Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

2 października 2003 r.

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zapoznali się z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o ustanowieniu Medalu "Ojczyzna za Służbę dla Pokoju".

Komisja wysłuchała informacji prezesa Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych Tadeusza Cepaka na temat głównych założeń proponowanego projektu. Stanowisko rządu w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej na ten temat przedstawił wiceminister obrony narodowej Maciej Górski. Stwierdził on, że resort popiera ideę podjęcia takiej inicjatywy, i wskazał na możliwość wprowadzenia do niej drobnych zmian.

Po zapoznaniu się z opiniami komisja postanowiła kontynuować prace nad projektem ustawy o ustanowieniu Medalu "Ojczyzna za Służbę dla Pokoju". Do prac nad projektem wytypowano senator Marię Berny.

Następnie Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przystąpiła do rozpatrywania ustawy o ustanowieniu Krzyża Zesłańców Sybiru.

Uchwaloną przez Sejm ustawę przedstawił i omówił zastępca kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Jerzy Kozłowski. Uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek o charakterze legislacyjnym do ustawy o ustanowieniu Krzyża Zesłańców Sybiru. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Tadeusza Bartosa.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Rozwiązania przyjęte w uchwalonej przez Sejm ustawie przedstawił wiceminister obrony narodowej M. Górski. Senatorowie wysłuchali także informacji posła sprawozdawcy Andrzeja Różańskiego. Zapoznano się ponadto z opinią biura legislacyjnego.

W kolejnych głosowaniach komisja zdecydowała o zaproponowaniu Senatowi wprowadzenia ponad 30 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego Izby sprawozdanie w imieniu komisji złoży Izbie senator Grzegorz Niski.

7 października 2003 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk, doradca prezesa Agencji Rynku Rolnego Maciej Sedak, poseł sprawozdawca Piotr Krutul oraz liczni przedstawiciele wszystkich związków mleczarskich działających w Polsce. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Zgodnie z ustawą, prezes ARR musi przedstawić ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi do 30 listopada pisemną informację o ilości mleka wyprodukowanego i wprowadzonego do obrotu przez dostawców hurtowych, dostawców bezpośrednich oraz informację o łącznej ilości mleka tzw. kwoty mlecznej, której wprowadzenie postulowali dostawcy hurtowi i bezpośredni.

Również do 30 listopada producenci bezpośredni mleka (produkują przetwory, a także sprzedają mleko na rynek, na przykład sąsiadom) mają czas na złożenie wniosków o przyznanie indywidualnej kwoty mlecznej. Dostawcy hurtowi natomiast (rolnicy sprzedający mleko do podmiotów skupujących) na przykład do spółdzielni mleczarskich składają wnioski do 31 października.

Kwoty mleczne oznaczają dla producentów wyrażony w litrach indywidualny limit ilości mleka o określonej zawartości tłuszczu, który może zostać wprowadzony przez nich na rynek w wyznaczonym czasie.

Pierwszym rokiem, w którym kwoty będą obowiązywać, będzie okres od 1 kwietnia 2004 roku do 31 marca 2005 roku. Od początku tego okresu rolnik niemający przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej nie będzie mógł sprzedawać mleka do mleczarni lub przetwórni.

Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk poinformował, że Sejm wprowadził kilka istotnych zmian do projektu rządowego noweli ustawy o regulacji rynku mleka. Jego zdaniem, uchwalona przez Sejm ustawa wymaga poprawienia.

Najważniejsza ze zmian dotyczyła likwidacji funduszu promocji mleczarstwa. W opinii resortu rolnictwa, fundusz jest potrzebny, zwłaszcza w aspekcie przystąpienia Polski do Unii. "W tej sprawie zabrakło solidaryzmu branżowego" - powiedział J. Pilarczyk. Ponadto wiceminister zwrócił uwagę na kolizję zawartych w ustawie sejmowej terminów.

Fundusz finansowany jest przez mleczarnie, które wpłacają 0,2 grosza od każdego skupionego przez nie litra mleka. Oznacza to, że największe podmioty płacą najwięcej, co wzbudza pewne niezadowolenie.

Powodem likwidacji funduszu było przekonanie posłów, że środki zgromadzone przez fundusz w ramach Agencji Rynku Rolnego nie są wykorzystywane efektywnie.

Podczas posiedzenia poseł sprawozdawca P. Krutul wyjaśniał, że to sami rolnicy wnosili o likwidację funduszu, gdyż ministerstwo finansów nie wyraziło zgody, by funkcjonował on niezależnie od ARR.

W dyskusji przedstawiciele związków branżowych, w tym Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, który posiada niemal 80% udziału w rynku mleka, jednoznacznie opowiadali się za dalszym istnieniem funduszu.

Związkowcy podkreślali, że celem funduszu jest promowanie przetworów mlecznych. Fundusz finansuje także udział polskich związków mleczarskich w pracach ich europejskich odpowiedników, udział w targach i wystawach, a także badania naukowe.

W kolejnych głosowaniach Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Komisja opowiedziała się jednogłośnie m.in. za przywróceniem Funduszu Promocji Mleczarstwa.

Ponadto senatorowie zaproponowali usunięcie niespójności w ustawie. Dotyczy ona terminu składania wniosków o przyznanie kwoty mlecznej dla indywidualnych producentów do 30 listopada br., a jednocześnie w tym samym dniu prezes ARR był zobowiązany do złożenia informacji do resortu rolnictwa o rozdysponowaniu kwoty. Komisja postulowała, by termin sprawozdania przesunąć na 15 grudnia 2003 r.

Ustalono, że rekomendowane przez komisję wnioski przedstawi Izbie senator Andrzej Anulewicz.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, podczas którego omówiono zagadnienia dotyczące zorganizowania w Senacie konferencji poświęconej sytuacji studentów i absolwentów uczelni wyższych w Polsce, pochodzących ze środowisk polonijnych.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie zapoznali się z zamierzeniami dotyczącymi obchodów Dnia Polonii i Polaków za Granicą w roku 2004.

W dyskusji wskazywano, że obchody planowane na przyszły rok w kraju i za granicą należy powiązać z majowymi uroczystościami wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

W krajach Piętnastki oraz wstępujących wraz z Polską do UE, a także u naszych wschodnich sąsiadów mają być prezentowane polskie dokonania na arenie międzynarodowej, a w szczególności sylwetki Polaków mieszkających na stałe za granicą, którym udało się odnieść życiowy sukces.

Komisja zapoznała się z planami różnych instytucji i organizacji, dotyczącymi obchodów. I tak np. resort kultury zamierza m.in. wprowadzić na rynki kilku europejskich państw specjalne wydanie kwartalnika "Polish Culture". Radio Polonia przygotowuje specjalne programy o tematyce unijnej i polonijnej, a Telewizja Polonia zamierza zorganizować 2 maja "Piknik Polonii Świata" (tytuł roboczy). Będą to 20-30-minutowe połączenia ze studiami polonijnymi na świecie. Na 2 maja planuje się też wręczenie Nagrody za Sławienie Polaków i Polskości.

Ponadto na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych:

Wnioski o zlecenie zadań programowych:

1. (nr wniosku 304) wniosek Stowarzyszenia na rzecz Chóru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Koncerty Chóru KUL w Santiago - występy dla Polonii -50 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 30 000 zł.

2. (nr wniosku 307) wniosek Towarzystwa im. Marii Konopnickiej - V Międzynarodowe Sympozjum Turystyczno-Ekologiczne - 20 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

3. (nr wniosku 302) wniosek Ogniska Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej "Maratończyk" - IX Międzynarodowa Sztafeta Biegowa "Szlakiem Porozumień 80. roku" Jastrzębie Zdrój - Szczecin - Gdańsk - na kwotę 3000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przyznała postulowaną kwotę 3000 zł.

4. (nr wniosku 325) wniosek Fundacji na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny - pomoc materialna i niematerialna polskim dzieciom z Białorusi w ramach akcji "Podarujmy dzieciom święta"- 20 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 20 000 zł.

Wnioski o zlecenie zadań o charakterze inwestycyjnym, realizowane przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska"

Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" o przesunięcie tegorocznych środków inwestycyjnych z zadania "Zakup i roboty wykończeniowe Domu Polskiego w Nowogródku na Białorusi" w kwocie 218 446 zł i przeznaczenie tej kwoty na nowe zadania zgłoszone przez Stowarzyszenie:

1. (nr wniosku 319) roboty ogólnobudowlane w Domu Młodzieży dla Towarzystwa Dobroczynnego "POLONIA" w Rio de Janeiro w Brazylii - 85 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 85 000 zł.

2. (nr wniosku 320) Zakup mebli i wyposażenia dla Domu Polskiego w Iwieńcu na Białorusi - 36 600 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 36 6000 zł.

3. (nr wniosku 321) zakup i montaż drzwi wejściowych z kratą w Domu Polskim w Czerniowcach, na Ukrainie - 4300 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 4300 zł.

4. (nr wniosku 322) Remont Domu Polskiego im. T. M. Leoniuka w Winnicy - na kwotę 6200 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 6200 zł.

5. (nr wniosku 323) Rozbudowa Szkoły Polskiej w Landwarowie na Litwie - 86 347 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę 86 346 zł.

W sprawach różnych:

Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" o przesunięcie środków:

- w ramach umowy nr 38 - Pomoc charytatywna dla osób i organizacji polskich na Wschodzie - z części zadania: dofinansowanie kosztów leczenia, zakup leków - na część zadania: dofinansowanie zespołów lekarskich działających przy Stowarzyszeniach Polonijnych - w kwocie 1730 zł oraz przesunięcie terminu realizacji tego zadania do 31. 10. 2003 r.

- w ramach umowy nr 5 - Opieka nad katedrami polonistyki i lektoratami języka polskiego - z części zadania: dofinansowanie konferencji, kursów i staży językowych, obozów naukowych organizowanych w ramach poszczególnych katedr języka polskiego - na część zadania: współfinansowanie wydawnictw naukowych i dydaktycznych - współfinansowanie wydania materiałów metodycznych, pokonferencyjnych, programowych - w kwocie 2190 zł.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznała się ze "Sprawozdaniem z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2002 r.".

Sprawozdanie przedstawił i szczegółowo omówił prezes Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Bogdan Cybulski. Z wykonaniem budżetów przez samorządy zapoznał senatorów przewodniczący Komisji ds. Analizy Budżetowej przy krajowej radzie Tadeusz Dobek. Ponadto na posiedzeniu obecni byli wiceprezes Stanisław Srocki i Marek Poniatowski z Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra finansów Jacka Uczkiewicza oraz Zdzisławy Wasążnik, dyrektora departamentu w tym resorcie. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja stworzy podstawę prawną dla ministra finansów do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego informacji finansowych dotyczących planów na 2004 rok. Informacje te to m.in. roczne kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej oraz roczne wpłaty do budżetu państwa. Informacje te są niezbędne do opracowania projektów uchwał budżetowych na przyszły rok przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.

Termin przekazania informacji dla jednostek samorządu terytorialnego upływa 15 października br., a obowiązujący termin opracowania projektów uchwał budżetowych 15 listopada 2004 roku, dlatego nowelizacja musi wejść w życie z dniem ogłoszenia.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poparła rozpatrywaną nowelizację ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003. Ustalono, że przyjęcie bez poprawek tej ustawy zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęto stanowiska w sprawie czterech ustaw rozpatrywanych przez komisję 30 września 2003 r.:

- ustawy o ratyfikacji Konwencji o udzielaniu patentów europejskich, sporządzonej w Monachium dnia 5 października 1973 r., zmienionej aktem zmieniającym art. 63 Konwencji z dnia 17 grudnia 1991 r. oraz decyzjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej z dnia 21 grudnia 1978 r., 13 grudnia 1994 r., 20 października 1995 r., 5 grudnia 1996 r. oraz 10 grudnia 1998 r. wraz z protokołami stanowiącymi jej integralną część,

- ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o uzupełnieniu i ułatwieniu stosowania Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych z dnia 20 kwietnia 1959 r., podpisanej w Warszawie dnia 2 czerwca 2003 r.,

- ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Francuskiej o uzupełnieniu i ułatwieniu stosowania Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych z dnia 20 kwietnia 1959 r.,

- ustawy o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

W kolejnych głosowaniach komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrzonych ustaw. Na sprawozdawców stanowisk komisji wybrano senatorów Bernarda Drzęźlę, Genowefę Ferenc oraz Władysława Mańkuta.

8 października 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury dyskutowała nad problemem Radomia jako drugiego lotniczego portu krajowego.

Jak przekonywał senatorów wiceprezydent Radomia Józef Nita, na terenie lotniska wojskowego w Radomiu można stworzyć regionalny port lotniczy, który może przyjmować samoloty czarterowe, samoloty tanich przewoźników oraz samoloty transportowe (cargo).

Wiceprezydent Radomia przedstawił projekt utworzenia w tym mieście cywilnego portu lotniczego, który miałby pełnić pomocniczą funkcję dla warszawskiego Okęcia.

J. Nita poinformował, że władze Radomia prowadzą w tej sprawie rozmowy z państwowym przedsiębiorstwem Porty Lotnicze (PPL), które jest zainteresowane udziałem w takim przedsięwzięciu. PPL ma przeprowadzić część studium wykonalności tego projektu, dotyczącą możliwości przyjmowania na lotnisku radomskim pasażerskich samolotów czarterowych.

Studium wykonalności, zwane także realizacyjnym, ma dostarczyć wszelkich danych niezbędnych do podjęcia decyzji inwestycyjnej zarówno samemu inwestorowi, jak i instytucji finansującej (obejmuje m.in. analizę handlowych, technicznych i ekonomicznych uwarunkowań realizacji projektu inwestycyjnego - koszty realizacji, przewidywaną rentowność przedsięwzięcia itd.). Studium ma więc określić opłacalność i zasadność realizacji inwestycji.

W najbliższych tygodniach przedstawiciele władz Radomia i PPL mają pojechać do Belgii (do Charleroi), by przedyskutować z belgijską firmą projektującą lotniska kwestie związane ze studium wykonalności projektu, zwłaszcza pod kątem uruchomienia połączeń tanich linii lotniczych do Radomia. Władze Radomia mają sfinansować studium wykonalności tego projektu w zakresie przewozów towarowych (cargo).

Prezydent J. Nita stwierdził, że na uruchomienie regionalnego portu lotniczego na terenie lotniska wojskowego w Radomiu potrzeba około 60 mln zł. Kapitał na inwestycje miałyby wyłożyć władze Radomia, gmin sąsiadujących z terenem lotniska, firm prywatnych, a także władze województwa mazowieckiego, o co zabiega J. Nita. Jak przekonywał, stan infrastruktury lotniska wojskowego w Radomiu jest dobry. Pas startowy ma długość 2000 metrów (można go wydłużyć o kilkaset metrów), lotnisko jest wyposażone w zasilanie energetyczne, kanalizację, sieć wodociągową, gazową i zaplecze techniczno-socjalne (bocznica kolejowa, budynki administracyjne i gospodarcze). Brakuje na nim jednak nowoczesnego systemu precyzyjnego lądowania i dobrego oświetlenia pasa startowego.

Lotnisko znajduje się 3,5 km od centrum Radomia, w pobliżu linii kolejowej Kraków - Kielce - Warszawa oraz w pobliżu dróg krajowych do Rzeszowa i Lublina.

Jak poinformował J. Nita, cywilny port lotniczy w Radomiu, port pomocniczy dla Warszawy, został uznany przez władze tego miasta za inwestycję priorytetową dla jego rozwoju i rozwoju całego regionu radomskiego, w którym bezrobocie sięga 30%.

Prezydent Radomia poinformował, że port lotniczy i centrum logistyczne w Radomiu, ze zmodernizowanym połączeniem kolejowym i drogowym, znajdują się w planach rozwoju infrastruktury transportowej województwa mazowieckiego na najbliższe lata (w przygotowanym przez Mazowiecki Urząd Marszałkowski projekcie planu zagospodarowania przestrzennego województwa).

W opinii przewodniczącego Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senatora Mariana Nogi, projekt jest ciekawy. Jego zdaniem Radom byłby dobrym zapleczem dla lotniska Okęcie w Warszawie.

Teren lotniska jest własnością Skarbu Państwa, pozostającą pod zarządem Ministerstwa Obrony Narodowej. Jak poinformował J. Nita, MON wyraziło gotowość udostępnienia 20 hektarów tego terenu na potrzeby projektowanego portu cywilnego, pod warunkiem jednak, że lokalizacja portu nie będzie kolidować z funkcjonowaniem lotniska wojskowego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska debatowała nad wnioskami z posiedzenia wyjazdowego, które odbyło się we wrześniu 2003 r. we Włocławku i Nieszawie. W wyniku dyskusji komisja przyjęła stanowisko w sprawie zabezpieczenia stopnia wodnego we Włocławku:

Komisja Ochrony Środowiska Senatu RP na posiedzeniu w dniu 8 lipca oraz na posiedzeniu wyjazdowym w dniu 17 września 2003 r. zapoznała się ze stanem technicznym stopnia wodnego we Włocławku oraz z planami budowy stopnia zabezpieczającego w Nieszawie. Stopień wodny we Włocławku został zaprojektowany i wybudowany jako jeden z elementów kaskady dolnej Wisły - przy określonych parametrach technicznych. Wobec odstąpienia od realizacji kolejnych obiektów na rzece Wiśle, od ponad 30 lat nie są spełniane zakładane warunki pracy istniejącej budowli. Zdaniem ekspertów taka sytuacja w istotny sposób wpływa na pogarszanie się jej stanu technicznego i zagraża bezpieczeństwu mieszkańców, a skutki ewentualnej awarii budowli mogą spowodować katastrofę ekologiczną. Dotychczasowe działania podejmowane w celu zabezpieczenia stopnia wodnego można uznać są zadowalające, jednak w ocenie ekspertów stan budowli będzie się nadal pogarszał, a postępująca degradacja nie może być wyeliminowana bez podjęcia ostatecznej decyzji co do dalszych losów budowli. Z treści dotychczasowych opracowań wynika, że istnieją trzy możliwości rozwiązania problemu:

- demontaż stopnia;

- wykonanie progu piętrzącego wodę dolną w profilu zapory we Włocławku, poniżej zapory;

- budowa kolejnego stopnia zabezpieczającego w Nieszawie, ostatniego w kaskadzie dolnej Wisły.

Po wysłuchaniu stanowiska: przedstawicieli rządu, władz samorządowych oraz opinii ekspertów, a także w ślad za przyjętym w dniu 8 lipca 2003 r. stanowiskiem Komisji i wnioskach podjętych podczas wizji lokalnej, Komisja stwierdza, że:

- głównym i nadrzędnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców, nad którym czuwają jednostki odpowiedzialne za stan budowli, wspierane przez władze lokalne;

- mieszkańcy i przedstawiciele władz uznają obecny "stan zawieszenia" za bardzo niekorzystny dla dalszego rozwoju regionu;

- konieczne jest pilne zgromadzenie środków finansowych na uzupełnienie dokumentacji (studium wykonalności, planu kosztów itp.), która pozwoli na podjęcie optymalnej decyzji rozwiązującej problem docelowo oraz uwzględni wszystkie aspekty związane z bezpieczeństwem, finansowaniem i stanem środowiska;

- niezbędne jest skonsolidowanie wysiłków finansowych ze strony rządowej, władz samorządowych, wsparcie przez fundusze ochrony środowiska jak również zaangażowanie finansowe elektrowni wodnej wchodzącej w skład stopnia wodnego we Włocławku;

- konieczne jest ustalenie harmonogramu prac najpilniejszych, niezbędnych do wykonania oraz określenie kosztów ich realizacji;

- konieczna jest współpraca ze strony parlamentarzystów w celu wprowadzenia ustawowych możliwości realizacji inwestycji w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne;

- władze samorządowe powinny podjąć aktywne działania na rzecz znalezienia partnerów - w tym prywatnych do realizacji inwestycji.

Powyższe wnioski komisja kieruje do:

- Prezesa Rady Ministrów,

- Ministra Środowiska,

- Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej;

- Ministra Finansów,

- Najwyższej Izby Kontroli,

- Wojewody Kujawsko-Pomorskiego,

- Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego,

- Lokalnych władz samorządowych.

* * *

Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła i zatwierdziła wnioski zgłoszone podczas posiedzeń wyjazdowych w województwie kujawsko-pomorskim 23 i 24 września 2003 r. Komisja przyjęła następujący dokument:

WNIOSKI

z posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu z dnia 23 września 2003 roku w Bydgoszczy na temat "Roli państwa i samorządów terytorialnych w realizacji polityki kulturalnej" oraz z dnia 24 września w Toruniu na temat wdrażania ustawy o zabytkach i opiece nad zabytkami.

Obydwa zagadnienia egzemplifikowano w oparciu o działania i dorobek województwa kujawsko-pomorskiego.

Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu pragnie podkreślić udział w posiedzeniach Kierownictw Urzędu Marszałkowskiego i Wojewody. Stwierdza, że w tym województwie kultura ma wysoką pozycję, o czym świadczy choćby fakt, że Sejmik Województwa przeznacza na nią 15% rocznego budżetu.

W wyniku obrad na dwóch posiedzeniach komisja sformułowała następujące wnioski:

1. Państwo powinno odstąpić od opodatkowania organizacji pozarządowych działających w sferze i na rzecz kultury.

2. Instytucje kultury wysokiej powinny być finansowane głównie z budżetu państwa.

3. Audiowizualne publiczne środki przekazu powinny informować o sponsorach wspierających wydarzenia kulturalne.

4. Przyspieszyć proces legislacyjny w odniesieniu do ustaw wynikających z programu Ministerstwa Kultury regulujących działalność w sferze kultury jak: ustawa o prowadzeniu i organizacji działalności kulturalnej, ustawa o kinematografii itd.

5. Wypracować i wprowadzić przejrzysty i obiektywny algorytm przyznawania samorządom wojewódzkim budżetowych środków finansowych na działalność w dziedzinie kultury.

6 Ministerstwo Kultury powinno dołożyć szczególnej staranności w przygotowanie rozporządzeń i aktów wykonawczych umożliwiających szybkie i pełne wprowadzanie ustawy o zabytkach i opiece nad zabytkami.

Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu apeluje do samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz środowisk biznesowych o aktywniejsze włączenie się w realizację działań kulturalnych oraz ochronę dziedzictwa narodowego.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych, by rozpatrzyć ustawę o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra finansów Jacka Uczkiewicza oraz zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji wskazywano, że ustawa wymaga pilnego uchwalenia ze względu na prace samorządów nad ich przyszłorocznymi budżetami. Duża nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jest obecnie przygotowywana w Sejmie

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Tadeusza Wnuka.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej przez Sejm szczegółowo omówił i uzasadnił wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Ewa Serocka.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie przeprowadzili pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały w 25. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła senator Teresa Liszcz. Uchwała podejmowana w 25. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II wyraża wdzięczność, uznanie i życzenia dla Ojca Świętego.

Po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu komisja, zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu, wprowadziła do niego poprawki i wniosła o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Jego Świątobliwości Jana Pawła II. W przyjętym projekcie stwierdzono:

"W dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Senat Rzeczypospolitej składa Jego Świątobliwości Janowi Pawłowi II wyrazy najwyższego szacunku i podziękowania za nieustające wysiłki zmierzające do budowania w świecie cywilizacji pokoju, braterstwa i miłości, opartej na poszanowaniu godności każdego człowieka oraz praw rodziny i wszystkich narodów.

Senat wysoko ceni dokonania Jana Pawła II, wskazując jednocześnie na potrzebę ich popularyzacji w dobie zagrożenia pokoju na świecie, szerzącej się przemocy i nietolerancji. Senat wyraża również wdzięczność Jego Świątobliwości za znaczący wkład w historyczne przemiany, które nastąpiły w ostatnim ćwierćwieczu XX wieku w Polsce. Nauczanie Jana Pawła II było jednym z najważniejszych czynników, które sprawiły, iż te przemiany, które doprowadziły Polskę i Polaków do wolności i demokracji, nie zostały okupione wojną domową i stały się wzorem pokojowego rozwiązywania konfliktów społeczno-politycznych dla innych narodów.

W dwudziestą piątą rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową Senat życzy Jego Świątobliwości, aby Jego pontyfikat długo jeszcze niósł ludzkości nadzieję jedności i pokoju".

Ustalono, że przyjęcie projektu uchwały zarekomenduje Izbie senator T. Liszcz.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o amnestii dla osób, które z przyczyn ekonomicznych blokowały ruch na drodze publicznej. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 18 września br. Senatorowie postanowili wówczas zwrócić się o opinię w sprawie projektu do eksperta prof. Mariana Filara z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

W przekazanej komisji opinii ekspert wyraził pogląd, że przedstawiony projekt nie spełnia warunków racjonalnego ustawodawstwa. Po pierwsze, istniejące już w chwili obecnej ustawodawstwo stwarza pełne możliwości rozwiązania w uzasadnionych indywidualnie wypadkach problemów humanitarnych, wynikających z sytuacji powstałej w efekcie bezprawnego stosowania blokad, wobec niektórych zasługujących na to ich uczestników. Nie ma więc potrzeby kreowania nowych instrumentów prawnych mających służyć temu celowi. Po drugie, legislacyjne stworzenie takich instrumentów powoduje realną groźbę wykreowania niebezpiecznej społecznie sytuacji i zanarchizowania życia społecznego.

W opinii prof. M. Filara, system prawa, polityka prawa, a zwłaszcza polityka kryminalna to zagadnienia zbyt poważne, by czynić je materią pochopnych politycznych igraszek. W sytuacji tej nie widzi on potrzeby prowadzenia prawnej analizy proponowanej w art. 3 i 4 procedury amnestyjnej, poprzestając jedynie na stwierdzeniu, iż wykazuje ona poważne uchybienia technicznolegislacyjne.

Podczas posiedzenia senator Zbigniew Romaszewski, zgodnie z art. 78 ust.2 Regulaminu Senatu wycofał swój podpis złożony pod projektem zgłoszonym przez grupę senatorów. W związku z tym dalsze procedowanie nad rozpatrywanym projektem stało się bezprzedmiotowe (brak przewidzianej regulaminem liczby senatorów).

9 października 2003 r.

Komisja Ochrony Środowiska na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście: Daria Oleszczuk - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Kazimierz Żmuda - dyrektor Departamentu Ziemi i Infrastruktury MRiRW, Roman Głaz z Ministerstwa Środowiska, Dorota Podsiedzik-Malec z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Henryk Zamojski - wiceprzewodniczący Krajowej Izby Biopaliw, Rafał Parczewski z Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Teresa Warchałowska z NIK, Bogumił Ciaś - zastępca głównego inspektora Inspekcji Handlowej, Magdalena Węglarz z UKIE.

Senator Adam Graczyński, otwierając posiedzenie, nawiązał do prac komisji nad poprzednimi wersjami ustaw. Stwierdził, że obecny projekt nie zawiera wad, jakimi obarczone były poprzednie wersje ustawy.

Opinię o ustawie przedstawiła wiceminister D. Oleszczuk. Według niej, wprawdzie obecna wersja nie jest dokumentem doskonałym, ale rząd popiera przyjęcie ustawy w tej postaci.

M. Węglarz, przedstawicielka UKIE, wysunęła kilka zarzutów wobec ustawy. Najważniejsze z nich dotyczyły słowniczka i art. 22 (związanego z produkowaniem biokomponentów wyłącznie z surowców polskich - do czasu wejścia Polski do UE). Zdaniem UKIE, te zapisy nie powinny się znaleźć w ustawie ze względu na konieczność zachowania zgodności z prawem unijnym.

Po zakończeniu dyskusji zgłoszono w niosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Wniosek przyjęto 5 głosami, przy 4 wstrzymujących się.

Na sprawozdawcę komisji na posiedzeniu plenarnym wybrano jednogłośnie senator Apolonię Klepacz.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu przedyskutowano sprawy organizacyjne związane z harmonogram prac komisji.

Senatorowie dyskutowali m.in. nad programem konferencji dotyczącej nowych zadań dla nauczycieli, wprowadzonych ostatnią nowelizacją ustawy oświatowej. Omówiono także harmonogram prac komisji do końca bieżącego roku.

14 października 2003 r.

Tematem posiedzenia seminaryjnego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia było "Wczesne rozpoznanie raka piersi szansą na pokonanie choroby". Posiedzenie zostało zorganizowane z inicjatywy senator Olgi Krzyżanowskiej i było kolejnym poświęconym realizacji uchwały Senatu z 8 listopada 2002 r. w sprawie ustanowienia Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, której inicjatorem była Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia.

W pierwszej części przedstawiono kluczowe problemy systemu walki z rakiem piersi.

Dr Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii, kierownik Kliniki Nowotworów Układu Chłonnego w Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie przedstawił podstawowe cele i działania podejmowane przez Polską Unię Onkologii. Zwrócił uwagę na niepokojący wzrost - pomimo niewątpliwych osiągnięć polskiej onkologii - liczby zachorowań na raka piersi. W opinii dr J. Medera, warunkiem uniknięcia wzrostu liczby zgonów wśród kobiet jest wdrożenie Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych.

Prof. Cezary Szczylik, przewodniczący Komisji Legislacyjnej Polskiej Unii Onkologii, kierownik Kliniki Onkologii w Centralnym Szpitalu Klinicznym WAM w Warszawie przedstawił sytuację epidemiologiczną dotyczącą chorób nowotworowych oraz sytuację pacjentów chorych na choroby nowotworowe w Polsce. Stwierdził, że liczba chorych w Polsce jest poważnie niedoszacowana. Za błąd polityczny uznał niewłaściwą hierarchię najważniejszych celów o znaczeniu społecznym do zrealizowania przez państwo. Należy do nich zwalczanie chorób nowotworowych, chociaż więcej środków publicznych planuje się przeznaczyć na zakup wieży do transportera opancerzonego. Dotychczasowe sukcesy polskiej onkologii w leczeniu raka piersi i raka szyjki macicy są nie tyle sukcesem "budżetowym", ile sukcesem społecznym zarówno chorych, jak i lekarzy.

Dr Ewa Wesołowska z Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie omówiła dane pochodzące ze screeningu raka piersi w naszym kraju. W Polsce rak piersi to najczęściej występujący nowotwór u kobiet; stanowi u nas 20% wszystkich chorób nowotworowych. Obserwuje się wzrost zachorowań u kobiet - rocznie około 12 tys. W obecnej sytuacji połowa tej populacji Polek umiera. Profilaktyka wtórna: wczesne wykrywanie choroby - masowe badania przesiewowe, populacyjne (screening) przyczyniają się do obniżenia umieralności wśród kobiet nawet do 40%.

Dr Monika Nagadowska z Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie przedstawiła działania zmierzające do zapobiegania chorobom nowotworowym wśród kobiet. Warunkiem skutecznej walki z nowotworami jest wczesne wykrycie choroby i świadomość ryzyka zachorowania wśród zagrożonej populacji. Ryzyko zachorowania na raka piersi rośnie z wiekiem kobiet. Badania potwierdzają, że świadomość ryzyka zachorowania wśród polskich kobiet maleje wraz z ich wiekiem. Oznacza to zwiększenie ryzyka zachorowań wśród starszych kobiet.

Doc. dr hab. Tadeusz Pieńkowski, kierownik Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, stwierdził, że wyniki leczenia w skali populacji w Polsce wskazują, iż mimo postępu leczenia nowotworów różnica w wynikach leczenia między Polską a krajami Unii Europejskiej, mierzona liczbą wieloletniego przeżycia, wynosi nadal od 20 do 30%.

Elżbieta Kozik, przewodnicząca Federacji Klubów Kobiet po Mastektomii "Amazonki" przedstawiła główne cele społecznego ruchu kobiet dotkniętych chorobą nowotworową oraz realizowane zadania rehabilitacyjne wśród kobiet po operacji odjęcia piersi. Kluby są ważnym społecznym partnerem środowiska medycznego w działaniach zmierzających do wczesnego wykrywania choroby nowotworowej.

W dyskusji dr Marian Kołodziej, lekarz praktyk z Miedziowego Centrum Zdrowia w Lubinie, przedstawił własne dane epidemiologiczne dotyczące raka piersi.

Prof. Jan Steffen, przewodniczący Rady Naukowej Centrum Onkologii, kierownik Zakładu Immunologii w Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, podkreślił, iż w skutecznych działaniach na rzecz spadku liczby zgonów na raka piersi i innych chorób nowotworowych ogromne znaczenie ma wznowienie w Polsce Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych; wciąż brak takiej strategii rządu i państwa.

Prof. Zbigniew Wronkowski, kierownik Zakładu Organizacji Badań Masowych w Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, podkreślał, że rak piersi jest nadal najważniejszym problem medycznym i społecznym w Polsce wśród kobiet. Sukcesem polskiej medycyny ostatniej dekady jest zmniejszenie się liczby zgonów spowodowanych rakiem piersi. Screening w Polsce (przesiewowe badania mammograficzne) oraz doprowadzenie do objęcia badaniami 70% populacji kobiet, zwłaszcza w grupie największego ryzyka zachorowania - kobiet w wieku 50 - 69 lat, jest warunkiem skutecznej walki z rakiem piersi i dalszym spadkiem liczby zgonów, porównywalnym z krajami Unii Europejskiej.

Krystyna Wechmann z Federacji Klubów Kobiet po Mastektomii "Amazonki" podkreślała potrzebę ustawowego uregulowania jakości badań mammograficznych, podobnie jak to ma miejsce w USA. Postulat ten środowisko kobiet po mastektomii podnosi publicznie od 1999 r.

Wanda Królikowska, wiceprezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Ruch Kobiet do Walki z Rakiem Piersi "Europa Donna", zwracała uwagę, że podstawową rolą działań społecznych jest podnoszenie wśród kobiet świadomości realnego zagrożenia ze strony raka piersi.

Stanisław Góźdź, prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Regionalnych Ośrodków Onkologicznych, dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Onkologii, przedstawił rolę i działania ośrodka onkologicznego w Kielcach, podejmującego działania na rzecz wczesnego wykrywania raka piersi u kobiet.

Dr Krzysztof Makuch z Naczelnej Rady Lekarskiej zwracał uwagę, ze mimo niewątpliwych sukcesów lekarzy i organizacji społecznych walka z rakiem piersi wymaga działań ustawowych.

W opinii Marii Marczak z Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, państwo powinno zweryfikować priorytety wydatków publicznych i dostosować je przede wszystkim do potrzeb zdrowotnych, a dopiero później do potrzeb obronnych.

Senator O. Krzyżanowska podzieliła opinię, że działania ustawowe są potrzebne, ale wobec zagrożenia ze strony innych chorób nowotworowych nie mogą być ograniczane wyłącznie do jakości badań mammograficznych. Badania przesiewowe są tańsze niż leczenie i dlatego na nich należy skoncentrować wysiłki lekarzy i organizacji społecznych. Istotną rolę powinny nadal odgrywać media, zwłaszcza prasa regionalna i codzienna.

Danuta Torska, wiceprezes Federacji Klubów Kobiet po Mastektomii "Amazonki", uznała, że sytuacja epidemiologiczna jest nadal dramatyczna. Profilaktyka wysokospecjalistyczna także kosztuje.

Zdaniem senatora Marka Balickiego, zwalczanie raka piersi, podobnie jak kilka innych problemów zdrowotnych w Polsce, wymaga ogólnonarodowych strategii w formie ustaw, które regulowałyby także kwestie związane ze standardami jakości zarówno badań profilaktycznych, jak i leczenia. W Polsce należy podejmować działania na rzecz większego udziału środków budżetowych przeznaczanych na profilaktykę i leczenie chorób nowotworowych w produkcie narodowym brutto. Należy odwrócić dotychczasową tendencję z ostatnich lat. Przykłady wielu krajów pokazują ważną rolę organizacji pozarządowych w szeroko rozumianej jakości standardów leczenia.

Na zakończenie senator Krystyna Sienkiewicz podziękowała uczestnikom posiedzenia i dodała, iż komisja nadal oczekuje od ministra zdrowia działań zmierzających do wdrożenia uchwały Senatu z 8 listopada 2002 r. w sprawie ustanowienia Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych.

W drugiej części posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o kosmetykach.

Stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej ustawy przedstawił główny inspektor sanitarny Andrzej Trybusz. Obecna była posłanka sprawozdawczyni Sylwia Pusz. Senatorowie wysłuchali uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, a także opinii gości zabierających głos w dyskusji - Małgorzaty Kotwicy, adiunkta w "Medycynie Pracy" w Łodzi, Mirosława Grudnia z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych oraz sekretarza generalnego Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i Chemii Gospodarczej Janusza Adryszaka.

W dyskusji senator Alicja Stradomska postulowała wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. W kolejnych głosowaniach uzyskały one akceptację komisji. O przyjęcie ustawy wraz z przyjętymi poprawkami wniosła senator K. Sienkiewicz.

Komisja postanowiła przyjąć ustawę z 3 października 2003 r. o zmianie ustawy o kosmetykach z poprawkami i wyznaczyć na sprawozdawcę stanowiska komisji senator A. Stradomską.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali opinii przedstawiciela rządu, głównego inspektora sanitarnego A. Trybusza, posła sprawozdawcy Andrzeja Grzyba oraz przedstawiciela biura legislacyjnego. W dyskusji senator K. Sienkiewicz zgłosiła wnioski o charakterze legislacyjnym, które następnie poddano pod głosowanie. W jego wyniku, 6 głosami, postanowiono przyjąć rozpatrywaną ustawę wraz z zaakceptowanymi poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie nowelizacji ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia wyznaczono senator K. Sienkiewicz.

W ostatnim punkcie porządku posiedzenia zastępca przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator K. Sienkiewicz poinformowała o odrzuceniu przez Prezydium Senatu propozycji komisji dotyczącej umieszczenia w porządku obrad 47. posiedzenia Izby punktu dotyczącego informacji rządu o środkach i zasadach kontraktowania świadczeń zdrowotnych z Narodowego Funduszu Zdrowia. w 2004 roku. Senator zaproponowała odbycie posiedzenia komisji w tej sprawie z udziałem wszystkich dyrektorów wojewódzkich oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Komisja postanowiła odbyć posiedzenie na ten temat z udziałem ministra zdrowia oraz wszystkich dyrektorów wojewódzkich oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia.

15 października 2003 r.

Na swoim posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o kosmetykach, który była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra zdrowia. Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Jej celem jest uściślenie polskich rozwiązań prawnych odnoszących się do wytwarzania i obrotu kosmetykami oraz dostosowanie do wymagań jednolitego rynku Unii Europejskiej.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania, komisja postanowiła wnieść o wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że sprawozdawcą stanowiska komisji będzie senator Bernard Drzęźla.

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ponadto ustawę o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra zdrowia. Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Ustawa określa m.in. wymagania w zakresie jakości żywności, warunki produkcji i obrotu oraz wymagania dotyczące zasad higieny w procesie produkcji
i w obrocie artykułami żywnościowymi, a także zasady przeprowadzania urzędowej kontroli żywności.

W głosowaniu komisja wniosła o wprowadzenie 2 poprawek Ustalono, że sprawozdawcą komisji w tej sprawie będzie senator B. Drzęźla.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych.

Ustawa była projektem rządowym, a do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniony został minister rolnictwa i rozwoju wsi. Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Ustawa wprowadza przepisy ułatwiające uznawanie kwalifikacji zawodowych lekarzy weterynarii. Wprowadza również zasadę równego traktowania w tym względzie obywateli polskich i obywateli państw członkowskich UE.

W głosowaniu komisja wniosła o wprowadzenie 12 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdawcą komisji na posiedzeniu Senatu będzie senator Władysław Mańkut.

Członkowie senackiej komisji spotkali się ponadto z delegacją Komisji Spraw Zagranicznych Chińskiej Ludowej Rady Polityczno-Konsultatywnej z przewodniczącym Liu Jianfeningiem na czele. Chińska delegacja przebywała w Polsce z pięciodniową wizytą.

Podczas spotkania w Senacie rozmawiano m.in. o stosunkach dwustronnych i sprawach gospodarczych.

Mówiono także o przestrzeganiu praw człowieka. Członkowie chińskiej delegacji zapewniali, że ich kraj robi bardzo dużo, by zmienić swój wizerunek jako państwa naruszającego prawa człowieka. Senatorowie przypominali jednak, że Chiny bardzo często były wskazywane przez Komitet Genewski ONZ jako kraj, gdzie prawa człowieka nie są respektowane. Strona chińska odpowiadała, że aby sprawdzić, czy prawa człowieka są realizowane, trzeba przyjechać do Chin, bo "lepiej raz zobaczyć niż 99 razy usłyszeć". Podkreślano, że Chiny widzą potrzebę kreowania swojego lepszego wizerunku w tej materii i że robi się bardzo dużo, by obraz Chin związany z łamaniem praw człowieka zmienić.

Rozmawiano też o postępie gospodarczym Chin w ciągu ostatnich 20 lat. Chińczycy postawili na gospodarkę rynkową i bez względu na sytuację polityczną realizują plan, który zaowocował 7,5-procentowym rocznym wzrostem gospodarczym.

Chińscy parlamentarzyści dzielili się z senatorami doświadczeniami z zakresu górnictwa. Chiny, które były postrzegane jako konkurencyjny producent taniego węgla, obecnie zaprzestały wydobycia na dużą skalę. Stwierdzono bowiem, że taką eksploatacją niszczy się kraj (pokłady są bardzo płytkie), a wydobycie staje się nieopłacalne.

Obie strony wyraziły nadzieję, że współpraca między naszymi krajami, oprócz gospodarczej będzie miała także wymiar naukowy. W tym celu powinny zostać podjęte kontakty między uniwersytetami.

* * *

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych oraz ustawę o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych.

W posiedzeniu komisji wzięli udział zaproszeni goście, m.in. poseł Marek Sawicki, Jerzy Pilarczyk - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Daria Oleszczuk - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Kazimierz Żmuda - dyrektor Departamentu. Ziemi i Infrastruktury MRiRW, Leszek Banaszak z Ministerstwa Gospodarki, Robert Zajdler z UKIE, Renata Wolanin z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Po dyskusji komisja postanowiła przyjąć bez poprawek ustawę o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Na sprawozdawcę komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Sławomira Izdebskiego.

Wprowadzono natomiast poprawki do ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Janusz Lorenz.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment