Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Senatorowie przystąpili do wstępnego rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Zapoznano się z następującymi częściami projektu ustawy budżetowej: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (cz. 16), środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze (zał. nr 5) w zakresie części 16, Rządowe Centrum Legislacji (cz. 75), Urząd Zamówień Publicznych (cz. 49), środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodar
stwa pomocnicze (zał. nr 5) w zakresie części 49, Urząd Służby Cywilnej (cz. 51), Administracja Publiczna (cz. 17), wykaz programów wieloletnich w 2004 r. (Zał. nr 14), wyznania religijne (cz. 43), regionalne izby obrachunkowe (cz. 80), środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze (zał. nr 5) w zakresie części 80, wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2004 r. (zał. nr 10), rozwój regionalny (cz. 34), plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (zał. nr 6), budżety wojewodów (cz. 85) w zakresie działów: 700 - gospodarka mieszkaniowa, 710 - działalność usługowa, 750 - administracja publiczna, 801 - oświata i wychowanie, 900 - gospodarka komunalna i ochrona środowiska, środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze (zał. nr 5) w zakresie części 85 - budżet wojewodów, samorządowe kolegia odwoławcze (cz. 86), subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (cz. 82), rezerwy celowe (cz. 83), dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (zał. nr 9) w zakresie działów: 700 - gospodarka mieszkaniowa, 710 - działalność usługowa, 750 - administracja publiczna, 900 - gospodarka komunalna i ochrona środowiska, limity zatrudnienia dla osób odjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach w roku 2004 (zał nr 12), zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2004 r. (zał. nr 11), wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2004 r., zestawienie programów realizowanych ze środków bezzwrotych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych (zał. nr 7), zestawienie ogółem napływu środków z Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane w roku 2004 (zał. nr 8), oraz prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej (zał. nr 16).* * *
Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o świadczeniu dla cywilnych ofiar wojny. Podczas posiedzenia wysłuchano informacji przedstawionej przez wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Jolantę Banach.
Nowelizując ustawę o świadczeniach dla cywilnych ofiar wojny, Sejm przesunął termin przyznawania świadczeń dla cywilnych ofiar wojny z 1 stycznia 2004 r. na 1 września 2004 r. Rząd chciał jeszcze bardziej wydłużyć ten termin - do 1 stycznia 2005 roku. Rząd chciał odłożyć wypłatę świadczeń, tłumacząc, że w budżecie nie ma pieniędzy. Według rządu, nie wiadomo też, ile osób zgłosiłoby się po takie świadczenia.
W myśl ustawy, o pieniądze mogą się ubiegać osoby, które trwale są niezdolne do pracy wskutek działań wojennych. Dotyczy to również osób, które do 1956 roku zostały poszkodowane w wyniku eksplozji niewybuchów pozostałych z czasów drugiej wojny światowej. Dodatkowym obostrzeniem jest wymóg, aby niezdolność do pracy została stwierdzona w ciągu 5 lat od dnia zdarzenia.
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zaproponowała wprowadzenie poprawki, w której przesunięto termin przyznawania świadczeń dla cywilnych ofiar wojny z 1 września 2004 roku na 1 stycznia 2005 roku. W opinii komisji, oszacowanie, ile ofiar zgłosiłoby się po takie świadczenia, jest sprawą niezwykle istotną, i lepiej przedłużyć ten termin, by problem został jednoznacznie rozstrzygnięty.
Ustalono, że sprawozdanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu dla cywilnych ofiar wojny złoży w imieni
u komisji senator Alicja Stradomska.W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
O rozwiązaniach przyjętych w omawianej nowelizacji poinformowała wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej J. Banach. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii S
enatu.Celem rozpatrywanej nowelizacji jest zracjonalizowanie wydatków publicznych i doprowadzenie do ograniczenia deficytu budżetowego. Zawarte w niej rozwiązania stanowią konsekwencję zaproponowanej w projekcie ustawy budżetowej na 2004 r. wysokości dotacji do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynoszącej 750 milionów zł, ale tak pomyślaną, aby nie pogorszyć sytuacji osób niepełnosprawnych i w pełni sfinansować ich zatrudnienie.
Ustawa doprecyzowuje zasady działania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i zasady dofinansowania wynagrodzenia osób niepełnosprawnych. Zapisy pozwalają też korzystać PFRON ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowelizacja przewiduje m.in. wspieranie ze środków PFRON tylko zakładów zatrudniających osoby, które nie osiągnęły wieku emerytalnego. Zgodnie z ustawą, warunkiem otrzymania przez osobę niepełnosprawną, która prowadzi działalność gospodarczą lub własne czy dzierżawione gospodarstwo rolne, dofinansowania z funduszu (do
50% oprocentowania kredytu bankowego) na prowadzenie tej działalności jest nieprzekroczenie wieku emerytalnego.Nowelizacja zapewnia większe wsparcie ze środków PFRON dla zatrudniających osoby ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności niż dla tych, którzy zatrudniają osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności.
W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zdecydowała o zaproponowaniu Senatowi wprowadzenia 2 poprawek o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.
* * *
Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o wypowiedzeniu Konwencji handlowej podpisanej w Warszawie dnia 26 czerwca 1922 roku pomiędzy Polską a Szwajcarią. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.
W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, która dostosowuje polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. O rozwiązaniach przyjętych w nowelizacji mówiła wicedyrektor Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru w Ministerstwie Finansów Justyna Przekopiak. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek o charakterze legislacyjno-redakcyjnym, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego i uzgodnionych z przedstawicielami rządu. Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Wielowieyski.
Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej. Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Krystowski, prezes i wiceprezes Urzędu Patentowego RP Alicja Adamczak i Andrzej Pyrza, a także biuro legislacyjne.
Podstawowym celem nowelizacji było wprowadzenie korekt i usunięcie wątpliwości powstałych w trakcie obowiązywania ustawy oraz usprawnienie działania Urzędu Patentowego. Ustawa określa zasady opatentowania wynalazków oraz nadania i ochrony znaków towarowych. Zmierza również do dostosowania polskich regulacj
i do wymogów UE.Przepisy ustawy likwidują Izbę Odwoławczą w Urzędzie Patentowym RP. Dzięki temu wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy będą rozpatrywane przez ten sam organ, a nie przez izbę.
W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do ustawy sejmowej poprawek zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora M. Mietłę.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o uzupełnieniu i ułatwieniu stosowania Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych z dnia 20 kwietnia 1959 roku.
Informację na temat przedmiotowej umowy przedstawił wiceminister sprawiedliwości Sylweriusz Królak. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Celem przedmiotowej umowy jest uzupełnienie postanowień oraz ułatwienie stosowania w stosunkach dwustronnych między Polską a Republiką Federalną Niemiec zasad zawartych w Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych, sporządzonej w Strasburgu 20 kwietnia 1959 r. i w Protokole Dodatkowym do tej Konwencji, sporządzonym w Strasburgu 17 marca 1978 r. W związku z tym, że umowa dotyczy wolności, praw i obowiązków obywatelskich określonych w konstytucji, stanowiących również materię ustawową, podlega ona ratyfikacji przez prezydenta RP za uprzednią zgodą parlamentu, wyrażoną w ustawie (art. 89 ust 1 pkt 2 i 5 konstytucji).
W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Gerarda Czaję.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o uzupełnieniu i ułatwieniu stosowania Europejskiej Konwencji o ekstradycji z dnia 13 grudnia 1957 roku.
Po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez wiceministra sprawiedliwości S. Królaka oraz po zapoznaniu się z pozytywną opinią biura legislacyjnego Komisja Ustawodawstwa i Praworządności opowiedziała się w głosowaniu za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawo
zdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora G. Czaję.Podczas posiedzenia przystąpiono także do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Z udziałem zaproszonych gości senatorowie zapoznali się z projektami budżetów na rok 2004 następujących instytucji: Sądu Najwyższego, Rzecznika Interesu Publicznego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Śc
igania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a także Sądów Powszechnych i Sprawiedliwości.W tej części posiedzenia wzięli m.in. udział i informacji udzielali: I prezes Sądu Najwyższego Lech Gardocki, zastępca rzecznika interesu publicznego Krzysztof Kauba, prezes NSA Roman Hauser, prezes IPN Leon Kieres, generalny inspektor ochrony danych osobowych Ewa Kulesza, wiceminister sprawiedliwości Jerzy Łankiewicz, dyrektor generalny Służby Więziennej Jan Pyrcak, prezes i wiceprezes Krajowego Sto
warzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych Andrzej Martuszewicz i Anna Korpanty.* * *
Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono ustawę uchylającą ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister edukacji narodowej i sportu Franciszek Potulski oraz biuro legislacyjne.
W dyskusji rozpatrywana nowelizacja nie wywołała kontrowersji. Następnie w głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowisko komisji w tej sprawie wybrano senator Irenę Kurzępę.
Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu dokonano także oceny wspomagania w systemie edukacji dzieci z defektami.
Senatorowie wysłuchali informacji i opinii na ten temat, które przedstawili: wiceminister edukacji i sportu F. Potulski, naczelnik wydziału w Departamencie Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej MENiS Wiesława Szczepaniak-Maleszka, główny wizytator w tym de
partamencie Romuald Ponczek, prezes Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Krystyna Mrugalska, przewodniczący zarządu Głównego Polskiego Związku Niewidomych Sylwester Peryt, kierownik działu rehabilitacji w tym związku Elżbieta Oleksiak oraz główny specjalista w Zarządzie Głównym Polskiego Związku Głuchych Danuta Dembowska.Po zapoznaniu się z przedstawionymi opiniami prowadząca obrady senator I. Kurzępa wysoko oceniła starania resortu dotyczące wspomagania w systemie edukacji dzieci z defektami, a także jego współpracę z organizacjami społecznymi. Senator zapowiedziała przyjęcie przez komisję wniosków oceniających dyskutowane problemy.
* * *
Na swym posiedzeniu zebrała się
Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Senatorowie rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o uzupełnieniu i ułatwieniu stosowania Europejskiej Konwencji o ekstradycji z dnia 13 grudnia 1957 r.Informacji na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowej umowie udzielił wiceminister spraw zagranicznych Jakub Wolski. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Bogusława Mąsiora.
Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła także ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o uzupełnieniu i ułatwieniu stosowania E
uropejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych z dnia 20 kwietnia 1959 r.Po zapoznaniu się z wystąpieniem wiceministra spraw zagranicznych J. Wolskiego oraz z pozytywną opinią biura legislacyjnego w głosowaniu opowiedziano się za poparciem rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji na ten temat złoży senator B. Mąsior.
Ponadto rozpatrzono ustawę o wypowiedzeniu Konwencji handlowej podpisanej w Warszawie dnia 26 czerwca 1922 roku pomiędzy Polską a Szwajcarią.
O rozwiązaniach przyjętych w przedmiotowej konwencji mówił wiceminister J. Wolski. Żadnych uwag do ustawy nie zgłosiło biuro legislacyjne. W głosowaniu uzyskała ona poparcie komisji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Kulaka.
W czwartym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na temat rozwiązań zaproponowanych w rozpatrywanej nowelizacji poinformowały senatorów naczelnik Joanna Maciejowska z Ministerstwa Sprawiedliwości oraz wicedyrektor Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru w Ministerstwie Finansów Justyna Przekopiak. Szczegółowe uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.
W głosowaniu komisja zaproponowała wprowadzenie poprawek do nowelizacji sejmowej. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Andrzej Wielowieyski.
Wprowadzenie poprawek zaproponowano także do kolejnej ustawy dostosowującej polskie prawo do ustawodawstwa Unii E
uropejskiej - do ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz zmianie niektórych ustaw.Po wysłuchaniu wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Darii Oleszczuk oraz uwag biura legislacyjnego w głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do omawianej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Bargieła.
Poprawki wprowadzono także do ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej. Ustalono, że ich sprawozdawcą będzie senator Z. Kulak.
Jak poinformowała wiceminister D. Oleszczuk, uchwalona przez Sejm ustawa o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej dostosowuje przepisy w tym zakresie do prawa Unii Europejskiej. Określa ona tryb postępowania przy wprowadzaniu na rynek produktów rybnych, tworzeniu i funkcjonowaniu organizacji producentów rybnych. Wprowadza też przepisy dotyczące udzielania pomocy finansowej na podstawie przepisów UE. Przewiduje równi
eż dodatkowe wsparcie dla organizacji producentów rybnych przez pierwsze trzy lata działalności ze środków publicznych.Zgodnie z ustawą, koszty budżetowe związane z interweniowaniem na rynku rybnym nie mogą przekroczyć 30 mln zł rocznie. 75% wydatków budżetowych na ten cel będzie refundowanych z budżetu UE.
Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła także ustawę o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina.
Senatorowie wysłuchali opinii przedstawionych przez wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk oraz biuro legislacyjne.
Celem ustawy jest harmonizacja z prawem Unii Europejskiej regulacji dotyczących produkcji i rozlewu wyrobów winiarskich oraz obrotu tymi wyrobami, w zakresie wspólnej organizacji rynku wina. W ustawie wprowadzono nową klasyfikację wyrobów winiarskich, dzieląc je na fermentowane napoje winiarskie, których wyrób określa niniejsza ustawa, oraz inne wyroby winiarskie produkowane z winogron, których nazwy oraz warunki produkcji określają rozporządzenia wspólnotowe.
Ustawa przewiduje również obowiązek uzyskiwania zezwoleń na wyrób i rozlew każdego z wyrobów winiarskich oraz wprowadza przepisy w zakresie podziału kompetencji i zadań, jakie na państwa członkowskie nakłada wspólna organizacji rynku wina.
Ustawa wejdzie w życie z dniem akcesji Polski do Unii Europejskiej i z tym też dniem utraci moc aktualnie obowiązująca ustawa z 25 lipca 2001 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich.
W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora B. Mąsiora.
Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o kontroli weterynaryjnej w handlu. Uchwalona przez Sejm ustawa pozwala na handel - między krajami UE - zwierzętami i produktami zwierzęcymi, jeśli podlegają kontrolom weterynaryjnym i są zarejestrowane w sposób, który pozwala zidentyfikować miejsce ich pochodzenia.
W myśl ustawy, zwierzęta i produkty przeznaczone do handlu mają też być oznakowane zgodnie z przepisami UE. W trakcie transportu muszą posiadać świadectwo zdrowia, wystawione przez nadzorującego gospodarstwo lekarza weterynarii, oraz inne do
kumenty wymagane przez kraje UE.Ustawa określa także zakres kontroli weterynaryjnych. Powiatowy lekarz weterynarii może przeprowadzić kontrolę podczas transportu, jeśli posiada informację, że transportowane produkty lub zwierzęta nie spełniają wymogów ust
awy lub przepisów UE.Jeśli Polska jest krajem przeznaczenia produktów, powiatowy lekarz weterynarii, właściwy ze względu na miejsce przeznaczenia, może przeprowadzać wyrywkowe kontrole, aby sprawdzić, czy zwierzęta i produkty spełniają wymagania ustawowe. Może przy tym pobrać próbki do badań.
Jeśli kontrola wykaże choroby zakaźne lub inne stanowiące zagrożenie dla ludzi i zwierząt, lekarz powiatowy skieruje zwierzę lub produkt do stacji kwarantanny lub na ubój i do utylizacji. Główny lekarz weterynarii ma powiadomić o zagrożeniu władze właściwego państwa członkowskiego oraz Komisję Europejską.
Ustawa precyzuje również, że przedsiębiorcy zajmujący się handlem mają być wpisani do rejestru powiatowego lekarza weterynarii. Mają także prowadzić rejestr zwierząt
lub produktów.Po wysłuchaniu informacji wiceminister D. Oleszczuk oraz opinii biura legislacyjnego senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Bargieła.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Prawo wodne.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej. Gośćmi komisji byli m.in. wiceminister środowiska Krzysztof Szamałek, przedstawiciele NIK, spółek wodnych i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Swoją opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Apolonię Klepacz.
Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska przystąpiono następnie do wstępnego rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Senatorowie zapoznali się z częścią 22, dotyczącą gospodarki wodnej, częścią 41 - środowiska, częścią 68 - planem finansowym PAA oraz z planem finansowym NFOŚiGW.
* * *
Odbyło się wspólne posiedzenie
Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego kontynuowano pierwsze czytanie - zgłoszonego przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia - projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki.W wyniku dyskusji zapowiedziano przeprowadzenie konsultacji z Kancelarią Prezydenta w sprawie usytuowania przy tym urzędzie Krajowej Rady do spraw Bioetyki. Ustalono, że komisje będą kontynuować prace nad przedstawionym projektem.
Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o kontroli weterynaryjnej w handlu, która zawiera przepisy dostosowujące polskie prawo w tym zakresie do przepisów UE.
Senatorowie zapoznali się z rozwiązaniami przyjętymi przez Sejm. Wysłuchano opinii wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Darii Oleszczuk oraz Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W głosowaniu komisja opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek ustawy o kontroli weterynaryjnej w handlu. Na sprawozdawcę wybrano senatora Janusza Lorenza.
Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej. Ustawa dostosowuje przepisy w tym zakresie do prawa Unii Europejskiej.
W głosowaniu, po wysłuchaniu informacji wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk oraz uwag biura legislacyjnego, komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Marian Kozłowski.
Ponadto Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Informacje na temat ustawy przekazała wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.
W głosowaniu komisja opowiedziała się jednogłośnie za wprowadzeniem poprawek do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Henryka Stokłosę.
Na zakończenie senatorowie omówili sprawy organizacyjne związane z posiedzeniem 6 stycznia 2004 r., podczas którego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzy ustawę budżetową na rok 2004.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowała wstępne rozpatrywanie projektu ustawy budżetowej na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 16 grudnia 2003 r.
Senatorowie zapoznali się z projektami budżetów: Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Sądownictwa, Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz z projektem planu finansowego Państwowego Funduszu Kombatantów.
Informacji na temat przyszłorocznych budżetów tych instytucji udzielali m.in.: rzecznik praw obywatelskich Andrzej Zoll, dyrektor Biura Trybunału Konstytucyjnego Maciej Graniecki, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Andrzej Jagiełło oraz dyrektor generalny w Urzędzie do spraw Kombatantów i Os
ób Represjonowanych Andrzej Bida.* * *
Odbyło się posiedzenie
Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.Gośćmi komisji byli wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Jacek Piechota, wiceprezes Głównego Urzędu Miar Barbara Lisowska, prezes i wiceprezes Urzędu Patentowego RP Alicja Adamczak i Andrzej Tyrża.
Przewodniczący komisji senator Marian Żenkiewicz omówił przebieg prac sejmowych, a także zapoznał senatorów ze stanowiskiem przyjętym przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Po krótkiej dyskusji, a następnie głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych ze zmianami zawartymi w stanowisku Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Ustalono, że proponowane poprawki zarekomenduje Izbie senator Adam Gierek.
Ponadto Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę o czasie urzędowym w obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa nie wzbudziła kontrowersji i w głosowaniu opowiedziano się za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.
Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii w sprawie ustawy budżetowej na 2004 rok w zakresie wydatków przeznaczonych na finansowanie obronności i bezpieczeństwa państwa stwierdzono:
Komisja na kolejnych posiedzeniach w dniu 30 grudnia 2003 r. rozpatrzyła uchwaloną przez Sejm w dniu 19 grudnia 2003 r. ustawę budżetową na 2004 rok w zakresie:
1. części 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
2. części 59 - budżet Agencji Wywiadu,
3. części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
4. planów finansowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Agencji Mienia Wojskowego (zał. nr 15 projektu ustawy budżetowej),
5. części 83 Rezerwy celowe - poz. 14, 22, 30, 45;
6. przychodów z prywatyzacji wraz z ich rozdysponowaniem - zał.3 poz. 46 Restrukturyzacja i modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP,
7. wydatków na obronę narodową w pozostałych częściach budżetowych,
8. zestawienia programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych.
9. części 42 - Sprawy wewnętrzne,
10. części 85 - budżet wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne
i ochrona przeciwpożarowa,
11. części 83 - rezerwy celowe: poz. 9, 23, 25, 47;
12. środków bezzwrotnych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych.
Ad. pkt 1 i 2: część 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz część 59 - budżet Agencji Wywiadu
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po rozpatrzeniu części
57 i 59 budżetu państwa na 2004 r. w zakresie dochodów i wydatków, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych (zał. nr 4) oraz zatrudnienia i wynagrodzenia (zał. nr 12) akceptuje przyjęte w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2004 rok budżety: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
Pozytywna opinia komisji jest jednak uwarunkowana wiedzą o stanie finansów publicznych. Zgłaszane potrzeby cywilnych służb ochrony państwa w realizacji ich ustawowych obowiązków oraz zobowiązań międzynarodowych znacznie przekraczają kwoty zapisane w ustawie budżetowej na 2004 rok. Poziom wydatków obu Agencji stanowi jedynie minimum niezbędne dla ich prawidłowego funkcjonowania.
Ad. pkt 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła wydatki obronne w ustawie budżetowej na 2004 rok w zakresie :
- części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
- planów finansowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Agencji Mienia Wojskowego (zał. nr 15 projektu ustawy budżetowej),
- części 83 Rezerwy celowe
- poz. 14, 22, 30, 45; ,- przychodów z prywatyzacji wraz z ich rozdysponowaniem - zał. 3poz. 46 Restrukturyzacja i modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP,
- wydatków na obronę narodową w pozostałych częściach budżetowych,
- zestawienia programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych.
1. W ustawie budżetowej na 2004 r. w obszarze wydatków obronnych ujęto środki:
- w części 29 - 16.003.258 tys. zł.
- w dziale 752 (w pozostałych częściach budżetowych) - 42.668 tys. zł.
Środki te rosną w stosunku do roku ubiegłego nominalnie o 5,7% (przy planowanej inflacji 2%).
Rok 2004 to drugi rok kolejnego programu sześcioletniego obejmującego lata 2003-2008, w którym widoczne stają się efekty procesu przebudowy sił zbrojnych. Obrazuje to szczególnie poprawa struktury wydatków budżetowych, w ramach której udział wydatków majątkowych w globalnej kwocie budżetu w 2004 r. wyniesie 16,2% (w 2003 - 13,3%), a udział wydatków osobowych zmniejszy się do 30,7% (w 2003 r. 32,8%).
W efekcie powyższych, korzystnych zmian w strukturze wydatków budżetowych możliwa będzie realizacja następujących zadań priorytetowych:
- modernizacja sił zbrojnych głównie w obszarze sprzętu dowodzenia i łączności oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb nowoczesnego uzbrojenia;
- zakup indywidualnego wyposażenia żołnierzy zapewniającego optymalne warunki bezpieczeństwa żołnierzom wykonującym bardzo trudne i niebezpieczne zadania w misjach poza granicami kraju;
- rozpoczęcie kolejnych dwóch programów wieloletnich: Kołowych Transporterów Opancerzonych (w 2004 r. z nakładami w kwocie 64,8 mln zł) oraz Przeciwpancernych Pocisków Kierowanych (w 2004 r. z nakładami w kwocie 66,0 mln zł);
- realizacja Celów Sił Zbrojnych i Wymagań Długoterminowych oraz tzw. "zobowiązań praskich", w części dotyczącej 2004 roku.
2. W ustawie budżetowej na 2004 rok w rezerwach celowych (część 83 - Rezerwy celowe) ujęte zostały środki budżetowe z przeznaczeniem na:
poz. nr 14 - "Dofinansowanie zadań w związku z likwidacją ulg i zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych". Dla resortu ON opodatkowanie dotyczy tzw. należności zagranicznych dla żołnierzy pełniących służbę w strukturach NATO; w ramach tej rezerwy celowej należało będzie przewidzieć środki na ubruttowienie tych należności w kwocie około - 22.500 tys. zł
W związku ze zmianami w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, Komisja w pełni popiera zasadność utworzenia tej rezerwy, w przeciwnym razie realnemu obniżeniu uległby poziom należności zagranicznych wypłacanych żołnierzom zawodowym.
poz. nr 30 - "Realizacja programu wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe" w wysokości - 330.000 tys. zł.
W 2004 roku na program wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe uwzględniono w rezerwach celowych budżetu państwa 0,04% PKB (w 2003 r. niecałe 0,03% PKB). Komisja w pełni popiera przyjętą zasadę odrębnego sposobu finansowania tego programu. Wynika to z olbrzymich jego kosztów oraz doświadczeń w tym względzie innych państw. Realizacja programu jest konieczna z uwagi na aktualny stan techniczny samolotów wypełniających zadania obrony polskiej przestrzeni powietrznej, oraz zadania sojusznicze. Komisja zwraca uwagę na korzyści gospodarcze dla Polski wynikające z tego programu. Przez włączenie się bowiem we współpracę kapitałową, technologiczną i produkcyjną w ramach programów "offsetowych" zapewniona zostanie polskiemu przemysłowi zbrojeniowemu stabilna pozycja uczestnika międzynarodowych programów uzbrojenia oraz tworzenia nowych technologii, także dla celów cywilnych.
poz. nr 45 - "Utrzymanie mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym" w wysokości - 5.000 tys. zł.
Głównym beneficjentem środków ujętych w tej rezerwie celowej jest Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Komisja zwraca uwagę na stosowaną od kilku lat praktykę zmniejszania wysokości środków przeznaczonych na ten cel (2001 r. - 55,3 mln zł, 2002 r. - 30 mln zł). Ujęta w ustawie budżetowej na 2004 r. kwota 5 mln zł oznacza, że proces corocznego zmniejszania tej rezerwy zakończył się poprzez ostateczne określenie jej minimalnego poziomu.
3. Ponadto w roku 2004 resort obrony narodowej dysponował będzie:
a) środkiem specjalnym MON - 75.414 tys. zł.
Zgodnie z art. 11 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP w latach 2001-2006, dotyczy to wpływów z Agencji Mienia Wojskowego (111.540 tys. zł), wpływów z udostępnienia poligonów wojskom obcym (14.139 tys. zł), a także usług wojskowych świadczonych w czasie wykonywania zadań szkoleniowych (12 tys. zł). Środki te łącznie stan
owią uzupełniające źródło finansowania procesu modernizacji sił zbrojnych.W związku z przyjętą przez Sejm poprawką sprowadzającą się do "opodatkowania" środków specjalnych (art. 45 ustawy) wysokość tych środków pozostająca w dyspozycji MON uległa znacznemu ograniczeniu z kwoty 125.691 tys. zł (wg przedłożenia rządowego) do poziomu 75.414 tys. zł, tj. o ponad 50 mln zł.
b) środkami z prywatyzacji przemysłu obronnego - 30.800 tys. zł.
(35% ogólnych wpływów)
Stosownie do postanowień art. 12 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP w latach 2001÷2006 będą one przeznaczone na finansowanie programu przebudowy oraz modernizacji technicznej sił zbrojnych, i skierowane zostaną w całości na zakupy uzbrojenia w krajowym pr
zemyśle obronnym. Środki te ujęte zostały w ramach rozchodów budżetu państwa (załącznik nr 3).Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą budżetową na 2004 r. łączny udział wydatków obronnych Polski w PKB w 2004 r. wynosi ok. 1,94% PKB. Suma tych wydatków nie wypełnia ustawowego obowiązku państwa przeznaczania na wydatki obronne środków nie mniejszych niż 1,95% PKB. Przyjęte w ustawie budżetowej kwoty wydatków obronnych nie spełniają rygorów ustanowionych w art. 7 ust.1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowi
e i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006. Kryterium to zostało spełnione w przedłożonym przez Radę Ministrów projekcie ustawy budżetowej, zaś informacja o deklarowanym przez Radę Ministrów poziomie wydatków obronnych Polski została wcześniej przekazana do Kwatery Głównej NATO w Kwestionariuszu Planowania Obronnego.4. Komisja akceptuje przyjęty przez Sejm projekt budżetu MON na 2004 r. w części dotyczącej wydatków budżetowych i uznaje go za właściwy tak w kontekście możliwości finansowych państwa jak i potrzeb sił zbrojnych oraz oczekiwań sojuszniczych. Komisja pozytywnie ocenia również zmianę wprowadzoną w ustawie przez Sejm w zakresie zmniejszenia wydatków w dziale 750 "Administracja Publicz
na", która jest zbieżna z założeniami rządowego programu uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych.5. Komisja nie zgłasza zastrzeżeń do planów finansowych na 2004 rok Agencji Mienia Wojskowego oraz Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
6. Uznając wydatki MON ze środków pozabudżetowych za niewystarczające Komisja stwierdza, że objęcie środków specjalnych MON formą restrykcyjnego opodatkowania w postaci odprowadzenia na dochody budżetowe aż 40% planowanych przychodów jest w przypadku MON nieuzasadnione.
W opinii Komisji dokonane przez Sejm w tym zakresie zmiany prowadzą do rezygnacji z deklarowanych wcześniej w Kwaterze Głównej NATO wydatków na obronność w wysokości 1,95 PKB, są też źródłem naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006. Dlatego Komisja wnosi o dokonanie następujących zmian w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2004 rok:1) w art. 1 zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 50.658 tys. zł;
2) w art. 45 w ust. 1 po wyrazie "wojewodowie" dodaje się wyrazy ", minister obrony narodowej";
3) w załączniku nr 1 w części 29 - Obrona Narodowa zmniejsza się plan dochodów w dziale 752 o 50.277 tys. zł oraz w dziale 851 o 381 tys. zł;
4) w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe zmniejsza się dotacje i subwencje o kwotę 50.658 tys. zł;
5) w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 - środki specjalne w części 29 - Obrona Narodowa skreśla się kwotę wpłaty do budżetu;
W opinii komisji należy podkreślić, że:
a) w przypadku środka specjalnego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006 zmniejszenie środków o 40%, tj. o kwotę 50.277 tys. zł:
- utrudni realizację przyjętych zobowiązań międzynarodowych (realizacja Celów Sił Zbrojnych oraz Wymagań Długoterminowych dla RP) oraz wymianę sprzętu i uzbrojenia wojskowego, uszkodzonego bądź zniszczonego w trakcie operacji w Iraku,
- spowoduje ograniczenie kwot lokowanych na zamówienia w polskim przemyśle zbrojeniowym, pogarszając jego sytuację finansową.
Komisja podkreśla, że środki te nie są przeznaczone na wynagrodzenia, lecz jedynie na traktowaną priorytetowo modernizację sił zbrojnych.
b) w przypadku środka specjalnego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2003 r. o zakładach opieki zdrowotnej przez wojskowe jednostki budżetowe posiadające ambulatoria, ambulatoria z izbami chorych lub lekarzy POZ - planowane wpływy dotyczą wyłącznie środków otrzymywanych z Narodowego Funduszu Zdrowia i przeznaczonych na leczenie w tych jednostkach żołnierzy i pracowników w ramach powszechnego systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Charak
ter tego środka specjalnego wskazuje na brak możliwości realizacji tych świadczeń - przy jednostronnym zmniejszeniu części wpływów, które i tak pokrywają jedynie na minimalnym poziomie ponoszone koszty.Ad. pkt 9, 10, 11, 12;
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła również wydatki budżetowe w zakresie:
1. części 42 - Sprawy wewnętrzne,
2.części 85 - Budżet wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne i ochrona przeciwpożarowa,
3. części 83 - Rezerwy celowe: poz
. 9, 23, 25, 47;4. środków bezzwrotnych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych.
W uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2004 rok ogólna kwota wydatków w zakresie części 42 wyniesie 10.809.303 tys. zł. Największą część wydatków w części 42 budżetu państwa stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi - 44,4% oraz emerytury i renty - 34,6%. Obie grupy wydatków łącznie stanowią 79% wydatków części 42 budżetu państwa. Uwzględniając świadczenia oraz podatki i opłaty w wysokości 8%, wydatki t
e stanowią ok. 87% wydatków części 42.Największy udział w tej części mają działy 754: Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 63% oraz 753 - Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne - 35,1%.
Wydatki zasadniczego w tej części działu - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa wyniosą łącznie 6.812.495 tys. zł i w stosunku do ustawy budżetowej na 2003 r. będą wyższe nominalnie o 4,8%, a realnie o 2,7%.
Wydatki na finansowanie działu 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa są zawarte również w 85 części budżetu państwa i wynoszą 1.318.554 tys. zł.
Wydatki przeznaczone na finansowanie w 2004 r. poszczególnych służb mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wynoszą:
Policja - 5.649.907 tys. zł
Państwowa Straż Pożarna - 1.439.624 tys. zł
Straż Graniczna - 770.132 tys. zł
Biuro Ochrony Rządu - 155.946 tys. zł
Obrona Cywilna - 43.463 tys. zł
W części 42 w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa ujęte są również środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie zadań ratownictwa górskiego i wodnego oraz dotacja dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.
Analiza wydatków budżetowych przeznaczonych na finansowanie poszczególnych służb mundurowych pozwala na stwierdzenie wzrostu wydatków na służby mundurowe nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji:
Policja nominalnie 4,9% realnie 2,8%
Państwowa Straż Pożarna nominalnie 11,1% realnie 9,0%
Straż Graniczna nominalnie 2,3% realnie 0,3%
Z uwzględnieniem rezerwy nominalnie 12,5% realnie 10,3%
w kwocie 77.140 tys. zł
Biuro Ochrony Rządu nominalnie 1,6% realnie mniej - 0,4%
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w trakcie prac Sejmu nad ustawą budżetową na 2004 rok zwiększono środki na wydatki majątkowe oraz remonty komend. Dotyczy to zarówno środków przekazanych na te wydatki dla Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz na dotację dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.
Komisja z uznaniem przyjmuje fakt uporządkowania wydatków związanych z prowadzeniem postępowań przejętych przez Policję od prokuratury poprzez przeniesienie kwoty 30 mln zł z prokuratury do Komendy Głównej Policji, jednostek terenowych Policji oraz komend wojewódzkich i powiatowych.
Niezależnie od wielu pozytywnych tendencji obserwowanych w części 42 oraz 85 w zakresie bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego wnioskuje o wprowadzenie następujących zmian w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2004 rok:
I.
1) w art. 1 zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 26.641 tys. zł;
2) w art. 45 w ust. 1 po wyrazie "wojewodowie" dodaje się wyrazy "minister właściwy do spraw administracji publicznej, minister właściwy do spraw wewnętrznych";
3) w załączniku nr 1:
a) skreśla się część 17 - Administracja publiczna;
b) w części 42 - Sprawy wewnętrzne zmniejsza się plan dochodów w dziale 754 o 640 tys. zł;
4) w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe, zmniejsza się dotacje i subwencje o kwotę 26.641 tys. zł;
5) w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 - środki specjalne:
a) w części 17 - Administracja publiczna skreśla się kwotę wpłaty do budżetu,
b) w części 42 - Sprawy wewnętrzne skreśla się kwotę wpłaty do budżetu.
Celem tej poprawki jest wyłączenie MSWiA z obowiązku wpłaty do budżetu 40% planowanych wpływów. Środki te będą wykorzystane jako źródło doposażenia służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej na usprawnienie ich funkcjonowania, głównie poprzez wykorzystanie ich na wydatki majątkowe oraz remonty. Ze środka specjalnego w części 17 - Administracja publiczna będzie sfinansowana budowa systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Brak tych środków uniemożliwi realizację tego ustawowego przedsięwzięcia.
II.
W art. 48 po wyrazach "do ich przeznaczenia" dodaje się wyrazy "w pierwszej kolejności na wzmocnienie motywacyjnej funkcji uposażeń funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu, o kwotę nieprzekraczającą 50.000 tys. zł a pozostałe oszczędności".
Przeprowadzone w trakcie trwających protestów służb mundurowych podległych MSWiA konsultacje oraz prowadzona analiza struktury ich wynagrodzeń, obligują Komisję do poszukiwania źródeł sfinansowania podwyżek. Środki na ten cel w przyjętej przez Sejm ustawie budżetowej są zbyt małe, zaś dalsze ograniczanie wydatków budżetowych pop
rzez oszczędności w wydatkach na uposażenia służb mundurowych prowadzi jedynie do zjawisk patologicznych w funkcjonowaniu tych służb, groźnych jednocześnie dla bezpieczeństwa państwa oraz frustracji środowiska objawiającej się trwającą akcją protestacyjną. Dodatkowym zobowiązaniem dla państwa są porozumienia, jakie na przestrzeni ostatnich lat zawierano z reprezentującymi poszczególne środowiska funkcjonariuszy organizacjami związkowymi. Wyasygnowanie kwoty ok. 50 mln zł stwarzałoby szansę na podniesienie mnożników kwoty bazowej a tym samym poziomu przeciętnych uposażeń w poszczególnych formacjach.III.
w załączniku nr 2:
a) w części 42 - Sprawy wewnętrzne w rozdziale 75404 - Komendy wojewódzkie policji, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 6.573 tys. zł,
b) w części 83 Rezerwy celowe w poz. 36 -Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji, zmniejsza się dotacje i subwencje o 6.573 tys. zł;
Odpowiednia zmiana obejmie również załącznik 12.
Celem poprawki jest podwyższenie dodatku stołecznego do 15% kwoty bazowej.
Problem zatrudnienia, obok struktury organizacyjnej i zagrożenia przestępczością, jest jedną z dotkliwych spraw, z którymi od lat boryka się Komenda Stołeczna Policji. Sytuacja kadrowa KSP wiąże się również z ogromną fluktuacją zatrudnienia oraz utrzymywaniem się ok. 800 wakatów rocznie.
Dotychczasowe doświadczenia w funkcjonowaniu dodatku stołecznego wskazują, że aktualna jego wysokość nie przynosi oczekiwanych skutków. Aby zachęcić wystarczającą liczbę kandydatów do służby w stołecznej Policji oraz do przeniesienia się do Warszawy należy, rozpoczynając od roku 2004, sukcesywnie w ciągu 5 lat podwyższać o 5% dodatek stołeczny, tak aby ostatecznie zrekompensować podwyższone koszty utrzymania w stolicy.
IV.
W załączniku nr 2 w części 42 - Sprawy wewnętrzne:
a) w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 5.000 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 15.000 tys. zł,
b) w rozdziale 75403 - Jednostki terenowe Policji, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 20.000 tys. zł ;
Celem poprawki jest dostosowanie środków budżetowych do projektowanej nowelizacji ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu, i przekazywaniu informacji kryminalnych, zgodnie z którą organem administracji rządowej właściwym w sprawach gromadzenia, przetwarzania, i udostępniania informacji w Krajowym Systemie Informatycznym będzie minister właściwy do spraw wewnętrznych
Potrzeba dokonania takiej zmiany wynika z faktu, iż KSI, tj. baza danych prowadzona na potrzeby kontroli granicznej, kontroli celnej, kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium RP, a także na potrzeby innych postępowań prowadzonych na podstawie ustaw - ma ścisły związek z działalnością nie tylko Policji, ale również Straży Granicznej oraz Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców.
* * *
Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.
Na prośbę przewodniczącej komisji senator Teresy Liszcz przedstawiciele zaproszonych jednostek, odpowiedzialni za właściwe części ustawy budżetowej na rok 2004, przekazali informacje o przyznanych im środkach, a także odnieśli się do możliwości realizacji ustawowych zadań po dokonanych w Sejmie oszczędnościach.
Wszyscy mówcy prosili, aby w Senacie nie dokonywano żadnych dalszych pomniejszeń budżetów tych jednostek, gdyż po cięciach dokonanych w Sejmie, zagroziłoby to wykonaniu ustawowych zadań
.Przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości i Służby Więziennej zwrócili się o wprowadzenie poprawek polegających na:
- wyłączeniu funduszu pomocy postpenitencjarnej z obowiązku odprowadzania 40-procentowego podatku oraz przesunięcia,
- przesunięciu wewnątrz kwot przewidzianych na wydatki bieżące w więziennictwie (7 mln 500 tys. na płace).
Z ustaleń dokonanych przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności na posiedzeniach poświęconych wstępnemu rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2004 wynikało, że w wyniku wniosków o obniżenie budżetu IPN zagrożone jest powołanie nowego oddziału instytutu w Szczecinie, co jest ustawowym obowiązkiem prezesa IPN. Prezes IPN Leon Kieres poinformował, że władze samorządowe Szczecina już zakupiły budynek za 1 mln
zł, z przeznaczeniem na siedzibę oddziału, ale w budżecie instytutu brak środków na zorganizowanie go.W dyskusji zgłoszono następujące wnioski:
- Wniosek senatora Gerard Czaji: zmniejszenie budżetu Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o kwotę 170 tys. zł i przeniesienie tych środków do budżetu Instytutu Pamięci Narodowej. Wniosek nie został przyjęty.
- Wniosek senator Teresy Liszcz:
a) przesunięcie w ramach części 37 budżetu Państwa - Sprawiedliwość - w środkach przewidzianych na wydatki bieżące kwoty 7 mln 500 tys. na płace w więziennictwie. Wniosek został przyjęty.
b) zwolnienie Służby Więziennej od płacenia 40-procentowego podatku od środka specjalnego (zmiana art.45 ust.1) - kwota 8 mln 295 tys., ze wskazaniem źródła pokrycia zmniejszenia dochodów państwa - rezerwy celowej 72 o taką samą kwotę. Wniosek został przyjęty.
- Wniosek senatora Andrzeja Jaeschkego: zwiększenie o 1 mln 800 tys. budżetu Instytutu Pamięci Narodowej ze wskazaniem źródła pokrycia - zmniejszenie rezerwy celowej 72. Wniosek został przyjęty.
Do pozostałych rozpatrzonych części ustawy budżetowej Komisja Ustawodawstwa i Praworządności nie postulowała wprowadzenia zmian. Ustalono, że o
pinię komisji w sprawie rozpatrzonych części ustawy budżetowej przygotowaną dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zarekomenduje senator A. Jaeschke.Przyjęta przez komisję opinia przedstawiała się następująco:
I
w art. 45 w ust. 1 po wyrazach "i sportu" dodaje się wyrazy ", a także środków specjalnych, o których mowa w art. 16a ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 142, poz. 1380 i Nr 166, poz. 1609), w art. 43 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 160,
poz. 1083, z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 60, poz. 701, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1318, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 200, poz. 1679 oraz z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 142, poz. 1380 i Nr 179, poz. 1750) oraz w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności (Dz. U. Nr 123, poz. 777), ",w załączniku nr 1 i 4 w części 37 - Sprawiedliwość zmniejsza się wpłatę do budżetu o kwotę 8 295 tys. zł.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe poz. 72 - Dofinansowanie wydziałów ksiąg wieczystych sądów rejonowych z województw Polski północnej i zachodniej z przeznaczeniem na zwiększenie zatrudnienia na czas określony oraz przeprowadzenie informatyzacji o kwotę 8. 295 tys. zł
II
w załączniku nr 2 w części 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w dziale 751 w rozdziale 75101 w poz. 3 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 1.800 tys. zł.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe poz. 72 - Dofinansowanie wydziałów ksiąg wieczystych sądów rejonowych z województw Polski północnej i zachodniej z przeznaczeniem na zwiększenie zatrudnienia na czas określony oraz
przeprowadzenie informatyzacji o kwotę 1.800 tys. złIII
w załączniku nr 12 w części 37 - Sprawiedliwość w dziale 755 w kol. 4 zwiększa się wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o kwotę 7.500 tys. zł. z przeznaczeniem na uposażenia funkcjonariuszy Służby Więzi
ennej.Źródłem pokrycia jest zmniejszenie w załączniku nr 2 w części 37 - Sprawiedliwość w dziale 755 w rozdziale 75512 w poz. 16 Więziennictwo w kol. 9 wydatków rzeczowych o kwotę 7.500 tys. zł.
Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaopiniowała pozytywnie i nie proponuje zmian..
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Leszek Ciećwierz, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Zbigniew Wrona oraz generalny inspektor ochrony danych osobowych Ewa Kulesza. Ponadto komisja dysponowała szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana ustawa jest projektem rządowym i zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Eu
ropejskiej. W ustawie doprecyzowano zakres przedmiotowy i podmiotowy jej stosowania, wprowadzono nowe definicje oraz możliwość powołania zastępców GIODO, a także zmiany dotyczące zasad przetwarzania i udostępniania danych osobowych oraz informowania o ich gromadzeniu. Ponadto doprecyzowano przepisy dotyczące zasad zabezpieczania oraz rejestracji zbiorów danych osobowych.W dyskusji senatorowie Teresa Liszcz, Gerard Czaja i Zbigniew Romaszewski zgłosili wnioski o wprowadzenie poprawek. W głosowaniu komisja poparła 4 zmiany i postanowiła zarekomendować Senatowi ich przyjęcie. Na sprawozdawcę wybrano senator Ewę Serocką.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.
Senatorowie wysłuchali informacji i opinii na temat rozwiązań przyjętych w ustawie, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Dakowski, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Z. Wrona, sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki, a także prof. Stanisław Gebethner z Uniwersytetu Warszawskiego. Swoje uwagi zgłosiło też biuro legislacyjne.
Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego. Określa ona zasady zgłaszania kandydatów na członków Parlamentu Europejskiego, tryb przeprowadzania w Rzeczypospolitej Polskiej wyborów do Parlamentu Europejskiego i zasady uczestniczenia w nich obywateli RP oraz innych obywateli Unii Europejskiej, zasady prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej, warunki ważności wyborów, a także warunki sprawowania mandatu przez członka Parlamentu Europejskiego.
W dyskusji wnioski o wprowadzenie poprawek zgłosili senatorowie T. Liszcz i Z. Romaszewski. W głosowaniu komisja poparła 28 zmian. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Aleksandra Koszada. Do stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zgłoszono także wnioski mniejszości, których sprawozdawcami będą senatorowie T. Liszcz i Z. Romaszewski.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment