Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

2 grudnia 2003 r.

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych oraz o zmianie innych ustaw.

Zapoznano się z opiniami o ustawie sejmowej, które przekazali wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk, a także przedstawiciele Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ministerstwa Finansów i Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa uprawnia rolników do dopłat z UE. Zgodnie z ustawą, dopłaty otrzymają osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwo rolne. Za gospodarstwo uznano grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 hektar.

Ustawa przewiduje, że producent rolny będzie otrzymywał dopłaty bezpośrednie w formie jednolitej płatności obszarowej oraz w postaci dopłat uzupełniających do powierzchni m.in. uprawy chmielu, tytoniu, ziemniaków skrobiowych.

Wysokość stawki płatności uzupełniających dla poszczególnych upraw określana będzie corocznie przez Radę Ministrów.

System jednolitej płatności obszarowej przewiduje objęcie dopłatami wszystkich użytków rolnych "utrzymanych w dobrej kulturze rolnej" w wysokości 25%, 30%, 35% w latach 2004, 2005, 2006, w stosunku do płatności obowiązujących w UE.

W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaproponowała Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych oraz o zmianie innych ustaw. Ustalono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Janusz Bargieł.

Podczas posiedzenia wprowadzenie 2 poprawek zaproponowano do ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Na podstawie tego systemu będą przyznawane dopłaty. Ustawa stanowi, że numer ewidencyjny będzie niepowtarzalny i nie będzie przechodził na spadkobierców. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Bargieła.

Kolejnym punktem posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej było rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali informacji przekazanych przez wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk oraz głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Jerzego Śliwę. Swoją opinię przedstawił także UKIE i biuro legislacyjne.

Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do unijnego i ma poprawić kontrolę nad towarami przed ich wprowadzeniem na polski obszar celny oraz zwiększyć ochronę polskich konsumentów. Jest ona korzystna dla drobnych eksporterów, ponieważ redukuje opłaty za świadectwo jakości handlowej. Nie będzie także konieczności zgłaszania zamiaru wywozu produktu, co skróci czas oczekiwania na wywóz.

Ponadto w ustawie poszerzono kompetencje Inspekcji Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych w zakresie prowadzenia kontroli produktów. Założono również likwidację etatów na granicy zachodniej, co umożliwi uzupełnienie braków kadrowych na granicy wschodniej.

W ustawie do artykułów rolno-spożywczych zaliczono również takie towary jak: runo leśne, dziczyznę i organizmy wodne. Inspekcja Jakości Handlowej będzie sprawdzać, czy artykuły wprowadzane do obrotu spełniają warunki deklarowane przez producenta.

W wyniku głosowania komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na ich sprawozdawcę wybrano senatora J. Bargieła.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywano także ustawę o doświadczeniach na zwierzętach.

Senatorowie zapoznali się z opiniami na ten temat, przedstawionymi przez wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka oraz przedstawicieli Głównego Inspektoratu Weterynarii i UKIE. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Omawiana ustawa określa zasady wykorzystywania zwierząt do doświadczeń i jej celem jest dostosowanie polskiego prawodawstwa w tym zakresie do prawa wspólnoty europejskiej.

Ustawa określa warunki przetrzymywania zwierząt, znakowania, hodowli i obrotu oraz przesłanki przeprowadzania doświadczeń na zwierzętach i ich dopuszczalne cele. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy ma sprawować Inspekcja Weterynaryjna. Zgodnie z przyjętymi zapisami, inspekcja nie będzie współpracować w zakresie nadzoru z Krajową Komisją Etyczną, lokalnymi komisjami etycznymi oraz z organizacjami pozarządowymi, których statutowym celem działalności jest ochrona zwierząt.

W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaproponowała Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Wielowieyski.

Senatorowie rozpatrzyli także ustawę o ochronie roślin, która ma na celu dostosowanie polskiego prawa do norm unijnych. Reguluje ona kwestie ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi.

Ustawa rozstrzyga stosowanie określonych kategorii pestycydów, w tym prawa do obrotu i stosowania, reguluje również sprawy związane ze stosowaniem sprzętu do używania pestycydów. Rozstrzyga też określone oznakowania, etykietowanie, czy też procedurę reklamy i informacji na temat pestycydów. W ustawie założono, że każdy rolnik, który będzie produkował w systemie produkcji ekologicznej, będzie mógł ubiegać się o certyfikat swojego produktu, wydawany przez Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyka oraz przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, a także po zapoznaniu się z opinią biura legislacyjnego, komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o ochronie roślin. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Bogusław Liwiniec.

Tego samego dnia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji Nr 159 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, przyjętej w Genewie dnia 20 czerwca 1983 r.

Senatorowie wysłuchali informacji o ustaleniach przyjętych w przedmiotowej konwencji, które przedstawili wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Jolanta Banach oraz wiceminister spraw zagranicznych Jakub Wolski.

W zakresie problematyki związanej z rehabilitacją zawodową i zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, objętej konwencją, jedną z podstawowych regulacji w polskim systemie prawnym jest ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Ustawa zawiera regulacje prawne, zgodnie z którymi są realizowane działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Do innych aktów prawnych ustawowych należy zaliczyć uregulowania kodeksu pracy czy ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, kreujące stan prawny w omawianej dziedzinie. W zakresie konwencji mieszczą się także działania, wynikające uregulowań zawartych w systemie prawnym, jak programy rządowe, programy celowe pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych, programy specjalne adresowane do mieszkańców wsi. Obecny stan prawny w zakresie objętym konwencją nr 159 stwarza możliwość realizacji jej postanowień.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła wyrazić zgodę na ratyfikację przez prezydenta przedmiotowej konwencji. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Dorota Simonides.

Ponadto podczas posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Tadżykistanu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 27 maja 2003 r.

Po wysłuchaniu wystąpień wiceministra finansów Igora Chalupca i wiceministra spraw zagranicznych J. Wolskiego komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator D. Simonides.

Zaaprobowana przez komisję ustawa ratyfikacyjna dotyczy umowy, która jest pierwszą tego rodzaju w stosunkach polsko-tadżyckich, a jej zawarcie ma usunąć przeszkodę, jaką podwójne opodatkowanie stanowi dla rozwoju stosunków gospodarczych.

Umowa ma stworzyć nową sytuację prawną, w której dochód osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze jednego państwa, a osiągany na obszarze drugiego państwa, będzie w wielu wypadkach opodatkowany tylko w jednym państwie, zamiast w obydwu, jak miało to miejsce dotychczas. Szczegółowe postanowienia umowy określają, które podmioty, w jakim zakresie i na jakich zasadach będą opodatkowane w jednym lub drugim państwie.

Umowa zawiera klauzulę narodową stanowiącą, że obywatele państwa - strony nie będą poddani w drugim państwie opodatkowaniu, jak i związanym z nim obowiązkom innym lub bardziej uciążliwym niż opodatkowanie lub związane z nim obowiązki, którym są lub mogą być poddani w tych samych okolicznościach obywatele drugiego państwa - strony.

Ponadto umowa określa procedury wymiany informacji podatkowych między właściwymi organami umawiających się stron.

Akceptację Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uzyskała także ustawa w sprawie ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Dziką Orlicę w przejściu granicznym Mostowice - Orlickie Zahori, sporządzonej w Warszawie dnia 20 marca 2002 r.

Komisja opowiedziała się za jej przyjęciem po wysłuchaniu informacji wiceministra infrastruktury Witolda Górskiego oraz wiceministra spraw zagranicznych J. Wolskiego. Na sprawozdawcę wybrano senator D. Simonides.

Kolejnym punktem posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej było rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Opinię o ustawie sejmowej przedstawił wiceminister infrastruktury W. Górski, a także UKIE i biuro legislacyjne. W głosowaniu komisja poparła rozpatrywaną nowelizację sejmową i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Bogusław Litwiniec.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim. W tej części obrad udział wzięli wiceminister finansów I. Chalupec i I zastępca prezesa NBP Jerzy Stopyra. Wysłuchano także opinii przedstawicieli UKIE i biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu przede wszystkim dostosowanie statusu prawnego NBP do wymogów dotyczących instytucjonalnej, personalnej i finansowej niezależności narodowego banku centralnego, zawartych w art. 108 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz do dołączonego do niego Protokołu w sprawie statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego. Niezależność narodowego banku centralnego jest prawnym kryterium konwergencji, którego spełnienie jest jednym z warunków zakwalifikowania danego państwa członkowskiego do ostatniego etapu Unii Gospodarczej i Pieniężnej, oznaczającego przyjęcie jednolitej waluty i zaprowadzenie wspólnej polityki pieniężnej i walutowej.

Zapewnieniu niezależności personalnej członków Rady Polityki Pieniężnej ma służyć zmiana art. 13 ust. 7 i 8 nowelizowanej ustawy, która ponadto uwzględnia orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada br., zgodnie z którym art. 13 ust. 7 zdanie drugie i ust. 8 ustawy o Narodowym Banku Polskim są niezgodne z konstytucją, z wyłączeniem skutków powołania członka Rady Polityki Pieniężnej, dokonanego przed wejściem w życie wyroku.

Wzmocnieniu niezależności banku centralnego ma służyć także zniesienie możliwości uczestnictwa przedstawiciela Rady Ministrów w posiedzeniach Rady Polityki Pieniężnej oraz zmiany w zakresie gospodarki finansowej NBP (zwiększenie funduszu statutowego i odpisu na fundusz rezerwowy oraz likwidacja funduszy specjalnych, których wysokość jest aktualnie uzgadniana z ministrem finansów). Kolejną ważną kwestią jest wprowadzenie obowiązku badania sprawozdania finansowego NBP przez biegłego rewidenta wybranego przez Radę Polityki Pieniężnej. Dotychczas takie badanie przeprowadzała komisja powoływana przez Radę Ministrów.

Ponadto nowelizacja m.in. umożliwia Radzie Polityki Pieniężnej ustalenie wysokości oprocentowania rezerwy obowiązkowej, wprowadza 6-letnią kadencję członków Zarządu NBP oraz dostosowuje zasady prowadzenia polityki pieniężnej NBP i zasady wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych do standardów obowiązujących w Europejskim Systemie Banków Centralnych.

W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o Narodowym Banku Polskim. Na sprawozdawcę wybrano senator G. Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Po wysłuchaniu opinii przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, UKIE, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, a także biura legislacyjnego komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie na ten temat złoży Izbie senator Henryk Dzido.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przeprowadzono dyskusję o stanie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa w świetle postulatów zgłaszanych przez Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz dokonano oceny aktualnej sytuacji i programu działań Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie:

- sytuacji materialnej funkcjonariuszy i pracowników Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej,

- sytuacji finansowej służb mundurowych MSWiA, w tym środków ochrony osobistej funkcjonariuszy,

- obowiązujących przepisów resortowych w świetle wymogów Konstytucji RP,

- programu modernizacji technicznej służb mundurowych MSWiA.

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele międzyzwiązkowego komitetu protestacyjnego z przewodniczącym Antonim Dudą oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z wiceministrem Tadeuszem Matusiakiem oraz dyrektorami departamentów finansowego i bezpieczeństwa publicznego w tym resorcie.

W dyskusji przedstawiciele służb mundurowych podkreślali, że dla funkcjonariuszy policji, straży pożarnej czy straży granicznej najważniejsze są sprawy płac.

Zdaniem senatorów, zbyt niskie płace to nie tylko problem służb mundurowych, ale też innych, licznych grup społecznych.

"Jeśli policjant, strażak czy strażnik graniczny ma do wyboru pracować w gorszych warunkach lub dostać podwyżkę 100 zł, wybierze podwyżkę. Nasza skuteczność jest wypadkową uposażenia i prawa, które pozwala nam lepiej działać" - podkreślał Zbigniew Jagiełło, członek Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej. Jego zdaniem, zbyt niskie zarobki prowadzą również do korupcji.

"Jesteśmy służbami rządowymi. Rząd jest naszym ojcem i matką, powinien o nas dbać" - mówili inni. "Przez kilka lat mieliśmy różne zapewnienia ze strony rządu, wiele obietnic. Jeśli nie można przeznaczyć w przyszłorocznym budżecie na wzrost naszych wynagrodzeń 200 mln zł, to niech będzie chociaż połowa z tego" - powiedział przewodniczący komitetu protestacyjnego A. Duda.

Senatorowie, po wysłuchaniu postulatów przedstawicieli służb mundurowych, zwrócili uwagę na sytuację państwa i stan jego budżetu. Podkreślali, że nie można brania łapówek tłumaczyć trudną sytuacją finansową, bo w ten sposób należałoby też tłumaczyć napady i rozboje, których dopuszczają się np. bezrobotni. "Płace są niewystarczające nie tylko w służbach mundurowych. Chciałabym, abyście nie posługiwali się takimi argumentami, że jeśli np. policjant zarabia 1500 zł i ma dwójkę dzieci, to jest to za mało. Są ludzie, którzy za zasiłek muszą wyżywić całą rodzinę" - powiedziała wicemarszałek Jolanta Danielak.

"Będziemy wspierać wasze postulaty, ale wszędzie są potrzeby finansowe i rząd musi tę łamigłówkę jakoś poukładać" - mówił przewodniczący Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator Wiesław Pietrzak. Zapewnił, że jeśli będzie możliwość przesunięcia pieniędzy na wzrost wynagrodzeń funkcjonariuszy, to zostaną one przeznaczone na ten cel.

Służby mundurowe zaczęły protestować, domagając się m.in. wzrostu wynagrodzeń, 23 września br. W pikiecie przed kancelarią premiera uczestniczyło wówczas ponad 1500 funkcjonariuszy. Od 6 października związki zawodowe służb mundurowych prowadziły akcję polegającą na oflagowaniu budynków oraz organizowaniu spotkań z parlamentarzystami co tydzień w kilku województwach. Pod koniec listopada policjanci, strażacy i strażnicy graniczni protestowali przed urzędami wojewódzkimi w całym kraju. Zapowiadają, że jeśli w budżecie na rok 2004 nie zostanie uwzględniony wzrost ich wynagrodzenia, 16 grudnia będą protestować przed Sejmem.

MSWiA tymczasem podkreśla, że ze względu na stan budżetu państwa w 2004 roku nie będzie możliwa podwyżka wynagrodzeń funkcjonariuszy służb mundurowych ponad przewidywane dla sfery budżetowej 3%.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie zapowiedzieli przyjęcie stanowiska Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego w sprawie niezbędnych działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa publicznego i powszechnego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Dziką Orlicę w przejściu granicznym Mostowice - Orlicke Zahori, sporządzonej w Warszawie dnia 20 marca 2002 r.

Senatorowie wysłuchali informacji o ustaleniach przyjętych w przedmiotowej umowie, które przedstawili wiceminister spraw zagranicznych Jakub Wolski oraz wiceminister infrastruktury Witold Górski. Pozytywną opinię zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Umowa ustanawia podstaw prawne budowy nowego mostu granicznego przez rzekę Dziką Orlicę w przejściu granicznym Mostowice-Orlicke Zahori. W związku z tym reguluje miejsce połączenia dróg na polsko-czeskim przejściu granicznym, zakres przedsięwzięć budowlanych, służących realizacji tego przedsięwzięcia, zasady finansowania budowy i utrzymywania mostu, a także związane z budową zagadnienia celne i podatkowe.

W dyskusji senatorowie poparli ratyfikację umowy, wskazując m.in. na potrzebę podjęcia takiej inwestycji ze względu na usprawnienie wymiany miedzy Polską i Czechami.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Uchwalona przez Sejm ustawa była projektem rządowym. Na temat przyjętych w niej ustaleń mówił wiceminister infrastruktury W. Górski. W opinii biura legislacyjnego, nowelizacja nie budziła zastrzeżeń.

W ustawie znalazły się przepisy dostosowujące polskie prawo do prawa Unii Europejskiej.

Do najistotniejszych zmian należały m.in.: przyznanie Polsce wyłącznego prawa wznoszenia, udzielania pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie w wyłącznej strefie ekonomicznej sztucznych wysp, wszelkiego rodzaju konstrukcji i urządzeń przeznaczonych do przeprowadzania badań naukowych, rozpoznawania lub eksploatacji zasobów, jak również w odniesieniu do innych przedsięwzięć w zakresie gospodarczego badania i eksploatacji wyłącznej strefy ekonomicznej; wprowadzenie zasady, że w wypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, pozwolenie na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich wydaje minister właściwy do spraw gospodarki morskiej; określenie okoliczności, w których odmawia się wydania pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich; wprowadzenie opłaty za wydanie pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń; nałożenie na podmioty przeszukujące wraki statków lub ich pozostałości obowiązku uzyskania pozwolenia dyrektora właściwego urzędu morskiego oraz wskazanie, że w skład urzędów morskich wchodzą także inspekcja państwa bandery i inspekcja państwa portu.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury opowiedziała za przyjęciem bez poprawek nowelizacji ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Czesława Christowa.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wnioski marszałka Longina Pastusiaka i senatora Bogdana Podgórskiego o odwołanie ich ze składu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Komisja postanowiła przedłożyć Senatowi, na podstawie art. 14 ust. 1 regulaminu, projekt uchwały, zgodnie z wnioskami senatorów.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie podczas obrad plenarnych powołano senatora Jerzego Adamskiego.

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich dokonano, zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, analizy oświadczenia majątkowego senatora Krzysztofa Jurgiela.

Powołany przez komisję zespół ds. oświadczeń senatorów o ich stanie majątkowym w składzie senatorowie: Andrzej Spychalski, Gerard Czaja i Zdzisław Jarmużek, który 20 listopada br. zapoznał się z treścią oświadczenia senatora K. Jurgiela o jego stanie majątkowym i dokonał analizy tego oświadczenia, przedstawił analizę tego oświadczenia.

W wyniku przeprowadzonej analizy komisja stwierdziła, że senator K. Jurgiel wykonał obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego na podstawie art. 35 ust.1 i3 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora i nie nastąpiło naruszenie tej ustawy. W opinii komisji oświadczenie nadaje się do publikacji w formie zapisu elektronicznego.

W sprawach różnych Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich powołała zespół ds. nowelizacji Regulaminu Senatu w składzie senatorowie: Ewa Serocka, G. Czaja i A. Spychalski.

Ponadto senatorowie wysłuchali informacji przedstawicieli Stowarzyszenia Parlamentarzystów Polskich: marszałka Jerzego Zakrzewskiego i członków zarządu Jacka Soski, Wita Majewskiego i Stanisława Rogowskiego na temat działalności statutowej stowarzyszenia.

Komisja postanowiła zwrócić się do marszałków Sejmu i Senatu o udostępnienie na terenie parlamentu pomieszczenia dla stowarzyszenia. Zdaniem komisji, cele statutowe, a także potencjał intelektualny członków w znakomity sposób uzasadnia postulat umieszczenia siedziby stowarzyszenia na terenie Sejmu lub Senatu.

3 grudnia 2003 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiono do pierwszego czytania projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki.

O podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki, na podstawie art. 77 ust. 1, w związku z art. 76 ust. 1 Regulaminu Senatu, wniosły Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia. W pracach nad tym projektem ustawy komisje reprezentowała senator Alicja Stradomska.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, szybki postęp nauk biologicznych i medycznych oraz dynamiczny rozwój biotechnologii rodzą coraz więcej dylematów etycznych. Dylematy te polegają na tym, iż, z jednej strony, mamy do czynienia z powstawaniem coraz bardziej nowoczesnych biotechnologii, z drugiej zaś - brak jest zgodności, zarówno nauki, jak i opinii publicznej, co do celowości wdrażania konkretnych rozwiązań biomedycznych i kierunku, w jakim mają iść uregulowania prawne, dotyczące tej dziedziny. Ów brak zgodności jest do pewnego stopnia zjawiskiem naturalnym - w każdym społeczeństwie istnieją różne systemy wartości, dotyczące zagadnień biomedycznych. Problem ten pojawia się zwłaszcza w państwach wysoko rozwiniętych. Wydaje się, iż ich wzorem należy stworzyć regulacje prawne, które ułatwią osiągnięcie konsensusu społecznego w sprawie podstawowych problemów biomedycznych. Celowi temu sprzyjać będzie przede wszystkim ratyfikowanie przez Polskę Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Godności Istoty Ludzkiej wobec Zastosowań Biologii i Medycyny (wraz z protokołem dodatkowym, dotyczącym zakazu klonowania istot ludzkich). Wydaje się jednak, iż, wzorem państw Europy Zachodniej, konieczne jest również utworzenie, drogą odrębnej ustawy, organu państwowego o charakterze opiniodawczo-doradczym, którego głównym zadaniem byłoby formułowanie opinii o podstawowych dylematach etycznych, prawnych i społecznych, powstających w związku z rozwojem nauk biologicznych i medycznych. Organ taki istnieje w Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, na Litwie, w Luksemburgu, na Malcie, w Norwegii, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Niniejszy projekt ustawy opiera się na założeniach, opracowanych przez zespół wybitnych specjalistów z zakresu prawa medycznego: prof. Tadeusza L. Chruściela, prof. Leszka Kubickiego, dr. Marka Nowickiego, prof. Marka Safjana i prof. Eleonorę Zielińską. Projekt przewiduje utworzenie Krajowej Rady do spraw Bioetyki jako organu opiniodawczo-doradczego w sprawach podstawowych problemów etycznych, prawnych i społecznych, które wyłaniają się w związku z postępem nauk biologicznych i medycznych. Zważywszy na fakt, iż usytuowanie rady musi odpowiadać doniosłości problemów, którymi ma się zajmować, proponuje się, aby działała ona przy urzędzie prezesa Rady Ministrów. Konsekwencją takiego stanowiska jest propozycja, aby obsługa techniczno-organizacyjna i budżetowa rady należała do zadań Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Proponowany w projekcie zakres działania rady wskazuje na jej ekspercko-konsultacyjny charakter. Wydawane przez nią opinie nie mają być bowiem formalnie wiążące, mogą stanowić jednak cenną wskazówkę interpretacyjną w procesach legislacyjnych oraz odgrywać rolę informacyjno-edukacyjną. Ponadto do zakresu działania rady należeć ma monitorowanie przestrzegania w Polsce obowiązujących standardów biomedycznych oraz współpraca z polskimi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami, które zajmują się problemami biomedycznymi.

W uzasadnieniu podkreślono, że z uwagi na swoje kompetencje rada nie będzie dublować działań istniejących obecnie komisji bioetycznych, lokalnych komisji etycznych do spraw doświadczeń na zwierzętach, Krajowej Komisji Etycznej do spraw Doświadczeń na Zwierzętach, a także innych organów o zbliżonym zakresie działania.

Z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania rady zagadnieniem szczególnie ważnym jest ustalenie jej składu. Jako generalną zasadę przyjęto, iż ma ona stanowić reprezentację osób cechujących się zarówno wysokimi kwalifikacjami, jak i autorytetem moralnym. Uznano, że najlepszą formą wyłonienia członków rady będzie desygnacja przez szerokie spektrum podmiotów, określonych w ustawie.

W myśl przepisów projektu rada ma wykonywać swe zadania z własnej inicjatywy lub na wniosek określonych podmiotów. Ze względu na fakt, iż Rada ma zajmować stanowisko w sprawach zarówno kontrowersyjnych, jak i nośnych społecznie, uzasadniony wydaje się wymóg bezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej 3/5 członków rady przy podejmowaniu uchwał o charakterze merytorycznym.

Przewiduje się, że koszty finansowe utworzenia i funkcjonowania Rady wynosić będą około 1 000 000 zł rocznie.

W opinii wnioskodawców, podstawową zaletą utworzenia Krajowej Rady do spraw Bioetyki będzie zarówno wpływanie na procesy legislacyjne w obszarze biomedycyny, jak również inicjowanie społecznego dialogu w tej newralgicznej dziedzinie życia człowieka.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali opinii o przedstawionym projekcie ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki, które przedstawili prof. T. Chruściel, prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Konstanty Radziwiłł oraz kierownik Zakładu Genetyki w Instytucie Matki i Dziecka prof. Tadeusz Mazurczak.

Po wysłuchaniu wystąpień zaproszonych gości ustalono, że komisje będą kontynuowały prace nad przedstawionym projektem na posiedzeniu 16 grudnia br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego dokonano oceny funkcjonowania Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w świetle rozwiązań przyjętych w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP.

Senatorowie wysłuchali sprawozdania prezesa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Andrzeja Jaworskiego z działalności tej instytucji w latach 2002-2003, a także informacji na temat przewidywanych skutków zmian w ustawie o zakwaterowaniu sił zbrojnych.

Przedłożony sejmowi projekt rządowy zakłada radykalną zmianę instrumentów realizacji prawa do kwatery. Celem zaproponowanych tam zmian jest ograniczenie i uporządkowanie wydatków publicznych, uregulowanie zobowiązań finansowych państwa wobec żołnierzy zawodowych, a także przywrócenie fundamentalnej zasady, że prawo do kwatery przysługuje wyłącznie żołnierzowi WP w miejscu i na czas pełnienia służby, co wynika z istoty służby wojskowej, której cechą, typową tylko dla niej, jest wymóg mobilności.

Po wysłuchaniu informacji i dyskusji senatorowie zapowiedzieli przyjęcie stanowiska Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego w dyskutowanych kwestiach.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych:

Wnioski o zlecenie zadań programowych:

1. (nr wniosku 340) wniosek Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód - szkolenie dla działaczy polonijnych ze Wschodu na temat "Jak robić biznes z Polską" - 75 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

2. (nr wniosku 345) wniosek Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Wilna i Grodna - doposażenie 6 szkół polskich na Litwie i 2 na Białorusi - 28 436 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na postulowaną kwotę 28 436 zł.

3. (nr wniosku 349) wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - prasa polskojęzyczna 2003 (zakup aparatów cyfrowych dla polskich redakcji prasowych) - 50 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na postulowaną kwotę 50 000 zł.

4. (nr wniosku 350) wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - wspieranie aktywności kulturalnej Polaków na Wschodzie oraz promowanie kultury polskiej w środowiskach ich zamieszkania - 65 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 40 000 zł.

5. (nr wniosku 351) wniosek Ogólnopolskiego Patriotycznego Związku Wypędzonych - organizowanie pomocy humanitarnej dla polskich dzieci na Białorusi i Ukrainie oraz na Syberii i w Azji Środkowej - 54 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 352) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - dofinansowanie kosztów ogrzewania Celi Konrada, znajdującej się w budynku klasztoru oo. bazylianów w Wilnie - 8620 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na postulowaną kwotę 8620 zł.

7. (nr wniosku 353) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - dofinansowanie Walnego Zgromadzenia Studenckiej Międzyuczelnianej Organizacji Kresowiaków - 2300 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

8. (nr wniosku 354) wniosek Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego - zorganizowanie i przesłanie paczek żywnościowych dla dzieci z polskich rodzin na Ukrainie przed świętami Bożego Narodzenia - 20 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na postulowaną kwotę 20 000 zł.

9. (nr wniosku 348) wniosek Fundacji Kultury Wsi - zestawy edukacyjne do nauki tańca i muzyki z różnych regionów Polski - 132 600 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 13 260 zł.

W sprawach różnych:

1. Komisja zaopiniowała negatywnie prośbę Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie o wyrażenie zgody na zmianę zakresu rzeczowego zadania państwowego zleconego umową nr 80 z 27 czerwca br. (pomoc w zachowaniu materiałów archiwalnych dokumentujących ślady polskie na Podolu).

2. Komisja zaopiniowała negatywnie prośbę Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie o wyrażenie zgody na przesunięcie środków w ramach umowy nr 7 z 10 marca br. (prasa polskojęzyczna 2003) w kwocie 15 000 zł; zaopiniowała pozytywnie w ramach tego przesunięcia jedynie kwotę 2500 zł (przeznaczoną dla kwartalnika "Znad Newy" i miesięcznika "Gazeta Petersburska").

3. Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Fundacji "Semper Polonia" o wyrażenie zgody na zmiany w załączniku do umowy nr 9 z 2 kwietnia br. (realizacja programu "Szansa dla maturzystów").

4. Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Fundacji "Semper Polonia" o wyrażenie zgody na zmiany w załączniku do umowy nr 8 z 2 kwietnia br. (realizacja programu stypendialnego dla studentów polskiego pochodzenia studiujących w krajach zamieszkania).

5. Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o wyrażenie zgody na dokonanie przesunięć środków finansowych pomiędzy zawartymi umowami oraz akceptację zmian zakresów rzeczowych i terminów realizacji zadań zleconych Stowarzyszeniu w ramach umów nr 14, 15, 29, 31, 32, 33.

6. Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o wyrażenie zgody na przesunięcie w ramach tegorocznych nakładów inwestycyjnych środków finansowych o łącznej wysokości 131 497 zł z dwóch zadań (Zakup i roboty wykończeniowe Domu Polskiego w Nowogródku, na Białorusi; rozbudowa i adaptacja szkoły podstawowej w Wesołówce, na Litwie) na cztery nowe zadania.

7. Komisja rozpatrzyła prośbę Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o wyrażenie zgody na przeznaczenie niewykorzystanych środków zaplanowanych na nadzory inwestorskie w szkole polskiej w Landwarowie, na Litwie, na wyposażenie w meble, komputery, sprzęt i urządzenie pracowni technicznych w ramach przyznanej wysokości dotacji. Komisja zaopiniowała prośbę pozytywnie.

Wnioski inwestycyjne, realizowane przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska":

1. (nr wniosku 298) Remont dachu kościoła w Drohobyczu, na Ukrainie - 102 674 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 90 000 zł (koszty zakupu blachy nierdzewnej, drewna, środków ochronnych i robocizny).

2. (nr wniosku 341) Remont zakupionego domu w Bielcach, w Mołdawii - 36 791 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski oraz prezes Roman Hauser i wiceprezes Włodzimierz Rymus z Naczelnego Sądu Administracyjnego. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji powołano senator Aleksandrę Koszadę.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Kultury i Środków Przekazu. Senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

O rozwiązaniach przyjętych w nowelizacji, która była projektem rządowym, mówił podczas posiedzenia wiceminister kultury Rafał Skąpski oraz dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Ewa Ziemiszewska.

W dyskusji senatorowie wyrażali aprobatę dla rozpatrywanej ustawy sejmowej, która ma na celu stworzenie procedury umożliwiającej w sytuacjach konfliktowych zakończenie sporu między władzami samorządowymi a pracownikami i środowiskiem związanym z działalnością danej instytucji kultury w kwestii powołania konkretnej osoby na stanowisko dyrektora. Zdaniem senatorów, ustawa jest oczekiwana i przywrócenie decyzyjności w tych sprawach ministrowi kultury stwarza należytą równowagę.

W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki, polegającej na dodaniu art. 1a w brzmieniu: "Art. 1a. Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w niniejszej ustawie postępowania konkursowe na dyrektorów w samorządowych instytucjach kultury oraz postępowania w sprawie ich odwołania przeprowadza się na dotychczasowych zasadach.".

Ustalono, że sprawozdanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej złoży Izbie senator Krystyna Doktorowicz.

4 grudnia 2003 r.

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o ratyfikacji Konwencji Nr 159 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, przyjętej w Genewie dnia 20 czerwca 1983 r.

O ustaleniach przyjętych w przedmiotowej konwencji poinformowali wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Jolanta Banach oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Ogonowski.

W swoim wystąpieniu wiceminister J. Banach zwróciła uwagę, że konwencja długo oczekiwała na ratyfikację przez Polskę, ale nadal nie ratyfikowało jej wiele krajów, m.in. USA.

W głosowaniu komisja jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas obrad plenarnych Izby senator Wiesława Sadowska.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Zapoznano się z opiniami o ustawie, które przedstawili główny inspektor farmaceutyczny Dorota Duliban, Waldemar Wierzba z Ministerstwa Zdrowia oraz Krzysztof Jop z Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja poparła poprawki zgłoszone przez senatora Mieczysława Lubińskiego. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator M. Lubiński.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister środowiska Krzysztof Szamałek oraz dyrektor ds. geoekologii Państwowego Instytutu Geologicznego Ryszard Strzelecki. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa stanowi, że Państwowy Instytut Geologiczny będzie nadal pełnił zadania państwowej służby geologicznej, do których należy m.in. prowadzenie centralnego banku danych geologicznych i hydrogeologicznych.

Nowelizacja była niezbędna, ponieważ w obecnym stanie prawnym instytut miał pełnić tę funkcję do końca br. Inne zadania służby geologicznej to: obsługa centralnego archiwum geologicznego, rejestracja zasobów kopalń i koordynacja prac kartografii geologicznej.

Ustawa precyzuje również, że funkcję głównego geologa kraju może pełnić wiceminister środowiska. Sejm zdecydował, że główny geolog nie musi mieć wykształcenia geologicznego.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Włodzimierza Łęckiego.

8 grudnia 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiła do rozpatrywania ustawy o doświadczeniach na zwierzętach.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka, zapoznano się także z opiniami UKIE i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W opinii wiceministra J. Pilarczyka, rozpatrywana ustawa dostosowuje polskie prawo do dyrektywy Unii Europejskiej.

W związku z licznymi protestami organizacji pozarządowych w sprawie uchwalonej przez Sejm ustawy, które dotarły do komisji, a także szeregiem zmian zaproponowanych w dyskusji, przewodniczący komisji senator Jerzy Pieniążek powołał zespół, w skład którego weszli: przedstawiciele resortu rolnictwa, biura legislacyjnego i senator Marian Kozłowski. Zespół miał opracować i przygotować do głosowania zaproponowane wnioski. Ustalono, że stanowisko w sprawie ustawy o doświadczeniach na zwierzętach zostanie przyjęte na posiedzeniu 9 grudnia br.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywała ustawę o ochronie roślin.

Rozwiązania zaproponowane w ustawie omówił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk, wysłuchano także informacji przedstawiciela UKIE oraz uwag biura legislacyjnego.

Ponieważ w dyskusji zgłoszono szereg poprawek, przewodniczący komisji senator J. Pieniążek powołał zespół, którego zadaniem było opracowanie proponowanych zmian. W jego skład weszli przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, biura legislacyjnego oraz senator Andrzej Anulewicz. Decyzję w sprawie ustawy o ochronie roślin odłożono do zapoznania się z wynikami prac zespołu, który miał przygotować wnioski pod głosowanie na posiedzeniu 9 grudnia br.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiono także do rozpatrywania ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie złożonymi przez wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyka, przedstawicieli UKIE, biura legislacyjnego, a także organizacji zawodowych lekarzy weterynarzy.

W dyskusji przedstawiciele środowisk weterynaryjnych zgłosili szereg propozycji zmian do uchwalonej przez Sejm ustawy. Często wykraczały one poza materię rozpatrywanego aktu prawnego i nie uzyskały akceptacji resortu rolnictwa.

W związku z tym przewodniczący komisji senator J. Pieniążek powołał zespół w składzie: przedstawiciele ministerstwa rolnictwa, organizacji zrzeszających lekarzy weterynarzy, biura legislacyjnego oraz senator Janusz Lorenz. Zespół ma opracować na kolejne posiedzenie, 9 grudnia br., wniosków zgłaszane w dyskusji.

W sprawach różnych senatorowie zapoznali się z programem posiedzenia wyjazdowego komisji w województwie świętokrzyskim, które odbędzie się w dniach 12-13 marca 2004 r. Senatorowie wezmą m.in. udział w kieleckich targach AGROTECH i Las EXPO, zapoznają się także ze strategią rozwoju techniki rolniczej w Polsce, a także szansami i barierami rozwoju przetwórstwa rolno-spożywczego i eksportu polskich artykułów rolno-spożywczych.

Ponadto senatorowie zapoznali się z zaproszeniem Regionalnego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich w Starym Polu na XI Żuławskie Targi Rolne (Stare Pole, 21-22 czerwca 2004 r.), a także na konferencję poświęconą melioracji na Żuławach. Ustalono, że komisja zorganizuje tam swoje posiedzenie wyjazdowe.

9 grudnia 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. W wyniku kolejnych głosowań komisja zaproponowała wprowadzenie 9 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mariana Kozłowskiego.

Senatorowie przegłosowali także poprawki zgłoszone do ustawy o ochronie roślin. Ostatecznie postanowiono zarekomendować Senatowi wprowadzenie 17 zmian. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Andrzej Anulewicz.

Ponadto Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przegłosowała stanowisko w sprawie ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt. W kolejnych głosowaniach akceptację komisji uzyskało 31 poprawek. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Janusz Lorenz. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, a na jego sprawozdawcę wybrano także senatora J. Lorenza. Wniosek zmierzał do wyeliminowania możliwości tworzenia zakładów leczniczych podporządkowanych komercyjnym zakładom produkującym zwierzęta dla celów produkcji żywności.

Po serii głosowań Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiła do rozpatrywania ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Darii Oleszczuk na temat przyjętych w ustawie rozwiązań. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy, zmierzających do doprecyzowania zawartych w niej zapisów. Ustalono, że w imieniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi sprawozdanie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Józef Dziemdziela.

Podczas posiedzenia rozpatrzono również ustawę o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych. Opinię na jej temat przedstawiła m.in. wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk, a także UKIE i biuro legislacyjne.

W przyjętym stanowisku senatorowie zaproponowali Izbie wprowadzenie 5 poprawek, które w dyskusji uzyskały akceptację resortu rolnictwa. Jedna z postulowanych zmian zmierzała do skreślenia definicji gospodarstwa rolnego, ponieważ zgodnie ze stanowiskiem Komitetu Integracji Europejskiej taka definicja jest zawarta w rozporządzeniu ustanawiającym wspólne zasady systemu wsparcia bezpośredniego w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Oznacza to, że nie jest możliwe formułowanie odmiennej definicji tego pojęcia, które jest omówione w ustawie. Skreśleniu uległo również wskazanie łącznej powierzchni gospodarstwa rolnego, która uprawnia do uzyskania płatności (powierzchnia przekraczająca 1 ha), ponieważ taki przepis byłby sprzeczny z postanowieniami traktatu akcesyjnego. Kolejna poprawka określała minimalną łączną powierzchnię działek rolnych, których posiadanie uprawnia producenta rolnego do objęcia go płatnościami. Zgodnie z proponowaną zmianą, byłaby to powierzchnia nie mniejsza niż 1 hektar. Zgodnie z traktatem akcesyjnym, państwo członkowskie może podjąć decyzję o minimalnej powierzchni gruntów uprawniającej do składania wniosku o uzyskanie płatności bezpośredniej innej niż wskazana przez Komisję Europejską, ale nie przekraczającej 1 hektara.

Ustalono, że zmiany do ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych zarekomenduje Izbie senator Sławomir Izdebski.

Na zakończenie swojego posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie innych ustaw. Zaproponowano wprowadzenie poprawek również do tej nowelizacji. Miał one na celu przede wszystkim uściślenie lub doprecyzowanie przepisów ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Tadeusza Bartosa.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Tadżykistanu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 27 maja 2003 r. Gośćmi komisji byli wiceminister finansów Elżbieta Mucha i wicedyrektor departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Ogonowski. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja poparła rozpatrywana ustawę i postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Władysława Mańkuta.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała także ustawę o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze. W tej części posiedzenia wysłuchano informacji wiceministra środowiska Krzysztofa Szamałka. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego. W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki do ustawy sejmowej, zgodnej ze zmianą rekomendowaną przez Komisję Ochrony Środowiska. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator Jerzy Markowski.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim. O rozwiązaniach przyjętych w ustawie sejmowej mówili wiceminister Igor Chalupec, I zastępca prezesa Narodowego Banku Polskiego Jerzy Stopyra oraz dyrektor Departamentu Instytucji Finansowych w Ministerstwie Finansów Przemysław Morysiak. Swoje uwago zgłosiło także biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji ustawy o NBP. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Wnuk.

W dyskusji wiceprezes J. Stopyra poinformował senatorów, że NBP spodziewa się, iż w 2004 roku wpłata z zysku NBP do budżetu będzie nieco mniejsza niż spodziewano się i wyniesie około 4 mld zł. "Przewidujemy, że zysk za 2003 rok wyniesie 4,1 mld zł, z tego prawie 4 mld zł trafi do budżetu, czyli trochę mniej niż w projekcie budżetu, ale różnica jest niewielka" - powiedział. Rząd w projekcie budżetu zakładał, że z zysku NBP do budżetu trafi 4,21 mld zł. W 2003 roku z zysku NBP trafiło do budżetu 4,68 mld zł.

W swoim wystąpieniu wiceprezes NBP nie wykluczył, że w przyszłym roku Rada Polityki Pieniężnej może zdecydować się na obniżkę stopy rezerw obowiązkowych, jeśli warunki związane z nadpłynnością w sektorze będą sprzyjające.

"W momencie, kiedy Polska wejdzie do strefy euro, stopa rezerw powinna być taka, jak w strefie euro, ale z uwagi, że mogą pojawić się warunki do obniżenia rezerwy wcześniej, gdyby nadpłynność uległa dalszemu zmniejszeniu, to w 2004 roku mogą pojawić się przesłanki, które skłonią Radę Polityki Pieniężnej do wcześniejszej obniżki" - stwierdził wiceprezes J. Stopyra. We wrześniu br. RPP zadecydowała o obniżce stopy rezerw obowiązkowych z 4,5% do 3,5% od 31 października br. Banki odprowadzały wcześniej do banku centralnego 4,5% od depozytów na rezerwę obowiązkową, co obniżało ich płynność. W krajach należących do Unii Monetarnej i Walutowej jest to 2%. W opinii wiceprezesa NBP, nadpłynność w sektorze bankowym wynosi obecnie około 4-5 mld zł. "To nowa RPP będzie decydować o obniżce" - powiedział J. Stopyra.

Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego stwierdził ponadto, że widzi możliwość rozwiązania części rezerwy rewaluacyjnej w połączeniu z operacją sprzedaży walut z rezerwy walutowej banku centralnego na wykup długu publicznego.

"RPP odbyła kilka dyskusji z nadzieją, że na najbliższym posiedzeniu rada uchwali nowe zasady rachunkowości i tworzenia rezerwy rewaluacyjnej" - mówił podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wiceprezes J. Stopyra. Przypomniał, że rozwiązanie części rezerwy rewaluacyjnej jest związane ze sprzedażą walut z rezerwy walutowej banku centralnego.

"Parę miesięcy temu prezes Leszek Balcerowicz mówił, że bank centralny jest gotowy do powtórzenia operacji, którą nazwaliśmy dwa lata temu operacją brazylijską, i to będzie miało związek z wielkością rezerwy rewaluacyjnej" - powiedział wiceprezes NBP.

W 2001 roku rząd podpisał z NBP umowę, na podstawie której NBP z rezerw walutowych pożyczył rządowi 2,14 mld USD na dwa lata w zamian za obligacje dolarowe. Waluty rząd przeznaczył na wcześniejszy wykup długu wobec Brazylii. Rezerwa rewaluacyjna tworzona w NBP na ryzyko kursowe szacowana jest obecnie na 32 mld zł. Rezerwy walutowe banku centralnego wynosiły na koniec października 33,8 mld dolarów.

* * *

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznali się z informacją Ministra Zdrowia o aktualnej sytuacji w systemie ochrony zdrowia z uwzględnieniem kontraktowania świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku.

Posiedzeniu przewodniczyła senator Krystyna Sienkiewicz, która na wstępie wyraziła opinię, iż obecna sytuacja w ochronie zdrowia stwarza zagrożenie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, ponieważ w podstawowej opiece zdrowotnej nie podpisano dużej części zaplanowanych kontraktów zarówno z lekarzami rodzinnymi, jak i pielęgniarkami.

Obecny na posiedzeniu minister zdrowia Leszek Sikorski przedstawił informację o aktualnej sytuacji w systemie ochrony zdrowia. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Krzysztof Panas (obecni byli również wszyscy wiceprezesi funduszu), a także przedstawiciele Kolegium Lekarzy Rodzinnych, Kolegium Pielęgniarek i Położnych w Polsce, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, krajowy konsultant ds. psychiatrii prof. Stanisław Pużyński oraz grupa mediatorów w sporze lekarzy rodzinnych (którzy nie złożyli ofert kontraktowych na wykonywanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku) z Narodowym Funduszem Zdrowia: senator M. Lubiński, senator M. Balicki oraz doc. R. Niżankowski.

W dyskusji przedstawiciele lekarzy rodzinnych, skupionych w tzw. Porozumieniu Zielonogórskim, oraz mediatorzy sugerowali potrzebę unieważnienia obecnego konkursu ofert na świadczenia zdrowotne medyczne w podstawowej opiece zdrowotnej i ponownego rozpisania konkursu przez fundusz.

Prezes NFZ K. Panas, powołując się na obowiązujące przepisy ustawowe, wykluczył możliwość unieważnienia konkursu ofert, w ramach którego zostały już podpisane niektóre kontrakty. Fundusz - podkreślał prezes - może prowadzić negocjacje tylko z tymi, którzy złożyli oferty, i nie można zmieniać warunków i zasad kontraktowania w trakcie konkursu.

Ponadto poinformował, że w oddziale opolskim NFZ po zawarciu umów na podstawową opiekę zdrowotną część świadczeń nie została zakontraktowana. Oznacza to, że rokowania będą kontynuowane. Do tych uzupełniających rokowań może przystąpić każdy ze świadczeniodawców, także ci, którzy wcześniej oferty nie złożyli.

Prezes K. Panas nie wykluczył, że podobnie może się zdarzyć w innych regionach, gdzie na świadczenia z podstawowej opieki zdrowotnej nie wpłynęła wystarczająca liczba ofert. Taka sytuacja zdarzyła się w 89 powiatach z ośmiu województw.

Obecny na posiedzeniu prof. S. Pużyński, krajowy konsultant w ds. psychiatrii, wyraził opinię, iż propozycja NFZ w zakresie finansowania opieki psychiatrycznej, zmierzająca do obniżenia środków o 25% w stosunku do potrzeb, jest dyskryminacją pacjentów.

Przedstawiciel mediatorów R. Niżankowski stwierdził, iż stanowisko NFZ w sprawie kontraktów na świadczenia z podstawowej opieki zdrowotnej jest postawą monopolisty, który nie rozumie, że aby obniżać koszty funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, należy rozwijać podstawową opiekę zdrowotną. Wyraził pogląd, iż podobna polityka zdrowotna NFZ może doprowadzić do rozpadu systemu.

W opinii senatora M. Balickiego i lekarzy rodzinnych, fundusz nie chce rozmawiać ze świadczeniodawcami, którzy ofert nie złożyli. Senator stwierdził, że w obecnej sytuacji zgodnie z prawem fundusz powinien unieważnić konkurs na świadczenia z podstawowej opieki zdrowotnej i rozpisać nowy. Przypomniał, że takie postępowanie umożliwia ustawa o NFZ, w myśl której zarząd funduszu na wniosek komisji konkursowej unieważnia konkurs, jeśli "nastąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub zawarcie umowy nie leży w interesie ubezpieczonych, czego nie można było wcześniej przewidzieć".

Prezes NFZ był przeciwnego zdania. Podkreślił na zakończenie posiedzenia, że nie ma podstaw prawnych, które by uzasadniały przedstawione na posiedzeniu stanowisko lekarzy rodzinnych.

Minister zdrowia L. Sikorski uznał, iż dialog ze środowiskiem lekarzy rodzinnych jest potrzebny i będzie kontynuowany. Dodał, iż realne zmiany, jakie mogą wpłynąć na lepsze funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, muszą zmierzać do wprowadzenia dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych, przy ustawowym uregulowaniu zakresu świadczeń zdrowotnych gwarantowanych przez państwo w ramach składki na NFZ. Pozostałe działania powinny usprawniać organizację i zarządzanie, a niezbędnym elementem tych działań będzie przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywał ustawę o doświadczeniach na zwierzętach. W pracach komisji wzięli udział: wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk, przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Informatyzacji oraz Ministerstwa Środowiska, a także ekspert komisji prof. Andrzej Elżanowski z Wydziału Zoologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zapoznano się również z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji pojawiały się krytyczne głosy na temat ustawy sejmowej. Wskazywano m.in., że ta ustawa jest niepotrzebna, że obowiązująca dotychczas ustawa o ochronie zwierząt, w szczególności jej rozdział 9, realizuje założone w omawianej ustawie cele i jest zgodna z dyrektywą unijną.

Ostatecznie Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować wprowadzenie 18 poprawek do ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Częściowo miały one charakter legislacyjny. Wśród zmian znalazły się również merytoryczne. Jedna z najważniejszych dotyczyła definicji doświadczenia. Komisja postulowała, aby z definicji doświadczenia nie wyłączać samego zabijania w celu pobrania tkanek i prowadzenia na nich badań. Definicja przyjęta przez Sejm wyłączała uśmiercanie zwierząt w tym celu.

Ustalono, że w imieniu komisji proponowane poprawki zarekomenduje Izbie senator Teresa Liszcz.

Do stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zgłoszono wniosek mniejszości. Postanowiono, że jego sprawozdawcą będzie senator Zbigniew Romaszewski. Wniosek zmierzał do przywrócenia zapisu z ustawy o ochronie zwierząt zakazującego eksperymentów na zwierzętach dla celów testowania kosmetyków czy środków higienicznych.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przystąpili do wstępnego rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Podczas posiedzenia część budżetu dotyczącą spraw zagranicznych omówił wiceminister spraw zagranicznych Jakub Wolski. Wiceministrowi towarzyszyli dyrektor generalny resortu Zbigniew Matuszewski, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Tadeusz Oliwiński, główna księgowa Barbara Ślązakowska oraz naczelnik wydziału Elżbieta Truskolaska.

W projekcie budżetu przyjęto, że w roku przyszłym głównym celem jest promocja Polski w związku z akcesją do UE i koszty wynikające z członkostwa. Przygotowany projekt pozwala na realizację zadań w skromnym zakresie. Rezerwy przeznaczono na składki do organizacji międzynarodowych i pomoc humanitarną w związku z przynależnością do OECD.

Ponadto w projekcie znalazły się środki na modernizację i remont ambasady RP w Berlinie, rozbudowę ambasady w Mińsku.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej projekt przyszłorocznego budżetu UKIE omówił podsekretarz stanu w tym urzędzie Tadeusz Kozek, obecne były także dyrektor Generalny Grażyna Kacprowicz i główna księgowa Brygida Dawidziuk.

W projekcie założono budżet wyższy niż w bieżącym roku. Znajdują się w nim dotacje dla organizacji pozarządowych na regionalne centra informacji europejskiej, a także środki na wprowadzenie systemu informatycznego skorelowanego z Komisją Europejską.

Część 84 projektu ustawy budżetowej dotyczącą środków własnych UE omówił wicedyrektor Departamentu Międzynarodowej Integracji Gospodarczej w Ministerstwie Finansów Krzysztof Sajdak.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, podczas którego zapoznano się z "Informacją o stanie nauki w Polsce", sporządzoną przez Komitet Badań Naukowych. Informację przedstawił podsekretarz stanu w KBN Jan K. Frąckowiak. Komisja pozytywnie oceniła przedstawioną informację.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrywano kwestię finansowania "Radia Lwów".

W dyskusji kwestia ta wywołała wiele kontrowersji. Zastanawiano się, czy radio powinno otrzymać pieniądze, mimo że w nieprawidłowy sposób rozliczyło się z dofinansowania z 2002 r.

Dotacje dla placówek polonijnych za granicą, pochodzące ze środków Kancelarii Senatu, przyznanie których opiniuje Komisja Emigracji i Polaków za Granicą, przekazuje m.in. Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie". Fundacja nie uruchomiła w 2003 r. około 50 tys. zł dotacji senackiej dla "Radia Lwów", ponieważ - jak stwierdzili podczas posiedzenia przedstawiciele fundacji - placówka źle rozliczyła się z dotacji za 2002 r. W związku z tym - ich zdaniem - dopóki nie zostanie prawidłowo rozliczona poprzednia dotacja, radio nie może dostać kolejnej.

Informując o tym senatorów, wiceprezes fundacji Henryk Banasiuk podkreślił, że radio nie przedstawiło rachunków, a jedynie protokół przyznania pieniędzy wraz z rozliczeniami w dolarach (zgodnie z prawem rozliczenie powinno być w walucie danego kraju, w tym wypadku - hrywnach). W związku z tym fundacja nie ma możliwości prawnych uruchomienia dotacji, którą wcześniej przekazała jej na ten cel Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie wskazywali, że radio powinno nadawać i powinno otrzymywać na ten cel wsparcie finansowe. Zarówno senatorowie, jak i obecni na sali przedstawiciele fundacji zgodzili się, że "Radio Lwów" musi być nadal finansowane i utrzymane, ponieważ odgrywa ważną rolę.

Podczas posiedzenia Komisja Emigracji i Polaków za Granicą przyjęła także opinię na temat wniosków polonijnych o dotację z budżetu Kancelarii Senatu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych.

Komisja rozpatrzyła przedstawioną przez Zespół Finansów Polonijnych propozycję Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", zgłoszoną w piśmie L. dz. I-201/2003 z 8 grudnia br., dotyczącą zmniejszenia pierwotnego przeznaczenia środków z dotacji w kwocie 45 741 zł (brutto) na wykonanie zadania inwestycyjnego pn. "Budowa boisk szkolnych przy Szkole Podstawowej w Grodnie, na Białorusi" i przesunięcie tej kwoty na zadanie pn. "Remont dachu kościoła w Drohobyczu, na Ukrainie". Komisja propozycję tę zaopiniowała pozytywnie.

10 grudnia 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu powołała zespół do opracowania wniosków z konferencji "Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań edukacyjnych". W skład zespołu weszli senatorowie Irena Kurzępa, Zbyszko Piwoński i Zbigniew Kruszewski.

Ponadto rozdzielono zadania przy pracy nad projektem ustawy budżetowej na 2004 rok w częściach dotyczących merytorycznego zakresu komisji.

11 grudnia 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.

Ustawę uchwalono na podstawie projektu rządowego i zawiera ona przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Do reprezentowania stanowiska rządu upoważniony był minister rolnictwa i rozwoju wsi. Senatorowie wysłuchali informacji dyrektor departamentu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bożeny Nowickiej, a także zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa wprowadza przepisy określające właściwość i zadania jednostek organizacyjnych w zakresie określonej przepisami Unii Europejskiej organizacji rynków: owoców i warzyw, chmielu, tytoniu oraz suszu paszowego.

Ustawa precyzuje, że wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych będzie wydawał certyfikaty na chmiel i produkty chmielowe. Będzie również sprawować nadzór nad przetwarzaniem chmielu oraz prowadzić ewidencję chmielu zużytego przez browary. Ustawa wprowadza kary grzywny za wprowadzanie do obrotu chmielu i produktów chmielowych bez certyfikatu.

Przetwórcy mający obecnie zezwolenia na wstępne przetwarzanie surowca tytoniowego będą musieli wystąpić o ponowne przyznanie zezwoleń. Ustawa wprowadza nowe wymagania w zakresie tych zezwoleń, np. wstępne przetwarzanie powinno odbywać się w zakładzie przystosowanym do tego celu.

Ustawa precyzuje także sposób zatwierdzania grup producentów owoców i warzyw oraz przyznawanie pomocy finansowej z tytułu dostarczenia owoców i warzyw do przetwórstwa.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego. Ustalono, że sprawozdawcą komisji na posiedzeniu plenarnym będzie senator Andrzej Anulewicz.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przyjęli stanowisko uczestników seminaryjnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zorganizowanego 29 października br. wspólnie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na temat: "Perspektywy pozarolniczej aktywizacji gospodarczej obszarów wiejskich":

"Kierunki dokonujących się zmian na mapie gospodarczej Polski, oraz proces przygotowywania się do realizacji Wspólnej Polityki Rolnej w Unii Europejskiej wskazują na to, że polska wieś wchodzi w czas kolejnych zmian strukturalnych, co stwarza szansę wykorzystania jej własnego potencjału rozwojowego. Wymaga to ogromnego wzrostu aktywności ludzkiej, zdolności samoorganizowania się społeczności lokalnej, a także umiejętności ekonomicznej i prawnej edukacji we współpracy z branżowym doradztwem.

Polską specjalnością w jednoczącej się Europie może być smaczna, bezpieczna żywność produkowana w zgodzie z naturą, ale i również przetwarzana na polskiej wsi, nadrabiającej opóźnienie infrastrukturalne, a przy tym odbudowującej kulturotwórcze funkcje.

Rozwijanie przedsiębiorczości na wsi jawi się więc obecnie obiektywną koniecznością warunkującą zrównoważony rozwój krajów i poszczególnych regionów całej Europy. Racje społeczne, ekonomiczne i ekologiczne oraz konieczność ograniczenia bezrobocia i lepszego wykorzystania zasobów pracy, wraz z podniesieniem jej jakości, wymagają pilnej implementacji sprawdzonego unijnego ustawodawstwa wspierającego pozarolniczą aktywizację gospodarstw polskiej wsi. Dobrze temu służy dziś wreszcie realizacja Programu Pomocy Przedakcesyjnej SAPARD Unii Europejskiej.

Jednak drobna przedsiębiorczość wiejska nie rozwiąże choć części problemów modernizacji polskiego rolnictwa i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich bez skutecznego zastosowania na wsi czynników zewnętrznych pobudzenia aktywności społeczności lokalnych i ich zdolności do kreowania warunków rozwoju gospodarczego, lokalizacji zewnętrznych inwestycji czy rozwoju budownictwa mieszkaniowego.

Zwiększenie konkurencyjności polskiego rolnictwa, tworzenie pozarolniczych źródeł dochodu i rozwój infrastruktury technicznej na obszarach wiejskich wymagają więc sprawnie funkcjonującego, dopasowanego do potrzeb lokalnych systemu doradztwa i edukacji rolniczej, inwestycyjnej, finansowej i prawnej.

Uczestnicy posiedzenia uznali, iż dziś pozarolniczej aktywizacji obszarów wiejskich może służyć podjęcie następujących kwestii:

  1. Przyspieszenie procesów legislacji w zakresie dostosowania polskiej wsi do realizacji Wspólnej Polityki Rolnej, w tym:

a) rozwoju wiejskiej przedsiębiorczości, m.in. poprzez zmianę ustawy o grupach producentów rolnych i prawa spółdzielczego,

b) finansowej, prawnej, marketingowo-handlowej i bankowej obsługi działalności,

c) funkcjonowania tzw. sprzedaży bezpośredniej na rynki lokalne,

d) ubezpieczeń produkcji i hodowli oraz systemu gwarancji inwestycyjnych,

e) określenie zasad tzw. zatrudnienia sezonowego na wsi.

2) Modernizacja systemu doradztwa rolnego, edukacji rolniczej ustawicznej i sezonowej dostosowanych do standardów unijnych opartych na nowoczesnych metodach i technikach edukacji (komputeryzacja wiejskich bibliotek, tworzenie łączy internetowych, nowelizacja programów nauczania w wiejskich i rolniczych szkołach m.in. poprzez włączenie elementów edukacji ekonomicznej i prawnej, rozwój regionalnych centrów doradztwa i edukacji rolniczej.

3) Włączenie do wojewódzkich strategii rozwoju społeczno-gospodarczego problemów promocji drobnej przedsiębiorczości i handlu, agroturystyki, rękodzieła, chałupnictwa i twórczości ludowej, produkcji żywności ekologicznej, przetwórstwa płodów rolnych oraz różnego rodzaju działalności usługowej wobec sektora rolnego i mieszkańców wsi.

4) Promowanie procesów tworzenia i rozwoju lokalnych organizacji gospodarczych oraz powiatowych centrów przedsiębiorczości kreujących doradztwo dla firm nowo powstałych, szczególnie w zakresie doradztwa ekonomiczno-finansowego, prawnego oraz handlowo-marketingowego.

5) Kontynuowanie realizacji działania I na rozwój infrastruktury technicznej na wsi Programu Pomocy Przedakcesynej SAPARD do końca 2004 roku w oparciu o pożądane pozyskanie środków finansowych niewykorzystanych w pozostałych krajach kandydujących.

6) Wykorzystanie struktury ARiMR w zakresie obsługi europejskich funduszy strukturalnych kierowanych na obszary wiejskie w Polsce.

7) Pilne uruchomienie tzw. IV działania Programu Pomocy Przedakcesyjnej SAPARD w zakresie różnicowania działalności gospodarczej na obszarach wiejskich.

8) Organizacji w Senacie RP seminaryjnego posiedzenia na temat wypracowania skutecznych metod, zgodnych ze standardami europejskimi, zagospodarowania odpadów zwierzęcych w Polsce.

9) Promowanie ekonomiczne produkcji energii ze źródeł odnawialnych, w które obfituje polska wieś.".

15 grudnia 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra edukacji narodowej i sportu Franciszka Potulskiego. Zapoznali się także z pozytywną opinią na temat ustawy sejmowej, przedstawioną przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem rozpatrywanej nowelizacji było pozostawienie w mocy dotychczasowych przepisów ustawy - Karta Nauczyciela dotyczących ustalania wysokości dodatków wchodzących w skład wynagrodzenia nauczycieli (m.in. dodatku motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy).

W myśl dotychczas obowiązującego przepisu art. 30 ust. 6, wysokość stawek dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy, szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, a także szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw określane są przez organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego. Jednostka samorządu terytorialnego prowadząca szkołę określa również wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyjątkiem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych określonych w art. 54 ustawy - Karta Nauczyciela, jeżeli wysokości i warunki wypłacania tych nagród i świadczeń nie zostały określone w ustawie lub odrębnych przepisach. Przepisy uchylanych ustaw przewidywały natomiast, że wymienione składniki wynagrodzenia nauczycieli oraz warunki wypłacania tych składników określane będą centralnie, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z właściwymi ministrami.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Aleksandra Koszada.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o służbie cywilnej.

Senatorowie wysłuchali opinii o nowelizacji sejmowej, które przedstawili szef Służby Cywilnej Jan Pastwa oraz biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego. Umożliwiała m.in. powoływanie rzecznika dyscyplinarnego urzędu nie tylko z grona urzędników służby cywilnej, ale także spośród pracowników służby cywilnej, wprowadzała możliwość wyznaczenia w postępowaniu dyscyplinarnym obrońcy zarówno spośród urzędników, jak i pracowników służby cywilnej, nakładała na przewodniczącego składu orzekającego (w postępowaniu dyscyplinarnym) obowiązek wyznaczenia obrońcy z urzędu, również w wypadku wniesienia przez rzecznika dyscyplinarnego o orzeczenie kary wydalenia z pracy w urzędzie, a także przedłużała do 1 stycznia 2011 roku utrzymanie w mocy mianowań dokonanych na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zdecydowała o zarekomendowaniu Senatowi przyjęcia bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej. Ustalono, ze podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie komisji przedstawi senator Grzegorz Matuszak.

Ponadto senatorowie przedyskutowali postulaty komisji dotyczące oszczędności w administracji publicznej, które znajdą się w piśmie skierowanym do wicepremiera Jerzego Hausnera.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment