Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Z prac komisji senackich

1 marca 2004 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury zapoznali się z aktualną sytuacją i najbliższymi zamierzeniami przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna.

Informację na ten temat przedstawili prezes Zarządu PKP SA Maciej Męclewski i członek zarządu tej firmy Janusz Lach. Ponadto wysłuchano wystąpienia wiceministra infrastruktury Maciej Leśnego.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowali rozpatrywanie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.

Po zapoznaniu się z informacją Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu i wysłuchaniu wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Darii Oleszczuk w głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. W opinii komisji ustawa przyczyni się do wdrożenia odpowiednich przepisów unijnych i stworzy szansę zarówno polskim rolnikom, jak i przetwórcom na skorzystanie ze środków funduszy europejskich.

Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Józef Dziemdziela.

* * *

Na swoim posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o podatku od towarów i usług. W kolejnych głosowaniach rozpatrzono 54 poprawki, z których 28 uzyskało akceptację komisji. Przyjęte zmiany miały na celu przede wszystkim dostosowanie ustawy do dyrektyw unijnych. Część poprawek miała charakter techniczno-legislacyjny, inne zmierzały do uporządkowania przepisów ustawy.

Najwięcej kontrowersji wywołała poprawka dotycząca obniżenia z 22% do 7% podatku VAT na aromatyzowany cukier, kakao, czekoladę, herbatę, kawę, przyprawy, wody mineralne oraz suchary. Wprowadzenie tej poprawki oznaczałoby obniżkę cen wyrobów cukierniczych, ale zdaniem wiceminister finansów Elżbiety Muchy, obecnej na posiedzeniu, przyczyniłoby się do zmniejszenia wpływów budżetowych mniej więcej o 1 mld 350 mln zł. Dlatego - podkreśliła wiceminister - rząd jest przeciwny przyjęciu tej poprawki.

Senatorowie opowiedzieli się też za przywróceniem 22-procentowej stawki VAT na wyroby rękodzieła ludowego. Sejm zdecydował o objęciu tych wyrobów obniżoną, 7-procentową stawką.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się przeciw wprowadzeniu do ustawy o VAT definicji budownictwa społecznego, co powodowałoby objęcie 7-procentową stawką podatku materiałów budowlanych wykorzystywanych w budownictwie społecznym. Autorem tej poprawki był senator Krzysztof Jurgiel. Inną poprawkę, zmierzającą do wprowadzenia tej definicji, zgłosił senator Bogusław Mąsior. Po uwagach wiceminister E. Muchy wycofał ją jednak do skorygowania. Zapowiedział, że złoży ją na posiedzeniu plenarnym Senatu.

Ustalono, że sprawozdanie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie ustawy o podatku od towarów i usług złoży Izbie senator Genowefa Ferenc.

4 marca 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych:

I Wnioski o charakterze programowym

OŚWIATA

1. (nr wniosku 30) Fundacja na Rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku - pomoc socjalna osobom polskiego pochodzenia z Białorusi studiującym na uczelniach w województwie podlaskim - 20 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 20 600 zł.

2. (nr wniosku 46) Fundacja Semper Polonia w Warszawie - Polonijno-Szkolne Kluby Olimpijczyka - 211 920 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 100 000 zł.

3. (nr wniosku 47) Fundacja Semper Polonia w Warszawie - program stypendialno-stażowy dla studentów polskiego pochodzenia studiujących w krajach swojego zamieszkania w 2004 roku - 2 918 708 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 1 230 596 zł.

4. (nr wniosku 72) Fundacja Semper Polonia w Warszawie - program "Ex Libris Polonia" - 2 087 449 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 1 200 000 zł.

5. (nr wniosku 101) Fundacja Semper Polonia w Warszawie - program "Szansa dla maturzystów" - 123 860 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 59 875 zł..

6. (nr wniosku 108) Fundacja Semper Polonia w Warszawie - program "Absolwent" - 46 952 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. (nr wniosku 50) Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie w Warszawie - wspieranie szkolnictwa i nauczania języka polskiego - 700 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 400 000 zł.

8. (nr wniosku 51) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie - pomoc katedrom polonistyki i lektoratom języka polskiego - 400 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 200 000 zł.

9. (nr wniosku 54) Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie w Warszawie - wspieranie aktywności obywatelskiej Polaków w środowiskach lokalnych i krajach ich zamieszkania - 500 000 zł .

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 350 000 zł.

10. (nr wniosku 68) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program pomocy oświatowej poza granicami kraju dla wszystkich poziomów nauczania języka polskiego - 5 093 605 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 5 013 145 zł.

11. (nr wniosku 97) Towarzystwo Mokotowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Warszawie - Uniwersytet Letni - Drohiczyn 2004 - upowszechnianie nauki i kultury polskiej - rola nauki w życiu seniora - 24 075 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

12. (nr wniosku 106) Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych Pro-Akademia w Łodzi - letnia szkoła języka polskiego, połączona z praktykami zawodowymi w Łodzi dla młodzieży studenckiej pochodzenia polskiego z Rosji - 58 224 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 40 000 zł.

AKCJA LETNIA

13. (nr wniosku 21) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie - kolonia wielkanocna 2004 w Polsce - 83 055 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

14. (nr wniosku 43) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie - kolonie letnie leczniczo-wypoczynkowe 2004 w Polsce - 166 110 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

15. (nr wniosku 44) Towarzystwo Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego w Warszawie - kolonie letnie leczniczo-wypoczynkowe 2004 w Polsce - 166 110 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

16. (nr wniosku 65) Stowarzyszenie Parafiada w Warszawie - Finały XVI Międzynarodowej Parafiady Dzieci i Młodzieży (uczestnictwo Polaków ze Wschodu) - 180 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 150 000 zł.

17. (nr wniosku 66) Stowarzyszenie Parafiada w Warszawie - letnie obozy integracyjne dla dzieci i młodzieży polskiej i polonijnej z elementami nauki języka polskiego, geografii, historii i kultury - 267 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 150 000 zł.

18. (nr wniosku 73) Caritas Archidiecezji Wrocławskiej we Wrocławiu - organizowanie kolonii letnich dla dzieci i młodzieży z polskich rodzin, mieszkających na Ukrainie, Litwie i Białorusi w Sulistrowiczkach - 38 000 zł

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 38 000 zł.

19. (nr wniosku 75) Stowarzyszenie Przyjaciół Polaków na Wschodzie w Tarnobrzegu - organizacja pobytu o charakterze poznawczo-wypoczynkowym dla dzieci polskich z Białorusi - 15 080 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 15 080 zł.

20. (nr wniosku 95) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie - organizacja trzech turnusów sanatoryjno-rehabilitacyjnych dla chorych dzieci polskich z Białorusi, Litwy i Ukrainy, połączonych z edukacją na temat profilaktyki i leczenia niepełnosprawności - 126 999 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 113 499 zł.

21. (nr wniosku 96) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie - organizacja trzech turnusów sanatoryjno-rehabilitacyjnych dla chorych osób dorosłych i kombatantów polskich z Białorusi, Litwy i Ukrainy, połączonych z edukacją na temat profilaktyki i leczenia niepełnosprawności - 120 928 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 67 809 zł.

KULTURA

22. (nr wniosku 52) Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie w Warszawie - wspieranie aktywności kulturalnej Polaków na Wschodzie oraz promowanie kultury polskiej w środowiskach ich zamieszkania - na kwotę 900 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 600 000 zł.

23. (nr wniosku 53) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie - dokumentowanie śladów obecności Polaków na Wschodzie - na kwotę 800 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 500 000 zł.

24. (nr wniosku 69) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania polskiej kultury poza granicami kraju - 3 367 723 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 2 300 000 zł.

25. (nr wniosku 82) Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych i Obecnych Ojcowizna w Węgorzewie - dofinansowanie udziału polskich zespołów tanecznych z Rosji, Białorusi, Ukrainy, Łotwy i Litwy (w warsztatach tanecznych) - 17 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 17 000 zł.

26. (nr wniosku 83) Towarzystwo Ratowania Dziedzictwa Kulturowego Kresów Dawnych i Obecnych Ojcowizna w Węgorzewie - dofinansowanie udziału polskich twórców i zespołów folklorystycznych ze Wschodu w XXVII Międzynarodowym Jarmarku Folkloru w Węgorzewie - 35 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 35 000 zł.

27. (nr wniosku 107) Warszawska Fundacja Kultury w Warszawie - konserwacja dzieł sztuki, rękopisów i dokumentów znajdujących się w zbiorach Biblioteki Polskiej w Paryżu - 329 090 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 150 000 zł.

ZADANIA WYDAWNICZE

28. (nr wniosku 58) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie - serwis informacyjny dla redakcji i organizacji polskich - 320 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 200 000 zł.

29. (nr wniosku 79) Fundacja Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - wydanie i kolportaż kwartalnika dla środowisk polskich i polonijnych w świecie "Nasza Rota" (numery: 1/2004, 2/2004, 3/2004 i 4/2004) - 184 620 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 120 000 zł.

30. (nr wniosku 92) Stowarzyszenie ROTA w Lublinie - wydanie i kolportaż kwartalnika dla środowisk polskich i polonijnych w świecie "Polska ROTA" (numery: 1/2 2004, 3/2004, 4/2004) - 178 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

31. (nr wniosku 88) Lubelski Klub Polonijny w Lublinie - edycja numeru specjalnego dwumiesięcznika "Forum Polonijne" z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 - 30 790 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 25 000 zł.

POMOC CHARYTATYWNA

32. (nr wniosku 28) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku - pomoc humanitarna dla dzieci polskiego pochodzenia z rodzin wielodzietnych i ubogich, dzieci niepełnosprawnych, sierot i półsierot - 39 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 30 000 zł.

33. (nr wniosku 38) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program pomocy charytatywnej - pomoc dla polskich środowisk na Wschodzie - 2 869 729 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 2 482 373 zł.

34. (nr wniosku 56) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie - pomoc charytatywna dla osób i organizacji polskich - 650 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 400 000 zł.

35. (nr wniosku 89) Polska Misja Medyczna w Krakowie - mobilne ambulatoria medyczne - pomoc medyczna dla Polaków mieszkających w Rumunii i Mołdawii. Profilaktyka przeciwpróchnicowa u dzieci na Bukowinie - 158 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 58 000 zł.

36. (nr wniosku 90) Caritas Ordynariatu Polowego WP w Warszawie - zorganizowanie i przesłanie paczek żywnościowych dla dzieci z polskich rodzin na Ukrainie przed świętami: Wielkanoc 2004 i Boże Narodzenie 2004 - 40 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 40 000 zł.

37. (nr wniosku 93) Polska Misja Medyczna w Krakowie - Polska Misja Medyczna na Ałtaju - pomoc medyczna dla Polaków mieszkających w Republice Ałtajskiej i Kraju Ałtajskim - 91 300 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

WSPIERANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

38. (nr wniosku 40) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania przedsiębiorczości w środowiskach polonijnych - 617 138 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 556 218 zł.

39. (nr wniosku 57) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie - wspieranie aktywności gospodarczej Polaków na Wschodzie - 1 500 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 500 000 zł.

40. (nr wniosku 106) Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych Pro-Akademia w Łodzi - współpraca z Polonią w ramach Polonijnego Programu Promocji Polskiej Marki - 29 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

VARIA

41. (nr wniosku 118) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - obchody Dnia Polonii i Polaków za Granicą oraz uroczystości związane z uchwaleniem Konstytucji 3 Maja i wejściem Polski do Unii Europejskiej - 276 207 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 276 207 zł.

42. (nr wniosku 119) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie - program wspierania polskiej kultury poza granicami kraju - koncerty z okazji Dnia Polonii na Ukrainie, Mołdawii, Rumunii - 34 483 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 34 483 zł.

II. Wnioski na zadania inwestycyjne realizowane przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska"

Zadania kontynuowane:

1. (nr wniosku 19) Budowa ogrodzenia terenu Szkoły Polskiej w Grodnie, na Białorusi - 98 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 98 400 zł.

Zadania nowo rozpoczynane:

2. (nr wniosku 20) Roboty wykończeniowe w Domu Polskim w Gobernador Roca Misiones, w Argentynie - 80 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 80 000 zł.

3. (nr wniosku 21) Dokończenie budowy Domu Polskiego w Obera Misiones, w Argentynie -115 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

4. (nr wniosku 22) Rozbudowa Domu Polskiego w Santo Angelo, w Brazylii - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 100 000 zł.

5. (nr wniosku 23) Budowa Polonijnego Centrum Kultury w Agnia Branca (Orzeł Biały) w Brazylii - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 100 000 zł.

6. (nr wniosku 24) Remont Domu Polskiego w Baranowiczach, na Białorusi - 66 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 66 000 zł.

7. (nr wniosku 25) Przebudowa zakupionego budynku na dom polski z częścią oświatową w Oszmianach, na Białorusi - 450 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

8. (nr wniosku 26) Remont Domu Polskiego "Reduta" w Nieświeżu, na Białorusi - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 30 000 zł.

9. (nr wniosku 27) Roboty wykończeniowo-instalacyjne w Domu Polskim w Wojstomiu, na Białorusi - 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 10 000 zł.

10. (nr wniosku 28) Wykup Domu Polskiego w Witebsku, na Białorusi - 100 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

11. (nr wniosku 29) Remont i wyposażenie Domu Polskiego w Karwinie, w Czechach - 68 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 68 000 zł.

12. (nr wniosku 30) Remont i wyposażenie Domu Polskiego w Bohuminie, w Czechach - 10 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 10 000 zł.

13. (nr wniosku 31) Rozbudowa Szkoły Podstawowej w Jekabpilsie, na Łotwie - 800 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

14. (nr wniosku 32) Partycypacja w kosztach dobudowy sali gimnastycznej w Rezekne, na Łotwie - 580 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

15. (nr wniosku 33) Remont Domu Polskiego w Daugavpilsie, na Łotwie - 300 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 300 000 zł.

16. (nr wniosku 34) Zakup obiektu z przeznaczeniem na dom polski w Wierszynie, w Rosji - 60 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 60 000 zł.

17. (nr wniosku 35) Zakup lokalu (obiektu) na szkołę i dom polski w Sankt Petersburgu, w Rosji - 1 500 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

18. (nr wniosku 36) Budowa szkoły z polskim j. nauczania w Szaróweczce i Maćkowcach, na Ukrainie - 400 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

19. (nr wniosku 37) Remont szkoły z polskim językiem nauczania nr 10 we Lwowie, na Ukrainie - 55 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 55 000 zł.

20. (nr wniosku 38) Remont szkoły z polskim j. nauczania nr 24 we Lwowie, na Ukrainie - 90 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 90 000 zł.

21. (nr wniosku 39) Remont Domu Polskiego w Pance, na Ukrainie - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 30 000 zł.

22. (nr wniosku 40) Remont Domu Polskiego z częścią oświatową w Żytomierzu, na Ukrainie - 50 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 50 000 zł.

23. (nr wniosku 41) Remont kościoła w Dobromilu, na Ukrainie - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 30 000 zł.

24. (nr wniosku 42) Remont dachu kościoła w Hołobach, na Ukrainie - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

25. (nr wniosku 43) Zakup budynku z przeznaczeniem na Dom Polski w Samborze, na Ukrainie - 220 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 220 000 zł.

26. (nr wniosku 44) Remont kościoła podominikańskiego w Kamieńcu Podolskim, na Ukrainie - 200 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 200 000 zł.

27. (nr wniosku 45) Budowa wieży ciśnień przy Szkole Polskiej w Gródku Podolskim, na Ukrainie - 70 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 70 000 zł.

28. (nr wniosku 46) Remont klasy polskiej w Szkole Średniej nr 72 w Taszkiencie, w Uzbekistanie - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 20 000 zł.

29. (nr wniosku 47) Zakup i remont obiektu na Dom Polski w Styrczy, na Mołdawii - 80 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 80 000 zł.

30. (nr wniosku 48) Zakup obiektu na dom polski w Rybnicy, na Mołdawii - 60 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 60 000 zł.

31. (nr wniosku 49) Remont Domu Dziecka w Podbrodziu, rej. święciański, na Litwie - 200 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 200 000.

32. (nr wniosku 50) Remont Szkoły Średniej w Podbrodziu, rej. święciański, na Litwie - 96 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 96 500 zł.

33. (nr wniosku 51) Rozbudowa Szkoły Podstawowej w Jęczmieniszkach, rej. wileński, na Litwie - 190 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 190 000 zł.

34. (nr wniosku 52) Rozbudowa Szkoły Podstawowej w Kienach, rej. wileński, na Litwie - 590 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 590 000 zł.

35. (nr wniosku 53) Dobudowa sanitariatów przy Szkole Podstawowej w Korwiu, rej. wileński, na Litwie - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 20 000 zł.

36. (nr wniosku 54) Remont przedszkola w Dziewieniszkach, rej. solecznicki, na Litwie - 54 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 54 500 zł.

37. (nr wniosku 55) Remont Szkoły Średniej w Jaszunach, rej. solecznicki, na Litwie - 140 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 140 000 zł.

38. (nr wniosku 56) Remont Szkoły Podstawowej w Czużekampiach, rej. solecznicki, na Litwie - 200 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

39. (nr wniosku 57) Remont przedszkola w Pałukni, rej. trocki, na Litwie - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 20 000 zł.

40. (nr wniosku 58) Zakup lokalu dla Oddziału ZPL w Kownie, na Litwie - 273 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 273 500 zł.

41. (nr wniosku 59) Remont przedszkola w Czkałowie, w Kazachstanie - 55 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 55 000 zł.

Wniosek inwestycyjny Fundacji na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny:

42. (nr wniosku 60) Adaptacja obiektu na Polski Ośrodek Kulturalno-Oświatowy im. Elizy Orzeszkowej w Grodnie, na Białorusi - 200 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

9 marca 2004 r.

W dniach 9-10 marca 2004 r. w Wałbrzychu odbyło się wyjazdowe posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Posiedzenie zorganizowano we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Przedmiotem posiedzenia były zagadnienia związane z restrukturyzacją finansową publicznych zakładów opieki zdrowotnej i przekształceniami organizacyjnymi samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Działania w tym zakresie podejmowane przez samorząd terytorialny na terenie województwa dolnośląskiego zmierzają w kierunku rozwiązań zawartych w rządowym projekcie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nad którym podjęto prace w Sejmie.

Celem posiedzenia wyjazdowego komisji było zapoznanie się z działalnością niektórych publicznych zakładów opieki zdrowotnej na terenie Dolnego Śląska, będących w procesie przekształceń systemowych. Komisja zapoznała się z wynikami procesu konsolidacji trzech wałbrzyskich szpitali, wizytując: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital im. Biernackiego, SP ZOZ Szpital przy ul. Batorego oraz Specjalistyczny ZOZ nad Matką i Dzieckiem. W wyniku procesu konsolidacji struktura organizacyjna placówek ochrony zdrowia w Wałbrzychu została dostosowana do potrzeb zdrowotnych subregionu wałbrzyskiego, a także obniżono koszty działalności szpitali, które przed restrukturyzacją były trzema niezależnymi jednostkami. Obecnie działalność szpitali nie generuje zadłużenia tych placówek. Nastąpił wzrost przychodów.

9 marca odbyły się obrady plenarne komisji z udziałem wiceministra zdrowia Wiktora Masłowskiego, marszałka województwa dolnośląskiego Henryka Gołębiewskiego, a także posłów z Dolnego Śląska, m. in. Krystyny Herman i Franciszka Franczaka.

W obradach uczestniczyło ponad stu gości reprezentujących samorząd terytorialny wszystkich szczebli, przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia, pracowników ochrony zdrowia oraz przedstawicieli organizacji zawodowych lekarzy i pielęgniarek.

Wiceminister zdrowia W. Masłowski omówił perspektywy pomocy publicznej i restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej w świetle założeń projektu ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Dyrektor Dolnośląskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia we Wrocławiu Andrzej Woźny omówił zadania podejmowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia w okresie przekształceń i restrukturyzacji wałbrzyskich publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Proces restrukturyzacji finansowej i przekształceń organizacyjnych w SP ZOZ Szpital im. Biernackiego oraz SP ZOZ Szpital im. Sokołowskiego w Wałbrzychu przedstawili dyrektorzy tych jednostek - Alicja Daleczko oraz Roman Szełemej.

Wicemarszałek województwa dolnośląskiego Marek Moszczyński omówił sytuację publicznych zakładów opieki zdrowotnej w świetle dotychczasowych działań podejmowanych przez samorząd terytorialny województwa dolnośląskiego

Następnie odbyła się dyskusja z udziałem członków komisji, przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, administracji publicznej, samorządu lekarskiego i pielęgniarskiego.

Ze względu na ograniczenia organizacyjne uczestniczący w posiedzeniu wiceminister zdrowia W. Masłowski nie udzielił wyczerpujących odpowiedzi na niektóre pytania postawione przez uczestników posiedzenia, zarazem zobowiązał się do udzielenia odpowiedzi pisemnej i przesłanie jej do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Komisja zapoznała się z działalnością Zespołu Uzdrowisk Kłodzkich; senatorowie uczestniczący w posiedzeniu wizytowali zakłady lecznicze w Szczawnie-Zdroju i Polanicy-Zdroju.

10 marca komisja zapoznała się z realizacją inwestycji - Specjalistyczne Centrum Medyczne w Polanicy Zdroju. Stopień zaawansowania prac szpitala budowanego od 1984 r. pozwala na rozpoczęcie jego działalności jeszcze w 2004 r. i zakończenie etapu pełnego wyposażania w sprzęt medyczny w 2005 r. Brak decyzji ministra zdrowia o określeniu ostatecznego terminu zakończenia inwestycji oraz wskazania organu właścicielskiego szpitala jest przedmiotem niepokoju członków komisji i przedstawicieli władz wszystkich szczebli samorządu terytorialnego województwa śląskiego.

Odbyte posiedzenie było ważnym etapem przygotowania członków Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia do dalszych prac legislacyjnych nad niezbędnymi zmianami ustawodawczymi w zakresie polityki zdrowotnej państwa w 2004 r. oraz ustawy o uzdrowiskach, która w lutym br. została odrzucona przez Senat i Sejm.

10 marca 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister finansów Elżbieta Sochucka-Roguska oraz dyrektor Departamentu Prawnego w Agencji Nieruchomości Rolnych Jerzy Marczak. Swoje uwagi przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa powstała na podstawie projektu rządowego, wniesionego 7 stycznia 2004 r. Podstawowym jej celem jest pozbawienie Agencji Nieruchomości Rolnych kompetencji w zakresie tworzenia miejsc pracy w związku z restrukturyzacją państwowej gospodarki rolnej oraz wspierania działań mających na celu udzielanie pomocy byłym pracownikom państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i członkom ich rodzin w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych. Intencją projektodawcy było doprowadzenie do sytuacji, w której cały zakres tematyczny związany z udzielaniem pomocy społecznej będą regulowały przepisy wydawane bądź inspirowane przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Sergiusza Plewę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o przewozie koleją towarów niebezpiecznych.

Senatorowie wysłuchali informacji udzielonych przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury: wiceministra Macieja Leśnego, dyrektora Departamentu Kolejowego Wiesława Jarosiewicza oraz naczelnika wydziału Waldemara Niedzielę. Na posiedzeniu obecny był także przedstawiciel Urzędu Transportu Kolejowego. Ponadto zapoznano się ze szczegółowymi uwagami biura legislacyjnego.

Uchwalona przez Sejm ustawa dokonuje transpozycji trzech dyrektyw unijnych (dyrektywy Rady 96/49/WE z 23 lipca 1996 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie kolejowego transportu towarów niebezpiecznych; dyrektywy 96/35/WE z 3 czerwca 19996 r. w sprawie wyznaczania i kwalifikacji zawodowych doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie drogowym, kolejowym i śródlądowym towarów niebezpiecznych oraz dyrektywy 2000/18/WE z 17 kwietnia 2000 r. w sprawie minimalnych wymogów egzaminacyjnych dla doradców do spraw bezpieczeństwa w drogowym, kolejowym i śródlądowym transporcie towarów niebezpiecznych). Ponadto ustawa reguluje w jednym akcie prawnym problematykę przewozu koleją towarów niebezpiecznych.

W toku prac sejmowych wprowadzono do ustawy poprawki, które zmierzają do wdrożenia w ustawie dodatkowo dyrektywy 1999/36/WE z 29 kwietnia 1999 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Lewickiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i ustalenia zasad wzajemnej pomocy w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Algierze dnia 31 stycznia 2000 r.

Z rozwiązaniami przyjętymi w przedmiotowej konwencji zapoznali senatorów wiceminister finansów Elżbieta Mucha oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Finansów Piotr Ogonowski. Pozytywną opinię na temat sejmowej ustawy ratyfikacyjnej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przedmiotowa konwencja jest pierwszym tego typu aktem podpisanym z Algierią, zawiera m.in. zasady opodatkowania dochodów osób wykonujących wolny zawód, dochodów z pracy najemnej, dochodów artystów i sportowców oraz rent i emerytur. Konwencja zawiera także klauzulę równego traktowania, która stanowi, iż obywatele jednego państwa nie będą poddani w drugim państwie opodatkowaniu i związanym z nim obowiązkom, które są bardziej uciążliwe niż opodatkowanie i związane z nim obowiązki, którym są poddani w tych samych okolicznościach obywatele drugiego państwa.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006.

Ustawę sejmową przedstawił i odpowiadał na pytania senatorów wiceminister obrony narodowej Maciej Górski. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do określenia trwałych mechanizmów kształtowania wydatków obronnych, dostosowanych do rozwiązań obowiązujących w tym zakresie w NATO. W tym celu rozpatrywana ustawa sejmowa odchodzi od epizodycznego charakteru nowelizowanej ustawy, która w obowiązującym stanie prawnym dotyczy lat 2001-2006. Ustawa nowelizująca przewiduje, że Rada Ministrów co 2 lata będzie określać szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych, kierując się przy tym głównymi kierunkami rozwoju Sił Zbrojnych określanymi przez Prezydenta RP oraz zobowiązaniami RP przyjętymi w ramach planowania obronnego w NATO. Nowelizacja zakłada, że od 1 stycznia 2004 roku liczebność Sił Zbrojnych nie przekroczy 150 tys. stanowisk etatowych żołnierzy. Daje ministrowi obrony narodowej możliwość wprowadzania na kolejny okres planistyczny (po roku 2006) programu rozwoju Sił Zbrojnych, a także przeznacza corocznie na finansowanie potrzeb obronnych RP wydatki z budżetu państwa w wysokości nie niższej niż 1,95% produktu krajowego brutto z roku poprzedniego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnej z sugestią senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006 przedstawi Izbie senator Władysław Mańkut.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw.

Gośćmi komisji byli dyrektor Departamentu Instytucji Finansowych w Ministerstwie Finansów Bartosz Drabikowski, dyrektor Departamentu Prawnego i członek zarządu Narodowego Banku Polskiego Andrzej Jakubiak, prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz oraz przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Generalnego Inspektora Danych Osobowych i Ministerstwa Sprawiedliwości. Do sejmowej nowelizacji szereg uwag zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja obejmuje szeroki zakres zagadnień, m. in. wprowadzając ustawową regulację nowych zjawisk w systemie bankowym, korygując przepisy pod wpływem doświadczeń wynikających z ich stosowania oraz dokonując dalszej implementacji prawa wspólnotowego.

Do nowych rozwiązań należy uregulowanie tzw. outsourcingu, rachunku powierniczego i sekurytyzacji. Outsourcing oznacza prowadzenie działalności przez bank z wykorzystaniem podmiotów zewnętrznych. Ustawa przewiduje powierzanie przez bank przedsiębiorcy krajowemu lub zagranicznemu, w drodze umowy, wykonywania w imieniu i na rzecz banku pośrednictwa w zakresie określonych czynności bankowych polegającego np. na przyjmowaniu wpłat, dokonywaniu wypłat, zawieraniu umów rachunków bankowych i niektórych umów kredytowych. W nowelizacji przewidziano szereg warunków powierzenia wykonywania tych czynności, m.in. wymóg uzyskania zezwolenia na zawarcie przez bank takiej umowy z przedsiębiorcą zagranicznym, czy też stały nadzór Komisji Nadzoru Bankowego w toku jej realizacji.

Regulacja dotycząca rachunku powierniczego stanowi normatywne uregulowanie praktyki bankowej w tym zakresie funkcjonującej na podstawie zasady swobody umów. Na rachunku powierniczym mogą być gromadzone wyłącznie środki pieniężne powierzone posiadaczowi rachunku przez osobę trzecią na podstawie odrębnej umowy.

Instytucja sekurytyzacji polega na uprawnieniu banku do przeniesienia jednolitych rodzajowo wierzytelności na spółkę kapitałową w celu emisji przez nią papierów wartościowych, których zabezpieczenie stanowią przeniesione (sekurytyzowane) wierzytelności. Rozwiązanie to ma służyć ułatwieniu uzyskania przez banki płynności finansowej.

Ponadto nowelizacja wprowadza szereg innych zmian, wynikających z doświadczeń związanych ze stosowaniem dotychczas obowiązujących przepisów, a także związanych z koniecznością implementacji dyrektyw wspólnotowych.

W dyskusji zastanawiano się m.in. nad propozycją Związku Banków Polskich, dotyczącą przechowywania danych o klientach nawet po zakończeniu ich obsługi, ale za ich zgodą. Dzięki temu oczekiwanie klientów ponownie na kredyt mogłoby być skrócone. Dla przyspieszenia obsługi klientów bankowcy chcieliby także otrzymać prawną możliwość elektronicznego dostępu do baz danych, które pozwalają sprawdzić klienta i jego dokumenty. Przeciwni tym propozycjom byli przedstawiciele GIODO.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej nowelizacji prawa bankowego. Wśród zaaprobowanych przez komisję zmian znalazło się m.in. rozszerzenie zakresu umowy w ramach outsorcingu, umożliwienie zakładania wspólnych rachunków dla kilku jednostek samorządu terytorialnego, a także dodanie przepisu umożliwiającego określenie wysokości skonsolidowanego oprocentowania dla środków zgromadzonych na rachunkach bankowych spółek tworzących podatkową grupę kapitałową.

Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie rozpatrzonej ustawy sejmowej przedstawi na posiedzeniu plenarnym senator Tadeusz Wnuk, wnioskodawca większości zaakceptowanych zmian.

11 marca 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przekazali wiceministrowie rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk i Stanisław Kowalczyk, wiceprezes KRUS Wojciech Kobielski, przedstawiciele ZUS, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a także reprezentanci związków rolniczych, m.in. Związku Zawodowego Rolników "Ojczyzna", Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.

Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada przekazanie nadzoru nad KRUS z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie nadużyć w systemie ubezpieczeń społecznych rolników; stanowi ona jedną z ustaw z planu wicepremiera Jerzego Hausnera.

Posłowie zdecydowali m.in., że rolnicy i ich domownicy będą mogli prowadzić działalność gospodarczą i nadal ubezpieczać się w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Warunkiem jest, aby dochody z tej działalności nie przekraczały 65% przeciętnego wynagrodzenia, a rolnicy i domownicy byli wcześniej ubezpieczeni w KRUS przez 3 lata. Osoby te będą płacić podwójną stawkę ubezpieczenia w KRUS. Oznacza to, że osoba ubezpieczona w KRUS nie może płacić wyższego podatku od działalności gospodarczej niż 2 tys. 528 zł rocznie. Jeśli przekroczy ten próg, przejdzie do ZUS.

Sejm wyeliminował też z KRUS takie nieprawidłowości, jak np. możliwość ubezpieczenia hodowców dżdżownic, rybek akwariowych, kanarków czy rasowych psów lub kotów.

W KRUS mogą się ubezpieczać rolnicy posiadający 1 ha upraw. Posłowie uściślili przy tym rodzaj hodowli i upraw, które mogą być ubezpieczone w tym systemie, jeśli dana osoba nie posiada gruntów rolnych. Do ustawy uchwalono załącznik, który precyzuje powierzchnię upraw szklarniowych oraz liczbę hodowanych zwierząt i sztuk drobiu, a także liczbę zwierząt futerkowych.

Ustawa wprowadza natomiast zmianę w liczebności Rady Rolników, złożonej z osób zasiadających w KRUS, desygnowanych przez organizacje rolnicze. Od 1 stycznia 2005 r. rozpocznie działalność nowa rada, licząca już nie 50, ale 25 osób, powołana na 3 lata. Zmniejszy się też wpływ rady na działalność kasy.

Ustawa ujednolica też system wypłacania odszkodowań w KRUS i w ZUS. Sejm zdecydował, że ustawa wejdzie w życie 2 maja 2004 r., natomiast jej przepisy, m.in. o funduszach emerytalno-rentowych - 1 stycznia 2005 r.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za przyjęciem 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zbieżnych ze zmianami sugerowanymi w opinii biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Sztorca.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo o zgromadzeniach oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek, dyrektor i wicedyrektor departamentu w tym resorcie Marcin Wereszczyński i Andrzej Przemyski, poseł sprawozdawca Bogdan Bujak, ekspert komisji prof. Andrzej Rzepliński oraz reprezentanci Komendy Głównej Policji. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja wprowadza do nowelizowanych ustaw kilka istotnych zmian. Ich wprowadzenie dyktowane było potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w zgromadzeniach, obserwatorom tych zgromadzeń oraz mieniu prywatnemu i publicznemu, które często bywa narażone na zniszczenia w związku z odbywającymi się zgromadzeniami publicznymi.

W zmianie pierwszej (do art. 3 ust. 2) ustawodawca zakazał udziału w zgromadzeniach osobom, których wygląd zewnętrzny uniemożliwia ich identyfikację. Zmiana ta miała na celu lepszą kontrolę biorących udział w zgromadzeniu osób, których agresywne czy brutalne zachowania często nie mogą być ukarane z powodu niemożności ustalenia ich danych personalnych.

W kolejnej zmianie (do art. 7 ust. 1) najpóźniejszy termin, określony przepisem, do poinformowania właściwego organu gminy o planowanym przeprowadzeniu zgromadzenia publicznego został przesunięty z 3 na co najmniej 7 dni przed planowanym odbyciem zgromadzenia. Jednocześnie cały okres, jaki organizator zgromadzenia ma na poinformowanie organu gminy, został wydłużony do 60 dni. Dotychczasowy 3-dniowy termin do zawiadomienia został utrzymany w stosunku do zgromadzeń, w których liczba osób uczestniczących nie przekracza 100 osób.

W tym samym art. 7 ustawy zobowiązano organizatora zgromadzenia publicznego, które jest imprezą na drodze publicznej, do złożenia właściwemu organowi gminy wraz z zawiadomieniem o tym zgromadzeniu kopii wniosku o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy na drodze publicznej.

Objęty nowelizacją art. 8 określa, w jakich wypadkach organ gminy zakazuje przeprowadzenia zgromadzenia publicznego. Przepis ten został uzupełniony o dwie możliwości. Po pierwsze, organ gminy może zakazać zgromadzenia, gdy organ zarządzający ruchem na drodze odmówił wydania lub cofnął wydane zezwolenie na odbycie zgromadzenia mającego być imprezą na drodze publicznej. W drugim wypadku podstawą zakazu jest niedołączenie do zawiadomienia, złożonego właściwemu organowi gminy, uzyskanego zezwolenia na odbycie imprezy.

W kolejnym art. 9 zapisano konsekwencje zmian wprowadzonych w art. 8. Określają one terminy, w jakich powinny być doręczane organizatorom zgromadzeń decyzje o zakazie zgromadzenia publicznego.

Merytorycznie najistotniejsza zmiana została wniesiona do ustawy w nowym art. 10a. Ustanawia ona solidarną odpowiedzialność organizatora zgromadzenia publicznego i sprawcy za szkody wyrządzone przez uczestników w czasie trwania zgromadzenia oraz bezpośrednio po jego rozwiązaniu. Zdaniem ustawodawcy, takie rozwiązanie zmobilizuje organizatorów zgromadzeń do lepszego zabezpieczania ich przebiegu. Ułatwi również podmiotom poszkodowanym dochodzenie przysługujących im odszkodowań.

Kolejnym instrumentem mającym na celu zaostrzenie kontroli nad zgromadzeniami publicznymi jest rozszerzenie uprawnień przedstawiciela organu gminy do rozwiązywania zgromadzeń o te wypadki, gdy zgromadzenie zostało przerwane przez organ kontroli ruchu oraz gdy wygląd uczestników zgromadzenia uniemożliwia ich identyfikację.

Zmiana do ustawy - Prawo o ruchu drogowym w dodawanym ust. 2 zobowiązuje organ zarządzający ruchem na drodze do przesłania właściwemu organowi gminy decyzji o odmowie lub cofnięciu zezwolenia na odbycie imprezy.

W dyskusji największe kontrowersje wzbudziły zapisy dotyczące zakazu udziału w zgromadzeniach osobom, których wygląd zewnętrzny uniemożliwia ich identyfikację oraz o solidarnej odpowiedzialności organizatora zgromadzenia ze sprawcą szkody.

Zdaniem prof. A. Rzeplińskiego, rozpatrywana nowelizacja znacznie zwiększa ingerencję organów publicznych w wolność demonstrowania swoich poglądów w miejscach publicznych. W swojej opinii stwierdził m.in., ż dotychczasowy sposób korzystania przez obywateli z tej wolności nie uzasadnia przyjętych zmian.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek, m.in. do zapisu dotyczącego art. 12 ustawy nowelizowanej, zgodnie z sugestiami biura legislacyjnego. Ustalono, ze w imieniu komisji sprawozdanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o zgromadzeniach oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym złoży senator Ewa Serocka.

Do stanowiska obu komisji zgłoszono 2 wnioski mniejszości. Jeden z nich postulował odrzucenie w całości nowelizacji sejmowej, drugi skreślenia pkt 5 w art. 1 ustawy nowelizującej. Dotyczył on m.in. stwierdzenia, że za szkody wyrządzone przez uczestnika zgromadzenia podczas jego przebiegu lub bezpośrednio po jego rozwiązaniu organizator zgromadzenia odpowiada solidarnie ze sprawcą szkody. Sprawozdawcą obu wniosków mniejszości podczas posiedzenia plenarnego Izby będzie senator Teresa Liszcz.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat rozwiązań przyjętych w ustawie, które przedstawiła poseł sprawozdawca Krystyna Skowrońska. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem uchwalonej przez Sejm ustawy jest wyłączenie niektórych stanowisk z regulacji przyznającej prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, o którym mowa w ustawie z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. W związku z zakresem podmiotowym tej regulacji opiniowana ustawa nowelizuje także ustawę z 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz ustawę z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

W myśl ustawy "trzynastki" stracą m.in. prezydent, premier, ministrowie, marszałkowie Sejmu i Senatu, posłowie, senatorowie, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, prezesi: Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego oraz NBP, rzecznik praw obywatelskich, rzecznik praw dziecka. Projekt przewiduje, że w 2004 r. pracownicy tzw. R-ki dostaliby jeszcze połowę "trzynastki".

W dyskusji największe kontrowersje wzbudził przyjęty w nowelizacji katalog osób podlegających ustawie. Senator Zbyszko Piwoński zgłosił poprawkę dotyczącą wyłączenia z katalogu osób pozbawionych "trzynastek" - sekretarzy gmin i powiatów oraz skarbników gmin i powiatów. W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poparła zmianę postulowaną przez senatora i postanowiła zarekomendować jej przyjęcie przez Senat. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Piwońskiego.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego zapoznano się z informacją dotyczącą wydarzeń w jednostce penitencjarnej w Inowrocławiu. Informację przedstawił dyrektor generalny Służby Więziennej gen. Jan Pyrcak.

W posiedzeniu udział wzięli prokurator krajowy Karol Napierski, dyrektor Zespołu Prawa Karnego Wykonawczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich Janusz Zagórski, dr Zbigniew Lasocik z Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, przewodniczący Polskiej Sekcji Międzynarodowej Komisji Prawników oraz prof. Andrzej Rzepliński, członek Komitetu Helsińskiego.

Otwierając posiedzenie, przewodnicząca komisji senator Teresa Liszcz przypomniała, że potrzeba zwołania posiedzenia wynikła z publikacji w Gazecie Wyborczej z 21 i 22 lutego br.

Wydarzenia, które miały miejsce w Areszcie Śledczym w Inowrocławiu w 1999 r., dotyczące zgonu tymczasowo aresztowanego Krzysztofa P. podczas stosowania wobec niego środka przymusu bezpośredniego w postaci umieszczenia w celi zabezpieczającej, przedstawił gen. J. Pyrcak, a prowadzone w tej sprawie śledztwo - prokurator K. Napierski.

W dyskusji senatorowie - mimo uznania dla zaangażowanej i trudnej pracy funkcjonariuszy służby więziennej, którą mieli okazję obserwować w czasie wizytacji zakładów karnych w 2003 r. - krytycznie odnieśli się do informacji przedstawionej przez szefa Służby Więziennej i podjętych przez ówczesne władze więziennictwa działań. W szczególności jako nieuzasadnione oceniono zawieszenie postępowania wyjaśniającego w 1999 r. przez dyrektora okręgowego SW, brak konsekwencji służbowych wobec dowódcy zmiany i dyrektora Aresztu Śledczego w Inowrocławiu, a także brak wyjaśnienia okoliczności śmierci osadzonego, połączonej ze szczególnym udręczeniem - na skutek doznanych obrażeń.

Wątpliwości senatorów budziło również postępowanie prowadzone przez prokuraturę, a w szczególności niezastosowanie aresztu tymczasowego wobec podejrzanych, co umożliwiło mataczenie w śledztwie i zmowę milczenia przesłuchiwanych.

Obecni na posiedzeniu eksperci z dziedziny prawa karnego wykonawczego zwracali uwagę na potrzebę zmian przepisów w kierunku wprowadzenia obowiązku precyzyjnej dokumentacji stosowania środków przymusu bezpośredniego (łącznie z filmowaniem kamerą), egzekwowania prowadzenia rzetelnej dokumentacji lekarskiej, stałego szkolenia personelu więziennego oraz należytego nadzoru nad wykonywaniem kary pozbawienia wolności.

Na zakończenie gen. J. Pyrcak zapewnił komisję o podjęciu działań, które mają zapobiec tego typu wypadkom, a także zobowiązał się do analizy i ewentualnego wdrożenia procedur postulowanych w wystąpieniu rzecznika praw obywatelskich,

Prokurator krajowy zobowiązał się do informowania komisji o postępach wznowionego śledztwa w sprawie śmierci Krzysztofa P. w Areszcie Śledczym w Inowrocławiu.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006.

Rozwiązania przyjęte w ustawie sejmowej omówił wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke. Ponadto wysłuchano posła sprawozdawcy Stanisława Janasa i dyrektora Departamentu Budżetowego MON gen. Marcina Krzywoszyńskiego, a także zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, o charakterze legislacyjno-redakcyjnym. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Wiesław Pietrzak.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat zmian przyjętych przez Sejm, którą przedstawiła poseł sprawozdawca Krystyna Skowrońska. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki, zbieżnej ze zmianą przyjętą wcześniej przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Zgodnie z przyjętą poprawką wśród samorządowców, których miałaby objąć likwidacja dodatkowych pensji, znajdą się marszałkowie województw, wiceprzewodniczący zarządów oraz inni członkowie zarządów, starostowie, wicestarostowie i członkowie zarządu powiatów, wójtowie, burmistrzowie i prezydenci oraz ich zastępcy.

Jednocześnie komisja zarekomendowała Senatowi wyłączenie z katalogu osób pozbawionych "13-tek" sekretarzy gmin i powiatów oraz skarbników gmin i powiatów .

W głosowaniu nie uzyskała większości poprawka zgłoszona przez senatora Gerarda Czaję, dotycząca wykreślenia z ustawy całego zapisu dotyczącego samorządu.

Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw złoży senator Ewa Serocka.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu.

Rozwiązania przyjęte w nowelizacji sejmowej przedstawiła i uzasadniła wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Opiniowana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego. Jej celem jest dostosowanie krajowych regulacji prawnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu nawozów do obowiązujących w tym zakresie regulacji wspólnotowych. Najistotniejsze zmiany zawarte w rozpatrywanej nowelizacji dotyczyły m.in. określenia zasad wprowadzania nawozów do obrotu, uszczegółowienia zasad oznakowania nawozów, wprowadzenia obowiązku opracowania planu nawożenia przez podmioty prowadzące duże fermy chowu i hodowli drobiu lub trzody chlewnej, powierzenia nadzoru i kontroli dwóm organom: Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (nadzór nad wprowadzaniem nawozów do obrotu) oraz Inspekcji Ochrony Środowiska (kontrola stosowania i przygotowania nawozów), reorganizacji Stacji Chemiczno-Rolniczej (powołanie Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej oraz okręgowych stacji chemiczno-rolniczych w celu realizacji zadań związanych z agrochemiczną obsługą rolnictwa), a także rozszerzenia przepisów karnych dotyczących niezgodnego z przepisami wprowadzania i obrotu nawozami.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 11 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o nawozach i nawożeniu. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Sławomir Izdebski.

W przyjętym stanowisku znalazła się m.in. zmiana zmierzająca do nadania nowego brzmienia pkt 4 w lit. a w art. 2. Zapis przyjęty przez Sejm kwalifikował nawozy wyprodukowane przy udziale dżdżownic jako odrębny typ, podczas gdy są one kompostami.

W art. 1 w pkt 3, w art. 3 w ust. 3 wyrazy "Nawozy naturalne, o których mowa w ust. 1 pkt 3" zastąpiono wyrazami "Nieprzetworzone nawozy naturalne, w tym gnojowica". Zdaniem komisji, bez dodania wyrazu "nieprzetworzone" wszystkie nawozy naturalne, zarówno nieprztworzone, jak i przetworzone, mogłyby być zbywane wyłącznie na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej, co spowodowałoby wyeliminowanie obrotu nawozami przetworzonymi w punktach sprzedaży.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.

Z zapisami zawartymi w ustawie zapoznał senatorów wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk. Wysłuchano także przedstawicieli Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz uwag biura legislacyjnego.

Uchwalona przez Sejm ustawa zmierza do ustanowienia podstaw prawnych dla istniejącego w Unii Europejskiej systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt. W ustawie określono zasady i tryb prowadzenia rejestru zwierząt oznakowanych oraz koniowatych, tryb nadawania numerów identyfikacyjnych siedzib stad i zwierząt, sposób sprawowania nadzoru oraz dokonywania kontroli przestrzegania jej przepisów.

Ustawa tworzy System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, którego częścią jest rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych prowadzony w systemie informatycznym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W rejestrze będą gromadzone dane dotyczące posiadaczy zwierząt gospodarskich, zwierząt gospodarskich, siedzib stad i miejsc utylizacji zwłok zwierząt. Dla zwierząt z gatunków: konie, osły, zebry i ich krzyżówek oraz posiadaczy tych zwierząt prowadzony będzie odrębny rejestr koniowatych.

Zwierzęta gospodarskie podlegają znakowaniu polegającemu na ich kolczykowaniu lub tatuowaniu.

Nadzór w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt powierzono organom Inspekcji Weterynaryjnej, natomiast czynności kontrolne mogą być wykonywane przez osoby upoważnione przez powiatowego lekarza weterynarii lub dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W ustawie stypizowano ponadto katalog wykroczeń, których popełnienie zagrożone jest karą grzywny lub nagany.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Kozłowskiego. Przyjęte przez komisję zmiany zmierzają m.in. do powrotu do zapisów zawartych w projekcie poselskim. Poprawki wprowadzone przez Sejm w toku prac legislacyjnych nad przedłożonym projektem powodowały ponadplanowe skutki dla budżetu ARiMR, a zatem i dla budżetu państwa, w wysokości około 106,6 mln zł.

Podczas posiedzenia komisji przystąpiono także do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw.

Zmiany zawarte w nowelizacji uchwalonej przez Sejm referowali i uzasadniali wiceministrowie rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk i Stanisław Kowalczyk oraz wiceprezes KRUS Wojciech Kobielski. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne. Senatorowie zapoznali się także z opiami przedstawicieli rolniczych związków zawodowych, którzy krytycznie ocenili przyjęte zmiany.

W dyskusji zgłoszono szereg propozycji poprawek do rozpatrywanej ustawy. Na wniosek przewodniczącego komisji senatora Jerzego Pieniążka powołano zespół do prac nad proponowanymi zmianami z udziałem przedstawicieli komisji, KRUS, resortu rolnictwa i senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że kolejne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw odbędzie się 23 marca br.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali szczegółowych informacji o nowelizacji sejmowej przedstawionych przez wiceminister finansów Roguską-Suchocką, wiceprezesa ARiMR Pawła Jańca oraz przedstawicieli Agencji Nieruchomości Rolnych. W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Józefa Dziemdzielę.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu