Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

4 listopada 2003 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu. Posiedzenie poświęcone było edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży, akcji podjętej z inicjatywy wiceprzewodniczącej Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Doroty Kempki.

14 stycznia 2003 r. w Senacie odbyła się, pod patronatem marszałka Longina Pastusiaka, konferencja poświęcona tej tematyce, podczas której zwracano m.in. uwagę na szanse, jakie stwarzały projekty ustaw o wolontariacie oraz regulacji prawnych zmierzających do przeznaczenia na kulturę środków z zakładów wzajemnych i gier losowych. Po uchwaleniu tych aktów prawnych służą one niewątpliwie sprawie edukacji kulturalnej.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali wystąpienia wiceministra kultury Macieja Klimczaka, który przedstawił działania podejmowane w tym zakresie przez resort w bieżącym roku. W opinii wiceministra, realizacja programu edukacji kulturalnej wymaga współdziałania administracji rządowej z samorządem terytorialnym oraz sektorem pozarządowym, reprezentowanym przez organizacje non-profit.

W czerwcu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu rozpoczęło intensywne prace nad założeniami strategii dla młodzieży na lata 2003-2012. Projekt powstał z inicjatywy Biura Młodzieży MENiS, które powołało zespół ekspertów pod kierownictwem prof. Barbary Fatygi z Ośrodka Badań Młodzieży UW. Główne cele strategii to tworzenie i wyrównywanie szans rozwoju i samorealizacji, w tym szans własnej aktywności kulturalnej młodego pokolenia oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Ma ona przyczyniać się do rozwiązywania konkretnych problemów oraz uczyć demokratycznych procedur i włączania się młodzieży w budowę społeczeństwa obywatelskiego. Istotnym celem strategii jest także wykorzystanie możliwości pojawiających się przed młodymi ludźmi w związku z przystąpieniem Polski do UE.

W skład jednego z celów strategicznych o nazwie "przeciwdziałanie marginalizacji młodego pokolenia" wchodzą trzy zadania realizowane wspólnie przez MENiS i Ministerstwo Kultury we współpracy z samorządami. Są to: przygotowanie oferty spędzania wolnego czasu w warunkach niżu demograficznego, na bazie zwolnionych w jego wyniku zasobów lokalowych i kadrowych; przeformułowanie i wdrożenie na nowych zasadach międzyresortowego "Programu Edukacji Kulturalnej" (realizacja w 2005 r.); uruchomienie programu "Patronat artystyczny", wspierającego edukację kulturalna młodzieży w szkołach, placówkach oświatowych i instytucjach kultury.

Informacje o działaniach z zakresu edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży podejmowanych przez resort edukacji przedstawił wiceminister edukacji narodowej i sportu Franciszek Potulski. W opinii wiceministra, przekonanie o konieczności prowadzenia edukacji kulturalnej podziela coraz więcej środowisk. Może to dobrze rokować edukacji, a także pozyskiwaniu na nią niezbędnych środków finansowych.

W dyskusji, z udziałem m.in. dyrektor Instytutu Kultury Narodowej Aliny Magnuskiej i przedstawicieli departamentów ekonomicznych obu resortów, rozmawiano o aspektach finansowych planowanych działań.

Senatorowie zwracali także uwagę na konieczność włączenia w podejmowane działania innych instytucji, np. telewizji publicznej, która w opinii senatora Stanisława Niciei w niedostateczny sposób wypełnia nałożoną na nią misję edukacyjną i kulturową, nie spełniając odpowiednich standardów.

Formułując wnioski płynące z dyskusji senatorowie zobowiązali się przy rozpatrywaniu przyszłorocznego budżetu zwrócić szczególną uwagę na środki przeznaczane na edukację kulturalną dzieci i młodzieży.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opinią wiceministra infrastruktury Dariusza Skowrońskiego, wysłuchali także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja wprowadza szereg zmian do obowiązującej dotychczas ustawy. Była konieczna, ponieważ 30 listopada 2003 r. przestaną obowiązywać przepisy dotyczące opłat za parkowanie samochodów na drogach publicznych. Przepisy te zakwestionował Trybunał Konstytucyjny. Dlatego zmieniona ustawa ma wejść w życie przed upływem tego terminu.

Sejm postanowił m.in., że z opłat za parkowanie zwolnione będą m.in. ciągniki rolnicze, pojazdy należące do policji, straży pożarnej, agencji wywiadu, pogotowia ratunkowego, służby więziennej i autobusy szkolne. Zdecydowano także, iż lekarze świadczący usługi medyczne w terenie, nauczyciele i studenci będą mogli starać się w samorządach o zwolnienie z opłaty za parkowanie.

Znowelizowana ustawa o drogach publicznych przewiduje, że opłaty za parkowanie wyniosą maksymalnie 3 zł za pierwszą godzinę. Opłaty będą pobierane w strefach płatnego parkowania. Za kolejne godziny parkowania, do trzeciej włącznie, kierowcy zapłacą więcej, ale nie więcej niż o 20%. Natomiast opłata za czwartą i kolejne godziny nie może przekraczać stawki, jaką kierowcy zapłacą za pierwszą godzinę.

Nowela wprowadza też opłaty za przejazd pojazdu nienormatywnego - 150 zł za przekroczenie długości pojazdu o 2 metry i tyle samo za przekroczenie szerokości o 3 metry. Kierowca, którego pojazd przekroczy dopuszczalną wielkość nacisków osi pojedynczych i składowych do 15%, zapłaci również 150 zł.

Opłaty będą pobierać zarządy dróg, które przeznaczą te środki na budowę i modernizację dróg. Jedynie opłaty za wjazd do strefy śródmiejskiej trafią do samorządów.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zdecydowała o zaproponowaniu Senatowi wprowadzenia 24 poprawek, w większości zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego, głównie o charakterze legislacyjnym i doprecyzowującym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wybrano senatora Mariana Lewickiego.

Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości. Na jego sprawozdawcę wyznaczono senatora Włodzimierza Łęckiego. Senator zaproponował, by opłaty za parkowanie były pobierane nie tylko w dni robocze, ale także w niedziele i święta. W opinii senatora, wprowadzenie opłat za parkowanie w niedziele i święta pozwoli zmniejszyć tłok w miejscowościach turystycznych i pielgrzymkowych.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia postanowili podjąć inicjatywę ustawodawczą w sprawie ustawy o utworzeniu Krajowej Rady ds. Bioetyki.

Podczas posiedzenia projekt przedstawiła senator Alicja Stradomska. Został on przygotowany przez specjalnie do tego celu powołany zespół, na podstawie projektu przyjętego przez Senat IV kadencji.

Uzasadniając konieczność powołania rady, stwierdzono, że przy szybkim rozwoju nauk biologicznych i medycznych brakuje w Polsce organu, który formułowałby opinie w sprawach podstawowych dylematów etycznych, prawnych i społecznych. Organy takie istnieją m.in. w Belgii, Czechach, Danii, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie.

Członkowie komisji zaproponowali, by Krajowa Rada Bioetyki działała przy urzędzie Prezesa Rady Ministrów i przez ten urząd była finansowana. Jak stwierdzono w projekcie, rada miałaby być jednostką ekspercko-konsultacyjną. Jej opinie nie byłyby formalnie wiążące, mogłyby jednak stanowić wskazówkę w procesach legislacyjnych oraz odgrywać rolę informacyjno-edukacyjną.

Projekt przewiduje, że osoby mające wejść w skład komisji są wskazywane przez: Sejm, Senat, Naczelną Radę Lekarską, Konferencję Episkopatu Polski, Radę Ekumeniczną, prezesa Polskiej Akademii Nauk, prezesa Polskiej Akademii Umiejętności oraz Radę Główną Szkolnictwa Wyższego. Kadencja członków rady wynosiłaby cztery lata.

W dyskusji nad przedstawionym projektem największe kontrowersje wzbudziła pierwotnie zapisana w projekcie liczebność (23 osoby). "Konfliktogennym" nazwała proponowany skład rady senator Czesława Christowa. Zwróciła uwagę, że w skład rady wchodzą osoby, które mogą nie przyczyniać się do merytorycznego rozwiązywania problemów. Jej zdaniem, skład rady jest zbyt duży, nie powinno być tak wielu przedstawicieli tych samych środowisk.

Ostatecznie senatorowie przyjęli poprawkę zaproponowaną przez senatora Wojciecha Pawłowskiego, zgodnie z którą członków rady miałoby być ośmiu - po jednym wyznaczonym przez każdy z wyżej wymienionych organów.

Połączone komisje zaakceptowały również drugi wniosek senatora W. Pawłowskiego, według którego ustawa ma wejść w życie nie - jak początkowo proponowano - 1 stycznia 2005 r., ale 1 sierpnia 2004 r. Zdaniem senatora, opinia rady będzie potrzebna do ustaw, które już chyba trafiły do laski marszałkowskiej, a dotyczą pogranicza bioetyki.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia przyjęły jednolity tekst projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady ds. Bioetyki. Na sprawozdawcę projektu wybrano senator A. Stradomską.

* * *

Posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska poświęcone było gospodarce odpadami, odzyskowi odpadów - stanowi obecnemu i perspektywom rozwoju recyklingu w Polsce, a także realizacji obowiązku recyklingu opakowań.

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, NIK, Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także przedstawiciele organizacji pozarządowych zajmujących się gospodarką odpadami.

Informację na dyskutowany temat przedstawił zastępca głównego inspektora ochrony środowiska Jerzy Dobosz. Jak stwierdził, obecny rok jest pierwszym, kiedy można zaobserwować wpływ nowych uregulowań ustawowych z zakresu gospodarki odpadami i opakowaniami na ilość i przepływ odpadów. Liberalne przepisy spowodowały m.in., że zarejestrowano dużo organizacji zajmujących się recyklingiem. Zdaniem J. Dobosza, obecna sytuacja w tym zakresie jest dość dobra, choć nadal pozostaje wiele zadań do wykonania.

Naczelnik Wiesława Bogutyn z Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej poinformowała, że przyjęta strategia zakłada zmniejszenie do 2010 r. materiałochłonności o 50%, wspomaganie recyklingu, promocję artykułów o wydłużonym okresie wykorzystania i tych, które ulegają degradacji.

W dyskusji zwracano uwagę przede wszystkim na zmiany zachodzące po wejściu w życie ustaw dostosowujących polskie ustawodawstwo w zakresie odpadów do prawa Unii Europejskiej, różne aspekty rozwoju recyklingu, a także omawiano kwestie finansowania i zysków płynących z tej działalności.

Podsumowując dyskusję, przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska senator Adam Graczyński podkreślił, że ma miejsce postęp w gospodarce odpadami. Postulował, by w przygotowywanych planach regionalnych, powiatowych czy gminnych zawrzeć założenia zgodne z polityką państwa. Konieczne są także zmiany ustawowe, które doprecyzują przepisy prawne w zakresie gospodarki odpadami.

Ponadto senator A. Graczyński zwrócił uwagę na konieczność współdziałania resortów środowiska, gospodarki, finansów, funduszu ochrony środowiska i urzędów marszałkowskich. Samorządy powinny natomiast ustalić koszty składowania odpadów, tak by wdrażać je za 3 lata.

5 listopada 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół ds. Finansów Polonijnych:

Wnioski o zlecenie zadań programowych:

1. (nr wniosku 300) wniosek Polskiego Towarzystwa Laryngektomowanych - wielokierunkowa rehabilitacja osób po przebytych operacjach usunięcia krtani z powodu choroby nowotworowej, w szczególności nauki głosu i mowy dla 83 osób - 3320 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na postulowaną kwotę 3320 zł.

2. (nr wniosku 333) wniosek Fundacji "O Uśmiech Dziecka" - pobyt dzieci z Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu k/Wilna u rodzin w powiecie makowskim - 6500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na postulowaną kwotę 6500 zł.

3. (nr wniosku 337) wniosek Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych "Pro-Akademia" - paczki z darami świątecznymi (leki, żywność, książki, płyty, odzież) dla polskich kombatantów żyjących na Powołżu (Federacja Rosyjska) - 36 409 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 28 730 zł.

W sprawach różnych:

Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę prezesa Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o wyrażenie zgody na przesunięcie kwoty 230 940 zł na nowe zadania programowe oraz na zmianę zakresów rzeczowych niektórych części zadań programowych.

7 listopada 2003 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili: zastępca głównego inspektora sanitarnego Seweryn Jurgielaniec, reprezentanci Ministerstwa Finansów, UKIE, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego, a także Zarządu Związku Pracodawców Przedsiębiorstw Dystrybucyjnych. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja była konieczna ze względu na dostosowanie prawa polskiego do przepisów Unii Europejskiej. Stanowi ona, że palacz będzie mógł pozyskać pełną wiedzę na temat szkodliwości wyrobów tytoniowych. Znikną z półek opakowania papierosów opatrzone nazwą "light" czy "mild", pod karą bowiem będzie zabronione sugerowanie, że jakiś wyrób tytoniowy jest mniej szkodliwy niż inny.

Na paczkach wyrobów tytoniowych znajdą się poważniejsze niż dotychczas ostrzeżenia. Z przygotowanego rozporządzenia do ustawy wynika, że palacz przy wyciąganiu papierosa z paczki przeczyta np., że palenie tytoniu "może zmniejszyć przepływ krwi i spowodować impotencję", "spowodować powolną i bolesną śmierć", lub też "może uszkodzić spermę i zmniejsza płodność". Na opakowaniu będzie też musiała znaleźć się informacja o zawartości substancji smolistych, nikotyny i tlenku węgla w jednym papierosie.

Trudniej będzie też producentom i importerom: będą musieli raz w roku przekazywać ministrowi zdrowia pełną dokumentację, zawierającą informacje, z czego robią papierosy, oraz wyniki badań toksykologicznych. Następnie informacje te, przy zachowaniu tajemnicy handlowej, minister zdrowia będzie miał obowiązek podać do publicznej wiadomości. Minister będzie mógł też zażądać wykonania na koszt producenta lub importera dodatkowych badań toksykologicznych.

Wprowadzony zostanie zakaz stosowania dodatków powodujących uzależnienie - jeśli ktoś zostanie przyłapany na takim procederze, zapłaci grzywnę do 500 tys. zł lub pójdzie do więzienia. Ustawa dopuszcza połączenie tych kar.

Sprzedawca wyrobów tytoniowych, który będzie podejrzewał, iż wyrób tytoniowy chce kupić osoba niepełnoletnia, uzyska prawo sprawdzenia jej wieku poprzez wylegitymowanie tej osoby.

Ustawa ma wejść w życie w 14 dni od jej ogłoszenia, jednak handlowcy, producenci i importerzy papierosów i innych wyrobów tytoniowych będą mieli czas na dostosowanie się do niektórych jej przepisów i pozbycie się starych zapasów.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Proponowane zmiany miały charakter legislacyjny i były zbieżne z uwagami biura legislacyjnego. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego poprawki zarekomenduje w imieniu komisji senator Janusz Bargieł.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, przedstawionych przez reprezentantów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Rynku Rolnego, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz UKIE. Swoje zastrzeżenia zgłosiło biuro legislacyjne.

Celem rozpatrywanej ustawy jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających korzystanie przez Polskę ze środków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, które to środki przeznaczone są na finansowanie działań o charakterze strukturalnym w rolnictwie (m.in. renty strukturalne, wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych, wspieranie gospodarstw niskotowarowych, zalesianie gruntów rolnych, wspieranie grup producentów, czy też uzupełnienie płatności bezpośrednich).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej ustawy sejmowej poprawek o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Zychowicza.

* * *

Na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o służbie zastępczej.

Senatorowie wysłuchali informacji dotyczącej założeń i uzasadnienia zmian przyjętych w nowelizacji, którą przedstawił wicedyrektor Departamentu Spraw Obronnych w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Leszek Bartoszewski. Ponadto zapoznano się z opiniami przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej i Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W rozpatrywanej nowelizacji Sejm zdecydował, że o przyznaniu służby zastępczej będą decydować już nie komisje poborowe, ale komisje podlegające ministrowi pracy.

Komisje będą działały przy ministrze pracy i na szczeblu marszałka województwa. Służbę będzie się odbywać w administracji rządowej i samorządowej administracji - zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, a także - za zgodą poborowego - w instytucjach wyznaniowych mających osobowość prawną. Będzie ona polegać np. na opiece nad bezdomnymi, niepełnosprawnymi, pracach na rzecz ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej, na rzecz administracji publicznej i wymiaru sprawiedliwości.

Służba zastępcza nadal ma trwać dłużej niż zasadnicza służba wojskowa, zostanie jednak stopniowo skrócona z 21 do 18 miesięcy. Służba zastępcza poborowych w drugim półroczu 2004 roku ma trwać 20 miesięcy, od stycznia do czerwca 2005 - 19 miesięcy.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wypracowanego przez komisję stanowiska wybrano senatora Józefa Dziemdzielę.

12 listopada 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o prokuraturze, ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw.

Zmiany wprowadzone obszerną nowelizacją, którą Sejm uchwalił na podstawie projektu rządowego, szczegółowo omówił i uzasadnił wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski. O pracach sejmowych nad projektem rządowym mówiła poseł sprawozdawca Bożena Kizińska. Ponadto wysłuchano wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa Bronisława Szydły, który opowiedział się m.in. za utrzymaniem dotychczas obowiązującego terminu uzyskania samodzielności budżetowej przez radę, czyli 1 stycznia 2004 r. Uwagi szczegółowe zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja zawiera kilkadziesiąt zmian, m.in. jawność oświadczeń majątkowych sędziów czy jawne postępowania dyscyplinarne dla prokuratorów. Znowelizowana ustawa zakłada nałożenie na sędziów obowiązku składania oświadczeń majątkowych, które będą kontrolować urzędy skarbowe, na podobnej zasadzie jak oświadczenia posłów i senatorów.

Kolejne zmiany dotyczą m.in. możliwości przejścia przez prokuratora z co najmniej czteroletnim stażem na funkcję sędziowską. Także sędziowie wojskowi, po przejściu do cywila, mogliby orzekać w sądach powszechnych.

W nowelizacji przewidziano także nie praktykowaną dotychczas fazę sprawdzania kandydatów na sędziego i prokuratora. Zanim uprawniony do objęcia takiego stanowiska kandydat zostanie zgłoszony Krajowej Radzie Sądownictwa, przejdzie procedurę sprawdzającą, którą przeprowadzi policja.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek, które w dyskusji uzyskały poparcie resortu sprawiedliwości i były zbieżne z sugestiami biura legislacyjnego. Postulowane zmiany w większości miały charakter legislacyjny, doprecyzowujący zapisy przyjęte przez Sejm. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o prokuraturze, ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw wybrano senator Ewę Serocką.

Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, zmierzający do zmiany terminu uzyskania samodzielności budżetowej przez Krajową Radę Sądownictwa z 1 stycznia 2007 r. na 1 stycznia 2005 r. Na sprawozdawcę wniosku wyznaczono senator Teresę Liszcz

13 listopada 2003 r.

W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi poświęcone wstępnemu rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2004 w częściach dotyczących rolnictwa.

Informację na ten temat przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kowalczyk. Jak poinformował, wydatki na rolnictwo realizowane przez różnych dysponentów łącznie z wydatkami przewidzianymi w rezerwach celowych oraz ze środkami z Unii Europejskiej (PHARE, SAPARD, Program Operacyjny Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich, Program Operacyjny Rybołówstwa i Przetwórstwa Ryb) wyniosą 7 673 117 tys. zł. Stanowi to 3,87% wydatków ogółem budżetu i będą wyższe od wydatków przewidywanych w ustawie budżetowej na 2003 rok o 22,27%. Ponadto w projekcie ustawy budżetowej na 2004 rok przewidziano dotację dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w kwocie 15 607 554 tys. zł (w 2003 - 15 617 924 tys. zł).

Następnie senatorowie wysłuchali informacji wiceprezesa Agencji Rynku Rolnego Romana Wenerckiego. Przedstawił on założenia projektu budżetu agencji na 2004 rok. Od 1 maja 2004 r. agencja będzie pełnić funkcję agencji płatniczej. Niezależnie od tego będzie prowadzić działalność krajową w zakresie gromadzenia i gospodarowania państwowymi rezerwami produktów i półproduktów żywnościowych, działań interwencyjnych oraz administracyjnych. Źródłami finansowania działalności krajowej będą środki budżetowe i środki własne agencji, uzyskane m.in. w wyniku sprzedaży zapasów towarów, uzupełniane środkami kredytowymi. Działania związane z administrowaniem przez agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej, zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o finansach publicznych, będą prefinansowane z budżetu państwa, a następnie refundowane z funduszu FEOGA.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2004 przedstawiła główna księgowa agencji Elżbieta Suprun. Senatorowie zapoznali się także z planem finansowo-rzeczowym na 2004 rok Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Jego założenia przedstawił prezes W. Kobielski.

W drugiej części posiedzenia komisja zapoznała się z informacją wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Zofii Krzyżanowskiej na temat propozycji zmian Wspólnej Polityki Rolnej.

Komisja Europejska 21 stycznia br. przedstawiła propozycje reformy WPR, dotyczące m.in. uproszczenia płatności bezpośrednich, stopniowego zmniejszania płatności bezpośrednich w latach 2006-2012 (rolnictwo nowych krajów członkowskich byłoby objęte redukcją dopiero po zakończeniu okresu przejściowego na dochodzenie do 100-procentowej płatności - 2004-2013), zaostrzenia wymogów spełniania minimalnych standardów środowiskowych, obniżenia ceny interwencyjnej zbóż o 5% i wyłączenia żyta z systemu interwencji, utrzymania do 2014/2015 systemu kwotowania mleka oraz zamrożenia budżetu rolnego UE do 2013 r.

Przyczyn planowanej reformy jest kilka. Istotną przyczyną wewnętrzną jest rosnącaeniezadowolenie z tej polityki zarówno rolników - za zbyt małą efektywność, jak i konsumentów, krytykujących niewystarczające bezpieczeństwo żywności. Niezadowoleni są także podatnicy, którzy uświadomili sobie, że wysokie koszty WPR (około 40% unijnej składki) transferowane są do niewielkiej, kilkuprocentowej grupy beneficjentów.

Jak stwierdziła wiceminister Z. Krzyżanowska, Polska jest żywotnie zainteresowana takimi zmianami WPR, które w większym stopniu będą służyć konsumentom, środowisku i unijnemu rolnictwu. Zdaniem wiceminister, proponowana reforma prowadzi do zmiany warunków funkcjonowania rolnictwa na wiele lat i w efekcie do zmiany wynegocjowanych przez nas warunków przystąpienia. Dlatego decyzje dotyczące reformy powinny uwzględniać w pełni nie tylko stanowisko obecnych członków UE, ale i nowych państw członkowskich.

W opinii rządu, reforma WPR powinna uwzględniać następujące priorytety: zachowanie zasady finansowej solidarności, uproszczenie i uelastycznienie WPR, niepogarszanie warunków konkurencji czy poprawa konkurencyjności rolnictwa europejskiego na rynku światowym.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie zapoznali się z pismem Stowarzyszenia Związku Byłych Pracowników Państwowych Gospodarstw Rolnych zawierającym sprzeciw wobec wyłączenia z budżetu Agencji Nieruchomości Rolnych środków przeznaczonych na tworzenie miejsc pracy w związku z restrukturyzacją państwowej gospodarki rolnej i wspieranie działań mających na celu udzielanie pomocy byłym pracownikom oraz członkom ich rodzin w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych.

Senatorowie zapoznali się także z uwagami Krajowej Rady Izb Rolniczych na temat projektu budżetu na 2004 rok w częściach dotyczących rolnictwa. Rada wyraziła zaniepokojenie brakiem środków budżetowych na dopłaty do paliwa rolniczego, dopłaty do mleka w klasie ekstra, dotację do nawozów wapniowych czy prowadzenie doradztwa rolniczego.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment