Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Podsekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, 2004-01-19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca i wyrażoną prośbą o informacje w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 73 Kielce - Tarnów proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi:

W ostatnich latach wymieniony odcinek drogi poddano szeregowi prac modernizacyjnych i tak:

W latach 2001-2002 wykonano:

- odnowę nawierzchni na odc. Morawica - Wola Morawicka dł. 3,33 km wraz z uporządkowaniem ruchu pieszego i montażem azyli na przejściach dla pieszych,

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Wola Morawicka - Chmielnik, odcinek dł. 15,7 km, szer. jezdni 7,0 m + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),

- przebudowę skrzyżowania dróg krajowych nr 73, nr 78 i drogi wojewódzkiej nr 765 na małe rondo w miejscowości Chmielnik.

W latach 2002-2003 wykonano:

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Chmielnik-Busko odcinek dł. 15,47 km, szer. jezdni 7,0 m + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni).

Obecnie wykonywane są następujące prace:

- wznowienie nawierzchni drogi do 115 KN/oś na odcinku Busko-Stopnica dł. 17,56 km, szer. 7,0 m + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),

- w miejsc. Busko skrzyżowanie dr krajowej 73 z drogami: wojewódzką nr 973 i powiatową przebudowuje się na skrzyżowanie typu małe rondo. Przewidywany termin zakończenia robót na tym odcinku - wrzesień 2004 r,

- GDDK i A - Oddział w Kielcach w bieżącym roku ogłosi przetarg na odnowę nawierzchni drogi krajowej nr 73 odc. Stopnica - Szczucin dł. 16,9 km wraz z obustronną budową poboczy bitumicznych (2 x 2,0 m) na odc. Słupia Pacanowska - Szczucin i przebudową skrzyżowania dr nr 73 z dr 79 w miejsc. Słupia Pacanowska na skrzyżowanie typu małe rondo, odcinek będzie realizowany w latach 2004-2005.

- ponadto w końcowej fazie opracowania jest Koncepcja Programowa przebudowy drogi krajowej nr 73 na odcinku od granicy miasta Kielce do Woli Morawickiej wraz z budową obwodnicy miejscowości Morawica i Wola Morawicka dł. 8,2 km.

Odnośnie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, to w 2002 roku została opracowana Koncepcja Programowa, wykorzystująca maksymalnie rezerwy terenu w planach zagospodarowania przestrzennego. Niestety jedna z zainteresowanych gmin (gmina Olesno) odmówiła jej uzgodnienia. W tej sytuacji inwestor obwodnicy Oddział GDDKiA w Krakowie znalazł się na początku drogi formalnoprawnych uzgodnień. Koniecznym było opracowanie nowej koncepcji, co zostało wykonane w 2003 roku. Nowa koncepcja musi zostać zatwierdzona przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych GDDKiA, co pozwoli na zamówienie projektu budowlanego. Gotowy projekt budowlany stanowi podstawę opracowania operatu geodezyjnego. Te dokumenty, z kolei umożliwią ubieganie się o decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Drogi. Dopiero Decyzja o Ustaleniu Lokalizacji stanowi podstawę prawną do rozpoczęcia nabywania gruntów. W związku z powyższym w planach GDDKiA przewidujemy rozpoczęcie budowy obwodnicy w 2008 roku.

Korzystając z okazji, chciałem zwrócić uwagę Pana Marszałka i Pana Senatora na problem wieloletnich zaniedbań w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic. Niezbędne środki na ten cel wielokrotnie przewyższają środki, jakie rząd może przeznaczyć. Corocznie, konstruując plan, resort i GDDKiA stają przed trudnym wyborem, koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. Wydatkując, zawsze ograniczone środki budżetowe i pomocowe, musimy kierować się określonymi priorytetami rozwoju społeczno-gospodarczego.

W Polsce nadal gęstość sieci autostrad jest jedną z najniższych w Europie, stan nawierzchni wielu dróg jest niedostateczny, a ich zdolność do przenoszenia obciążeń nie skorelowana z natężeniem ruchu. W wielu miastach uciążliwość ciężkiego ruchu tranzytowego jest nadmierna, a brak obwodnic stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia mieszkańców. Staram, się jak najszybciej, zmienić ten stan rzeczy. Bardzo liczę na poparcie w tym względzie ze strony Pana Marszałka oraz Pana Senatora.

Z wyrazami szacunku

PODSEKRETARZ STANU

Pełnomocnik Rządu do Spraw Budowy

Dróg Krajowych i Autostrad

Dariusz Skowroński

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Sekretarz Stanu:

Warszawa, dnia 23 stycznia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na pismo Pana Marszałka, które wpłynęło do Urzędu w dniu 15 stycznia 2004 roku wraz z załączonym oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Kulaka, uprzejmie przedstawiam moje stanowisko w niniejszej sprawie:

Urząd, rozpatrując wnioski poszczególnych obywateli w sprawie przyznania uprawnień kombatanckich z tytułu osadzenia w którymś z miejsc odosobnienia zobowiązany jest kierować się wykazem obozów, który został określony w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 września 2001 roku w sprawie określenia miejsc odosobnienia, w których były osadzone osoby narodowości polskiej lub obywatele polscy innych narodowości (Dz.U. z 2001 r. Nr 106 poz. 1154). W § 6 ww. ww. rozporządzenia wymieniony został zamknięty katalog "innych miejsc odosobnienia" określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. "c" ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371 z późn. zm.), w którym obóz w Gostyniu nie został uwzględniony.

W myśl przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o kombatantach (...) przesłankami, warunkującymi możliwość umieszczenia obozu w ww. rozporządzeniu są:

1) eksterminacyjny charakter pobytu dzieci do lat czternastu,

2) pozostawanie osadzonych tam osób w dyspozycji hitlerowskich władz bezpieczeństwa.

W świetle dotychczasowych badań obóz w klasztorze księży filipinów w Gostyniu kryteriów powyższych nie spełnia. Istnienie obozu nie jest podważane. Nie został on jednak wymieniony w publikacji pt. Obozy hitlerowskie na ziemiach polskich 1939-1945, informator encyklopedyczny, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1979 r., sporządzonym przez Główną Komisję Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce, w którym to informatorze wymienionych zostało 5877 obozów i miejsc odosobnienia na terytorium Polski.

Z informacji jakie Urząd uzyskał w Archiwum Państwowego w Łodzi, w którym znajdują się akta obozów przesiedleńczych z terenu Wielkopolski, wynika, że obóz na terenie Gostynia nie posiadła statusu obozu przesiedleńczego (Durchgangslager). Archiwum w Łodzi nie posiada dokumentacji pozwalającej na bliższe sprecyzowanie charakteru obozu i jego podległości. Z uwagi na powyższy stan rzeczy, zaświadczenia wydane przez ww. placówkę archiwalną informują jedynie o osadzeniu poszczególnych osób w obozie w Gostyniu, bez podania charakteru tego obozu. Nie oznacza to jednak, że w drodze dalszych badań i rozwoju stanu wiedzy na ten temat ocena, charakteru tego obozu nie ulegnie pewnym modyfikacjom.

Chyląc czoła nad tragicznymi przeżyciami wielu rodzin powiatu gostyńskiego, które zostały zmuszone do opuszczenia własnych domostw i gospodarstw i wysiedlone do pracy przymusowej na terytorium Generalnej Guberni, należy mieć na uwadze, iż Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, jako centralny organ administracji państwowej zobowiązany jest kierować się literą prawa.

Łączę wyrazy szacunku

Jan Turski

* * *

Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Gerarda Czai, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, dnia 27.01. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo znak: BPS/DSK-043-24/04 w sprawie oświadczenia złożonego przez Pana Gerarda Czaję - Senatora RP podczas 53 posiedzenia Senatu w dniu 9 stycznia 2004 r. przesyłam wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie.

Powiat bytowski - wielkość 2193 km2, jest zamieszkiwany przez 77 294 ludności. Gęstość zaludnienia 35 osób na km2. Na tym terenie działają dwa szpitale typu powiatowego w Bytowie i Miastku. Oba szpitale posiadają w swej strukturze te same oddziały wg stanu na rok 2003 zamieszczonym w Wojewódzkim Planie Zdrowotnym w tym:

Liczba łóżek w oddziałach: Bytów Miastko

- Chorób wewnętrznych 41 48

- Intensywnej terapii 5 4

- Dziecięcy 15 17

- Ginekologiczno-Położniczy 30 25

- Chirurgii ogólnej 38 38

Neonatologiczny 15 6

Liczba łóżek przewidywanych zgodnie z Wojewódzkim Planem Zdrowotnym na terenie powiatu bytowskiego zgodnie ze wskaźnikami na 10 tys. mieszkańców, dla poszczególnych typów oddziałów: chorób wewnętrznych - 76, intensywnej terapii - 7, dziecięcy - 27, ginekologiczno-położniczy - 26, chirurgii ogólnej 62, neonatologiczny - 18.

Szpital w Bytowie złożył ofertę w konkursie na zawarcie umowy o udzielanie świadczeń w zakresie lecznictwa szpitalnego na rok 2004, na kwotę 18 623 740,00 zł. Oferent złożył ofertę na oddziały specjalistyczne, nie zarejestrowane w wypisie z rejestru Wojewody takie jak: endokrynologii, nefrologii, neurologii dziecięcej, pulmonologii, chirurgii dziecięcej, chirurgii onkologicznej, chirurgii plastycznej, chirurgii urazowo-ortopedycznej, okulistyki, otolaryngologii, i chirurgii szczękowo-twarzowej. W Wojewódzkim Planie Zdrowotnym nie przewiduje się rozszerzenia zakresu działania szpitala na specjalistyczny, jak wskazuje w swojej ofercie świadczeniodawca. Kontrakt na rok 2003 w zakresie posiadanych i zarejestrowanych oddziałów wynosi 7 240 606,42 zł. Propozycja Pomorskiego OW NFZ wynosiła 4 302 210,00 zł. Pomorski OW NFZ kierując się art. 37, ust. 1 i 2 oraz art. 39, ust. 1, 2 i 3 a także art. 86, ust. 1 i 2 Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm.) rozpatrzył ofertę i zaproponował finansowanie usług w rodzaju lecznictwo szpitalne po dokonaniu analizy dostępności i zabezpieczenia świadczeń na terenie powiatu, wynikającego z Wojewódzkiego Planu Zabezpieczenia Świadczeń.

Biorąc pod uwagę możliwości finansowe Pomorskiego OW NFZ wynikające z planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2004 (Zarządzenie Ministra Zdrowia), wskazania wynikające z Wojewódzkiego Planu Zabezpieczenia Świadczeń oraz ocenę ofert obu szpitali, działających w powiecie bytowskim, jak również ocenę dostępności ludności powiatu do świadczeń szpitalnych, zaproponowano szpitalowi w Miastku kontrakt na poziomie roku 2003 oraz zmniejszono kontakt szpitalowi w Bytowie.

Kierowano się wyższą oceną szpitala w Miastku, na podstawie materiałów ofertowych. Miastko w swojej ofercie zaproponowało niższą cenę za punkt rozliczeniowy procedur z katalogu świadczeń szpitalnych (10,00 zł - Miastko, 12,00 zł - Bytów) oraz otrzymało wyższą ocenę za kwalifikacje personelu medycznego. Kierowano się również trudniejszym dostępem do innych szpitali dla ludności okolic Miastka. W pobliżu Bytowa znajdują się następujące szpitale:

1. Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie - w odległości 26 km,

2. Szpital Rejonowy SP ZOZ w Chojnicach - w odległości 43 km,

3. SP ZOZ w Człuchowie - w odległości 55 km,

4. SPS ZOZ w Lęborku - w odległości 47 km.

Szpital w Miastku leży na zachodnich obrzeżach województwa pomorskiego, w pobliżu ciągów komunikacyjnych na pograniczu dwóch województw. jest terenem rolniczym o dużej urazowości, a odległości do najbliższego szpitala są znaczne i wynoszą:

1. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Słupsku - 59 km,

2. SP ZOZ w Człuchowie - 61 km,

3. Szpital Rejonowy SP ZOZ w Chojnicach - 70 km.

Biorąc dodatkowo możliwości i stan bazy szpitalnej Szpitala w Miastku i Bytowie (70 letni budynek nie spełniający warunków technicznych i sanitarnych zgodnych z rozporządzeniem MZ z 1992 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem ruchowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 74, poz. 366, z późn. zm.) Pomorski OW NFZ zaproponował ww. wartość kontaktu.

Jednocześnie informujemy, że wpłynęło do Pomorskiego OW NFZ pismo z dnia 21 stycznia informujące o rozpoczętych staraniach związanych z restrukturyzacją obu ww. szpitali.

Z poważaniem

PREZES

Narodowego Funduszu Zdrowia

dr n. med. Krzysztof Panas

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Gerarda Czai, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 29.01. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 14 stycznia 2004 r., znak: BPS/DSK-043-13/04 przekazującego oświadczenie Pana Senatora Gerarda Czai z dnia 9 stycznia 2004 r., skierowane do Ministra Zdrowia w sprawie kontraktowania przez Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń zdrowotnych z zakresu lecznictwa szpitalnego w Szpitalu w Bytowie, pozwolę sobie poinformować Pana Marszałka, że odpowiedź w przedmiotowej sprawie zostanie udzielona niezwłocznie po uzyskaniu niezbędnych wyjaśnień, o które zwróciłem się do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

Jednocześnie informuję, że w dniach od 19 do 23 stycznia 2004 r. z mojego upoważnienia była prowadzona kontrola w Pomorskim OW NFZ, dotycząca między innymi kontraktowania świadczeń zdrowotnych z zakresu lecznictwa szpitalnego. Pomorski OW NFZ udzielił wyjaśnień w sprawie poziomu finansowania umowy ze Szpitalem w Bytowie, jednakże w mojej ocenie w przedmiotowej sprawie konieczne jest także zajęcie stanowiska przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

Z poważaniem

Leszek Sikorski

* * *

Dyrektor Generalny ds. Oddziałów Terenowych Telewizji Polskiej SA przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Ewy Serockiej, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, dnia 30 stycznia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Ewy Serockiej w sprawie zasięgu programu TVP 3 Regionalna na terenie województwa pomorskiego, złożone na 53 posiedzeniu Senatu w dniu 9 stycznia 2004 r., z upoważnienia Prezesa Telewizji Polskiej S.A. uprzejmie informuję, że podjęcie decyzji, które umożliwiłyby nadawanie programu TVP 3 Regionalna na całym obszarze tego województwa nie leży w gestii Telewizji Polskiej S.A. Zgodnie z obowiązującym obecnie w Polsce stanem prawnym, częstotliwości przydzielane są przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Telewizja Polska prowadzi działania mające na celu zapewnienie wszystkim mieszkańcom kraju możliwości odbioru programu TVP 3 Regionalna rozpowszechnianego za pomocą nadajników naziemnych. Niestety dostępność zasięgu programu regionalnego na obszarze niektórych powiatów województwa pomorskiego jest ograniczona, z powodu braku wolnych częstotliwości. Dlatego też TVP S.A. podjęła działania zmierzające do przeniesienia niewykorzystywanych kanałów telewizyjnych do lokalizacji Lębork oraz Człuchów i wysłała do Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty zapytanie o możliwość realizacji tego projektu. W przypadku otrzymania od URTiP-u pozytywnej opinii w tej sprawie Telewizja Polska wystąpi do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ze stosownym wnioskiem.

Pragnę pana zapewnić, iż TVP S.A. podejmuje wszelkie możliwe do wykonania kroki zmierzające do poprawy obsługi programowej zachodniej części województwa pomorskiego.

Z poważaniem

Telewizja Polska S.A.

Dyrektor Generalny

Janusz Pieńkowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 54. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, 2004.02.02

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Andrzeja Spychalskiego, senatora Rzeczypospolitej Polskiej, nr BPS/DSK-043-31/04, dotyczące połączeń kolejowych w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego uprzejmie informuję, że przyczyną likwidacji pociągu ekspresowego "Odra", relacji Wrocław-Warszawa-Wrocław, jest postępująca degradacja techniczna linii kolejowej Wrocław-Ostrów Wielkopolski-Łódź, która sprawia, że czas przejazdu tą trasą wydłuża się z roku na rok. W 1999 roku podróż z Ostrowa Wielkopolskiego do Warszawy trwała 3 godziny 49 minut, a w 2004 roku czas podróży wydłużył się do 4 godzin 43 minut. Taki czas przejazdu jest nieodpowiedni dla pociągu ekspresowego. Oznacza on także zmniejszenie konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu, a co za tym idzie zmniejszenie liczby podróżnych korzystających z tego połączenia.

Koszty uruchomienia pociągu ekspresowego relacji Ostrów Wielkopolski-Warszawa-Ostrów Wielkopolski PKP "InterCity" spółka z o.o. szacuje na 4 861 654 zł. Spółka przeprowadziła dokładne badania marketingowe w pociągu ekspresowym "Odra". Zgodnie z ich wynikami podróżą tym pociągiem, na odcinku Ostrów Wielkopolski-Warszawa, byłoby zainteresowanych nie więcej niż 50 osób. Oznaczałoby to roczny deficyt tego pociągu rzędu 3 milionów złotych.

Zgodnie z ustawą z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym przewozy kwalifikowane nie są objęte dotacjami z budżetu państwa bądź samorządów województw. Spółka nie może zaś rozwijać działalności przynoszącej jej stratę. Dlatego też podjęła decyzję o odwołaniu pociągu ekspresowego "Odra" od 14 grudnia 2003 roku.

W miejsce tego pociągu PKP "Przewozy Regionalne" spółka z o.o. od 14 grudnia 2003 roku uruchomiła pociąg pospieszny "Jaćwing" relacji Wrocław-Warszawa-Suwałki. Ze stacji Ostrów Wielkopolski pociąg ten odjeżdża o godzinie 6.36. Dodatkowo Spółka, uwzględniając potrzeby społeczne, uruchomiła pociąg RegioPlus relacji Ostrów Wielkopolski-Warszawa, który odjeżdża o godzinie 4.50. Pociąg ten przyjeżdża do stacji Warszawa Centralna o godzinie 9.30, a do stacji Ostrów Wielkopolski o godzinie 18.27.

Ponadto informuje, że zgodnie ze wspomnianą ustawą organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej należy do zadań własnych samorządu województwa, które jest finansowane z dochodów własnych. Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 roku o finansach jednostek samorządu terytorialnego, samorząd województwa część środków na ten cel przeznacza na zakup pojazdów kolejowych do wykonania tego obowiązku.

Na linii kolejowej Ostrów Wielkopolski-Łódź organizatorem przewozów regionalnych jest samorząd województwa wielkopolskiego i samorząd województwa łódzkiego. Samorząd województwa łódzkiego przeznaczył te środki na modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych. Natomiast samorząd województwa wielkopolskiego zakupił autobusy szynowe, które są wykorzystywane m.in. na trasie Leszno-Ostrów Wielkopolski.

PKP "Przewozy Regionalne" spółka z o.o. opracowując wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego rozkład jazdy pociągów regionalnych 2003/2004, brała pod uwagę potrzeby przewozowe lokalnych społeczności, w tym przede wszystkim dojazdy do pracy i szkół. Spółka nie może wykonywać usług przewozowych bez zagwarantowania środków na ich realizację. Rozszerzenie oferty przewozowej jest uzależnione od wielkości środków jakie na ten cel mogą zostać przeznaczone przez władze samorządu województwa. Połączenia realizowane przez PKP "Przewozy Regionalne" spółka z o.o. są bowiem deficytowe.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Maciej Leśny

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Minister Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):

Warszawa, dnia 3 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do mojego pisma z dnia 29 grudnia 2003 r. znak GIOŚ-DIiO/4123-15/03/oł w sprawie pisma pana wicemarszałka Ryszarda Jarzembowskiego z dnia 15 grudnia 2003 r. przekazującego oświadczenie złożone przez pana Sławomira Izdebskiego, senatora RP, w sprawie uciążliwości Gospodarstwa Rolnego Seroczyn T. Wałdoch i Spółka, spółka jawna z siedzibą w Warszawie, uprzejmie informuję, że główny Inspektor Ochrony Środowiska podjął wyjaśnienie podnoszonych zagadnień. W związku z zapytaniem skierowanym do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jako do organu nadzorującego funkcjonowanie Agencji Nieruchomości Rolnych, uzyskałem wyjaśnienie, że w ocenie Ministerstwa Rolnictwa rozpatrzenie możliwości rozwiązania umowy dzierżawy z przedmiotowym Gospodarstwem jest w chwili obecnej przedwczesne z uwagi na brak ostatecznych i prawomocnych decyzji i orzeczeń w postępowaniach wszczętych w sprawie ww. Gospodarstwa przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Mazowieckiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz Starostę Siedleckiego.

Pragnę zapewnić Pana Marszałka, iż z uwagi na fakt, że przedmiotowa sprawa jest wielowątkowa i szczególnie skomplikowana, o dokonanych dalszych ustaleniach poinformuję odrębnym pismem.

W załączeniu przekazuję kopię pisma z dnia 20.01.2004 r. znak: ZW sdp.s-4104/7/2003 przekazanego przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska.

Z wyrazami szacunku

Czesław Śleziak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 54. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2004-02-03

Pani
Jolanta Danielak
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Wicemarszałek

W związku z przesłanym, przy piśmie z dnia 20 stycznia 2004 r. Nr BPS/DSK-043-34/03, oświadczeniem Pana Senatora Józefa Sztorca w sprawie wniosku Gminy Radłów o umorzenie kwoty 166.386,80 zł wraz z odsetkami w związku z zastosowaniem ulg ustawowych w podatku rolnym z tytułu scalania gruntów - uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy obowiązującej do końca 2003 roku z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.) - w postaci części rekompensującej subwencji ogólnej - rekompensowane są skutki ustawowych ulg i zwolnień w podatkach, określonych wyłącznie w:

a) art. 12 ust. 1 pkt 4-6, ust. 2 pkt 5 i ust. 6, art. 13 ust. 1, art. 13a ust. 1 i 2, art. 13b ust. 1 oraz art. 13c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.),

b) art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. Nr 200, poz. 1682),

c) art. 7 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach

lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 i Nr 200, poz. 1683).

Ponadto uprzejmie informuję, że zgodnie z § 3, pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień (Dz.U. z 2003 r. nr 113, poz. 1073), wnioski o przyznanie rekompensaty należało składać:

- do dnia 31 lipca roku podatkowego, wykazując przewidywane roczne skutki ulg i zwolnień ustawowych, wynikające z decyzji i nakazów płatniczych lub decyzji zmieniających te nakazy oraz deklaracji podatkowych na dany rok podatkowy na dzień 30 czerwca roku, za który sporządzany jest wniosek,

- do dnia 25 lutego roku następującego po roku podatkowym - wykazując faktyczne roczne skutki ulg i zwolnień ustawowych, wynikające z decyzji i nakazów płatniczych lub decyzji zmieniających te nakazy oraz deklaracji podatkowych na dany rok podatkowy na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzany jest wniosek.

Jednocześnie informuję, że cytowane wyżej rozporządzenie przewiduje korektę części rekompensującej subwencji ogólnej tylko w przypadku określonym w § 6 pkt 3, czyli gdy gmina otrzymała kwotę rekompensującą wyższą od należnej. Wówczas Minister Finansów zmniejszy kwotę rekompensującą, zmniejszając lub wstrzymując kolejne raty kwoty rekompensującej wraz z odsetkami w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych lub zobowiąże gminę do zwrotu nadmiernie pobranej kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych.

Z uwagi na fakt, że do Ministerstwa Finansów nie zostały przekazane poprzez właściwą regionalną izbę obrachunkową korekty wniosków Gminy Radłów o przyznanie części subwencji rekompensującej utracone w latach 2000 - 2002 dochody z tytułu ulg i zwolnień ustawowych wynikających z ustaw, sprawa ta nie była rozpatrywana przez Ministra Finansów.

Z poważaniem

Jacek Uczkiewicz

Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Obrony Narodowej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Ewy Serockiej, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, 2004-02-03

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Ewy Serockiej złożone podczas 53. posiedzenia Senatu RP w dniu 9 stycznia 2004 r. w sprawie nierównego traktowania wobec prawa pracowników cywilnych i wojskowych zatrudnionych w 7 Szpitalu Marynarki Wojennej z Przychodnią Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Gdańsku, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że w resorcie Obrony Narodowej działają:

- Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej będące na własnym rozrachunku, czyli pokrywające z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązań oraz posiadające własny system wynagrodzeń;

- Publiczne zakłady opieki zdrowotnej funkcjonujące w formie jednostki budżetowej lub jej części - finansowane z budżetu państwa, tj. z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, z którego utrzymuje się między innymi wszystkie istniejące wojskowe izby chorych i ambulatoria oraz opłaca wynagrodzenie zatrudnionych w nich pracowników.

Ponadto pragnę nadmienić, że w ramach reorganizacji wojskowej służby zdrowia, która dostosowuje posiadaną bazę lecznicą do potrzeb sił zbrojnych, wydzielono siedem szpitali, w których pozostawiono stanowiska wojskowe dla realizacji zadań mobilizacyjnych oraz przedsięwzięć zabezpieczających funkcjonowanie obwodów profilaktyczno-leczniczych. W tej liczbie jest również 7 Szpital Marynarki Wojennej z Przychodnią w Gdańsku - Oliwie.

W publicznych zakładach opieki zdrowotnej działających w formie jednostki budżetowej lub jej części, obowiązującym przepisem płacowym dla cywilnych pracowników służby zdrowia jest rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 8 czerwca 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 52, poz. 545 z późn. zm.) wydane na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.). Natomiast w stosunku do żołnierzy zawodowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o uposażeniu żołnierzy (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 693). Powoduje to sytuację funkcjonowania dwóch systemów wynagradzania lekarzy.

Inny jest również tryb udzielania urlopów, w stosunku do lekarzy wojskowych stosuje się ustawę z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz.U. z 1997 r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.), zaś wobec lekarzy cywilnych ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94).

Przekazując powyższe wyjaśnienia żywię nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za wyczerpujące.

Łączę wyrazy szacunku

Jerzy Szmajdziński

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Bułki, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 04.02. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem p. Senatora Władysław Bułki z dnia 9.01.2004 r. w sprawie prywatyzacji Śląskiej Wytwórni Wódek Gatunkowych "Polmos" S.A. w Bielsku-Białej uprzejmie informuję, iż w dniu 24.11.2003 r. w dzienniku "Rzeczpospolita" ukazało się ogłoszenie o zaproszeniu do rokowań w sprawie zakupu akcji Polmosu Bielsko-Biała S.A.

W odpowiedzi na powyższe zaproszenie do Ministerstwa Skarbu Państwa wpłynęło sześć ofert od potencjalnych inwestorów. W chwili obecnej są one analizowane przez doradcę MSP oraz właściwy departament Ministerstwa w celu podjęcia dalszych decyzji odnośnie procesu prywatyzacji Spółki.

Z wyrazami szacunku

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. PODSEKRETARZ STANU

Kazimierz Jaszczyk

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Ireny Kurzępy, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, 06.02. 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Panią Senator Irenę Kurzępę na 53 posiedzeniu Senatu w dniu 9 stycznia 2004 r., przekazane przy piśmie znak: BPS/DSK-043-16/04 z dnia 14.01.04 r., w sprawie finansowania świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Jana Pawła II w Zamościu, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień:

Biorąc pod uwagę fakt, iż zmianie uległy zasady kontraktowania świadczeń, słowniki procedur, wycena poszczególnych procedur oraz ich ceny, nie jest możliwe bezpośrednie porównanie zmian wartości kontraktów na 2003 i 2004 rok w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Szpitala, w odniesieniu do wykonania w roku ubiegłym (nadwykonania/niedokwykonania).

Jak wskazuje Lubelski Oddział Wojewódzki NFZ uzgodniona w drodze negocjacji wartość umowy dla poszczególnych jednostek organizacyjnych Szpitala na rok 2004 stanowi kompromis pomiędzy potrzebami zdrowotnymi ubezpieczonych, możliwościami szpitala oraz ograniczonymi możliwościami finansowymi Oddziału. Przy ustalaniu poziomu finansowania na 2004 r. brano pod uwagę wysokość kontraktu oraz wykonanie świadczeń w 2003 roku, uwzględniając skutki wprowadzenia nowych zasad kontraktowania.

W trakcie postępowania konkursowego przyjęto zasadę, że globalna wartość kontraktu na 2004 rok musi zostać na poziomie roku ubiegłego. Z danych Lubelskiego Oddziału Funduszu wynika, iż globalna wartość kontraktu dla Szpitala Wojewódzkiego w Zamościu wzrosła o 369.958 zł (bez wartości programów profilaktycznych, których Oddział jeszcze nie kontraktował a najprawdopodobniej Szpital będzie występował o realizację świadczeń z tego zakresu, co spowoduje dalszy wzrost kontraktu).

W przypadku wspomnianego w oświadczeniu, Oddziału Okulistycznego Szpitala, w 2003 roku kontrakt został zawarty na kwotę 1 776 164,00 zł (liczba punktów - 177 616), natomiast wykonanie wyniosło 2 072 460,00 zł (207 246 punktów) i przekroczyło zawarte umowy o 16,68%. Na rok bieżący podpisano kontrakt w kwocie 1 700 000,00 zł (liczba punktów - 170 000) przy średnim obniżeniu wyceny słownika procedur okulistycznych o 10% (wg szacunków Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ i konsultantów).

Należy dodać, iż zmiany zasad kontraktowania spowodowały konieczność zmiany struktury nakładów na poszczególne świadczenia zdrowotne, co miało wpływ na obniżenie bądź wzrost wartości w zakresie niektórych pozycji umowy na 2004 rok.

W ramach uzgodnionej globalnej kwoty kontraktu Dyrektor Szpitala miał decydujący wpływ na budowę struktury zakontraktowanych świadczeń. W trakcie postępowania mógł i dokonywał korekt w strukturze świadczeń zdrowotnych. Komisje konkursowe Oddziału uwzględniły wszystkie uwagi, wnioski i propozycje ze strony świadczeniodawcy.

Z wyrazami szacunku

Leszek Sikorski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dnia 6 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Nawiązując do pisma z dnia 14 stycznia 2004 r. o sygn. BPS/DSK-043-20/04 przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Sławomira Izdebskiego złożone na 53. posiedzeniu Senatu w dniu 9 stycznia 2004 r. dotyczące interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z 2003 r. Nr 14, poz. 144 z późn. zm.), uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Zasady kontroli ruchu drogowego reguluje art. 129 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj.: Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.), wyżej wymienione rozporządzenie Ministra SWiA, a także zarządzenie Nr 1 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 stycznia 2001 r. w sprawie pełnienia służby na drogach przez policjantów (Dz.Urz. KGP Nr 3, poz. 25 z późn. zm.).

Przywołany w oświadczeniu Pana Senatora S. Izdebskiego § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego stanowi, że policjant jadący pojazdem samochodowym może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych. Dodatkowo w ust. 6 zapisano, że polecenie do zatrzymania pojazdu podaje się z dostatecznej odległości, w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta.

Zgodnie z § 24 ust. 2 zarządzenia w sprawie pełnienia służby na drogach przez policjantów "w celu zatrzymania pojazdu jadącego z przeciwka tą samą jezdnią, policjant z poruszającego się pojazdu podaje sygnał do zatrzymania się, do czasu wyminięcia się z tym pojazdem, bądź do momentu zrozumienia tego sygnału".

Sygnał do zatrzymania pojazdu powinien być podawany z odległości uwzględniającej w szczególności warunki: drogowe, ruchu oraz atmosferyczne. "Policjant kierujący samochodem sygnał do zatrzymania pojazdu nadjeżdżającego z przeciwnego kierunku podaje lewą ręką wyciągniętą na zewnątrz przez otwarte lewe przednie okno, trzymając tarczę do zatrzymywania pojazdów albo latarkę ze światłem czerwonym, wykonując nią ruchy w płaszczyźnie pionowej. Sygnał do zatrzymania pojazdu jadącego z przeciwnego kierunku może być podawany również przez policjanta siedzącego obok kierującego radiowozem, prawą ręką wyciągniętą przez otwarte prawe przednie okno, trzymając tarczę do zatrzymywania pojazdów albo latarkę ze światłem czerwonym, wykonując nią ruchy w płaszczyźnie pionowej, aż do ugięcia ręki ponad dach samochodu" (załącznik nr 2 do zarządzenia w sprawie pełnienia służby na drogach przez policjantów).

Z powyższego wynika, że sposób zatrzymywania pojazdów do kontroli w określonych warunkach został precyzyjnie określony i trudno byłoby zgodzić się z zarzutem, że istnieje możliwość szerokiej i dowolnej interpretacji uprawnień policjantów w tym zakresie.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy prawo o ruchu drogowym, policjant może zatrzymać prawo jazdy za pokwitowaniem w razie uzasadnionego podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo za wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów. Popełnienie wykroczenia polegającego na celowym uniknięciu kontroli poprzez niezastosowanie się do sygnału osoby uprawnionej do kontroli, nakazującej zatrzymanie pojazdu [art. 92 § 2 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 12, poz. 114 z późn. zm.], może skutkować orzeczeniem zakazu prowadzenia pojazdów (art. 92 §3 kw). W związku z powyższym należy stwierdzić, że policjanci - w sytuacji opisanej w oświadczeniu Pana Senatora - zatrzymując prawo jazdy z pokwitowaniem, działali zgodnie z prawem. Sposób postępowania policjantów oraz zasadność podejmowanych przez nich czynności ocenił niezawisły Sąd, który - jak wynika z nadesłanej korespondencji - wydał w powyższej sprawie wyrok skazujący.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Tadeusz MATUSIAK

Podsekretarz Stanu

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 9 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na przesłane przez Pana Marszałka, pismem znak: BPS/DSK-043-04-04 z dnia 14 stycznia 2004 roku, oświadczenie pana senatora Janusza Bargieła złożone na 53 posiedzeniu Senatu w dniu 9 stycznia 2004 roku, uprzejmie wyjaśniam:

Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 2002 roku Nr 42, poz. 371 ze zm.) utrata uprawnień wynikających z ustawy następuje wskutek wydania prawomocnej decyzji Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Decyzja staje się prawomocna, gdy:

- strona nie zwróci się w stosownym terminie z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w sytuacji wydania decyzji o pozbawieniu uprawnień kombatanckich,

- strona nie złoży w odpowiednim terminie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję o utrzymaniu w mocy decyzji o pozbawieniu uprawnień kombatanckich,

- wojewódzki sąd administracyjny odrzuci lub oddali skargę na decyzję Kierownika UdSKiOR.

W wymienionych wyżej przypadkach na Urzędzie do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych spoczywa obowiązek zawiadomienia organów realizujących świadczenia kombatanckie (w tym przypadku - organów rentowych), że dana osoba utraciła uprawnienia wynikające z ustawy. Konsekwencją takiego zawiadomienia jest decyzja organu rentowego o wstrzymaniu wypłacania dodatku kombatanckiego.

Wcześniejsze wstrzymanie wypłacania świadczeń kombatanckich jest działaniem niezgodnym z prawem. Gdyby jednak fakt taki zaistniał, to kombatantowi należy się wyrównanie z tytułu niewypłaconych kwot dodatku kombatanckiego.

Z nieco inną sytuacją będziemy mieli do czynienia, kiedy strona została prawomocnie pozbawiona uprawnień kombatanckich, zaś organ rentowy (zgodnie z prawem) wstrzymał wypłatę świadczeń kombatanckich. Następnie, po jakimś czasie - wskutek np. zmiany ustawy czy przedstawienia przez zainteresowanego, uchylił decyzję o pozbawieniu uprawnień i wydał decyzję o ich przyznaniu (przywróceniu), zaś strona z taką decyzją zwróciła się do organu rentowego z żądaniem wypłacania dodatku kombatanckiego. W takiej sytuacji organ rentowy nie ma obowiązku "wyrównania" kwot niewypłacanego dodatku kombatanckiego za okres od uprawomocnienia się decyzji o pozbawieniu uprawnień do momentu wydania decyzji o przyznaniu (przywróceniu) uprawnień kombatanckich.

Z poważaniem

MINISTER

Up.

SEKRETARZ STANU

Jolanta Banach

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji Poczty:

Warszawa, dnia 10 lutego 2004 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka (BPS/DSK-043-64/04 z 3 lutego 2004 r.) w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora Roberta Smoktunowicza podczas 55 posiedzenia Senatu w dniu 29 stycznia 2004 r. uprzejmie informuję, że stacjonarna telefoniczna sieć użytku publicznego jest podzielona na 49 stref Numeracyjnych (SN). Każda z SN charakteryzuje się własnym wskaźnikiem strefy numeracyjnej oraz posiada ustaloną numerację strefową abonentów. Połączenia wewnątrzstrefowe taryfikowane są wg taryfy lokalnej a połączenia międzystrefowe wg taryfy międzystrefowej danego operatora.

Podział administracyjny kraju na 16 województw nie spowodował zmiany budowy sieci telefonicznej, numeracji i zasad kierowania ruchu. Ruch międzystrefowy jest obsługiwany przez 49 central międzystrefowych (12 tranzytowych i 37 końcowych.

Jak wynikało z przebiegu granic stref numeracyjnych i powiatów, 84 powiaty były podzielone granicami stref numeracyjnych i dla uzyskania połączenia telefonicznego pomiędzy obszarami (gminami) tych powiatach położonymi w różnych strefach numeracyjnych abonenci musieli wybierać prefiks "O", wskaźnik sąsiedniej SN oraz numer strefowy abonenta.

Początkowo takie połączenia telefoniczne były zaliczane (taryfikowane) wg taryfy międzystrefowej, jednak 14 czerwca 2000 r. Minister Łączności podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego. Rozporządzenie wprowadziło z dniem 1 października 2000 r. w powiatach podzielonych granicami stref numeracyjnych obowiązek zaliczania połączeń telefonicznych w sposób stosowany przy połączeniach lokalnych.

Dla ułatwienia taryfikacji połączeń, w sytuacjach, gdy z zakresu numeracji ustalonego dla strefy numeracyjnej trudno jest wyodrębnić grupy numerów z konkretnych gmin, w załączniku nr 1 do rozporządzenia z dnia 7 czerwca 2000 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego (Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 7 czerwca 2000 r. - Dziennik Ustaw Nr 53, poz. 644) został wprowadzony następujący zapis: "8.5. W celu dostosowania niektórych obszarów SN do podziału terytorialnego państwa obszary SN mogą ulegać zmianom; dopuszcza się, w SM na obszarach powiatów podzielonych granicami stref numeracyjnych, na wniosek operatora przyznawanie zakresu numeracji ustalonego dla innej strefy numeracyjnej występującej w tym powiecie, ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu granic województw". W wielu przypadkach Minister Infrastruktury w kolejnych planach numeracji krajowej dokonywał korekt granic SN na wniosek operatora.

W Dzienniku Ustaw Nr 145 ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 5 września 2002 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych, z którego wynika, że zamiarem Ministra Infrastruktury jest wdrożenie w sieci krajowej do końca 2005 r. zamkniętego, niegeograficznego planu numeracji. W połączeniach telefonicznych abonenci będą się posługiwali 9 cyfrowym numerem krajowym. Pierwsze dwie (lub trzy) cyfry związane będą z obszarem numeracyjnym a nie z geograficznym obszarem administracyjnym. Schemat wybierania będzie identyczny ze stosowaniem obecnie przy połączeniach z sieci komórkowych do sieci stacjonarnej. Zniknie więc pojęcie "numerów kierunkowych" i stref numeracyjnych w obecnym rozumieniu a format wybieranego numeru będzie taki sam niezależnie od tego, czy połączenie będzie dokonywane w obrębie gminy, powiatu, województwa czy kraju.

Obecnie, pomimo wybierania "numeru kierunkowego" w niektórych powiatach dla połączeń lokalnych wewnątrz powiatów, połączenia takie nie powinny być, zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem Ministra Łączności z 14 czerwca 2000 r., zaliczane jako połączenia międzystrefowe. Ponieważ oświadczenie Pana senatora Roberta Smoktunowicza jest pierwszym sygnałem w tej sprawie, wydam polecenie przeprowadzenia kontroli w Telekomunikacji Polskiej S.A.

Z wyrazami szacunku

Witold Graboś

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Franciszka Bachledy-Księdzularza, złożone na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 10 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sena
tu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo nr BPS/DSK-043-01-04 z dnia 14 stycznia 2004 r., skierowane do pana Leszka Millera, prezesa Rady Ministrów, przekazane mi zgodnie z kompetencjami, w sprawie oświadczenia senatora Franciszka Bachleda-Księdzularza, złożonego podczas 53 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 stycznia 2004 r., dotyczącego sytuacji w Tatrzańskim Parku Narodowym, uprzejmie informuję.

W okresie od 1961 r. do końca lat 70. przyjęto na rzecz Skarbu Państwa (Tatrzańskiego Parku Narodowego) 5.970 ha terenów stanowiących uprzednio własność i współwłasność prywatną. Łącznie z prawami własności wykupione zostały wszelkie uprawnienia serwitutowe przynależne współwłaścicielom poszczególnych hal i polan oraz serwituty poboru drewna w Lasach Państwowych.

Umowy notarialne dotyczące sprzedaży udziałów współwłaścicieli objęły 45,3% terenów podlegających regulacji stosunków własnościowych na podstawie uchwały Rady Ministrów nr 415/60 w sprawie uregulowania stosunków własnościowych na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego. W trybie wywłaszczenia stosunki własnościowe uregulowane zostały na 54,7% terenów. Nieruchomości zamienne w postaci ziemi ornej, pastwisk oraz lasów państwowych mogły być przekazywane w zamian za wywłaszczone nieruchomości na wniosek osoby posiadającej udział w nieruchomości objętej postępowaniem wywłaszczeniowym. Zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszyły się odszkodowania pieniężne. Przekazano 211 ha lasów, mimo iż uchwała przewidywała 1.163 ha lasów państwowych jako nieruchomości zamienne. Wszelkie koszty postępowania administracyjnego, notarialnego i wieczysto-księgowego oraz związane z zamianą serwitutu opałowego uprawnionych wsi na działki leśne poniósł Skarb Państwa.

W latach 1980-1991 pracowała Międzynarodowa Komisja Robocza do spraw stosunków pomiędzy społecznością góralską a Tatrzańskich Parkiem Narodowym, zajmująca się załatwianiem spraw spornych. W 2000 r. spisany został protokół z negocjacji prowadzonych pomiędzy przedstawicielami Samorządu Tatrzańskiego, przedstawicielami Wspólnoty 8 Wsi Uprawnionych z siedzibą w Witowie a Ministerstwem Środowiska, obejmujący wszystkie kwestie sporne. Wszystkie te kwestie były rozpatrywane na bieżąco oraz uwzględnione podczas uzgodnień i konsultacji społecznych w procesie tworzenia projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Tatrzańskiego Parku Narodowego, które weszło w życie w 2003 r.

Nie ma obecnie spraw spornych między lokalną społecznością a Tatrzańskim Parkiem Narodowym, które wymuszałyby podejmowanie jakichkolwiek działań specjalnych. Pojawiające się wnioski o zwrot wywłaszczonych nieruchomości mogą być rozpatrywane jedynie w trybie administracyjnym, zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie.

W ramach prac nad dwudziestoletnim planem ochrony Tatrzańskiego Parku Narodowego, projekt tego planu został w styczniu bieżącego roku przedłożony do zaopiniowania wszystkim szczeblom samorządu terytorialnego. Ewentualne uwagi będą podstawą obiektywnej oceny funkcjonowania Parku.

Należy podkreślić, że jeszcze nigdy stosunki między Tatrzańskim Parkiem Narodowym a władzami i lokalną społecznością nie układały się tak pomyślnie. Wytworzyła się atmosfera wzajemnego zrozumienia i konstruktywnej współpracy z pożytkiem dla obydwu stron.

Z wyrazami szacunku

Z up. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Główny Konserwator Przyrody

prof. dr hab. Ewa Symonides


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu