Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

18 listopada 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznano się z informacją rządu o środkach i zasadach kontraktowania świadczeń zdrowotnych z Narodowego Funduszu Zdrowia w 2004 roku. Informacji na ten temat udzielali minister zdrowia Leszek Sikorski oraz prezes NFZ Krzysztof Panas.

Senatorowie zadawali także przybyłym gościom szereg pytań dotyczących problemów ochrony zdrowia, polityki lekowej państwa i nowej listy leków refundowanych. Uczestniczący w posiedzeniu dyrektorzy szpitali z całego kraju pytali o sposób funkcjonowania w tak trudnych warunkach finansowych i zawierania kontraktów z funduszem.

Minister zdrowia L. Sikorski poinformował, że rząd przyjął projekt ustawy o restrukturyzacji zakładów opieki zdrowotnej. Zgodnie z projektem, w ciągu dwóch lat wszystkie publiczne placówki medyczne zostałyby przekształcone w spółki użyteczności publicznej. Projekt ustawy zakłada możliwość upadłości.

Minister L. Sikorski poinformował, że w projekcie przewidziano, iż 75% udziałów spółki miałoby należeć do podmiotu publicznego - czyli jednostki samorządu terytorialnego, akademii medycznej, czy ministra obrony narodowej lub spraw wewnętrznych - 25% akcji lub udziałów mogłoby należeć do podmiotu niepublicznego lub/i pracowników. Jak stwierdził, celem wprowadzenia tych zmian jest poprawa zarządzania placówkami medycznymi. Obecna formuła pozwala na praktycznie nieograniczoną możliwość zadłużania się placówek. Ponadto projekt przewiduje powstanie sieci szpitali publicznych oraz częściowe umorzenie należności publiczno-prawnych (np. zaległe składki na PFRON czy opłaty celne).

W opinii senatora Marka Balickiego, konieczne jest ustanowienie równowagi w ochronie zdrowia, jeśli bowiem z jednej strony, wprowadzi się mechanizmy rynkowe dopuszczające upadłość szpitali, a z drugiej - pozostawi się bezpłatny szeroki dostęp do wszystkich świadczeń medycznych, może dojść do niekontrolowanych upadłości.

Minister L. Sikorski stwierdził, że resort zdrowia przygotował już wstępne założenia do ustawy o dodatkowych dobrowolnych ubezpieczeniach zdrowotnych, co pozwoli osiągnąć równowagę.

W swoim wystąpieniu minister zdrowia podkreślał, że zaakceptowany przez Radę Ministrów projekt ma usprawnić zarządzanie szpitalami. W jego ocenie, jeśli spółki będą dobrze zarządzane, nie grozi im upadłość. Ponadto minister wyjaśniał, że przekształcanie szpitali w spółki nie nastąpi z dnia na dzień, tylko będzie procesem.

"Gdybyśmy dziś z mocy prawa dokonali przekształcenia placówek tak, jak to się stało w 1998 roku, nastąpiłaby upadłość nawet 70% placówek - mówił minister L. Sikorski. Podkreślił, że przekształcanie szpitali zostało zaplanowane na mniej więcej 2 lata. Zanim placówka zostanie przekształcona, musi przejść przez proces restrukturyzacji, opiniowany - na mocy ustawy - przez różne środowiska. "Finałem będzie przekształcenie szpitala w spółkę, która będzie miała trochę inne uregulowania niż spółki prawa handlowego, co zapewni im większą stabilność na rynku" - powiedział minister zdrowia.

Restrukturyzacja ma się odbywać na wniosek zakładu, złożony do ministra zdrowia oraz wojewody w terminie 2 miesięcy od wejścia w życie ustawy. Do wniosku powinien być dołączony program restrukturyzacyjny i niezbędne dokumenty. Podstawą do wydania decyzji o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego będzie m.in. przekształcenie zakładu w spółkę użyteczności publicznej, spłata roszczeń pracowniczych i spłata wierzycieli w części nie podlegającej umorzeniu.

Projekt przewiduje powstanie sieci szpitali publicznych. "Ustalenie sieci to najtrudniejsze zadanie" - przyznał minister L. Sikorski. Nastąpi to w drodze decyzji administracyjnej podjętej przez ministra zdrowia po konsultacjach i spełnieniu przez szpitale określonych kryteriów. Wniosek o ogłoszenie upadłości szpitala, który znajduje się w sieci, będzie mógł być zgłoszony po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego ds. zdrowia.

Placówki, które się w niej znajdą, będą otrzymywały pieniądze od Narodowego Funduszu Zdrowia za tzw. gotowość, czyli umiejętność szybkiego reagowania w sytuacji klęski żywiołowej czy niemożności przyjęcia pacjenta przez inny szpital. Dla NFZ to - według projektodawców - wydatek około 1 mld zł rocznie za "gotowość".

Przy zarządach województw miałaby powstać regionalne komitety sterujące, składające się z przedstawicieli samorządu terytorialnego, wojewody, oddziału NFZ, samorządów zawodów medycznych oraz reprezentatywnych związków zawodowych, a w określonych w ustawie wypadkach także akademii medycznych lub ministrów - spraw wewnętrznych albo obrony. Komitety miałyby m.in. opiniować włączenie/wyłączenie szpitala do/z krajowej sieci szpitali, a także opiniować jej funkcjonowanie oraz programy restrukturyzacyjne.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia wysłuchano także informacji na temat środków i zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych z Narodowego Funduszu Zdrowia w 2004 roku. Jak stwierdził m.in. jego prezes Krzysztof Panas, fundusz nie ma planu awaryjnego na wypadek niezłożenia ofert przez wszystkie placówki medyczne. Jednocześnie zakłada on, że placówki medyczne złożą oferty.

"Chcemy płacić tyle za świadczenia medyczne, ile powinno się płacić. Ale żeby było to możliwe, musimy poznać procedurę powstawania kosztów" - podkreślił K. Panas.

Prezes dodał, że fundusz wprowadził już wiele zmian dzięki rozmowom z różnymi świadczeniodawcami, m.in. poszerzył katalog świadczeń, które mają być kontraktowane, i złagodził warunki zawierania umów. Zaznaczył, że wszystko, co fundusz robi, pozostaje w zgodzie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Senatora M. Balickiego, który - choć przebywa na bezpłatnym urlopie - jest nadal dyrektorem warszawskiego Szpitala Bielańskiego, słowa prezesa NFZ nie przekonały. "Nie złożyłbym oferty. Warunki proponowane przez fundusz są nie do przyjęcia. Umowa może być jednostronnie wypowiedziana w trakcie roku przez fundusz, domaga się on wykonywania świadczeń z najwyższą starannością, podczas gdy na całym świecie obowiązuje formuła należytej".

Senator Zbigniew Religa, dyrektor Instytutu Kardiologii w Aninie, zapowiedział z kolei, że złoży ofertę, ale zaproponuje w niej własną wycenę świadczeń, ponieważ wycena oferowana przez fundusz nie pokrywa kosztów świadczeń.

* * *

Z okazji 85. rocznicy powstania polskiego lotnictwa odbyło się uroczyste posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, poświęcone jego historii i współczesności.

W gmachu Senatu otwarto okolicznościową wystawę, przygotowaną przez Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. Na wystawie zgromadzono m.in. makiety samolotów i sprzętu lotniczego, fotografie z obchodów Święta Lotnictwa, pokazów lotniczych i ćwiczeń NATO. Na wideo pokazano film ukazujący życie wojsk lotniczych. Wystąpił także kameralny zespół muzyczny.

Wystawę otworzyła wicemarszałek Jolanta Danielak, która podkreśliła, że jubileusz 85-lecia polskiego lotnictwa wpisuje się w kontekst 100-lecia lotnictwa światowego. Samolot stał się symbolem cywilizacji XX wieku, szybko znalazł również swe miejsce na polu działań wojennych.

Jak stwierdziła wicemarszałek Senatu, brak własnego państwa sprawił, że lotnictwo polskie pojawiło się na arenie dziejów nieco później niż lotnictwo czołowych państw świata. Wielu polskich lotników wzięło udział w burzliwym rozwoju lotnictwa w tzw. okresie pionierskim do 1914 roku, a kilkudziesięciu było nawet pilotami w lotnictwie zaborców lub aliantów podczas I wojny światowej. Entuzjazm towarzyszący odzyskaniu niepodległości Rzeczypospolitej wspierał również odbudowę polskich sił zbrojnych, ambicją Polaków było stworzenie sprawnej i nowoczesnej armii, w której znalazły się również wojska lotnicze.

Wicemarszałek J. Danielak podkreśliła, że polskie lotnictwo wojskowe zapisało wiele pięknych kart historii, było obecne we wszystkich ważnych dla ojczyzny wydarzeniach. Biało- czerwona szachownica stała się symbolem umiejętności, odpowiedzialności i poświęcenia.

"Jesteśmy dumni z osiągnięć polskiego lotnictwa wojskowego w trudnym okresie powstania II Rzeczypospolitej, przez cały okres międzywojenny, na uchodźstwie w czasie II wojny światowej, w okresie powojennym i wreszcie w czasie polskich przemian gospodarczych i politycznych zwieńczonych polską obecnością w NATO" - powiedziała wicemarszałek.

Podczas uroczystości głos zabrali także dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej gen. Broni Ryszard Olszewski oraz przewodniczący Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator Wiesław Pietrzak.

Podczas posiedzenia komisji senatorowie wysłuchali wystąpienia gen. R. Olszewskiego, poświęconego 85 latom lotnictwa polskiego - jego historii i współczesności.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła uchwałę w sprawie 85. rocznicy powstania lotnictwa polskiego:

"Utrata niepodległości przez Polskę na ponad sto lat nie unicestwiła naszej dumy narodowej ani marzeń o odbudowie państwowości. Już pod koniec I wojny światowej pojawiły się plany zbudowania polskiego lotnictwa. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, mimo trudności materiałowych i braku doświadczonej kadry, powołanie lotnictwa pod koniec 1918 r. stało się faktem. Już 4 listopada 1918 r. rozpoczęła działalność Sekcja Żeglugi Napowietrznej Departamentu Technicznego Ministerstwa Spraw Wojskowych. Rozkazem z 1 grudnia 1918 r. została wprowadzona biało-czerwona szachownica jako odznaka Polskiego Lotnictwa Wojskowego.

20 grudnia 1918 r. na mocy rozkazu nr 66 przyjęto pierwszą formę organizacyjną wojsk lotniczych.

Lata trzydzieste XX wieku to złoty okres w rozwoju polskiej myśli lotniczej, a także czas wielkich wyzwań i pionierskich dokonań wszystkich entuzjastów awiacji. Nazwiska polskich lotników - Rogalskiego, Tańskiego, Drzewieckiego i Wigury były i są znane w całej Europie, a ich konstrukcje lotnicze, takie jak RWD-2, RWD-4 i PZL-5, stały się sławne na całym świecie. Największym dokonaniem polskiego lotnictwa owego czasu było brawurowe zwycięstwo pilotów Żwirki i Wigury w berlińskim challenge w 1932 r. oraz późniejsze nadzwyczajne sukcesy polskich pilotów, takich jak Skarżyński, Orliński, Bajan i inni.

W pierwszych dniach II wojny światowej nasze lotnictwo brało udział w walkach o polskie niebo, największe męstwo wykazało zaś w czasie obrony naszej stolicy. Ponowna utrata suwerenności przez Polskę skazała na wojenną tułaczkę kilkanaście tysięcy polskich lotników. Będąc na Zachodzie i Wschodzie, polscy lotnicy podjęli walkę z niemieckim okupantem. Ich odwaga i determinacja była wzorem dla alianckich żołnierzy i pilotów, a biało-czerwona szachownica zawsze była symbolem umiejętności, odpowiedzialności i poświęcenia. Polscy piloci wojskowi - Skalski, Urbanowicz, Łokuciewski i wielu innych, trwale zapisali się na kartach historii lotnictwa dzięki swojej niezwykłej odwadze, brawurze i mistrzostwu w lotniczej profesji.

Okres powojenny to czas gruntownych, dynamicznych, ale i trudnych przemian w siłach powietrznych naszego kraju, zakończony w latach osiemdziesiątych modernizacją lotnictwa wojskowego, które wyposażono w samoloty trzeciej generacji. Polscy piloci szkolili się i wykonywali po mistrzowsku zadania bojowe na poligonach w kraju i za granicą, a jeden z nich - Mirosław Hermaszewski, uczestniczył w locie kosmicznym.

Pod koniec XX wieku nastąpiły dalsze przeobrażenia strukturalne, zwieńczone przyjęciem polskiego lotnictwa w szeregi Sił Powietrznych NATO wiosną 1999 r.

Z okazji Jubileuszu, przypadającego w stulecie światowego lotnictwa, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego składa wszystkim pilotom Wojska Polskiego, lotnictwa cywilnego oraz wszystkim osobom związanym z lotnictwem wojskowym, sportowym i aeroklubowym serdeczne podziękowania za godną, wytrwałą oraz ofiarną służbę i pracę dla III Rzeczypospolitej. Zachęcamy serdecznie do głębokiej refleksji nad przeszłością i do odpowiedzialnego podejmowania stojących przed całym lotnictwem zadań i wyzwań, które niesie początek XXI wieku.

Wszystkich entuzjastów lotnictwa, którym leży na sercu umacnianie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej i pomyślność polskich Sił Powietrznych, inspirujemy do czynnego wsparcia i aktywnego celebrowania tak ważnego dla wszystkich Polaków Jubileuszu".

19 listopada 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili: zastępca głównego inspektora sanitarnego Seweryn Jurgielaniec, kierownik w Departamencie Prawa Europejskiego w UKIE Elżbieta Buczkowska, pełnomocnik Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego Jerzy Skiba, prezes zarządu Związku Pracodawców Przedsiębiorstw Dystrybucyjnych Marek Sota oraz radca prawny firmy "Philip Morris" w Polsce. Ponadto senatorowie wysłuchali uwag przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Postulowane zmiany miały przede wszystkim charakter legislacyjny i były zbieżne z poprawkami Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, która wcześniej ustosunkowała się do tej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Wiesławę Sadowską.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o służbie zastępczej.

Przed podjęciem decyzji w tej sprawie senatorowie wysłuchali szczegółowych informacji o rozwiązaniach przyjętych w ustawie sejmowej oraz ich uzasadnienia. Informacje na ten temat przekazali: wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Krystowski, wicedyrektor Departamentu Spraw Obronnych w tym resorcie Leszek Bartoszewski oraz wiceminister obrony narodowej Maciej Górski. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do ustawy o służbie zastępczej, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej spraw złoży senator Franciszek Bobrowski.

Podczas posiedzenia przystąpiono także do wstępnej analizy projektu ustawy budżetowej na rok 2004.

Senatorowie zapoznali się z założeniami budżetu, dotyczącymi m.in. zdrowia, pracy i polityki społecznej, zabezpieczenia społecznego, Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, Funduszu Pracy, Rzecznika Praw Dziecka, Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Omawiane projekty budżetów przedstawili m.in. wiceminister zdrowia Wiesława Wojtala, wiceministrowie gospodarki, pracy i polityki społecznej Marek Szczepański i Jolanta Banach, rzecznik praw dziecka Paweł Jaros, dyrektor generalny Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych Jan Grzelak, wiceprezes ZUS Ireneusz Fąfara.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o świadczeniach rodzinnych. W głosowaniu komisja opowiedziała się jednogłośnie za ustaleniem maksymalnej wysokości dodatku z tytułu samotnego wychowywania dzieci na 510 zł dla rodziny. Komisja zgodziła się również, by dodatek z tytułu podjęcia nauki w szkole poza miejscem zamieszkania przysługiwał jedynie uczniom szkół ponadgimnazjalnych.

Ustawę o świadczeniach rodzinnych Sejm przyjął 12 listopada br. Posłowie zrezygnowali wówczas z ograniczenia górnego limitu dodatku alimentacyjnego (ustalonego w wysokości 170 zł na dziecko) do 510 zł (co wcześniej proponował rząd). Sejm pozostawił natomiast proponowaną przez rząd górną granicę dodatku dla rodzin samotnie wychowujących dzieci niepełnosprawne - 750 zł.

Dodatek alimentacyjny będzie przysługiwał rodzinie samotnie wychowującej dzieci niezależnie od zasądzonych alimentów, jednak pod warunkiem że nie zostanie przekroczony próg dochodowy 504 zł na osobę lub 583 zł w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym (dotychczas było to odpowiednio 548 zł i 612 zł).

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia przychyliła się także do rządowej propozycji, by dodatek z tytułu podjęcia nauki w szkole poza miejscem zamieszkania (80 zł) przysługiwał rodzicom, opiekunom lub dziecku uczącemu się w szkole ponadgmimnazjalnej. Dodatek ten ma być wypłacany przez 10 miesięcy w roku.

Rozpatrywana ustawa sejmowa przewiduje likwidację istniejącego od blisko trzydziestu lat funduszu alimentacyjnego. Korzystało z niego blisko 530 tys. osób. Zobowiązania funduszu alimentacyjnego sięgały 7 mld zł w tym roku. Przyszłoroczne wydatki wyniosłyby 1 mld 535 mln zł.

W ubiegłym roku na świadczenia rodzinne wydano - jak poinformowała podczas posiedzenia komisji wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej J. Banach - 7,580 mld zł.

W opinii resortu, w latach dziewięćdziesiątych świadczenia alimentacyjne stały się najbardziej dynamicznie rozwijającymi się świadczeniami. W 1990 roku z funduszu skorzystało 115,7 tys. osób, a w sierpniu br. już 536,5 tys. Jednocześnie, jak mówiła wiceminister J. Banach, ściągalność alimentów wynosiła w 1989 roku 70%, a w pierwszej połowie 2003 roku - 11,2%.

Zasiłek rodzinny będzie przysługiwał, gdy nowa ustawa wejdzie w życie (1 maja 2004), rodzinie wychowującej dzieci do lat 18 (rząd proponował do 16), a w wypadku dzieci uczących się - do 21. roku życia lub w wypadku nauki w uczelni wyższej - do 24. roku życia.

Na dziecko do 5. roku życia będzie to 44 zł, od 5. do 16. roku życia - 56 zł, a na dziecko, które ukończyło 16. rok życia - 65 zł.

Oprócz zasiłku rodzinnego ustawa przewiduje dodatki: 500 zł i z tytułu urodzenia dziecka (dla rodzin spełniających kryterium dochodowe 504 zł), dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem (400 zł miesięcznie), dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, rozpoczęcia roku szkolnego (corocznie 90 zł).

Dodatek pielęgnacyjny w wysokości 142 zł otrzymają również osoby, które ukończyły 75. rok życia (nie przewidywał tego rządowy projekt rządowy).

Zasiłki rodzinne mają być weryfikowane co trzy lata.

Sejmowa ustawa przewiduje, że docelowo (tj. od 1 września 2006 roku) wszystkie zadania w zakresie świadczeń rodzinnych będą realizowane przez samorząd gminy oraz przez samorząd województwa.

Po rozpatrzeniu ustawy o świadczeniach rodzinnych Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia wyznaczyła na jej sprawozdawcę podczas posiedzenia plenarnego Izby senator W. Sadowską.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006.

Senatorowie wysłuchali wystąpienia wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Jacka Piechoty, który uzasadniał przyjęty przez rząd program restrukturyzacji górnictwa, zakładający m.in. redukcję wydobycia do rzeczywistych potrzeb rynku oraz umorzenie 18 mld zł zadłużenia tego sektora. W opinii wiceministra program umożliwi konkurowanie na rynku unijnym, w przeciwnym wypadku górnictwu grozi upadłość. Jak poinformował, Komisja Europejska zgodziła się na pomoc publiczną w postaci umorzeń, ponieważ jej efektem ma być trwała rentowność sektora.

Podczas posiedzenia komisji zapoznano się także z opiniami przedstawicieli central związkowych: związku zawodowego górników w Polsce, Związku Zawodowego "Kadra" oraz Związku Zawodowego "Sierpień' 80". Opowiadali się oni za wprowadzeniem poprawki umożliwiającej łączenie kopalń i tylko częściową ich likwidację. Ponadto senatorowie wysłuchali uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa, która była projektem rządowym, zakłada oddłużenie górnictwa łącznie o 18 mld zł, ograniczenie wydobycia węgla i likwidację kopalń oraz wprowadzenie osłon socjalnych dla górników.

Ustawa ma umożliwić umorzenie w górnictwie długu w wysokości 14,5 mld zł. Wraz z kontynuacją poprzedniego programu restrukturyzacji będzie można umorzyć łącznie 18 mld zł. Umorzone zostaną zobowiązania publiczno-prawne tego sektora, które powstały do 30 września br. Chodzi m.in. o należności celne, podatkowe oraz wpłaty z zysku na rzecz Skarbu Państwa.

Rozpatrywana ustawa wprowadza program restrukturyzacji, zakładający ograniczenie wydobycia o 12-14 mln ton rocznie, w tym w Kompani Węglowej - o 9,2 mln ton rocznie. Wygaszona zostanie działalność czterech kopalń Kompanii Węglowej.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowań, Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 21 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży senator Jerzy Markowski.

W jednej z poprawek zaakceptowanych przez komisję zaproponowano łączenie kopalń w celu ich bardziej efektywnej likwidacji oraz utrzymania zatrudnienia. Zmiana ma umożliwić łączenie kopalni mającej dobre wyniki z funkcjonującą gorzej. Tą metodą likwidacji kopalń posługiwano się dotychczas. Sejm odrzucił poprawkę zakładającą możliwość łączenia kopalń. W ustawie zapisano, że likwidacja kopalń polega na tym, żeby likwidować je osobno.

W opinii przewodniczącego komisji senatora J. Markowskiego, taniej jest dla budżetu połączyć kopalnię gorzej funkcjonującą z kopalnią lepiej funkcjonującą, bo część tych kosztów przenosi na siebie kopalnia zdrowsza. Inne korzyści wynikające z tej propozycji to "naturalna alternatywa zatrudnienia dla pracowników" oraz to, że urządzenia z kopalni likwidowanej mogą być zastosowane w kopalni nadal funkcjonującej bez przekazywania jej majątku.

Do stanowiska Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zgłoszono wniosek mniejszości, na którego sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc. Rekomendowany wniosek zmierzał do zniesienia możliwości przejścia na emeryturę górniczą osobom, które utraciły prawo do renty górniczej. Sejm wprowadził taką możliwość w stosunku do osób, które pracowały w górnictwie 20 lat (lub 15 lat i przez 5 lat pobierali rentę), a następnie orzeczono, że są zdolni do pracy. Umożliwia to przechodzenie na emeryturę nieuprawnionych osób. Zmiana zaproponowana we wniosku mniejszości spotkała się z poparciem rządu.

Nie uzyskała natomiast poparcia propozycja, sugerowana w wystąpieniu wiceministra J. Piechoty, dotycząca zniesienia zapisu sejmowego, a w konsekwencji umorzenia tzw. zobowiązań ekologicznych, czyli długów kopalń wobec Funduszu Ochrony Środowiska. W opinii wiceministra gospodarki, przedsiębiorstwa górnicze nie mają środków na spłatę tych należności.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks morski oraz ustawy o pracy na morskich statkach handlowych.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym, do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra infrastruktury, w imieniu którego podczas posiedzenia głos zabrał wiceminister infrastruktury Witold Górski. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Dotyczy armatorów statków morskich i instytucji zajmujących się kabotażem oraz prowadzeniem rejestrów okrętowych i rejestru jachtów. Ponadto ustawa dotyczy pracowników zatrudnionych na morskich statkach handlowych, dla których wydłuża się czas minimalnego wypoczynku w okresie tygodniowym.

W głosowaniu komisja zaakceptowała wprowadzenie 1 poprawki do omawianej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Czesława Christowa.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw, którą Sejm uchwalił na podstawie projektu rządowego.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat nowelizacji, którą przedstawił prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Marek Bryx. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja uwzględniała wnioski wynikające z dotychczasowego stosowania obecnie obowiązującej ustawy, a także z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zaproponowane zmiany zmierzały m.in. do wzmocnienia kontroli nad gospodarowaniem mieniem publicznym, ułatwienia nabywania nieruchomości na cele publiczne oraz ułatwienia w wykonywaniu praw do nieruchomości.

Opiniując ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zaproponowała wprowadzenie 12 poprawek. Wszystkie zmiany zostały przyjęte jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zaliczaniu na poczet ceny sprzedaży albo opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa polskiego.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na podstawie dwóch projektów - senackiego i rządowego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważnieni zostali ministrowie infrastruktury oraz skarbu państwa. Podczas posiedzenia w imieniu rządu glos zabrał prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast M. Bryx.

Ustawa ma na celu dostosowanie przepisów do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Dotyczyło ono umożliwienia osobom, które w związku z II wojną światową utraciły nieruchomości położone poza obecnym terytorium państwa (tzw. zabużanom), uzyskiwanie ekwiwalentu za utracone mienie, także z zasobów nieruchomości rolnych należących do Skarbu Państwa.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 zmian do ustawy sejmowej. Ustalono, że podczas posiedzenia Izby sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Krzysztof Szydłowski.

Na zakończenie posiedzenia, z inicjatywy senator Jolanty Popiołek, odbyła się prezentacja projektu lotniska krajowego w Sochaczewie. Z projektem przekształcenia lokalnego lotniska wojskowego w tym mieście w drugi port krajowy dla Warszawy zapoznali senatorów przedstawiciele lokalnych władz, starostwa powiatu sochaczewskiego oraz urzędu miasta i gminy. W posiedzeniu wzięli także udział poseł Bogusław Liberadzki, przedstawiciele Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", Urzędu Lotnictwa Cywilnego, PLL "LOT" SA, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Agencji Mienia Wojskowego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono skierowany 3 lipca 2003 r., na podstawie art. 26 ust. 4 Regulaminu Senatu, przez marszałka Longina Pastusiaka wniosek adwokata Krzysztofa Suwalda, pełnomocnika Marcina Tutaka i Izydora Łaskarzewskiego, w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie senatora Henryka Stokłosy do odpowiedzialności karnej, za czyny określone w art. 157 par. 2 oraz w art. 217 par. 1 kodeksu karnego.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przedłożeniem Senatowi odrzucenia powyższego wniosku. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Spychalskiego.

Podczas posiedzenia Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła także sprawozdanie z wydatków budżetowych biur senatorskich za okres od 19 października 2001 r. do 31 grudnia 2002 r.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła poddać pod rozwagę marszałkowi Senatu dokonanie zmian w zarządzeniu marszałka Senatu z 22 października 2001 r. w sprawie zasad finansowania biur senatorskich. Komisja postulowała zmianę tego zarządzenia, polegającą na zobowiązaniu Kancelarii Senatu do przedkładania zbiorczych rozliczeń biur senatorskich.

Jednocześnie Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich wystąpiła z wnioskiem, aby zobowiązać pracowników biur senatorskich do regularnego przekazywania dokumentów księgowych z tych biur do Kancelarii Senatu.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu przystąpiła do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2004 w zakresie kompetencji komisji, dotyczącym Ministerstwa Kultury Dział 921 - Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego oraz części 24 - Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego. W drugim punkcie komisja interesowała się objaśnieniami projektu dochodów i wydatków budżetowych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Projekt budżetu Ministerstwa Kultury przedstawili wiceminister kultury Ryszard Mikliński oraz dyrektor Departamentu Finansów w tym resorcie Kazimierz Waszczuk. Na pytania odpowiadali także i udzielali wyjaśnień dyrektor Departamentu Szkolnictwa Wyższego w Ministerstwie Kultury Maksymilian Celeda oraz wicedyrektor Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych Henryk Kurowski.

Z projektem budżetu na 2004 r. Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zapoznał senatorów wiceprzewodniczący rady Aleksander Łuczak, na posiedzeniu obecni byli także dyrektor Biura KRRiT Wojciech Nowicki, dyrektor Departamentu Ekonomicznego w tej instytucji Jacek Kufel oraz Agata Pietkiewicz z Media Desk Polska.

W dyskusji senator Krzysztof Piesiewicz pytał dyrektor A. Pietkiewicz o projekty i środki przeznaczone na realizację zadań w ramach programu Media Desk. Niestety, dyrektor odmówiła udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące kwestii finansowych. Wywołało to oburzenie senatorów, którzy stwierdzali, ze środki pochodzące z budżetu oraz środki Komisji Europejskiej są środkami publicznymi i ich wydatkowanie podlega kontroli publicznej, a parlament, który uchwala ustawę budżetową, jest do tego szczególnie upoważniony. W związku z tym komisja postanowiła zwrócić się do przewodniczącej KRRiT Danuty Waniek.

Senatorowie, po zapoznaniu się z przedstawionymi informacjami o ustawie budżetowej na 2004 rok ustalili, że do zasadniczej debaty przystąpią po uchwaleniu przez Sejm ustawy budżetowej.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska zwołane w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceminister środowiska Ewy Symonides, która omówiła powody, dla których rząd przedłożył Sejmowi projekt rozpatrywanej nowelizacji. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W posiedzeniu wzięli także udział przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów.

Podstawowym celem opiniowanej ustawy jest dostosowanie obowiązujących rozwiązań w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych do regulacji prawa unijnego, poprzez wprowadzenie fakultatywnego systemu oznakowania opakowań.

W Unii Europejskiej zagadnienia te są regulowane przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z 20 grudnia 1994 roku w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych oraz wydanej na jej podstawie decyzji Komisji 97/129/WE z 28 stycznia 1997 roku, ustanawiającej system identyfikacji materiałów opakowaniowych. W przytoczonych przepisach system oznakowania opakowań jest systemem fakultatywnym. Z tego względu obligatoryjne oznakowanie opakowań funkcjonujące w polskim systemie prawnym, jako niezgodne z prawem wspólnotowym, wymaga zmiany.

Inne rozwiązania wprowadzane sejmową nowelizacją to zdefiniowanie pojęcia "importer" oraz ustanowienie sankcji (kary grzywny) za nieprzestrzeganie art. 13 ustawy nowelizowanej, w myśl którego jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 25 m2, sprzedające napoje w opakowaniach jednorazowych, są obowiązane do posiadania w ofercie handlowej podobnych produktów dostępnych w opakowaniach wielokrotnego użytku.

W dyskusji propozycję wprowadzenia zmian do rozpatrywanej ustawy zgłosiła senator Apolonia Klepacz.

W kolejnych głosowaniach komisja poparła proponowane zmiany i postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do nowelizacji ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Grzegorza Niskiego.

20 listopada 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych:

Wnioski o zlecenie zadań programowych:

1. (nr wniosku 335) wniosek Towarzystwa Porozumienia Polsko-Rosyjsko-Białoruskiego - obóz świąteczny w krainie przodków - 83 055 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 74 750 zł.

2. (nr wniosku 338) wniosek Warszawskiej Fundacji Kultury - konserwacja dzieł sztuki, rękopisów i dokumentów znajdujących się w zbiorach Biblioteki Polskiej w Paryżu - 103 654 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 103 654 zł.

3. (nr wniosku 344) wniosek Fundacji "Semper Polonia" - wsparcie wydarzenia kulturalnego "Rok 2003 Rokiem Osób Niepełnosprawnych w Hanowerze", przygotowywanego przez Związek Polaków "Piast", Biuro Łączności Organizacji Polonijnych w Hanowerze - na kwotę 28 584 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 14 750 zł.

4. (nr wniosku 343) wniosek Towarzystwa Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych - pomoc charytatywna dla dzieci i młodzieży z Ukrainy (Rokitno, Kupela), Litwy (Podbrodzie) oraz Białorusi (Iwa) - 15 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na postulowaną kwotę 15 000 zł.

5. (nr wniosku 346) wniosek Fundacji "Oświata Polska za Granicą" - dofinansowanie pomocy świątecznej dla Polaków na Ukrainie, Białorusi, w Kazachstanie i Rumunii - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na postulowaną kwotę 100 000 zł.

6. (nr wniosku 347) wniosek Caritas Archidiecezji Wrocławskiej - "Bożonarodzeniowa Gwiazdka z Caritas (dzieci z polskich rodzin z Ukrainy, Białorusi i Litwy) - 19 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając kwotę 19 500 zł.

W sprawach różnych:

Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Zarządu Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" o wyrażenie zgody na:

Wnioski inwestycyjne, realizowane przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska":

1. (nr wniosku 318) rozbudowa szkoły polskiej w Landwarowie, na Litwie - na kwotę 88 950 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na wnioskowaną kwotę 88 950 zł.

* * *

Senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zebrali się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

Podczas posiedzenia wysłuchano opinii wiceministra sprawiedliwości Marka Sadowskiego oraz dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w tym resorcie Beaty Mik. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Opiniowana ustawa została uchwalona z przedłożenia poselskiego i wnosi tylko jedną zmianę do art. 3 § 2 ustawy Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Zmieniany przepis stanowi, że w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych należy stosować niektóre przepisy uchylonego Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia br. Zmiana zawarta w przedłożonej Senatowi ustawie przedłuża stosowanie normy zawartej w art. 3 § 2 do 30 czerwca 2004 r., co umożliwi przeprowadzenie prac nad wniesionym do Sejmu 1 września br. projektem nowej ustawy o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zdecydowała zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Gerarda Czaję.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych. Senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy oraz o zmianie niektórych ustaw.

Podczas posiedzenia wysłuchano informacji wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Jacka Piechoty. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja wprowadza szczególne zasady restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych, obejmując nimi przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (czyli zatrudniających powyżej 1000 pracowników), pod warunkiem że zostało wszczęte w odniesieniu do nich postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie nowelizowanej ustawy w dotychczasowym brzmieniu.

Przedmiotem restrukturyzacji na szczególnych zasadach mogą być niektóre należności publicznoprawne, m.in. należności podatkowe wobec budżetu państwa, należności celne, wpłaty z zysku na rzecz Skarbu Państwa, składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika, składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wpłaty na rzecz PFRON - o ile nie podlegają restrukturyzacji na podstawie ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, albo nie zostało wszczęte w stosunku do nich postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie tej ustawy. Ponadto szczególnym zasadom restrukturyzacji mają podlegać należności, których na podstawie dotychczasowych przepisów nie mogła ona obejmować, np. należności z tytułu opłat i kar pobieranych za korzystanie ze środowiska, opłat za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa.

Restrukturyzacji mogą podlegać również należności od przedsiębiorców z tytułu podatków stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego, nie objętych restrukturyzacją na podstawie dotychczasowych przepisów, jeśli odpowiedni organ podejmie uchwałę o ich restrukturyzacji.

Warunkiem skorzystania z restrukturyzacji jest też przeniesienie przez przedsiębiorcę na tzw. operatora własności wolnej od obciążeń części majątku o równowartości co najmniej 25% kwoty należności publicznoprawnych zgłoszonych do restrukturyzacji. Operatorem może być spółka kapitałowa ze 100-procentowym udziałem Skarbu Państwa lub Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Wraz z przejęciem majątku operator przejmie zobowiązania zadłużonego przedsiębiorcy, następnie zagospodaruje lub sprzeda przejęty majątek, z uzyskanych środków pieniężnych spłaci wierzycieli, czyli organy restrukturyzacyjne należności publicznoprawnych (np. organy podatkowe, celne). Po wykonaniu planu spłaty zobowiązań wierzyciele podejmą decyzje o umorzeniu przypadających im należności, zgodnie z uprzednio zatwierdzonym przez Prezesa Agencji planem spłaty przejętych zobowiązań i zakresem ich umorzeń.

Wyłączone z restrukturyzacji są zaległości we wpłatach składek na ubezpieczenie emerytalne, składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne, które przedsiębiorcy mają obowiązek spłacić w ciągu 24 miesięcy od dnia wydania decyzji o restrukturyzacji. Wniosek o restrukturyzację na szczególnych zasadach przedsiębiorca składa w terminie 60 dni od wejścia w życie nowelizacji.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, przyjmując argumenty przedstawiciela rządu na temat potrzeby szybkiego wejścia w życie zawartych w niej przepisów. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Krzysztofa Jurgiela.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, a do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra sprawiedliwości, w imieniu którego wystąpił wiceminister Marek Sadowski. Zapoznał on senatorów z rozwiązaniami przyjętymi w nowelizacji sejmowej. Szczegółowe uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Nowelizacja sejmowa miała na celu m.in. dostosowanie kodeksu do przepisów dyrektyw UE dotyczących prawa spółek, usunięcie kolizji występujących między przepisami kodeksu a innymi ustawami oraz usunięcie wewnętrznych sprzeczności, a także uwzględnienie zmian dokonanych w ustawie o rachunkowości w związku z implementacją Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Ustawa sejmowa powstała na podstawie projektu rządowego. Jej założenia przedstawili dyrektor generalny Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tadeusz Gosztyła oraz dyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Nadzoru Rynku w tym urzędzie Renata Wolanin. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Wprowadza przepisy określające m.in., jakie produkty można uznać za bezpieczne, obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zasady sprawowania nadzoru w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek.

W zaakceptowanym przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych stanowisku postanowiono zaproponować Senatowi wprowadzenie 9 zmian do ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktu. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator G. Ferenc.

21 listopada 2003 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poświęcone rozpatrzeniu ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Irena Herbst oraz zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Finansowych w tym resorcie Jadwiga Karwatka. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Przewiduje ona utworzenie Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych, za pośrednictwem którego będą wspierane działania stymulujące rozwój regionalny kraju. Zadaniem funduszu będzie udzielanie preferencyjnych kredytów przeznaczonych na wspieranie finansowe przygotowania projektów inwestycji komunalnych realizowanych przez gminy oraz ich związki, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Po krótkiej dyskusji w głosowaniu komisja poparła jednogłośnie dwa wnioski zgłoszone przez senatora Zbyszka Piwońskiego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Apolonię Klepacz.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator Z. Piwoński omówił sprawy związane z rozpatrywaniem ustawy budżetowej na 2004 r. Następnie przewodniczący przedstawił senatorom propozycje dotyczące przedstawienia uwag komisji do "programu naprawczego" wicepremiera, ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Jerzego Hausnera.

26 listopada 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks morski, ustawy o pracy na morskich statkach handlowych oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Po zapoznaniu się z opiniami o ustawie sejmowej, które przekazali wiceminister infrastruktury Witold Górski oraz przedstawiciel UKIE, a także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Władysława Mańkuta.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.

W tej części uczestniczyła wiceminister środowiska Ewa Symonides. Wysłuchano także opinii UKIE i przedstawiciela biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poparła wniosek senator Genowefy Ferenc dotyczący skreślenia pkt 8 w art. 1. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator G. Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Decyzję taką podjęto po wysłuchaniu informacji dyrektora generalnego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tadeusza Gosztyły oraz przedstawicieli UKIE, Ministerstwa Zdrowia, Inspekcji Handlowej i Federacji Konsumentów, a także po zapoznaniu się z opinią biura legislacyjnego.

Ustalono, ze przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów zarekomenduje Izbie senator G. Ferenc.

27 listopada 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.

Po wysłuchaniu informacji przedstawicieli rządu oraz uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 13 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdawcą Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w tej sprawie będzie senator Robert Smoktunowicz.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment