Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

5 lutego 2004 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej.

Senatorowie zapoznali się z opinią rządu o uchwalonej z przedłożenia poselskiego ustawie, którą przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak. Ponadto na temat ustawy wypowiadał się wicedyrektor Departamentu Prawnego w MSWiA Marcin Werszczyński. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Przedstawiciel biura zwrócił uwagę, że w ustawie zaproponowano, by wchodziła ona w życie z dniem ogłoszenia. Zgodnie z art. 4 ustawy o  ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym, jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Wydaje się, że zakres przedłożonej nowelizacji nie uzasadnia rezygnacji z czternastodniowego vacatio legis, zgodnego z zasadą ustanowioną w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych oraz zasadami poprawnej legislacji.

Uchwalona przez Sejm 29 stycznia br. nowelizacja ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej zmierza do zniesienia ograniczeń dotyczących umieszczania godła, barw i flagi państwowej oraz wykonywania i odtwarzania hymnu państwowego.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej ustawy 2 poprawek, m.in. dotyczącej vacatio legis, zbieżnej z sugestią zawartą w opinii biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Mieczysław Janowski.

Podczas posiedzenia senatorowie przyjęli także stanowisko w sprawie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego i zawiera czternaście zmian dotyczących nabywania nieruchomości przez cudzoziemców oraz dwie zmiany do ustawy o opłacie skarbowej (stanowiące konsekwencje zmian do pierwszego z nowelizowanych aktów prawnych).

Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra spraw wewnętrznych i administracji, którego podczas posiedzenia reprezentował wiceminister T. Matusiak. Na pytania senatorów odpowiadali także dyrektor Departamentu Zezwoleń i Koncesji w MSWiA Jan Schon i radca prawny w tym departamencie Arkadiusz Bereza. Ponadto senatorowie zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Zasadniczym celem nowelizacji jest liberalizacja obecnie obowiązujących przepisów oraz dostosowanie ich do regulacji obowiązujących w Unii Europejskiej. Służyć ma temu m.in. przyspieszenie postępowania i ograniczenie uczestnictwa naczelnych organów administracyjnych w wydawaniu zezwoleń na nabycie nieruchomości przez cudzoziemców, wprowadzenie stabilnych, obiektywnych kryteriów wydawania tych zezwoleń w celu ograniczenia uznania administracyjnego, wydłużenie ważności zezwoleń na nabycie nieruchomości.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie będzie senator Andrzej Spychalski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę zmieniającą ustawę o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, która była projektem poselskim, przedstawionych przez wiceminister finansów Elżbietę Suchocką-Roguską i przewodniczącego OPZZ Macieja Manickiego. Wątpliwości dotyczące ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji jest rezygnacja z obowiązującej od 1 stycznia br. zasady, uzależniającej przyrost tych wynagrodzeń od uzyskania przez przedsiębiorcę dodatniego wyniku finansowego za poprzedni rok obrotowy, wykazanego w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym. W związku z tym ustawa zasadniczo zmierza do powrotu do stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2003 r. Jest to zgodne z porozumieniem zawartym przez związki zawodowe i przedstawicieli pracodawców w Komisji Trójstronnej w grudniu u.br.

W dyskusji przewodniczący OPZZ przekonywał senatorów, że zaproponowane przez Sejm rozwiązania powinny wejść szybko w życie nawet mimo uchybień wskazanych przez biuro legislacyjne.

Senator Krystyna Sienkiewicz zaproponowała wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego. W głosowaniu nie uzyskały one poparcia większości komisji i zostały zgłoszone jako wniosek mniejszości, na którego sprawozdawcę wybrano senator Olgę Krzyżanowską.

W głosowaniu akceptację Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia uzyskał wniosek senatora Wojciecha Pawłowskiego dotyczący przyjęcia bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Franciszka Bobrowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych.

W imieniu rządu pozytywną opinię o ustawie sejmowej przedstawiła wiceminister finansów E. Suchocka-Roguska. Senatorowie wysłuchali także szczegółowej informacji zaprezentowanej przez wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Jolantę Banach. Zapoznano się też z opinią biura legislacyjnego.

Ustawa uchwalona przez Sejm ma zagwarantować rodzicom lub opiekunom uczniów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych dodatki do zasiłków rodzinnych na pokrycie wydatków związanych z dojazdem do szkoły. Dodatek w wysokości 40 zł będzie przysługiwać przez 10 miesięcy, od września do czerwca. Nie będzie wymagał comiesięcznego dokumentowania kosztów dojazdu. Ustawa z listopada 2003 r. przewidywała z tytułu podjęcia nauki przez dziecko poza miejscem zamieszkania tylko dodatek "na częściowe pokrycie wydatków związanych z zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły" (w wysokości 80 zł miesięcznie).

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia wiceminister J. Banach tłumaczyła, że nowelizacja ustawy, która jeszcze nie weszła w życie, spowodowana jest rytmem przyjmowania ustawy budżetowej. Zdecydowano o likwidacji niektórych ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych, jedną z tych zlikwidowanych była ulga z tytułu przejazdu dziecka do szkoły. Jak zaznaczyła wiceminister, ulga kierowana była do wszystkich rodziców - i tych zamożnych, i tych niezamożnych, natomiast dodatek w ustalonej, jednakowej wysokości będzie adresowany do osób o niskich dochodach. "Wydaje nam się to właściwsze i sprawiedliwsze" - stwierdziła.

Wiceminister J. Banach wyjaśniła, że dodatki przysługiwać będą dzieciom szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, gdyż młodsze są dowożone gimbusami, a prawo reguluje maksymalną odległość zamieszkania od szkoły (3 km dla dzieci młodszych i 4 km dla starszych).

Od 1 maja 2004 roku, na mocy ustawy o świadczeniach rodzinnych, zasiłek będzie przysługiwał rodzinom, których dochód na osobę nie przekracza 504 zł netto lub 583 zł w rodzinie z dzieckiem.

Po 1 września 2005 roku wysokość zasiłku będzie uzależniona od wieku dziecka: i tak na dziecko do lat pięciu przysługiwać będzie 44 zł, 5-18 lat - 56 zł, a na osobę pełnoletnią do 24. roku życia - 65 zł. Do 31 sierpnia 2005 roku zasiłek ma wynosić (podobnie jak obecnie) 43 zł na pierwsze i drugie dziecko, 53 - na trzecie, 66 zł - na czwarte i kolejne dziecko.

Zasiłki rodzinne będą uzupełniane dodatkami. Przewidziano ich siedem: z tytułu urodzenia dziecka, opieki nad dzieckiem w okresie urlopu wychowawczego, z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek ustawowego okresu jego pobierania, z tytułu samotnego wychowywania dziecka, kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, rozpoczęcia roku szkolnego oraz podjęcia nauki w szkole poza miejscem zamieszkania.

Ustawa sejmowa znosi fundusz alimentacyjny (powstały w 1974 roku), z którego korzystało ponad 530 tys. osób. Niezależnie od zasądzonych alimentów (jeżeli kryterium dochodowe łącznie z alimentami nie przekroczy odpowiednio 504 i 583 zł) ustawa wprowadza dodatek alimentacyjny w wysokości 170 zł na dziecko (i 250 zł na dziecko niepełnosprawne).

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Na sprawozdawcę wybrano senator Alicję Stradomską.

6 lutego 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej dokonano podsumowania prezydencji włoskiej w Unii Europejskiej oraz zapoznano się z priorytetami obecnej prezydencji irlandzkiej. Senatorowie wysłuchali wystąpień ambasadora Włoch w Polsce Gancarlo Leo oraz ambasador Irlandii w Polsce Thelmy M. Doran. O polskiej polityce europejskiej w okresie prezydencji włoskiej i irlandzkiej mówił przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej wiceminister Jarosław Pietras.

Ambasador Włoch podkreślił, że podczas przewodnictwa jego kraju w UE nie udało się przyjąć unijnej konstytucji, ale doprowadzono do porozumienia w większości z ponad 80 spornych spraw.

Jak powiedział, Włosi, podejmując się mediacji podczas konferencji międzyrządowej, na której miał zostać ustalony tekst Traktatu Konstytucyjnego, liczyli, że kompromis zostanie wypracowany. I tak stało się w większości otwartych spraw dotyczących przygotowanego przez Konwent Europejski projektu unijnej konstytucji.

W najbardziej spornej kwestii - systemu głosowania w Radzie UE - wszystkie kraje twardo broniły swych interesów i argumentów. Zarówno prezydencja, jak i szefowie pozostałych państw uznali, że w tym stanie rzeczy nie można dalej prowadzić dyskusji - wyjaśniał ambasador G. Leo.

Senatorowie, a także obecny na posiedzeniu podsekretarz stanu w UKIE Jarosław Pietras zgodzili się, że wypracowanie porozumienia w sprawie konstytucji UE w ciągu dwóch miesięcy było bardzo trudnym zadaniem; nigdy nie udało się przyjąć traktatu unijnego w ciągu trwania zaledwie jednej prezydencji.

Ambasador G. Leo przypomniał, że w drugiej połowie 2003 roku, w trudnej sytuacji międzynarodowej, Włosi zaangażowali się w rozwijanie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, poprawę stosunków transatlantyckich, wzmocnienie stosunków UE z Rosją i państwami bałtyckimi oraz bliższą współpracę z państwami basenu Morza Śródziemnego i działania na rzecz pokoju na Bliskim Wschodzie.

Podczas włoskiej prezydencji toczyła się dyskusja na temat reformy Wspólnej Polityki Rolnej i funduszy strukturalnych. Podjęto starania na rzecz zwiększenia konkurencyjności gospodarki Unii czy rozbudowy transeuropejskich sieci transportowych. Ważnym obszarem działań była także polityka imigracyjna i azylowa UE.

Podczas grudniowego szczytu UE wypracowano porozumienie w ciągnącej się od wielu lat sprawie utworzenia 10 unijnych agencji.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zapoznano się następnie z priorytetami prezydencji irlandzkiej w Unii Europejskiej, która przypada na I półrocze 2004 roku. Senatorowie wysłuchali wystąpienia ambasadora Irlandii w Polsce T.M. Doran. Ambasador Irlandii zapewniła, że jej kraj uczyni wszystko, by doprowadzić do porozumienia w sprawie Traktatu Konstytucyjnego UE. Irlandia przejęła od Włochów zadanie doprowadzenia do kompromisu w tej sprawie. Jak poinformowała, premier Irlandii Bertie Ahern rozmawiał już ze wszystkimi przywódcami Piętnastki i krajów przystępujących do Unii na temat ich stanowisk. Wszyscy są otwarci na dyskusję i chcą znaleźć rozwiązanie - podkreśliła T.M. Doran. Dodała, że podczas Rady Europejskiej w marcu br. premier B. Ahern przedstawi raport z konsultacji i oceni, czy porozumienie w ogóle jest możliwe.

Najważniejsze priorytety prezydencji irlandzkiej w UE to m.in. rozszerzenie Unii Europejskiej o 10 nowych państw, zapewnienie sprawnego funkcjonowania organów Unii po rozszerzeniu i doprowadzenie do zakończenia negocjacji w sprawie Traktatu Konstytucyjnego.

Jednym z najważniejszych celów prezydencji Irlandii jest realizacja Strategii Lizbońskiej z 2000 roku - programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności i unowocześnienia gospodarki UE. Ponadto Irlandczycy chcą też m.in. rozpocząć dyskusję na temat przyszłego budżetu UE, którego propozycję przyjmie już 10 lutego br. Komisja Europejska, wzmocnić współpracę w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a także wzmocnić relacje Unii z USA, Rosją oraz współpracę z ONZ, szczególnie w dziedzinie zapobiegania konfliktom i zarządzania kryzysowego.

Irlandia zapowiada kontynuowanie negocjacji w sprawie członkostwa w Unii z Rumunią i Bułgarią. Jak wyjaśniła ambasador, celem prezydencji będzie zakończenie negocjacji w bieżącym roku. Zapowiedziała też monitoring postępów Turcji w wypełnianiu kryteriów członkostwa.

"Sześć miesięcy to niedługo, ale zapewniam, że podejmiemy wszelkie wysiłki, by w tym krótkim czasie osiągnąć jak najwięcej" - podkreśliła ambasador Irlandii.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła także ustawę o ratyfikacji Protokołu zmian do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego wraz z dodatkami I i II, sporządzonego w Brukseli dnia 26 czerwca 1999 r.

W tej części posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji wiceministra finansów, głównego inspektora celnego Roberta Kwaśniaka oraz dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusza Henczela. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Wskazany w ustawie Dodatek I zawiera zmienioną treść konwencji dotyczącej uroszczenia i harmonizacji postępowania celnego. W treści konwencji dokonano zmian preambuły oraz zdefiniowano nowe oraz występujące obecnie terminy. Konwencja ustanawia Komitet Zarządzający, który ma na celu monitorować wprowadzanie w życie konwencji, zapewnić jednolitość interpretacji oraz stosowania jej postanowień.

Dodatek II zawiera Załącznik Ogólny, który określa procedury i praktyki celne w postaci norm i norm przejściowych. Zgodnie z konwencją Polska ma 36 miesięcy na wprowadzenie norm w życie, a norm przejściowych - 60 miesięcy. Większość znajduje swoje odpowiedniki w polskim prawie celnym. Polska zobowiązała się przyjąć protokół wraz z dodatkami razem ze Wspólnotami Europejskimi.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uznała, że rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna nie wzbudza zastrzeżeń i postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Zbigniew Zychowicz.

W kolejnym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji i opinii o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister finansów R. Kwaśniak, wicedyrektor Departamentu Informacji Finansowej w tym resorcie Jarosław Żółtowski, Agnieszka Grzelak z UKIE, poseł sprawozdawca Stanisława Prządka, Ryszard Woźniak ze Związku Banków Polskich, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych Andrzej Kalwas oraz Andrzej Jakubiak, członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, do rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Bogusław Mąsior.

W kolejnym punkcie rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń.

Po zapoznaniu się z wystąpieniem dyrektor departamentu turystyki w ministerstwie gospodarki Elżbiety Wyrwicz, a także z uwagami biura legislacyjnego Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Kulaka.

Podczas posiedzenia komisji nie zgłoszono natomiast zastrzeżeń do ustawy o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Ustalono, że przyjęcie jej bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.

W tym punkcie senatorowie wysłuchali informacji i opinii przedstawionych przez wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Darię Oleszczuk, Justynę Kamińską z UKIE oraz biuro legislacyjne.

Rozpatrzona przez komisję ustawa miała charakter ściśle dostosowawczy. Określa ona wymagania weterynaryjne dla produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku, przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku oraz obowiązujące przy przywozie produktów pochodzenia zwierzęcego. Zasadniczym terminem ustawy są "wymagania weterynaryjne". Jest to termin zdefiniowany w ustawie bardzo szeroko, obejmuje niezamknięty katalog wielu wymagań i procedur, m.in.: procedurę kwalifikacji zakładu produkującego produkty pochodzenia zwierzęcego oraz jego zatwierdzenie, kontrolę wewnętrzną w zakładzie, zasady uboju zwierząt rzeźnych, zasady badania zwierząt rzeźnych i ich mięsa przed umieszczeniem na rynku oraz zasady oznakowania mięsa zwierząt rzeźnych. Szczegółowe wymagania weterynaryjne dla poszczególnych produktów pochodzenia zwierzęcego będą określone w aktach wykonawczych do ustawy. Ustawa wejdzie w życie z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Akceptację Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uzyskała także ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej, kolejna z bloku ustaw "weterynaryjnych" o charakterze głównie dostosowawczym. Zastępuje ona przepisy ustrojowe dotyczące Inspekcji Weterynaryjnej, obecnie znajdujące się w ustawie o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej. W uchwalonej ustawie uregulowano, oprócz spraw związanych z organizacją inspekcji, również zasady współpracy organów inspekcji z państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz Komisją Europejską w sprawach związanych z zakresem przedmiotowym jej działania, a także zasady wystawiania świadectw zdrowia. W ustawie zachowano dotychczas funkcjonujące organy inspekcji.

Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiły podczas posiedzenia wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk oraz J. Kamińska z UKIE, a także biuro legislacyjne.

Ustalono, że przyjęcie bez poprawek ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej w imieniu komisji zarekomenduje Izbie senator B. Mąsior.

10 lutego 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano tzw. ustawy weterynaryjne: ustawę o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego oraz ustawę o Inspekcji Weterynaryjnej. Rozpatrywane ustawy dostosowują polskie prawo do ustawodawstwa Unii Europejskiej.

W posiedzeniu komisji udział wzięli m.in.: wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk, Czesław Klimczak z Rady Krajowego Sekretariatu Rolnictwa NSZZ "Solidarność", radca generalny w Głównym Inspektoracie Weterynarii Zbigniew Konecki, prezes Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" Stanisław Śledziewski, radca prawny Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej Witold Preiss, naczelnik Wydziału Rolnictwa w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów Zbysław Głaczkowski, Justyna Kamińska i Katarzyna Okoń z Departamentu Prawa Europejskiego Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, zastępca głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Artur Siedlarski, wicedyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Maria Boratyn-Laudańska oraz przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W opinii przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ustawa o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego wprowadza szereg wymagań weterynaryjnych, które mają obowiązywać przy pozyskiwaniu, wytwarzaniu i przetwarzaniu oraz wprowadzaniu na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego. Jest to konieczne ze względu na wdrożenie dyrektywy UE w formie aktów wykonawczych do ustawy. Nie wszystkie akty wykonawcze zostały jednak przez resort opracowane, brak jest np. rozporządzenia regulującego kwestię tzw. sprzedaży bezpośredniej, czyli "o umieszczaniu na rynku poprzez oferowanie przez producentów do sprzedaży lub sprzedaż ostatecznemu konsumentowi produktów pochodzenia zwierzęcego".

W opinii senatorów, brak regulacji w tym zakresie może umożliwić dominację w sprzedaży tych produktów supermarketom i wyeliminować ze sprzedaży gospodarstwa indywidualne. Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk zapewniała, że takie obawy są bezpodstawne, ponieważ resort przygotowuje dokument, w którym ustanawia kryteria dopuszczające sprzedaż bezpośrednią.

Ostatecznie w głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła, przy jednym głosie wstrzymującym się, nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Krzysztofa Borkowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o Inspekcji Weterynaryjnej. Omawiana ustawa uzyskała pozytywną opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, a także Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Po zapoznaniu się z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie i dyskusji Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w głosowaniu postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

* * *

Senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej.

Podczas posiedzenia zapoznano się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Marcin Wereszczyński, przewodniczący Komisji Heraldycznej przy MSWiA Stefan Kuczyński, ekspert komisji prof. Józef Szymański z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku wnikliwej dyskusji, a następnie głosowania komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do ustawy sejmowej. Dwie z nich miały charakter legislacyjny i dotyczyły upoważnienia dla prezydenta oraz czternastodniowego vacatio legis.

Ponadto komisja zaproponowała zmianę zapisu sejmowego, dotyczącego ustanowienia 2 maja Dniem Flagi RP. Komisja zaproponowała, by ustanowić 25 czerwca Dniem Orła Białego.

Komisja stanęła także na stanowisku, że symbole Rzeczypospolitej Polskiej, tak jak one są ustawowo zdefiniowane i określone, nie mogą w ogóle być umieszczane na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego. Z kolei w ust. 2 art. 16 komisja postulowała, aby dozwolone było umieszczanie na tychże przedmiotach godła lub barw Rzeczypospolitej Polski w formie stylizowanej lub artystycznie przetworzonej, czyli tak, aby absolutnie kojarzyło się to ze znakami Rzeczypospolitej Polskiej. W opinii senatorów, takie rozwiązanie pozwoliłoby uniknąć wielu nieporozumień.

W dyskusji kontrowersje wywołało także sejmowe rozwiązanie dotyczące uznania, że każdy ma prawo używać barw Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności w celu podkreślenia znaczenia uroczystości, świąt lub innych wydarzeń, z uwzględnieniem tego, co nazywamy szacunkiem. Padały propozycje dokonania zmian w tym zakresie, ostatecznie komisja przychyliła się do propozycji sejmowej.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności ustalono, że sprawozdanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej złoży w imieniu komisji senator Andrzej Jaeschke.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła i uzasadniła senator Maria Szyszkowska. Projekt przewiduje możliwość zawierania rejestrowanych związków przez osoby tej samej płci, które korzystałyby z tych samych praw majątkowych i socjalnych jak małżeństwa, z wyjątkiem wspólnego wychowywania dzieci. Projekt przygotowano w porozumieniu ze środowiskami homoseksualnymi, a podpisało się pod nim 36 senatorów.

W opinii senator M. Szyszkowskiej, należy uregulować sytuację osób odrzucanych przez rodziny, często zmuszanych do prowadzenia podwójnego życia i utrzymywania swoich związków w ukryciu. Jak przekonywała senator, prawo jest w tej dziedzinie jedynym sposobem zmiany świadomości społecznej. To akt sprawiedliwości wobec najliczniejszej mniejszości w Polsce - stwierdziła.

W posiedzeniu wzięli udział m.in. wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski, przedstawiciele środowisk homoseksualnych, Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski i Rzecznika Praw Dziecka.

W swoim wystąpieniu wiceminister M. Sadowski stwierdził, że nasuwają się pewne wątpliwości co do rozwiązania przyjętego w rozpatrywanym projekcie, dotyczącego instytucji związku partnerskiego wyposażonego w uprawnienia zbliżone do instytucji małżeństwa. W opinii wiceministra sprawiedliwości, konieczne byłyby również zmiany w innych aktach prawnych, np. w zakresie prawa spadkowego czy podatkowego, a nie tylko w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.

W dyskusji szczególne emocje wywołał problem ewentualnego wychowywania dzieci. Przeciwnicy projektu dowodzili, że co prawda homoseksualiści pozostający w zarejestrowanym związku nie będą mieli prawa do adopcji, ale jeden z partnerów może przysposobić dziecko i w ten sposób będzie ono wychowywane przez parę osób tej samej płci. Polskie prawo stanowi, że samotna osoba może przysposobić dziecko i nie stawia w tym zakresie żadnych ograniczeń ze względu na orientację seksualną.

Przedstawicielka rzecznika praw dziecka zwracała uwagę, ze występują zagrożenia związane z wychowywaniem dziecka przez dwie osoby tej samej płci. Odmiennego zdania był senator Marek Balicki, który stwierdził, że nie ma dowodów, aby dla dziecka było bardziej szkodliwe wychowanie w środowisku homoseksualistów niż w innym środowisku.

W opinii przeciwników ustawy, projekt jest sprzeczny z konstytucją, ponieważ wprowadza "tylnymi drzwiami" instytucję małżeństw homoseksualnych.

Jak stwierdziła senator Teresa Liszcz, problemy osób homoseksualnych związane np. z dziedziczeniem można by rozwiązać poprzez wprowadzenie odpowiednich przepisów do kodeksu cywilnego. Senator zgłosiła wniosek o odrzucenie rozpatrywanego projektu, uzasadniając go "istotnymi zastrzeżeniami co do koncepcji robienia ze związku partnerskiego quasi małżeństwa".

Zdaniem senatora Zbigniewa Romaszewskiego, problem pożycia seksualnego nie jest aż tak ważny, aby z jego powodu tworzyć odrębne prawo. Senator Anna Kurska przekonywała, że nadanie osobnych praw homoseksualistom jest sprzeczne z tradycją i obyczajowością.

W opinii zwolenników projektu, nie ma sprzeczności z konstytucją, ponieważ w proponowanej ustawie nie mówi się o małżeństwie, a postulowane w nim zapisy mają na celu zrównanie sytuacji prawnej osób homoseksualnych z heteroseksualnymi oraz przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na orientację seksualną.

W głosowaniu połączone komisje nie poparły wniosku dotyczącego odrzucenia projektu ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich już w pierwszym czytaniu. Za wnioskiem głosowało 3 senatorów, przeciw było 10. Wobec wyników głosowania komisje postanowiły kontynuować prace nad przedstawionym projektem. W tym celu powołano zespół w składzie senatorowie: Aleksandra Koszada, Ewa Serocka, Krystyna Sienkiewicz i M. Balicki, który ma przygotować projekt ewentualnych zmian. Pierwsze posiedzenie zespołu odbędzie się 2 marca br.

* * *

Senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu dyskutowali na swym posiedzeniu o wyzwaniach w obszarze nauki i edukacji w związku z integracją z Unią Europejską (w tym - edukacji lingwistycznej dzieci i młodzieży).

Wprowadzenie do dyskusji przedstawił senator Edmund Wittbrodt. Następnie wysłuchano szczegółowych informacji o działaniach podejmowanych w obszarze nauki i edukacji w związku z integracją europejską, a także o najważniejszych problemach w tym zakresie. W debacie głos zabrali m.in.: wiceminister edukacji narodowej i sportu Ewa Freyberg, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji Ewa Okoń-Horodyńska, przewodniczący Wydziału Nauk o Ziemi i Nauk Górniczych PAN prof. Bogdan Ney, przedstawiciele Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych: przewodniczący rady - prof. Zbigniew Śmieszek i prof. Danuta Korodecka, wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjnej prof. Kazimierz Przybysz, przewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Andrzej Błażejowski, a także prof. Andrzej Kraśniewski z Fundacji Rektorów Polskich.

W dyskusji senator Zbigniew Kruszewski, poparty przez senatorów Grażynę Staniszewską, Zbyszka Piwońskiego i E. Wittbrodta, zgłosił wniosek, by komisja przyjęła stanowisko w sprawie zdynamizowania rozwoju nauki i edukacji w perspektywie integracji europejskiej.

* * *

Senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych kontynuowali na swym posiedzeniu rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o towarach paczkowanych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 29 stycznia br.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

W tej części posiedzenia udział wzięli m.in. wiceminister finansów Ryszard Michalski i Mariusz Wasiak z Komendy Głównej Policji. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Sejmowa nowelizacja była inicjatywą poselską, uchwaloną w związku z wątpliwościami interpretacyjnymi dotyczącymi zapisów zawartych w ustawie nowelizowanej. W rozpatrywanej nowelizacji zawarto szczegółowe określenie sytuacji, w których należy powiadomić Policję o okolicznościach wypadku drogowego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji i zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Franciszka Bobrowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą:

I. Wnioski o zlecenie zadań programowych:

1. (nr wniosku 7) wniosek Stowarzyszenia Folklorystycznego we Włodawie - XIV Międzynarodowe Poleskie Lato z Folklorem - 14 580 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2. (nr wniosku 14) wniosek Sokołowskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego w Sokołowie Podlaskim - VII Międzynarodowy Obóz Naukowy Gwary Nadbużańskiego Podlasia i Polonii na Białorusi w Serpelicach nad Bugiem - 14 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 9100 zł.

3. (nr wniosku 15) wniosek Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży "Promyk" w Puławach - Zimowe spotkania Rodaków "Puławy-Kijów" - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 23 000 zł.

4. (nr wniosku 22) wniosek Fundacji "Wszystko dla Dzieci" w Warszawie - "Bez Granic" - letnia szkoła języka polskiego - 57 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

5. (nr wniosku 26) wniosek Fundacji "Wszystko dla Dzieci" w Warszawie - "Spadochron" - szkolenie dla dzieci i młodzieży polonijnej planującej karierę zawodową - 77 050 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 29) wniosek Stowarzyszenia Przyjaciół i Wychowanków Zespołu Tańca Ludowego UMCS w Lublinie - Studium Folklorystyczne dla Instruktorów Zespołów Polonijnych w Lublinie - 331 955 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 277 265 zł.

7. (nr wniosku 35) wniosek Fundacji "Wszystko dla Dzieci" w Warszawie - Nadbużańska Kraina - bogactwo kultur i narodów. II warsztaty edukacyjne dla dzieci Polonii ukraińskiej - 60 660 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 49 100 zł.

8. (nr wniosku 36) wniosek Fundacji "Wszystko dla Dzieci" w Warszawie - Beskidzka przygoda - warsztaty dziedzictwa kulturowego dla polskich dzieci z Dowbysza - 60 530 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 49 970 zł.

9. (nr wniosku 41) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - promocja spraw polonijnych - 1 217 805 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 1 128 150 zł (w tym przyznanie dotacji na zadania: Przegląd Wschodni rocznik 2004, Spółka "Przegląd Wschodni w kwocie 51 724 zł, dofinansowanie filmu poświęconego Mikołajowi Rejowi w kwocie 67 115 zł, dofinansowanie wydawnictwa A. Różańskiej "Działalność edukacyjna Śląskiego Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego" w kwocie 4598 zł).

10. (nr wniosku 42) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - Polonia i Polacy w Unii Europejskiej i poza nią - 106 436 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11. (nr wniosku 80) wniosek Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód w Warszawie - Wypoczynek zimowy dla dzieci i młodzieży polonijnej z Białorusi, Litwy, Rosji i Ukrainy - 84 400 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 50 000 zł (dla 140 uczestników wypoczynku).

12. (nr wniosku 81) wniosek Agencji Wydawniczo-Reklamowej MT Mirosław Twaróg w Bydgoszczy - wydawanie społeczno-kulturalnego czasopisma młodzieżowego "Pod Wiatr" - 14 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 14 000 zł.

II. Wnioski o zlecenie zadań inwestycyjnych:

  1. Wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - budowa Pomnika Emigranta Macierz-Polonii - 81 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 81 500 zł.

III. Inne propozycje:

Komisja negatywnie zaopiniowała projekt TV POLONIA dotyczący nadawania w dniu 2 maja br. programów z imprez polonijnych w Warszawie, Londynie, Malmoe, Wilnie i Londynie - w kwocie 1 482 000 zł.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisja Ochrony Środowiska, podczas którego zapoznano się i przedyskutowano zagadnienia związane z europejską siecią ekologiczną NATURA 2000.

W posiedzeniu wzięli udział wiceminister środowiska Ewa Symonides, Janusz Zaleski z Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, wicedyrektor Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego w NIK Teresa Warchałowska, Małgorzata Soduł z MSWiA, Józef Pyrgies i Włodzimierz Adamski z Agencji Nieruchomości Rolnych, Maria Muranyi z NFOŚiGW, Marta Wiśniewska ze Światowego Funduszu na rzecz Przyrody, Ryszard Ochwat z Ligi Ochrony Przyrody oraz Bożena Wójcik z Instytutu na rzecz Ekorozwoju.

Jak stwierdziła wiceminister E. Symonides, w Unii Europejskiej zrodziła się idea Natura 2000. Podstawę prawną stanowią dwie dyrektywy unijne - tzw. Dyrektywa Ptasia i Dyrektywa Siedliskowa, które stanowią podstawę wyznaczania sieci Natura 2000. Uwzględnienie tych dyrektyw wymaga wprowadzenia zmian w ustawie o ochronie przyrody. W przygotowywanym projekcie zdefiniowano obszar specjalnej ochrony jako obszar wyznaczony do ochrony populacji dziko występujących ptaków jednego lub wielu gatunków, w granicach którego ptaki mają korzystne warunki bytowania w ciągu całego życia w dowolnym jego okresie lub stadium rozwoju. Specjalny obszar ochrony to obszar wyznaczony w celu ochrony siedlisk przyrodniczych albo populacji zagrożonych wyginięciem gatunków roślin lub zwierząt, albo w celu odtworzenia właściwego stanu populacji tych gatunków, sprzyjającego ich dalszej ochronie.

J. Zaleski z Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, odpowiadając na pytanie senatora Franciszka Bachledy-Księdzularza o protesty środowisk leśnych dotyczące tworzenia sieci Natura 2000, stwierdził, że początkowo sieć miała obejmować 21% powierzchni, obecnie przewiduje się 13%, co niewątpliwie ułatwi realizację programu.

W dyskusji sceptycznie do programu odniósł się senator Włodzimierz Łęcki. Jego zdaniem, ochrony nie zapewniają nawet już istniejące formy, np. parki krajobrazowe.

Wiceminister E. Symonides przypomniała, że codziennie na świecie giną 2 gatunki. Należy więc podejmować nowe zadania ochronne. Naturę 2000 odróżnia od innych tego typu form ochrona w warunkach użytkowania.

Senator F. Bachleda-Księdzularz nawiązał do programu rolno-środowiskowego i zaproponował, by Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencja Nieruchomości Rolnych podjęły działania w celu zsynchronizowania obu programów.

W dyskusji rozmawiano także o finansowaniu działań ochronnych i środkach na ten cel pochodzących z Unii Europejskiej. Jak stwierdziła E. Symonides, pytana przez przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska senatora Adama Graczyńskiego, resort środowiska porządkuje dla UE listę współfinansowania ochrony przyrody. Przewidywane na ten cel kwoty powinny być zdefiniowane za miesiąc.

12 lutego 2004 r.

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska pracowali nad przygotowaniem projektu inicjatywy uchwałodawczej w sprawie realizacji polityki ekologicznej państwa w kontekście wstąpienia Polski do UE.

W dyskusji zwracano uwagę, że w projekcie uchwały powinno znaleźć się stwierdzenie, że główne zadania zawarte w takich dokumentach, jak "Polska 2025 - długookresowa strategia trwałego i zrównoważonego rozwoju", "II Polityka ekologiczna państwa" czy "Polityka ekologiczna państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2007-2010" są w niewystarczającym stopniu przenoszone na poziomy regionalne i lokalne. W opinii senatorów, przy pozytywnej ocenie dorobku samorządów w dziedzinie ochrony środowiska należy wyrazić zaniepokojenie, że obecnie zbyt często sprawy ekologii przegrywają z bieżącymi, doraźnymi interesami lokalnymi, a oficjalna polityka ekologiczna państwa jest zbyt słabo skorelowana z przemysłową, energetyczną, transportową i rolną polityką resortową.

W związku ze zbliżającym się momentem przyjęcia Polski do struktur europejskich oraz mając na uwadze to, że Polska dokonała ogromnego i bardzo kosztownego wysiłku, aby sprostać wymaganiom stawianym nowym członkom Unii Europejskiej, i to, że po trudnym okresie transformacji stoi przed nowymi wyzwaniami, a także dostrzegając dotychczasowy dorobek, Komisja Ochrony Środowiska uznała za konieczne podjęcie - w końcowej fazie procesu dostosowawczego - zwiększonego wysiłku w obszarze ochrony środowiska.

Ponadto zaproponowano, by w projekcie przygotowywanej uchwały znalazło się stwierdzenie o konieczności pilnego rozwiązania takich problemów, jak:

- opracowanie strategii gospodarki wodnej, z uwzględnieniem podziału kraju na zlewnie oraz zasad samofinansowania w układzie zlewni, stosownie do Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE ze szczególnym uwzględnieniem zlewni Wisły;

- wprowadzenie instrumentów ekonomicznych i prawnych uwzględniających zrównoważony rozwój kraju i ochronę środowiska w planach przestrzennego zagospodarowania na wszystkich szczeblach administracji rządowej i samorządowej;

- powołanie struktur organizacyjnych: Agencji Ochrony Środowiska, Centrum NATURA 2000, Centrum BAT, Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;

- optymalne wykorzystanie dorobku naukowego oraz jego dalszy rozwój poprzez tworzenie dużych, interdyscyplinarnych rządowych programów badawczych ochrony środowiska ;

- stworzenie komplementarnego systemu edukacji ekologicznej, wdrożenie go na wszystkich szczeblach kształcenia i propagowanie w środkach masowego przekazu;

- opracowanie planu działań w resorcie mającego na celu realizację zobowiązań akcesyjnych w terminach uzgodnionych podczas negocjacji w obszarze "Środowisko";

- stworzenie planu wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, wobec konieczności dostosowania do wymogów UE, która zakłada wzrost procentowy udziału tej energii w ogólnym bilansie wytwarzanej energii do 22% w roku 2010;

- odtworzenie instytucji zajmujących się projektowo-technologicznym zastosowaniem innowacji w obszarze ochrony środowiska;

- powołanie zespołu ekspertów do opracowania i modernizacji programu finansowania ochrony środowiska.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment