Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment
Kronika senacka
4 listopada 2003 r. w Senacie, pod patronatem marszałka Longina Pastusiaka, z inicjatywy Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, odbyła się konferencja "O lepszą jakość kadr w administracji samorządu terytorialnego". W konferencji wzięli udział parlamentarzyści, przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej oraz świata nauki.
Otwierając konferencję, marszałek L. Pastusiak powiedział:
W imieniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i własnym, z przyjemnością witam wszystkich zebranych na konferencji pt.: "O lepszą jakość kadr w administracji samorządu terytorialnego", zorganizowanej przez senacką Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Dzisiejsza konferencja jest kontynuacją realizacji uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przyjętej 19 grudnia 2002 r. w sprawie zwiększenia sprawności administracji publicznej. Samo podjęcie tej uchwały było wynikiem obserwacji, jak i otrzymywanych sygnałów z różnych gremiów samorządowych i organów administracji samorządowej i rządowej w terenie, prac senackiej komisji oraz debat w Senacie.
Uczestnikom konferencji nie muszę przypominać, że zrodzenie się idei restytucji samorządu terytorialnego zaowocowało przyjętymi w 1990 r. ustawami ustrojowymi. Zostały wówczas powołane do życia samorządy gmin i miast, których efekty działania zasługują na wysokie uznanie.
Niestety odmienna ocena nasuwa się na temat rozwiązań prawnych z roku 1998. Wówczas to utworzono dwa kolejne ogniwa samorządu terytorialnego, a mianowicie powiat i województwo. Jednocześnie, jak wiadomo, dokonano rozdziału funkcji na szczeblu wojewódzkim, na rządowe i samorządowe. Te właśnie regulacje ustawowe zmuszały do wnikliwej oceny rzeczywistości i dokonania odpowiednich zmian. Zostało to zawarte we wspomnianej przeze mnie uchwale, w której Senat RP zwrócił się do Rady Ministrów o dokonanie oceny istniejącego stanu administracji publicznej i zaprezentowanie jej parlamentowi. Senat zwrócił szczególną uwagę na konieczność dokładnego zbadania przede wszystkim:
- wzajemnych relacji pomiędzy terenową administracją rządową i samorządową,
- podziału kompetencji i zadań pomiędzy gminami, powiatami i samorządowymi województwami,
- organizacyjnego podporządkowania struktur, wykonujących zadania publiczne (osoby prawne i inne jednostki) gminom, powiatom i województwom oraz organom administracji rządowej, a także
- tworzenia i funkcjonowania służby cywilnej.
W uchwale Senatu podkreślono, że wciąż aktualne są wnioski sformułowane we wcześniejszej uchwale Senatu z dnia 11 stycznia 2001 r. w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa, o konieczności wspierania inicjatyw zmierzających do ściśle określonych zadań. Podkreślono także konieczność podjęcia pilnych określonych działań w celu usprawnienia i przejrzystości administracji samorządowej.
Ponadto w uchwale tej Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwrócił się ze swoistym apelem do władz publicznych, o kreowanie w społeczeństwie, a zwłaszcza wśród młodzieży, właściwego stosunku do państwa i służby publicznej na jego rzecz.
Celem dzisiejszej konferencji jest szersze spojrzenie na problematykę administracji w samorządzie terytorialnym oraz próba znalezienia najwłaściwszej drogi kształcenia kadr i ich ciągłego doskonalenia a także zasad angażowania do pracy oraz systemu awansu zawodowego.
Jestem przekonany, że spotkanie to da możliwość zaprezentowania punktu widzenia różnych środowisk na funkcjonowanie administracji samorządowej, na dobór kadr samorządowych tak, aby ta administracja była kompetentna i przyjazna obywatelowi. Wnioski z konferencji będą zapewne próbą odpowiedzi na pytanie co zrobić by zmienić dotychczasowe zasady doboru urzędników administracji samorządowej na takie, które pozwolą na poprawę relacji urząd-obywatel.
Sądzę, że w dyskusji znajdą także swój wyraz odniesienia do propozycji rozciągnięcia zasad służby cywilnej istniejącej w administracji rządowej na administrację zatrudnioną w samorządzie terytorialnym, a może i w innych centralnych organach państwa, co powinno doprowadzić do większej stabilizacji kadr tam zatrudnionych.
Bogactwo programowe konferencji, obecność przedstawicieli świata nauki, resortu Spraw Wewnętrznych i Administracji, a przede wszystkim organizacji samorządowych, pozwala oczekiwać, że dzisiejsze spotkanie będzie owocne, czego serdecznie życzę nam wszystkim obywatelom naszego kraju.
Niech wnioski z dzisiejszych obrad przyczynią się do osiągnięcia nadrzędnego celu, którym jest funkcjonowanie w administracji samorządu terytorialnego, lepszych jakościowo kadr. Kadr, których efekty pracy przyniosą korzyści państwu i całemu społeczeństwu.
Uczestnicy konferencji wysłuchali wystąpienia wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Jerzego Mazurka, poświęconego podejmowanym przez rząd działaniom zmierzającym do podnoszenia jakości usług świadczonych przez administrację publiczną, podnoszenia kwalifikacji pracowników i kreowaniu rozwiązań prawnych umożliwiających zarówno doskonalenie struktur administracji rządowej i samorządowej, jak też skuteczniejsze realizowanie powierzonych jej zadań. Rozwiązania te dotyczą tworzenia przejrzystych struktur i eliminowania elementów o charakterze korupcjogennym. Wprowadzenie w życie takich zamierzeń nie może odbywać się bez stworzenia w pełni profesjonalnej i nowoczesnej administracji publicznej i samorządowej. Dlatego też w ramach przyjętej przez rząd 17 września 2002 r. "strategii antykorupcyjnej" zainicjowano działania zmierzające do wypracowania nowych rozwiązań prawnych dotyczących pracowników samorządowych. W konsekwencji w MSWiA podjęto prace nad projektem nowej ustawy o pracownikach samorządowych. Jest ona kolejnym elementem konsekwentnego budowania szeroko pojętego korpusu urzędników służby publicznej poprzez włączenie do katalogu szczególnych, opartych na tych samych zasadach, pragmatyk urzędniczych grupy pracowników zatrudnionych w administracji samorządowej.
Jako podstawowe założenia przyjęto, że takie wartości jak bezstronność i uczciwość postępowania zawodowego, profesjonalizm działań służbowych, neutralność polityczna są powinnościami każdego pracownika, bez względu na miejsce zatrudnienia.
W swoim wystąpieniu podczas konferencji rzecznik praw obywatelskich Andrzej Zoll stwierdził, że ze skarg kierowanych do jego biura wynika, iż jakość kadr samorządowych w Polsce pozostawia bardzo wiele do życzenia. Obywatele skarżą się najczęściej na brak rzetelnej informacji o prowadzonej sprawie, odmowę podania danych, przedłużanie rozstrzygnięcia sprawy, nierzetelność, brak kultury osobistej i dobrej woli urzędników, ich obawy przed podejmowaniem decyzji, nieznajomość prawa i brak umiejętności posługiwania się nim.
W opinii A. Zolla, prawdziwą plagą administracji samorządowej jest wymiana większości urzędników po wyborach i zmianie ekipy. Jak stwierdził, to należałoby zmienić w pierwszej kolejności.
Prof. Witold Kieżun z Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w swoim wystąpieniu na temat kryteriów doboru kadr samorządowych podkreślił, że urzędnik przede wszystkim powinien być spolegliwy, czyli przyzwoity, uczciwy i sumienny. Na razie to niedościgniony ideał, ale można do niego dążyć m.in. przez wprowadzenie wyborów większościowych w okręgach jednomandatowych.
Zdaniem prof. W. Kieżuna, należałoby także wprowadzić przymus głosowania, wzorem Belgii, Grecji czy Australii. Miałoby to charakter edukacyjny. Jako kolejny element mogący poprawić obecną sytuację w urzędach i metodę walki z korupcją profesor wskazał legalną prowokację.
Ponadto zaproponował wprowadzenie zakazu kandydowania osób, które znajdują się w rejestrze skazanych, wobec których toczy się postępowanie karne lub mających postawiony akt oskarżenia.
Senator Zdzisława Janowska, kierownik Katedry Zarządzania Zasobami Ludzkimi Uniwersytetu Łódzkiego, przedstawiła podczas konferencji referat poświęcony profilowi osobowo-zawodowemu i zasadom doboru urzędnika.
Jak stwierdziła, postępująca patologia życia publicznego w naszym kraju dotyka zarówno jego sfery ustawodawczej, jak i wykonawczej. W wypadku ustawodawstwa najbardziej skrajnym jest fakt tworzenia prawa na zlecenie określonych grup interesu, a w wypadku sfery wykonawczej wykazywanie pełnej ignorancji dla celu i misji urzędu, którego jest się reprezentantem. Niechlubne wysokie miejsce Polski na liście krajów dotkniętych korupcją uświadamia rozmiary istniejących dysfunkcji. Ta sytuacja wymaga powszechnej debaty społecznej i edukacji społeczeństwa. Debata powinna dotyczyć m.in. roli i zadań kadr urzędniczych administracji państwowej i samorządowej, wymagań osobowo-zawodowych, którym powinny odpowiadać, oraz zasad ich doboru.
* * *
5 listopada 2003 r. w garnizonie Węgorzewo (województwo warmińsko-mazurskie) odbyło się uroczyste oddanie do użytku 60 mieszkań dla rodzin wojskowych na osiedlu Północ przy ul. Jana Pawła II. W uroczystości uczestniczyli minister obrony narodowej Jerzy Szmajdziński, przewodniczący Komisji Obrony i Bezpieczeństwa Publicznego senator Wiesław Pietrzak oraz dowódca Wojsk Lądowych gen. broni Edward Pietrzyk.
Podczas uroczystości minister J. Szmajdziński z uznaniem mówił o dobrej współpracy dowództwa 1. Mazurskiej Brygady Artylerii z władzami miasta i powiatu węgorzewskiego. W sali tradycji jednostki uhonorował budowniczych osiedla i przedstawicieli miejscowej administracji odznaczeniami resortowymi. Towarzyszący ministrowi prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Andrzej Jaworski zadeklarował wybudowanie kolejnego budynku, co całkowicie rozwiąże problemy mieszkaniowe w tym garniz
onie.* * *
7 listopada 2003 r. w warszawskich Łazienkach odbyła się uroczystość wręczenia sekretarzowi Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa Andrzejowi Przewoźnikowi nagrody im. Jerzego Giedroycia "za działalność w imieniu polskiej racji stanu".
W skład kapituły przyznającej nagrodę wchodzą m.in.: Władysław Bartoszewski, Czesław Bielecki, ksiądz Adam Boniecki, Henryk Giedroyć, Ryszard Kaczorowski, senator Olga Krzyżanowska, Maciej Łukasiewicz, Czesław Miłosz, Edmund Wnuk-Lipiński i arcybiskup Józef Życiń
ski.Nagrodę ustanowił w 2001 roku dziennik "Rzeczpospolita", w pierwszą rocznicę śmierci Jerzego Giedroycia, twórcy "Kultury" i Instytutu Literackiego w Paryżu.
Podczas uroczystości, w której wziął udział m.in. prezydent Aleksander Kwaśniewski, uzasadnienie werdyktu kapituły odczytała senator O. Krzyżanowska.
* * *
11 listopada 2003 r., z okazji Narodowego Święta Niepodległości, przed Grobem Nieznanego Żołnierza odbyła się uroczysta zmiana wart. W uroczystości wziął udział prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Aleksander Kwaśniewski z małżonką oraz przedstawiciele najwyższych władz m.in. marszałek Sejmu Marek Borowski, wicemarszałek Senatu Ryszard Jarzembowski, wicepremier Marek Pol, minister obrony narodowej Jerzy Szmajdziński, ministrowie Kancelarii Prezydenta RP, przedstawiciele parlamentu, rządu, organizacji społecznych, kombatanci, harcerze oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy Warszawy.
* * *
13 listopada 2003 r. senator Andrzej Wielowieyski otrzymał z rąk ambasadora Francji w Polsce Patricka Gautrata najwyższe francuskie odznaczenie - Order Legii Honorowej. Senatora A. Wielowieyskiego uhonorowano za wkład w rozwój stosunków polsko-francuskich.
"Poprzez pana osobę pragniemy uhonorować pewien obraz Polski przywiązanej do swojej tożsamości i historii. Polski silnej i ufnej w przyszłość, ale także Polski pokazującej głębokie przywiązanie do przyjaźni między naszymi krajami i do rozwoju partnerskiej współpracy we wszystkich dziedzinach" - powiedział podczas uroczystości ambasador Francji.
"To wielki dzień w moim życiu, gdyż Francja jest z wyboru moją drugą ojczyzną" - powiedział senator A. Wielowieyski, odbierając order. Dodał, że to odznaczenie traktuje jako zaszczyt i wyróżnienie dla polskich środowisk niezależnych, dla "Solidarności", Unii Wolności i ruchu europejskiego w Polsce.
* * *
14 listopada 2003 r. marszałek Longin Pastusiak wziął udział w jubileuszowych obchodach 80-lecia Polskiego Związku Łowieckiego, które odbyły się w Warszawskim Centrum Expo XXI. Dziękując za zaproszenie na uroczystość, marszałek Senatu powiedział:
Jako marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej V kadencji serdecznie witam wszystkich Państwa na jubileuszowych obchodach 80-lecia Polskiego Związku Łowieckiego.
Wielokrotnie miałem okazję słyszeć oceny na temat polskiego łowiectwa. Były to oceny pochlebne. Nie mam więc wątpliwości, że polskie łowiectwo jest jedną z dziedzin, które na tle innych krajów - szczególnie tych należących do Unii Europejskiej - prezentuje się bardzo dobrze.
Polska od lat uchodzi za krainę łowów nie tylko z powodu stanu zwierząt łownych. Mamy generalnie wysoki poziom kultury łowieckiej. W naszym kraju zwierzyna bytuje w środowisku bardzo zbliżonym do naturalnego, co w tej części Europy jest zjawiskiem coraz rzadszym.
Polskie łowiska odwiedzali - i nadal odwiedzają - nie tylko najwytrawniejsi myśliwi europejscy, ale także wiele znanych osób ze świata polityki i biznesu. Wspominają oni naszą gościnność oraz piękne, stare zwyczaje i obrzędy łowieckie.
Etyka polskich myśliwych oraz ich dobre przygotowanie do realizacji ustawowych celów łowiectwa pozwalają mniemać, że poziom naszej gospodarki łowieckiej jest dobry.
Na taki stan rzeczy bez wątpienia ma wpływ działalność Polskiego Związku Łowieckiego, jedynego od osiemdziesięciu lat reprezentanta polskich myśliwych i polskiego łowiectwa.
Dlatego też z okazji jubileuszu 80-lecia istnienia Polskiego Związku Łowieckiego składam wyrazy uznania całej stutysięcznej rzeszy członków związku, którzy tak umiejętnie potrafią łączyć przyjemne z pożytecznym. Proszę przyjmijcie gratulacje i wyrazy uznania za wysiłek wkładany w ochronę ojczystej przyrody, za wiele inicjatyw zmierzających do spójności polskiego prawa łowieckiego z normami europejskimi, za serdeczność przy myśliwskich ogniskach.
Życzę wszelkiej pomyślności tradycyjnym zawołaniem: "Darz Bór!".
* * *
15 listopada 2003 r. w gmachu Senatu odbyło się posiedzenie Polonijnej Rady Konsultacyjnej przy urzędzie Marszałka Senatu V kadencji, powołanej na podstawie uchwały Senatu z 21 czerwca 2002 r.
Polonijna Rada Konsultacyjna wyraża opinie w sprawach istotnych dla Polonii i Polaków za granicą na temat projektów aktów normatywnych dotyczących tych środowisk oraz o kierunkach działań Senatu i jego organów w tym zakresie.
Porządek dzienny posiedzenia obejmował następujące punkty:
1. Wprowadzenie marszałka Longina Pastusiaka.
2. Szkolnictwo polskie poza granicami kraju.
3. Status prawny Polaków mieszkających na stałe za granicą w świetle prawa polskiego:
a) polityka paszportowo-wizowa,
b) sprawy obywatelstwa.
4. Obchody Dnia Polonii 2 maja 2004 r.
5. Priorytety finansowania przez Senat zadań zleconych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2004 r. ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji.
6. Podsumowanie obrad i propozycje tematów kolejnego spotkania.
7. Sprawy róż
ne.W posiedzeniu uczestniczyli: prezes Rady Polonii Afryka Południe Jadwiga Dubla Kalinowska, prezes Związku Polaków na Białorusi Tadeusz Kruczkowski, prezes Rady Polonii Świata Les Kuczyński, Marian Kurzac
- w zastępstwie prezesa Unii Stowarzyszeń i Organizacji Polskich Ameryki Łacińskiej Jana Kobylańskiego, prezydent Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych Helena Miziniak, Henryk J. Roztoczyński - w zastępstwie Józefa Bułata z Kongresu Polonii Amerykańskiej, prezes Rady Naczelnej Polonii Australijskiej Janusz Rygielski, prezes Kongresu Polonii Kanadyjskiej Grzegorz Sobocki oraz prezes Związku Polaków w Kazachstanie Jan Zinkiewicz.Posiedzenie prowadził marszałek L. Pastusiak. Senat reprezentowali także wicemarszałek Jolanta Danielak, w Prezydium Senatu odpowiadająca za sprawy Polonii i Polaków za Granicą, oraz przewodniczący Komisji Emigracji i Polaków za Granicą senator Tadeusz Rzemykowski.
W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele rządu: minister spraw wewnętrznych i administracji Krzysztof Janik, podsekretarz stanu w tym resorcie Leszek Ciećwierz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Sławomir Dąbrowa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Ewa Freyberg oraz dyrektor generalny Urzędu do spraw Repatriacji
i Cudzoziemców Jan Węgrzyn. Ministrom towarzyszyli dyrektorzy departamentów zajmujących się sprawami Polonii. Kancelarię Senatu reprezentował jej szef minister Adam Witalec wraz z dyrektorami odpowiednich biur.W swoim wystąpieniu marszałek L. Pastusiak przypomniał zasady funkcjonowania rady i zasady wspierania przez Senat Polonii i Polaków za granicą. Marszałek przedstawił również ważniejsze wydarzenia w życiu Polonii i dotyczące współpracy Senatu z Polonią, które miały miejsce po poprzednim posiedzeniu ra
dy. Mówił o ukończonych w ostatnim czasie inwestycjach, finansowanych ze środków Kancelarii Senatu, o ważnych wydarzeniach kulturalnych, o zorganizowanym przez marszałków Sejmu i Senatu spotkaniu poświęconym koordynacji wysiłków zachodnioeuropejskiej Polonii przed referendum akcesyjnym.Wprowadzenie do dyskusji na temat szkolnictwa polskiego za granicą wygłosiła wiceminister edukacji i sportu E. Freyberg. MENiS zmierza do zapewnienia Polonii i Polakom za granicą jak najszerszego dostępu do nauczania języka polskiego, odbudowy polskiej inteligencji na Wchodzie, zwiększania roli Polaków w życiu krajów zamieszkania dzięki wyższemu poziomowi wykształcenia. MENiS m.in. kieruje polskich nauczycieli do pracy dydaktycznej na Wschodzie, organizuje pomoc metodyczną,
głownie dla nauczycieli języka polskiego, organizuje letni wypoczynek dla dzieci polskich zamieszkałych za granicą, wspiera kształcenie akademickie naszych rodaków ze Wschodu w krajach zamieszkania i w Polsce.W dyskusji członkowie rady podnosili potrzebę silniejszego wspierania nauczycieli polskich szkół i szkółek sobotnio-niedzielnych, potrzebę wydania podręcznika historii Polski wskazującego na osiągnięcia Polaków, opowiadali się za bliższą współpracą MENiS z organizacjami polonijnymi. Członkowie rady
wskazywali na rolę kultury ludowej w budowaniu tożsamości narodowej i na celowość wspierania zespołów folklorystycznych, a także mówili o wprowadzaniu nowoczesnych metod nauczania na odległość.Podkreślali również konieczność uregulowania spraw kształcenia z administracją krajów zamieszkania Polonii w drodze umów międzynarodowych. Członkowie rady zwracali też uwagę na potrzebę staranniejszego doboru uczestników wakacyjnego wypoczynku w Polsce.
Podczas dyskusji na temat statusu prawnego Polaków mieszkających na stałe za granicą w świetle prawa polskiego skupiono się na dwóch aspektach tej problematyki: na polityce paszportowo-wizowej i sprawach obywatelstwa. Na wstępie uwarunkowania prawne przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji L. Ciećwi
erz. Jego wypowiedź uzupełnił dyrektor generalny Urzędu ds. Repatriacji i Cudzoziemców J. Węgrzyn.Przedstawiciele rządu omówili zasadę wyłączności obywatelstwa, problemy rozbudowy systemu urzędów konsularnych, konieczność zachowania bezpieczeństwa i wiarygodności dokumentów.
W dyskusji członkowie rady wskazywali na przykłady występujących niekiedy utrudnień w przyjazdach do kraju. Apelowali o ułatwienia dla Polaków ze Wschodu, o zmniejszenie wymagań dokumentacyjnych przy załatwianiu spraw obywatelstwa.
Członkom rady odpowiadali przedstawiciele rządu. Minister K. Janik zwrócił uwagę na uwarunkowania wynikające z konieczności zabezpieczenia się przed nadużyciami, fałszowaniem paszportów i wykorzystywaniem ich przez osoby nieuprawnione.
Dyrektor J. Węgrzyn zapowiedział szerokie konsultacje projektu nowej ustawy o obywatelstwie.
Podczas posiedzenia Rady Konsultacyjnej omówiono także obchody Dnia Polonii 2 maja 2004 r. Wprowadzenie do tematu wygłosił przewodniczący Komisji Emigracji i Polaków za Granicą senator T. Rzemykowski. Senator podkreślił konieczność zorganizowania tych obchodów w ośrodkach polonijnych za granicami kraju i celowość koordynacji w tym zakresie. Uznał za zasadne zapewnienie udziału w tych imprezach przedstawicieli polskich władz, posłów i senatorów. Wspomniał o koncepcji TV POLONIA; stacja zamierza tego dnia przekazywać migawki z uroczystości w najważniejszych ośrodkach polonijnych.
Marszałek L. Pastusiak zaproponował powołanie zespołu roboczego, koordynującego działania w tym zakresie, w skład którego wchodziliby m.in.: przewodniczący Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, prezydent Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych oraz dyrektorzy TV POLONIA i Radia Polonia.
Następnie zapoznano się z priorytetami finansowania przez Senat zadań zleconych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2004 r. ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji. Szef Kancelarii Senatu minister A. Witalec przypomniał podstawy prawne zlecania zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Wskazał na konsekwencje przepisów zawartych w ustawach o finansach publicznych, o rachunkowości i o zamówieniach publicznych. Poinformował m.in., że tegoroczny senacki budżet polonijny wynosi 46 mln 265 tys. zł, w tym na zadania programowe 31 mln 930 zł i zadania inwestycyjne 14 mln 335 tys. zł.
Obecnie w Sejmie trwają prace nad projektem budżetu państwa na 2004 r., w którym na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą Kancelaria Senatu zaplanowała ponad 7-procentowy wzrost wydatków. Minister A. Witalec opisał również trzyetapowy tryb podejmowania decyzji w sprawach zlecania zadań państwowych.
Szef Kancelarii przedstawił także propozycję priorytetów dotowania na rok 2004 r., obejmujących:
- rozwój edukacji Polaków za granicą,
- upowszechnienie kultury polskiej i sportu,
- wspieranie organizacji polskich i polonijnych za granicą,
- dofinansowanie letniego wypoczynku dzieci i młodzieży ze środowisk polskich, pobyty lecznicze w kraju i pomoc charytatywną,
- wspieranie rozwoju przedsiębiorczości wśród Polaków za granicą i ich współpracę gospodarczą z Polską.
W dyskusji zwracano uwagę na kwestie rozliczeń dotacji przyznawanych na realizację zleconych zadań i na konieczność spełniania wymagań prawa w tym zakresie. Marszałek L. Pastusiak zwrócił szczególną uwagę na te wymagania. Członkowie rady apelowali o wyjątkowe potraktowanie 60. rocznicy powstania warszawskiego i obchodów organizowanych przez harcerzy.
Podsumowując obrady i zastanawiając się nad tematami kolejnego spotkania, członkowie Polonijnej Rady Konsultacyjnej postulowali omówienie na kolejnym posiedzeniu następujących spraw:
- kształtowania w świecie opinii o Polsce i Polakach,
- promocji problematyki polonijnej w polskich mediach,
- prawnych regulacji sprawy obywatelstwa,
- roli Polonii w promocji polskiej gospodarki w świecie.
Podsumowując przebieg posiedzenia, marszałek L. Pastusiak zwrócił uwagę na fakt, że rzeczowym pytaniom i wątpliwościom ze strony członków rady towarzyszyły rzeczowe odpowiedzi przedstawicieli rządu. Dyskusja miała merytoryczny, konkretny charakter, dzięki czemu była pożyteczna dla wszystkich uczestników. W dyskusji w każdym z punktów porządku dziennego brali aktywny udział wszyscy członkowie Polonijnej Rady Konsultacyjnej.
Członkowie Polonijnej Rady Konsultacyjnej pozytywnie ocenili merytoryczną jakość materiałów przygotowanych na posiedzenie.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment