczmienia i kukurydzy dopiero z dniem
    1 listopada br.,
  4. brakiem możliwości magazynowych u większości krajowych, drobnych i średnich producentów zbóż,
  5. realizacji dopłat bezpośrednich dla rolników z ekwiwalentem za produkcję zbóż dopiero od grudnia br.

W związku z tym oczekujemy od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i podległych mu Agencji Rolnych stałego monitorowania sytuacji na rynku zbóż oraz podjęcia aktywniejszych form pomocy podmiotom skupowym i producentom w tegorocznej akcji skupu i usługowego przechowywania ziarna, szczególnie żyta, jak również przygotowania się do ewentualnych nadzwyczajnych niezbędnych działań interwencyjnych podejmowanych w uzgodnieniu z Komisją Europejską.

Zwracamy się też do kierownictwa Agencji Rynku Rolnego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o rozwinięcie efektywniejszej kampanii informacyjnej o sytuacji na rynku zbóż, możliwościach ich zbytu i działań pomocowych realizowanych w tym zakresie przez obie Agencje.

Występujemy również do Ministra Finansów o rozważenie, w zależności od stanu budżetu państwa, możliwości przyspieszenia wypłat bezpośrednich dopłat dla rolników
w Polsce.

Jednocześnie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi widzi potrzebę szerszego organizowania się producentów w Polsce zarówno w grupy producentów czy inne skutecznie funkcjonujące w Unii Europejskiej zespołowe formy działań marketingowych będące aktywnym kreatorem gry rynkowej w stosunku do jednostek skupowych, a w przyszłości również pożądanych zmian Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie zapoznali się z sytuacją na rynku owoców miękkich oraz podejmowanymi przez rząd działaniami.

W ostatnich dniach producenci tych owoców protestowali przeciwko niskim cenom skupu. Cena czarnej porzeczki w skupach wynosi 0,25-0,30 zł za kg, a koszt jej produkcji to - według producentów - około 1,5 zł. W imieniu producentów głos zabrał Władysław Kowalczyk z Krajowego Związku Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw dla Przemysłu.

Informację rządu przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi A. Kowalski. Rząd zapowiada, że chce wystąpić do Unii Europejskiej o zgodę na dopłaty do przetwórstwa owoców miękkich. W sierpniu prowadzona będzie w Unii kontrola działania różnych mechanizmów i będzie to dobra okazja do zaprezentowania Polski jako dużego producenta owoców miękkich, a co za tym idzie przyjrzenia się możliwościom wprowadzenia takich regulacji i wsparcia, jakie są dostępne np. na rynku pomidorów. Potrzebne są mechanizmy wsparcia, które doprowadziłyby do ustabilizowania cen skupu owoców miękkich. Wskazanym rozwiązaniem byłoby też tworzenie przez rolników tzw. grup producenckich, co umożliwiałoby skuteczniejsze pertraktacje z zakładami przetwórczymi.

W opinii rządu, producenci i przetwórcy powinni się spotkać i wspólnie poszukiwać wyjścia z tej sytuacji. Konieczne jest zrozumienie wspólnoty interesów, należy także pamiętać o roli wieloletnich umów kontraktacyjnych, które wiążą obie strony. Wobec zwiększenia upraw i nadprodukcji owoców miękkich niezbędne jest osiągnięcie porozumienia, tak aby w przyszłości podobne sytuacje nie miały miejsca.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o wypowiedzeniu Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na Północno-Wschodnim Atlantyku, sporządzonej w Londynie dnia 18 listopada 1980 r.

Informację na temat potrzeby wypowiedzenia przedmiotowej konwencji przedstawili po. dyrektora Departamentu Rybołówstwa w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Lech Kempczyński i dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Kaszuba.

W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zmienił się zakres i charakter zobowiązań prawnomiędzynarodowych Polski, w tym również zobowiązań wynikających z wielostronnych konwencji dotyczących rybołówstwa.

Ustalono, że stanowisko w sprawie rozpatrywanej ustawy sejmowej komisja przyjmie na swoim kolejnym posiedzeniu.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment