Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment


Kronika senacka

1 czerwca 2003 r. w Senacie odbyły się obrady Senatu Staropolskiego. Uczestniczyły w nich dzieci z klas IV i V Szkoły Podstawowej nr 146 w Warszawie. Uczniowie przebrani w stroje staropolskie zapoznali się z pracą Senatu I Rzeczpospolitej oraz jako "senatorowie" wzięli udział w głosowaniu nad ustawą dotyczącą zgody na małżeństwo króla Władysława IV z księżniczką habsburską Cecylią Renatą.

W obecności króla, w którego postać wcielił się 11-letni Jakub Danielski, kanclerza wielkiego koronnego - Viet Do Hoanga oraz marszałka wielkiego koronnego - Patrycji Zielińskiej, odbyło się posiedzenie. Obradom przewodniczył marszałek Senatu V kadencji Longin Pastusiak.

Marszałek L. Pastusiak przedstawił "senatorom" międzynarodową umowę w sprawie akcesji Polski do UE. Następnie odbyła się debata, podczas której dzieci pytały o korzyści i wady tej umowy dla Polski. Interesowało je na przykład, jak wpłynie ona na poziom bezrobocia. Marszałek L. Pastusiak podkreślił, że akcesja jest przede wszystkim szansą dla młodego pokolenia Polaków, przed którym otwierają się nowe możliwości nauki i pracy.

Następnie odbyło się głosowanie, w którym z 44 "senatorów" 34 opowiedziało się za ratyfikacją układu o członkostwie Polski w UE. Pięcioro dzieci było przeciw, pięcioro wstrzymało się od głosu.

Spotkanie w Senacie było rodzajem lekcji historii "na żywo". Nauczycielka historii opowiadała uczniom o pracach staropolskiego Senatu. Odbyła się też debata i głosowanie nad ustawa dotyczącą zgody na małżeństwo króla Władysława IV z księżniczką habsburską Cecylią Renatą. "Senatorowie" nie zaaprobowali tego małżeństwa argumentując, że księżniczka jest "brzydka".

* * *

2 czerwca 2003 r. w Senacie, z inicjatywy senator Grażyny Staniszewskiej, odbył się Finał Ogólnopolskiego Konkursu na szkolne internetowe logo - Wielka Gala "Logowisko bez granic".

Szkolna internetowa mapa Polski - "Wielkie szkolne logowisko" to przedsięwzięcie zainicjowane przez program Interszkoła pod patronatem Interkl@sy, polegające na stworzeniu mapy naszego kraju przy wykorzystaniu zaprojektowanych i wykonanych przez samych uczniów logo - herbów szkół.

Uczniowie odpowiedzieli entuzjastycznie na apel organizatorów, co zaowocowało blisko tysiącem logo na mapie.

Uwagę zwracała różnorodność pomysłów uczniowskich, zmysł plastyczny oraz umiejętność tworzenia grafiki komputerowej.

Na "Logowisko" przysłały swoje loga także polskie szkoły z zagranicy; na wzór logowiska Interszkoły powstaje "logomapa" na Ukrainie.

Przyznano 15 nagród typowanych przez jurorów oraz 3 nagrody publiczności. Ponadto przyznano nagrody specjalne - na pierwsze logo na mapie, najładniejsze logo "zagraniczne", logo o charakterze proeuropejskim oraz najładniejsze logo wiejskiej szkoły.

Pierwsze miejsce, spośród piętnastu wytypowanych przez jurorów, zajęło VIII Liceum Ogólnokształcące im. Zofii Nałkowskiej w Lublinie, drugie - gimnazjum nr 8 im. Stanisława Westwalewicza w Tarnowie, trzecie - Szkoła Podstawowa nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie.

Nagrody publiczności otrzymały: Gimnazjum nr 5 w Bydgoszczy, Szkoła Podstawowa nr 11 w Oświęcimiu oraz Gimnazjum Sompolno.

Wszystkie loga można oglądać pod adresem http://www.interszkola.pl/logowisko

* * *

2 czerwca 2003 r. w Senacie odbyła się II Narodowa Sesja Modelu Parlamentu Europejskiego. Organizatorem spotkania było Społeczne Liceum nr 19 im. Króla Sedzonga Wielkiego w Warszawie. W sesji wzięło udział około 180 przedstawicieli młodzieży licealnej z całej Polski. Sesja stanowiła podsumowanie wcześniej prowadzonych symulacji obrad Parlamentu Europejskiego.

Witając uczestników sesji, marszałek Longin Pastusiak powiedział:

Droga Młodzieży, Szanowni Państwo!

Jako marszałek Senatu V kadencji serdecznie witam wszystkich uczestników II Narodowej Sesji Modelu Parlamentu Europejskiego w sali posiedzeń Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Model Parlamentu Europejskiego jest przedsięwzięciem, w którym młodzież 15 krajów Unii Europejskiej stara się ćwiczyć metody pracy parlamentarnej. Obraduje on na takich samych zasadach jak parlament dla "dorosłych". Wiem również, że Wasze rezolucje przekazywane są parlamentowi "dorosłemu". Tak się stało po pierwszej sesji narodowej Modelu Parlamentu Europejskiego, która odbyła się w grudniu 2001 r. w Krakowie. Przesłano wówczas rezolucję do Parlamentu Europejskiego oraz do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Cieszą mnie różnorodne inicjatywy młodzieżowe, które wnoszą szczególny wkład w rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Impreza, w której uczestniczycie, jest właśnie takim przedsięwzięciem. Najczęściej charakteryzują się one odważnym działaniem i obiektywizmem wobec otaczającej rzeczywistości.

Zapewne takim przykładem pozytywnej aktywności młodzieży jest właśnie udział w kolejnych sesjach Modelu Parlamentu Europejskiego i symulacja obrad tegoż parlamentu.

Mam nadzieję, że zamierzony cel zostanie osiągnięty i Wy, młodzi ludzie, rzeczywiście lepiej poznacie mechanizmy sprawowania władzy w Unii Europejskiej, że uda się Wam zrozumieć niełatwe zasady funkcjonowania Parlamentu Europejskiego. Parlamentu, który w praktyce jest przecież największym wielonarodowym parlamentem na świecie, a praca w nim wymaga dużej wiedzy, kultury oraz umiejętności godzenia nieraz sprzecznych interesów.

Dzisiaj, na początku XXI wieku, wchodzimy do Unii Europejskiej, integrujemy się z krajami Europy, łączymy w wielonarodową i wielokulturową rodzinę. 13 grudnia 2002 r. w czasie szczytu Unii w Kopenhadze przyjęto do zjednoczonej już "piętnastki" dziesięć kolejnych państw członkowskich. To wydarzenie - po raz pierwszy od upadku starożytnego Rzymu - dało realną szansę na zjednoczenie naszego kontynentu. Ponadto stworzenie perspektyw rozpoczęcia rokowań członkowskich z Turcją - kraju o odmiennej nie tylko kulturze, ale i religii - pozwala mieć nadzieję, że być może w nieodległej przyszłości kontynent europejski stanie się rzeczywiście wielokulturową wspólnotą.

Szanowni Państwo, Droga Młodzieży!

Chcę zaznaczyć, że Senat Rzeczypospolitej Polskiej przywiązuje ogromną wagę do prawidłowego i wszechstronnego rozwoju polskiej młodzieży, do jej wysokiego poziomu wiedzy ogólnej i konieczności powszechnej znajomości języków obcych. Świadczy o tym nie tylko codzienna praca senatorów.

Przykładem tego są wczorajsze obrady senatu dziecięcego, który obradował tutaj właśnie, w tej sali posiedzeń Senatu.

Potwierdzeniem może być także nasze dzisiejsze spotkanie czy konferencja Forum Młodych Dyplomatów, która odbyła się w tej sali w listopadzie 2002 r. Problematyka tamtej konferencji była bardzo zbliżona i dotyczyła symulacji obrad Parlamentu Europejskiego. Młodzież była trochę starsza, bo już studencka.

Jestem przekonany, że wiedza, którą zdobywają młodzi ludzie - m.in. w czasie takich spotkań jak dzisiejsze - może być szczególnie wartościowa ze względu na swój wymiar praktyczny. Takie spotkania przyczyniają się do wzrostu poziomu wspólnej odpowiedzialności nie tylko za teraźniejszość Polski, ale także za jej przyszłość.

Szanowni Zebrani!

Życzę serdecznie pomyślnych obrad oraz zrealizowania w przyszłości wielu twórczych wniosków wynikających z dzisiejszej sesji. Tak aby to było z korzyścią dla nas współczesnych oraz przyszłych pokoleń Polaków.

Podjęta przez młodzież rezolucja dotyczyła następujących spraw: powołania sił szybkiego reagowania w Unii Europejskiej; zabezpieczenia granicy i ujednolicenia polityki wobec imigrantów po rozszerzeniu Unii Europejskiej; sposobu przebudowy gospodarki w krajach wchodzących do Unii Europejskiej; zminimalizowania różnic w poziomie bezrobocia między krajami Unii Europejskiej a krajami aplikanckimi; ochrony środowiska; transformacji wsi po wejściu do Unii Europejskiej - tworzenia miejsc pracy poza rolnictwem; zabezpieczenia rozwoju kultury europejskiej w obliczu dominacji amerykańskiej kultury masowej; współpracy regionalnej z Ukrainą, Białorusią i Rosją po wejściu Polski do Unii Europejskiej; kształtu przyszłej konstytucji Unii Europejskiej; przeciwdziałania zagrożeniu atakiem terrorystycznym z użyciem broni chemicznej i biologicznej.

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Sedzonga od 1999 roku uczestniczą w sesjach Młodzieżowego Parlamentu Europejskiego, prowadzonych w państwach członkowskich UE. Jako koordynator MEP w Polsce byli gospodarzami I Narodowej Sesji MEP w Krakowie w 2001 roku. Konferencja ta zyskała uznanie w oczach osobistości świata polityki i nauki. Osiągnięcia uczniów zostały wysoko ocenione przez marszałka Senatu L. Pastusiaka. Uczennica Natalia Stachowiak - prezydent generalny MEP w Polsce, otrzymała nagrodę z rąk marszałka, pozostali uczniowie zostali uhonorowani listami gratulacyjnymi. MEP jest przedsięwzięciem, w którym młodzież 15 krajów UE (po 10 przedstawicieli z każdego kraju) ćwiczy metody pracy parlamentarnej w 10 komisjach tematycznych i podczas posiedzeń plenarnych. Zebrania MEP odbywają się od 1995 roku, co pół roku, w kolejnych krajach UE. Językiem roboczym obrad jest język angielski. Przedsięwzięciem kieruje Model European Parliament Foundation w Hadze, której sekretarzem generalnym jest Anna van Sminia-Meijerink. Cały projekt finansują prywatni sponsorzy, organizacje samorządowe, urzędy i instytucje państwowe.

Do tej pory uczniowie liceum brali udział w sesjach MEP w następujących miastach Europy: w Bonn w 1999, Amsterdamie w 2000 roku, Wiedniu w 2000 roku, Kopenhadze w 2001 roku, Rotterdamie w 2001 roku, Wiedniu w 2002 roku i Dublinie w 2002 roku podczas referendum o rozszerzeniu UE. Podczas tej sesji przedstawiciele szkolnej delegacji zostali przyjęci przez prezydent Irlandii Mary MacAleese.

Wynikiem obrad są rezolucje, przekazywane każdorazowo do ,,dorosłego'' Parlamentu Unii Europejskiej oraz rządów krajów członkowskich Unii Europejskiej.

* * *

9 czerwca 2003 r. na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczystość ogłoszenia oficjalnych wyników referendum europejskiego. O wynikach głosowania poinformował przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej sędzia Ferdynard Rymarz. W referendum za wejściem Polski do Unii Europejskiej opowiedziało się 77,45% głosujących, a przeciw - 22,55%. Frekwencja wyniosła 58,85%.

W uroczystości wzięli udział m.in. prezydent Aleksander Kwaśniewski, premier Leszek Miller oraz marszałkowie Sejmu i Senatu Marek Borowski i Longin Pastusiak.

Po odczytaniu wyników przewodniczący PKW wręczył obwieszczenie o rezultatach referendum prezydentowi, premierowi i marszałkom obu izb.

* * *

10 czerwca 2003 r., z okazji uroczystego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego poświęconego Marynarce Wojennej, marszałek Longin Pastusiak otworzył w Senacie wystawę malarstwa marynistycznego "Od wieków nad Bałtykiem". Marszałkowi towarzyszyli dowódca Marynarki Wojennej admirał Ryszard Łukasik oraz przewodniczący Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator Wiesław Pietrzak.

Otwierając wystawę, marszałek podkreślił, że prezentowana ekspozycja wpisuje się w kalendarz uroczystości związanych z obchodami 85. rocznicy powstania Marynarki Wojennej. Wystawa i uroczystości rocznicowe są również okazją do przywołania najważniejszych wydarzeń i najpiękniejszych kart historii polskiego wybrzeża oraz związków Polski z Bałtykiem. Marszałek L. Pastusiak podkreślił, że przełomowym wydarzeniem w tych dziejach było podpisanie przez naczelnika państwa Józefa Piłsudskiego dekretu powołującego Marynarkę Polską. Od tego momentu nastąpił trudny, lecz systematyczny rozwój floty wojennej na Bałtyku.

Przywołując historię dwudziestolecia międzywojennego, a następnie II wojny światowej, marszałek podkreślił, że Polska Marynarka Wojenna była jedynym rodzajem sił zbrojnych, który nieprzerwanie, od pierwszego do ostatniego dnia działań wojennych, aktywnie uczestniczył w walkach u boku aliantów, biorąc udział we wszystkich ważniejszych operacjach morskich państw sprzymierzonych.

Kolejnym ważnym etapem z punktu widzenia polityki morskiej było uzyskanie w 1945 r. dostępu do morza o długości 524 km. Marynarka Wojenna RP, tak jak w poprzednich okresach swojego istnienia, aktywnie przystąpiła do odbudowy portów i stoczni ze zniszczeń wojennych. Dziś jest nowoczesną siłą na polskim Bałtyku, strzegącą naszych potrzeb i celów w polityce morskiej. Ostanie lata historii polskiej Marynarki Wojennej związane są z aktywną obecnością Polski w strukturach politycznych i wojskowych paktu północnoatlantyckiego oraz już nieodległe członkostwo Polski w Unii Europejskiej napawają optymizmem i nadzieją na dalszą realizację szczytnych zamierzeń i celów w polityce morskiej, w której Marynarka Wojenna RP odgrywa kluczową rolę.

W opinii marszałka L. Pastusiaka, prezentowana wystawa malarstwa jest urzeczywistnieniem idei Polski Morskiej. Dokumentuje ona bowiem poprzez "mowę obrazów" odwieczne dążenia i obecność Polski nad Bałtykiem.

Pomysłodawcą wystawy był dowódca Marynarki Wojennej RP admirał R. Łukasik. Obrazy pochodziły z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Tego samego dnia odbyła się konferencja prasowa marszałka L. Pastusiaka i dowódcy Marynarki Wojennej admirała R. Łukasika.

* * *

10 czerwca 2003 r. marszałek Longin Pastusiak przyjął gratulacje przewodniczącego parlamentu Republiki Litewskiej Arturasa Paulauskasa z okazji aktywnego udziału Polaków w referendum unijnym i zdecydowanego opowiedzenia się za integracją z Unią Europejską.

* * *

11 czerwca 2003 r. w gmachu Senatu wicemarszałek Jolanta Danielak i senator Gerard Czaja otworzyli wystawę prac plastycznych osób niepełnosprawnych.

Na wystawie zaprezentowano różnorodne prace plastyczne osób niepełnosprawnych - uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej ze Słupska i Bytowa. Inicjatorem wystawy był senator G. Czaja.

* * *

12 czerwca 2003 r. na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa Tadeuszowi Mazowieckiemu. W uroczystości uczestniczył prezydent Aleksander Kwaśniewski, a także wiele osobistości, m.in. nuncjusz apostolski abp Józef Kowalczyk, marszałek Longin Pastusiak, szef polskiej dyplomacji Włodzimierz Cimoszewicz, były premier Jerzy Buzek, wicemarszałek Kazimierz Kutz.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment