Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, dn. 05.12.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Władysława Mańkuta z dnia 7 listopada 2003 r. w sprawie sprzeczności ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o finansach publicznych, informuję co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te obejmują między innymi sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Także ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 89 poz. 889 z późn. zm.) określa zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kultury fizycznej i sportu jako zadania własne tych jednostek.

Sprawy związane z budżetem jednostki samorządu terytorialnego, jako rocznego planu:

1) dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki,

2) przychodów i wydatków:

a) zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych,

a) funduszy celowych jednostki samorządu terytorialnego,

reguluje ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm.). Zgodnie z art. 111 powyższej ustawy wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w ustawach, między innymi na zadania własne tych jednostek.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zadania własne w zakresie kultury fizycznej i turystyki jednostka samorządu terytorialnego może realizować za pomocą jednostek sobie podległych. Natomiast przepis art. 118 ustawy o finansach publicznych stwarza możliwość udzielania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki, podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeniom kultury fizycznej. Tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywanego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym w omawianej sytuacji nie mamy do czynienia ze sprzecznością aktów prawnych. Obecnie obowiązujące regulacje prawne mają na celu zapewnić właściwe dysponowanie środkami publicznymi.

Łączę wyrazy szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, dnia 8 grudnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 14 listopada 2003 r. dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana senatora Józefa Sztorca podczas 48 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 listopada 2003 r. przedkładam następujące stanowisko.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poparło treść art. 5 projektu ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt przedstawionego w sprawozdaniu sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (druk nr 2046), z zastrzeżeniem przyjęcia następującej poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu na 61 posiedzeniu Sejmu:

- w art. 5 po ust. 2 dodać ust. 3 w brzmieniu:

"3. Zakład leczniczy utworzony i prowadzony przez osobę lub jednostkę organizacyjną zajmującą się produkcją zwierząt może świadczyć usługi weterynaryjne wyłącznie dla zwierząt hodowanych przez tę osobę lub jednostkę, jednak nie może wystawiać certyfikatów o stanie zdrowia tych zwierząt dla celów związanych z obrotem zwierzętami."

Zdaniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zasadnym jest, aby lekarze weterynaryjni zatrudnieni w zakładach leczniczych utworzonych przez gospodarstwa lub inne jednostki zajmujące się produkcją zwierząt nie mogli wykonywać czynności urzędowych zleconych przez powiatowego lekarza weterynarii, w tym wystawiania świadectw zdrowia zwierząt, z uwagi na możliwość wystąpienia sprzeczności interesów pomiędzy właścicielem zakładu zatrudniającym lekarza, a interesem publicznym reprezentowanym przez organy Inspekcji Weterynaryjnej. Sytuacje takie mogłyby mieć negatywny wpływ na proces kontroli państwa nad bezpieczeństwem żywności. Natomiast ze względu na bezpieczeństwo epizootyczne zakład leczniczy dla zwierząt utworzony przez gospodarstwo mógłby świadczyć usługi weterynaryjne jedynie na potrzeby tego gospodarstwa. To samo dotyczy zakładów leczniczych utworzonych przez inne jednostki utrzymujące zwierzęta.

Odnośnie uwagi dotyczącej art. 3 ust. 1 pkt 3 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi stoi na stanowisku, iż personel pomocniczy powinien mieć uprawnienia do udzielania pierwszej pomocy zwierzęciu, za którą należy uważać pomoc doraźną nie związaną ze stosowaniem produktów leczniczych, a mającą na celu ratowanie życia zwierzęcia do czasu przybycia lekarza weterynarii. Czynności związane z udzielaniem pierwszej pomocy są wykonywane przez personel pomocniczy często właśnie pod nieobecność lekarza weterynarii, nie mogą być zatem przez niego nadzorowane.

W odniesieniu do wymogów jakie musi spełniać lekarz weterynarii kierujący zakładem leczniczym dla zwierząt Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi popiera brzmienie art. 13 ustawy, gdyż zapis taki został w toku prac legislacyjnych zaakceptowany przez Krajową Izbę Lekarsko-Weterynaryjną, a więc środowisko najbardziej kompetentne do merytorycznej oceny powyższej kwestii.

Z poważaniem

Wojciech Olejniczak

* * *

Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożone na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, dnia 8 grudnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 14 listopada 2003 r. znak: BPS/DSK-043-494/03 w sprawie oświadczenia pana Krzysztofa Borkowskiego, senatora RP, złożonego na 48 posiedzeniu Senatu RP, dotyczącego zanieczyszczenia środowiska w miejscowości Seroczyn, gmina Wodynie, przez Gospodarstwo Rolne T. Wałdoch i S-ka, Spółka Jawna z siedzibą w Warszawie, a także nawiązując do mojego pisma z dnia 12 sierpnia 2003 r. znak: GIOŚ-DIiO/4123-15/jd, uprzejmie informuję Pana Marszałka o dalszych działaniach podjętych w stosunku do przedmiotowego Gospodarstwa.

W dniu 23.06.2003 r. przedstawiciele Państwowej Inspekcji Sanitarnej (WSSE w Warszawie, Oddział Zamiejscowy WSSE w Siedlcach oraz PSSE w Siedlcach) dokonali oględzin miejsca, na którym składowane były osady ściekowe. W dniu oględzin trwało przekładanie osadów z jednej pryzmy na drugą. Ustalono, że dotychczas komunalne osady ściekowe przywożone były jeden raz w tygodniu i sukcesywnie dokładane na pryzmy. Na pola ostatni raz wywożono osady w końcu kwietnia 2003 r. Z uwagi na fakt, że znajdujące się w silosach osady ściekowe nie były przygotowane do stosowania w rolnictwie, odstąpiono od pobrania próbek osadów. W dniu 24.06.2003 r. pobrano próby wody podawanej do sieci wodociągu obsługującego ludność Seroczyna, gmina Wodynie. Badania wskazują na brak zanieczyszczeń bakteriologicznych wody wodociągu - woda spełnia warunki rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Ponadto Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny poinformował, że w okresie od stycznia do dnia kontroli (23.06.2003 r.) nie otrzymał żadnego zgłoszenia o zachorowaniu mieszkańców gminy Wodynie, które byłoby spowodowane pałeczkami Salmonella. Jednocześnie WIS informuje, że według posiadanej aktualnie wiedzy nie może stwierdzić, czy działalność Gospodarstwa Rolnego w Seroczynie stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi. Natomiast stwierdzone w świetle wymogów ustawy Prawo ochrony środowiska i ustawy o odpadach nieprawidłowości w działaniach związanych z wykorzystywaniem komunalnych osadów ściekowych skutkowały wydaniem przez Starostę Siedleckiego decyzji z dnia 18.06.2003 r. znak: RŚ 7645/1/31/02/03 w sprawie cofnięcia bez odszkodowania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku osadów ściekowych i grzybni pofermentacyjnej.

Firma ROLLAS s.c. z siedzibą w Stanisławowie pismem z dnia 9.08.2003 r. poinformowała, że od dnia 15 maja 2003 r. wstrzymała przekazywanie do Gospodarstwa Rolnego w Seroczynie osadów ściekowych z oczyszczalni ścieków "Czajka" w Warszawie.

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Wołominie pismem z dnia 18.09.2003 r. poinformowało, że z dniem 30 września 2003 r. zostaje wstrzymane wysyłanie osadów ściekowych z oczyszczalni "KRYM" w Wołominie do Gospodarstwa Rolnego w Seroczynie, a umowa z dnia 16.12.2002 r. na dostawę osadów zostaje rozwiązana w trybie natychmiastowym. Z decyzji tej PWiK Sp. z o.o. w Wołominie wycofało się w dniu 30 września 2003 r., podpisując z Gospodarstwem Rolnym w Seroczynie aneks do ww. umowy na odbiór osadów do dnia 15 grudnia 2003 r.

W sierpniu 2003 r. MWIOŚ wystąpił do firmy BIOTEX Sp. z o.o w Puławach z zapytaniem, czy osady ściekowe w oczyszczalni ścieków "KRYM" w Wołominie są ustabilizowane. W odpowiedzi z dnia 8.08.2003 r. stwierdzono, że osady są ustabilizowane, spełniają wymogi rozporządzenia Ministra Środowiska 2002 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych (Dz.U. Nr 134 poz. 1140, sprostowanie Dz.U. Nr 155 poz. 1299) i mogą być stosowane do nawożenia i rekultywacji gleb zgodnie z wymogami prawa i zasadami dobrej praktyki rolniczej.

W dniu 19 sierpnia 2003 r. Stowarzyszenie Ochrony Seroczyna, Gminy Wodynie i Doliny Rzeki Świder "S.O.S." skierowało pismo do MWIOŚ informując, że pomimo postanowienia PINB w Siedlcach o wstrzymaniu użytkowania silosów na składowanie odpadów oraz cofnięcia przez Starostę Siedleckiego zezwolenia na kompostowanie osadów z rygorem natychmiastowej wykonalności, Spółka nadal przywozi i gromadzi osady ściekowe. W związku z tym w dniu 4 września 2003 r. MWiOŚ przeprowadził w przedmiotowym gospodarstwie rolnym kontrolę sprawdzającą. Stwierdzono, że w silosach nr 1, 3, 4 przetrzymywany jest osad przyjęty do dnia 18 lipca 2003 r. (do dnia poprzedniej kontroli MWIOŚ), natomiast w silosach nr 2 i 5 magazynowane są osady przyjęte po dniu 18 lipca 2003 r. W trakcie kontroli nie stwierdzono prowadzenia i wywozu osadów na pola uprawne dzierżawione przez Spółkę. Przedstawiciel Spółki oświadczył, że osady odbierane są wyłącznie od PWiK Sp. z o.o. w Wołominie, eksploatującego oczyszczalnię "KRYM". Danych o ilości osadów przywiezionych na teren Gospodarstwa nie uzyskano. Ustalono także, że od dnia poprzedniej kontroli nie odbierano ścieków ze studzienek odciekowych wchodzących w skład instalacji silosów. Przedstawiciel Gospodarstwa odmówił podpisania protokołu, tłumacząc o tym, że nie jest pewny co do danych zawartych w protokole. Protokół został więc przekazany do siedziby Spółki w Warszawie (ul. Cynamonowa 3/29) celem zapoznania się z nim oraz określenia ilości przywiezionych osadów.

W dniu 9 września 2003 r. MWiOŚ wydał zarządzenie pokontrolne znak: MM-IN-6730/264-4/158/3200/2003/IB obligujące do przekazania danych o ilościach osadów przyjętych w okresie od 18 lipca do 4 września 2003 r. Ponieważ danych tych nie otrzymano, pomimo przypominającego pisma z dnia 24.09.2003 r. MWiOŚ przeprowadził w dniu 22.10.2003 r. kolejną kontrolę na terenie dzierżawionym przez przedmiotową Spółkę. W związku z tym, że w trakcie tej kontroli również nie uzyskano żądanej informacji, MWIOŚ na podstawie art. 225§ 1 Kodeksu karnego skierował do Prokuratury Rejonowej w Siedlcach zawiadomienie z dnia 28.10.2003 r. znak: MM-IN-0740/264-4/14/3867/2003/IB o utrudnianiu czynności kontrolnych. W dniu 12.11.2003 r. MWIOŚ został poinformowany przez Prokuraturę Rejonową w Siedlcach o przekazaniu ww. zawiadomienia do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów.

Ponadto w trakcie kontroli w dniu 22.10.2003 r. ustalono, że nawożenie osadami rozpoczęto z dniem 13.10.2003 r. i do dnia kontroli wywieziono na obszar ok. 13 ha pola nr 8 (1/3 powierzchni pola) 1190 Mg osadów). Oględziny pola wykazały, że osady zostały przyorane - pola są przygotowywane pod przyszłe uprawy. Plony pszenicy (15 Mg) zebrane z pól nawożonych osadami w okresie jesień 2002 - wiosna 2003 zostały przekazane do Gorzelni Janów do produkcji spirytusu przemysłowego (jako dodatek do biopaliw). Kontrola z dnia 31.10.2003 r. przeprowadzona przez MWIOŚ w Gorzelni Janów potwierdziła wykorzystanie 15 Mg pszenicy odebranej od Gospodarstwa Rolnego w Seroczynie do produkcji spirytusu, który został przekazany do Petrochemii Blachownia S.A. w Kędzierzynie Koźlu do produkcji paliw (jako dodatek do biopaliw).

Wyniki analiz próbek osadów ściekowych pobranych 22.10.2003 r. przez MWIOŚ nie wykazały, by ilości metali ciężkich w stosowanych osadach ściekowych przekraczały dopuszczalne zawartości określone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych. Natomiast badania próbek przedmiotowych osadów, pobranych z silosów nr 1, 2, 3, 5, przekazanych do Laboratorium Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie Oddział Zamiejscowy w Siedlcach wykazały obecność bakterii chorobotwórczych z rodzaju Salmonella. Narusza to wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 sierpnia 2003 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych. Obecność tych bakterii w osadach ściekowych uniemożliwia stosowanie ich w rolnictwie oraz do rekultywacji gruntów na cele rolne.

Ponowna kontrola Gospodarstwa przeprowadzona przez MWIOŚ w dniach 3-4 listopada 2003 r. ustaliła, że osady ściekowe z silosów, w których stwierdzono występowanie bakterii chorobotwórczych w rodzaju Salmonella, zostały wywiezione na pole uprawne. Badania prób gleby z pól, na których stosowane są osady, pobrane w dniach 3 i 4 listopada 2003 r., także wykazały obecność bakterii chorobotwórczych z rodzaju Salmonella (próby pobrano z pola nawiezionego osadem w okresie 13 - 27.10.2003 r.). W związku z powyższym MWIOŚ w dniach 12 i 13.11.2003 r. wydał zarządzenia pokontrolne zobowiązujące do: zaprzestania wykorzystania osadów ściekowych na polach uprawnych przeznaczonych do produkcji rolnej, rekultywacji gruntów na cele rolne oraz upraw roślin przeznaczonych do spożycia i produkcji pasz ze względu na obecność w osadach bakterii z rodzaju Salmonella; prowadzenia na bieżąco wywozu ścieków, powstających w wyniku eksploatacji instalacji odciekowej, w celu niedopuszczenia do przepełnienia studzienek odciekowych (wchodzących w skład instalacji silosów) oraz ewidencjonowania działek, na których stosowane są komunalne osady ściekowe, w powiązaniu z ilością i jakością osadów wykorzystywanych na poszczególnych działkach.

Jednocześnie w dniu 13.11.2003 r. MWIOŚ wysłał do Prokuratury Rejonowej w Siedlcach zawiadomienie znak: MM-IN-0740/264-4/15/4242/2003/IB o popełnieniu przestępstwa polegającego na wywozie na pola uprawne osadów ściekowych, niespełniających wymogów ochrony środowiska.

Z uwagi na fakt odmówienia przez przedstawiciela Spółki udostępnienia podczas czynności kontrolnych prowadzonych w dniach 3-4.11.2003 r. pomieszczeń służących do magazynowania plonów, zebranych z pól uprawnych dzierżawionych przez Spółkę, w celu oceny możliwości technicznych oddzielnego magazynowania zbiorów zebranych z pól nawożonych osadem, MWIOŚ w dniu 24.11.2003 r. skierował do Prokuratury Rejonowej w Siedlcach zawiadomienie znak: MM-IN-0740/264-4/17/4316/2003/IB o popełnieniu przestępstwa.

W dniu 21.11.2003 r. MWIOŚ wystąpił do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z prośbą o opinię, czy ze względu na obecność bakterii chorobotwórczych z rodzaju Salmonella oraz jaj rodzaju Ascaris w nawożonych gruntach działalność Gospodarstwa Rolnego w Seroczynie może zagrażać zdrowiu lub życiu ludzi.

Z uwagi na odwołanie Spółki od decyzji Starosty Siedleckiego z dnia 18 czerwca 2003 r. znak: RŚ.7645/1/31/02/03 cofającej bez odszkodowania zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku osadów ściekowych i grzybni pofermentacyjnej oraz od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 21 lipca 2003 r. znak: PINB.8.7355/4/2003 nakazującej przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania silosów zlokalizowanych na działce użytkowanej przez Gospodarstwo, MWIOŚ postanowieniem z dnia 8 września 2003 r. znak: MM-IN-6730/264-4/3173/2003/IB zawiesił postępowanie w sprawie wstrzymania użytkowania silosów wraz z instalacją odciekową przez Gospodarstwo Rolne Seroczyn T. Wałdoch Spółka Jawna z siedzibą w Warszawie, do czasu rozstrzygnięcia postępowań prowadzonych przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Siedlcach i Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Siedlcach decyzją z dnia 25 września 2003 r. znak: KO.4002.740/2003 odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Siedleckiego z dnia 9 października 2002 r. znak: RŚ.7645/1/31/2002/2003, dotyczących zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku osadów ściekowych oraz grzybni pofermentacyjnej polegającej na wytwarzaniu kompostu wykorzystywanego na cele rolnicze pod uprawę roślin energozastępczych (malwa pensylwańska). Postępowanie powyższe SKO prowadziło na wniosek MWIOŚ z dnia 30 kwietnia 2003 r. znak: MM-IN-0713/264-4/15/1386 2003/IB, który stwierdził podczas kontroli prowadzonej w dniach 4, 9, 16, 23 kwietnia 2003 r., że niemożliwe jest dotrzymanie warunków technologicznych procesu opracowanego przez firmę BIOTEK (podstawą wydania kwestionowanego zezwolenia było opracowanie "Ocena możliwości zastosowania osadów ściekowych do nawożenia gleb gospodarstwa rolnego Seroczyn" z dnia 19.07.2002 r.). W ocenie SKO kwestionowane przez MWiOŚ decyzje Starosty Siedleckiego nie zawierają uchybień wymienionych w art. 156 § 1 kpa, na które powoływał się we wniosku MWIOŚ.

Natomiast w dniu 26 września 2003 r. SKO w Siedlcach decyzją znak: KO.4000-771/2003 uchyliło w całości zaskarżoną decyzję Starosty Siedleckiego z dnia 18 czerwca 2003 r., dotyczącą cofnięcia bez odszkodowania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku osadów ściekowych i grzybni pofermentacyjnej, i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji z uwagi na uchybienia powodujące naruszenie przepisów postępowania dowodowego, podkreślając, że uchylenie decyzji nastąpiło wyłącznie z przyczyn formalnych, co umożliwiło organowi odwoławczemu merytoryczną ocenę zaskarżonej decyzji.

Ponieważ WINB w Warszawie nie zajął dotychczas stanowiska w sprawie ww. odwołania, MWIOŚ wystąpił w dniu 15 października 2003 r. w piśmie do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o udzielenie informacji dotyczącej rozstrzygnięcia w sprawie. Decyzją z dnia 19.11.2003 r. znak: 2349/03 Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję PINB z dnia 21.07.2003 r. nakazującą przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania silosów w m. Seroczyn poprzez usunięcie z nich zgromadzonych osadów ściekowych.

W związku z przesłaną przez Stowarzyszenie Ochrony Seroczyna, Gminy Wodynie i Doliny Rzeki Świder "S.O.S." informacją o składowaniu przez Spółkę osadów bezpośrednio na ziemi w pobliżu silosów, MWIOŚ dokonał w dniu 19 września 2003 r. oględzin miejsca składowania osadów (tj. silosów). W trakcie wizji nie potwierdzono powyższej informacji.

Decyzją z dnia 26 września 2003 r. znak: KO.4000-770/2003 SKO w Siedlcach uchyliło decyzję Starosty Siedleckiego z dnia 24 czerwca 2003 r. znak: RŚ.7645/1/31/01/03, zobowiązującą gospodarstwo Rolne Seroczyn do opracowania i przedłożenia Starostwu Siedleckiemu przeglądu ekologicznego w terminie do dnia 30 września 2003 r. Uchylenie dotyczy jedynie terminu wykonania przeglądu ekologicznego, jednocześnie decyzją tą ustalono nowy termin na dzień 31 grudnia 2003 r. Pozostała część decyzji została utrzymana w mocy.

Decyzją z dnia 12 września 2003 r. znak: RB.7645/1/5/2003 Starosta Siedlecki odmówił udielenia Gospodarstwu Rolnemu w Seroczynie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku osadów pochodzących z oczyszczalni ścieków Zakładów Mięsnych "Jadów". Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Siedlcach w prowadzonym postępowaniu odwoławczym decyzją z dnia 24.10.2003 r. znak: KO.4000-1025/2003 utrzymało w mocy ww. decyzję Starosty Siedleckiego.

W dniu 12 września 2003 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Siedlcach uchyliło decyzję Starosty Siedleckiego z dnia 30 lipca 2003 r. znak: RB.7645/1/26/2003 odmawiającą wydania zezwolenia na odzysk odpadu, w postaci żużla z procesu wytapiania, do utwardzania i naprawy dróg wewnętrznych Gospodarstwa i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. Głównym powodem takiego rozstrzygnięcia było powoływanie się w sprawie zarówno przez odwołującego, jak i organ pierwszej instancji na "Ocenę ekologiczną żużla stalowniczego z hałdy Huty L.W. w Warszawie" , opracowaną przez Instytut Gospodarki Odpadami w Katowicach w sierpniu 2000 r. Data wydania tej oceny i wprowadzone po tym terminie nowe uregulowania prawne sprawiają, w ocenie SKO, iż ww. ocena zdezaktualizowała się.

Przekazując powyższe, pragnę zapewnić Pana Marszałka, iż Główny Inspektor Ochrony Środowiska nadal będzie sprawować nadzór nad prowadzoną przez przedmiotowe Gospodarstwo Rolne Seroczyn T. Wałdoch i Spółka Jawna z Siedzibą w Warszawie, ul. Cynamonowa 3/29, działalnością w zakresie wypełniania wymagań ochrony środowiska.

Z poważaniem

z up. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

dr hab. Krzysztof Szamałek

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, dnia 10.12.03.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczpospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 27 listopada 2003 r. Nr BPS/DSK-043-520/03, do którego dołączony został tekst oświadczenia, złożony przez Pana Senatora Józefa Sztorca podczas 49 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 listopada 2003 r., uprzejmie informuję, iż Departament Sądów Powszechnych Wydział Kasacji zbada akta sprawy Sądu Rejonowego w Tarnowie sygn. VII K 647/03 dotyczące Antoniego O. W szczególności zbadana zostanie zasadność wydanego w dniu 23 września 2003 r. orzeczenia w zakresie przepadku na rzecz Skarbu Państwa 11 sztuk bydła, o którym mowa w oświadczeniu.

O wyniku badania akt powiadomię Pana Marszałka i Pana Senatora Józefa Sztorca odrębnym pismem.

Z poważaniem

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Tadeusz Wołek

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatorów Adama Bieli i Jana Szafrańca, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 2003.12.11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pana senatora Adama Bieli oraz Pana senatora Jana Szafrańca złożonym na 48 posiedzeniu Senatu w dniu 7 listopada 2003 r. w sprawie dopłat do mleka Ekstra uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. Nr 129, poz. 1446 z późn. zm.) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udziela dopłat do mleka Ekstra jedynie dostawcom hurtowym sprzedającym mleko do podmiotów skupujących. Natomiast dostawcy bezpośredni, tj. osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej prowadzące produkcję mleka w posiadanym gospodarstwie rolnym i wprowadzające do obrotu mleko lub przetwory mleczne przeznaczone do bezpośredniego spożycia, nie są uprawnieni do otrzymywania dopłat do mleka Ekstra.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W przypadku, gdy producent mleka jest jednocześnie podmiotem skupującym, nie zachodzi sprzedaż mleka wyprodukowanego w gospodarstwie tej osoby, gdyż nie dochodzi do przeniesienia własności mleka, które jest niezbędnym elementem umowy sprzedaży.

Producent mleka będący jednocześnie podmiotem skupującym mleko od dostawców hurtowych może otrzymywać dopłaty do mleka Ekstra wyprodukowanego w posiadanym gospodarstwie, jeżeli sprzedaje to mleko do podmiotu skupującego, który uwzględnia go w wykazie dostawców hurtowych uprawnionych do otrzymania dopłat z ARiMR.

Z poważaniem

Wojciech Olejniczak

* * *

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, 2003.12.11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Tadeusza Bartosa podczas 48 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 listopada 2003 r. w sprawie likwidacji Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Program uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych przygotowany przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 8 października br. W Programie została zawarta propozycja likwidacji Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej nastąpi przyjęcie docelowego modelu organizacyjnego urzędowej kontroli żywności w Polsce. System urzędowej kontroli żywności musi obejmować wszystkie zadania inspekcyjne niezbędne do realizacji wymogów stawianych przez Unię Europejską krajom członkowskim.

Kompetencje i zadania kontrolne realizowane obecnie przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w przypadku likwidacji tej jednostki zostaną przyjęte przez inne instytucje tak, aby Polska była przygotowana do uczestniczenia w swobodnym przepływie towarów oraz realizacji zadań w obszarze rolnictwa.

Aktualnie trwają analizy odnośnie możliwości przejęcia przez inne jednostki zadań IJHARS, biorąc pod uwagę ich zakresy zadań, potencjał kadrowy i analityczny.

Z poważaniem

Wojciech Olejniczak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 2003.12.11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Andrzeja Spychalskiego podczas 48. posiedzenia Senatu RP w dniu 7 listopada 2003 r. pragnę poinformować Pana Marszałka, że sprawy doradztwa rolniczego oraz efektywnego funkcjonowania służb doradczych są przedmiotem szczególnej troski resortu rolnictwa.

Obecnie usługi doradcze dla rolników pełnią służby podległe wojewodzie bądź ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. W województwach, w których występuje ośrodek doradztwa rolniczego podległy wojewodzie (a do takich należy województwo wielkopolskie, o którym mowa w oświadczeniu senatora A. Spychalskiego) politykę w zakresie doradztwa kształtuje wojewoda, który decyduje również o strukturze jednostki doradczej na danym terenie. W niektórych województwach (np. śląskim, kujawsko-pomorskim, mazowieckim) występuje dualizm struktur doradczych - Regionalne Centra Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich podlegają ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi, natomiast ośrodki doradztwa rolniczego podlegają wojewodzie, co utrudnia sprawne zarządzanie doradztwem rolniczym na terenie województwa.

Dostrzegając konieczność uregulowania istniejącej sytuacji, resort rolnictwa przygotował projekt ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Zakłada on, że w każdym województwie będzie działał jeden wojewódzki ośrodek doradztwa rolniczego, który będzie mógł tworzyć delegatury. Ujednolicenie struktur doradczych w skali kraju pozwoli na usprawnienie zarządzania doradztwem rolniczym oraz podniesienie efektywności i jakości usług doradczych, co ma niezwykle ważne znaczenie, zwłaszcza w kontekście integracji z Unią Europejską. Zmiany strukturalne umożliwią realizację jednolitych programów doradczych, związanych z udzielaniem pomocy rolnikom przy ubieganiu się o fundusze z Unii Europejskiej.

Z poważaniem

Wojciech Olejniczak

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 2003.12.11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Władysława Mańkuta podczas 48 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 listopada 2003 r. w sprawie efektywności funkcjonowania Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje. Zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2001 r. Nr 5 poz. 44, z późn. zm.), Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych jest upoważniona m.in. do:

- kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w produkcji i obrocie, w tym także tusz zwierząt rzeźnych;

- nadawania uprawnień rzeczoznawcom, w tym rzeczoznawcom ds. klasyfikacji tusz zwierząt rzeźnych;

Postępowanie kontrolne obejmuje m.in. sprawdzenie oznakowania i prezentacji artykułu rolno-spożywczego oraz ustalenie klasy jakości artykułu rolno-spożywczego. W obecnej strukturze organizacyjnej, zgodnej z aktualnie obowiązującym systemem administracji zespolonej, czynności kontrolne w IJHAR-S są realizowane za pośrednictwem wojewódzkich inspektorów, przez inspektorów wydziałów kontroli i zgodnie z wymaganiami stosownych przepisów krajowych, a po dniu akcesji przepisów Unii Europejskiej. Zasady postępowania kontrolnego IJHARS muszą być zgodne z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego. Informacje zbiorcze z kontroli powinny być przekazywane do Głównego Inspektoratu.

Ciągła współpraca Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z wojewódzkimi inspektorami pozwala na bieżące rozwiązywanie wszelkich problemów organizacyjno-proceduralnych, a w efekcie właściwe prowadzenie nadzoru w zakresie klasyfikacji - stosownie do wymagań UE, z efektywnym wykorzystywaniem kadry Inspekcji.

Dnia 27 czerwca 2003 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Prezesem Agencji Rynku Rolnego a Głównym Inspektorem Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w sprawie współdziałania przy realizacji zadań delegowanych wynikających z mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.

Agencja Rynku Rolnego będzie realizowała mechanizmy Wspólnej Polityki Rolnej jako agencja płatnicza. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych będzie w ramach realizacji zadań wynikających z WPR i delegowanych przez Agencję Rynku Rolnego jednostką realizującą część zadań służb technicznych agencji płatniczej w rozumieniu Rozporządzenia Komisji Europejskiej Nr 1663/95 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR.

Szeroki zakres zadań Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych delegowanych przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego dotyczyć będzie w szczególności:

1. Ilościowo-jakościowej oceny artykułów objętych mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, w tym wykonywania analiz laboratoryjnych;

2. Wydania opinii techniczno-technologicznych lub świadectw atestacji potwierdzających przystosowanie magazynów, pomieszczeń i urządzeń do wykonywania zadań wynikających z przystąpienia do realizacji mechanizmów WPR.

Zacieśnieniu współpracy IJHARS i ARR oraz uszczegółowieniu warunków wspólnych działań ma służyć podpisana dnia 19 listopada 2003 r. przez Prezesa ARR, i Głównego Inspektora IJHARS umowa dotycząca realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.

Obecnie trwają prace nad zakończeniem tworzenia dokumentów systemowych tj. procedur oraz instrukcji postępowania w ramach powyższych działań. Aktualnie odbywa się testowanie wypracowanych dokumentów systemowych dla poszczególnych rynków rolnych przez pracowników Inspekcji IJHARS i pracowników ARR.

Przedstawiając powyższe informacje, pragnę podkreślić, że jednym z celów reformy administracji publicznej było zwiększenie skuteczności i efektywności działania urzędów administracji publicznej oraz zarządzania finansami publicznymi na poziomie powiatowym oraz wojewódzkim. W wyniku reformy w ramach dekocentracji i decentralizacji dostosowano obszary działania większości dotychczasowych administracji specjalnych, do których należy Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, poprzez ich zespolenie na poziomie województwa.

Wojewoda musi być wyposażony w instrumenty zapewniające mu wpływ na funkcjonowanie i właściwe wykonanie, w układzie terytorialnym, zadań z określonego działu administracji, co zostało zrealizowane poprzez zwierzchnictwo wojewody oraz zespolenie służb, inspekcji i straży z wojewodą w zakresie organizacyjnym, osobowym, kompetencyjnym i finansowym.

W związku z tak określoną organizacją na szczeblu wojewódzkim na posiedzeniu Rady Ministrów, które odbyło się w dniach 22 i 25 lipca br. członkowie Rady Ministrów zostali zobowiązani do niepodejmowania prób centralizacji administracji publicznej i demontażu wojewódzkiej administracji zespolonej pozostających w sprzeczności i przyjętą przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej koncepcją decentralizacji i dekoncentracji władzy publicznej oraz uproszczenia struktur administracji rządowej, a także ograniczenia kosztów jej działania.

Z poważaniem

Wojciech Olejniczak

* * *

Prezes Najwyższej Izby Kontroli przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Graczyńskiego, złożone na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, 11 grudnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na Pismo Pana Marszałka, przy którym zostało przesłane oświadczenie złożone przez Senatora Adama Graczńskiego podczas 48. posiedzenia Senatu RP w dniu 7 listopada 2003 roku uprzejmie informuję, że Departament Pracy Spraw Socjalnych i Zdrowia NIK podjął już działania kontrolne w celu porównania cen najczęściej stosowanych leków w Polsce z ich cenami w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

Badania te zostaną przeprowadzone w trakcie trwającej kontroli "Funkcjonowanie systemu tworzenia wykazu leków refundowanych", której elementem jest również ocena procesu rejestracji nowych leków.

O wynikach kontroli poinformuję Pana Marszałka oraz Pana Senatora Adama Graczyńskiego stosownymi pismami.

Łączę wyrazy szacunku

wz WICEPREZES

Najwyższej Izby Kontroli

Piotr Kownacki


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment