Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

19 stycznia 2004 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ochrony Środowiska, która rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście m.in.: wiceminister środowiska Tomasz Podgajniak, prezes Ligi Ochrony Przyrody Władysław Skalny, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska Barbara Gworek, wicedyrektor departamentu w NIK Teresa Warchałowska, a także przedstawiciele resortów finansów, rolnictwa, środowiska, Państwowego Instytutu Geologicznego, Polskiego Klubu Ekologicznego i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Posiedzenie otworzył przewodniczący komisji senator Adam Graczyński, który powitał przybyłych, przedstawił program posiedzenia i poprosił o głos wiceministra środowiska T. Podgajniaka. We wprowadzeniu podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska przedstawił cel i przedmiot ustawy. Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji jest przyjęcie rozwiązań prawnych służących przeciwdziałaniu ruchom masowym ziemi. W związku z tym ustawa w szczególności wprowadza do polskiego prawodawstwa definicję pojęcia "ruchy masowe ziemi", a także określa zadania organów administracji publicznej i obowiązki podmiotów prywatnoprawnych w zakresie tej problematyki. W swoim wystąpieniu wiceminister środowiska omówił także zagadnienia związane z finansowaniem prac związanych z działalnością mającą na celu zapobieganie ruchom masowym ziemi.

Ponadto senatorowie zapoznali się z uwagami biura legislacyjnego. Wysłuchano także Danuty Kiepas z Ministra Finansów, która zwróciła uwagę na ustalony sposób finansowania prac związanych z zabezpieczeniem gruntów. Stwierdziła, że jest on niezgodny z ustaleniami przyjętymi wspólnie z resortem finansów. Tę opinię poparł przedstawiciel resortu środowiska, który stwierdził, że zmian dokonały komisje sejmowe. Senatorowie postanowili przygotować odpowiedni zapis i zgłosić poprawkę na posiedzeniu plenarnym.

W wyniku dyskusji pod głosowanie poddano 10 poprawek, z których 9 uzyskało poparcie. Nad całością ustawy wraz z przyjętymi poprawkami głosowano jednomyślnie. Na sprawozdawcę wybrano senator Apolonię Klepacz.

20 stycznia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi omawiała aktualne problemy realizacji Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.

Szczegółową informację Rady Ministrów w sprawie proponowanych przez Komisję Europejską zmian WPR oraz ich konsekwencji dla Polski przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Plewa.

Oceniając konsekwencje proponowanej reformy, wiceminister wskazał m.in., że uproszczenie polegające na wprowadzeniu nowego systemu płatności bezpośrednich: jednolitej płatności na gospodarstwo lub jednolitej płatności regionalnej jest najważniejszym pozytywnym elementem reformy. Z uwagi na rozdrobnioną strukturę agrarną polskiego rolnictwa zmiana ta oznacza niższe koszty funkcjonowania WPR, ponoszone zarówno przez administrację, jak i rolników. Zwiększy to dostępność środków przeznaczonych dla najmniejszych gospodarstw. Za pozytywy reformy wiceminister uznał także zwiększenie swobody w podejmowaniu decyzji ekonomicznych przez rolników, poprawę pozycji negocjacyjnej rozszerzonej UE na forum WTO, nadanie większej rangi przestrzeganiu przez gospodarstwa rolne standardów dotyczących ochrony środowiska, bezpieczeństwa żywności czy dobrostanu zwierząt, wsparcie wielofunkcyjności rolnictwa oraz częściowe zmniejszenie różnic w intensywności wsparcia w ramach rozszerzonej UE.

Przewidywane konsekwencje negatywne reformy WPR to objęcie nowych płatności mechanizmem stopniowego dochodzenia do pełnej wysokości, utrzymanie kwot mlecznych dla Polski w latach 2007/08-2013/14, likwidacja interwencyjnego skupu żyta, możliwe pogorszenie warunków konkurencji czy wysokie koszty kontroli warunków zgodności.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi omawiano także sytuację na krajowym rynku mleka przed akcesją Polski do Unii Europejskiej. Związane z tym zagadnienia przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Plewa.

Udział polskiego sektora mleczarskiego w mechanizmach WPR wiąże się z potrzebą dostosowania jego organizacji do zasad obowiązujących w UE, a także z koniecznością dostosowywania standardów w produkcji i przetwórstwie mleka. Obecnie w tym sektorze zachodzą intensywne zmiany w zakresie struktury produkcji i przetwórstwa oraz jakości przetwarzanego mleka i produktów końcowych.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Senatorowie zapoznali się z opinią o nowelizacji sejmowej, którą przedstawił wiceminister środowiska Tomasz Podgajniak. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku głosowania komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek, zbieżnych w większości z sugestiami zawartymi w opinii biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych wybrano senatora Krzysztofa Jurgiela.

21 stycznia 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji Nr 148 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej ochrony pracowników przed zagrożeniami zawodowymi w miejscu pracy, spowodowanymi zanieczyszczeniami powietrza, hałasem i wibracjami, przyjętej w Genewie dnia 20 czerwca 1977 r.

Przyjęcie ustawy sejmowej rekomendował senatorom wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Problematykę objętą konwencją w polskim systemie prawnym regulują akty prawne rangi ustawowej (m.in. kodeks pracy, ustawy o: Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, związkach zawodowych, organizacjach pracodawców, służbie medycyny pracy, substancjach i preparatach chemicznych, systemie oceny zgodności) oraz rozporządzenia (m.in. dotyczące szkoleń w zakresie bhp, najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla kobiet, badań lekarskich pracowników, pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy), mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i higieny w zakresie warunków pracy.

Wymagania konwencji stosuje się w Polsce we wszystkich dziedzinach działalności gospodarczej, w sferze bhp stosuje się bowiem kryterium podmiotowe - obejmuje się ochroną podmioty objęte kodeksem pracy, a więc zapobieganie lub ograniczanie zagrożeń zawodowych w miejscu pracy, spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza, hałasem lub wibracjami oraz ochrona przed tymi zagrożeniami dotyczy generalnie pracowników.

Polskie prawo reguluje w sposób szczegółowy sprawy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, określając prawa i obowiązki pracowników, obowiązki pracodawców oraz parametry środowiska pracy i wymagania techniczne, których przestrzeganie gwarantuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o ratyfikacji Konwencji Nr 148 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej ochrony pracowników przed zagrożeniami zawodowymi w miejscu pracy, spowodowanymi zanieczyszczeniami powietrza, hałasem i wibracjami, przyjętej w Genewie dnia 20 czerwca 1977 r. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o uzdrowiskach, obszarach ochrony uzdrowiskowej, lecznictwie uzdrowiskowym i gminach uzdrowiskowych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister zdrowia Ewa Kralkowska, poseł sprawozdawca Kazimierz Sas, a także reprezentanci gmin uzdrowiskowych, organizacji i stowarzyszeń oraz eksperci, m.in. burmistrz Miasta i Gminy Iwonicz Zdrój, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP Piotr Komornicki, burmistrz Miasta i Gminy Ciechocinek Sławomir Tarnowiecki, przewodniczący Krajowej Sekcji Uzdrowisk Polskich NSZZ "Solidarność" Zdzisław Skwarek, prezes Unii Uzdrowisk Polskich Wojciech Gucma, Jerzy Sokołowski i Wiesława Tarnowska z OPZZ, prof. Andrzej Madejski.

Krytyczną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło biuro legislacyjne. Zdaniem przedstawiciela biura, opiniując rozpatrywaną ustawę na gruncie obowiązującego systemu prawnego, należy mieć na względzie postanowienie art. 38 ustawy o samorządzie gminnym. Stanowi on, że "Odrębności ustroju gmin, które wykonują zadania o szczególnym charakterze, określają właściwe ustawy. Dotyczy to w szczególności gmin uzdrowiskowych." Analiza ustawy prowadzi jednak do wniosku, że nie wypełnia ona dyspozycji powołanego przepisu. Rozdział 6 ustawy "Gminy uzdrowiskowe" ogranicza się jedynie do wyliczenia zadań własnych gminy uzdrowiskowej związanych z zachowaniem funkcji leczniczych uzdrowiska (art. 30). Pozostałe przepisy (art. 31-33) zawierają natomiast postanowienia, stanowiące jedynie uszczegółowienie norm wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminny bądź nakładające obowiązek powołania przez radę gminy uzdrowiskowej stałej komisji uzdrowiskowej (możliwość taką przewiduje art. 21 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym) czy obowiązek powołania przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta rady uzdrowiskowej jako jego organu opiniodawczo-doradczego. Regulacji takiej nie można uznać za określającą odrębności gmin uzdrowiskowych. Dyspozycja wynikająca z normy wyrażonej w przepisie art. 38 ustawy o samorządzie gminnym byłaby wypełniona jedynie wtedy, gdyby opiniowana ustawa zawierała w zakresie ustroju gmin uzdrowiskowych postanowienia choćby częściowo odmienne od postanowień ustawy o samorządzie gminnym. W ślad za tym, zważywszy na rozszerzony zakres zadań własnych gmin uzdrowiskowych, ustawodawca powinien zapewnić tym gminom stabilne źródła finansowania na podstawie przeprowadzonych analiz dotyczących skutków finansowych uchwalenia ustawy. Takie postępowanie determinują w szczególności przepisy art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP, w myśl których jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań, a zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.

W opinii biura legislacyjnego, zasadnicze wątpliwości natury systemowej budzi również koncepcja uregulowania problematyki funkcjonowania uzdrowisk oraz obszarów ochrony uzdrowiskowej. Lecznictwo uzdrowiskowe ma być przecież zorganizowane w gminie, czyli podmiocie publicznoprawnym posiadającym konstytucyjnie i ustawowo gwarantowaną samodzielność, i przez gminę. Tymczasem ustawa statuuje centralistyczny model tworzenia i funkcjonowania uzdrowisk oraz obszarów ochrony uzdrowiskowej.

Zasadnicze zastrzeżenia natury konstytucyjnej budzą także przepisy rozdziału 5 ustawy "Nadzór nad lecznictwem uzdrowiskowym, uzdrowiskami i obszarami ochrony uzdrowiskowej". Przewidują one nadzór nad gminami uzdrowiskowymi na zasadach odrębnych w stosunku do konstrukcji nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego określonej w przepisach art. 171 ust. 1 i 2 Konstytucji RP, statuując ministra właściwego do spraw zdrowia i wojewodę jako organy nadzoru. Tymczasem, zgodnie z art. 171 ust. 2 Konstytucji RP, organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe. Wymaga ponadto podkreślenia, że w myśl art. 171 ust. 1 Konstytucji RP działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności, natomiast przepisy rozdziału 5 ustawy przewidują nadzór z punktu widzenia celowości. Wskazują na to przepisy art. 26 ust. 1 i 2 ustawy, zgodnie z którymi minister właściwy do spraw zdrowia lub wojewoda może w każdym czasie żądać od gminy uzdrowiskowej przedstawienia całości lub części dokumentacji związanej z utworzeniem i funkcjonowaniem uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej, która podlega badaniu pod względem zgodności ze stanem faktycznym oraz tworzenia warunków do prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego.

W dyskusji przedstawiciele uzdrowisk postulowali przyjęcie ustawy sejmowej mimo poważnych zastrzeżeń do niej. Ich zdaniem, konieczne jest uchwalenie przepisów regulujących problematykę uzdrowiskową przed wejściem Polski do Unii Europejskiej. Dotychczas obowiązująca ustawa z 1966 roku jest przestarzała i nie odpowiada realiom, np. dokonanym przekształceniom własnościowym. Prace nad nową ustawą podejmowano od 14 lat. Dwa lata temu prezydent zawetował uchwaloną przez Sejm nową ustawę jako niezgodną z konstytucją i z ustawą o samorządzie gminnym.

Ponadto zwracano uwagę na przykłady z Niemiec i Francji, gdzie uzdrowiska przekształciły się w miejscowości turystyczne, tracąc swój leczniczy charakter.

Senatorowie, uznając pilną potrzebę uregulowania kwestii związanych z funkcjonowaniem uzdrowisk, stwierdzili jednak, że braki ustawy sejmowej są zbyt istotne i nie można ich naprawić wprowadzeniem zmian. Dlatego w głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia jednogłośnie opowiedziała się za odrzuceniem ustawy o uzdrowiskach, obszarach ochrony uzdrowiskowej, lecznictwie uzdrowiskowym i gminach uzdrowiskowych oraz o zmianie niektórych ustaw. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Wiesława Sadowska.

27 stycznia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych.

Wnioski o zlecenie zadań programowych:

1. (nr wniosku 12) wniosek Towarzystwa Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze środowisk Polonijnych - kolonie letnie dla dzieci z polskich rodzin z Ukrainy, Białorusi oraz Litwy - 40 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając 39 000 zł.

2. (nr wniosku 13) wniosek Lubelskiego Klubu Polonijnego - kontynuacja wydawania dwumiesięcznika "Forum Polonijne" - 180 840 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 180 840 zł.

3. (nr wniosku 15) wniosek Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży "PROMYK" - zimowe spotkania Rodaków "Puławy-Kijów" - 30 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

4. (nr wniosku 23) wniosek Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego - organizacja letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży polonijnej - 38 624 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 38 624 zł.

5. (nr wniosku 24) wniosek Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego - nagranie i wydanie na płytach CD albumu pt. "Pieśń ojczysta" dla środowisk polskich i polonijnych na świecie - 635 162 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 37) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą - 6 038 384 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 5 400 000 zł.

7. (nr wniosku 39) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program rozwoju organizacji młodzieżowych, harcerstwa oraz sportu polonijnego - 2 605 321 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 2 605 321 zł.

8. (nr wniosku 42) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - Polonia i Polacy w Unii Europejskiej i poza nią - 106 436 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

9. (nr wniosku 45) wniosek Fundacji "Oświata Polska za Granicą" - program bezpłatnej prenumeraty prasy dla środowisk polskich na Wschodzie - 175 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 175 500 zł.

10. (nr wniosku 48) wniosek Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - wspieranie prasy polskiej na Wschodzie - 1 920 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 1 750 000 zł.

11. (nr wniosku 49) wniosek Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - pomoc polskim redakcjom radiowym i telewizyjnym - 800 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 758 000 zł.

12. (nr wniosku 55) wniosek Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - media elektroniczne dla środowisk polskich na Wschodzie - 800 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 450 000 zł.

Wnioski o zlecenie zadań o charakterze inwestycyjnym:

Komisja rozpatrzyła, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych, 18 wniosków Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o zlecenie zadań polonijnych o charakterze inwestycyjnym na zadania kontynuowane w roku 2004:

1. (nr wniosku 10) rozbudowa i remont szkoły polskiej w Suderwie, na Litwie - 795 700 zł;

2. (nr wniosku 14) rozbudowa i adaptacja szkoły polskiej w Wesołówce, na Litwie - 1 500 000 zł,

3. (nr wniosku 12) remont szkoły podstawowej w Szumsku, na Litwie - 87 940 zł,

4. (nr wniosku 11) rozbudowa szkoły podstawowej w Egliszkach, na Litwie - 100 000 zł,

5. (nr wniosku 16) remont Szkoły Średniej im. Jana Pawła II w Wilnie, na Litwie - 162 000 zł,

6. (nr wniosku 17) remont Szkoły Podstawowej im. A. Wiwulskiego w Wilnie, na Litwie - na kwotę 225 300 zł,

7. (nr wniosku 3) remont Szkoły Średniej im. J.I. Kraszewskiego w Wilnie, na Litwie - 108 000 zł,

8. (nr wniosku 9) remont szkoły-przedszkola "Źródełko" w Wilnie, na Litwie - 135 750 zł,

9. (nr wniosku 8) remont gimnazjum im. A. Mickiewicza w Wilnie, na Litwie - 360 000 zł,

10. (nr wniosku 4) remont szkoły średniej w Butrymańcach, na Litwie - 264 200 zł,

11. (nr wniosku 6) remont szkoły średniej w Białej Wace, na Litwie - 194 650 zł,

12. (nr wniosku 13) remont przedszkola w Ejszyszkach, na Litwie - 302 870 zł,

13. (nr wniosku 5) remont przedszkola w Solecznikach, na Litwie - 226 110 zł,

14. (nr wniosku 7) rozbudowa szkoły podstawowej w Starych Trokach, na Litwie - 1 609 080 zł,

15. (nr wniosku 18) remont zakupionego domu przeznaczonego na stanicę harcerską we Lwowie, na Ukrainie - 395 000 zł,

16. (nr wniosku 2) rozbudowa Domu Polskiego w Jabłonkowie, w Czechach - 200 000 zł,

17. (nr wniosku 1) przebudowa zakupionego budynku przeznaczonego na Dom Polski w Nowogródku, na Białorusi - 330 000 zł,

18. (nr wniosku 15) wykończenie poddasza w Domu Polskim w Budapeszcie, na Węgrzech - 250 000 zł.

Komisja zaopiniowała wszystkie wnioski inwestycyjne pozytywnie.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrzono ustawę - Prawo zamówień publicznych.

Senatorowie zapoznali się z informacją wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych Włodzimierza Dzierżanowskiego, dotyczącą  nowych uregulowań wprowadzonych przez Sejm. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Swoje opinie i postulaty przedstawili także wiceprezes Stowarzyszenia Architektów Polskich Jacek Lenart oraz zastępca dyrektora generalnego ds. ekonomiczno-finansowych Poczty Polskiej Ryszard Pidek. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz generalny Stowarzyszenia Architektów Polskich Jerzy Grochulski, główny specjalista w Departamencie Budżetu Resortu i Spraw Majątkowych w Ministerstwie Finansów Piotr Nagraba, zastępca dyrektora Biura Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej Marzanna Gierczak, dyrektor ds. polityki finansowej Poczty Polskiej Mariusz Wnuk, zastępca dyrektora Biura Prawnego Poczty Polskiej Bogdan Cichowicz, dyrektor Departamentu Prawnego Urzędu Zamówień Publicznych Jarosław Jerzykowski.

W dyskusji zwracano uwagę na nowatorskie rozwiązania, które czynią ustawę przejrzystą, zmierzającą do odbiurokratyzowania procedur, a także przyjazną małym i średnim przedsiębiorstwom. Podkreślano także decentralizację zamówień publicznych i podstawową odpowiedzialność zamawiającego.

W dyskusji zgłaszano jednak zastrzeżenia dotyczące zbyt szybkiego, zdaniem senatorów, tempa procedowania nad rozpatrywaną ustawą. W opinii członków komisji, nie można tego uzasadnić nawet ewentualnymi stratami finansowymi państwa.

Wątpliwości dotyczyły ponadto celowości powołania i funkcjonowania Rady Zamówień Publicznych, zasadności rozdziału 4 w dziale V ustawy, regulującego sprawę obowiązkowej kontroli postępowania o duże zamówienia publiczne przez tak zwanego obserwatora, a także obligatoryjności konkursu prac projektowych.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 16 poprawek do ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zaproponowano usunięcie z ustawy zapisów mówiących o powołaniu i funkcjonowaniu Rady Zamówień Publicznych, piętnasto-, dwudziestoosobowego organu doradczo-opiniodawczego prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży w imieniu komisji senator Apolonia Klepacz.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywano ustawę - Prawo zamówień publicznych. Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie oraz wyjaśnień udzielanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych Tomasza Czajkowskiego, posła sprawozdawcę Adama Szejnfelda oraz przedstawiciela Departamentu Prawa Europejskiego w UKIE. Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. W posiedzeniu komisji uczestniczyli także przedstawiciele instytucji zainteresowanych ustawą, m.in. Polskiego Radia, Poczty Polskiej, Stowarzyszenia Architektów Polskich.

W dyskusji wyjaśniono wiele wątpliwości zgłaszanych przez senatorów, dotyczących Rady Zamówień Publicznych, kosztów jej funkcjonowania, dotychczasowego składu kolegium, funkcjonowania ustawy w nauce, objęcia ustawą Poczty Polskiej i Lasów Państwowych, planowanej kadencji prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, stosowanych i proponowanych procedur przy zamówieniach publicznych, czasu ich trwania, regulacji szczególnych dotyczących kataklizmów i katastrof, sytuacji radia publicznego czy obowiązku wydawania przepisów wykonawczych.

W dyskusji zgłoszono 26 poprawek, z których 25 uzyskało akceptację w kolejnych głosowaniach. Komisja nie poparła poprawki dotyczącej nieobejmowania przepisami ustawy Lasów Państwowych. Większość zaakceptowanych przez komisje poprawek miała charakter legislacyjny i zmierzała do doprecyzowania i poprawienia czytelności poszczególnych jej zapisów. Senatorowie zaproponowali m.in. uzupełnienie katalogu wymagań stawianych kandydatowi na prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz skrócenie okresu wydawania przepisów wykonawczych. Komisja zmieniła także czas trwania kadencji prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, uwzględniając długości kadencji szefów innych instytucji działających w naszym państwie.

Ustalono, że z upoważnienia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych sprawozdanie w sprawie ustawy - Prawo zamówień publicznych złoży senator Genowefa Ferenc.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu RP.

Zgłoszony przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projekt przedstawił senator Andrzej Spychalski. Zmierza on do osiągnięcia następujących celów:

1) zwolnienia Marszałka i wicemarszałków Senatu z obowiązku członkostwa w komisji stałej;

2) określenia katalogu przeszkód uniemożliwiających senatorowi udział w posiedzeniu Senatu, komisji, Zgromadzenia Narodowego lub jego organu, a także w głosowaniu na posiedzeniu Senatu;

3) dostosowania przepisów dotyczących immunitetu senatorskiego do ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 26 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. Nr 137, poz. 1301);

4) doprecyzowania przepisów dotyczących prawa do uzyskiwania informacji o działalności Senatu i jego organów, w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania połączone komisje wprowadziły poprawki do przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Spychalskiego.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywali ustawę - Prawo zamówień publicznych. Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili prezes i wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych Tomasz Czajkowski i Włodzimierz Dzierżanowski, poseł sprawozdawca Adam Szejnfeld, a także Grzegorz Lang z Departamentu Prawa Europejskiego w UKIE. Ponadto zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przyjęcia nowej ustawy wymagał proces harmonizacji polskiego prawa z ustawodawstwem Unii Europejskiej. Rozpatrywana ustawa uwzględnia postanowienia dziewięciu dyrektyw i jednego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego.

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej po rozpatrzeniu ustawy - Prawo zamówień publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 24 poprawek, w swej podstawowej części zbieżnych ze zmianami, które wniosła Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych.

Ustalono, że w imieniu komisji proponowane poprawki zarekomenduje Izbie senator Władysław Mańkut.

28 stycznia 2004 r.

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska dyskutowali na swym posiedzeniu o przygotowaniach do debaty ekologicznej, która ma odbyć się w Senacie w związku z wyzwaniami, jakie czekają polską ochronę środowiska po wejściu do Unii Europejskiej. Komisja ma przygotować projekt uchwały Senatu w tej sprawie. Zostaną w nim przedstawione najważniejsze zadania i problemy wymagające rozwiązania.

Ponadto Komisja Ochrony Środowiska przyjęła plan pracy na pierwsze półrocze 2004 r.:

1. Posiedzenie dotyczące nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

2. Realizacja Programu Odra 2006 - drugie z cyklu corocznych spotkań.

3. Posiedzenie organizowane przez senatora Franciszka Bachledę-Księdzularza.

4. Spotkanie komisji (ewentualnie wspólnie z KOŚZNiL Sejmu) z pierwszym radcą Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

5. Program ochrony i zagospodarowania Puszczy Białowieskiej.

6. Przygotowanie do debaty ekologicznej.

7. Przygotowanie do konferencji "Planowanie przestrzenne a ochrona środowiska".

8. Strategia edukacji ekologicznej w Polsce.

9. Druga edycja konkursu organizowanego z LOP "Zadrzewiamy polski pejzaż".

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się pierwsze czytanie, zgłoszonego przez senatora Krzysztofa Jurgiela, projektu rezolucji w sprawie utworzenia w gminach stanowisk pracy o zakresie obowiązków polegającym na pomocy w sporządzaniu przez rolników wniosków mających na celu pozyskanie środków Unii Europejskiej.

Projekt rezolucji omówił i uzasadnił senator wnioskodawca. Proponowane w nim rozwiązanie ma służyć stworzeniu warunków do pełnej realizacji ustaleń Traktatu Akcesyjnego Polski do Unii Europejskiej w zakresie wdrożenia uproszczonego systemu dopłat bezpośrednich w Polsce. Do jego wykonania w projekcie wzywa się Radę Ministrów. Środki na utworzenie postulowanych w rezolucji stanowisk pracy Rada Ministrów powinna zapewnić w projekcie ustawy budżetowej.

W opinii senatora K. Jurgiela, uproszczony system dopłat bezpośrednich, który zacznie funkcjonować, jest na tyle skomplikowany, że samo przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków w biurach powiatowych Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa będzie wymagało tworzenia co najmniej pięciu wysoce wyspecjalizowanych stanowisk pracy. Jednocześnie, zgodnie z zasadami funkcjonowania ARiMR, pracownicy biur powiatowych nie mogą bezpośrednio pomagać rolnikom przy sporządzaniu wniosków i innych wymaganych dokumentów.

W ostatnim czasie Sejm uchwalił ustawę o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych oraz ustawę o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Ustawa o płatnościach bezpośrednich określa warunki i tryb udzielania producentom rolnym płatności bezpośrednich do gruntów rolnych, określonych przepisami Unii Europejskiej. Kolejna ustawa określa zasady tworzenia i prowadzenia, zakres oraz przeznaczenie krajowego systemu ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Obie ustawy oraz mające być wydane na ich podstawie rozporządzenia stawiają wiele wymagań formalnych wobec wnioskodawców starających się o wpis do ewidencji i o otrzymanie dopłat.

Zdaniem senatora wnioskodawcy, skompletowanie potrzebnych dokumentów i wypełnienie na ich podstawie skomplikowanego wniosku jest z pewnością dużym obciążeniem dla polskich rolników. Brak doświadczenia w tym zakresie oraz nieaktualność dokumentów dotyczących posiadanych przez nich nieruchomości, a także nieaktualność operatów ewidencji gruntów i budynków to czynniki, które dodatkowo wpłyną na niepełne wykorzystanie środków lub błędne wypełnianie wniosków. W tej sytuacji istotna grupa rolników może zostać pozbawiona dopłat. Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu rezolucji, obowiązkiem rządu, wynikającym z zasady subsydiarności działań publicznych, jest udzielenie wszelkiej możliwej pomocy w tej sytuacji. Takim działaniem powinno stać się utworzenie systemu małych, gminnych jednostek sporządzających dla rolników przedmiotowe wnioski. Oprócz czysto praktycznej strony ich działań będą one pełnić istotne funkcje edukacyjne, współpracując z rolnikami, przekazując im potrzebne informacje i umiejętności, a także przygotowując ich do wdrożenia systemu standardowego. Mimo wskazania w rezolucji budżetu państwa jako źródła finansowania istnieją też perspektywy na uzyskanie w tym zakresie środków pozabudżetowych.

Podczas posiedzenia połączone komisje zapoznały się z opiniami o projekcie, które przedstawili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Zofia Krzyżanowska, wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Mirosław Drygas, a także główny specjalista w Ministerstwie Finansów Teresa Mackiewicz.

W dyskusji senator Krystyna Sienkiewicz zgłosiła wniosek o odrzucenie rozpatrywanego projektu rezolucji. W głosowaniu nie uzyskał on większości komisji i został odrzucony. Na wniosek senator Teresy Liszcz przyjęto poprawki do projektu, m.in. zmieniającą nazwę rezolucji na uchwałę. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora K. Jurgiela.

29 stycznia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili generalny inspektor informacji finansowej Jacek Uczkiewicz, członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego Andrzej Jakubiak, posłanka sprawozdawczyni Stanisława Prządka, prezes Naczelnej Rady Radców Prawnych Andrzej Kalwas, a także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem rozpatrywanej nowelizacji sejmowej jest dostosowanie przepisów obowiązującej ustawy do przepisów Dyrektywy 2001/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę Rady 91/308/EWG w sprawie uniemożliwienia korzystania z systemu finansowego w celu prania brudnych pieniędzy.

Nowelizacja poszerza katalog podmiotów wskazanych w ustawie jako instytucje obowiązane o Narodowy Bank Polski, fundacje, podmioty prowadzące działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz o grupę tzw. wolnych zawodów prawniczych, czyli: adwokatów, radców prawnych (wykonujących zawód poza stosunkiem pracy), prawników zagranicznych (świadczących pomoc prawną poza stosunkiem pracy), biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych.

Ustawa precyzuje definicje zawarte w art. 2 ustawy zmienianej: definicję transakcji, wartości majątkowej, rachunku, jednostki współpracującej oraz definicję prania brudnych pieniędzy, mówiącą, co należy rozumieć przez wprowadzanie do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.

Dokonana została zasadnicza zmiana przepisów art. 8 ustawy zmienianej. Wprowadzono wyjątki od zasady obowiązku rejestracji transakcji powyżej 15 tys. euro. Dotyczą one zakupu lub sprzedaży żetonów w kasynach gry, umów ubezpieczenia na życie oraz polis ubezpieczeniowych związanych z ubezpieczeniem emerytalnym.

Ustawa zakłada, że osoby wykonujące wolne zawody prawnicze (z wyjątkiem biegłych rewidentów i doradców podatkowych), instytucje pieniądza elektronicznego oraz pośrednicy w obrocie nieruchomościami będą wyłączeni spod obowiązku rejestracji transakcji powyżej 15 tys. euro. Zwolnienie to nie rozciąga się na obowiązek rejestracji tzw. transakcji podejrzanych (art. 8 ust. 3).

Ustawa nowelizuje też art. 11 ustawy przez wprowadzenie przepisu umożliwiającego przekazywanie informacji o transakcjach, o których mowa w art. 8 ust. 3, przez samorządy zawodowe notariuszy, adwokatów, radców prawnych i prawników zagranicznych, a nie osobiście przez osoby wykonujące te zawody.

W dyskusji przedstawiciel NBP zaproponował, by do 1 stycznia 2005 r. wydłużyć vacatio legis w odniesieniu do postanowień nowelizacji uznających tę instytucję za instytucję obowiązaną.

W uzasadnieniu tej propozycji stwierdzono, że NBP od stycznia do grudnia br. wprowadza etapami nowe systemy informatyczne, dostosowując się do zasad rachunkowości w Europejskim Systemie Banków Centralnych. Wydłużenie vacatio legis do 1 stycznia 2005 r. pozwoli NBP na uwzględnienie wymagań ustawy w tych systemach bez potrzeby kosztownej modyfikacji starych rozwiązań informatycznych, które i tak będą działać do końca 2004 r. Pozostawienie zapisów nowelizacji sejmowej, w myśl których NBP byłoby jednostką obowiązaną już od maja br., tworzyłoby ustawowy przymus wydania przez bank 3-5 mln zł i obniżyło zysk banku wpłacany do budżetu państwa.

W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw. Przyjęto min. zmianę postulowaną przez NBP. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Teresa Liszcz.

Do stanowisko komisji zgłoszono wniosek mniejszości, dotyczący skreślenia pkt 5 w art. 1. Jego sprawozdawcą będzie senator Zbigniew Romaszewski.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Protokołu zmian do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego wraz z dodatkami I i II, sporządzonego w Brukseli dnia 26 czerwca 1999 r.

Po wysłuchaniu informacji na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowych protokole przedstawionych przez dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów Jerzego Płusy, a także po zapoznaniu się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w głosowaniu senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Władysław Mańkut.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw.

W tej części posiedzenia uczestniczyli generalny inspektor informacji finansowej Jacek Uczkiewicz, dyrektor Departamentu Informacji Finansowych w Ministerstwie Finansów Paweł Brochacki oraz Ryszard Woźniak ze Związku Banków Polskich. Ponadto zapoznano się z uwagami biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej, w większości o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Kolejną rozpatrywaną ustawą była ustawa o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń. Na temat przyjętych w niej rozwiązań mówił podczas posiedzenia wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Krystowski. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o towarach paczkowanych. Zapoznano się z informacją na temat wprowadzonych przez Sejm rozwiązań, którą przedstawił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej K. Krystowski, a także z opinią biura legislacyjnego.

Celem przyjętej przez Sejm nowelizacji jest uproszczenie krajowego systemu nadzoru i kontroli towarów paczkowanych oraz butelek miarowych.

Zgodnie z przyjętymi przepisami obowiązkiem paczkującego towary będzie zgłoszenie informacji o zastosowaniu znaku "e", a ocena zgodności będzie dokonywana ex post, czyli podczas kontroli planowanych. Oznaczanie tym znakiem będzie równoznaczne z odpowiedzialnością paczkującego za spełnienie określonych wymogów. Wprowadzenie do obrotu towarów paczkowanych oznaczonych znakiem "e", ale nie spełniających wymagań określonych dla tego znaku, będzie karane grzywną do 20 tys. zł. Podobne rozwiązania przyjęto w stosunku do butelek miarowych i oznaczania ich znakiem "3".

Ponadto nowelizacja ma wyeliminować problemy interpretacyjne poprzez doprecyzowanie poszczególnych przepisów, co powinno wpłynąć na znaczne ułatwienie działalności przedsiębiorcom tej branży.

Po wstępnej dyskusji Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła kontynuować rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o towarach paczkowanych na kolejnym posiedzeniu, 10 lutego 2004 r.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment