Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

1 kwietnia 2004 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznali się z sytuacją polskiego sektora browarskiego w przededniu akcesji z Unią Europejską.

Podczas posiedzenia informacje na ten temat przedstawił wiceminister finansów Wiesław Czyżowicz, a także Wojciech Bronicki i Teresa Mackiewicz z tego resortu. Ponadto zapoznano się z opiniami przedstawicieli sektora browarskiego, m.in. Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, Krajowej Izby Gospodarczej "Przemysł Spożywczy", Stowarzyszenia Regionalnych Browarów. O wpływie stawek podatku akcyzowego na sytuację sektora piwowarskiego w aspekcie integracji z Unią Europejską mówiła redaktor naczelna miesięcznika "Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny" Maria Przegalińska.

W wyniku dyskusji z udziałem zaproszonych gości komisja przyjęła następujące stanowisko w tej sprawie:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP po zapoznaniu się z informacją Ministra Finansów, stosownymi ekspertyzami i przebiegiem dyskusji z udziałem przedstawicieli browarów działających w Polsce oraz organizacji rolniczych, wnosi do Ministra Finansów o obniżenie z dniem 1 maja br. o 30% poziomu stawki podatku akcyzowego na produkowane piwa w Polsce oraz odpowiednie zwiększenie ulg podatkowych dla tzw. browarów lokalnych w celu:

1) stworzenia konkurencyjnych warunków działania dla browarów w Polsce na otwartym rynku europejskim, szczególnie w stosunku do krajów ościennych UE;

2) ochrony miejsc pracy w przedsiębiorstwach branży piwowarskiej i ich kooperantów działających w Polsce;

3) utrzymania poziomu spożycia piwa w Polsce produkowanego w naszych browarach
z rodzimego jęczmienia browarnego i chmielu;

4) zapobieżeniu zmniejszeniu wpływów podatkowych do budżetu państwa oraz budżetów samorządowych z tytułu działalności browarów w Polsce i ich kooperantów, zatrudnienia pracowników oraz tzw. opłat lokalnych.

Jednocześnie zwracamy się do Ministra Finansów o przedłożenie komisji analizy ekonomicznej dotyczącej prognozy wpływów środków finansowych do budżetu państwa i samorządów po 1 maja br. z podziałem na poszczególne źródła przychodu, w sytuacji zajęcia części polskiego rynku piwa przez tańszych producentów z Unii Europejskiej, szczególnie z krajów ościennych.

Prosimy również o dokonanie przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi stosownej symulacji dotyczącej wpływu poziomu podatku akcyzowego na piwa produkowane w Polsce, na obszar upraw jęczmienia browarnego oraz chmielu w kraju".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznano się z informacją o stanie przygotowań do wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Sektorowego Programu "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich".

Informacje na ten temat przedstawili wicedyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Mieczysław Paradowski oraz wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Mirosław Drygas.

Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich jest dokumentem programowym obejmującym działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich z grupy tzw. środków towarzyszących Wspólnej Polityce Rolnej, a także instrumenty dodatkowe zaproponowane podczas negocjacji akcesyjnych przez Komisję Europejską nowym krajom członkowskim. Finansowanie planu będzie odbywało się w następujących proporcjach: 80% - UE, 20% - Polska.

Fundusze unijne pochodzą z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji w Rolnictwie - Sekcja Gwarancji.

Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich", realizowany w ramach Narodowego Planu Rozwoju, będzie wdrażany po przystąpieniu Polski do UE, w latach 2004-06, na terenie całego kraju. Będzie on finansowany ze środków budżetu państwa, samorządów oraz ze środków prywatnych.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej omawiano sprawy związane z nowelizacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę na pilną potrzebę prac nad tą ustawą w kwestii uregulowania spraw dotyczących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powołaniem przez ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej specjalnego zespołu, który ma przygotować projekt postulowanych zmian, komisja postanowiła wydelegować senatora Andrzeja Spychalskiego jako obserwatora prac tego zespołu.

2 kwietnia 2004 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Ochrony Środowiska oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił senator Adam Biela. Inicjatywa zmierzała do tego, by do 2011 roku biopaliwa były produkowane wyłącznie z polskiego rzepaku. Zgodnie z obowiązującą ustawą o biopaliwach, tylko do 1 maja tego roku biokomponenty będzie można wytwarzać wyłącznie z polskich surowców. Posłowie nie zgodzili się wcześniej na żadne okresy przejściowe, argumentując, że jest to niezgodne z prawem Unii Europejskiej.

Jak stwierdził, uzasadniając projekt, senator A. Biela, od 1 maja 2004 r. Polska stanie się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. Będzie miała wówczas pełną swobodę współkształtowania polityki gospodarczej, a w tym również i rolnej, będąc wyposażona m.in. w prawo veta. Jednak do dnia akcesji Polski Unia Europejska, na mocy zawartego w Traktacie Akcesyjnym art. 23, ma prawo wprowadzać jednostronnie zmiany polityki rolnej wobec Polski. Możliwość, jaką daje ten artykuł mogła zostać wykorzystana lub nie przez Unię Europejską. Okazało się, że możliwość ta została wobec Polski wykorzystana. W lutym br. roku Komisja Rolnictwa Parlamentu Europejskiego rozpatrywała już stosowny projekt legislacyjny, którego zamierzeniem jest zmiana polityki rolnej obejmująca w okresie przejściowych dopłaty do upraw rolnych rzepaku oraz innych roślin energetycznych. Niestety, propozycje dopłat dotyczą 25% kwoty dotacji, którą będą otrzymywać rolnicy dotychczasowych krajów UE - w pierwszym roku; 50 % - w drugim roku; itd. - według zasad określonych w Traktacie Akcesyjnym. Obserwatorzy polscy wnieśli za pośrednictwem deputowanych Parlamentu Europejskiego stosowne poprawki, których celem było wyeliminowanie tych niekorzystnych dla Polski zmian. Niestety, nie uzyskały one akceptacji członków Komisji Rolnictwa Parlamentu Europejskiego. W marcu 2004 r. Parlament Europejski ostatecznie przyjmuje na sesji plenarnej projekt zmiany polityki rolnej UE. Nowe regulacje rolne będą obowiązywać już przed wejściem Polski do UE i nie zostaną zmienione po 1 maja br. Będą one obowiązywać przez określony okres przejściowy.

Senator A. Biela zaznaczył, że regulacja ta nie była objęta postanowieniami traktatowymi i konsekwencją jej wprowadzenia w okresie przejściowym jest całkowita nieopłacalność w tym okresie z racji czysto ekonomicznych, produkcji rzepaku i roślin energetycznych w Polsce. Konsekwencją społeczno-ekonomiczną tej nowej regulacji w zakresie unijnej polityki będzie zwiększanie się bezrobocia oraz związanej z nim nędzy na obszarach rolniczych w Polsce, gdzie była jakaś nadzieja na zaradzenie biedzie przez uprawę rzepaku lub innych roślin oleistych.

W opinii wnioskodawców, przyjęcie przedkładanego przez nich projektu ustawy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wielu rolników, a jednocześnie zapobiega negatywnym konsekwencjom dla polskiego rolnictwa, wynikającym ze zmiany polityki rolnej UE w sektorze produkcji rzepaku i roślin energetycznych.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu rozpatrywanego projektu, jego przyjęcie spowoduje następujące pozytywne skutki dla budżetu państwa: zmniejszanie się bezrobocia na obszarach wiejskich, gdzie będzie podejmowana produkcja rzepaku i innych roślin energetycznych; powstanie nowych inicjatyw gospodarczych związanych z organizacją produkcji rolnej, skupem surowca roślinnego, przetwórstwem roślin energetycznych, a także ochroną środowiska w zakresie przetwórstwa roślin energetycznych.

W opinii wnioskodawców, proponowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej w okresie przejściowym, zwłaszcza iż obejmuje ona identyczny okres przejściowy, który przyjęto w nowej regulacji UE w sektorze uprawy rzepaku i innych roślin energetycznych.

Podczas posiedzenia wysłuchano opinii wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Darii Oleszczuk, która stwierdziła, że rząd nie zdążył jeszcze podjąć stanowiska w sprawie rozpatrywanego projektu. Negatywną opinię na ten temat przedstawił Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W głosowaniu połączone komisje, zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy wprowadziły poprawkę do przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy i wniosły o przyjęcie przez Izbę jednolitego projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych wraz z projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Przyjęta poprawka dotyczyła tego, by biopaliwa były produkowane wyłącznie z polskiego rzepaku do 2013 roku, a nie, jak zakładał przedstawiony projekt, do 2011 roku.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przyjęła projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu. Ustalono, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję reprezentować będzie senator Jerzy Adamski.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, ma on na celu zmianę dotychczasowych i sformułowanie nowych przepisów dotyczących funkcjonowania Senatu i jego organów po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Zaproponowane rozwiązania są związane z zakresem podmiotowym i przedmiotowym ustawy z 11 marca br. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, która weszła w życie 31 marca 2004 r.

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przedłożyła propozycję powołania nowej komisji stałej - Komisji Spraw Unii Europejskiej, która będzie organem Senatu właściwym w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. W szczególności będzie ona wyrażała opinie na temat projektów aktów prawnych Unii Europejskiej oraz rozpatrywała informacje i dokumenty przedkładane przez Radę Ministrów w sprawach dotyczących udziału Polski w pracach Unii Europejskiej.

Propozycje zmian do Regulaminu Senatu dotyczyły także powołania tej komisji, określenia jej przedmiotu działania i kompetencji, a także określenia wzajemnych relacji z innymi komisjami.

Druga grupa zaproponowanych zmian dotyczyła rozszerzenia katalogu kompetencji marszałka Senatu i związana była z nowymi zadaniami Izby wynikającymi z członkostwa w Unii Europejskiej.

Zgodnie z postanowieniami ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, należało także dopisać do zadań Senatu rozpatrywanie informacji Rady Ministrów o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej.

Ponadto Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich zaproponowała także zmiany dotyczące postępowania z ustawami wykonującymi prawo Unii Europejskiej. Ustawy te rozpatrywane będą, tak jak wszystkie ustawy uchwalone przez Sejm i przekazane do Senatu, w trybie określonym w konstytucji. Marszałek Senatu będzie kierował je do właściwych - zgodnie z zakresem przedmiotowym - komisji, wyznaczając im równocześnie termin na przygotowanie sprawozdania.

Modyfikacji wymagały także przepisy regulujące tryb postępowania z inicjatywami senackimi w zakresie dotyczącym relacji projektowanych przepisów do prawa Unii Europejskiej.

6 kwietnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywaną ustawę, dostosowującą polskie prawo w zakresie systemu ubezpieczeń społecznych do ustawodawstwa Unii Europejskiej omówił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Franciszka Bobrowskiego.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych. Ustawę omówił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej K. Pater. Swoją opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Uchwalona przez Sejm ustawa była projektem rządowym i ma na celu wprowadzenie nowego rozwiązania, które zachęci obecnie pracujących do dodatkowego, indywidualnego gromadzenia oszczędności, które pozwolą zachować osobom przechodzącym na emeryturę satysfakcjonujący dla nich poziom życia.

W głosowaniu komisja zdecydowała o wprowadzeniu 8 poprawek do ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mirosława Lubińskiego.

Ponadto Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o pracowniczych programach emerytalnych.

O rozwiązaniach przyjętych w ustawie, która była projektem rządowym, mówił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej K. Pater. Swoje uwagi zgłosiło także biuro legislacyjne.

Uchwalona przez Sejm ustawa reguluje zasady tworzenia i działania pracowniczych programów emerytalnych, warunki, które powinny spełniać podmioty realizujące programy oraz warunki uczestnictwa w tych programach.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem 6 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że z rekomendacji komisji podczas posiedzenia plenarnego omówi je senator Alicja Stradomska.

W kolejnym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Rozwiązania zaproponowane w ustawie, która była projektem rządowym, przedstawił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Cezary Miżejewski.

Celem ustawy jest określenie zadań państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Krystyna Sienkiewicz.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Znowelizowana przez Sejm ustawa stanowi, że część podmiotów, np. fundacje, które świadczą na terenie szpitala dzierżawiącego im pomieszczenia te same usługi co szpital, będą do końca bieżącego roku musiały zakończyć działalność na jego terenie.

W myśl noweli na terenie publicznego ZOZ-u zakazana będzie działalność "uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia" albo inna działalność "niesłużąca zaspokajaniu potrzeb pacjenta i realizacji jego praw". Ponadto w ustawie zakazano na terenie publicznego szpitala czy przychodni działalności niepublicznym podmiotom świadczącym te same usługi co szpital czy przychodnia wynajmująca im pomieszczenia.

W opinii projektodawcy, przepis ten ma wyeliminować patologię polegającą na tym, że od pewnej godziny pacjent, któremu odmawia się wykonania danej usługi w ramach ubezpieczenia, może z niej skorzystać w tym samym miejscu i często u tego samego personelu, ale za pieniądze, które przekaże fundacji czy stowarzyszeniu prowadzącemu działalność na terenie tej samej placówki.

W dyskusji senator Olga Krzyżanowska uznała proponowane zapisy za zbyt radykalne i wyrywkowe w sytuacji, gdy nie ma jeszcze nowej ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Obecna na posiedzeniu komisji wiceminister zdrowia Ewa Kralkowska, która w imieniu rządu rekomendowała nowelizację, stwierdziła, że zakaz wykonywania przez niepubliczne podmioty świadczeń na terenie szpitala czy przychodni odnosi się tylko do usług konkurencyjnych, a nie do usług komplementarnych czy niewykonywanych przez daną placówkę służby zdrowia.

Ponadto senatorowie wysłuchali szczegółowych uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za wprowadzeniem 5 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Bielawskiego.

Ponadto podczas posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw.

Ustawę uchwalono na podstawie projektu rządowego i zawiera ona przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Projektowana nowelizacja ma na celu doprecyzowanie istniejących przepisów w podobnym zakresie, dotyczących 5 zawodów medycznych.

W imieniu rządu ustawę rekomendowała wiceminister zdrowia E. Kralkowska. Zapoznano się także z opiniami przedstawicieli Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, a także OPZZ. Wysłuchano uwag przedstawiciela biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Krystyna Sienkiewicz.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz ustawy o zawodzie lekarza.

Senatorowie wysłuchali opinii zaproszonych gości. W imieniu rządu głos zabrał wiceminister zdrowia Wiktor Masłowski. W dyskusji wypowiadali się także prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych Michał Pirożyński, prezes Izby Gospodarczej "Farmacja Polska" Irena Rey, Katarzyna Sabiłło ze Stowarzyszenia Przedstawicieli Firm Farmaceutycznych w Polsce, Cezary Śledziewski z Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Adam Kliś z Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, Adam Rudzki z Polskiej Izby Przemysłu Farmceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Małgorzata Wychowaniec z Polskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED.

Rozpatrywana nowela była konieczna ze względu na dostosowanie polskiego prawa do przepisów unijnych.

Jej celem jest zapewnienie większego bezpieczeństwa uczestnikom badań klinicznych i danie gwarancji przestrzegania ich praw. Badania kliniczne obejmują m.in. testy na ludziach i zwierzętach, mające na celu sprawdzenie, czy dany lek lub substancja, która może się stać składnikiem leku, jest skuteczna i bezpieczna.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za wprowadzeniem 18 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mirosława Lubińskiego.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o wyrobach medycznych.

We wstępnej dyskusji na temat uchwalonej przez Sejm ustawy głos zabrali wiceminister W. Masłowski, Marian Nowicki z Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, M. Wychowaniec z Polskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED, ekspert dr Waldemar Wierzba, Paulina Skowrońska z POLFARMED oraz dyrektor Józef Jakubiec z Izby Producentów i Dystrybutorów Diagnostyki Laboratoryjnej.

Ustalono, że komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie ustawy sejmowej na posiedzeniu 13 kwietnia 2004 r.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa oraz innych ustaw.

Nowelizację, która była projektem rządowym, rekomendował upoważniony przez Radę Ministrów wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek, któremu towarzyszyli dyrektorzy Departamentu Administracji Publicznej oraz Departamentu Prawnego w tym resorcie Dorota Żebrowska i Andrzej Rudlicki. Ponadto komisja zapoznała się z opinią z kierownika Krajowego Biura Wyborczego Kazimierza Czaplickiego oraz wysłuchała uwag przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zmierzała do dostosowania polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej w sprawie określenia szczegółowych zasad korzystania z prawa do głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych dla obywateli Unii zamieszkałych w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 9 poprawek do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senator Aleksandrę Koszadę.

W przyjętym stanowisku zaproponowano m.in., by mieszkający w Polsce obywatel jednego z państw Unii Europejskiej, choć nie jest obywatelem polskim i został w swoim kraju pozbawiony czynnego prawa wyborczego, mógł głosować w Polsce w wyborach do rad gmin. Sejm odebrał takim osobom prawo wybierania, co Urząd Komitetu Integracji Europejskiej uznał za niezgodne z przepisami UE.

Komisja zaproponowała również, by obywatele Unii na stałe zameldowani na terenie Polski mogli wpisać się do stałego rejestru wyborców nawet na dzień przed wyborami. Sejm uznał, że rejestracja wyborców kończyłaby się rok przed głosowaniem.

W dyskusji senatorowie nie mieli wątpliwości, że przepisy noweli mówiące o prawie do udziału w wyborach obywateli UE, którzy nie są obywatelami polskimi, są zgodne z konstytucją. Podkreślano, że taką wymowę ma większość ekspertyz przygotowanych przez specjalistów. Wątpliwości tego typu zgłaszano podczas prac sejmowych.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o Narodowym Planie Rozwoju.

Ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniony został minister gospodarki, pracy i polityki społecznej, w imieniu którego głos zabrała podsekretarz stanu w tym resorcie Krystyna Gurbiel. Na temat ustawy wypowiadał się także dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej w tym ministerstwie Piotr Żuber. Zapoznano się także z opiniami sekretarza generalnego Związku Powiatów Polskich Rudolfa Borusiewicza oraz z uwagami przedstawiciela biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa zakłada stworzenie ram prawnych dla wykorzystywania środków finansowych pochodzących ze źródeł krajowych oraz z Unii Europejskiej, przeznaczonych na wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, a także na zapewnienie spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej kraju, poprzez pryzmat regionów z krajami należącymi do Unii Europejskiej.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem 6 poprawek do rozpatrzonej ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Ustalono, że w imieniu komisji ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Zbyszko Piwoński.

Ponadto senatorowie, ze względu na zapisy dotyczące dochodów gmin, opiniowali podczas posiedzenia komisji ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Chodziło tu o zmniejszenie wpływów w postaci podatku od środków transportu.

Komisja wysłuchała opinii wiceministra infrastruktury Witolda Górskiego, któremu towarzyszyli wicedyrektor Departamentu Transportu Drogowego w tym resorcie Andrzej Bogdanowicz i główny specjalista Jerzy Król. Odpowiadając na pytania senatorów dotyczące skali pomniejszenia tych wpływów, przedstawiciele resortu infrastruktury stwierdzali, że nie będą to znaczne kwoty, ale dokładnie da się to oszacować na początku przyszłego roku, już po pewnym okresie obowiązywania nowelizacji.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej omówiono postulaty i stanowisko przyjęte na XXV Zgromadzeniu Ogólnym Związku Miast Polskich, odnoszące się do reformy świadczeń rodzinnych. Samorządy obawiają się związanych z nią problemów organizacyjnych.

Na wątpliwości z tym związane odpowiadał wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Cezary Miżejewski, a także dyrektor i wicedyrektor Departamentu Świadczeń Rodzinnych w tym resorcie Alina Wiśniewska i Janina Szumlicz. W opinii przedstawicieli resortu nie należy się obawiać, że wystąpią jakieś problemy z tym związane.

* * *

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska omawiali realizację "Programu dla Odry - 2006". Program został przyjęty jako wieloletni program rządowy ustawą z 6 lipca 2001 roku. Ten wieloletni program ma doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w regionie dotkniętym powodzią w 1997 r.

Podczas posiedzenia zostało przedstawione sprawozdanie z działalności powołanego przez premiera pełnomocnika rządu ds. "Programu dla Odry 2006", wojewody dolnośląskiego Stanisława Łopatowskiego, a także roczna informacja o realizacji zadań programu w roku 2003.

Senatorowie wysłuchali informacji udzielanych przez wojewodę S. Łopatowskiego, dyrektora biura pełnomocnika rządu Lecha Poprawskiego oraz dyrektora Regionalnego zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Józefa Stadnickiego. Gościem komisji był także wiceminister środowiska Krzysztof Szamałek.

"Program dla Odry 2006" obejmuje swym zakresem modernizację Odrzańskiego Systemu Wodnego. Podstawowe cele programu to zbudowanie systemu biernego i czynnego zabezpieczenia przeciwpowodziowego, ochrona środowiska przyrodniczego i czystości wód, usuwanie szkód powodziowych, prewencyjne zagospodarowanie przestrzenne oraz renaturyzacja ekosystemów, zwiększenie lesistości, utrzymanie i rozwój żeglugi śródlądowej, a także energetyczne wykorzystanie rzek. Do 2016 r. nakłady na jego realizację nie mogą przekroczyć 9 mld zł, w tym 5,5 mld z budżetu państwa. Zadania programu są realizowane i finansowane przez 146 powiatów i ponad 1000 gmin leżących w dorzeczu Odry, na obszarze 8 województw.

Jak poinformowano podczas posiedzenia, w 2004 r. na "Program dla Odry 2006" z rezerwy celowej budżetu przeznaczonych zostanie ponad 91 mln zł.

Większa część środków na inwestycje i działania związane z programem będzie pochodziła z rezerwy w budżecie ministra środowiska (prawie 52 mln zł). Resztę mają wydać wojewodowie (39 mln zł), z czego najwięcej - prawie 28 mln zł - wojewoda dolnośląski.

W tym roku z pieniędzy będących w gestii ministra środowiska ma być nadal prowadzony wykup gruntów pod zbiornik Racibórz, remont śluzy Kłodnica na Kanale Gliwickim, dokończenie budowy stopnia wodnego w Malczycach. Mają też być prowadzone roboty na śluzie Mieszczańskiej we Wrocławiu, Kanale Młynówki w Opolu i odbudowa koryta Bystrzycy Kłodzkiej w Kłodzku. Z pieniędzy budżetowych będą także prowadzone prace regulacyjne toru wodnego na jeziorze Dąbie i związane z ochroną Słubic od powodzi.

W Wielkopolsce wojewoda sfinansuje m.in. wał rzeki Ner i polder Majdany na Warcie przed Kołem, prace przeciwpowodziowe na Prośnie w Wielowsi Klasztornej. W woj. kujawsko-pomorskim na 2004 rok zaplanowano dwie inwestycje - regulację Kanału Złotnickiego i odbudowę jazu na rzece Gąsawce. W województwie łódzkim prowadzona będzie modernizacja wałów przeciwpowodziowych Warty i przygotowywane studium wykonalności dla zbiornika Smardzew.

Wojewoda opolski zaplanował modernizację wału przeciwpowodziowego chroniącego odcinek Odry w okolicach Brzegu, a śląski - lewy wał Odry w gminie Rudnik. W Lubuskiem modernizacja wałów ma być prowadzona w okolicach Nowej Soli, Słubic i Górzycy, Płonicy, Gorzowa i Niwicy, zaplanowano pieniądze na zbiornik retencyjny Stara Woda i trzy pompownie - w Słońsku, Warnikach i Sadowej. W zachodniopomorskiem zabezpieczane będzie m.in. ujście Iny do jeziora Dąbie w rejonie Goleniowa.

Na Dolnym Śląsku wśród zadań na 2004 r. znalazły się m.in. zbiorniki i poldery na Kaczawie, na co zostanie przeznaczone w tym roku 2,5 mln zł, zbiornik na Nysie Kłodzkiej w Kamieńcu Ząbkowickim za 5 mln zł, na zabezpieczenie Wrocławia ma zostać wydane 6,8 mln zł, a na ochronę zlewni rzeki Bóbr - 3,5 mln zł.

Następnie Komisja Ochrony Środowiska przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.

Założenia nowelizacji, która była projektem rządowym, przedstawił wiceminister środowiska Tomasz Podgajniak. Swoją opinię przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem zmiany wprowadzonej w prawie energetycznym jest dostosowanie polskiego ustawodawstwa do wymagań dyrektywy nr 2001/77/WE z 27 września 2001 r. w sprawie wspierania produkcji na rynku wewnętrznym energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych oraz, częściowo, do dyrektywy nr 2003/54/WE z 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej.

W nowelizacji zmodyfikowano przede wszystkim, nakładany na przedsiębiorstwa energetyczne, obowiązek zakupu energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii. Zgodnie z nowa regulacją, od 1 stycznia 2005 r. obowiązek ten będzie dotyczył nie tylko przedsiębiorstw zajmujących się obrotem energią, ale i tych, które energię wytwarzają i sprzedają odbiorcom, dokonującym jej zakupu na własne potrzeby. Przedsiębiorstwa te będą musiały zakupić lub wytworzyć energię elektryczną we własnych odnawialnych źródłach. Zmieniły się także podmioty zobowiązane do zakupu energii wytworzonej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła: do tej pory podmiotem zobowiązanym był operator systemu, od 1 stycznia 2005 r. będą to wszystkie przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem i sprzedażą energii lub obrotem i sprzedażą energii odbiorcom dokonującym jej zakupu na własne potrzeby. Potwierdzeniem realizacji zakupu bądź wytworzenia energii przez podmioty zobowiązane będzie umorzone świadectwo pochodzenia energii.

Realizacji celu promocji energii wytwarzanej w źródłach odnawialnych ma służyć także zapewnieniu pierwszeństwa w przesyle tej energii przez operatora systemu elektroenergetycznego.

1 maja br. wejdą w życie przepisy regulujące sposób wydawania świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawianym źródle energii. Świadectwa będą wydawane przez prezesa URE, na wniosek przedsiębiorstwa wytwarzającego, składany za pośrednictwem operatora systemu elektroenergetycznego.

Ponadto rozpatrywana ustawa nakłada na ministra gospodarki obowiązek sporządzania co 5 lat raportu określającego cele w zakresie udziału energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii w krajowym zużyciu energii w kolejnych dziesięciu latach. Raport ten, wraz z dwuletnimi raportami analizującymi osiągnięte cele, podlegać będzie publikacji w "Monitorze Polskim".

Ustawa wprowadza także obowiązek koncesyjny dla przedsiębiorców wytwarzających energię elektryczną w odnawialnych źródłach energii o mocy poniżej 5MW.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska. Na sprawozdawcę wybrano senatora Grzegorza Niskiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o odpadach, która powstała na podstawie projektu sejmowego.

Opinię na temat nowelizacji przedstawił wiceminister środowiska T. Podgajniak, wysłuchano także uwag biura legislacyjnego.

Znowelizowana przez Sejm ustawa zakłada konieczność wypełnienia specjalnych formularzy z dokładnymi danym personalnymi zarówno przez zbieraczy, jak i przyjmujących złom w punktach skupu. Za niestosowanie się do tych wymogów ustawa przewiduje sankcje karne dla prowadzących skup. W noweli przewidziano także możliwość szybkich kontroli punktów skupu przez policję, straż miejską i Służbę Ochrony Kolei.

Wprowadzany ustawą formularz ma zawierać określenie rodzaju odpadów i źródło ich pochodzenia, imię, nazwisko, adres i numer dowodu osoby oddającej złom, a nawet jej ewentualny pseudonim. Wzór formularza przygotowuje już Ministerstwo Środowiska.

Jeśli oddający złom nie zechce się wylegitymować, nie będzie wolno przyjąć od niego złomu. Jeśli prowadzący skup złamie te przepisy, grozić mu będzie grzywna lub areszt. Ma być też zobowiązany do przechowywania formularzy przez 5 lat.

Proponowane przepisy nie dotyczą osób zbierających metalowe opakowania po produktach spożywczych i napojach, czyli m.in. puszki.

Nowela ustawy była reakcją na kradzieże metalu, m.in. szyn kolejowych i pokryw studzienek kanalizacyjnych.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o odpadach. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Włodzimierz Łęcki.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o rolnictwie ekologicznym.

Rozwiązania przyjęte w uchwalonej przez Sejm ustawie z przedłożenia rządowego przedstawiła wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Celem rozpatrywanego aktu prawnego jest dostosowanie polskiego ustawodawstwa do regulacji wspólnotowych w zakresie produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rolnictwa ekologicznego. Zagadnienia te zostały uregulowane w Unii Europejskiej w szeregu rozporządzeń wydanych zarówno przez Radę, jak i przez Komisję Europejską, przy czym podstawowe znaczenie ma rozporządzenie Rady nr 2092/91/EWG z 24 czerwca 1991 roku w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych.

Rozporządzenie, zgodnie z art. 249 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ma zasięg ogólny, obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. W wypadku niektórych rozporządzeń państwa członkowskie są obowiązane do stworzenia odpowiednich warunków prawno-instytucjonalnych, dzięki którym będzie możliwe stosowanie rozporządzenia.

Opiniowana ustawa dotyczy tych kwestii, które nie zostały określone w rozporządzeniach unijnych albo zostały w nich uregulowane jedynie ogólnie.

Zgodnie z opiniowanym aktem prawnym pojawiające się w nim pojęcie "producent" jest tożsame z pojęciem "podmiot gospodarczy", zdefiniowanym w rozporządzeniu nr 2092/91/EWG jako "każda osoba fizyczna lub prawna, która produkuje, przygotowuje lub przywozi z państw trzecich w celu późniejszego obrotu produkty określone w rozporządzeniu lub wprowadza do obrotu takie produkty".

Opiniowana ustawa określa organy kompetentne w sprawach kontroli i certyfikacji w rolnictwie ekologicznym (minister właściwy do spraw rolnictwa, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, upoważnione jednostki certyfikujące) oraz zakres ich uprawnień. Ponadto nakłada ona na upoważnione jednostki certyfikujące obowiązek przekazywania danych o producentach w wyznaczonych terminach, określa środki ochrony roślin, nawozy oraz środki poprawiające właściwości gleby, które będą kwalifikowane do stosowania w rolnictwie ekologicznym, a także zawiera przepisy karne.

Ze względu na fakt, że opiniowany akt prawny uchyla ustawę z 16 marca 2001 roku o rolnictwie ekologicznym, powstała konieczność uregulowania kwestii intertemporalnych i zamieszczenia w nim przepisów przejściowych. Na ich podstawie zostanie zachowana ważność: wydanych dotychczas certyfikatów zgodności (do dnia upływu ich ważności), oznakowania produktów rolnictwa ekologicznego (będą one mogły znajdować się w obrocie do dnia upływu terminu ich ważności) oraz upoważnień wydanych jednostkom certyfikującym oraz nadanych im numerów identyfikacyjnych (do końca 2004 roku).

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska poparła jedną poprawkę, dotyczącą użytej w ustawie terminologii. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o rolnictwie ekologicznym wybrano senatora Franciszka Bachledę-Księdzularza.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o substancjach zubożających warstwę ozonową.

Senatorowie wysłuchali opinii wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztofa Krystowskiego, a także informacji towarzyszących mu przedstawicieli resortu - naczelnik wydziału Wiesławy Bogutyn i głównego specjalisty Arkadiusza Dzierżanowskiego. Zapoznano ponadto się z uwagami biura legislacyjnego

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Projekt ustawy określa ramy instytucjonalne i organizacyjne, niezbędne do wykonywania zadań nałożonych przez prawo Unii Europejskiej w zakresie ochrony warstwy ozonowej. Przepisy unijne nakładają na państwa członkowskie obowiązek wyznaczenia kompetentnych organów do przedkładania Komisji Europejskiej wniosków albo sprawozdań dotyczących substancji kontrolowanych, wydawania pozwoleń i innych decyzji administracyjnych w zakresie substancji kontrolowanych oraz współuczestniczenia w wydawaniu stosownych rozstrzygnięć przez Komisję Europejską.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska opowiedziała się za wprowadzeniem 16 poprawek do ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator January Bień.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu RP.

W imieniu komisji projekt omówił senator Jerzy Adamski. W posiedzeniu uczestniczył dyrektor generalny Kancelarii Senatu Piotr Miszczuk. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Komisje, zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu projektu w pierwszym czytaniu wprowadziły poprawki do przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały. Na sprawozdawcę podczas posiedzenia plenarnego wybrano senatora J. Adamskiego.

7 kwietnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w celu rozpatrzenia ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

O rozwiązaniach przyjętych w ustawie sejmowej, którą uchwalono z przedłożenia rządowego, poinformowała wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk. Wysłuchano także opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Określono w niej zadania i właściwość jednostek organizacyjnych oraz organów w zakresie organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, wynikające z przepisów Unii Europejskiej.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do omawianej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym zmierzającym do dostosowania polskich regulacji prawnych do przepisów unijnych była ustawa o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ustawę, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju Jerzy Pilarczyk. Swoje uwagi zgłosiło ponadto biuro legislacyjne.

W rozpatrywanej ustawie ustanowiono m.in. system zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie wytwarzania pasz leczniczych oraz zasady wydawania zezwoleń przez wojewódzkich lekarzy weterynarii.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poparła sejmową nowelizację. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Janusz Bargieł.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o klasyfikacji drewna surowego nieobrobionego.

Z zapisami przyjętymi przez Sejm na podstawie projektu rządowego zapoznał senatorów wiceminister środowiska Andrzej Mizgajski. Szczegółowe uwagi przedstawiło biuro legislacyjne.

Projektowana ustawa ma na celu implementację dyrektywy nakazującej państwom członkowskim wprowadzenie oficjalnych klasyfikacji, które będą stanowić ujednolicony system oznaczeń i będą mogły być wykorzystane w obrocie handlowym drewnem nieobrobionym.

W głosowaniu senatorowie zaproponowali Izbie wprowadzenie jednej poprawki do ustawy o klasyfikacji drewna surowego nieobrobionego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Bargieła.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywała kolejną ustawę dostosowawczą - ustawę o rolnictwie ekologicznym.

Po zapoznaniu się informacjami wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyka oraz z opinią biura legislacyjnego w głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy sejmowej. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator J. Bargieł.

Wątpliwości komisji nie wzbudziła również ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska. Po wysłuchaniu informacji wiceministra środowiska A. Mizgajskiego, zapoznaniu się z opinią biura legislacyjnego oraz krótkiej dyskusji Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w głosowaniu opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Zbigniewa Zychowicza.

Takie samo stanowisko przyjęto w sprawie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową. Z upoważnienia rządu ustawę rekomendowała wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Irena Herbst. Wysłuchano także przedstawiciela biura legislacyjnego. Ustalono, że przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy zaproponuje Izbie w imieniu komisji senator Z. Zychowicz.

Ponadto senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

Zawarte niej przepisy przedstawił sekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

W rozpatrywanym akcie znowelizowano 103 ustawy oraz uchylono 6 ustaw. Część nowelizacji sprowadza się wyłącznie do dodania do ustaw nowelizowanych odnośnika, określającego, jakie dyrektywy Wspólnot Europejskich są wdrażane ich przepisami, w pozostałej części natomiast dokonano zmian o różnym charakterze, w większości wynikających z potrzeby dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej.

Senatorowie postanowili podjąć decyzję w sprawie rozpatrywanej ustawy na kolejnym posiedzeniu, 13 kwietnia br.

Następnie przystąpiono do prac nad ustawą o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej.

Rozwiązania zawarte w ustawie uchwalonej z przedłożenia rządowego zarekomendował zastępca głównego inspektora sanitarnego Seweryn Jurgielaniec. Ponadto zapoznano się ze szczegółowymi uwagami biura legislacyjnego.

Intencją ustawy było usystematyzowanie regulacji prawnych związanych z wyrobami stosowanymi w medycynie weterynaryjnej oraz dokonanie transpozycji do polskiego prawodawstwa dyrektywy Rady 84/539/EWG z 17 września 1984 roku w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do sprzętu elektromedycznego stosowanego w medycynie lub weterynarii. W tym celu w ustawie określono procedurę wprowadzenia do obrotu i do używania wyrobów stosowanych w medycynie weterynaryjnej, zasady nadzoru nad ich wprowadzaniem do obrotu i do używania oraz sposób prowadzenia rejestru tych wyrobów i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i używania.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki do ustawy o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej. Jak zdecydowano, potrzebę jej wprowadzenia uzasadni podczas posiedzenia plenarnego senator Andrzej Wielowieyski.

O potrzebie wprowadzenia zmian zdecydowano również w wypadku kolejnej rozpatrywanej ustawy - ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali wiceminister zdrowia Ewy Kralkowskiej oraz wicedyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w tym resorcie Romana Danielewicza. Zapoznali się także z opiniami przedstawicielek Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych Marii Brzezińskiej i Hanny Gutkowskiej.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do sejmowej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Wielowieyskiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o bezpieczeństwie morskim oraz o zmianie niektórych innych ustaw w związku z wdrażaniem przepisów prawa Unii Europejskiej.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy sejmowej rekomendował wiceminister infrastruktury Witold Górski. O przyjętych w niej rozwiązaniach wypowiadał się także dyrektor Departamentu Żeglugi Morskiej i Śródlądowej w tym resorcie Jerzy Miszczuk. Swoją opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, zawierającym przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

W celu implementacji dyrektyw unijnych w ustawie przewidziano m.in. wprowadzenie obowiązku przedkładania kapitanowi portu formularza ewidencyjnego zawierającego informację o ładunku i pasażerach znajdujących się na pokładzie, obowiązku liczenia i rejestracji pasażerów oraz prowadzenia systemów rejestracji pasażerów oraz prowadzenia systemów rejestracji wraz z określeniem sankcji karnych za niedopełnienie tych obowiązków, a także zmiany w zakresie uznawania kwalifikacji oraz ośrodków szkoleniowych.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Następnie rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Senatorowie wysłuchali rekomendacji przedstawiciela rządu - wiceministra infrastruktury W. Górskiego. Zapoznali się także z opinią biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Jej cel stanowiło dostosowanie prawa polskiego do obowiązujących przepisów prawa Unii Europejskiej m.in. w zakresie definicji pojazdu specjalnego i ciągnika samochodowego, stosowania wymogu montowania ograniczników prędkości, umieszczenia znaku wyróżniającego państwa na tablicy rejestracyjnej oraz uznawania świadectw homologacji wydanych przez właściwe organy państw członkowskich UE.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem 10 poprawek do sejmowej nowelizacji. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Z. Zychowicz.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o wyposażeniu morskim.

Rozwiązania przyjęte w ustawie sejmowej omówił wiceminister infrastruktury W. Górski. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

Ustawa, która jest projektem rządowym, zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. W sposób całościowy reguluje obowiązki i procedury związane z wprowadzeniem do obrotu i umieszczaniem na pokładzie statków wyposażenia morskiego objętego procedurą oceny zgodności.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Zychowicza.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Rozwiązania przyjęte w ustawie sejmowej, która jest projektem rządowym, zarekomendowała senatorom wiceminister finansów Elżbieta Mucha. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustawa zawierała przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Jej celem była harmonizacja polskich przepisów podatkowych z regulacjami unijnymi, m.in. umożliwienie, aby przychody (dochody) z oszczędności wypłaconych w jednym państwie członkowskim UE na rzecz faktycznych odbiorców będących osobami fizycznymi, mających miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, w państwie, z którym Wspólnota Europejska zawarła umowę o opodatkowaniu przychodów (dochodów) z oszczędności, a także na terytoriach zależnych i stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, zostały poddane efektywnemu opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o niektórych zabezpieczeniach finansowych.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez dyrektora Departamentu Instytucji Finansowych w Ministerstwie Finansów Bartosza Drabikowskiego. Wysłuchano także uwag biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem ustawy sejmowej bez poprawek. Ustalono, że stanowisko w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator M. Mietła.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o Narodowym Planie Rozwoju.

Ustawę omówiła wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krystyna Gurbiel. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.

Senatorowie wysłuchali rekomendacji zapisów sejmowych udzielonej przez wiceministra środowiska Andrzeja Mizgajskiego. Na temat nowelizacji sejmowej wypowiadał się także wicedyrektor departamentu w tym resorcie Zbigniew Kamiński. Ponadto zapoznano się z uwagami biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że postulowaną zmianę zarekomenduje Izbie senator Franciszek Bobrowski.

* * *

Na swoim posiedzeniu zebrała się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury w celu rozpatrzenia ustawy o wyposażeniu morskim.

Senatorowie zapoznali się z opinią o ustawie sejmowej, którą przedstawił wiceminister infrastruktury Witold Górski. Wysłuchano także uwag szczegółowych Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do omawianej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senator Czesławę Christową.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz o zmianie niektórych innych ustaw w związku z wdrażaniem przepisów prawa Unii Europejskiej. Jej zapisy rekomendował senatorom wiceminister infrastruktury W. Górski. Propozycje poprawek przedstawiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu postanowiono zarekomendować Senatowi wprowadzenie 30 zmian do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, ż postulowane poprawki zarekomenduje Izbie senator Cz. Christowa.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zawarte w niej rozwiązania przedstawił wiceminister infrastruktury W. Górski. Uwagi do nowelizacji zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Kazimierz Drożdż.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Rozwiązania zaproponowane w ustawie, która była projektem rządowym, omówił wiceminister infrastruktury Maciej Leśny. Wysłuchano także szczegółowych uwag biura legislacyjnego.

Uchwalona przez Sejm ustawa stanowi akt prawny, wobec którego Rada Ministrów zadeklarowała, iż ma on na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. W ustawie dodano do ustawy nowelizowanej przepisy dotyczące warunków zapewnienia interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podczas rozpatrywania projektu w Sejmie w drugim czytaniu zostały zgłoszone poprawki dotyczące problematyki finansowania transportu kolejowego, straży ochrony kolei oraz zachowania w mocy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy z 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym, uchylonej przez ustawę nowelizowaną.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem 2 zmian do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Włodzimierza Łęckiego.

8 kwietnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu rozpatrzenia ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Senatorowie wysłuchali rekomendacji ustawy, którą przedstawiła wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem 5 poprawek do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o wyrobach stosowanych w medycynie weterynaryjnej. Zapisy przyjęte przez Sejm omówił i uzasadnił zastępca głównego inspektora sanitarnego Seweryn Jurgielaniec. Ponadto wysłuchano uwag biura legislacyjnego.

W przyjętym stanowisku Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Postanowiono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Bartos.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o rolnictwie ekologicznym. Na temat zapisów przyjętych w omawianym projekcie mówił podczas posiedzenia wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu senatorowie postanowili zarekomendować Izbie wprowadzenie jednej poprawki do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Uzgodniono, że jej przyjęcie zaproponuje podczas posiedzenia plenarnego senator Marian Kozłowski.

Jedną poprawkę zaproponowano również do ustawy o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt. W tej części posiedzenia uczestniczył wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk, który rekomendował senatorom przyjęte w nowelizacji zapisy. Ponadto wysłuchano opinii biura legislacyjnego.

W dyskusji kontrowersje budziło zastrzeżenie biura legislacyjnego dotyczące art. 44i w ust. 1 oraz art. 44k w ust. 6 pkt 3. W opinii biura, posłużono się tam niewłaściwą terminologią, uprawniając wojewodę do wydawania rozporządzeń. Jak stwierdzono, w świetle obowiązującej konstytucji oraz stosowanej w praktyce jej wykładni ustawa może uprawniać wojewodę do wydawania aktów prawa miejscowego. Z ustawy o administracji rządowej w województwie w art. 40 ust. 1 wynika, że akty prawa miejscowego stanowione przez wojewodę mogą mieć na przykład formę rozporządzenia porządkowego.

Z tą opinią nie zgodził się resort rolnictwa. W związku z tym przewodniczący komisji senator Jerzy Pieniążek postanowił wystąpić o opinię w tej sprawie do niezależnego eksperta, by ewentualnie zgłosić tę poprawkę podczas posiedzenia plenarnego.

Senatorowie ustalili, że zaakceptowaną przez komisję zmianę do ustawy o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt zarekomenduje Izbie senator Krzysztof Borkowski.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono ustawę o klasyfikacji drewna surowego nieobrobionego.

Rozwiązania przyjęte w rozpatrywanej ustawie omówił wiceminister środowiska Andrzej Mizgajski. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Sławomira Izdebskiego.

13 kwietnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia kontynuowała rozpatrywanie ustawy o wyrobach medycznych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 6 kwietnia br.

W dyskusji na temat ustawy sejmowej wzięli udział wiceminister zdrowia Wiktor Masłowski, Marian Nowicki z Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Jakub Gołąb z Polskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED, ekspert dr Waldemar Wierzba, Paulina Skowrońska z POLFARMED oraz dyrektor Józef Jakubiec z Izby Producentów i Dystrybutorów Diagnostyki Laboratoryjnej.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 25 poprawek do ustawy o wyrobach medycznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych:

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym

A. AKCJA LETNIA

1. (nr wniosku 64) Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Dolińskiej w Niemodlinie - organizacja na terenie Polski kolonii letnich dla dzieci pochodzenia polskiego z Doliny, na Ukrainie - 13 250 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 13 250 zł.

2. (nr wniosku 76) Stowarzyszenie "Mazurskie Centrum Żeglarstwa" w Giżycku - Żeglarski Tydzień Polonii - Mazury 2004 - 21 030 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 16 830 zł.

3. (nr wniosku 99) Caritas Polska w Warszawie - "Zrozumieć jedność" - wypoczynek dla dzieci i młodzieży polonijnej 2004 - 1 500 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 300 000 zł.

4. (nr wniosku 122) Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich we Wrocławiu - kolonie letnie dla 45 dzieci polskich z Ukrainy - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 20 000 zł.

5. (nr wniosku 126) Caritas Diecezji Płockiej w Płocku - wypoczynek letni połączony z programem "Poznaj moją Ojczyznę" dla dzieci ze środowisk polonijnych Litwy, Białorusi, Rosji i Ukrainy - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 144) Stowarzyszenie Obywatelskie "Dom Polski" w Warszawie - doroczne studium wakacyjne młodzieży akademickiej z Białorusi pochodzenia polskiego -
37 880 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. (nr wniosku 151) Międzyszkolny Klub Jeździecki "Cwał" w Radomiu - organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z Polski oraz dla dzieci i młodzieży narodowości polskiej z Łotwy - 16 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

8. (nr wniosku 174) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie - kolonie letnie leczniczo-wypoczynkowe 2004 roku w Polsce - 141 595 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

9. (nr wniosku 175) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie - kolonie letnie leczniczo-wypoczynkowe 2004 roku w Polsce - 141 595 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 50 000 zł (wypoczynek dla 100 dzieci polskiego pochodzenia).

10. (nr wniosku 184) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - dofinansowanie organizacji kolonii i pobytów dzieci i młodzieży polonijnej w Polsce (w ramach programu pomocy oświatowej poza granicami kraju dla wszystkich poziomów nauczania języka polskiego) - 246 170 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 116 063 zł.

B. KULTURA

11. (nr wniosku 131) Stowarzyszenie Sympatyków Collegium Cantorum Chóru Akademickiego Politechniki Częstochowskiej - "Polacy Polakom" - tournee koncertowe Argentyna - Urugwaj - 90 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 35 000 zł.

12. (nr wniosku 164) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - wykonanie prac konserwatorskich przy nagrobku generała Kazimierza Małachowskiego we Francji - 45 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

13. (nr wniosku 171) Stowarzyszenie "Region Leszno w Europie" w Lesznie - uroczystości z okazji przystąpienia Polski do Unii Europejskiej - 8000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 173) Stowarzyszenie "Międzynarodowe Targi Chleba" w Jaworze - VII Międzynarodowe Targi Chleba - 43 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

15. (nr wniosku 182) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - dofinansowanie działalności Fundacji Dziedzictwa Polskiego w Afryce Południowej (w ramach programu wspieranie polskiej kultury poza granicami kraju) - 34 482 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

C. ZADANIA WYDAWNICZE

16. (nr wniosku 77) Wschodnia Fundacja Kultury "Akcent" w Lublinie - kontynuacja projektu: "Polacy za granicą - polskie rodowody, polskie znaki zapytania" - 77 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

17. (nr wniosku 123) Oficyna Wydawnicza Kucharski - wydanie III i IV tomu 5-tomowej encyklopedii polskiej emigracji i Polonii - 80 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

18. (nr wniosku 177) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - edycja "Przeglądu Wschodniego" - 54 022 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

19. (nr wniosku 178) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - dofinansowanie wydania książki "O ostatnich latach życia Stanisława K. Ostrowskiego", autorstwa E. Grabskiej - 9125 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

20. (nr wniosku 179) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - wydanie książki "Działalność edukacyjna Śląskiego Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Wyznania na Śląsku" autorstwa Anieli Różańskiej - 4600 zł

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

D. POMOC CHARYTATYWNA

21. (nr wniosku 3) Fundacja "Polonia" w Warszawie - program leczenia polskich dzieci ze Wschodu "Ratujmy życie" - 768 990 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

22. (nr wniosku 100) Caritas Polska w Warszawie - dożywianie dzieci w polskich przedszkolach na Litwie w rejonie solecznickim i święciańskim - 166 397 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

23. (nr wniosku 170) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku - akcja ratowania zdrowia i życia dzieci polskiego pochodzenia z Republiki Białorusi - 54 000 zł.

Komisja zaopiniowała pozytywnie na kwotę 40 000 zł.

24. (nr wniosku 183) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - pobyt 42-osobowej grupy sybiraków z RPA w Polsce (w ramach programu pomocy charytatywnej) - 183 908 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

E. WSPIERANIE ORGANIZACJI POLONIJNYCH

25. (nr wniosku 133) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie - dofinansowanie kosztów utrzymania lokalu Biblioteki Polskiej w Brukseli w 2004 roku - 54 884 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 44 420 zł.

F. VARIA

26. (nr wniosku 4 ) Fundacja "Polonia" w Warszawie - szkolenia komputerowe dla Polonii ze Wschodu - 97 276 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

27. (nr wniosku 78) Fundacja "Polonia" w Warszawie - zintegrowany internetowy system komunikacji z Polonią - 479 058 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

28. (nr wniosku 180) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie - XII Międzynarodowe Biegi Młodych Olimpijczyków - 35 599 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 29 224 zł.

29. (nr wniosku 181) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie - warsztaty plastyczne "Widzieć więcej" - 33 900 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

30. (nr wniosku 185) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie - dofinansowanie XVI Międzynarodowego Festiwalu Kultury Polskiej na Litwie "Kwiaty Polskie 2004" - 125 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 105 000 zł.

II. Sprawy różne

  1. Prośba prezesa Fundacji "Semper Polonia" o przyznanie dotacji w wysokości 1 230 596 zł na realizację programu stypendialno-stażowego dla studentów polskiego pochodzenia studiujących w krajach swojego zamieszkania w 2004 roku w semestrze jesiennym roku akademickiego 2004/05.
  2. Prośba prezesa Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o wprowadzenie korekt i uzupełnień do aneksu nr 1 do umowy nr 10 z 17 lutego 2004 r. (pismo nr I-35/2004 z 1 kwietnia 2004 r.)

Komisja prośby te zaopiniowała pozytywnie.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zakończyli prace nad ustawą o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 7 kwietnia 2004 r.

Podczas posiedzenia w imieniu rządu głos zabierał sekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie ponad 60 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej, zbieżnych w większości z sugestiami zawartymi w opinii senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Genowefa Grabowska.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment