Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

8 września 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu dla jednostek nie zaliczonych do sektora finansów publicznych na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą:

Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym
i przyznanie dotacji na ich wykonanie.

1. Wniosek nr 278 Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program wspierania przedsiębiorczości w środowiskach polonijnych - sesja szkoleniowa dla polskich rolników indywidualnych z Klekotyny, Murawki i Zajaciółki na Ukrainie - 7000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 7000 zł.

2. Wniosek nr 297 Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program wspierania organizacji polonijnych i polskich poza granicami kraju - Informator dla kandydatów z Kresów na studia na uczelniach RP - 5750 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 5750 zł.

3. Wniosek nr 298 Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program rozwoju organizacji młodzieżowych, harcerstwa oraz sportu polonijnego - obóz integracyjno-kulturoznawczy dla młodzieży ze Wschodu, studiującej na uczelniach w Polsce - 28 275 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 28 275 zł

4. Wniosek nr 303 Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program wspierania kultury polskiej poza granicami kraju - XI Cierlickie Lato Filmowe - 11 495 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 11 495 zł.

5. Wniosek nr 305 Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - promocja spraw polonijnych za granicą i w kraju - dofinansowanie wydania publikacji "Ale czy to kogo obchodzi" Ewy Odachowskiej-Poleczek z Chile - 18 390 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 18 390 zł.

6. Wniosek nr 299 - Fundacji EURO-MOST - Projekt "Polska - Wschód - poznajmy się na nowo" - na kwotę 39 100 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. Wniosek nr 301 Naczelnej Organizacji Technicznej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych - transport pomnika Jana Pawła II do Argentyny oraz wykonanie podstawy pomnika i tablicy pamiątkowej - 32 779 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 32 779 zł.

8. Wniosek nr 304 Stowarzyszenia na Rzecz Chóru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego - koncerty dla Polonii w Chile - 60 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za granicą senator Kazimierz Pawełek złożył sprawozdanie z udziału w uroczystości otwarcia szkoły polskiej w Strzelczykach, na Ukrainie, zbudowanej ze środków Kancelarii Senatu.

Przewodniczący komisji senator Tadeusz Rzemykowski poinformował o przygotowaniach do konferencji "Sytuacja studentów i absolwentów uczelni wyższych w Polsce pochodzących ze środowisk polonijnych", która odbędzie w Senacie 14 listopada 2003 r.

9 września 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Dodatkowego Protokołu do Konwencji o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, z dnia 13 października 1995 r.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowym protokole przekazanych przez wiceministra spraw zagranicznych Adama Rotfelda oraz wiceministra obrony narodowej Andrzeja Towpika. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

26 sierpnia br. Sejm wyraził zgodę na ratyfikowanie przez prezydenta RP Dodatkowego Protokołu do Konwencji o zakazie lub ograniczaniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, z dnia 13 października 1995 r.

Wobec ramowego i otwartego charakteru konwencji z 1980 r. o zakazie lub ograniczaniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki szczegółowe zakazy lub ograniczenia zamieszczane są protokołach stanowiących integralną część konwencji. Dodatkowy Protokół (Protokół IV) jest czwartym aktem uzupełniającym konwencję.

Przedmiotem Protokołu IV jest wprowadzenie zakazu stosowania broni laserowej, której wyłączną funkcją bojową lub jedną z funkcji bojowych jest spowodowanie trwałej ślepoty nieuzbrojonego oka lub oka z urządzeniem korygującym wzrok. Niezastosowanie się do zakazu wprowadzonego ratyfikowanym dokumentem podlegać będzie odpowiedzialności karnej, zgodnie z art. 122 § 2 kodeksu karnego, który stanowi, że każdy, kto w czasie działań zbrojnych stosuje środek walki zakazany przez prawo międzynarodowe, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy niż 5 lat albo karze 25 lat pozbawienia wolności.

Ponadto Protokół IV zobowiązuje państwa strony do podjęcia wszelkich możliwych środków ostrożności (m.in. szkolenie sił zbrojnych) w celu uniknięcia wypadków powodowania trwałej ślepoty.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu i niektórych innych ustaw.

W tej części obrad wzięli udział wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak oraz poseł sprawozdawca Bogdan Bujak. Uwagi szczegółowe zgłosiło biuro legislacyjne.

Głównym celem rozpatrywanej nowelizacji jest dostosowanie ustawy o BOR do ustaw o innych służbach mundurowych. Nowela reguluje m.in. szczegółowe zasady kwalifikacji osób ubiegających się o przyjęcie do służby w BOR. Wprowadza wymóg uzyskania przez przyszłego funkcjonariusza BOR poświadczenia dostępu do informacji niejawnych. Zawiera także zasady przyznawania funkcjonariuszom mieszkań służbowych oraz korzystania przez nich z urlopów macierzyńskich i opiekuńczych. Wśród funkcjonariuszy BOR są również kobiety.

Całość kosztów związanych z nowelizacją ma wynieść ponad 2 mln zł. Ta kwota ma objąć zarówno dopłaty do wypoczynku funkcjonariuszy, jak i koszty związane z przyznawaniem im mieszkań służbowych, a więc z zasiłkiem osiedleniowym. Według rządu środki te pochodzić będą z budżetu BOR.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego opowiedziała się za wprowadzeniem do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej 5 poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Dziemdzielę.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili wicedyrektor Departamentu Polityki Regionalnej w Ministerstwie Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej Teresa Korycińska, Piotr Wojaczek z Konferencji Specjalnych Stref Ekonomicznych oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Konkurencji i Konsumentów. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja jest ustawą dostosowawczą i zmierza do zmiany zasad udzielania zwolnień z podatku dochodowego od dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnych stref ekonomicznych. W związku z tym że zwolnienia podatkowe w świetle prawa wspólnotowego stanowią pomoc publiczną, która podlega ściśle określonym regułom, akcesja Polski do Unii Europejskiej wymusza korektę dotychczasowych rozwiązań w zakresie jej przyznawania, tak aby były one zgodne z warunkami zapisanymi w Traktacie Akcesyjnym. Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, wydawane począwszy od 1 stycznia 2001 r., uwzględniają uwarunkowania wymagane przez prawo wspólnotowe, nie spełniają ich natomiast zezwolenia wcześniejsze. Nowelizacja ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z 16 listopada 2000 r., która z dniem 1 stycznia 2001 r. zmieniła zasady udzielania zwolnień podatkowych przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie stref, zagwarantowała tym z nich, którzy posiadali wówczas ważne zezwolenie, iż w okresie ważności zezwolenia zachowają prawo do dotychczasowych zwolnień i preferencji podatkowych. Zasady udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom, którym wydano zezwolenia przed 1 stycznia 2001 r., były przedmiotem negocjacji akcesyjnych. Wynegocjowane warunki zakładają ograniczenie udzielania pomocy publicznej, w porównaniu z pomocą udzielaną do końca 2000 r. i później - na mocy przepisu przejściowego gwarantującego zachowanie praw nabytych. Stąd zmiana ustawy, która niewątpliwie ingeruje w te prawa, niemniej jednak jest konieczna dla zapewnienia zgodności z prawem wspólnotowym, które od dnia akcesji będzie miało pierwszeństwo przed prawem krajowym.

Ustawa przewiduje, że mali i średni przedsiębiorcy zachowają prawo do zwolnień podatkowych na zasadach obowiązujących przed 1 stycznia 2001 r. odpowiednio do końca roku 2011 i 2010. Dla innych przedsiębiorców pomoc publiczna zostanie ograniczona w dwojaki sposób: po pierwsze, będzie dotyczyła wydatków na inwestycje poniesionych do końca 2006 r., po drugie - ustawa wprowadza limity w postaci określonej procentowo części kosztów inwestycji w zależności od sektora, w którym inwestycja jest prowadzona, oraz w zależności od daty wydania zezwolenia.

Wprowadzane zmiany istotnie pogarszają warunki korzystania ze zwolnień podatkowych, stąd ustawa stwarza mechanizmy zachęcające przedsiębiorców do występowania o zmianę zezwolenia polegającą na zastosowaniu do nich nowych przepisów, a więc do dobrowolnej rezygnacji z gwarantowanych im dotychczas zwolnień podatkowych. Jedną z takich zachęt jest możliwość równoczesnego wnoszenia o zmianę warunków zezwolenia. W aktualnym stanie prawnym taka zmiana musi być uzasadniona niemożnością ich dotrzymania z przyczyn od przedsiębiorcy niezależnych, przy czym nie może dotyczyć obniżenia określonego w zezwoleniu poziomu zatrudnienia. Ponadto możliwe będzie gromadzenie dodatkowych wpływów z tytułu podatku dochodowego od przedsiębiorców, którzy wystąpią o zmianę zezwolenia, na rachunku środków specjalnych w urzędzie skarbowym. Środki te będą mogły być wykorzystane na dofinansowanie nowych inwestycji prowadzonych przez tego przedsiębiorcę lub podmiot powiązany z nim kapitałowo. Formą rekompensaty niekorzystnej zmiany przepisów dla dużych przedsiębiorców ma być też zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie zmienionego zezwolenia w okresie jego ważności.

W dyskusji poparcie komisji uzyskały zmiany zasugerowane w opinii biura legislacyjnego, propozycje wprowadzenia poprawek zgłosili także senatorowie Jerzy Markowski i Bogusław Mąsior.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator J. Markowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o wypowiedzeniu Konwencji o wzajemnym uznaniu równoważności dokumentów ukończenia szkół średnich, szkół średnich zawodowych i szkół wyższych, a także dokumentów o nadawaniu stopni i tytułów naukowych, sporządzonej w Pradze dnia 7 czerwca 1972 r.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat ustawy sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw zagranicznych Bogusław Zaleski oraz wiceminister edukacji narodowej i sportu Ewa Freiberg. W opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, ustawa sejmowa nie budziła zastrzeżeń legislacyjnych.

Konwencja, która ma zostać wypowiedziana przez Prezydenta RP po wyrażeniu ustawowej zgody parlamentu, nakłada na państwa strony obowiązek uznawania za równorzędne wydawanych na terytorium każdego z nich świadectw szkół średnich i średnich zawodowych oraz dyplomów szkół wyższych i dokumentów o nadawaniu stopni i tytułów naukowych.

W ciągu 30 lat, które minęły od dnia sporządzenia Konwencji zmieniły się systemy kształcenia we wszystkich krajach objętych jej działaniem. Prowadziło to często do sytuacji, w których strona polska zobowiązana była do uznawania za równoważne dyplomów i tytułów naukowych nie odpowiadających pod względem wymagań koniecznych do ich uzyskania polskim odpowiednikom.

Argumentem przemawiającym za wypowiedzeniem umowy jest ponadto jej niezgodność z prawem Unii Europejskiej. W prawodawstwie wspólnotowym obowiązuje system sektorowy, zapewniający automatyzm w uznawaniu dyplomów lekarzy, pielęgniarek, położnych, farmaceutów, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii i architektów. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej bez uprzedniego wypowiedzenia Konwencji doprowadziłoby do sytuacji, w której dyplomy wydane przez jej sygnatariuszy mogłyby być uznawane za równoważne z dyplomami państw członkowskich Wspólnoty, nie spełniając kryteriów wynikających z prawa unijnego.

Wypowiedzenie przedmiotowej konwencji nie wywoła skutków finansowych dla budżetu państwa, natomiast spowoduje, że uznawanie świadectw dojrzałości, dyplomów oraz tytułów i stopni naukowych między Rzecząpospolitą Polską a pozostałymi stronami umowy będzie się odbywało w trybie nostryfikacji, na podstawie przepisów prawa wewnętrznego.

Wypowiedzenie konwencji wymaga, zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, ponieważ uznanie wykształcenia uzyskanego za granicą wiąże się z przyznaniem szeregu uprawnień wynikających z konstytucji (prawa do ubiegania się o przyjęcie na studia lub o zatrudnienie na stanowiskach wymagających odpowiedniego wykształcenia, wliczania okresu studiów do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia emerytalne i wymiar urlopu).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Zygmunta Cybulskiego.

Następnie rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Dodatkowego Protokołu do Konwencji o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, z dnia 13 października 1995 roku.

Po wysłuchaniu informacji przekazanych przez wiceministra spraw zagranicznych B. Zaleskiego oraz wiceministra obrony narodowej Andrzeja Towpika, a także pozytywnej opinii biura legislacyjnego komisja opowiedziała się jednogłośnie w głosowaniu za przyjęciem sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bernarda Drzęźlę.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywano także ustawę o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.

W tej części posiedzenia swoje opinie przedstawili wicedyrektor Departamentu Polityki Regionalnej w Ministerstwie Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej Teresa Korycińska, Anna Pawlik-Wywrot z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, dyrektor Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wicedyrektor Departamentu Finansów Gospodarki Narodowej w Ministerstwie Finansów Grażyna Kozłowska-Plewa, przewodniczący Konferencji Specjalnych Stref Ekonomicznych Piotr Wojaczek oraz przedstawiciel UKIE. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Władysław Mańkut.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

Opinie na temat rozpatrywanej nowelizacji przedstawili główny inspektor ochrony środowiska Krzysztof Zaremba, wicedyrektor Departamentu Instrumentów Ochrony Środowiska w Ministerstwie Środowiska Irena Mazur oraz poseł sprawozdawca Jerzy Czepułkowski. Wysłuchano także uwag przedstawiciela biura legislacyjnego.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Sprawozdanie w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Bernard Drzęźla.

10 września 2003 r.

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra zdrowia.

Podczas posiedzenia stanowisko rządu w sprawie sejmowej nowelizacji przedstawiła wiceminister zdrowia Ewa Kralkowska. Senatorowie wysłuchali także opinii specjalistów medycyny pracy, krajowego konsultanta w dziedzinie medycyny pracy Ewy Wągrowskiej-Koski oraz wicedyrektora Instytutu Pracy w Łodzi Lecha Bewdzika. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Nowelizacja wynikła z konieczności dostosowania zapisów ustawy do sytuacji, jaka powstała w wyniku wdrożenia zasad powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Projekt uwzględnia m.in. jednostki badawczo-rozwojowe jako jeden z podmiotów wykonujących zadania służby medycyny pracy, rozszerza zakres zadań służby medycyny pracy, a także uzupełnia zakres zadań wojewódzkich ośrodków medycyny pracy.

W wyniku głosowania komisja wniosła o wprowadzenie do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej poprawek o charakterze legislacyjno-porządkującym. Ustalono, że sprawozdawcą komisji na posiedzeniu Senatu będzie senator Mirosław Lubiński.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zawodzie felczera.

O rozwiązaniach przyjętych w nowelizacji sejmowej wypowiadali się wicedyrektor Departamentu Kształcenia w Ministerstwie Zdrowia Anna Blok-Kaleta, naczelnik Wydziału Kształcenia Innych Zawodów Medycznych w tym resorcie Katarzyna Chmielewska oraz Jacek Goliński z Departamentu Prawa Europejskiego w UKIE. Opinię o ustawili przekazali także Wojciech Rudnicki i Ładysław Nekanda-Trepka. Uwagi szczegółowe zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego i ma na celu wprowadzenie spójnych z prawem wspólnotowym rozwiązań dotyczących możliwości wykonywania zawodu felczera na terenie naszego kraju.

W szczególności akt ten ustanawia przesłanki przyznania oraz utraty prawa wykonywania tego zawodu w odniesieniu do osób, które nabyły kwalifikacje poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Kwalifikacje niezbędne do wykonywania zawodu potwierdza w drodze decyzji minister właściwy do spraw zdrowia, przy czym dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej - kwalifikacje mają być uznane na zasadach określonych w ustawie z 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych, natomiast dla obywateli państw innych niż państwa członkowskie Unii Europejskiej - podstawą do wydania decyzji potwierdzającej kwalifikacje zawodowe felczera jest dyplom uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za równoważny na podstawie umów międzynarodowych.

Ustawa stanowi, że prawo wykonywania zawodu felczera przyznaje Naczelna Rada Lekarska, ona też w szczególnych wypadkach, określonych w ustawie, może zawiesić to prawo bądź orzec o jego utracie.

Ponadto nowelizacja wprowadza zmiany do zakresu uprawnień felczerów i starszych felczerów w kontekście wykonywania czynności zawodowych. Felczer będzie mógł wykonywać wszelkie dozwolone dla tego zawodu czynności w zakładach opieki zdrowotnej, z tym że w zakładach publicznych pod kierunkiem lekarza, a w niepublicznych - samodzielnie. Starszemu felczerowi natomiast nowela przyznaje prawo wykonywania takich czynności samodzielnie w każdym zakładzie.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 15 poprawek do nowelizacji ustawy o zawodzie felczera. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Olgę Krzyżanowską. Zaproponowane poprawki miały przede wszystkim charakter porządkująco-legislacyjny i w większości były zbieżne ze zmianami zawartymi w opinii biura legislacyjnego.

Komisja zaproponowała m.in. nowe brzmienie w art. 1 w pkt 4, art. 2e:

"Art. 2e. 1. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej w sprawach, o których mowa w art. 1a ust. 4, art. 1b ust. 1, art. 1c ust. 1, art. 2a ust. 1, art. 2b ust. 1, 2, 3 i 7 oraz w art. 2c ust. 1, 6 i 7 stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego odnoszące się do decyzji administracyjnych.

 2. Od rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w ust. 1, przysługuje wniosek do Naczelnej Rady Lekarskiej o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.

 3. Uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują prezes albo wiceprezes oraz sekretarz Naczelnej Rady Lekarskiej.";

Proponując tę zmianę uznano, ze niezrozumiałe jest, dlaczego ustawodawca tylko w niektórych sprawach przesądza, że rozstrzygnięcie przez Naczelną Radę Lekarską następuje w drodze decyzji administracyjnej (art. 2b ust. 3 i 7, art. 2c ust. 6 i 7), pomijając inne rozstrzygnięcia (art. 1a ust. 4, 1c ust. 1, 2a ust. 1, 2b). Takie rozwiązanie rodzi wątpliwości na tle przepisu art. 2e, zgodnie z którym tylko w sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej stosuje się przepisy kpa.

Ponadto, w opinii komisji, nie można pozostawić bez rozstrzygnięcia kwestii dotyczącej możliwości zaskarżania tych decyzji. Sprawy tej nie rozwiązuje przepis dodanego art. 2e, na mocy którego w sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych stosuje się przepisy kpa, norma taka bowiem obowiązuje już z mocy samego kodeksu postępowania administracyjnego. Problem jest w tym, że art. 127 kpa, przesądzający o prawie strony do odwołania się od decyzji wydanej w pierwszej instancji, nie rozstrzyga, jaki organ jest właściwy do rozpatrzenia odwołania od decyzji Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawach, o których mowa np. w art. 1 ust. 2, art. 2b ust. 2, 3 i 7 oraz art. 2c ust. 1, 6 i 7.

11 września 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę o wypowiedzeniu Konwencji o wzajemnym uznawaniu równoważności dokumentów ukończenia szkół średnich, szkół średnich zawodowych i szkół wyższych, a także dokumentów o nadawaniu stopni i tytułów naukowych, sporządzonej w Pradze dnia 7 czerwca 1972 r.

Senatorowie wysłuchali informacji przekazanych przez wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowę oraz wiceminister edukacji narodowej i sportu Ewę Freyberg. Pozytywną opinię o ustawie sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Alicja Stradomska.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali wyjaśnień głównego inspektora ochrony środowiska Krzysztofa Zaręby, a także dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Środowiska Anny Różanek oraz wicedyrektor Departamentu Instrumentów Ochrony Środowiska w tym resorcie Ireny Mazur, która stwierdziła m.in., że ustawa dostosowuje polskie ustawodawstwo do ostatnich uregulowań Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Dysponowano także opinią eksperta komisji Jerzego Jędrośki.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 44 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Bargieła.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono raport Inspekcji Ochrony Środowiska pt. "Stan środowiska w Polsce".

Raport zaprezentował główny inspektor ochrony środowiska K. Zaręba. Dokument ten jest już trzecim z kolei raportem powstałym w momencie całkowitej przebudowy regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska w Polsce.

W raporcie stwierdzono m.in., że w strukturze przemysłu ciągle jeszcze znaczący udział mają gałęzie silnie oddziałujące na stan środowiska (przemysł wydobywczy, przetwórstwo surowców mineralnych czy energetyka). Mimo że w Polsce w ostatnich latach znacznie zmalało wydobycie wielu surowców, nadal zajmujemy wysokie miejsce wśród krajów o największym poziomie eksploatacji kopalin, zwłaszcza surowców energetycznych.

Na tym tle rośnie znacznie sektora komunalnego, z ciągle jeszcze nie rozwiązanymi problemami gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej oraz mniejszych źródeł lokalnych - przestarzałych i źle eksploatowanych kotłowni i ciepłowni czy dynamicznie rozwijających się drobnych zakładów usługowych i przetwórczych.

Można jednak stwierdzić, że równolegle do trwającej od początku lat 90. transformacji gospodarki w Polsce obserwuje się zmniejszenie presji na środowisko i stopniową poprawę jego stanu.

Podsumowując dyskusję, przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska senator Adam Graczyński zwrócił uwagę na znaczenie edukacji ekologicznej, jak najskuteczniejsze wykorzystywanie środków unijnych przeznaczonych na ochronę środowiska, zadeklarował także pomoc w rozwiązywaniu istniejących problemów. W opinii senatora, rozpatrywany raport "Stan środowiska w Polsce" należałoby promować za pośrednictwem mediów, np. poprzez konferencję prasową.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment