Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

1 czerwca 2004 r.

Posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska poświęcone było gospodarce odpadami - stanowi obecnemu i perspektywom rozwoju. Senatorowie wysłuchali wystąpień wiceministra środowiska Tomasza Podgajniaka oraz wiceministra gospodarki i pracy Jacka Piechoty.

Jerzy Ziaja z Polskiego Systemu Recyklingu - Organizacji Odzysku SA mówił na temat ustawowej odpowiedzialności uczestników systemu gospodarki odpadami jako szansy na rozwój recyklingu.

Doświadczenia rynku po dwóch latach obowiązywania ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej oraz szanse i zagrożenia dla dalszego rozwoju omówił Krzysztof Kawczyński z Polskiego Systemu Recyklingu - Organizacji Odzysku SA.

Możliwości skutecznej egzekucji przepisów w zakresie realizacji ustawowego obowiązku odzysku i recyklingu odpadów przedstawiła Maria Suchy z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

"Szanse osiągnięcia celów ekologicznych w gospodarce odpadami - punkt widzenia pracodawców" to temat wystąpienia prezesa zarządu Organizacji Odzysku REBA SA Michała Korkozowicza, członka Zespołu do spraw Środowiska Konfederacji Pracodawców Polskich.

W swoim wystąpieniu wiceminister środowiska T. Podgajniak odniósł się do najważniejszych problemów ochrony środowiska, ukazując je w szerszym kontekście zmian i wyzwań związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Nie ulega wątpliwości, że najważniejsze zadania państwa z zakresu realizacji polityki ekologicznej, jakie wypełniać będą kolejne rządy w okresie najbliższych 12 lat, determinowane będą przez zobowiązania przyjęte w Traktacie Akcesyjnym zawartym między Polską a Unią Europejską. Dorobek legislacyjny Unii Europejskiej w szeroko pojętej ochronie środowiska został w ostatnich 3 latach zasadniczo przetransponowany do polskiego prawa. W efekcie procesu transpozycji w latach 2000-01 powstał w Polsce praktycznie nowy system prawa ochrony środowiska, którego podstawę stanowi 17 nowych, lub istotnie zmodyfikowanych ustaw, oraz blisko 200 rozporządzeń wykonawczych.

W opinii wiceministra środowiska, przyjęte w negocjacjach zobowiązania w dziedzinie ochrony środowiska stanowią trudne wyzwanie dla gospodarki i systemu prawno-instytucjonalnego naszego kraju, nie tylko ze względu na wysokie koszty ich realizacji, ale także w związku z koniecznością wielokierunkowej rewizji przyjętej w poprzednich latach strategii rozwoju gospodarczego oraz z rysującymi się polami konfliktu z konkurującymi z Polską gospodarkami "starych" krajów unijnych. Ich realizacja wymaga dalszego ograniczenia działalności najbardziej uciążliwych dla środowiska rodzajów przemysłu, niosąc ryzyko powstawania napięć społecznych, a być może także utraty - co najmniej czasowej - konkurencyjności niektórych przedsiębiorstw, a nawet gałęzi przemysłu zmuszonych do ponoszenia istotnych nakładów na przedsięwzięcia zapewniające realizację wymogów unijnych, a w pewnych wypadkach także na usuwanie skutków zanieczyszczeń środowiska z odległej często przeszłości. Racjonalna realizacja postanowień Traktatu Akcesyjnego może natomiast przynieść wiele korzyści. Istotna jest również ratyfikacja przez Polskę tzw. Protokołu z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, będącego chyba najważniejszą obecnie i najbardziej spektakularną międzynarodową umową wielostronną w sferze ochrony środowiska.

Wśród najważniejszych wyzwań w sferze ochrony środowiska wiceminister T. Podgajniak wskazał m.in. modernizację lub budowę od podstaw oczyszczalni ścieków i systemów kanalizacyjnych w około 1400 aglomeracjach, modernizację około 350 instalacji energetycznych, systematyczne dostosowywanie około 2500 instalacji w najważniejszych gałęziach przemysłu do wymogów tzw. najlepszych dostępnych technik, upowszechnienie w rolnictwie tzw. dobrej praktyki rolniczej, określającej m.in. wymogi ochrony środowiska, intensyfikację działań związanych z odzyskiem i unieszkodliwianiem odpadów ulegających biodegradacji i znacznej redukcji odpadów kierowanych do składowania w celu spełnienia wymogów Dyrektywy 1999/31/EC z 26 kwietnia 1999r. w sprawie ziemnych składowisk odpadów, a także w celu rozwiązaniu problemu osadów ściekowych; rekultywację większości obecnie eksploatowanych składowisk, w tym odzysk biogazu i oczyszczanie wód odciekowych; likwidację około 230 mogilników wybudowanych przed 1980 r jako miejsca bezterminowego gromadzenia odpadów środków ochrony roślin, które stanowią obecnie poważne zagrożenie dla jakości wód podziemnych.

Realizacja wszystkich zadań i celów wynikających z polityki ekologicznej państwa i Traktatu Akcesyjnego będzie wymagała ogromnych nakładów finansowych, a powodzenie ich realizacji w dużym stopniu zależeć będzie od sprawnego funkcjonowania systemu finansowania w ochronie środowiska i nawiązania dobrej współpracy na wszystkich poziomach zarządzania. Sukces w realizacji ambitnych planów w zakresie ochrony środowiska warunkowany jest zdolnością Polski do absorpcji postawionych do naszej dyspozycji funduszy akcesyjnych. Dla stworzenia skutecznych mechanizmów szczególne znaczenie mają doświadczenia zgromadzone przy wykorzystywaniu funduszy przedakcesyjnych takich jak ISPA, czy SAPARD.

Konieczne jest również zweryfikowanie roli i zakresu działania poszczególnych ogniw zarządzania państwem oraz ich zdolności do efektywnego realizowania nowych, w wielu wypadkach zasadniczo zmienionych wyzwań w dziedzinie ochrony środowiska.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji, które przedstawili pełnomocnik ministra obrony narodowej ds. budowy i wdrażania ASOC płk Piotr Pabisiak-Karwowski z Departamentu Prawnego MON, dyrektor Biura Prawnego Komendy Głównej Straży Granicznej Marcin Własnowolski oraz Mikołaj Juszczuk z Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja zmierza do wprowadzenia regulacji prawnych umożliwiających przeciwdziałanie zagrożeniu atakami terrorystycznymi z powietrza oraz działanie w polskiej przestrzeni powietrznej sojuszniczych statków powietrznych wykonujących zadania w ramach misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej NATO.

W ustawie przewidziano w szczególności możliwość zniszczenia uprowadzonego statku powietrznego, jeśli z posiadanych informacji wynika, że będzie on użyty jako środek ataku terrorystycznego, wskazano organ właściwy do podjęcia decyzji o zastosowaniu środków przymusu wobec obcego statku powietrznego oraz organ właściwy do wydania zezwolenia na wykonanie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej przez obcy wojskowy statek powietrzny.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Wiesława Pietrzaka.

Tematem drugiej części posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego było mianowanie na wyższe stopnie wojskowe żołnierzy będących w rezerwie lub w stanie spoczynku.

Gośćmi komisji byli: wiceminister obrony narodowej Maciej Górski, dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wyższego gen. bryg. Zbigniew Jabłoński, szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych Sztabu Generalnego WP gen. dyw. Leszek Chyła, zastępca kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, a także przedstawiciele Związku Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy Wojska Polskiego z prezesem płk w stanie spoczynku Zenonem Biesagą, Związku Żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego i Klubu Generałów Wojska Polskiego.

W swych wystąpieniach przedstawiciele związku stwierdzali, że MON ogranicza liczbę mianowań na wyższe stopnie wojskowe żołnierzy będących w rezerwie lub w stanie spoczynku. W ich opinii, związek powinien mieć prawo występowania o mianowanie na wyższe stopnie swoich działaczy za wybitne osiągnięcia w dziedzinie obronności.

Przedstawiciele MON przypomnieli, że problematykę mianowania na wyższe stopnie wojskowe reguluje ustawa o powszechnym obowiązku obrony RP oraz rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z 30 lipca 1992 r. w sprawie zasad, warunków i trybu mianowania na stopnie wojskowe. Zgodnie z rozporządzeniem, żołnierze niebędący w czynnej służbie wojskowej mogą być mianowani na wyższy stopień wojskowy w wypadkach uzasadnionych potrzebami sił zbrojnych. Rozporządzenie precyzuje takie wypadki oraz podmioty, które mogą o to wystąpić. Jeden z zapisów rozporządzenia przez pojęcie "za wybitne zasługi" umożliwia mianowanie na wyższe stopnie wojskowe byłych żołnierzy zawodowych, w tym działaczy Związku Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy Wojska Polskiego nie posiadających statusu kombatanta, którzy swoją działalnością przyczyniają do popularyzacji problematyki umacniania obronności i bezpieczeństwa państwa, jak również krzewienia patriotycznych postaw wśród młodzieży. W opinii resortu, aktywne członkostwo w organizacji nie jest w żadnym wypadku równoznaczne ze spełnieniem wymogu posiadania wyjątkowych zasług.

Ponadto, zgodnie z ustawą z 24 lipca 1999 r. o szczególnych zasadach, warunkach i trybie mianowania na wyższe stopnie wojskowe żołnierzy uczestniczących w walkach o obronność i niepodległość Polski podczas II wojny światowej w okresie powojennym, istnieje możliwość mianowania na kolejne stopnie wojskowe żołnierzy, którzy brali udział w tych walkach, w tym również byłych żołnierzy zawodowych w wypadku, gdy nie byli oni mianowani w okresie powojennym za dokonanie czynu świadczącego o szczególnym męstwie lub za wyjątkowe zasługi. W tym wypadku wniosek o mianowanie żołnierza władze naczelne związków i stowarzyszeń kombatanckich lub wojskowy komendant uzupełnień składają do kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Mając na uwadze obowiązujący stan prawny, resort obrony stwierdził, że stopień wojskowy jest odzwierciedleniem pozycji żołnierza w hierarchii służbowej, a jego usytuowanie w niej powinno być wynikiem istnienia w tym względzie określonych potrzeb sił zbrojnych. Znajduje to jeszcze większe uzasadnienie w nowej ustawie pragmatycznej, która przewiduje jednoznaczną tożsamość posiadanego stopnia wojskowego ze stopniem etatowym stanowiska, które zajmuje żołnierz.

W dyskusji strony związkowa i rządowa zobowiązały się do współpracy w sprawie mianowań na wyższe stopnie wojskowe żołnierzy będących w rezerwie lub w stanie spoczynku. Ustalono również, że komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego podejmie w tej sprawie stanowisko.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Ciesielski, Maria Jankowicz i Wiesława Chmielewska z Departamentu Organizacji Skarbowości w tym resorcie oraz wicedyrektor Departamentu Rejestrów Państwowych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Dorota Kraśnicka.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Zbyszko Piwoński dokonał krótkiego wprowadzenia w treść rozpatrywanej ustawy.

Jako pierwszy głos zabrał wiceminister W. Ciesielski, który ocenił zmiany wprowadzone przez Sejm oraz przekazał stanowisko resortu w tej sprawie. Następnie odniósł się do uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, zawartych w opinii przedstawionej komisji i wyjaśnił brak zasadności wprowadzania zaproponowanej tam poprawki.

Przedstawiciel biura legislacyjnego omówił uwagi przedstawione w opinii, a następnie zgodził się z argumentacją wiceministra finansów ministra dotyczącą zaproponowanej poprawki.

Wicedyrektor D. Kraśnicka, uzupełniając wypowiedź wiceministra W. Ciesielskiego, wyjaśniła kwestie wymiany dowodów osobistych i związanych z tym obowiązków ze strony bezpośrednio zaangażowanych w tę wymianę organów gmin.

Na zakończenie wiceminister finansów poinformował o powstających oddziałach Centrum Informacji Podatkowej oraz o akcji informacyjnej prowadzonej w gminach.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła jednogłośnie zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Apolonię Klepacz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przystąpiła do rozpatrywania sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności w 2003 r. Zapoznano się także z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji http://www.krrit.gov.pl/. Senatorowie wysłuchali wystąpienia przewodniczącej KRRiT Danuty Waniek. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli członkowie KRRiT Tomasz Goban-Klas, Lech Jaworski, Aleksander Łuczak oraz Ryszard Ulicki, a także dyrektor ekonomiczny Biura KRRiT Jacek Kuffel i rzecznik prasowy Dorota Jasłowska; Ministerstwo Kultury reprezentował Dariusz Urbański.

Po odbyciu dyskusji na temat przedstawionego sprawozdania senatorowie postanowili, że głosowanie w sprawie jego przyjęcia odbędzie na posiedzeniu 15 czerwca br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrzyła 5 ustaw ratyfikacyjnych:

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 30 listopada 2000 r. sporządzonego na podstawie artykułu 43 ustęp 1 Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencji o Europolu) zmieniającego artykuł 2 oraz Załącznik do tej Konwencji,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 28 listopada 2002 r. zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu) oraz Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 24 lipca 1996 r. sporządzonego na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie wykładni, w trybie prejudycjalnym, przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Konwencji o ustanowieniu Europejskiego Urzędu Policji,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 19 czerwca 1997 r. sporządzonego na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz artykułu 41 ustęp 3 Konwencji o Europolu w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 27 listopada 2003 r. zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu), sporządzonego w oparciu o artykuł 43 ustęp 1 tej Konwencji.

Ze względu na zbliżoną tematykę rozpatrywanych ustaw przeprowadzono nad nimi łączną debatę. Senatorowie wysłuchali szczegółowych informacji dotyczących ustaleń zawartych w ratyfikowanych dokumentach, które przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Andrzej Brachmański, a także dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusz Henczel. Pozytywną opinię na temat sejmowych ustaw wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach Komisja Spraw Zagranicznych jednogłośnie zdecydowała o zarekomendowaniu Senatowi przyjęcia bez poprawek wszystkich rozpatrywanych ustaw. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Genowefa Ferenc.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznano się ze sprawozdaniem o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działaniach realizowanych w tym zakresie w 2003 r.

Informację na ten temat przedstawili: wiceminister infrastruktury Witold Górski i Andrzej Grzegorczyk, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego, która przygotowała sprawozdanie. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Komendy Głównej Policji, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W omawianym sprawozdaniu stwierdzono m.in., że w 2003 r. zanotowano w porównaniu z rokiem 2002 mniejszą liczbę wypadków, zabitych i rannych na polskich drogach. W 2003 r. miało miejsce 51 078 wypadków drogowych, w których zginęło 5640 osób, a 63 900 zostało rannych. W porównaniu z rokiem 2002 odnotowano o 4,6% mniej wypadków, o 3,2% mniej zabitych i o 5,3% mniej rannych.

Uczestnicy ruchu drogowego będący pod wpływem działania alkoholu spowodowali w 2003 r. 5800 wypadków, co stanowiło 11,4% wszystkich wypadków. Jak podali autorzy sprawozdania, o wypadek najłatwiej w godzinach między 16 a 20, zwłaszcza w piątek.

W opinii podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury W. Górskiego, główną przyczyną wypadków drogowych w Polsce jest nadmierna prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Jego zdaniem, dobrze się stało, że parlamentarzyści ograniczyli dozwoloną prędkość na terenie zabudowanym do 50 km/h.

W Polsce zagrożenie zdrowia i życia pieszych jest wielokrotnie większe niż w krajach UE. W Polsce piesi stanowią 34% wszystkich zabitych na drogach, co wynosi ponaddwukrotnie więcej niż średnio w UE.

W 2003 r. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nadzorowała i finansowała wojewódzkie programy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, współfinansowane ze środków Banku Światowego, zleciła prowadzenie systematycznych pomiarów wykorzystania pasów bezpieczeństwa w połączeniu z pomiarem prędkości oraz stosowania pasów przez kierowców i pasażerów. Zakupiła też dla Politechniki Gdańskiej zestaw specjalistycznego oprogramowania do projektowania bezpiecznych dróg i symulacji zarządzania ruchem i opracowała projekt ustawy o kierujących pojazdami (obecnie na etapie ustaleń międzyresortowych).

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych:

I. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym

A. AKCJA LETNIA

1. (nr wniosku 85) Fundacja na Rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku - organizacja integracyjnego letniego wypoczynku dla dzieci polskiego pochodzenia z Republiki Białoruś - 6150 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2. (nr wniosku 115) Związek Sybiraków w Warszawie - obóz szkoleniowo-wypoczynkowy
dla młodzieży z Podola - 11 700 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 136) Międzyszkolny Klub Sportowy "Korab" w Pucku - wypoczynek dzieci i młodzieży polonijnej z klubów olimpijczyka - 77 382 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

4. (nr wniosku 149) Stowarzyszenie Pomocy Młodzieży "Młodzież Polska" Oddział Regionalny Opole - młodzieżowy obóz szkoleniowo-wypoczynkowy "Bliżej Unii Europejskiej" w Dusznikach Zdroju dla młodzieży z Polski, Polonii z rejonu wileńskiego na Litwie i Polonii z Ukrainy - 39 950 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

5. (nr wniosku 163) Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju EUREKA w Koszalinie - kolonie dla dzieci i młodzieży polonijnej - 70 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 176) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód, Lubuski Oddział Wojewódzki w Zielonej Górze - kolonie polonijne dla dzieci i młodzieży - integracyjny obóz letni dla dzieci i młodzieży z rodzin polskich mieszkających na Białorusi, Ukrainie i w Rosji - 48 320 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. (nr wniosku 188) Fundacja Dzieci Wrzesińskich we Wrześni - wymiana międzynarodowa: obóz integracyjny dla młodzieży polskiego pochodzenia z Kazachstanu i młodzieży z Polski - 35 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 32 200 zł.

8. (nr wniosku 191) Fundacja "O Uśmiech Dziecka" w Makowie Mazowieckim - międzynarodowy turnus integracyjno-terapeutyczny w Kartuzach - 21 990 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

9. ( nr wniosku 192) Fundacja "O Uśmiech Dziecka" w Makowie Mazowieckim - pobyt dzieci z Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu koło Wilna u rodzin w powiecie mazowieckim - 6500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 6500 zł.

10. (nr wniosku 193) Towarzystwo Wszechstronnego Rozwoju w Gdyni - rehabilitacja lecznicza 32 dzieci, młodzieży Polonii ukraińskiej z Łucka, w czterech turnusach ośmioosobowych - 36 576 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11. (nr wniosku 199) Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich w Bytomiu - historyczny obóz młodzieży polskiej z Doliny (Ukraina) i Bytomia (Polska) w Ośrodku Harcerskim Chorągwi Małopolskiej w Kokrzwi koło Krakowa - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

12. (nr wniosku 202) Caritas Diecezji Sosnowieckiej w Sosnowcu - organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży polonijnej - Ukraina. Wakacyjna szkoła języka polskiego - Bukowina Rumuńska - 28 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

13. (nr wniosku 204) Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży "Promyk" w Puławach - kolonie polonijne - 39 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 36 000 zł.

14. ( nr wniosku 205) Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski w Krakowie - V edycja akcji "Podarujmy dzieciom lato - Kraków 2004" - wakacyjny pobyt dzieci polskich z Ukrainy, Białorusi, Litwy i Królewca (Kaliningradu) - 12 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 12 000 zł.

B.OŚWIATA

15. (nr wniosku 10) Stowarzyszenie Sympatyków Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach - udział osób polskiego pochodzenia w letniej szkole języka, literatury i kultury polskiej oraz w warsztatach polonistycznych dla nauczycieli z zagranicznych szkół z polskim językiem nauczania - 43 480 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 43 480 zł.

16. (nr wniosku 194) Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej w Warszawie - pomoc wychowawczo- metodyczna dla harcerek, harcerzy, instruktorek i instruktorów Związku Harcerstwa Polskiego na Litwie i Harcerstwa Polskiego na Ukrainie i Białorusi - 17 920 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 17 920 zł.

17. (nr wniosku 195) Polska Misja Medyczna w Krakowie - szkolenia z zakresu ratowania medycznego dla personelu oddziału ratunkowego szpitala pediatrycznego im. Marii Curie-Skłodowskiej w Bukareszcie - 177 250 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

18. (nr wniosku 198) Fundacja "Towarzystwo Demokratyczne Wschód" w Warszawie - szkolenie z zasad prowadzenia nowoczesnej organizacji pozarządowej dla przedstawicieli dziesięciu polskich organizacji pozarządowych z Ukrainy, program pilotażowy - 68 210 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

19. (nr wniosku 209) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie - doposażenie 6 szkół polskich na Litwie i 2 na Białorusi, drużyn harcerskich w Grodnie i oświaty polskiej w 10 miejscowościach województwa mińskiego na Białorusi - 27 750 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

C. KULTURA

20. (nr wniosku 117) Stowarzyszenie Obywatelskie "Dom Polski" w Warszawie - V Festiwal Filmów Polskich w Los Angeles - 69 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

21. (nr wniosku 169) Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Słupsku - występ Polskiego Zespołu Pieśni i Tańca "Wileńszczyzna" z Wilna w ramach obchodów jubileuszu 15-lecia Towarzystwa Przyjaciół Wilna i Grodna w Słupsku - 29 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

22. (nr wniosku 203) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - polonijne warsztaty chóralne - 195 402 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

D. ZADANIA WYDAWNICZE

23. (nr wniosku 123) Oficyna Wydawnicza "Kucharski" w Toruniu - wydanie III i IV tomu pięciotomowej "Encyklopedii polskiej emigracji i Polonii" - 80 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

24. (nr wniosku 187) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie - wydanie książki "Historia Polaków w Argentynie" - 31 360 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

25. (nr wniosku 197) Lubelski Klub Polonijny w Lublinie - umieszczenie zawartości "Forum Polonijnego" z lat 1995-2004 na płytach CD z przeznaczeniem dla bibliotek w kraju i za granicą oraz dla organizacji polonijnych w świecie - 8600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

E. WSPIERANIE ORGANIZACJI POLONIJNYCH

26. (nr wniosku 196) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - 210 870 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

27. (nr wniosku 207) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - 59 540 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

28. (nr wniosku 208) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - 179 300 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

29. (nr wniosku 210) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie - pomoc rzeczowa dla środowisk polonijnych na Litwie, Białorusi i Ukrainie i w Kazachstanie - 53 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 7700 zł.

30. (nr wniosku 212) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie - dofinansowanie organizowanych we wrześniu 2004 r. w Johanesburgu jubileuszowych uroczystości 60-lecia Lotów nad Warszawą - 46 333 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na wnioskowaną kwotę 46 333 zł.

31. (nr wniosku 213) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie - dofinansowanie działalności i wyposażenia szkół polskich i organizacji polonijnych w Trypolisie i Benghazi (Libia) - 53 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 35 000 zł.

F. POMOC CHARYTATYWNA

32. (nr wniosku 206) Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych w Warszawie - pomoc charytatywna dla dzieci i młodzieży z Litwy (Podbrodzie) oraz z Ukrainy (Rokitno, Żytomierz) - 11 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 11 600 zł.

G. VARIA

33. (nr wniosku 145) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie - Polonijne Centrum Olimpijskie
w Atenach - 168 913 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 112 732 zł (na wykonanie całego zadania).

34. (nr wniosku 102) Towarzystwo Przyjaciół Grodna i Wilna w Białymstoku - V Dni Kultury Kresowej - 6000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 6000 zł.

II. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym

(Wnioski do ponownego rozpatrzenia)

Wnioski Stowarzyszenia "Wspólnota Polska"

  1. (nr wniosku 49) - remont Domu Dziecka w Podbrodziu, rejon święciański na Litwie - 200 000 zł.
  2. Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

  3. (nr wniosku 67) - przebudowa budynku zakupionego na Dom Polski, z częścią oświatową, w Oszmianach na Białorusi - 450 000 zł.
  4. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 50 000 zł.

  5. (nr wniosku 68) - rozbudowa szkoły podstawowej w Jekabpilsie na Łotwie - 556 150 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

4. (nr wniosku 69) - wykup Domu Polskiego w Witebsku na Białorusi - 103 422 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 103 422 zł.

5.(nr wniosku 70) - zakup lokalu (obiektu) na szkołę i Dom Polski w Sankt Petersburgu w Rosji - 1 680 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

6.(nr wniosku 61) - budowa pomnika emigranta "Macierz - Polonii" w Warszawie - 81 500 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

(Nowe wnioski)

Wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska"

  1. (nr wniosku 66) - remont podominikańskiego kompleksu klasztornego przy kościele św. Ducha w Wilnie na Litwie - 313 369 zł.
  2. Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

    Wniosek Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich, Oddział Stryjan w Gliwicach

  3. (nr wniosku 62) - remont kościoła w Stryju na Ukrainie - 55 000 zł.
  4. Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

    Wniosek Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie"

  5. (nr wniosku 65) - remont Domu Polskiego w Stryju na Ukrainie - 149 100 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła skierowany przez marszałka Senatu wniosek ministra sprawiedliwości, prokuratora generalnego w sprawie wyrażenia przez Senat RP zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Jerzego Pieniążka.

Po wysłuchaniu wyjaśnień senatora J. Pieniążka i prokuratura krajowego Karola Napierskiego komisja postanowiła jednogłośnie zarekomendować Izbie przychylenie się do wniosku prokuratora generalnego o uchylenie immunitetu senatorowi J. Pieniążkowi. Ustalono, że w imieniu komisji stanowisko w tej sprawie przedstawi Izbie senator Jerzy Adamski.

W posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich uczestniczyli także prokuratorzy Rafał Sławnikowski i Dariusz Barski z Prokuratury Okręgowej w Łodzi, która wystąpiła o uchylenie immunitetu. Prokuratura chce postawić zarzut przekroczenia uprawnień, niedopełnienia obowiązków oraz wyrządzenia ponad 9 mln złotych szkody Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, kiedy senator J. Pieniążek był członkiem Rady Nadzorczej funduszu z ramienia sejmiku wojewódzkiego. Grozi za to kara do 10 lat więzienia. Sprawa niegospodarności dotyczy trzech uchwał Rady Nadzorczej z okresu od kwietnia 1999 roku do końca 2000 roku. Zarzuty niegospodarności postawiono już pozostałym 8 z 9 członków Rady Nadzorczej.

2 czerwca 2004 r.

Podczas posiedzenia senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zapoznali się z informacją o działalności Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w okresie 1 lipca 2002 roku-30 czerwca 2003 roku.

Informację na ten temat przedstawił prezes instytutu Leon Kieres, który omówił szczególnie istotne wątki przedłożonego komisji dokumentu. Prezes IPN zwrócił uwagę m.in. na niekorzystny wpływ corocznego ograniczania środków budżetowych na działalność tej instytucji. Poinformował także o liczbie i zakresie prowadzonych śledztw (ogółem prowadzonych jest 1180), a także ich podziale na: zbrodnie nazistowskie (225 śledztw), komunistyczne (877 śledztw) i inne (wojenne i przeciwko ludzkości - 78 śledztw). Mówił o współpracy z instytucjami wymiaru sprawiedliwości innych państw (z Ukrainą, Rosją, Białorusią i Niemcami).

Prezes L. Kieres zwrócił uwagę na niektóre utrudnienia w pracy instytutu, a wśród nich prowadzenie śledztw bez współpracy prokuratury powszechnej (po piśmie prokuratora krajowego Karola Napierskiego), co przyczynia się do przedłużenia śledztw i podwyższa koszty.

Prezes poinformował senatorów, że praktycznie zakończono proces przekazywania dokumentów; obecnie w warszawskiej centrali znajduje się 28 km akt, a w pozostałych delegaturach - 49 km. Dostęp do zbioru zastrzeżonego - na podstawie przepisów ustawy - mają szefowie właściwych służb, a także sąd lustracyjny oraz Rzecznik Interesu Publicznego.

Omawiając dostęp osób pokrzywdzonych do swoich akt, prezes IPN zauważył, że około 25 tys. osób pobrało formularze, 16 tys. złożyło wnioski, z czego 11 tys. pokrzywdzonych udostępniono akta. Ponadto Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów zrealizowało około 30 tys. wniosków w celu dokumentacji uprawnień kombatanckich lub innych postępowań, około 1700 na cele naukowo-badawcze.

Prezes L. Kieres omówił także pracę Biura Edukacji Publicznej, a w tym działalność pionu wydawniczego i współpracę z uniwersytetami.

Prezes IPN oraz jego zastępca, dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Witold Kulesza, omówili niektóre śledztwa, wywołujące szczególne zainteresowanie opinii publicznej, a wśród nich śledztwo w sprawie zbrodni w Jedwabnem, śledztwa w sprawach zbrodni sądowych (5600 osób skazanych bezpodstawnie na karę śmierci, z czego połowę wyroków wykonano; ogółem zginęło 9 tys. osób, wliczając zmarłych w śledztwie).

Przedstawiciele IPN wskazywali na potrzebę prowadzenia śledztw, mimo iż część z nich jest z różnych przyczyn umarzana, jednak w toku postępowania gromadzony jest przez prokuratorów IPN historycznie doniosły materiał dowodowy, m.in. w postaci zeznań świadków, którzy nigdy wcześniej nie składali relacji.

Główna Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu rozpoczęła procedurę występowania do Sądu Najwyższego Republiki Federalnej Niemiec o wskazanie właściwych niemieckich prokuratur, które potwierdzać będą nieważność wydanych przez sądy niemieckie w okresie okupacji bezprawnych wyroków skazujących obywateli polskich.

Prezes IPN poinformował, że mimo cięć budżetowych postanowił powołać oddział w Szczecinie, do czego zobowiązuje go ustawa. Rada Szczecina jednogłośnie przyznała na ten cel nieruchomość. Po przeprowadzeniu remontu i przeniesieniu części etatów z innych jednostek zostanie powołany oddział IPN w Szczecinie.

W dyskusji udział wzięli senatorowie Teresa Liszcz i Andrzej Jaeschke, którzy wyrazili uznanie dla pracy, zaangażowania i osiągnięć IPN. Złożyli także gratulacje dyrektorowi W. Kuleszy z okazji otrzymania odznaczenia, będącego wyrazem wdzięczności narodu węgierskiego za śledztwo w sprawie zamordowania przez oddział NKWD jeńców węgierskich.

Ponadto w posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności udział wzięli następujący przedstawiciele IPN: dyrektor Biura Edukacji Publicznej Paweł Machcewicz, dyrektor Biura Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów Bernardetta Gronek, dyrektor generalny Bohdan Marciniak oraz asystent prezesa Jarosław Tęsiorowski.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, podczas którego rozpatrzono 5 ustaw ratyfikacyjnych:

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 30 listopada 2000 r. sporządzonego na podstawie artykułu 43 ustęp 1 Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencji o Europolu) zmieniającego artykuł 2 oraz Załącznik do tej Konwencji,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 28 listopada 2002 r. zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu) oraz Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 24 lipca 1996 r. sporządzonego na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie wykładni, w trybie prejudycjalnym, przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Konwencji o ustanowieniu Europejskiego Urzędu Policji,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 19 czerwca 1997 r. sporządzonego na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz artykułu 41 ustęp 3 Konwencji o Europolu w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu,

- ustawę o ratyfikacji Protokołu z dnia 27 listopada 2003 r. zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu), sporządzonego w oparciu o artykuł 43 ustęp 1 tej Konwencji.

Podczas posiedzenia o rozwiązaniach przyjętych w umowach międzynarodowych będących przedmiotem ratyfikacji mówili: wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal, dyrektor Biura Międzynarodowej Współpracy Policji w Komendzie Głównej Policji Marek Wierzbicki oraz dyrektor Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów Grażyna Żywiecka.

W kolejnych głosowaniach Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie rozpatrywanych ustaw sejmowych bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Maria Berny.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego komisje na podstawie art. 77 ust. 1, w związku z art. 76 ust. 1 Regulaminu Senatu, postanowiły wnieść o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, Senat podjął uchwałę o odrzuceniu uchwalonej przez Sejm 14 maja br. ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, która była następstwem inicjatywy grupy posłów dotyczącej stworzenia możliwości przejęcia prowadzenia szkół rolnych i leśnych przez właściwych ministrów. Jednocześnie Senat uznał za zasadne ustanowienie podstaw prawnych przejmowania szkół rolnych i leśnych mających charakter co najmniej regionalny przez samorządy wojewódzkie. W opinii wnioskodawców, jest to w pełni zasadne z uwagi na to, że szkoły te kształcą specjalistów ze znacznie większych regionów niż powiat. W skali województwa można też znacznie lepiej bilansować potrzeby w zakresie kadr rolniczych i leśnych i ściślej powiązać funkcjonowanie tych szkół z ośrodkami doradztwa rolniczego i centrami kształcenia rolniczego.

W art. 11 ustawy z 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw stworzono możliwość przejmowania szkół i placówek mających znaczenie co najmniej regionalne, przejętych 1 stycznia 1999 r. przez samorząd powiatowy, jeżeli rada powiatu podejmie uchwałę o przekazaniu tych szkół i placówek samorządowi województwa wraz z mieniem powiatowym, będącym we władaniu przekazywanych szkół i placówek przez samorząd wojewódzki, jednak określony tam termin 31 grudnia br. upływa już za kilka miesięcy. Stąd zachodzi potrzeba nowelizacji tej ustawy w zakresie dotyczącym tego terminu - tak, aby został on wydłużony do 31 grudnia 2006 r. Te dodatkowe dwa lata będą wystarczające do tego, aby zachęcić obie strony do zawarcia stosownych porozumień, na mocy których dokonana zostanie zmiana podporządkowania tych szkół.

W opinii wnioskodawców, przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem komisje reprezentować będzie senator Zbyszko Piwoński.

3 czerwca 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej dokonano wyboru trzech wiceprzewodniczących komisji. Na to stanowisko zgłoszono następujące kandydatury: senator Ewy Serockiej - senator Czesława Christowa, senatora Bernarda Drzęźli - senator Zygmunt Cybulski, senatora Władysława Mańkuta - senator Ewa Serocka, senatora Mieczysława Mietły - senator Janusz Bargieł oraz senatora Edmunda Wittbrodta - senator Andrzej Wielowieyski. W kolejnych głosowaniach na wiceprzewodniczących Komisji Spraw Unii Europejskiej wybrano senatorów B. Drzęźlę, W. Mańkuta i E. Wittbrodta.

Następnie komisja powołała trzy grupy robocze, za których działalność odpowiadać będą wiceprzewodniczący komisji, i określiła ich zakres działania:

- Grupa 1 - finanse, gospodarka, nauka, rynek wewnętrzny, transport i turystyka - senator B. Drzęźla. Skład: senatorowie W. Mańkut, J. Bargieł, A. Wielowieyski, Cz. Christowa.

- Grupa 2 - żywienie i zdrowie człowieka, ochrona środowiska naturalnego, rolnictwo i rybołówstwo - senator M. Mietła. Skład: senatorowie Andrzej Anulewicz, Krzysztof Jurgiel, Zbigniew Kulak i Jerzy Smorawiński.

- Grupa 3 - oświata, kultura, prawa człowieka i obywatela, polityka regionalna - senator E. Wittbrodt. Skład: senatorowie Henryk Dzido, Genowefa Grabowska, Grzegorz Lipowski i E. Serocka.

Ponadto podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej omówiono stanowisko rządu w sprawie propozycji Decyzji Rady i Komisji w sprawie zawarcia Protokołu do Umowy o Partnerstwie i Współpracy pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony a Republiką Kirgiską z drugiej strony w celu uwzględnienia przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki czeskiej, Republiki Cypru, Republiki Litwy, Republiki Łotwy, Republiki Węgier, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii oraz Republiki Słowacji (COM/2004/305 2004/0095/CNS 2/3). W tej części posiedzenia uczestniczyła i udzielała wyjaśnień wicedyrektor Departamentu Unii Europejskiej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Beata Kołecka.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się ze zmianami stawek podatku VAT na zadania inwestycyjne realizowane na obszarach wiejskich po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Informację na ten temat przedstawiła wiceminister finansów Elżbieta Mucha.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła stanowisko w sprawie zmiany stawek podatku VAT na zadania inwestycyjne realizowane na obszarach wiejskich po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. W stanowisku stwierdzono:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po wysłuchaniu informacji przedstawionej przez Ministra Finansów oraz przedstawicieli: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a także uwzględniając przebieg dyskusji, wita z zadowoleniem działania dążące do potwierdzenia droga legislacyjną trwałości zapisanych w umowach zawartych do czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej wysokości stawki podatku VAT na zadania realizowane w ramach Programu SAPARD. Oczekujemy pilnego wydania stosownego rozporządzenia i zastosowania niezbędnych procedur organizacyjnych zgodnych z prawem unijnym.

Jednocześnie zwracamy się do Ministra Finansów o dokonanie analizy skali problemów dodatkowych obciążeń finansowych samorządów terytorialnych lub wykonawców robót budowlanych po zwiększeniu z dniem 1 maja br. stawek podatku VAT na realizowane przez nich wieloletnie zadania oświatowe według umów podpisanych w latach poprzednich. Prosimy również
o informację z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczącą zakresu problemu wynikającego z faktu zwiększenia stawek VAT według treści umów zawartych z beneficjantami SAPARD-u po 1 maja br., a zgłoszonych i pozytywnie zweryfik
owanych przez oddziały wojewódzkie agencji przed dniem akcesji Polski do struktur unijnych.

W tych kwestach komisja oczekuje prócz informacji źródłowych propozycji możliwości rozwiązania tych problemów i dalszych zmian stawek podatku VAT, tak ważnych dla polskich benificjentów programów europejskich, samorządów miast i gmin, a także wykonawców zleconych prac wiele robót budowlanych i drogowych".

8 czerwca 2004 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, podczas którego rozpatrzono ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili: wiceminister gospodarki i pracy Małgorzata Okońska-Zaremba, Marek Goliszewski z Buisness Center Club, a także reprezentanci OPZZ, Konfederacji Pracodawców Prywatnych i Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej ma zastąpić obowiązujące od stycznia 2001 r. Prawo o działalności gospodarczej.

Główny cel nowej ustawy to zniesienie ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz zmniejszenie możliwości ingerowania w nią urzędników. Przedsiębiorcy będą mogli zarejestrować działalność "w jednym okienku" w urzędzie, a procedura zakładania firmy zostanie skrócona do kilku dni (obecnie, według raportu Banku Światowego, średni czas rejestracji firmy w Polsce wynosi 31 dni).

Ustawa przewiduje także, iż przedsiębiorca ma prawo uzyskać w jego indywidualnej sprawie pisemną informację od władz podatkowych o zakresie stosowania prawa podatkowego i nie może być obciążany sankcjami finansowymi lub karami, jeśli zastosował się do uzyskanych informacji.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować senatowi wprowadzenie 17 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Zdecydowano m.in., że Państwowa Inspekcja Pracy będzie mogła przeprowadzać kontrole w przedsiębiorstwach, nawet jeśli będą w nich trwały kontrole innych organów. Jeden z zapisów ustawy dotyczył zakazu prowadzenia w przedsiębiorstwie przez organy kontrolne więcej niż jednej procedury sprawdzającej jednocześnie.

Jak poinformowała senatorów wiceminister M. Okońska-Zaremba, nie może dotyczyć to jednak Państwowej Inspekcji Pracy, ponieważ w ustawie znajduje się zapis stanowiący, że przepis ten nie obowiązuje, gdy ratyfikowane międzynarodowe umowy stanowią inaczej. A tak jest w wypadku PIP.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie o ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wybrano senatora Jerzego Markowskiego.

* * *

Tematem seminaryjnego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu było "Dziedzictwo antyczne a polska tradycja kulturowa. Konferencja była próbą podjęcia przesłania mówiącego o wspólnym dla Europy fundamencie kulturowym stanowiącym podstawę także polskiej kultury narodowej.

Posiedzenie otworzył przewodniczący komisji senator Ryszard Sławiński. Słowo wstępne wygłosił senator Jan Szafraniec. Następnie uczestnicy posiedzenia wysłuchali następujących referatów:

- "Europejska Rzeczpospolita literacka: przeszłość i trwanie" - prof. dr hab. Elżbieta Sarnowska-Temeriusz

- "Antyczne wzory postawy moralnej i obywatelskiej w Kronice Polskiej" - prof. dr hab. Jerzy Wojtczak

- "Przysłowia i słowa skrzydlate w kulturze polskiej" - dr Krzysztof Mrowcewicz

- "Współczesny dialog z tradycją antyczną" - prof. dr Jan Tomkowski

15 czerwca 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu opowiedziała się za przyjęciem przez Senat sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za rok 2003. Projekt uchwały w tej sprawie przyjęto 8 głosami, 2 senatorów było przeciw. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego w imieniu komisji przyjęte stanowisko zarekomenduje senator Ryszard Sławiński. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości o odrzucenie sprawozdania KRRiT, który przedstawi Izbie wicemarszałek Kazimierz Kutz.

Rozpatrując sprawozdanie KRRiT, Komisja Kultury i Środków Przekazu zapoznała się z opinią dr Jerzego Bajki z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wysłuchano także wyjaśnień członków rady z jej wiceprzewodniczącym Aleksandrem Łuczakiem.

W wyniku dyskusji i poruszanych w niej kwestii przewodniczący komisji senator R. Sławiński zaproponował, by zwrócić się do rządu, marszałka Sejmu i przewodniczącej KRRiT ze zgłaszanymi przez senatorów problemami i postulatami: do prezesa Rady Ministrów z propozycją wspólnego z KRRiT ustalania kierunków polityki państwa w dziedzinie mediów elektronicznych; do marszałka Sejmu o przyspieszenie prac nad częścią krajową nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Do przewodniczącej KRRiT komisja ma zwrócić się o szczególną uwagę na przestrzeganie zasady tolerancji światopoglądowej w mediach publicznych, a także na przestrzeganie przewidzianych ustawowo proporcji między słowem mówionym i muzyką w programach radiowych.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment